Wprowadzenie Zasad prowadzenia rachunkowości w Państwowej Agencji Atomistyki.
Dz.Urz.PAA.2012.5
Akt utracił mocZARZĄDZENIE Nr 4
PREZESA PAŃSTWOWEJ AGENCJI ATOMISTYKI
z dnia 16 sierpnia 2012 r.
w sprawie wprowadzenia Zasad prowadzenia rachunkowości w Państwowej Agencji Atomistyki
ZAŁĄCZNIK 1
ZASADY PROWADZENIA RACHUNKOWOŚCI W PAŃSTWOWEJ AGENCJI ATOMISTYKI
ZASADY PROWADZENIA RACHUNKOWOŚCI W PAŃSTWOWEJ AGENCJI ATOMISTYKI
1) wykaz kont księgi głównej (konta syntetyczne), stanowiący załącznik nr 2 do niniejszych zasad;
2) przyjęte zasady klasyfikacji zdarzeń gospodarczych, stanowiące załącznik nr 3 do niniejszych zasad;
3) wykaz kont ksiąg pomocniczych oraz ich powiązania z kontami syntetycznymi, stanowiący załącznik nr 4 do niniejszych zasad.
Załącznik Nr 1
ZASADY WYCENY AKTYWÓW I PASYWÓW ORAZ USTALANIA WYNIKU FINANSOWEGO
ZASADY WYCENY AKTYWÓW I PASYWÓW ORAZ USTALANIA WYNIKU FINANSOWEGO
1) środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne - według cen nabycia lub kosztów wytworzenia, lub wartości przeszacowanej (po aktualizacji wyceny), pomniejszonych o odpisy umorzeniowe.
Środki te umarzane są metodą liniową, przy zastosowaniu stawek amortyzacyjnych określonych w Wykazie rocznych stawek amortyzacyjnych, stanowiącym załącznik nr 1 do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.). Umorzenie księgowane na koncie 071 dokonywane jest jednorazowo w grudniu za okres całego roku. Umorzenie nalicza się od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym te środki przyjęto do używania i do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie wysokości umorzenia z ich wartością początkową lub w którym środki trwałe pozostawiono w stan likwidacji, sprzedano, przekazano nieodpłatnie lub stwierdzono ich niedobór.
Umarza się jednorazowo i w całości zalicza w koszty w momencie przyjęcia do eksploatacji książki i zbiory biblioteczne, meble i dywany oraz pozostałe środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne o wartości nieprzekraczającej wielkości ustalonej w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych, dla których odpisy amortyzacyjne są uznawane za koszt uzyskania przychodu w 100% ich wartości w miesiącu oddania do użytkowania;
2) inwestycje rozpoczęte - według cen nabycia lub kosztów wytworzenia, co obejmuje wszystkie koszty poniesione w czasie od dnia rozpoczęcia inwestycji do dnia, na który sporządzany jest bilans lub do dnia przyjęcia do używania w wyniku inwestycji środków trwałych;
3) rzeczowe składniki majątku obrotowego - według ich wartości wynikającej z ewidencji;
4) materiały, towary i środki trwałe otrzymane w formie darowizny wycenia się według cen sprzedaży takiego samego lub podobnego składnika majątkowego;
5) należności, w tym również z tytułu udzielonych pożyczek - w kwocie wymagającej zapłaty z zachowaniem ostrożności;
6) zobowiązania - w kwocie wymagającej zapłaty;
7) środki pieniężne - według wartości nominalnej;
8) kapitały - według wartości nominalnej.
Załącznik Nr 2 2
WYKAZ KONT KSIĘGI GŁÓWNEJ (konta syntetyczne)
WYKAZ KONT KSIĘGI GŁÓWNEJ (konta syntetyczne)
Zespół 0 - "Majątek trwały"
011 - Środki trwałe
013 - Pozostałe środki trwałe
014 - Zbiory biblioteczne
020 - Wartości niematerialne i prawne
071 - Umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych
072 - Umorzenie pozostałych środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz zbiorów bibliotecznych
080 - Środki trwałe w budowie (inwestycje)
Zespół 1 - "Środki pieniężne i rachunki bankowe"
101 - Kasa
130 - Rachunek bieżący jednostek budżetowych
135 - Rachunki środków funduszy specjalnego przeznaczenia
139 - Inne rachunki bankowe
149 - Środki pieniężne w drodze
Zespół 2 - "Rozrachunki i roszczenia"
200 - Rozrachunki z odbiorcami
201 - Rozrachunki z dostawcami
221 - Należności z tytułu dochodów budżetowych
222 - Rozliczenie dochodów budżetowych
223 - Rozliczenie wydatków budżetowych
224 - Rozliczenie udzielonych dotacji budżetowych
225 - Rozrachunki z budżetami
229 - Pozostałe rozrachunki publicznoprawne
231 - Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń
234 - Pozostałe rozrachunki z pracownikami
240 - Pozostałe rozrachunki
245 - Wpływy do wyjaśnienia
290 - Odpisy aktualizujące należności
Zespół 3 - "Materiały i towary"
310 - Materiały
Zespół 4 - "Koszty według rodzajów i ich rozliczenie"
400 - Amortyzacja
401 - Zużycie materiałów i energii
402 - Usługi obce
403 - Podatki i opłaty
404 - Wynagrodzenia
405 - Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia
409 - Pozostałe koszty rodzajowe
490 - Rozliczenie kosztów
Zespół 6 - "Produkty"
640 - Rozliczenie międzyokresowe kosztów
Zespół 7 - "Przychody i koszty ich uzyskania"
700 - Sprzedaż produktów i koszt ich wytworzenia
720 - Przychody z tytułu dochodów budżetowych
750 - Przychody finansowe
751 - Koszty finansowe
760 - Pozostałe przychody operacyjne
761 - Pozostałe koszty operacyjne
Zespół 8 - "Fundusze, rezerwy i wynik finansowy"
800 - Fundusz jednostki
810 - Dotacje budżetowe oraz środki z budżetu na inwestycje
851 - Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
860 - Wynik finansowy
975 - Wydatki strukturalne
980 - Plan finansowy wydatków budżetowych
990 - Plan finansowy wydatków budżetowych w układzie zadaniowym
991 - Rozliczenie wydatków budżetowych pośrednich ogólnych
998 - Zaangażowanie środków budżetowych roku bieżącego
999 - Zaangażowanie środków budżetowych przyszłych lat
Załącznik Nr 3
PRZYJĘTE ZASADY KLASYFIKACJI ZDARZEŃ GOSPODARCZYCH
PRZYJĘTE ZASADY KLASYFIKACJI ZDARZEŃ GOSPODARCZYCH
Ewidencja księgowa obejmuje wszystkie własne środki trwałe o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok.
Podstawą księgowania przychodu środków trwałych są dokumenty źródłowe (faktura, protokół odbioru, protokół zdawczo - odbiorczy wraz z decyzją nieodpłatnego przekazania, zestawienie różnic inwentaryzacyjnych, akt darowizny).
Podstawą księgowania rozchodu środków trwałych są dokumenty źródłowe (protokół postawienia w stan likwidacji, zestawienie różnic inwentarzowych, faktura za sprzedane lub podarowane środki trwałe).
1) środki trwałe o wartości nie przekraczającej wielkości ustalonej w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych,
2) meble i dywany,
- finansowane są ze środków bieżących i księgowane na koncie 013 "Pozostałe środki trwałe w używaniu".
Ze względu na charakter prowadzonej działalności w PAA oraz nie prowadzenie gospodarki magazynowej wszystkie zakupione środki trwałe oddawane są bezpośrednio do użytkowania.
Umorzenie pozostałych środków trwałych dokonywane jest w pełnej wartości w miesiącu oddania do użytkowania poprzez spisanie w ciężar kosztów. Umorzenie księgowane jest na koncie 072 "Umorzenie pozostałych środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz zbiorów bibliotecznych".
Podstawą księgowania przychodu zbiorów bibliotecznych pochodzących z zakupu są dokumenty źródłowe (faktura), a otrzymanych darów - wycena w oparciu o szacunek ich aktualnych wartości, dokonywana raz w roku.
Umorzenie zbiorów następuje w pełnej wartości, poprzez spisanie w koszty lub w ciężar zadań zleconych, w miesiącu przyjęcia ich do użytkowania.
Wartości niematerialne i prawne, których jednostkowa wartość przekracza wielkość ustaloną w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych, finansuje się ze środków majątkowych.
Wartości niematerialne i prawne o wartości początkowej w dniu przyjęcia do używania równej lub niższej od wartości określonej w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych, finansowane są ze środków bieżących i umarzane są jednorazowo w koszty w dniu przyjęcia do używania.
Podstawą księgowania przychodu wartości niematerialnych i prawnych są dokumenty źródłowe.
Szczegółowa ewidencja środków trwałych prowadzona jest zgodnie z procedurą 003/BDG "Gospodarowania środkami trwałymi".
Zespół 3 - "Materiały i towary"
Ze względu na zakupy materiałów w małych ilościach i najczęściej bezpośrednio po zakupie przekazywanych do zużycia ich wartością obciążane są od razu właściwe koszty. Stany zapasów materiałów ewidencjonowane są na koncie 310 "Materiały" i aktualizowane są kwartalnie.
Zespół 4 - "Koszty według rodzajów i ich rozliczenie"
Przyjęta została zasada ewidencjonowania kosztów w układzie rodzajowym związanych z działalnością operacyjną na kontach 400-405 i 409, a koszty rozliczane w czasie ewidencjonuje się na koncie 490 "Rozliczenie kosztów".
Szczegółowa ewidencja analityczna do kont zespołu "4" prowadzona jest według podziałek klasyfikacji budżetowej.
***
Księgowania na pozostałych kontach syntetycznych nie wymagają rozstrzygnięć i są zgodne z zasadami funkcjonowania poszczególnych kont omówionymi w Planie kont dla jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych stanowiącym załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 128, poz. 861 i z 2012 r. poz. 121).
Załącznik Nr 4 3
WYKAZ KONT KSIĄG POMOCNICZYCH (konta analityczne)
WYKAZ KONT KSIĄG POMOCNICZYCH (konta analityczne)
do konta 011 - "Środki trwałe"
011-4 - Środki trwałe IV grupy KRŚT
011-6 - Środki trwałe VI grupy KRŚT
011-7 - Środki trwałe VII grupy KRŚT
011-8 - Środki trwałe VIII grupy KRST
do konta 013 - "Pozostałe środki trwałe"
013-4 - Pozostałe ŚT grupa IV KRŚT
013-6 - Pozostałe ŚT grupa VI KRŚT
013-8 - Pozostałe ŚT grupa VIII KRŚT
do konta 014 - "Zbiory biblioteczne"
014-1 - Zbiory biblioteczne w Bibliotece Nukleonicznej
014-2 - Zbiory biblioteczne w bibliotece podręcznej
do konta 020 - "Wartości niematerialne i prawne"
020-1 - Wartości niematerialne i prawne finansowane ze środków majątkowych
020-2 - Wartości niematerialne i prawne finansowane ze środków bieżących
do konta 071 - "Umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych"
071-1 - Umorzenie ŚT ewidencjonowanych na koncie 011 (według GKR)
071-2 - Umorzenie wartości niematerialnych i prawnych ujętych na koncie 020-1
do konta 072 - "Umorzenie pozostałych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz zbiorów bibliotecznych"
072-1 - umorzenie pozostałych ŚT ewidencjonowanych na koncie 013
072-2 - umorzenie wartości niematerialnych i prawnych ujętych na koncie 020-2
072-3 - umorzenie zbiorów bibliotecznych ewidencjonowanych na koncie 014
do konta 080 - "Środki trwałe w budowie (inwestycje)"
Ewidencja szczegółowa według rodzaju inwestycji i kontrahentów
do konta 101 - "Kasa"
101-1 - kasa bieżących wydatków budżetowych
101-2 - kasa dochodów budżetowych
101-3 - kasa wydatków dewizowych (według poszczególnych walut)
101-4 - kasa ZFŚS
101-5 - kasa rachunku pomocniczego
do konta 130 - "Rachunek bieżący jednostki"
130-1 - rachunek bieżący dochodów budżetowych (według podziałek klasyfikacji budżetowej dochodów budżetowych w zakresie wpływów środków budżetowych z tytułu zrealizowanych przez jednostkę dochodów budżetowych)
130-2 - rachunek bieżący wydatków budżetowych (według podziałek klasyfikacji budżetowej wydatków objętych planem finansowym)
do konta 139 - "Inne rachunki bankowe"
139-1 - rachunek pomocniczy BOR w Jeleniej Górze (zamknięty 16.01.2012r)
139-2 - rachunek sum depozytowych i sum na zlecenie
do konta 200 - "Rozrachunki z odbiorcami "
Ewidencja według kontrahentów
do konta 201 - "Rozrachunki z dostawcami"
Ewidencja według kontrahentów
do konta 224 - "Rozliczenie udzielonych dotacji budżetowych"
Ewidencja wg podziałek klasyfikacji budżetowej i jednostek, którym udzielono dotacje
do konta 225 - "Rozrachunki z budżetami"
225-1 - podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu wynagrodzeń
225-2 - podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu umów zlecenia lub umów o dzieło
225-3- podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu wypłat z ZFŚS
do konta 229 - "Pozostałe rozrachunki publiczno - prawne"
229-1 - składki z tytułu ubezpieczeń społecznych opłacane przez pracowników
229-2 - składki z tytułu ubezpieczeń społecznych opłacane przez pracodawcę
229-3 - składki na Fundusz Pracy
229-4 - składki z tytułu ubezpieczeń zdrowotnych pracowników (z podatku i z wynagrodzeń)
229-5 - składki na PFRON
do konta 231 - "Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń"
231-01 - wynagrodzenia pracowników
231-03 - rozliczenia wypłat z ZFŚS
231-10 - wynagrodzenie z tytułu umów zleceń, za udział w komisji egzaminacyjnej
do konta 234 - " Pozostałe rozrachunki z pracownikami"
234-1 - imienne rozrachunki z pracownikami dotyczące obciążeń z tytułu wydatków dokonanych za pracownika, ekwiwalentów, świadczeń i inne
234-2 - imienne rozrachunki z tytułu udzielonych zaliczek na delegacje zagraniczne
234-3 - imienne rozrachunki z tytułu udzielonych pożyczek z ZFŚS
do konta 240 - "Pozostałe rozrachunki"
240-0 - rozrachunki inne
240-1 - rozrachunki zagranicznych należności i zobowiązań
240-2 - rozrachunki krajowe różne według kontrahentów
do konta 310 - "Materiały"
310-1 - materiały piśmiennicze
310-2 - materiały biurowe
310-3 - materiały do komputerów
310-4 - materiały - wydawnictwa
310-5 - materiały czystościowe
310-6 - materiały samochodowe
310-7 - artykuły spożywcze
310-8 - części zamienne do PMS
do konta 401 - "Zużycie materiałów i energii"
Ewidencja według podziałek klasyfikacji budżetowej
do konta 402 - "Usługi obce"
Ewidencja według podziałek klasyfikacji budżetowej
do konta 403 - "Podatki i opłaty"
Ewidencja według podziałek klasyfikacji budżetowej
do konta 404 - "Wynagrodzenia"
Ewidencja według podziałek klasyfikacji budżetowej
do konta 405 - "Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia"
Ewidencja według podziałek klasyfikacji budżetowej
do konta 409 - "Pozostałe koszty rodzajowe"
Ewidencja według podziałek klasyfikacji budżetowej
do konta 640 - "Rozliczenia międzyokresowe kosztów"
640-1 - z tytułu prenumeraty
640-2 - z tytułu ubezpieczeń
640-3 - z oprogramowania
do konta 720 - "Przychody z tytułu dochodów budżetowych"
Ewidencja według pozycji planu finansowego
do konta 750 - "Przychody finansowe"
750-1 - pozostałe przychody
750-2 - dodatnie różnice kursowe
do konta 751 - " Koszty finansowe"
751-1 - ujemne różnice kursowe
751-2 - pozostałe koszty
do konta 760 - "Pozostałe przychody "
760-1- przychody ze sprzedaży wycofanych ze zużycia składników majątkowych
760-2- pozostałe przychody operacyjne (odsetki)
do konta 800 - "Fundusz jednostki"
800-1 - fundusz w środkach trwałych
800-2 - zrealizowane wydatki i dochody budżetowe
800-3 - inwestycje
do konta 810 - "Dotacje budżetowe oraz środki z budżetu na inwestycje"
Ewidencja wg podziałek klasyfikacji budżetowej i jednostek, którym przekazano dotacje
do konta 851 - "Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych"
851M-1 - środki wolne na wydatki mieszkaniowe
851M-2 - środki zaangażowane - udzielone pożyczki mieszkaniowe
851S-1 - środki na działalność socjalną
851S-2 - udzielone zapomogi
851S-3 - dofinansowanie wypoczynku
851S-4 - akcje socjalne
851S-5 - opłaty za prowadzenie rachunku
do konta 975 - "Wydatki strukturalne"
Ewidencja według kodów klasyfikacji wydatków strukturalnych
do konta 980 - "Plan finansowy wydatków budżetowych"
Ewidencja według podziałek klasyfikacji budżetowej
do konta 990 - "Plan finansowy wydatków budżetowych w układzie zadaniowym"
Ewidencja według układu zadaniowego
do konta 991 - "Rozliczenie wydatków budżetowych pośrednich ogólnych"
Ewidencja według podziałek klasyfikacji budżetowej (wydatki pośrednie po podzieleniu kluczem ogólnym na poszczególne działania przeksięgowywane na konto 990)
do konta 998 - "Zaangażowanie środków budżetowych roku bieżącego"
Ewidencja według podziałek klasyfikacji budżetowej
do konta 999 - "Zaangażowanie środków budżetowych przyszłych lat"
Ewidencja według podziałek klasyfikacji budżetowej.
Załącznik Nr 5
WYKAZ KSIĄG RACHUNKOWYCH
WYKAZ KSIĄG RACHUNKOWYCH
- dziennik,
- księgę główną,
- księgi pomocnicze,
- zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej i ksiąg pomocniczych,
- wykaz składników aktywów i pasywów.
Dzienniki częściowe (rejestry) prowadzone są dla określonych grup rodzajowych zdarzeń, między innymi dla: wyciągów bankowych, raportów kasowych, otrzymanych faktur zewnętrznych, rozliczeń z pracownikami z tytułu delegacji krajowych i zagranicznych, dokumentów własnych.
Ewidencja księgowa prowadzona jest na podstawie dowodów (dokumentów) księgowych. Szczegółowy opis kontroli i obiegu dokumentów księgowych i ich terminarz zawiera "Instrukcja obiegu i kontroli dowodów księgowych w Państwowej Agencji Atomistyki".
Po księgowym zamknięciu miesiąca, na koniec każdego okresu sprawozdawczego sporządza się następujące wydruki:
- dziennik (okresy miesięczne),
- salda księgi głównej i ksiąg pomocniczych (na koniec okresu sprawozdawczego) oraz
- obroty i salda księgi głównej i ksiąg pomocniczych (salda na dzień otwarcia ksiąg, obroty za okres sprawozdawczy i obroty narastająco od początku roku obrotowego oraz salda na koniec okresu sprawozdawczego).
Po zamknięciu roku obrachunkowego sporządza się wydruki:
- kartotek kont syntetycznych i analitycznych oraz
- wykaz składników aktywów i pasywów (inwentarz), czyli zestawienie obrotów i sald księgi głównej oraz zestawienia sald kont pomocniczych sporządzone na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych.
Załącznik Nr 6
OPIS SYSTEMU INFORMATYCZNEGO PRZETWARZANIA DANYCH
OPIS SYSTEMU INFORMATYCZNEGO PRZETWARZANIA DANYCH
System Księgowości Informatycznej XEMI - FINANSE jest stosowany w PAA od 1 stycznia 2012 r. w wersji nr 6 i na bieżąco, w ciągu roku, są wprowadzane aktualne wersje. Moduł ten zapewnia i umożliwia prowadzenie ksiąg rachunkowych zgodnie z wymaganiami Ustawy o rachunkowości.
W PAA księguje się dokumenty księgowe we wcześniej zdefiniowanych rejestrach:
Program zabezpiecza powiązania poszczególnych zbiorów stanowiących księgi rachunkowe w jedną całość odzwierciedlającą dziennik i księgę główną. Dziennik umożliwia uzgodnienie jego obrotów z obrotami zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej. Zapewnia chronologiczne ujęcie w dzienniku wszystkich zdarzeń, kolejną numerację i umożliwia jednoznaczne powiązanie z dowodami księgowymi.
Szczegółowy opis systemu informatycznego zawarty jest w Instrukcji Obsługi Systemu XEMI FINANSE, dostarczonej przez dostawcę systemu.
Bezpieczeństwo danych zgromadzonych w systemie zapewniają:
- zasilacz UPS,
- system archiwizacji umożliwiający codzienne wykonywanie kopii bezpieczeństwa zgromadzonych danych,
- wydruk dziennika, dokumentujący wszystkie zapisy księgowe wykonane w systemie.
Załącznik Nr 7 4
ZASADY OCHRONY DANYCH I ICH ZBIORÓW
ZASADY OCHRONY DANYCH I ICH ZBIORÓW
1) zapewnieniu dostępu do programu tylko w sieci lokalnej PAA dla określonych użytkowników, których komputery zabezpieczone są osobistymi hasłami;
2) zabezpieczeniu odrębnym hasłem wejścia do programu przez określonych użytkowników;
3) codziennym sporządzaniu rezerwowych kopii zbiorów danych tzw. backupów na zapasowym serwerze;
4) profilaktyce antywirusowej prowadzonej w PAA;
5) systemach podtrzymywania napięcia na serwerach i niektórych komputerach użytkowników w razie awarii sieci energetycznej;
6) comiesięcznym wydruku dziennika dokumentującego wszystkie zapisy księgowe wykonane w systemie. Jest to forma przechowywania podstawowych danych księgowych na nośniku papierowym.