Wprowadzenie w Ministerstwie Obrony Narodowej Regulaminu przeprowadzania ocen okresowych pracowników służby cywilnej zatrudnionych w Ministerstwie Obrony Narodowej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MON.2006.2.22

Akt utracił moc
Wersja od: 22 lutego 2006 r.

DECYZJA Nr 3
DYREKTORA GENERALNEGO MINISTERSTWA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 30 stycznia 2006 r.
w sprawie wprowadzenia w Ministerstwie Obrony Narodowej Regulaminu przeprowadzania ocen okresowych pracowników służby cywilnej zatrudnionych w Ministerstwie Obrony Narodowej

Departament Administracyjny

Na podstawie art. 73 ust. 1 ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 1999 r. Nr 49, poz. 483 z późn. zm.) postanawiam:

1.
W Ministerstwie Obrony Narodowej wprowadza się Regulamin przeprowadzania ocen okresowych pracowników służby cywilnej zatrudnionych w Ministerstwie Obrony Narodowej, zwany dalej Regulaminem, stanowiący załącznik Nr 1 do decyzji.
2.
Dyrektorzy (szefowie) komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej zobowiązani są do podania treści Regulaminu podległym pracownikom w terminie 14 dni od wejścia w życie niniejszej decyzji. Pracownicy potwierdzają zapoznanie się z postanowieniami Regulaminu, składając stosowne oświadczenie, według wzoru stanowiącego załącznik Nr 2 do decyzji.
3.
Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym MON.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

Regulamin

przeprowadzania ocen okresowych pracowników służby cywilnej zatrudnionych w Ministerstwie Obrony Narodowej
§  1.
Ocena okresowa pracownika służby cywilnej, zwana dalej "oceną" dotyczy wykonywania obowiązków przez pracownika służby cywilnej, zwanego dalej "ocenianym" wynikających z opisu jego stanowiska pracy i sporządzana jest na podstawie kryteriów stanowiących załącznik Nr 1 do regulaminu.
§  2.
1.
Zasady ocen określone w niniejszym regulaminie stosuje się wobec pracowników korpusu służby cywilnej zatrudnionych w Ministerstwie Obrony Narodowej, z wyłączeniem pracowników służby cywilnej zatrudnionych na stanowiskach Dyrektora Departamentu, Zastępcy Dyrektora Departamentu, Dyrektora Biura, Zastępcy Dyrektora Biura oraz Radcy Prawnego, którzy będą podlegali ocenie na odrębnych zasadach.
2.
Urzędnicy służby cywilnej podlegają ocenie zgodnie z art. 74 ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 49, poz. 483 z późn. zm.) oraz rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 maja 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad przeprowadzania ocen urzędników służby cywilnej (Dz.U. Nr 69, poz. 663).
§  3.
Ocenę pracownika służby cywilnej sporządza się na arkuszu oceny okresowej, zwanym dalej "arkuszem", którego wzór stanową załączniki Nr 2 i Nr 3 do regulaminu, raz do roku w terminie określonym w harmonogramie stanowiącym załącznik nr 4 do regulaminu.
§  4.
1.
Przeprowadzenie oceny okresowej ulega przesunięciu na następny rok w stosunku do pracowników, którzy przebywali na długotrwałych zwolnieniach lekarskich, urlopach macierzyńskich, wychowawczych lub bezpłatnych, których czas wynosił przynajmniej połowę okresu podlegającego ocenie.
2.
Sporządzenie oceny na piśmie następuje w terminie wcześniejszym niż określony w § 3 w razie zmiany stanowiska pracy ocenianego lub zmiany zakresu obowiązków na zajmowanym przez niego stanowisku pracy.
§  5.
1.
Oceny dokonuje bezpośredni przełożony pracownika zwany dalej "oceniającym".
2.
Bezpośredni przełożony sporządza ocenę na podstawie 5 kryteriów obowiązkowych oraz 3 kryteriów do wyboru, z wykazu kryteriów oceny, najistotniejszych dla prawidłowego wykonywania obowiązków na stanowisku pracy zajmowanym przez ocenianego, zgodnie z opisem jego stanowiska pracy.
3.
W razie zmiany na stanowisku bezpośredniego przełożonego w trakcie okresu, w którym pracownik podlega ocenie, ocena sporządzana jest na podstawie wybranych wcześniej kryteriów.
4.
Jeżeli w momencie zmiany na stanowisku bezpośredniego przełożonego do wyznaczonego terminu dokonania oceny pozostaje okres krótszy niż 6 miesięcy, możliwe jest przesunięcie terminu sporządzenia oceny, określonego w harmonogramie, o okres od 3 do 6 miesięcy wyłącznie za zgodą Dyrektora Generalnego.
§  6.
W terminie określonym w harmonogramie, bezpośredni przełożony wybiera kryteria oceny, po uprzednim omówieniu z ocenianym sposobu realizacji obowiązków na zajmowanym przez niego stanowisku pracy i wpisuje do części B arkusza oceny.
§  7.
Wybrane kryteria podlegają zaopiniowaniu przez dyrektora/szefa komórki organizacyjnej, w której oceniany jest zatrudniony.
§  8.
Informację o terminie sporządzenia oceny na piśmie oceniający wpisuje do części B arkusza oceny, określając zgodnie z harmonogramem miesiąc i rok.
§  9.
1.
Czynności, o których mowa w § 5-8 w stosunku do osób podejmujących pracę w Ministerstwie Obrony Narodowej, nie zobowiązanych do odbycia służby przygotowawczej w służbie cywilnej, dokonuje się nie później niż w ciągu 30 dni od dnia rozpoczęcia pracy lub w terminie wskazanym w harmonogramie.
2.
W przypadku osób rozpoczynających pracę w służbie cywilnej zatrudnianych w Ministerstwie Obrony Narodowej, zobowiązanych do odbycia służby przygotowawczej, czynności określonych w § 5-8 dokonuje się w terminie 30 dni od dnia podpisania z pracownikiem drugiej umowy o pracę na czas określony. Przeprowadzenie oceny następuje bezpośrednio przed zakończeniem edycji służby przygotowawczej w Ministerstwie Obrony Narodowej, w której uczestniczy oceniany.
§  10.
1.
Po dokonaniu czynności, o których mowa w § 5-8, oceniający niezwłocznie przekazuje wypełniony arkusz oceny, część A i B, do Dyrektora Generalnego, poprzez Oddział Kadr i Szkolenia Pracowników Departamentu Administracyjnego w celu zatwierdzenia wybranych kryteriów.
2.
Przekazania arkusza oceny okresowej, części A i B, wszystkich pracowników podlegających ocenie, dokonuje każda komórka organizacyjna jednorazowo, w terminie określonym w harmonogramie.
§  11.
Oceniający niezwłocznie przekazuje ocenianemu kopię arkusza z zatwierdzonymi przez Dyrektora Generalnego kryteriami oceny.
§  12.
Oceniający, przed sporządzeniem oceny na piśmie, przeprowadza z ocenianym rozmowę, podczas której omawia wykonywanie przez ocenianego jego obowiązków w okresie, w którym podlegał ocenie, trudności napotykane w trakcie realizacji zadań, spełnianie przez ocenianego kryteriów oceny, a także kierunki dalszego rozwoju i potrzeby szkoleniowe ocenianego.
§  13.
Sporządzenie oceny na piśmie polega na:
1)
wpisaniu do arkusza opinii dotyczącej wykonywania obowiązków przez ocenianego w okresie, w którym podlegał ocenie;
2)
określeniu poziomu wykonywania obowiązków przez ocenianego (bardzo dobry, dobry, zadowalający lub niezadowalający);
3)
przyznaniu oceny pozytywnej, w razie bardzo dobrego, dobrego lub zadowalającego poziomu wykonywania obowiązków przez ocenianego, albo przyznaniu oceny negatywnej;
4)
wpisaniu do arkusza wniosków dotyczących kierunków rozwoju zawodowego i potrzeb szkoleniowych ocenianego, na podstawie przeprowadzonej oceny i z uwzględnieniem jego przyszłych zadań.
§  14.
1.
Po sporządzeniu oceny okresowej na piśmie, arkusz należy niezwłocznie przekazać do Oddziału Kadr i Szkolenia Pracowników Departamentu Administracyjnego celem włączenie go do teczki akt personalnych ocenianego.
2.
Przekazania arkuszy, wszystkich pracowników podlegających ocenie okresowej, dokonuje każda komórka organizacyjna jednorazowo, w terminie określonym w harmonogramie.
§  15.
1.
Informacja o przyznanej ocenie negatywnej wraz z arkuszem oceny przekazywana jest przez Oddział Kadr i Szkolenia Pracowników Departamentu Administracyjnego do Dyrektora Generalnego.
2.
Po drugiej kolejnej przyznanej ocenie negatywnej Dyrektor Generalny lub osoba przez niego wskazana przeprowadza w przedmiotowej sprawie postępowanie wyjaśniające.
§  16.
Oceniający niezwłocznie doręcza ocenianemu kopię oceny sporządzonej na piśmie i poucza go o przysługującym mu prawie złożenia sprzeciwu.
§  17.
Od dokonanej oceny oceniany może odwołać się do Dyrektora Generalnego na piśmie w terminie 14 dni od dnia otrzymania oceny na piśmie.
§  18.
W terminie 30 dni od dnia wpłynięcia odwołania do Dyrektora Generalnego, oceniany otrzymuje pisemną odpowiedź wraz z uzasadnieniem. Udzielenie pisemnej odpowiedzi wyczerpuje tryb postępowania odwoławczego.

Załącznik  Nr 1

str. 1

WYKAZ KRYTERIÓW OCENY

KRYTERIA OBOWIĄZKOWE

Lp.KryteriumOpis kryterium
1.RzetelnośćWnikliwe rozpoznawanie sytuacji przy wykorzystaniu dostępnych źródeł, gwarantujące wiarygodność przedstawionych danych, faktów i informacji.
2.TerminowośćDbałość o przestrzeganie terminów określonych przepisami, dotyczących wykonywanych zadań. Wywiązywanie się z zadań w wyznaczonym przez przełożonego terminie. Wykonywanie obowiązków bez zbędnej zwłoki.
3.Umiejętność stosowania odpowiednich przepisówZnajomość przepisów niezbędnych do właściwego wykonywania obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy. Umiejętność wyszukiwania potrzebnych przepisów. Umiejętność zastosowania właściwych przepisów w zależności od rodzaju sprawy. Rozpoznawanie spraw, które wymagają współdziałania ze specjalistami z innych dziedzin.
4.Planowanie i organizowanie pracyPlanowanie działań i organizowanie pracy w celu wykonania zadań. Precyzyjne określanie celów, odpowiedzialności oraz ram czasowych działania. Ustalanie priorytetów działania, efektywne wykorzystywanie czasu, tworzenie szczegółowych i możliwych do realizacji planów krótko- i długoterminowych.
5.Postawa etycznaWykonywanie obowiązków w uczciwy sposób, niebudzący podejrzeń o stronniczość i interesowność. Dbałość o nieposzlakowaną opinię. Postępowanie zgodne z etyką zawodową.

str. 2

KRYTERIA DO WYBORU

I. Kryteria dla stanowisk koordynujących i samodzielnych w służbie cywilnej

W szczególności: kierownik zespołu (grupy), szef oddziału, zastępca szefa oddziału, szef wydziału, główny księgowy, główny specjalista, radca ministra, radca generalny, audytor wewnętrzny, kierownik kancelarii tajnej.

Lp.KryteriumOpis kryterium
1.Umiejętność negocjowaniaWypracowywanie stanowiska akceptowanego przez zainteresowanych, dzięki:

- dążeniu do zrozumienia stanowiska (opinii) innych

osób,

- przygotowaniu i prezentowaniu różnorodnych

argumentów w celu wsparcia swojego stanowiska,

- przekonywaniu innych do weryfikacji własnych sądów

lub zmiany stanowiska,

- rozpoznawaniu najlepszych propozycji,

- stymulowaniu otwartych dyskusji na temat źródeł

konfliktów,

- ułatwianiu rozwiązywania problemu, kwestii spornej,

- tworzeniu i proponowaniu nowych rozwiązań.

2.Zarządzanie informacją/dzielenie się informacjamiPozyskiwanie i przekazywanie informacji, które mogą wpływać na planowanie lub proces podejmowania decyzji, przez:

- przekazywanie posiadanych informacji osobom, dla

których informacje te będą stanowiły istotną pomoc

w realizowanych przez nie zadaniach,

- uzgadnianie planowanych zmian z osobami, dla

których mają one istotne znaczenie.

3.Zarządzanie zasobamiOdpowiednie do potrzeb rozmieszczenie i wykorzystanie zasobów finansowych i/ lub innych, przez:

- określanie i pozyskiwanie zasobów,

- alokację i wykorzystanie zasobów w sposób efektywny

pod względem czasu i kosztów,

- kontrolowanie wszystkich zasobów wymaganych do

efektywnego działania.

str. 3

Lp.KryteriumOpis kryterium
4.Zarządzanie personelemMotywowanie pracowników do osiągania wyższej skuteczności i jakości pracy, przez:

- zrozumiałe tłumaczenie zadań, określanie

odpowiedzialności za ich realizację, ustalanie

realnych terminów ich wykonania oraz określenie

oczekiwanego efektu działania,

- komunikowanie pracownikom oczekiwań dotyczących

jakości ich pracy,

- rozpoznawanie mocnych i słabych stron pracowników,

wspieranie ich rozwoju w celu poprawy jakości

pracy,

- określanie potrzeb szkoleniowo-rozwojowych,

- traktowanie pracowników w uczciwy i bezstronny

sposób, zachęcanie ich do wyrażania własnych opinii

oraz włączanie ich w proces podejmowania decyzji,

- ocenę osiągnięć pracowników,

- wykorzystywanie możliwości wynikających z systemu

wynagrodzeń oraz motywującej roli awansu w celu

zachęcenia pracowników do uzyskiwania jak

najlepszych wyników,

- dopasowanie indywidualnych oczekiwań pracowników

dotyczących własnego rozwoju do potrzeb urzędu,

- inspirowanie i motywowanie pracowników do

realizowania celów i zadań urzędu,

- stymulowanie pracowników do rozwoju i podnoszenia

kwalifikacji.

5.Znajomość języka obcegoZnajomość języka obcego na poziomie odpowiednim do realizowanych zadań, pozwalająca na:

- czytanie i rozumienie dokumentów,

- pisanie dokumentów,

- rozumienie innych,

- mówienie w języku obcym.

6.Zarządzanie jakością realizowanych zadańNadzorowanie prowadzonych działań w celu uzyskiwania pożądanych efektów, przez:

- tworzenie i wprowadzanie efektywnych systemów

kontroli działania,

- sprawdzanie jakości i postępu w realizacji działań,

- modyfikowanie planów w razie konieczności,

- ocenianie wyników pracy poszczególnych pracowników,

- wydawanie poleceń mających na celu poprawę

wykonywanych obowiązków.

7.Zarządzanie wprowadzaniem zmianWprowadzanie zmian w urzędzie przez:

- podejmowanie inicjatywy wprowadzania zmian,

- uzasadnianie konieczności wprowadzania zmian,

- określanie etapów i ram czasowych wprowadzanych

zmian,

- wspieranie innych w okresie wprowadzania zmian,

- podejmowanie kroków zmniejszających niechęć do

wprowadzanych zmian,

- skupianie się na sprawach kluczowych związanych z

wprowadzanymi zmianami,

- przewidywanie reakcji pracowników na wprowadzane

zmiany,

- wprowadzanie zmian w sposób pozwalający osiągnąć

pozytywne rezultaty klientom urzędu.

str. 4

Lp.KryteriumOpis kryterium
8.Podejmowanie decyzjiUmiejętność podejmowania decyzji w sposób bezstronny i obiektywny, przez:

- rozpoznawanie istoty problemu oraz określenie jego

przyczyn,

- podejmowanie decyzji na podstawie sprawdzonych

informacji,

- rozważanie zarówno krótko-, jak i długoterminowych

skutków podejmowanych decyzji,

- podejmowanie decyzji w złożonych lub obarczonych

pewnym ryzykiem sprawach,

- podejmowanie decyzji obarczonych elementem ryzyka

po uprzednim zbilansowaniu potencjalnych zysków i

strat.

9.Inicjatywa- umiejętność i wola poszukiwania obszarów

wymagających zmian i informowanie o nich,

- inicjowanie działania i branie odpowiedzialności za

nie,

- mówienie otwarcie o problemach, badanie źródeł ich

powstania.

10.KreatywnośćWykorzystywanie umiejętności i wyobraźni do tworzenia nowych rozwiązań ulepszających proces pracy, przez:

- rozpoznawanie oraz identyfikowanie powiązań między

sytuacjami,

- wykorzystywanie różnych istniejących rozwiązań w

celu tworzenia nowych,

- otwartość na zmiany, poszukiwanie i tworzenie

nowych koncepcji i metod,

- inicjowanie lub wynajdywanie nowych możliwości lub

sposobów działania,

- badanie różnych źródeł informacji, wykorzystywanie

dostępnego wyposażenia technicznego,

- zachęcanie innych do proponowania, wdrażania i

doskonalenia nowych rozwiązań.

11.Myślenie strategiczneTworzenie planów lub koncepcji realizowania celów w oparciu o posiadane informacje, przez:

- ocenianie i wyciąganie wniosków z posiadanych

informacji,

- zauważanie trendów i powiązań między różnymi

informacjami,

- identyfikowanie fundamentalnych dla urzędu potrzeb

i generalnych kierunków działania,

- przewidywanie konsekwencji w dłuższym okresie

czasu,

- przewidywanie długoterminowych skutków podjętych

działań i decyzji,

- planowanie rozwiązywania problemów i pokonywania

przeszkód,

- ocenianie ryzyka i korzyści różnych kierunków

działania,

- tworzenie strategii lub kierunków działania

zwiększających skuteczność,

- analizowanie okoliczności i zagrożeń.

str. 5

Lp.KryteriumOpis kryterium
12.Radzenie sobie w sytuacjach kryzysowychPokonywanie sytuacji kryzysowych oraz rozwiązywanie skomplikowanych problemów, przez:

- wczesne rozpoznawanie potencjalnych sytuacji

kryzysowych,

- szybkie działanie mające na celu rozwiązanie

kryzysu,

- dostosowywanie działania do zmieniających się

warunków,

- wcześniejsze rozważanie potencjalnych problemów i

zapobieganie ich skutkom,

- informowanie wszystkich, którzy będą musieli

zareagować na kryzys,

- wyciąganie wniosków (nauki) z sytuacji kryzysowych

tak, żeby można było w przyszłości uniknąć

podobnych sytuacji,

- skuteczne działanie (także) w okresach

przejściowych lub wprowadzania zmian.

13.Zorientowanie na rezultaty pracyOsiąganie zakładanych celów, doprowadzanie działań do końca, przez:

- ustalanie priorytetów działania,

- identyfikowanie zadań krytycznych, szczególnie

trudnych, mogących mieć przełomowe znaczenie,

- określanie sposobów mierzenia postępu realizacji

zadań,

- przyjmowanie odpowiedzialności w trakcie realizacji

zadań i wywiązywanie się z zobowiązań,

- zrozumienie konieczności rozwiązywania problemów

oraz kończenia podjętych działań.

14.Umiejętność pracy w zespoleRealizacja zadań w zespole, przez:

- pomoc i doradzanie kolegom w razie potrzeby,

- zrozumienie celu i korzyści wynikających ze

wspólnego realizowania zadań,

- współpracę a nie rywalizację z pozostałymi

członkami zespołu,

- zgłaszanie konstruktywnych wniosków usprawniających

pracę zespołu,

- aktywne słuchanie innych, wzbudzanie zaufania

15.Umiejętności analityczneUmiejętne stawianie hipotez, wyciąganie wniosków przez analizowanie i interpretowanie danych, tj.:

- rozróżnianie informacji istotnych od nieistotnych,

- dokonywanie systematycznych porównań różnych

aspektów,

- interpretowanie danych pochodzących z dokumentów,

opracowań i raportów,

- stosowanie procedur prowadzenia badań i zbierania

danych odpowiadających stawianym problemom,

- prezentowanie w optymalny sposób danych i wniosków

z przeprowadzonej analizy,

- stosowanie odpowiednich narzędzi i technologii

(włącznie z aplikacjami komputerowymi) w celu

rozwiązania problemu/zadania.

str. 6

II. Kryteria dla stanowisk specjalistycznych i wspomagających w służbie cywilnej.

W szczególności: starszy specjalista, specjalista, referendarz, starszy inspektor kontroli wojskowej, referent prawny, inspektor kontroli wojskowej, inspektor, statystyk, sekretarz.

Lp.KryteriumOpis kryterium
1.KomunikatywnośćUmiejętność budowania kontaktu z inną osobą, przez:

- zrozumienie funkcji usługowej swojego stanowiska

pracy,

- okazywania poszanowania drugiej stronie,

- próbę aktywnego zrozumienia jej sytuacji,

- okazanie zainteresowania jej opiniami,

- umiejętność zainteresowania innych własnymi

opiniami,

- tworzenie przyjaznej atmosfery.

2.Zarządzanie informacją/dzielenie się informacjamiPozyskiwanie i przekazywanie informacji, które mogą wpływać na planowanie lub proces podejmowania decyzji, przez:

- przekazywanie posiadanych informacji osobom, dla

których informacje te będą stanowiły istotną pomoc

w realizowanych przez nie zadaniach,

- uzgadnianie planowanych zmian z osobami, dla

których mają one istotne znaczenie.

3.Komunikacja pisemnaFormułowanie wypowiedzi w sposób gwarantujący zrozumienie, przez:

- stosowanie przyjętych form prowadzenia

korespondencji,

- przedstawianie zagadnień w sposób jasny i zwięzły,

- dobieranie odpowiedniego stylu, języka i treści

pism, budowanie zdań poprawnych gramatycznie i

logicznie.

4.Komunikacja werbalnaFormułowanie wypowiedzi w sposób gwarantujący zrozumienie, przez:

- wypowiadanie się w sposób jasny, zwięzły i

precyzyjny,

- dobieranie stylu języka i treści wypowiedzi

odpowiednio do słuchaczy,

- udzielanie wyczerpujących i rzeczowych odpowiedzi

nawet na trudne pytania, krytykę lub zaskakujące

argumenty,

- wyrażanie poglądów w sposób przekonywujący,

- posługiwanie się pojęciami właściwymi dla rodzaju

załatwianych spraw/wykonywanej pracy.

5.Znajomość języka obcegoZnajomość języka obcego na poziomie odpowiednim do realizowanych zadań, pozwalająca na:

- czytanie i rozumienie dokumentów,

- pisanie dokumentów,

- rozumienie innych,

- mówienie w języku obcym.

str. 7

Lp.KryteriumOpis kryterium
6.Umiejętność negocjowaniaWypracowywanie stanowiska akceptowanego przez zainteresowanych, dzięki:

- dążeniu do zrozumienia stanowiska (opinii) innych

osób,

- przygotowaniu i prezentowaniu różnorodnych

argumentów w celu wsparcia swojego stanowiska,

- przekonywaniu innych do weryfikacji własnych sądów

lub zmiany stanowiska,

- rozpoznawaniu najlepszych propozycji,

- stymulowaniu otwartych dyskusji na temat źródeł

konfliktów,

- ułatwianiu rozwiązywania problemu, kwestii spornej,

- tworzeniu i proponowaniu nowych rozwiązań.

7.Inicjatywa- umiejętność i wola poszukiwania obszarów

wymagających zmian i informowanie o nich,

- inicjowanie działania i branie odpowiedzialności za

nie,

- mówienie otwarcie o problemach, badanie źródeł ich

powstania.

8.KreatywnośćWykorzystywanie umiejętności i wyobraźni do tworzenia nowych rozwiązań ulepszających proces pracy, przez:

- rozpoznawanie oraz identyfikowanie powiązań między

sytuacjami,

- wykorzystywanie różnych istniejących rozwiązań w

celu tworzenia nowych,

- otwartość na zmiany, poszukiwanie i tworzenie

nowych koncepcji i metod,

- inicjowanie lub wynajdywanie nowych możliwości lub

sposobów działania,

- badanie różnych źródeł informacji, wykorzystywanie

dostępnego wyposażenia technicznego,

- zachęcanie innych do proponowania, wdrażania i

doskonalenia nowych rozwiązań.

9.Radzenie sobie w sytuacjach kryzysowychPokonywanie sytuacji kryzysowych oraz rozwiązywanie skomplikowanych problemów, przez:

- wczesne rozpoznawanie potencjalnych sytuacji

kryzysowych,

- szybkie działanie mające na celu rozwiązanie

kryzysu,

- dostosowywanie działania do zmieniających się

warunków,

- wcześniejsze rozważanie potencjalnych problemów i

zapobieganie ich skutkom,

- informowanie wszystkich, którzy będą musieli

zareagować na kryzys,

- wyciąganie wniosków (nauki) z sytuacji kryzysowych

tak, żeby można było w przyszłości uniknąć

podobnych sytuacji,

- skuteczne działanie (także) w okresach

przejściowych lub wprowadzania zmian.

str. 8

Lp.KryteriumOpis kryterium
10.Zorientowanie na rezultaty pracyOsiąganie zakładanych celów, doprowadzanie działań do końca, przez:

- ustalanie priorytetów działania,

- identyfikowanie zadań krytycznych, szczególnie

trudnych, mogących mieć przełomowe znaczenie,

- określanie sposobów mierzenia postępu realizacji

zadań,

- przyjmowanie odpowiedzialności w trakcie realizacji

zadań i wywiązywanie się z zobowiązań,

- zrozumienie konieczności rozwiązywania problemów

oraz kończenia podjętych działań.

11.Umiejętność pracy w zespoleRealizacja zadań w zespole, przez:

- pomoc i doradzanie kolegom w razie potrzeby,

- zrozumienie celu i korzyści wynikających ze

wspólnego realizowania zadań,

- współpracę a nie rywalizację z pozostałymi

członkami zespołu,

- zgłaszanie konstruktywnych wniosków usprawniających

pracę zespołu,

- aktywne słuchanie innych, wzbudzanie zaufania

12.Wiedza specjalistycznaWiedza z konkretnej dziedziny, która warunkuje odpowiedni poziom merytoryczny realizowanych zadań.
13.Umiejętność obsługi urządzeń technicznychOdpowiedni stopień wiedzy i umiejętności niezbędny do korzystania ze sprzętu komputerowego oraz urządzeń biurowych.
14.Nastawienie na własny rozwój, podnoszenie kwalifikacji.Zdolność i skłonność do uczenia się, uzupełniania wiedzy oraz podnoszenia kwalifikacji tak, aby posiadać aktualną wiedzę.
15.Umiejętności analityczneUmiejętne stawianie hipotez, wyciąganie wniosków przez analizowanie i interpretowanie danych, tj.:

- rozróżnianie informacji istotnych od nieistotnych,

- dokonywanie systematycznych porównań różnych

aspektów,

- interpretowanie danych pochodzących z dokumentów,

opracowań i raportów,

- stosowanie procedur prowadzenia badań i zbierania

danych odpowiadających stawianym problemom,

- prezentowanie w optymalny sposób danych i wniosków

z przeprowadzonej analizy,

- stosowanie odpowiednich narzędzi i technologii

(włącznie z aplikacjami komputerowymi) w celu

rozwiązania problemu/zadania.

Załącznik  Nr 2

Arkusz pierwszej okresowej oceny pracownika korpusu służby cywilnej MON

grafika

Załącznik  Nr 3

Arkusz okresowej oceny pracownika korpusu służby cywilnej MON

grafika

Załącznik  Nr 4

Harmonogram przeprowadzania ocen okresowych pracowników korpusu służby cywilnej MON

Komórka organizacyjnaTermin wyboru kryteriówTermin sporządzenia oceny
1. Departament Administracyjny

2. Biuro Ochrony Informacji Niejawnych

3. Sekretariat Dyrektora Generalnego

4. Sekretariat MON

5. Departament Infrastruktury

6. Departament Polityki Obronnej

LUTY - MARZEC 2006STYCZEŃ - LUTY 2007
1. Sekretariat Sekretarza Stanu

2. Sekretariat Podsekretarza Stanu St. Kozieja

3. Sekretariat Podsekretarz Stanu M. Zająkały

4. Departament Prawny

5. Departament Współpracy Międzynarodowej

6. Departament Kontroli

7. Departament Budżetowy

8. Departament Kadr i Szkolnictwa Wojskowego

9. Departament Spraw Socjalnych i Rekonwersji

10. Departament Polityki Zbrojeniowej

MAJ - CZERWIEC 2006KWIECIEŃ - MAJ 2007
1. Sekretariat Szefa Sztabu Generalnego

2. Generalny Zarząd Zasobów Osobowych

3. Generalny Zarząd Rozpoznania Wojskowego

4. Generalny Zarząd Operacyjny

5. Generalny Zarząd Logistyki

6. Generalny Zarząd Planowania Strategicznego

7. Generalny Zarząd Dowodzenia i Łączności

8. Generalny Zarząd Wsparcia

9. Zarząd Wojskowej Służby Zdrowia

10. Szefostwo Działań Specjalnych

11. Departament Zaopatrywania Sił Zbrojnych

12. Departament Wychowania i Promocji Obronności

PAŹDZIERNIK -LISTOPAD 2006PAŹDZIERNIK -LISTOPAD 2007

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

............................. Warszawa, dnia .............

(imię i nazwisko, stanowisko)

.............................

(komórka organizacyjna)

OŚWIADCZENIE

Oświadczam, że zapoznałam/em się z Regulaminem przeprowadzania

ocen okresowych pracowników służby cywilnej zatrudnionych w

Ministerstwie Obrony Narodowej.

..............................

(data i podpis pracownika)