Wykonywanie przez policjantów zadań związanych z prowadzeniem bazy danych zawierającej informacje o wynikach analizy kwasu dezoksyrybonukleinowego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGP.2006.1.2

Akt utracił moc
Wersja od: 6 stycznia 2006 r.

ZARZĄDZENIE NR 1565
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 29 grudnia 2005 r.
w sprawie wykonywania przez policjantów zadań związanych z prowadzeniem bazy danych zawierającej informacje o wynikach analizy kwasu dezoksyrybonukleinowego

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2002 r. Nr 7, poz. 58 z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Zarządzenie określa:
1)
metody i formy wykonywania przez policjantów zadań związanych z:
a)
gromadzeniem i przetwarzaniem informacji w bazie danych, o której mowa w art. 21a ust. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji, zwanej dalej "bazą danych DNA",
b)
rejestrowaniem próbek pobranych od osoby albo ze zwłok ludzkich w celu przeprowadzenia analizy kwasu dezoksyrybonukleinowego (DNA) w postaci wymazów ze śluzówki policzków, krwi, cebulek włosów lub wydzielin, a w odniesieniu do zwłok ludzkich materiału biologicznego w postaci próbki z tkanek, zwanych dalej "próbkami biologicznymi";
2)
szczegółowe zadania Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Komendy Głównej Policji (CLK) i laboratoriów kryminalistycznych komend wojewódzkich Policji oraz Komendy Stołecznej Policji (LK), związane z prowadzeniem bazy danych DNA oraz zbiorów próbek biologicznych, a także z przeprowadzaniem badań genetycznych na potrzeby tej bazy.
§  2.
Informacje w bazie danych DNA są gromadzone i przetwarzane w:
1)
systemie informatycznym, obejmującym informacje i dane określone w art. 21a ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji, zwanej dalej "ustawą";
2)
registraturze, którą stanowi usystematyzowany zbiór:
a)
zarządzeń organu, o którym mowa w art. 21b ustawy, zwanego dalej "organem", o wprowadzeniu do bazy danych DNA informacji o wynikach analizy kwasu dezoksyrybonukleinowego, zwanych dalej "profilem DNA",
b)
kart rejestracyjnych próbek biologicznych i kart rejestracyjnych profilu DNA zawierających dane o próbkach biologicznych oraz o śladach nieznanych sprawców przestępstw (NN śladach),
c)
zapytań organów, dotyczących informacji zgromadzonych w bazie danych DNA, odpowiedzi udzielonych organom na te zapytania oraz informacji przekazywanych organom o pozytywnym porównaniu profilu DNA w bazie danych DNA.
§  3.
Do systemu informatycznego bazy danych DNA są wprowadzane profile DNA uzyskane w wyniku badań genetycznych przeprowadzanych przez:
1)
CLK lub LK;
2)
inne laboratoria, w przypadku gdy organ, który zarządził te badania, wystąpił o zarejestrowanie profilu DNA w bazie danych DNA.
§  4.
1.
Policjant prowadzący postępowanie przygotowawcze lub czynności wyjaśniające w sprawie nieletniego, albo czynności identyfikacyjne, zwany dalej "policjantem", po pobraniu próbki biologicznej osobiście, lub na jego wniosek przez inną uprawnioną osobę, podejmuje kolejno następujące czynności:
1)
wypełnia kartę rejestracyjną próbki biologicznej;
2)
rejestruje osobę, od której pobrano próbkę biologiczną, albo zwłoki ludzkie o nieustalonej tożsamości (NN zwłoki) w Krajowym Systemie Informacyjnym Policji, zwanym dalej "KSIP";
3)
sporządza w dwóch egzemplarzach projekt zarządzenia o wprowadzeniu profilu DNA do bazy danych DNA, zwanego dalej "zarządzeniem o wprowadzeniu", w którym umieszcza także informację o indywidualnym numerze ewidencyjnym osoby lub NN zwłok w KSIP, zwanym dalej "identyfikatorem KSIP";
4)
przedstawia projekt, o którym mowa w pkt 3, do podpisu organowi Policji;
5)
przekazuje do CLK pakiet kryminalistyczny wraz z jednym egzemplarzem zarządzenia o wprowadzeniu, pozostawiając drugi egzemplarz tego zarządzenia w aktach postępowania lub czynności, o których mowa w art. 21b i 21c ustawy.
2.
Jeżeli tożsamość osoby, o której mowa w art. 74 Kodeksu postępowania karnego, nie budzi wątpliwości a z informacji uzyskanych na skutek sprawdzenia w KSIP wynika, że osoba ta została już wcześniej zarejestrowana w KSIP w związku z pobraniem próbki biologicznej, policjant może odstąpić od pobrania próbki biologicznej od tej osoby.
3.
Odstępując od pobrania próbki biologicznej w sytuacji, o której mowa w ust. 2, policjant podejmuje kolejno następujące czynności:
1)
rejestruje osobę w KSIP;
2)
sporządza w dwóch egzemplarzach projekt zarządzenia o wprowadzeniu;
3)
przedstawia projekt, o którym mowa w pkt 2, do podpisu organowi Policji;
4)
przekazuje do CLK jeden egzemplarz zarządzenia o wprowadzeniu, pozostawiając drugi egzemplarz tego zarządzenia w aktach postępowania lub czynności, o których mowa w art. 21b i 21c ustawy.
4.
Wzór karty rejestracyjnej próbki biologicznej oraz wzór zarządzenia o wprowadzeniu określają załączniki nr 1 i 2 do zarządzenia.
§  5.
1.
Po otrzymaniu pakietu kryminalistycznego CLK:
1)
sprawdza formalną i merytoryczną prawidłowość pobrania próbki biologicznej;
2)
wpisuje do karty rejestracyjnej próbki biologicznej identyfikator KSIP umieszczony w zarządzeniu o wprowadzeniu;
3)
wprowadza dane z karty rejestracyjnej próbki biologicznej do systemu informatycznego bazy danych DNA, a kartę rejestracyjną próbki biologicznej oraz zarządzenie o wprowadzeniu włącza do registratury;
4)
jedną próbkę biologiczną poddaje badaniom genetycznym w celu uzyskania profilu DNA, a drugą włącza do zbioru próbek biologicznych.
2.
CLK zwraca pakiet kryminalistyczny jednostce organizacyjnej Policji, która go nadesłała, jeżeli:
1)
pakiet kryminalistyczny jest uszkodzony, niekompletny lub nieprawidłowo zabezpieczony;
2)
karta rejestracyjna próbki biologicznej została wypełniona nieprawidłowo.
3.
W przypadku, gdy w wyniku badań, o których mowa w ust. 1 pkt 4, nie uzyskano profilu DNA CLK informuje o tym jednostkę organizacyjną Policji, która nadesłała pakiet kryminalistyczny.
§  6.
1.
Po uzyskaniu profilu DNA próbki biologicznej CLK wprowadza go do systemu informatycznego bazy danych DNA i porównuje ze zgromadzonymi w tej bazie profilami DNA.
2.
W przypadku pozytywnego wyniku porównania profilu DNA CLK przekazuje informację o tym wyniku organom, dla których może to mieć znaczenie w prowadzonym postępowaniu lub w czynnościach, a także komórkom organizacyjnym służby kryminalnej komendy wojewódzkiej (Stołecznej) Policji i służby śledczej, prowadzącym rejestr lub wykaz pozytywnych porównań profilu DNA w trybie określonym w odrębnych przepisach.
§  7.
1.
W sytuacji określonej w § 4 ust. 2, CLK po otrzymaniu zarządzenia o wprowadzeniu wypełnia kartę rejestracyjną profilu DNA, którą wraz z zarządzeniem o wprowadzeniu włącza do registratury.
2.
Wzór karty rejestracyjnej profilu DNA określa załącznik nr 3 do zarządzenia.
§  8.
1.
W przypadku, gdy policjant uzyskał profil DNA NN zwłok z opinii biegłego lub gdy uzyskał w toku czynności identyfikacyjnych informacje uzasadniające wprowadzenie do bazy danych DNA profilu DNA NN zwłok, od których pobrano próbkę biologiczną, podejmuje kolejno następujące czynności:
1)
rejestruje zwłoki ludzkie w KSIP, jeżeli wcześniej nie zostały zarejestrowane;
2)
sporządza w trzech egzemplarzach projekt zarządzenia o wprowadzeniu, w którym umieszcza także informację o identyfikatorze KSIP;
3)
przedstawia projekt, o którym mowa w pkt 2, do podpisu organowi Policji;
4)
przekazuje dwa egzemplarze zarządzenia o wprowadzeniu wraz z próbką biologiczną i kartą rejestracyjną tej próbki do LK, które wydało opinię biegłego, pozostawiając trzeci egzemplarz tego zarządzenia w aktach postępowania lub czynności, o których mowa w art. 21b i 21c ustawy.
2.
Po otrzymaniu zarządzenia o wprowadzeniu LK wypełnia w dwóch egzemplarzach kartę rejestracyjną profilu DNA, którą wraz z zarządzeniem o wprowadzeniu, próbką biologiczną i kartą rejestracyjną tej próbki przekazuje do CLK, pozostawiając jeden egzemplarz karty rejestracyjnej i zarządzenia w LK.
3.
Po otrzymaniu zarządzenia o wprowadzeniu, karty rejestracyjnej profilu DNA, próbki biologicznej i karty rejestracyjnej próbki biologicznej CLK:
1)
wprowadza dane z karty rejestracyjnej profilu DNA i karty rejestracyjnej próbki biologicznej do systemu informatycznego bazy danych DNA;
2)
porównuje profil DNA ze zgromadzonymi w bazie danych DNA profilami DNA;
3)
włącza kartę rejestracyjną próbki biologicznej, kartę rejestracyjną profilu DNA oraz zarządzenie o wprowadzeniu do registratury;
4)
włącza próbkę biologiczną do zbioru próbek biologicznych.
4.
W przypadku pozytywnego porównania profilu DNA stosuje się przepis § 6 ust. 2.
5.
Przepisy ust. 1-4 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy opinię biegłego wydało CLK, z tym że zarządzenie o wprowadzeniu wydaje się w dwóch egzemplarzach.
§  9.
1.
W przypadku, gdy policjant uzyskał profil DNA NN śladu z opinii biegłego, podejmuje kolejno następujące czynności:
1)
sporządza w trzech egzemplarzach projekt zarządzenia o wprowadzeniu;
2)
przedstawia projekt, o którym mowa w pkt 1, do podpisu organowi Policji;
3)
przekazuje dwa egzemplarze zarządzenia o wprowadzeniu do LK, które wydało opinię biegłego, pozostawiając trzeci egzemplarz tego zarządzenia w aktach postępowania lub czynności, o których mowa w art. 21b i 21c ustawy.
2.
Po otrzymaniu zarządzenia o wprowadzeniu LK wypełnia w dwóch egzemplarzach kartę rejestracyjną profilu DNA, którą wraz z zarządzeniem o wprowadzeniu, przekazuje do CLK, pozostawiając jeden egzemplarz karty rejestracyjnej i zarządzenia w LK.
3.
Po otrzymaniu zarządzenia o wprowadzeniu i karty rejestracyjnej profilu DNA CLK:
1)
wprowadza dane z karty rejestracyjnej profilu DNA do systemu informatycznego bazy danych DNA;
2)
porównuje profil DNA ze zgromadzonymi w bazie danych DNA profilami DNA;
3)
włącza zarządzenie o wprowadzeniu i kartę rejestracyjną profilu DNA do registratury.
4.
W przypadku pozytywnego porównania profilu DNA stosuje się przepis § 6 ust. 2.
5.
Przepisy ust. 1-4 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy opinię biegłego wydało CLK, z tym że zarządzenie o wprowadzeniu wydaje się w dwóch egzemplarzach.
§  10.
1.
W przypadku, gdy policjant uzyskał profil DNA osoby z opinii biegłego wydanej w toku czynności określonych w art. 192a Kodeksu postępowania karnego, a analiza informacji uzyskanych w tej sprawie wskazuje na zasadność wprowadzenia do bazy danych DNA profilu DNA osoby, albo gdy analiza informacji uzyskanych w toku czynności identyfikacyjnych uzasadnia wprowadzenie do bazy danych DNA profilu DNA osoby, od której pobrano próbkę biologiczną, policjant podejmuje kolejno następujące czynności:
1)
sporządza trzy egzemplarze projektu zarządzenia o wprowadzeniu;
2)
przedstawia projekt, o którym mowa w pkt 1, do podpisu organowi Policji;
3)
przekazuje dwa egzemplarze zarządzenia o wprowadzeniu do LK, które wydało opinię biegłego, wraz z próbką biologiczną i kartą rejestracyjną tej próbki, pozostawiając jeden egzemplarz zarządzenia w aktach postępowania lub czynności, o których mowa w art. 21b i 21c ustawy.
2.
Po otrzymaniu zarządzenia o wprowadzeniu LK wypełnia w dwóch egzemplarzach kartę rejestracyjną profilu DNA, którą wraz z zarządzeniem o wprowadzeniu, próbką biologiczną i kartą rejestracyjną próbki biologicznej przekazuje do CLK, pozostawiając drugi egzemplarz karty rejestracyjnej profilu DNA i zarządzenia w LK.
3.
Po otrzymaniu zarządzenia o wprowadzeniu, karty rejestracyjnej profilu DNA, próbki biologicznej i karty rejestracyjnej próbki biologicznej CLK:
1)
wprowadza dane z karty rejestracyjnej profilu DNA i karty rejestracyjnej próbki biologicznej do systemu informatycznego bazy danych DNA;
2)
porównuje profil DNA ze zgromadzonymi w bazie danych DNA profilami DNA;
3)
włącza zarządzenie o wprowadzeniu, kartę rejestracyjną próbki biologicznej oraz kartę rejestracyjną profilu DNA do registratury;
4)
włącza próbkę biologiczną do zbioru próbek biologicznych.
4.
W przypadku pozytywnego porównania profilu DNA stosuje się przepis § 6 ust. 2.
5.
Przepisy ust. 1-4 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy opinię biegłego wydało CLK, z tym że projekt zarządzenia o wprowadzeniu sporządza się w dwóch egzemplarzach, a zarządzenie o wprowadzeniu przekazuje do CLK w jednym egzemplarzu.
§  11.
1.
Do zadań CLK, związanych z prowadzeniem bazy danych DNA, należy:
1)
przeprowadzanie badań genetycznych w celu uzyskania profili DNA;
2)
wprowadzanie profilu DNA i danych osobowych do bazy danych DNA na podstawie zarządzenia właściwego organu; przetwarzanie zgromadzonych informacji i danych;
3)
zabezpieczanie zgromadzonych informacji i danych przed dostępem osób nieuprawnionych;
4)
udostępnianie zgromadzonych informacji i danych uprawnionym organom;
5)
przechowywanie próbek biologicznych;
6)
prowadzenie registratury, o której mowa w § 2 pkt 2.
2.
Do zadań LK, związanych z prowadzeniem bazy danych DNA, należy
1)
przeprowadzanie badań genetycznych w celu uzyskania profili DNA w stosunku do NN śladów, NN zwłok i osób, od których pobrano próbki biologiczne w trybie art. 192a Kodeksu postępowania karnego;
2)
przekazywanie do CLK profili DNA i próbek biologicznych;
3)
przechowywanie jednego z egzemplarzy kart rejestracyjnych i zarządzeń przesyłanych do CLK.
§  12.
1.
Dyrektor CLK nadzoruje dostęp do informacji zgromadzonych w bazie danych DNA.
2.
Dyrektor CLK wyznacza osoby do wprowadzania i przetwarzania informacji w bazie danych DNA oraz nadaje im indywidualne uprawnienia i hasła dostępu do tej bazy.
§  13.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia podpisania2).
______

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 19, poz. 185, Nr 74, poz. 676, Nr 81, poz. 731, Nr 113, poz. 984, Nr 115, poz. 996, Nr 153, poz. 1271, Nr 176, poz. 1457 i Nr 200, poz. 1688, z 2003 r. Nr 90, poz. 844, Nr 113, poz. 1070, Nr 130 poz. 1188 i 1190, Nr 137, poz. 1302, Nr 166, poz. 1609, Nr 192, poz. 1873 i Nr 210, poz. 2036, z 2004 r. Nr 171, poz. 1800, Nr 179, poz. 1842, Nr 210, poz. 2135, Nr 273, poz. 2703 i Nr 277, poz. 2742 oraz z 2005 r. Nr 10, poz. 70, Nr 164, poz. 1365 i Nr 169, poz. 1411.

2) Niniejsze zarządzenie było poprzedzone zarządzeniem nr 6 Komendanta Głównego Policji z dnia z dnia 16 maja 2002 r. w sprawie uzyskiwania, przetwarzania i wykorzystywania przez Policję informacji oraz sposobów zakładania i prowadzenia zbiorów tych informacji (Dz. Urz. KGP Nr 8, poz. 44 i z 2003 r. Nr 9, poz. 47), które:

1) w zakresie regulacji art. 20 ust. 19 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji utraciło moc na podstawie art. 3 ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o zmianie ustawy o Policji oraz ustawy - Kodeks postępowania karnego (Dz. U. z 2005 r. Nr 10, poz. 70) z dniem 1 marca 2005 r. w związku z wejściem w życie rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 21 lutego 2005 r. w sprawie przetwarzania przez Policję danych osobowych w celach wykrywczych lub identyfikacyjnych (Dz. U. Nr 34, poz. 313);

2) w zakresie regulacji art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji, odnoszącym się do materii regulowanej niniejszym zarządzeniem, traci moc z dniem wejścia w życie tego zarządzenia.

ZAŁĄCZNIKI

.................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

.................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

KARTA REJESTRACYJNA PRÓBKI BIOLOGICZNEJ

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

ZARZĄDZENIE O WPROWADZENIU DO BAZY DANYCH DNA INFORMACJI O WYNIKACH ANALIZY KWASU DEZOKSYRYBONUKLEINOWEGO

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

KARTA REJESTRACYJNA PROFILU DNA