Nowość Wprowadzenie Wewnętrznej procedury dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.PKRUS.2024.21

Akt obowiązujący
Wersja od: 23 września 2024 r.

ZARZĄDZENIE Nr 20
PREZESA KASY ROLNICZEGO UBEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO
z dnia 23 września 2024 r.
w sprawie wprowadzenia Wewnętrznej procedury dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego

Na podstawie art. 59 ust. 3 ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 2024 r. poz. 90 i 1243) oraz art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U. poz. 928) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Wprowadza się Wewnętrzną procedurę dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, zwaną dalej "Procedurą", stanowiącą załącznik do zarządzenia.
§  2. 
1. 
Procedura wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia podania jej do wiadomości pracownikom Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.
2. 
Sposobem podania treści Procedury jest jej zamieszczenie w Zintegrowanym Systemie Zarządzania oraz w Dzienniku Urzędowym Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.
§  3. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 25 września 2024 r.

ZAŁĄCZNIK

WEWNĘTRZNA PROCEDURA DOKONYWANIA ZGŁOSZEŃ NARUSZEŃ PRAWA I PODEJMOWANIA DZIAŁAŃ NASTĘPCZYCH W KASIE ROLNICZEGO UBEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO

§  1. 
CEL I ZAKRES STOSOWANIA
1. 
Procedura została przyjęta przez Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, zwaną dalej "KRUS", w poczuciu dbałości o poszanowanie interesu publicznego, przepisów prawa oraz ochrony osób zgłaszających informację o naruszeniu prawa, uzyskaną w kontekście związanym z pracą.
2. 
Procedura określa zasady i tryb zgłaszania informacji o naruszeniach prawa (niedozwolonych zachowaniach, czynach, zaniechaniach) powziętych w związku z pełnionymi obowiązkami, świadczoną pracą lub wykonywaną umową, prawa zgłaszających je osób - sygnalistów oraz zakres i przesłanki udzielania im ochrony.
3. 
Procedura i jej postanowienia mają zastosowanie do poniższych grup osób uprawnionych do dokonania zgłoszenia:
1)
pracownicy i współpracownicy oraz byli pracownicy i współpracownicy KRUS;
2)
osoby działające w imieniu i na rzecz KRUS;
3)
wszelkie inne osoby w jakikolwiek sposób powiązane z KRUS, w szczególności: osoby pomagające w dokonaniu zgłoszenia nieprawidłowości, praktykanci, stażyści lub kandydaci do zatrudnienia, jeśli informacje dotyczące nieprawidłowości pozyskali w trakcie procesu rekrutacji lub innych procesów poprzedzających nawiązanie stosunku zatrudnienia.
4. 
Zgłaszane naruszenia prawa mogą dotyczyć działania lub zaniechania niezgodnego z prawem lub regulacjami wewnętrznymi KRUS lub mającego na celu obejście prawa lub regulacji wewnętrznych.
5. 
Procedura nie służy do zgłaszania ogólnych problemów związanych z wykonywaną pracą i niestanowiących naruszeń prawa. Powyższe kwestie należy rozwiązywać w ramach istniejących relacji służbowych, bądź innych, dedykowanych do tych celów, regulacji wewnętrznych.
§  2. 
DEFINICJE

Przez użyte w procedurze określenia rozumie się:

1)
zespół ds. naruszeń prawa - zespół odpowiedzialny za prowadzenie postępowania dotyczącego zgłoszenia naruszenia prawa (zgłoszenia sygnalizacyjnego), powoływany doraźnie przez Prezesa KRUS do kompleksowego wyjaśnienia okoliczności opisanych w zgłoszeniu, działający wg zasad określonych dla postępowania wyjaśniającego;
2)
działania odwetowe - bezpośrednie lub pośrednie działanie lub zaniechanie w kontekście związanym z pracą, które jest spowodowane zgłoszeniem lub ujawnieniem publicznym i które narusza lub może naruszyć prawa sygnalisty lub wyrządza lub może wyrządzić nieuzasadnioną szkodę sygnaliście, w tym bezpodstawne inicjowanie postępowań przeciwko sygnaliście;
3)
działania następcze - działania podjęte przez odbiorcę zgłoszenia w celu oceny prawdziwości informacji zawartych w zgłoszeniu oraz w stosownych przypadkach, w celu zaradzenia naruszeniu prawa, w szczególności przez postępowanie wyjaśniające, wszczęcie kontroli lub inspekcji, wniesienie oskarżenia, działanie podjęte w celu odzyskania środków finansowych lub zamknięcie procedury realizowanej w ramach wewnętrznej procedury dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych;
4)
informacje na temat naruszeń - dowody potwierdzające faktyczne naruszenia, jak również uzasadnione podejrzenia co do potencjalnych naruszeń, których jeszcze nie popełniono;
5)
naruszenie prawa - działanie lub zaniechanie, które jest niezgodne z prawem;
6)
sygnalista (osoba dokonująca zgłoszenia) - osoba fizyczna lub prawna, która zgłasza lub ujawnia publicznie informacje na temat naruszeń uzyskane w kontekście związanym z pracą;
7)
osoba pomagająca w dokonaniu zgłoszenia - osoba fizyczna, która pomaga sygnaliście w zgłoszeniu lub ujawnieniu publicznym w kontekście związanym z pracą i której pomoc nie powinna zostać ujawniona;
8)
osoba, której dotyczy zgłoszenie - osoba fizyczna lub prawna, która jest wskazana w zgłoszeniu lub ujawnieniu publicznym jako osoba, która dopuściła się naruszenia lub która jest z nim powiązana;
9)
zgłoszenie wewnętrzne - ustne lub pisemne przekazanie informacji o naruszeniu prawa pracodawcy;
10)
zgłoszenie zewnętrzne - ustne lub pisemne przekazanie Rzecznikowi Praw Obywatelskich albo organowi publicznemu informacji o naruszeniu prawa;
11)
ujawnienie publiczne - podanie informacji o naruszeniu prawa do wiadomości publicznej;
12)
informacja zwrotna - przekazanie zgłaszającemu informacji na temat planowanych lub podjętych działań następczych i powodów takich działań;
13)
postępowanie wyjaśniające - postępowanie prowadzone w związku ze złożonym zgłoszeniem;
14)
rejestr - rejestr zgłoszeń sygnalizacyjnych zawierający informacje dotyczące zgłoszenia oraz przebiegu i rozstrzygnięcia postępowania w sprawie naruszenia prawa.
§  3. 
OSOBY ODPOWIEDZIALNE ZA ZARZĄDZANIE ZGŁOSZENIAMI
1. 
Osobą odpowiedzialną za przyjmowanie i rozpatrywanie zgłoszeń nieprawidłowości jest Pracownik ds. naruszeń prawa wyznaczony przez Prezesa KRUS.
2. 
Zgłoszenia nie mogą analizować osoby, co do których z treści zgłoszenia nieprawidłowości wynika, że mogą być w jakikolwiek sposób negatywnie zaangażowane w działanie lub zaniechanie, stanowiące nieprawidłowość.
§  4. 
SYGNALISTA
1. 
Zgodnie z zasadą dobrej wiary każda osoba uprawniona do dokonania zgłoszenia powinna zgłosić nieprawidłowość, jeśli istnieją po jej strome uzasadnione podstawy, by sądzić, że przekazywane informacje są prawdziwe.
2. 
W złej wierze pozostaje zgłaszający, który działa w celu sprzecznym z prawem lub zasadami współżycia społecznego.
3. 
Decyzję o nadaniu statusu sygnalisty podejmuje Pracownik ds. naruszeń prawa odpowiedzialny za obsługę zgłoszeń.
4. 
Status sygnalisty może uzyskać każdy zgłaszający, chyba że wstępna analiza zgłoszenia daje podstawy do przyjęcia, iż zgłaszający w sposób oczywisty działał w złej wierze.
5. 
Jeśli zgłaszający nie dokonał zgłoszenia anonimowo, Pracownik ds. naruszeń prawa odpowiedzialny za obsługę zgłoszeń potwierdza przyjęcie zgłoszenia w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania.
6. 
Przekroczenie terminu, o którym mowa w ust. 5, uzasadnione jest wyłącznie w razie konieczności podjęcia dodatkowych czynności w ramach wstępnej analizy zgłoszenia (np. konieczność uzupełnienia zgłoszenia, zgromadzenie dodatkowych dowodów). Wstępna analiza zgłoszenia nie może trwać dłużej niż 14 dni.
7. 
Jeżeli w toku postępowania wyjaśniającego okaże się, że zgłaszający, który uprzednio otrzymał status sygnalisty, działał w złej wierze, to zostaje on pozbawiony ochrony przewidzianej dla sygnalisty.
§  5. 
OCHRONA SYGNALISTY I OSOBY POMAGAJĄCEJ SYGNALIŚCIE
1. 
Wprowadza się bezwzględny zakaz podejmowania działań odwetowych wobec sygnalisty również w sytuacji, gdy zgłoszenie nieprawidłowości zostało zgłoszone w dobrej wierze, a przeprowadzone postępowanie wyjaśniające wykazało, że zgłoszona nieprawidłowość nie miała miejsca.
2. 
Sygnaliście przysługuje pełna ochrona przed działaniami represyjnymi, dyskryminacją, mobbingiem oraz innymi rodzajami niekorzystnego i niesprawiedliwego traktowania.
3. 
Niedopuszczalnym jest zakończenie stosunku pracy lub rozwiązanie umowy wzajemnej z sygnalistą wyłącznie w związku z dokonanym przez sygnalistę zgłoszeniem nieprawidłowości.
4. 
Osobom pomagającym w dokonaniu zgłoszenia oraz osobom powiązanym z sygnalistą, a będącymi pracownikami KRUS od dnia dokonania zgłoszenia przysługuje ochrona przeciwko odwetowi taka sama jak sygnaliście.
5. 
Ochrona nie dotyczy sygnalisty, będącego jednocześnie sprawcą /współsprawcą/ pomocnikiem nieprawidłowości.
6. 
Sygnalista nie jest świadkiem w postępowaniu, które zostanie zainicjowane na skutek jego zgłoszenia, nie jest też uczestnikiem ani stroną wszczętego postępowania.
7. 
Dane osobowe osoby, której nadano status sygnalisty, podlegają szczególnej ochronie w celu ograniczenia osobistego ryzyka osoby zgłaszającej nieprawidłowości, w tym negatywnych konsekwencji ze strony osób i podmiotów, do których odnosiło się zgłoszenie.
8. 
Dane sygnalisty powinny pozostać poufne i nie mogą być ujawniane w toku postępowania stronom i uczestnikom tego postępowania, bez wyraźnego i jednoznacznego przyzwolenia ze strony sygnalisty.
9. 
Dane sygnalisty nie są ujawnianie w żadnym z dokumentów związanych z postępowaniem.
10. 
Danych sygnalisty nie ujawnia się na wniosek stron lub uczestników postępowania.
11. 
Danych sygnalisty nie zamieszcza się w rozdzielnikach dokumentów związanych z postępowaniem.
12. 
Sygnalista jest informowany o przebiegu i wyniku postępowania, które zostało wszczęte na skutek jego zgłoszenia, w zakresie w jakim informacja stanowi informację publiczną w ramach sprawy zarejestrowanej w związku z przekazanym przez niego zgłoszeniem.
§  6. 
ZGŁASZANIE NARUSZEŃ PRAWA
1. 
Zgłoszenie naruszenia prawa może być dokonane w formie zgłoszenia wewnętrznego, zewnętrznego lub ujawnienia publicznego.
2. 
Wewnętrzne zgłoszenia naruszenia prawa mogą być przekazywane w następującej formie:
1)
poprzez przesłanie wypełnionego Formularza zgłoszenia naruszenia prawa, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do Procedury, za pomocą dedykowanej skrzynki mailowej sygnalista@krus.gov.pl;
2)
poprzez przesłanie wypełnionego Formularza zgłoszenia naruszeń prawa w zamkniętej kopercie z dopiskiem "Zgłoszenie naruszenia prawa" za pośrednictwem poczty na adres: Centrala Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego AL Niepodległości 190 00-608 Warszawa
3)
osobiście u Pracownika ds. naruszeń prawa w Biurze Zarządzania Kryzysowego, Spraw Obronnych i Bezpieczeństwa Informacji Centrali KRUS;
4)
telefonicznie u Pracownika ds. naruszeń prawa pod numerem telefonu 22 592 64 43.
3. 
W przypadku telefonicznego lub osobistego zgłoszenia naruszenia prawa sporządzany jest przez Pracownika ds. naruszeń prawa protokół z rozmowy, odtwarzający dokładnie jej przebieg. Protokół podpisywany jest przez Pracownika ds. naruszeń prawa oraz osobę zgłaszającą.
4. 
Zgłoszenie naruszenia prawa powinno wskazywać jasne i wyczerpujące wyjaśnienie przedmiotu zgłoszenia i zawierać w szczególności:
1)
datę oraz miejsce zaistnienia naruszenia prawa lub datę i miejsce pozyskania informacji o naruszeniu;
2)
opis konkretnej sytuacji lub okoliczności stwarzających możliwość wystąpienia naruszenia prawa;
3)
wskazanie podmiotu, którego dotyczy zgłoszenie naruszenia prawa;
4)
wskazanie ewentualnych świadków naruszenia prawa;
5)
wskazanie wszystkich dowodów i informacji, jakimi dysponuje zgłaszający, które mogą okazać się pomocne w procesie rozpatrywania naruszenia prawa.
5. 
Zgłaszający zobowiązany jest do traktowania posiadanych przez niego informacji dotyczących podejrzenia naruszenia prawa jako tajemnicy i powstrzymania się od publicznych rozmów o zgłaszanych podejrzeniach naruszenia prawa, chyba że osoba ta jest zobowiązana do takiego działania przepisami prawa.
6. 
Anonimowe zgłoszenia naruszeń prawa nie będą rozpatrywane.
7. 
Anonimowe zgłoszenia naruszeń prawa są odnotowywane w prowadzonym rejestrze i mogą służyć jako wskazówka przy planowaniu kontroli wewnętrznych, zgodnie z obowiązującymi w KRUS regulacjami w tym zakresie.
8. 
Pracownik ds. naruszeń prawa, po przyjęciu zgłoszenia, wypełnia druk Zgłoszenie naruszenia prawa, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do Procedury.
§  7. 
INFORMACJE DOTYCZĄCE ZGŁOSZEŃ ZEWNĘTRZNYCH
1. 
Zgłoszenie może w każdym przypadku nastąpić również do Rzecznika Praw Obywatelskich, organu publicznego lub organu centralnego z pominięciem trybu przewidzianego w Procedurze, w szczególności gdy:
1)
w terminie na przekazanie informacji zwrotnej ustalonym w procedurze pracodawca nie podejmie działań następczych lub nie przekaże informacji zwrotnej;
2)
sygnalista ma uzasadnione podstawy, by sądzić, że naruszenie prawa może stanowić bezpośrednie lub oczywiste zagrożenie dla interesu publicznego, w szczególności istnieje ryzyko nieodwracalnej szkody;
3)
dokonanie zgłoszenia wewnętrznego narazi go na działania odwetowe;
4)
w przypadku dokonania zgłoszenia wewnętrznego istnieje niewielkie prawdopodobieństwo skutecznego przeciwdziałania naruszeniu prawa z uwagi na szczególne okoliczności sprawy, takie jak możliwość ukrycia lub zniszczenia dowodów lub możliwość istnienia zmowy między pracodawcą, a sprawcą naruszenia prawa lub udziału pracodawcy w naruszeniu prawa.
2. 
Zgłoszenie zewnętrzne dokonane do Rzecznika Praw Obywatelskich, organu publicznego lub organu centralnego z pominięciem zgłoszenia wewnętrznego nie skutkuje pozbawieniem sygnalisty ochrony gwarantowanej przepisami ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa.
§  8. 
FAŁSZYWE ZGŁOSZENIE
1. 
Zgłoszenie naruszenia prawa może być dokonane wyłącznie w dobrej wierze.
2. 
Zakazuje się świadomego składania fałszywych zgłoszeń naruszeń prawa.
3. 
Dokonywanie nieprawdziwych zgłoszeń o wystąpieniu naruszenia prawa, wykorzystywanie zgłaszania naruszeń prawa w złej wierze lub w sposób uwłaczający pracownikowi, w szczególności dla celowego zaszkodzenia innej osobie jest całkowicie niedopuszczalne i nie korzysta z jakiejkolwiek ochrony prawnej. Zachowanie takie może powodować wobec osoby dokonującej świadomie nieprawdziwego zgłoszenia wyciągnięcie konsekwencji prawnych zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§  9. 
POSTĘPOWANIE WYJAŚNIAJĄCE
1. 
Po wpłynięciu zgłoszenia naruszenia prawa Pracownik ds. naruszeń prawa, niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 7 dni roboczych od dnia wpływu:
1)
wydaje potwierdzenie zgłoszenia nieprawidłowości;
2)
dokonuje wstępnej analizy zgłoszenia;
3)
nadaje lub nie nadaje osobie zgłaszającej statusu sygnalisty.
2. 
Jeżeli zgłoszenie nie jest anonimowe i wstępna jego analiza wskazuje że może ono być zasadne, Pracownik ds. naruszeń prawa wszczyna postępowanie wyjaśniające, które toczy się przed Zespołem ds. naruszeń prawa, na zasadach określonych w Procedurze.
3. 
Przekroczenie terminu wskazanego w ust. 1 jest uzasadnione wyłącznie w razie konieczności podjęcia dodatkowych czynności w ramach wstępnej analizy zgłoszenia (np. konieczność uzupełnienia zgłoszenia, zgromadzenie dodatkowych dowodów). Wstępna analiza zgłoszenia nie może trwać dłużej niż 14 dni.
4. 
Rozpatrzenie zgłoszenia naruszenia prawa następuje bez zbędnej zwłoki, w okresie nie dłuższym niż 30 dni od daty wszczęcia postępowania wyjaśniającego, pod warunkiem możliwości zebrania w tym czasie przez podmiot rozpatrujący niezbędnych dokumentów i dowodów.
5. 
W szczególnie skomplikowanych przypadkach rozpatrzenie zgłoszenia naruszenia prawa może nastąpić w terminie nie dłuższym niż 90 dni od daty wszczęcia postępowania wyjaśniającego.
6. 
Z przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego Zespół ds. naruszeń prawa sporządza raport, który obejmuje także rekomendacje w zakresie dalszego postępowania oraz sposobów załatwienia sprawy i przedstawia go Prezesowi KRUS.
7. 
Pracownik ds. naruszeń prawa ma obowiązek poinformować sygnalistę o sposobie załatwienia sprawy w terminie 30 dni od zakończenia rozpatrywania zgłoszenia.
§  10. 
ZESPÓŁ DS. NARUSZEŃ PRAWA
1. 
Postępowanie wyjaśniające prowadzone jest przez Zespół ds. naruszeń prawa w składzie przynajmniej 3-osobowym, zapewniający niezależność., obiektywizm i kompetencje.
2. 
Członkowie Zespołu ds. naruszeń prawa powoływani są doraźnie przez Prezesa KRUS i prowadzą postępowanie wyjaśniające w danej sprawie.
3. 
Po wstępnej analizie zgłoszenia przez Pracownika ds. naruszeń prawa Dyrektor Biura Zarządzania Kryzysowego, Spraw Obronnych i Bezpieczeństwa Informacji Centrali KRUS występuje do Prezesa KRUS z wnioskiem o powołanie Zespołu ds. naruszeń prawa proponując jego skład. Dyrektor Biura Zarządzania Kryzysowego, Spraw Obronnych i Bezpieczeństwa Informacji Centrali KRUS może zaproponować do składu także siebie.
4. 
W razie możliwości, w szczególności jeśli wynika to z okoliczności sprawy, Dyrektor Biura Zarządzania Kryzysowego Spraw Obronnych i Bezpieczeństwa Informacji Centrali KRUS może zaproponować na członka Zespołu ds. naruszeń prawa, przedstawiciela związków zawodowych funkcjonujących w KRUS.
5. 
Do wykonania określonych czynności specjalistycznych w trakcie postępowania Prezes KRUS może dodatkowo powołać ekspertów będących lub nie będących pracownikami KRUS.
6. 
Członkiem Zespołu ds. naruszeń prawa ani ekspertem nie może być:
1)
sygnalista, który przekazał zgłoszenie, będące przedmiotem wyjaśnienia;
2)
osoba, której dotyczy zgłoszenie;
3)
osoba będąca bezpośrednim podwładnym lub przełożonym osoby, której dotyczy zgłoszenie;
4)
osoba bliska w stosunku do osoby, której dotyczy zgłoszenie (w rozumieniu przepisów Kodeksu karnego);
5)
osoba wykonująca czynności lub załatwiająca sprawy, których prawidłowość będzie przedmiotem badania;
6)
osoba, której udział w postępowaniu wzbudzałby uzasadnione wątpliwości co do jej bezstronności z innych przyczyn.
7. 
W trakcie prowadzenia postępowania wyjaśniającego członkowie Zespołu ds. naruszeń prawa mają prawo:
1)
dostępu do dokumentów i danych;
2)
uzyskiwania przetworzonych i nieprzetworzonych informacji od pracowników poszczególnych komórek i jednostek organizacyjnych KRUS;
3)
uzyskiwania ustnych i pisemnych wyjaśnień od pracowników i osób oraz podmiotów świadczących usługi na rzecz KRUS;
4)
dostępu do pomieszczeń w celu dokonania wizji lokalnej lub zabezpieczenia dowodów;
5)
konsultowania, w niezbędnym zakresie, uzyskanych informacji i danych z sygnalistą.
§  11. 
ZAKOŃCZENIE POSTĘPOWANIA
1. 
Do raportu z postępowania wyjaśniającego Zespół ds. naruszeń prawa załącza propozycje dalszych działań. W zależności od ustaleń działania te mogą obejmować czynności przeciwko osobom winnym naruszeń, działania zapobiegające naruszeniom oraz wzmacniające system kontroli wewnętrznej w KRUS.
2. 
Prezes KRUS określa dalsze działania i osoby odpowiedzialne za ich realizację.
3. 
Pracownik ds. naruszeń prawa informuje sygnalistę o poczynionych ustaleniach oraz o zatwierdzonych środkach niezwłocznie po zatwierdzeniu wniosków przez Prezesa KRUS, nie później niż 30 dni od zakończenia rozpatrywania zgłoszenia.
4. 
Poczynione ustalenia, zatwierdzone środki oraz ich realizacja są rejestrowane w rejestrze.
§  12. 
REJESTR
1. 
W rejestrze rejestruje się każde zgłoszenie, niezależnie od dalszego przebiegu postępowania wyjaśniającego.
2. 
Za prowadzenie rejestru odpowiada Pracownik ds. naruszeń prawa. Rejestr zawiera w szczególności:
1)
numer zgłoszenia;
2)
przedmiot naruszenia prawa;
3)
dane kontaktowe sygnalisty oraz osoby, której dotyczy zgłoszenie;
4)
adres do kontaktu sygnalisty;
5)
datę dokonania zgłoszenia;
6)
informację o podjętych działaniach następczych;
7)
datę zakończenia sprawy.
3. 
Poza prowadzeniem rejestru, Pracownik ds. naruszeń prawa, przy zachowaniu zasad poufności, jest zobowiązany do przechowywania wszelkich danych zawartych w rejestrze, dowodów, dokumentów i informacji zebranych w toku analizy oraz informacji dotyczących rozpatrzenia zgłoszenia przez okres 3 lat od czasu zakończenia postępowania wyjaśniającego.
§  13. 
POSTANOWIENIA KOŃCOWE

W zakresie nieuregulowanym Procedurą obowiązują postanowienia ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia oraz inne przepisy prawa powszechnie obowiązującego.

Załącznik Nr  1

FORMULARZ ZGŁOSZENIA NARUSZENIA PRAWA

Załącznik Nr  2

POTWIERDZENIE ZGŁOSZENIA NARUSZENIA PRAWA

Załącznik Nr  3

Klauzula informacyjna RODO dla sygnalistów

Zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), zwane dalej RODO, informujemy, o tym, że:
1. Administrator danychKasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego

Al. Niepodległości 190

00-608 Warszawa, którą reprezentuje Prezes Kasy

Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego

2. Dane kontaktowe inspektora ochrony danychpoczta elektroniczna na adres e-mail: iod@krus.gov.pl, poczta tradycyjna na adres: Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, Al. Niepodległości 190, 00-608 Warszawa z dopiskiem "Inspektor Ochrony Danych",
3. Cele przetwarzania danychPani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celach związanych z sygnalizowaniem nieprawidłowości.
4. Podstawa przetwarzania danychna podstawie przepisów prawa powszechnie obowiązującego, nakładających obowiązki prawne na administratora danych osobowych (art. 6 ust. 1 lit c RODO):

- ustawa z dnia 24 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów

- ustawa z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach.

5. Prawnie uzasadniony cel realizowany przez administratora (jeżeli przetwarzanie odbywa się na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODONie dotyczy
6. Odbiorcy danychPani/Pana dane osobowe mogą być ujawniane przez Administratora uprawnionym podmiotom, jeśli zajdzie taka konieczność w związku z weryfikacją zgłoszenia, w trybie określonym przez obowiązujące przepisy prawa.
7. Czy dane będą przekazywane do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej?Dane osobowe przetwarzane w związku ze zgłoszeniem nieprawidłowości nie będą przekazywane do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej.
8. Okres, przez który będą przetwarzane dane osoboweOkresy. przechowywania danych osobowych wynikają z aktualnie obowiązujących przepisów kancelaryjnych w Kasie oraz przepisów prawa powszechnie obowiązującego
9. Prawa osoby, której dane są przetwarzanePosiada Pani/Pan prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych).
10. Z czego wynika konieczność podania danych osobowych oraz czy osoba, której dane dotyczą, jest zobowiązana do ich podaniaPodanie danych osobowych jest dobrowolne.
11. Czy dane osobowe będą wykorzystywane do zautomatyzowanego podawania decyzji, w tym profilowaniaNie