Wprowadzenie Polityki ochrony sygnalistów w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.GDDKiA.2019.30
Akt obowiązujący Wersja od: 27 września 2019 r.
ZARZĄDZENIE Nr 30
GENERALNEGO DYREKTORA DRÓG KRAJOWYCH I AUTOSTRAD
z dnia 27 września 2019 r.
w sprawie wprowadzenia Polityki ochrony sygnalistów w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad
Na podstawie § 5 ust. 2 pkt 1 załącznika do zarządzenia Nr 36 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 4 grudnia 2018 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zarządza się, co następuje:
§ 1.
W Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, zwanej dalej "GDDKiA" wprowadza się Politykę ochrony sygnalistów, zwanej dalej "Polityką", stanowiącą załącznik do zarządzenia.§ 2.
Kierownicy komórek organizacyjnych GDDKiA są obowiązani do zapoznania podległych im pracowników z treścią Polityki oraz przyjęcia od pracowników oświadczeń w tym zakresie.§ 3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 października 2019 r.ZAŁĄCZNIK
POLITYKA OCHRONY SYGNALISTÓW
POLITYKA OCHRONY SYGNALISTÓW
Rozdział 1
Definicje
Definicje
§ 1.
Użyte w Polityce określenia, oznaczają:1)
naruszenia - działania lub zaniechania, które są niezgodne z prawem lub mogą mieć negatywny wpływ na realizacje celów i zadań GDDKiA;2)
informacje na temat naruszeń - informacje lub uzasadnione podejrzenia dotyczące faktycznego lub potencjalnego naruszenia, a także dotyczące prób ukrycia naruszeń, do których doszło lub wystąpiło prawdopodobieństwo ich wystąpienia w GDDKiA;3)
zgłoszenie - przekazanie informacji na temat naruszenia;4)
osoba zgłaszająca lub sygnalista - osoba fizyczna, która zgłasza lub ujawnia informacje na temat naruszeń uzyskane w kontekście związanym z pracą;5)
kontekst związany z pracą - obecne lub przyszłe działania związane z pracą w GDDKiA, w ramach których, niezależnie od ich charakteru, osoby mogą uzyskać informacje na temat naruszeń i doświadczyć odwetu w przypadku ich zgłoszenia;6)
osoba, której dotyczy zgłoszenie - oznacza osobę fizyczną lub prawną wskazaną w zgłoszeniu lub ujawnieniu jako osoba, która dopuściła się naruszenia lub która jest z nim powiązana;7)
odwet - bezpośrednie lub pośrednie działanie lub zaniechanie mające miejsce w kontekście związanym z pracą, które powoduje lub może spowodować, nieuzasadnianą innymi przyczynami niż wynikającymi ze zgłoszenia, szkodę dla osoby zgłaszającej;8)
działania następcze - wszelkie działania podjęte przez odbiorcę zgłoszenia w celu oceny prawdziwości zarzutów zawartych w zgłoszeniu oraz, w stosownych przypadkach, w celu przeciwdziałania zgłoszonemu naruszeniu, w tym takie działania, jak:a)
wewnętrzne postępowanie wyjaśniające,b)
zawiadamianie właściwych organów o podejrzeniu popełnienia przestępstwa,c)
działania podejmowane w celu odzyskania środków i zakończenia postępowania,d)
archiwizacja dokumentacji;9)
informacje zwrotne - przekazanie, osobom dokonującym zgłoszenia, informacji na temat planowanych lub podjętych działań następczych w związku z ich zgłoszeniem i na temat powodów tych działań.Rozdział 2
Zakres stosowania
Zakres stosowania
§ 2.
1.
Politykę stosuje się do wszelkich spraw, prowadzonych w wyniku zgłoszenia, w GDDKiA od momentu zgłoszenia do podjęcia działań następczych i przekazywania informacji zwrotnych.2.
Politykę stosuje się do wykonawców i podwykonawców realizujących zadania na podstawie umów z GDDKiA - w zakresie i na warunkach określonych w tych umowach.Rozdział 3
Osoby upoważnione do dokonywania czynności w związku ze zgłoszeniem
Osoby upoważnione do dokonywania czynności w związku ze zgłoszeniem
§ 3.
Za przyjmowanie i rejestrowanie zgłoszeń dotyczących naruszeń oraz podejmowanie działań następczych odpowiedzialni są pracownicy GDDKiA, wyznaczeni przez Dyrektora Generalnego GDDKiA na wniosek dyrektora Biura Kontroli i Audytu.§ 4.
1.
Pracownicy, o których mowa w § 3, wchodzą w skład zespołu do spraw naruszeń, zwanego dalej "Zespołem".2.
Pracownicy wchodzący w skład Zespołu, w zakresie wykonywania czynności wynikających z wyznaczeń, o których mowa w ust. 1, podlegają bezpośrednio Dyrektorowi Generalnemu GDDKiA.3.
Pracę Zespołu koordynuje, dyrektor Biura Kontroli i Audytu GDDKiA, zwany dalej "Koordynatorem Zespołu".4.
Pracownicy wchodzący w skład Zespołu zobowiązani są do zachowania w poufności wszelkie informacje, jakie pozyskali w toku wykonywanych zadań oraz podejmują działania zapewniające, aby osoby nieupoważnione nie miały dostępu do dokumentów otrzymanych lub wytworzonych w trakcie wykonywanych zadań.§ 5.
1.
Pracownik wchodzący w skład Zespołu zobowiązany jest niezwłocznie poinformować Koordynatora Zespołu o okolicznościach, o których dowiedział się wykonując zadania, a które mogłyby stanowić podstawę do podważenia jego bezstronności.2.
Koordynator Zespołu po zapoznaniu się z informacją i okolicznościami, o których mowa w ust. 1, wyznacza inną osobę do wykonywania zadań, w przypadku potwierdzenia wystąpienia przesłanek uzasadniających zmianę pracownika wykonującego określone zadania.Rozdział 4
Przyjmowanie zgłoszeń
Przyjmowanie zgłoszeń
§ 6.
1.
Sygnały o naruszeniach można zgłaszać:1)
za pośrednictwem zgłoszenia:a)
w formacie elektronicznym, na dedykowany adres e-mail: sygnalista@gddkia.gov.pl, dla którego zapewnione jest bezpieczeństwo i poufność poczty elektronicznej,b)
na piśmie zaadresowanym do Zespołu - korespondencja adresowana do Zespołu podlega wyłączeniu z obiegu kancelaryjnego,c)
telefonicznego na numer: (22) 375 89 11, dla którego zapewnione jest bezpieczeństwo i poufność dedykowanego łącza telefonicznego;2)
w trakcie osobistych spotkań z pracownikiem wyznaczonym zgodnie z § 3.2.
Informacje o adresie poczty elektronicznej, o której mowa w ust. 1 pkt 1 oraz o numerze telefonu przypisanego do łącza telefonicznego, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, udostępnione zostaną wszystkim pracownikom GDDKiA przez Koordynatora Zespołu.3.
Pracownicy wchodzący w skład Zespołu zobowiązani są zapewnić poufność tożsamości osoby dokonującej zgłoszenia i każdej innej osoby wymienionej w zgłoszeniu oraz uniemożliwić uzyskanie dostępu nieupoważnionym osobom.Rozdział 5
Ochrona danych zgłaszającego
Ochrona danych zgłaszającego
§ 7.
1.
Wszelkie informacje na temat osób zgłaszających naruszenia, tj. sygnalistów oraz osoby, której zgłoszenie dotyczy, mają charakter poufny.2.
Dostęp do informacji, o których mowa w ust. 1, mają wyłącznie Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, Dyrektor Generalny GDDKiA oraz pracownicy wchodzący w skład Zespołu.§ 8.
W przypadku, gdy zgłoszone naruszenie nosi znamiona przestępstwa, wówczas informacja o tożsamości sygnalisty oraz osób których dotyczy zgłoszenie zostanie przekazana organom ścigania.§ 9.
1.
Zobowiązuje się Koordynatora Zespołu do prowadzenia rejestru zgłoszeń w GDDKiA, umożliwiającego pozyskanie informacji w szczególności w zakresie:1)
liczby przyjętych zgłoszeń,2)
liczby dochodzeń i postępowań wszczętych w wyniku takich zgłoszeń oraz informacje na temat ich ostatecznego wyniku,3)
szacowanych strat finansowych, jeżeli zostały stwierdzone oraz kwot odzyskanych w wyniku dochodzeń i postępowań dotyczących zgłoszonych naruszeń- w sposób gwarantujący ochronę danych osobowych zgłaszających naruszenia tj. sygnalistów oraz osób, których dotyczy zgłoszenie.
2.
Rejestr, o którym mowa w ust. 1, przechowuje się zgodnie z obowiązującymi zasadami ochrony danych osobowych w GDDKiA.Rozdział 6
Działania następcze
Działania następcze
§ 10.
1.
Sygnały o naruszeniach, zgłaszane zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 1, wymagają potwierdzenia ich przyjęcia osobie zgłaszającej.2.
Potwierdzenia, o których mowa w ust. 1, przekazują pracownicy wchodzący w skład Zespołu, nie później niż w terminie 7 dni od otrzymania sygnału o naruszeniach.§ 11.
Pracownicy wchodzący w skład Zespołu, niezwłocznie po otrzymaniu zgłoszenia, z zachowaniem należytej staranności badają informacje wskazane w zgłoszeniu i przedkładają Dyrektorowi Generalnemu GDDKiA zgłoszenie wraz z dokonanymi ustaleniami oraz rekomendacjami, co do czynności, które należy podjąć w związku ze zgłoszonymi naruszeniami.§ 12.
Pracownicy wchodzący w skład Zespołu powiadamiają sygnalistę o rezultatach przeprowadzonych działań następczych.Rozdział 7
Ochrona przeciw działaniom odwetowym wobec sygnalistów
Ochrona przeciw działaniom odwetowym wobec sygnalistów
§ 13.
1.
Zakazane są jakiekolwiek formy bezpośredniego lub pośredniego odwetu wobec osoby zgłaszającej, w związku ze zgłoszeniem, w tym w szczególności groźby lub odwetu poprzez:1)
zawieszenie w prawach pracownika, kierowanie na przymusowy urlop bezpłatny, zwolnienie lub stosowanie równoważnych środków;2)
degradację lub wstrzymanie awansu;3)
zmianę zakresu obowiązków, zmianę miejsca pracy, obniżenie wynagrodzenia, zmianę godzin pracy;4)
wstrzymanie szkoleń;5)
dokonywanie negatywnych ocen wyników pracy lub wystawienie negatywnej opinii;6)
nakładanie lub stosowanie jakichkolwiek kar dyscyplinarnych, nagan lub innych kar, w tym finansowych;7)
stosowanie przymusu, zastraszenia, mobbingu lub wykluczenia;8)
dyskryminację, niekorzystne lub niesprawiedliwe traktowanie;9)
nieprzekształcenie umowy o pracę na czas określony w umowę o pracę na czas nieokreślony, w sytuacji gdy, pracownik mógł mieć uzasadnione oczekiwania, że zostanie mu zaoferowane stałe zatrudnienie;10)
nieprzedłużenie lub przedterminowe rozwiązanie umowy o pracę na czas określony;11)
szkodzenie, w tym podważanie reputacji danej osoby, zwłaszcza w mediach społecznościowych, lub wywoływanie strat finansowych, w tym strat gospodarczych i utraty dochodu;2.
Pracownicy, którzy zgłaszają informacje o nadużyciu w złej wierze, to jest:1)
dopuszczają się bezpodstawnego pomówienia wobec innych pracowników GDDKiA,2)
dokonują zgłoszenia naruszenia będąc jednocześnie jego sprawcą- podlegają odpowiedzialności na podstawie właściwych przepisów.