Wprowadzenie Polityki w zakresie przeciwdziałania korupcji i nadużyciom finansowym oraz zapobiegania konfliktowi interesów w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej.
Dz.Urz.MRiPSp.2022.32
Akt utracił mocZARZĄDZENIE Nr 31
MINISTRA RODZINY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
z dnia 1 listopada 2022 r.
w sprawie wprowadzenia Polityki w zakresie przeciwdziałania korupcji i nadużyciom finansowym oraz zapobiegania konfliktowi interesów w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej
ZAŁĄCZNIK
POLITYKA W ZAKRESIE PRZECIWDZIAŁANIA KORUPCJI I NADUŻYCIOM FINANSOWYM ORAZ ZAPOBIEGANIA KONFLIKTOWI INTERESÓW W MINISTERSTWIE RODZINY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
POLITYKA W ZAKRESIE PRZECIWDZIAŁANIA KORUPCJI I NADUŻYCIOM FINANSOWYM ORAZ ZAPOBIEGANIA KONFLIKTOWI INTERESÓW W MINISTERSTWIE RODZINY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
I.
Wprowadzenie
Wprowadzenie
II.
Definicje
Definicje
III.
Obszary funkcjonowania Polityki
Obszary funkcjonowania Polityki
Działania mające na celu prowadzenie stałych kontroli, analiz, okresowych przeglądów rozwiązań w zakresie przeciwdziałania korupcji i zapobiegania konfliktowi interesów. Wypracowanie procedur zgłaszania nadużyć finansowych i korupcji do odpowiednich podmiotów krajowych oraz do Europejskiego Urzędu do Spraw Zwalczania Nadużyć Finansowych. Działania te będą realizowane w szczególności przez:
Działania mające na celu zarządzanie kompetencjami pracowników MRiPS w zakresie konfliktu interesów, skutków korupcji, sankcji związanych z korupcją i przeciwdziałania zagrożeniom korupcyjnym oraz nadużyć finansowych, będą realizowane w szczególności przez:
o nieprawidłowościach bądź o ryzyku ich wystąpienia. Dla wykazania dobrej wiary nie jest wymagane udowodnienie, że do nieprawidłowości doszło,
Działania mające na celu kształtowanie i propagowanie postaw etycznych, przeciwdziałania konfliktowi interesów i nadużyć oraz podnoszenie świadomości zagrożeń korupcyjnych wśród pracowników i interesantów MRiPS. Działania te będą realizowane w szczególności przez:
Działania mające na celu wzmocnienie przejrzystości, konkurencyjności i obiektywizmu procesu udzielania zamówień publicznych oraz gospodarowania mieniem i środkami publicznymi, będą realizowane w szczególności przez:
Działania mające na celu wypracowanie i wdrożenie mechanizmów oceny projektów aktów prawnych, okresowej oceny efektywności oraz jakości obowiązujących przepisów pod względem antykorupcyjnym, będą realizowane w szczególności przez systematyczny przegląd i aktualizację regulacji wewnętrznych pod kątem zagrożeń korupcyjnych.
Ponadto stosowana jest zasada min. "dwóch par oczu" oraz udział innych komórek organizacyjnych MRiPS w opiniowaniu i zatwierdzaniu dokumentów.
W ramach obszaru rozwiązań systemowych realizowane będą następujące działania:
IV.
Odpowiedzialność
Odpowiedzialność
W MRiPS zaangażowanie Kierownictwa MRiPS realizowane jest przez:
W MRiPS odpowiedzialność za zarządzanie ryzykiem nadużyć finansowych i korupcji została przypisana osobom odpowiedzialnym za realizację celów i zadań MRiPS.
Osoby te odpowiedzialne są za:
Ogólną odpowiedzialność za zarządzanie ryzykiem nadużyć finansowych, korupcji oraz zapobiegania konfliktowi interesów w komórkach organizacyjnych ponosi dyrektor komórki organizacyjnej.
Za bieżące zarządzanie ryzykiem nadużyć finansowych odpowiadają także zastępcy dyrektorów, naczelnicy wydziałów i wyznaczeni koordynatorzy.
Odpowiedzialność ta obejmuje:
V.
Polityka szkoleniowa i podnoszenie świadomości w zakresie przeciwdziałania korupcji i zwalczania nadużyć finansowych
Polityka szkoleniowa i podnoszenie świadomości w zakresie przeciwdziałania korupcji i zwalczania nadużyć finansowych
W MRiPS zostanie wprowadzony cykl szkoleniowy dla nowo zatrudnionych pracowników, który będzie obejmował m.in. następujące zagadnienia:
Po zapoznaniu się z kwestiami podstawowymi i ich opanowaniu pracownicy MRiPS zostaną przeszkoleni w zakresie przeciwdziałania korupcji (uzupełnienie mogą stanowić szkolenia dostępne na platformie e-learningowej CBA: https://szkolenia-antykorupcyjne.edu.pl).
W ramach szkoleń prowadzone będą również obowiązkowe szkolenia z zakresu etyki, kultury uczciwości, przeciwdziałania korupcji i konfliktowi interesów dla pracowników MRiPS w cyklu trzyletnim. Systematyczna działalność szkoleniowa wzmacnia efektywność wykonywanych zadań oraz pozwala minimalizować ryzyko korupcji.
VI.
Ocena ryzyka korupcyjnego
Ocena ryzyka korupcyjnego
(finansowych, kadrowych, wizerunkowych, organizacyjnych itp.),
VII.
Zapobieganiu nadużyciom finansowym i korupcji
Zapobieganiu nadużyciom finansowym i korupcji
Kontrolę zarządczą w MRiPS stanowi ogół działań podejmowanych przez członków Kierownictwa, kierujących komórkami organizacyjnymi oraz pozostałych pracowników MRiPS dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy.
Celem kontroli zarządczej jest zapewnienie w szczególności:
Proces zarządzania ryzykiem obejmuje:
W MRiPS proces monitorowania ryzyka jest procesem ciągłym, realizowanym przez kierujących komórkami organizacyjnymi, na każdym szczeblu zarządzania, który pozwala na podejmowanie decyzji w odpowiednim czasie;
Wytyczne obligują pracowników do praworządnego działania, bezstronnego traktowania odbiorców swoich usług, rzetelnego i profesjonalnego wykonywania swoich obowiązków. Pracownicy zobowiązani są także do zachowania lojalności wobec urzędu i zwierzchników, powinni odmawiać wykonywania poleceń sprzecznych z prawem oraz powiadamiać przełożonych o takich przypadkach. Powinni jednakowo traktować wszystkich uczestników postępowań administracyjnych, odcinając się od jakichkolwiek wpływów i nacisków. Nie mogą żądać i przyjmować jakichkolwiek korzyści majątkowych bądź osobistych. Wytyczne wskazują, że członek korpusu służby cywilnej dba o rozwój własnych kompetencji i wiedzy zawodowej oraz o dobre stosunki międzyludzkie, a także jest życzliwy ludziom i przestrzega zasad poprawnego zachowania.
Zgodnie z ww. Wytycznymi 2 :
Członek korpusu służby cywilnej przy wykonywaniu zadań kieruje się wynikającymi z przepisów prawa zasadami służby cywilnej, którymi w szczególności są:
Członek korpusu służby cywilnej przestrzega zasad etyki korpusu służby cywilnej, którymi są:
Zwalczanie nadużyć finansowych, w tym ograniczenie ryzyka wystąpienia nadużyć finansowych do akceptowalnego poziomu, jest kluczem zarówno do zapobiegania potencjalnym oszustwom i korupcji, jak i zwiększania zaangażowania pracowników w eliminowanie nadużyć finansowych w MRiPS.
Bardzo ważnym aspektem jest kultura etyczna, która może być budowana przez wdrażanie ogólnych mechanizmów i zachowań, tj.:
VIII.
Sposób postępowania w przypadku zaistnienia korupcji
Sposób postępowania w przypadku zaistnienia korupcji
Jednocześnie należy poinformować interesanta, że zachowanie to może być potraktowane jako przestępstwo korupcyjne.
Należy dołożyć starań, aby podczas dalszej rozmowy z interesantem była obecna inna osoba (np. inny pracownik), która będzie świadkiem.
IX.
Przeciwdziałanie wystąpieniu konfliktu interesów
Przeciwdziałanie wystąpieniu konfliktu interesów
Aby uniknąć postrzeganego konfliktu interesów:
Zgodnie z RF 2018 "Podmiotom upoważnionym do działań finansowych (...) oraz innym osobom, w tym również organom krajowym na dowolnym szczeblu, uczestniczącym w wykonaniu budżetu w ramach zarządzania bezpośredniego, pośredniego i dzielonego, w tym również w odnośnych działaniach przygotowawczych, a także w audycie lub kontroli, zakazuje się podejmowania jakichkolwiek działań, które mogą spowodować powstanie konfliktu ich interesów z interesami Unii. Podmioty te muszą również podejmować odpowiednie środki, aby zapobiegać powstaniu konfliktu interesów w ramach funkcji wchodzących w zakres ich odpowiedzialności oraz aby zareagować na sytuacje, które obiektywnie można postrzegać jako konflikt interesów".
Wytyczne dotyczące unikania konfliktów interesów i zarządzania takimi konfliktami na podstawie rozporządzenia finansowego (2021/C 121/01) 3 , zwane dalej "Wytycznymi KE 2021/C 121/01", opracowane przez KE, informują, iż ww. "art. 61 RF 2018 ma bezpośrednie zastosowanie w państwach członkowskich w zakresie, w jakim państwa te biorą udział w wykonywaniu budżetu UE. Dlatego też spoczywający na tych państwach obowiązek zapobiegania konfliktom interesów i reagowania na takie konflikty, przewidziany w tym artykule, nie jest uzależniony od przyjęcia przez nie krajowych środków wykonawczych".
X.
Mechanizmy służące przeciwdziałaniu konfliktowi interesów
Mechanizmy służące przeciwdziałaniu konfliktowi interesów
Pracownik biorący udział w pracach związanych z przeprowadzaniem procedury udzielania zamówienia publicznego, przed podjęciem jakichkolwiek czynności w tym zakresie, w sytuacji gdy posiada wiedzę, iż może wystąpić konflikt interesu zagrażający jego bezstronności lub niezależności w ramach danego postępowania, informuje o tym fakcie przełożonego i wnioskuje o wyłączenie z postępowania;
Celem podnoszenia wiedzy i aktualizacji wiedzy już posiadanej, pracownicy mają możliwość udziału w szkoleniach otwartych, w tym w zakresie zapobiegania korupcji, nadużyciom oraz konfliktowi interesów.