Wykorzystanie środków, związanych z funduszem leśnym, na łagodzenie zagrożenia bezpieczeństwa publicznego oraz zagrożenia pożarowego od zdewastowanych lasów w posiadaniu osób fizycznych na terenie gmin, określonych w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 sierpnia 2017 r. w sprawie gmin poszkodowanych w wyniku działania żywiołu w sierpniu 2017 r., w których stosuje się szczególne zasady odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych.

Dzienniki resortowe

B.I.LP.2017.10.142

Akt obowiązujący
Wersja od: 15 grudnia 2021 r.

DECYZJA Nr 217/2017
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 24 sierpnia 2017 r.
w sprawie wykorzystania środków, związanych z funduszem leśnym, na łagodzenie zagrożenia bezpieczeństwa publicznego oraz zagrożenia pożarowego od zdewastowanych lasów w posiadaniu osób fizycznych na terenie gmin, określonych w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 sierpnia 2017 r. w sprawie gmin poszkodowanych w wyniku działania żywiołu w sierpniu 2017 r., w których stosuje się szczególne zasady odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych

ZG.750.2.2017

Na podstawie art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach 1 , zwanej dalej ustawą, w związku z § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe 2 , zwanego dalej Statutem - w wykonaniu zadania Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, określonego w art. 56 ust. 2. ustawy 3  - mając na względzie:

1) przepis art. 58 ust. 2 w powiązaniu z art. 57 ust. 2 ustawy o lasach 4 ,

2) pismo Ministra Środowiska ukierunkowujące Lasy Państwowe na działania, polegające na zaangażowanie środków finansowych, związanych z funduszem leśnym, na likwidację skutków żywiołu w lasach zdewastowanych w następstwie silnych wiatrów, jakie na terenie województw wielkopolskiego, pomorsko- kujawskiego oraz pomorskiego wystąpiły w dniach 11 i 12 sierpnia 2017 r. - stanowiącego załącznik nr 1 do niniejszej decyzji -

- postanawiam, co następuje:

§  1. 
W celu likwidacji zagrożenia dla bezpieczeństwa publicznego, w tym zagrożenia pożarowego, związanego z lasami zdewastowanymi na terenie gmin, określonych w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 sierpnia 2017 r. w sprawie gmin poszkodowanych w wyniku działania żywiołu w sierpniu 2017 r., w których stosuje się szczególne zasady odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych, wydzielam kwotę 35 milionów złotych środków finansowych, związanych z funduszem leśnym, o których mowa w art. 57 ust. 2 ustawy o lasach.
§  2. 
Ustalam następującą procedurę wykorzystania środków, o których mowa w § 2:
1)
dyrektorzy regionalnych Lasów Państwowych w Poznaniu, Toruniu, Gdańsku i Szczecinku bez zbędnej zwłoki, z inicjatywy własnej zorganizują i - przy udziale Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych - przeprowadzą spotkania z właściwymi starostami (po jednym spotkaniu w ramach danej regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych) w celu poinformowania ich o możliwości wykorzystania środków, związanych z funduszem leśnym, dla kształtowania bezpieczeństwa publicznego poprzez uporządkowanie drzewostanu lasów niepaństwowych, znajdujących się w posiadaniu osób fizycznych, jeżeli lasy te zostały zdewastowane w następstwie silnych wiatrów, jakie w dniach 11 i 12 sierpnia 2017 r. przetoczyły się przez Polskę i znajdują się w zasięgu terytorialnym gmin, o których mowa w § 1;
2)
jeżeli starostowie zdecydują się na skorzystanie z możliwości, o której mowa w pkt 1, powinni doprowadzić do uzyskania od poszczególnych wyżej wymienionych posiadaczy lasów oświadczenia co do gotowości uporządkowania tych lasów w celu ukształtowania bezpieczeństwa publicznego terenu (pod warunkiem zawarcia umowy, o której mowa w pkt 4);
3)
warunkiem zaangażowania środków, o których mowa w § 1, jest wydanie przez starostę decyzji zobowiązującej do uporządkowania lasu zdewastowanego (tzw. zrąb z przyczyn sanitarnych) z wyraźnym podkreśleniem związku tego porządkowania z kształtowaniem bezpieczeństwa publicznego terenu;
4) 5
 Kolejnym warunkiem zaangażowania środków, o których mowa w § 1, jest zawarcie umowy pomiędzy właściwym terytorialnie nadleśniczym a starostą, w sprawie przekazywania staroście środków, związanych z funduszem leśnym. W umowie, o której mowa w zdaniu poprzedzającym, należy ustalić, że:
a)
kwota środków należnych każdej z tych osób fizycznych będzie równa iloczynowi pola powierzchni lasu zdewastowanego i średniej stawki za uporządkowanie 1 ha lasu,
b)
stawka, o której mowa w lit. a, będzie przyjmowana na podstawie tabeli stawek, o której mowa w § 4,
c)
przekazanie środków będzie następować na wniosek starosty, zawierający informację, że uporządkowanie lasu zdewastowanego zostało ukończone, i po sporządzeniu przez nadleśnictwo protokołu na podstawie oględzin terenowych dokonanych przez delegowanego do tego pracownika nadleśnictwa;
5)
częścią składową umowy, o której mowa w pkt 4, powinny być załączniki, obejmujące oświadczenie, o którym mowa w pkt 2, oraz decyzja, o której mowa w pkt 3;
6)
na podstawie umowy, o której mowa w pkt 4, starostowie powinni podpisać stosowne umowy z ww. posiadaczami lasów zdewastowanych;
7)
po uzyskaniu przez nadleśnictwo wniosku oraz zatwierdzeniu przez nadleśniczego protokołu, o którym mowa w pkt 4 lit. c, nadleśnictwo:
a)
powinno niezwłocznie, za pośrednictwem właściwej regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych, wystąpić o przekazanie, na wskazany rachunek bankowy, środków związanych z funduszem leśnym;
b)
po otrzymaniu środków powinno niezwłocznie przekazać te środki na właściwy rachunek urzędu starostwa powiatowego.
8) 6
 ostatnim warunkiem zaangażowania środków, o których mowa w § 1, jest zachowanie następujących terminów:
a)
uporządkowanie lasu zdewastowanego zostało ukończone przed dniem 1 stycznia 2022 r.,
b)
wystąpienie nadleśnictwa o przekazanie środków wpłynęło do Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych do dnia 20 stycznia 2022 r.
§  3. 
1. 
Niniejsza decyzja nie reguluje procedury przekazywania środków przez starostę do wyżej wymienionych osób fizycznych, zakładając, że będzie to następować według uregulowań obowiązujących w poszczególnych starostwach lub ustalonych przez starostę.
2. 
Środki otrzymywane przez właścicieli lasów niepaństwowych należy traktować jako wynagrodzenie za wyręczanie administracji publicznej w kształtowaniu bezpieczeństwa publicznego.
§  4. 
Każdego z dyrektorów, o których mowa w § 2 pkt 1, zobowiązuję do ustalenia, w drodze decyzji zarządczej, tabeli stawek służących do obliczania kwoty środków, o których mowa w § 2 pkt 4 lit. a, kierując się przy tym kosztami bezpośrednimi ponoszonymi na odpowiadające działania w nadzorowanych nadleśnictwach.

Ilekroć w niniejszej decyzji jest mowa o staroście, należy przez to rozumieć również prezydenta miasta na prawach powiatu.

§  5. 
Postanowienia niniejszej decyzji stosuje się odpowiednio w odniesieniu do niepaństwowych lasów zdewastowanych, znajdujących się w zasięgu terytorialnym nadleśnictw, objętych decyzją nr 211/2017 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 16 sierpnia 2017 r., choćby nie znajdowały się one w zasięgu terytorialnym gmin, o których mowa w § 1.
§  6. 
1. 
Z zastrzeżeniem ust. 2 decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.
2. 
Jeżeli spodziewane rozpatrzenie decyzji przez Radę Ministrów w dniu 24 sierpnia 2017 r. będzie skutkować koniecznością jej zmiany, nastąpi to niezwłocznie po powzięciu wiedzy na ten temat przez Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych. Dyrektorzy regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych niezwłocznie, w trybie operacyjnym, zostaną powiadomieni o obowiązku wykonywania niniejszej decyzji w jej brzmieniu aktualnym lub w wersji zmienionej.

ZAŁĄCZNIK Nr  1

 Warszawa, 23 sierpnia 2017 r.

Minister Środowiska

Jan Szyszko

DL-I.0770.157.2017.EL

Pan

Konrad Tomaszewski

Dyrektor Generalny

Lasów Państwowych

Szanowny Panie Dyrektorze

Działając na podstawie art. 34a ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392 ze zm.), mając na względzie obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa publicznego, polecam Panu Dyrektorowi podjęcie pilnych działań, jakie okażą się niezbędne dla uporządkowania lasów prywatnych, które w wyniku wystąpienia w dniach 11 i 12 sierpnia 2017 r. silnych wiatrów, uległy zniszczeniu na terenie Regionalnych Dyrekcji Lasów Państwowych w Poznaniu, Toruniu, Gdańsku i Szczecinku.

Huraganowy wiatr, który wystąpił na terenie województwa wielkopolskiego, kujawsko-pomorskiego oraz pomorskiego w dniach 11 i 12 sierpnia 2017 r., wyrządził niespotykane dotychczas szkody w drzewostanach, także tych, które są własnością osób fizycznych.

W zdewastowanych przez huragan lasach prywatnych prawie wszystkie drzewa są połamane albo poprzewracane.

Należy podkreślić, że na ww. obszarze objętym klęską naturalną lasy prywatne występują w bardzo dużym rozdrobnieniu, często podzielone na kilka działek. Większość właścicieli gruntów leśnych wchodzących w skład gospodarstw rolnych nie posiada specjalistycznych środków produkcji leśnej i wykorzystuje w tym celu sprzęt rolniczy, a prace leśne przeważnie wykonuje samodzielnie. W tej sytuacji, biorąc również pod uwagę stopień zamożności miejscowej ludności, nie jest możliwe, aby właściciele zdewastowanych lasów zdołali w szybkim czasie uporządkować teren poklęskowy poprzez uprzątnięcie lasu z "rumoszu" drzewnego, stwarzając tym samym warunki do ponownego wprowadzenia tu roślinności leśnej.

Pozostawienie na zniszczonych powierzchniach "rumoszu" drzewnego w lasach prywatnych stwarzać będzie zagrożenie dla bezpieczeństwu publicznego, przede wszystkim wystąpienie wielkoobszarowych pożarów związanych z nagromadzeniem olbrzymiej ilości martwej biomasy.

W tej sytuacji, porządkowanie poklęskowych powierzchni w tych lasach należy postrzegać przede wszystkim jako kształtowanie należytego stanu bezpieczeństwa publicznego na znacznej części terytorium kraju.

Zgodnie z art. 58 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2017 r. poz. 788) środki funduszu leśnego (związane z wyłączeniem z produkcji lasów niestanowiących własności Skarbu Państwa oraz lasów znajdujących się w użytkowaniu wieczystym parków narodowych) mogą być przeznaczone również na prace związane z usuwaniem skutków klęsk i prowadzeniem gospodarki w lasach niepaństwowych.

 Z poważaniem

 i Darz Bór

 Jan Szyszko

1 Art. 33. 1. ustawy z. dnia 28 września 1991 r. o lasach (tj. Dz. U. 2017 poz. 788) stanowi, że "Lasami Państwowymi kieruje Dyrektor Generalny przy pomocy dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych".
2 Statut Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe został nadany zarządzeniem nr 50 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 18 maja 1994 r.; w § 6 Statut Lasów Państwowych stanowi, że w wykonaniu zadań określonych przez ustawę (o lasach) oraz przez przepisy wykonawcze do ustawy, a także innych przepisów prawnych, Dyrektor Generalny wydaje zarządzenia i decyzje obowiązujące w Lasach Państwowych.
3 Powołany przepis ustawy o lasach stanowi, że środkami, związanymi z funduszem leśnym, dysponuje Dyrektor Generalny Lasów Państwowych.
4 Z powołanych przepisów ustawy o lasach wynika, że środki, związane z funduszem leśnym (jeżeli środki te stanowią następstwo realizacji należności, kar i opłat, a także należności z tytułu przedwczesnego wyrębu drzewostanów w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa oraz lasów we władaniu parków narodowych) powinny być przeznaczane m.in. na prace związane m.in. z usuwaniem skutków klęsk w lasach niepaństwowych - inne aniżeli zalesianie gruntów oraz realizowanie zadrzewień.
5 § 2 pkt 4 zmieniony przez § 1 decyzji nr 263/2017 z dnia 5 października 2017 r. (B.I.LP.2017.11.177) zmieniającej nin. decyzję z dniem 5 października 2017 r.
6 § 2 pkt 8 dodany przez § 1 decyzji nr 155 z dnia 15 grudnia 2021 r. (B.I.LP.2022.1.13) zmieniającej nin. decyzję z dniem 15 grudnia 2021 r.