Wprowadzenie karty audytu wewnętrznego w Centralnym Biurze Antykorupcyjnym.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.CBA.2011.2.72
Akt utracił moc Wersja od: 12 grudnia 2011 r.
DECYZJA Nr 274/11
SZEFA CENTRALNEGO BIURA ANTYKORUPCYJNEGO
z dnia 12 grudnia 2011 r.
w sprawie wprowadzenia karty audytu wewnętrznego w Centralnym Biurze Antykorupcyjnym
Na podstawie § 1 statutu Centralnego Biura Antykorupcyjnego, stanowiącego załącznik do zarządzenia nr 72 Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2010 r. w sprawie nadania statutu Centralnemu Biuru Antykorupcyjnemu (M.P. Nr 76, poz. 953) postanawia się co następuje:
§ 1.
Wprowadza się w Centralnym Biurze Antykorupcyjnym kartę audytu wewnętrznego, stanowiącą załącznik do decyzji.§ 2.
Traci moc decyzja nr 6/07 Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego z dnia 10 kwietnia 2007 r. w sprawie karty audytu wewnętrznego w Centralnym Biurze Antykorupcyjnym (Dz. Urz. CBA Nr 2, poz. 42).§ 3.
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.ZAŁĄCZNIK
Karta audytu wewnętrznego
Karta audytu wewnętrznego
§ 1.
Karta Audytu Wewnętrznego, zwana dalej "Kartą", określa zasady funkcjonowania audytu wewnętrznego w Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, zwanym dalej CBA, a w szczególności:1)
cele i zadania audytu wewnętrznego;2)
zakres audytu wewnętrznego;3)
prawa i obowiązki audytorów wewnętrznych;4)
prawa i obowiązki kierowników jednostek organizacyjnych CBA związane z prowadzonym audytem;5)
sposób dokumentowania ustaleń audytu oraz tryb wnoszenia i rozpatrywania zastrzeżeń do ustaleń audytu.§ 2.
Użyte określenia oznaczają:1)
analiza ryzyka - proces, którego elementami są identyfikacja, oszacowanie oraz hierarchizacja pojedynczych zdarzeń (wydarzeń lub okoliczności), mogących niekorzystnie wpłynąć na osiągnięcie określonego celu;2)
funkcjonariusz - funkcjonariusza i pracownika CBA;3)
informacje operacyjne - informacje wynikające z przeprowadzonego przez audytora wewnętrznego kompleksowego przeglądu realizacji zadań i celów jednostek organizacyjnych CBA, a mającego na celu ocenę sprawności, oszczędności i skuteczności działania tych jednostek;4)
kontrola zarządcza - ogół działań nadzorczych, kontrolnych i analitycznych podejmowanych przez Szefa CBA, jego zastępców oraz kierowników jednostek i komórek organizacyjnych CBA, w celu zapewnienia najwyższych standardów efektywnego, oszczędnego i zgodnego z prawem działania;5)
ryzyko - prawdopodobieństwo wystąpienia określonego zdarzenia, które może niekorzystnie wpłynąć na osiągnięcie danego celu;6)
zarządzanie ryzykiem - podejmowany proces identyfikacji, oceny, zarządzania i kontroli potencjalnych zdarzeń lub sytuacji, mający na celu dostarczenie racjonalnego zapewnienia, że cele jednostki zostaną zrealizowane.§ 3.
1.
Audyt wewnętrzny jest niezależną i obiektywną działalnością, której celem jest wspieranie Szefa CBA w realizacji celów i zadań CBA przez systematyczną ocenę systemów kontroli zarządczej oraz czynności doradcze.2.
Rola audytu wewnętrznego polega na wykrywaniu i oszacowaniu potencjalnego ryzyka, które może wystąpić w ramach działania jednostek organizacyjnych CBA oraz na badaniu i ocenianiu adekwatności, skuteczności i efektywności systemów kontroli zarządczej, zarządzania ryzykiem oraz kierowania jednostkami.3.
Audyt wewnętrzny obejmuje swoim zakresem wszystkie obszary działania CBA, w szczególności:1)
badanie legalności działań, tj. zgodności prowadzonej działalności z przepisami prawa oraz regulacjami wewnętrznymi, a także zgodności regulacji wewnętrznych z obowiązującymi przepisami prawa;2)
przegląd ustanowionych mechanizmów kontroli zarządczej;3)
badanie wiarygodności i rzetelności informacji operacyjnych, zarządczych i finansowych;4)
badanie efektywności i gospodarności wykorzystania zasobów CBA;5)
ocenę dostosowania działań CBA do przedstawionych wcześniej zaleceń audytu lub kontroli.4.
Audyt wewnętrzny realizuje swoje zadania poprzez:1)
identyfikację i analizę ryzyka związanego z działalnością CBA;2)
ocenę efektywności zarządzania ryzykiem i systemu kontroli zarządczej;3)
dostarczania kierownictwu CBA racjonalnego zapewnienia, że mechanizmy kontroli funkcjonujące w Biurze działają prawidłowo;4)
przedstawienie wniosków i zaleceń (rekomendacji) mających na celu poprawę funkcjonowania CBA.5.
Realizacja zadania audytowego polega na rzetelnym i obiektywnym:1)
ustaleniu stanu faktycznego i porównaniu go stanem pożądanym;2)
ustaleniu i analizie uchybień, ich przyczyn i skutków;3)
przedstawieniu zaleceń mających na celu usunięcie nieprawidłowości lub wprowadzenie usprawnień.§ 4.
1.
Audyt wewnętrzny w CBA realizowany jest przez Zespół Audytu Wewnętrznego zwany dalej "Zespołem".2.
Zespół podlega bezpośrednio Szefowi CBA.3.
W skład zespołu wchodzi Koordynator Zespołu, audytorzy oraz osoby nabywające uprawnienia.4.
W zakresie planowania i realizacji audytów oraz składania sprawozdań Zespół zachowuje niezależność, a wszelkie próby ograniczenia audytu powinny być zgłaszane Szefowi CBA.5.
Pracami zespołu kieruje Koordynator Zespołu, zwany dalej "Koordynatorem".6.
Koordynator jest odpowiedzialny za:1)
efektywną koordynację działalności komórki audytu wewnętrznego, zgodnie właściwymi w tym zakresie przepisami prawa;2)
opracowanie przez audytorów rocznego (operacyjnego) planu audytu na podstawie wyników analizy ryzyka;3)
rzetelne i profesjonalne wykonanie przez audytorów zadań audytowych przewidzianych w planie audytu jak również zadań pozaplanowych;4)
opracowanie przez audytorów sprawozdań po zakończeniu zadania audytowego, a po zatwierdzeniu przez Szefa CBA przekazanie ich kierownikom jednostek organizacyjnych, objętych zakresem zadania audytowego;5)
rozwój zawodowy funkcjonariuszy Zespołu.7.
Podczas planowania i wykonywania zadań audytowych Koordynator powinien brać pod uwagę, o ile jest to możliwe, plan czynności kontrolnych i sprawdzających, wykonywanych przez Najwyższą Izbę Kontroli i inne instytucje kontrolne tak w celu uniknięcia niepotrzebnego nakładania się kontroli i audytów.8.
Przy dokonywaniu analizy ryzyka Koordynator uwzględnia wyniki kontroli i sprawdzeń dokonanych przez Najwyższą Izbę Kontroli i inne instytucje kontrolne.9.
Koordynator może porozumiewać się z Najwyższą Izbą Kontroli i innymi instytucjami kontrolnymi za zgodą lub w porozumieniu z Szefem CBA.10.
Dokumentacja z przeprowadzania audytu wewnętrznego, w tym sprawozdania i notatki z czynności sprawdzających, może być udostępniana Najwyższej Izbie Kontroli i innym instytucjom kontrolnym za zgodą Szefa CBA, z uwzględnieniem wymagań przewidzianych w przepisach o ochronie informacji niejawnych.§ 5.
1.
Każdy z audytorów wchodzących w skład Zespołu jest odpowiedzialny za:1)
opracowanie rocznego planu audytu na podstawie wyników analizy ryzyka, uwzględniającej działania wszystkich jednostek organizacyjnych CBA;2)
rzetelną i profesjonalną realizację zadań audytowych przewidzianych w planie audytu wewnętrznego oraz poza planem.2.
Audytor wewnętrzny:1)
jest niezależny w wykonywaniu swoich zadań i postępuje zgodnie z przepisami prawa, Standardami audytu wewnętrznego i Kodeksem etyki audytora wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych oraz uznaną praktyką audytu wewnętrznego;2)
jest uprawniony do przeprowadzania audytu wewnętrznego w wszystkich obszarach działalności jednostek organizacyjnych CBA;3)
ma zagwarantowane prawo dostępu do wszelkich informacji, danych, dokumentów i innych materiałów związanych z funkcjonowaniem danej jednostki organizacyjnej CBA, w tym zawartych na elektronicznych nośnikach informacji, jak również do wykonywania z nich kopii, odpisów wyciągów, zestawień lub wydruków, z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych;4)
ma prawo dostępu do pomieszczeń jednostek organizacyjnych CBA;5)
ma prawo żądać od kierowników jednostek organizacyjnych CBA i funkcjonariuszy CBA informacji oraz wyjaśnień w celu zapewnienia właściwego i efektywnego prowadzenia audytu wewnętrznego;6)
może z własnej inicjatywy składać wnioski, mające na celu usprawnienie funkcjonowania jednostek organizacyjnych CBA;7)
nie jest odpowiedzialny za procesy zarządzania ryzykiem i procesy kontroli zarządczej w jednostkach organizacyjnych CBA, ale poprzez ustalenia i zalecenia poczynione w wyniku przeprowadzenia audytu wewnętrznego wspomaga Szefa CBA we właściwej realizacji tych procesów;8)
nie jest odpowiedzialny za wykrywanie przestępstw, ale powinien posiadać wiedzę pozwalającą mu zidentyfikować znamiona przestępstwa;9)
nie może przyjmować zadań lub uprawnień, które wchodzą w zakres zarządzania jednostką organizacyjną CBA;10)
nie może przez co najmniej 12 miesięcy oceniać działalności jednostki organizacyjnej CBA w której pracował bądź pełnił służbę;11)
w zakresie wykonywania swoich zadań współpracuje z audytorami zewnętrznymi, a także z kontrolerami Najwyższej Izby Kontroli i innymi instytucjami kontrolnymi.3.
Każdy z audytorów jest zobowiązany do:1)
sporządzania sprawozdań z zadań audytowych, w których przedstawia w sposób jasny, rzetelny i zwięzły, ustalenia i zalecenia poczynione w trakcie audytu wewnętrznego; sposób i tryb przekazywania sprawozdania kierownikowi jednostki audytowanej określają odrębne przepisy;2)
systematycznego podnoszenia kwalifikacji zawodowych;3)
powiadomienia Szefa CBA za pośrednictwem Koordynatora o każdym przypadku ograniczenia zakresu audytu;4)
w przypadku dostrzeżenia znamion czynów, które według jego oceny kwalifikują się do wszczęcia postępowania w zakresie dyscypliny finansów publicznych; postępowania karnego lub postępowania w sprawie o przestępstwo skarbowe lub o wykroczenie skarbowe, powiadomienia o tych faktach Szefa CBA, za pośrednictwem Koordynatora.4.
Audytor:1)
nie jest odpowiedzialny za procesy zarządzania ryzykiem i procesy kontroli zarządczej w jednostkach organizacyjnych CBA, ale poprzez ustalenia i zalecenia poczynione w wyniku przeprowadzenia audytu wewnętrznego, wspomaga Szefa CBA we właściwej realizacji tych procesów;2)
nie jest odpowiedzialny za wykrywanie przestępstw, ale powinien posiadać wiedzę pozwalającą mu zidentyfikować znamiona przestępstwa;3)
nie może przyjmować zadań lub uprawnień, które wchodzą w zakres zarządzania jednostką organizacyjną CBA;4)
nie może przez co najmniej 12 miesięcy oceniać działalności jednostki organizacyjnej CBA w której pracował bądź pełnił służbę.§ 6.
1.
Kierownicy jednostek organizacyjnych CBA, w których realizowane są zadania audytowe mają prawo do uczestniczenia w zadaniu, w szczególności:1)
składania wyjaśnień z zakresu przedmiotu zadania audytowego;2)
zapoznania się z ustaleniami audytora zawartymi w projekcie sprawozdania;3)
składania uwag do ustaleń zawartych w projekcie sprawozdania.2.
Kierownicy i funkcjonariusze jednostek organizacyjnych CBA są obowiązani do przekazywania w terminie wskazanym przez audytora materiałów z zakresu działania ich jednostek i realizowanych zdań, które audytor uzna za konieczne do realizacji zadania audytowego.3.
Kierownicy i funkcjonariusze jednostek organizacyjnych CBA mają obowiązek współpracować z audytorami wewnętrznymi w zakresie identyfikacji, analizy i oceny ryzyka oraz identyfikacji i monitorowania procesów zachodzących w CBA.4.
Kierownicy jednostek organizacyjnych CBA, w których przeprowadzony został audyt i którym zostało przekazane sprawozdanie zatwierdzone przez Szefa CBA, mają obowiązek przedłożyć Koordynatorowi informację o wykonaniu zawartych tam zaleceń, w terminie do końca stycznia każdego roku.