Wprowadzenie "Instrukcji w sprawie realizacji prac rozwojowych i wdrożeniowych w dziedzinie techniki wojskowej oraz testowania gotowych, nowych wzorów uzbrojenia i sprzętu wojskowego (UiSW) w resorcie obrony narodowej".
Dz.Urz.MON.2005.5.37
Akt utracił mocDECYZJA Nr 57/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 9 marca 2005 r.
w sprawie wprowadzenia "Instrukcji w sprawie realizacji prac rozwojowych i wdrożeniowych w dziedzinie techniki wojskowej oraz testowania gotowych, nowych wzorów uzbrojenia i sprzętu wojskowego (UiSW) w resorcie obrony narodowej"
Na podstawie § 1 pkt 8 i § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426) w związku z pkt 1 ppkt 2 lit. d decyzji Nr 274/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 13 października 2003 r. w sprawie wprowadzania modelu systemu realizacji badań naukowych oraz prac rozwojowych, wdrożeniowych i studyjnych w resorcie obrony narodowej (Dz. Urz. MON Nr 16, poz. 174 z późn. zm.) w celu ujednolicenia zasad działania komórek organizacyjnych resortu obrony narodowej, a także instytucji spoza resortu obrony narodowej w procesie realizacji prac rozwojowych i wdrożeniowych ustala się, co następuje: 1
ZAŁĄCZNIK 2
INSTRUKCJA
INSTRUKCJA
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
Postanowienia ogólne
3.1. Badania certyfikacyjne - badania UiSW przeprowadzane w trakcie realizacji prac RiW wymagane w procesie uzyskiwania przez dane UiSW stosownego certyfikatu (np. certyfikatu bezpieczeństwa).
3.2. Badania systemowe - badania UiSW mające na celu wszechstronne sprawdzenie poprawności działania i współdziałania urządzeń (obiektów) tworzących system, w szczególności mogą one obejmować badania poprawności wymiany danych pomiędzy elementami systemu, interoperacyjności z otoczeniem badanego systemu, bezpieczeństwa systemu i kompatybilności elektromagnetycznej. Należy dążyć aby badania te były prowadzone w warunkach rzeczywistych, w jakich systemy będą eksploatowane, lub w warunkach zbliżonych do rzeczywistych.
3.3. Centralny Organ Logistyczny (COL) - instytucja wojskowa odpowiedzialna za normowanie procesów eksploatacji dla określonych rodzajów i typów UiSW, prowadzenie zbiorczej ewidencji materiałowej i eksploatacyjnej dla tego UiSW za Siły Zbrojne, współudział w formułowaniu wstępnych założeń taktyczno-technicznych (WZTT) dla nowych typów UiSW, a także szkolenie specjalistów technicznych.
3.4. Definiowanie Potrzeb Operacyjnych (DPO) (ang. Mission Need Evaluation) - proces analityczny mający na celu ocenę otoczenia strategicznego kraju i opracowanie dokumentu "Wymagania Operacyjne."
3.5. Dokumentacja Techniczna (DT) - usystematyzowany zbiór dokumentów (w tym: rysunków technicznych, schematów, dokumentów opisowych, wykazów, tablic itd.) zawierających informacje niezbędne do uruchomienia etapu produkcji (w tym wdrożenia) oraz odbioru, użytkowania, obsługiwania i naprawy danego UiSW (systemu).
3.6. Gestor Sprzętu Wojskowego - instytucja wojskowa odpowiedzialna w Siłach Zbrojnych za kierunki rozwoju UiSW, w tym modernizację oraz organizację procesu wykorzystania bojowego rodzaju (grupy) UiSW, a także za szkolenie obejmujące jego użytkowanie.
3.7. Identyfikacja Potrzeb Operacyjnych (IPO) (ang. Identification of a Deficiency) - analiza kierunków rozwoju zagrożeń, zadań (misji) stawianych przed Siłami Zbrojnymi, prognoz rozwoju pola walki i wynikających z tego możliwych scenariuszy prowadzenia przyszłych operacji, realizowana w cyklu dwuletnim, w trakcie Przeglądów Potrzeb Obronnych, w celu określenia braków w zdolnościach bojowych.
3.8. Kodyfikacja - całokształt działalności w zakresie identyfikacji, klasyfikacji, zapisu danych o producencie oraz nadawaniu numerów magazynowych (NSN) pozycjom zaopatrzenia państw Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (NATO) w ramach Natowskiego Systemu Kodyfikacyjnego (NCS).
3.9. Organizator Systemu (OS) - instytucja wojskowa (osoba funkcyjna) odpowiedzialna za tworzenie, rozwój i funkcjonowanie systemu obejmującego zasięgiem całe Siły Zbrojne. Spełnia rolę koordynatora w stosunku do gestorów UiSW wykorzystywanego w tym systemie.
3.10. Pełne Studium Wykonalności (PSW) (ang. Feasibility Study) - analiza najbardziej obiecujących technicznych koncepcji (zidentyfikowanych w etapie "Wstępne określenie możliwości wykonania") w celu wskazania optymalnego sposobu spełnienia potrzeb.
3.11. Badania naukowe:
3.12. Praca Rozwojowa (ang. Design and Development) - praca wykorzystująca dotychczasową wiedzę, prowadzona w celu wytworzenia nowych lub udoskonalenia istniejących materiałów, wyrobów, urządzeń, usług, procesów, systemów lub metod.
W odniesieniu do UiSW jest to zespół przedsięwzięć technicznych, technologicznych i inwestycyjnych związanych z opracowaniem, przygotowaniem i wykonaniem wzoru (prototypu, partii prototypowej) nowego UiSW oraz wszechstronne sprawdzenie zgodności jego parametrów i działania z wymaganiami zawartymi w Założeniach Taktyczno-Technicznych (ZTT) oraz opracowanie i zatwierdzenie dokumentacji do wykonania partii próbnej.
3.13. Praca Wdrożeniowa - zespół przedsięwzięć związanych z wykonaniem partii próbnej UiSW zgodnie z zatwierdzoną dokumentacją techniczną do partii próbnej, przeprowadzenie badań zdawczo-odbiorczych partii próbnej i wykonanie oraz zatwierdzenie dokumentacji technicznej do produkcji seryjnej.
3.14. Projekt Celowy (PC) - przedsięwzięcie przewidziane do realizacji w ustalonym okresie, na określonych warunkach, prowadzone przez przedsiębiorców, Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, jednostki naukowe lub konsorcja naukowe, z inicjatywy własnej, ministrów albo organów samorządu województwa, obejmujące badania stosowane, prace rozwojowe, badania przemysłowe lub badania przedkonkurencyjne.
3.15. Projekt Koncepcyjny (PK) (ang. Project Definition) - dokument proponujący jednoznaczne rozwiązanie techniczne danej koncepcji realizacji projektu, zawierający specyfikację systemu zweryfikowaną poprzez niezbędne analizy, modele i badania.
3.16. Uzbrojenie i Sprzęt Wojskowy (UiSW) - techniczne środki walki, sprzęt techniczny oraz wyposażenie i środki materiałowe posiadające lub wymagające nadania odrębnej nazwy i indeksu, przy czym uzbrojenie w rozumieniu ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 119, poz. 1250 z późn. zm.).
3.17. Użytkownik Sprzętu Wojskowego - instytucje i jednostki wojskowe wykorzystujące zgodnie z przeznaczeniem UiSW przydzielone na podstawie etatów i tabel należności lub przydzielone dodatkowo do realizacji zadań służbowych, odpowiedzialne za utrzymanie jego właściwego stanu technicznego.
3.18. Wstępne Studium Wykonalności (WSW) (ang. Prefeasibility Study) - analizy mające na celu wstępną identyfikację i oszacowanie alternatywnych koncepcji technicznych pozwalających na spełnienie oczekiwań ujętych w "Wymaganiach Operacyjnych".
3.19. Wstępne Założenia Taktyczno-Techniczne (WZTT) (ang. Staff Requirements) - dokument zawierający wstępne charakterystyki operacyjne i techniczne UiSW, wstępną specyfikację opracowywanego UiSW, jego miejsce w systemie (wymogi interoperacyjności i kompatybilności) oraz parametry eksploatacyjne.
3.20. Wykonawca Badań Naukowych oraz Pracy Rozwojowej i Wdrożeniowej (WBNPRiW) - placówka naukowo-badawcza PAN, cywilne instytuty naukowo-badawcze, akademie, szkoły wojskowe i cywilne, wojskowe jednostki badawczo-rozwojowe (wjbr), wojskowe lub cywilne ośrodki badawczo-rozwojowe, biura konstrukcyjne, zakłady doświadczalne i produkcyjne.
3.21. Wymagania Operacyjne (WO) (ang. Outline Staff Target) - dokument zawierający m.in. ocenę istniejących oraz przewidywanych zagrożeń i scenariuszy działań bojowych, priorytety zagrożeń, analizę istniejących możliwości wykonania nakazanych zadań operacyjnych, ocenę przyczyn niewystarczającej skuteczności istniejącego UiSW, obszar i warunki, w których nowe zdolności bojowe wojsk powinny być rozwijane, uzasadnienie potrzeby wprowadzenia nowych środków walki, zakres funkcji i pożądanych możliwości działania nowej broni lub sprzętu, koncepcję użycia operacyjnego nowego rodzaju UiSW w ogólnych kategoriach stanowiący podstawę do rozpoczęcia analiz wykonalności.
3.22. Wymagania Operacyjno-Techniczne (WOT) (ang. Staff Target) - opracowane dla każdej z koncepcji technicznej i zawierają m.in. rozwinięte, uszczegółowione operacyjno-techniczne charakterystyki UiSW, ogólne dane techniczne UiSW (wymagane i możliwe do uzyskania), wstępne analizy ekonomiczne oraz wymagane terminy pozyskania nowego UiSW.
3.23. Założenia Taktyczno-Techniczne (ZTT) - dokument (podstawa merytoryczna pracy rozwojowej) zawierający pełne, szczegółowe wymagane parametry techniczne i operacyjne projektowanego UiSW oraz szczegółową strukturę techniczną projektowanego UiSW wraz z dokładnym określeniem jego powiązań z otoczeniem, a także rodzaje planowanych badań prototypu.
Rozdział 2
Proces przygotowania do rozpoczęcia oraz realizacja prac rozwojowych i wdrożeniowych
Proces przygotowania do rozpoczęcia oraz realizacja prac rozwojowych i wdrożeniowych
Wstępne określenie możliwości wykonania (WOMW)
Określenie możliwości wykonania (OMW)
Określenie założeń do projektowania - zdefiniowanie projektu (OZP).
Projektowanie i rozwój (PiR)
Wdrożenie (W)
Rozdział 3
Kontrola, nadzór i odbiór prac rozwojowych i wdrożeniowych
Kontrola, nadzór i odbiór prac rozwojowych i wdrożeniowych
Testowanie nowych wzorów UiSW pozyskiwanych poza procesem realizacji prac RiW
Rozdział 4
Zasady i tryb wprowadzania zmian w pracach rozwojowych i wdrożeniowych
Zasady i tryb wprowadzania zmian w pracach rozwojowych i wdrożeniowych
_________
1 "Model systemu realizacji prac naukowo-badawczych, rozwojowych i wdrożeniowych w Siłach Zbrojnych RP" został przyjęty przez kierownictwo MON w dniu 24.02.2003 r. i Decyzją Nr 274/MON z dnia 13.10.2003 r. Minister Obrony Narodowej nakazał wdrożyć go do SZ RP.
Załącznik Nr 1 3
Zasadnicze założenia modelu procesu pozyskiwania i eksploatacji UiSW w Siłach Zbrojnych
Zasadnicze założenia modelu procesu pozyskiwania i eksploatacji UiSW w Siłach Zbrojnych
1. Identyfikacja potrzeb operacyjnych (w ramach Przeglądów Potrzeb Obronnych)
2. Definiowanie potrzeb operacyjnych
3. Wstępne określenie możliwości wykonania
4. Określenie możliwości wykonania
5. Określenie założeń do projektowania lub zakup gotowego UiSW
6. Projektowanie i rozwój
7. Produkcja (w tym wdrożenie)
8. Wprowadzenie na wyposażenie Sił Zbrojnych i eksploatacja
9. Wycofanie z eksploatacji i utylizacja.
Rozpoczęcie każdego kolejnego etapu wymaga uzyskania pozytywnych wyników poprzedniego etapu, wygenerowania, uzgodnienia i zatwierdzenia dokumentów formalnych podsumowujących osiągnięcia etapu oraz oceny możliwości i zasadności podjęcia następnego.
Etap 1 - Identyfikacja potrzeb operacyjnych
Etap 2 - Definiowanie potrzeb operacyjnych
a. ocena istniejących i przewidywanych zagrożeń, scenariusze, priorytety zagrożeń,
b. analiza istniejących możliwości wykonania nakazanych zadań operacyjnych,
c. ocena przyczyn niemożliwości zastosowania istniejącego UiSW,
d. obszar i warunki, w których nowe zdolności powinny być rozwijane,
e. uzasadnienie potrzeby wprowadzenia nowych technologii,
f. zakres funkcji i pożądanych możliwości działania nowej broni lub sprzętu,
g. koncepcja użycia operacyjnego nowego rodzaju UiSW w ogólnych kategoriach,
h. określenie ograniczeń takich jak np. terminy, bezpieczeństwo, interoperacyjność, standaryzacja, koszty, kompatybilność, ilość wymaganych systemów, wykorzystanie istniejących systemów,
i. oszacowanie wzrostu potencjału bojowego po uzyskaniu nowego UiSW,
j. wpływ nowego UiSW na istniejące systemy własne oraz sojusznicze,
k. wpływ uzyskanych nowych zdolności na już zatwierdzone koncepcje taktyczne, doktryny, STANAGI, programy szkolenia,
l. wymagany termin osiągnięcia nowych możliwości bojowych.
Szczegółowe informacje dotyczące zawartości WO zawarte są w załączniku Nr 2 do Instrukcji.
Etap 3 - Wstępne określenie możliwości wykonania.
Realizacja zgodnie z niniejszą instrukcją.
Etap 4 - Określenie możliwości wykonania
Realizacja zgodnie z Instrukcją.
Etap 5 - Określenie założeń do projektowania - zdefiniowanie Projektu
Realizacja zgodnie z Instrukcją.
Etap 6 - Projektowanie i rozwój
Realizacja zgodnie z Instrukcją.
- Na tym etapie prowadzone są szczegółowe obliczenia inżynierskie, opracowywane i testowane są komponenty, podsystemy, podzespoły, wykonywany jest prototyp UiSW, prowadzone są prace integrujące wewnętrzną strukturą prototypu oraz integrujące prototyp z otoczeniem systemowym, w którym będzie wykorzystywany, prowadzone są badania zakładowe i kwalifikacyjne prototypu, weryfikowana jest konstrukcja prototypu, wykonywana jest dokumentacja techniczna pozwalająca na uruchomienie etapu wdrożenia i produkcji systemu. Prowadzone są także studia optymalizacyjne UiSW.
- Zakłada się, że stopniowo będą wprowadzane procedury badawcze przyjęte w NATO i Unii Europejskiej, tzn. ITOPS (International Test Operation Procedures). Wynikiem tego etapu jest opracowana przez wykonawcę pracy, któremu powierzono realizację tego etapu, Dokumentacja Techniczna (DT) do produkcji UiSW oraz dane logistyczne, pozwalające na rozpoczęcie etapu wdrożenia i produkcji.
Etap 7 - Produkcja
Wdrożenie prowadzone jest zgodnie z Instrukcją.
- kontrola jakości wraz z odbiorem wojskowym,
- kodyfikacja,
- modyfikacje,
- certyfikacja.
Etap 8 - Wprowadzenie na wyposażenie Sił Zbrojnych i eksploatacja
Etap 9 - Wycofanie z eksploatacji i utylizacja
Wycofanie z wyposażenia Sił Zbrojnych UiSW odbywa się na podstawie wniosku opracowanego przez gestora UiSW, zgodnie z "Instrukcją o wprowadzaniu do Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej uzbrojenia i sprzętu wojskowego oraz wycofywaniu uzbrojenia i sprzętu wojskowego nieodpowiadającego wymaganiom wojska" wprowadzoną odrębną decyzją i jego rozpatrzeniu przez RU oraz akceptacji przez Ministra Obrony Narodowej. Akceptacja udzielona w tym trybie stanowi podstawę dla gestora do uruchomienia procedury związanej z wycofaniem sprzętu z wyposażenia Sił Zbrojnych.
W przypadku wystąpienia konieczności utylizacji wycofanego UiSW, proces ten przeprowadza się na podstawie odrębnych przepisów.
Etap | Instytucja odpowiedzialna | Wynik realizacji etapu | Organ zatwierdzający | Organ uzgadniający | Instytucje współpracujące | Organ rekomendujący wyniki etapu | ||
1 - identyfikacja potrzeb operacyjnych | ZPS-P5 | Identyfikacja Potrzeb Operacyjnych | Szef Sztabu | - | Instytucje i agencje NATO, instytucje rządowe, RSZ | |||
2 - definiowanie potrzeb operacyjnych | ZPS-P5 | Wymagania Operacyjne WO | Szef Sztabu | - | Sztaby RSZ, DPZ MON, komórki MON, instytucje i agencje NATO, akademie wojskowe, | Rada Uzbrojenia (WO) | ||
3 - wstępne określenie możliwości wykonania | BARU | Wstępne Studium Wykonalności WSW Wymagania Operacyjno-Techniczne WOT | Dyrektor BARU, Po akceptacji Ministra ON | ZPS-P5, ZPR-P8 Gestor/organizator systemu | SG WP, RSZ, jednostki badawczo-rozwojowe i przemysłowe, instytucje rządowe, ośrodki akademickie i inne. | Rada Uzbrojenia (WSW i WOT) | ||
4 - określenie możliwości wykonania | BARU | Wstępne Założenia Taktyczno-Techniczne WZTT | Dyrektor BARU, Po akceptacji Ministra ON | ZPS-P5, ZPR-P8 Gestor/organizator systemu | SG WP, RSZ, jednostki badawczo-rozwojowe i przemysłowe, instytucje rządowe, ośrodki akademickie i inne. | Rada Uzbrojenia (PSW i WZTT) | ||
5 - określenie założeń do projektowania | DPZ MON IWsp.SZ | Projekt koncepcyjny - PK, analiza techniczno-ekonomiczna - ATE. Założenia taktyczno-techniczne - ZTT i ocena PK OPK | Dyrektor DPZ (ZTT i OPK) Szef IWsp. SZ | ZPS -P5, Gestor/organizator systemu Wykonawca w razie potrzeby | SG WP, RSZ, jednostki badawczo-rozwojowe, badawczo-wdrożeniowe i przemysłowe, instytucje rządowe, inne. | Rada Uzbrojenia (ZTT i OPK) | ||
6 - projektowanie i rozwój | DPZ MON IWsp. SZ | Projekt wstępny - PW, orzeczenie z badań kwalifikacyjnych, dokumentacja techniczna do partii próbnej, orzeczenie o zakończeniu etapu PiW | Dyrektor DPZ, Po akceptacji Ministra ON Szef IWsp. SZ | ZPS-P5, ZPR-P8 Gestor/Organizator systemu Wykonawca i RPW w razie potrzeby | Wykonawca pracy rozwojowej, resortowe jednostki i ośrodki badawczo- rozwojowe, badawczo-wdrożeniowe agencje rządowe, SG WP, RSZ, inne | Rada Uzbrojenia (informacja o wynikach etapu PiW, orzeczenie o zakończeniu pracy rozwojowej) | ||
7 - produkcja | wdrożenie | DPZ MON IWsp. SZ | dokumentacja techniczna do produkcji seryjnej, orzeczenie o zakończeniu pracy wdrożeniowej | Dyrektor DPZ Szef IWsp. SZ | ZPS - P5, ZPR -P8 Gestor/Organizator Systemu, Dokumentacja - RPW, Użytkownik | Producent, SG WP, RSZ, RPW. | Rada Uzbrojenia (informacja o wynikach etapu wdrożeniowego, orzeczenie o zakończeniu pracy wdrożeniowej) | |
produkcja | Zamawiający | Zgodnie z obowiązującymi przepisami | Zgodnie z obowiązującymi przepisami | Zgodnie z obowiązującymi przepisami | Producent, SG WP, RSZ, RPW. | Zgodnie z obowiązującymi przepisami | ||
8 - wprowadzenie na wyposażenie i eksploatacja | Gestor UiSW | Rozkaz (polecenie) o wprowadzeniu UiSW | Osoby funkcyjne określone w odrębnych przepisach | Zainteresowane instytucje | Zainteresowane instytucje | Rada Uzbrojenia | ||
9 - wycofanie z eksploatacji i utylizacja. | Gestor UiSW | Rozkaz (polecenie) o wycofaniu UiSW | Osoby funkcyjne określone w odrębnych przepisach | Zainteresowane instytucje | Zainteresowane instytucje | Rada Uzbrojenia |
MODEL PROCESU POZYSKIWANIA I EKSPLOATACJI UiSW W SZRP
Załącznik Nr 2
dla ...........................................................
(pełna nazwa UiSW)
Trzycyfrowe oznaczenie (np. 1.1.1). Pierwsze dwie cyfry odnoszą się do potrzeby operacyjnej, trzecia oznacza kolejny numer UiSW, który ma być rozwijany w ramach danej potrzeby operacyjnej.
Kryptonim jaki będzie posiadało UiSW.
Proponowana kolejność przyjęcia do realizacji prac w zakresie pozyskania nowego UiSW, stosownie do przyjętych priorytetów podczas identyfikacji potrzeb operacyjnych: "ZIELONY", "POMARAŃCZOWY", "CZERWONY".
- Streszczenie potrzeby operacyjnej.
- Opis ogólnego charakteru misji (zadania).
- Identyfikacja nadrzędnych wymagań operacyjnych, którym przyszły system będzie podlegał (jeżeli UiSW będzie wchodził np. w skład systemu, który obejmuje całe Siły Zbrojne - konieczność uzgadniania z organizatorem systemu).
- Opis proponowanego UiSW.
- Opis zadań, jakie będzie musiał realizować system.
- Opis koncepcji operacyjnej i koncepcji wsparcia, podsumowujących miejsce systemu na przyszłym polu walki, jego zastosowanie i działanie, umocowanie organizacyjne oraz połączenie z systemem obsługiwania i wsparcia.
- Opis koncepcji operacyjnej w zakresie wymiany informacji.
Podsumowanie zagrożeń, którym należy przeciwdziałać.
Wyjaśnienie, dlaczego istniejące systemy nie mogą spełnić bieżących lub przewidywanych wymagań.
- Identyfikacja parametrów operacyjnych (poszczególne zdolności i ich charakterystyki) wymaganych dla przyszłego UiSW.
- Wyrażenie wymagań w formie "wartość progowa/wartość docelowa" oraz podanie kryteriów i uzasadnienie dla każdego wymagania. Uzasadnienie powinno zawierać specyfikę środowiska działania systemu (działania wojenne, pokojowe, warunki przejściowe).
- Ogólny harmonogram czasowy zaspokojenia potrzeby.
- Identyfikacja Parametrów Kluczowych Wymagań Operacyjnych (PKWO).
- Opis scenariuszy misji i zadań (czasu wojny i pokoju, jeżeli się różnią), w kategoriach charakteru misji i zadań, zastosowanej taktyki, środków przeciwdziałania i warunków środowiskowych (naturalnych i wymuszonych; tj. zakres temperatury, wilgotność, działania informacyjne, itp.).
- Identyfikacja parametrów działania takich jak zasięg, celność, ładowność, prędkość, niezawodność, interoperacyjność, itp. Podanie rekomendacji dla uznania parametru za kluczowy (PK).
Identyfikacja WWI najwyższego szczebla dla systemu i dla każdej misji, w której system ma brać udział (np. obserwacja, rozpoznanie, identyfikacja).
- Opis parametrów oceny gotowości do misji, dostępności operacyjnej, częstości i czasu trwania obsługiwań bieżących i planowanych, itp.
- Opis wymaganych działań logistycznych w odniesieniu do danej misji, uwzględniając czas wojny i pokoju.
- Identyfikacja wymaganego wsparcia w walce, włączając do tego zdolność naprawy na polu walki, wymagania dotyczące mobilności, poziomy obsługiwania oraz cele i zdolności w czasie nagłego zapotrzebowania i mobilizacji.
- Charakterystyki, które będą miały znaczący wpływ na projektowanie systemu, jego koszt i ryzyko.
- Odniesienie do wymagań ataku elektronicznego.
- Odporność na efekt działania broni ABC.
- Czynniki środowiska naturalnego (takie jak klimat, teren, środowisko morskie, itp.).
- Nieplanowane wymuszenia (takie jak szybkie nagrzewanie, uderzenie pocisku, bliska detonacja).
- Zagadnienia bezpieczeństwa związane z promieniowaniem elektromagnetycznym na środki i materiały bojowe.
- Odniesienie do wpływu UiSW na środowisko elektromagnetyczne.
Założenia dla wsparcia i współdziałania na poziomie wstępnej i pełnej zdolności operacyjnej. Omówienie systemów współdziałających (na poziomach systemu/podsystemów, platformy i użytkownika), zwłaszcza tych odnoszących się do zautomatyzowanych systemów dowodzenia i łączności; transportu i składowania oraz standaryzacji i interoperacyjności. Określenie możliwości wspólnego wykorzystania przez rodzaje sił zbrojnych i inne zainteresowane jednostki (wspólne wykorzystanie, wspólny interes, niezależne).
Identyfikacja czynności obsługiwania i harmonogram obsług na różnych poziomach obsługiwania. Opis koncepcji obsługiwania we własnym zakresie w porównaniu do obsługiwania zlecanego na zewnątrz.
- Definicja standardowego wyposażenia serwisowego i diagnostycznego, które będzie wykorzystywane przez UiSW.
- Opis zdolności diagnostycznych (wykrywania awarii) pożądanych dla zautomatyzowanego wyposażenia diagnostycznego na wszystkich poziomach, wyrażonych w formie realistycznych i osiągalnych ekonomicznie prawdopodobieństw i poziomów ufności (jeżeli ma zastosowanie).
Opis jak UiSW będzie zintegrowany w architekturę systemu dowodzenie i łączności, która ma istnieć w czasie, gdy system będzie wprowadzony do użytku. Opis wpływu na obecną i planowaną infrastrukturę systemów dowodzenie i łączności, w tym:
- Identyfikacja wymagania w zakresie przepustowości, sieci komputerowych i wymagania przeciwzakłóceniowe;
- Identyfikacja unikalnych wymagań na dane rozpoznania, włączając w to interfejsy przesyłania danych, łączności i bazy danych odnoszące się do planowania misji i celu, danych o zagrożeniach itp.;
- Opis zagadnień wspólnego użycia, wspólnego obsługiwania w NATO, itp.,
- Identyfikacja interfejsów proceduralnych i technicznych, komunikacji, protokołów i standardów wymaganych do uwzględnienia w celu zapewnienia kompatybilności i interoperacyjności z innymi rodzajami sił zbrojnych, NATO i innymi krajami stowarzyszonymi i współpracującymi,
- Opis odpowiednich standardów informatycznych, z którymi system musi być zgodny,
- Odniesienie do architektury informatycznej, która zapewnia zdolności obronne odnoszące się do bezpieczeństwa, tajności, autentyczności i ciągłości informacji wymienianej i używanej.
Problemy integracji człowiek-system, włączając w to:
- Wyznaczenie ograniczeń natury ludzkiej dla operatorów, obsług i personelu wsparcia,
- Identyfikacja wymagań na czynniki personelu, które mają wpływ na projektowanie systemu (stopień wykorzystania, wskaźniki utrzymania, itp.),
- Ustalenie szerokich psychicznych, fizycznych i percepcyjnych wymagań dla operatorów, obsług, i personelu wsparcia, który przyczynia się do, lub ogranicza, całościową wydajność systemu,
- Opis koncepcji szkolenia, włączając w to wymagania na pakiet wspomagania szkolenia (tj. symulatory, urządzenia treningowe, szkolenie zintegrowane) i logistykę szkolenia,
- Opis przewidywanych błędów, które będą miały wpływ na bezpieczeństwo, zdrowie lub oba te czynniki, redukujące wydajność pracy lub efektywność systemu w danym środowisku operacyjnym. Określenie wartości docelowych i wartości progowych dla powyższych wymagań.
Opis jak UiSW będzie przemieszczany zarówno do jak i na teatrze działań. Identyfikacja wszelkich ograniczeń, w tym ograniczeń transportowych w zakresie przewozu ładunków niebezpiecznych - nr UN. Wyszczególnienie podstawowych wymagań (główne i wysunięte bazy) i powiązanych obiektów potrzebnych do szkolenia. Identyfikacja wymagań w zakresie pakowania, obchodzenia się i transportu. Definiowanie unikalnych wymagań takich jak dane niezbędne do procesu i miejsca składowania systemu.
Materiały kartograficzne, cyfrowe dane topograficzne i dane geoprzestrzenne potrzebne do zastosowania systemu.
Ocena liczby potrzebnych systemów i podsystemów, włączając w to jednostki szkoleniowe. Jest to jedynie szacunkowa liczba, i nie będzie służyła jako ostateczne źródło dla dokumentacji. Identyfikacja jednostek lub platform i ilości tych platform (włączając w to inne rodzaje sił zbrojnych, jeśli ma zastosowanie), które będą posiadały system lub podsystemy rozwijane i nabywane w celu spełnienia niniejszych Wymagań Operacyjnych.
Definiowanie które zakończone czynności będą oznaczały osiągnięcie wstępnej i pełnej zdolności operacyjnej. Podanie liczby systemów operacyjnych, personelu operacyjnego i wsparcia, obiektów, infrastruktury i elementów wsparcia organizacyjnego, przejściowego i magazynowego, które muszą być zapewnione. Jeżeli istotna jest dostępność w określonych ramach czasowych, wyszczególnienie tego dla wstępnej gotowości operacyjnej. Opis konsekwencji nie osiągnięcia celu i określenie przedziału akceptowalności, jeśli to właściwe.
WO będzie zawierało odniesienie do kosztów. Włączenie kosztów pozwoli podkreślić dostępność ekonomiczną na wczesnych etapach pozyskania. Dane kosztowe powinny być wyrażone w formie wartości progowych i docelowych.
..............................................................
(podpis gestora UiSW lub organizatora systemu)
Załącznik Nr 3
Zasadnicza zawartość Wymagań Operacyjno-Technicznych (WOT)
Zasadnicza zawartość Wymagań Operacyjno-Technicznych (WOT)
Powinno zawierać krótki opis potrzeby operacyjnej, wymagany termin wprowadzenia do eksploatacji uzbrojenia/systemu, ogólne charakterystyki systemu, zgrubne oszacowanie kosztów, aspekty ekonomiczne, ogólny sposób zarządzania projektem, możliwości kooperacji. Wprowadzenie klasyfikacji pod względem bezpieczeństwa, parametrów taktyczno-technicznych i materialnych aspektów projektu.
- Ocena wymagania.
Krótkie streszczenie aktualnego i przewidywanego zagrożenia, bieżących i przewidywanych niedostatków w możliwościach Sił Zbrojnych.
- Pożądane możliwości.
Określenie specyficznych wymagań funkcjonalnych dot. określonych operacji w ramach danej koncepcji taktycznej, które zapewnią podstawy dla etapu definiowania projektu. Wyszczególnienie istniejącego sprzętu, przyszłego sprzętu (tam gdzie to stosowne), przyczyn niezgodności, harmonogramu wymiany sprzętu. Ogólne założenia, charakterystyki rozpatrywanego systemu, uwypuklenie nowych właściwości aktualnie nieosiągalnych.
- Koncepcja wykorzystania systemu uzbrojenia.
Ogólny opis wykorzystania określonego uzbrojenia/systemu, oparty na zakładanych charakterystykach, w obrębie koncepcji taktycznych i przyszłościowych doktryn, uwzględniając scenariusze, udziały, priorytety celów, metody prowadzenia operacji i zabezpieczenia w różnych typach wojny (efektywność obrony).
- Wymagania środowiskowe.
Określenie stref geograficznych wykorzystania uzbrojenia, wymagań meteorologicznych (klimatycznych), przeciwdziałania radiolokacyjnego, środowiska elektromagnetycznego.
Opis różnych alternatywnych rozwiązań technicznych.
- Wymagania systemowe.
Określenie zasadniczych wymagań systemowych, zawierających główne wymagania na podsystemy, umiejscowienie, wymagania niezawodnościowe, utrzymaniowe, żywotności systemu oraz wymagania logistyczne;
- Charakterystyki systemowe.
Ogólna synteza wymagań misji/systemu i przygotowanie specyfikacji systemu zawierającej:
- Schemat ogólny systemu,
- Parametry systemu,
- Alokację głównych podsystemów,
- Programy komputerowe,
- Wymagania w zakresie WRE,
- Wymagania na interfejsy i interoperacyjność,
- Parametry niezawodnościowe,
- Parametry eksploatacyjne,
- Wymagania bezpieczeństwa,
- Aspekty dotyczące wymagań ochrony środowiska,
- Możliwości rozwoju systemu.
- Wymagania dotyczące odpowiedniej dokumentacji technicznej i do badań;
- Wymagania dotyczące interfejsów powinny uwzględniać integrację systemów do określonych platform. Wymagania dotyczące badań są niezbędne dla opracowania, testowania oraz badań eksploatacyjnych.
- Wymagania w zakresie logistyki, szkoleń i infrastruktury.
- Określenie parametrów niezawodnościowych, utrzymaniowych, metrologicznych, dostępności, koncepcja utrzymania/filozofia systemu remontów i części zamiennych: sprzęt, oprzyrządowanie i jego kalibracja, programy komputerowe, osprzęt szkoleniowy, podręczniki, instrukcje, umiejętności obsługi.
Ilościowe i jakościowe wymagania na obsługę wraz z cechami osobowości, wymagania na szkolenie personelu operacyjnego i szkoleniowego.
Skutki dla infrastruktury, np. dot. istniejącego wyposażenia, oprzyrządowania, zasobów ludzkich, szkolenia, logistyki.
- Określenie możliwości wykorzystania określonych pasm częstotliwości, kanałów częstotliwości.
- Analiza kosztów:
- Oszacowanie docelowych jednostkowych kosztów produkcji,
- Oszacowanie kosztów opracowania i produkcji (z podziałem na lata),
- Oszacowanie kosztów życia systemu,
- Inflacja, kursy walut,
- Określenie krytycznych punktów oszacowania kosztów.
- Analiza gospodarcza:
- Przewidywane zyski,
- Podział kosztów wytworzenia, podział pracy,
- Udział przemysłu,
- Prawa do rozpowszechniania informacji,
- Przyszłe prawa w zakresie wykorzystania.
- Zarządzanie.
- Ogólne wskazówki na temat zarządzania opracowaniem uzbrojenia, produkcją, np. kluczowe punkty, przeglądy programu, administracyjna struktura zarządzania (wykonawca, użytkownik, dostawca), kierowanie konfiguracją.
Określenie aspektów standaryzacji:
- Kompatybilności.
- Interoperacyjności.
- Współzamienności.
- Wspólnych cech systemu, podsystemów czy komponentów z innymi systemami wykorzystywanymi w tym samym środowisku. Powinno być to odniesione do odpowiednich dokumentów STANAG czy AP i do innych standardów, które powinny być użyte lub opracowane.
Załącznik Nr 4
PROTOKÓŁ ZDAWCZO-ODBIORCZY
PROTOKÓŁ ZDAWCZO-ODBIORCZY
I. Komisja w składzie:
Przewodniczący: ................
Członkowie: 1. .............
2. .............
3. .............
4. .............
5. .............
6. .............
Z udziałem przedstawicieli Wykonawcy: 1. .............
2. .............
W dniu .......... w ........... dokonała odbioru wyników pracy
(etapu pracy) rozwojowej (R) lub wdrożeniowej (W) określonej w
umowie nr: ......... z dnia ........... etap ..................
pod nazwą: ....................................................
...............................................................
...............................................................
II. Podstawy merytoryczne i formalno-prawne prowadzenia pracy:
1. ........................................................
2. ........................................................
3. ........................................................
III. Wyszczególnienie wyników pracy przedstawionych do odbioru:
1. ........................................................
2. ........................................................
3. ........................................................
IV. Ocena wyników wykonanej pracy:
1. Poziom wyników wykonanej pracy: ........................
2. Prawa autorskie i prawa wynikające z własności
przemysłowej: ..........................................
........................................................
3. Wnioski odnośnie wyników wykonanej pracy:
........................................................
........................................................
V. Zadysponowanie wynikami pracy:
1. Odbiorca: ...............................................
2. Miejsce przeznaczenia: ..................................
3. Sposób zagospodarowania: ................................
.........................................................
Szczegółowy wykaz wyników pracy stanowi załącznik Nr 1
do niniejszego protokołu.
VI. Zadysponowanie składnikami materialnymi, zakupionymi lub
wytworzonymi w toku wykonywania pracy, pozostałymi po pracy
(aparatura specjalna):
1. Wytworzone i nabyte do wykonania pracy przedmioty i
urządzenia zostaną:
a) przekazane dysponentowi w terminie do dnia: .........
b) przekazane Wykonawcy: ...............................
c) zagospodarowane w inny sposób: ......................
2. Zamawiający może, nie później niż w okresie 14 dni od
daty sporządzenia niniejszego protokółu, zmienić
pisemnie ustalenia zawarte w punkcie VI.1.
3. Szczegółowy wykaz aparatury specjalnej stanowi załącznik
Nr 2 do niniejszego protokołu.
VII. Forma wykorzystania wyników pracy, określenie (nazwa)
jednostki wdrażającej (wykorzystującej) dalsze etapy
pracy:
- wyniki z podaniem zakresu i formy wdrażania;
- wykorzystania do dalszych etapów realizacji pracy.
VIII. Inne ustalenia
IX. Wnioski końcowe:
1. Biorąc pod uwagę powyższe ustalenia stwierdza się, że
przewidywany w umowie nr ......... etap ..... został
wykonany w pełnym zakresie w terminie ..................
2. Protokół niniejszy przyjmuje się bez zastrzeżeń i uznaje
za podstawę do rozliczeń za wykonaną i odebraną pracę na
kwotę ............
3. Wykonawca wystawi fakturę i prześle ją do płatnika.
Załączniki:
Zał. Nr 1 - Szczegółowy wykaz wyników pracy
Zał. Nr 2 - Szczegółowy wykaz aparatury specjalnej
Protokół podpisali:
Przewodniczący: ................
Członkowie: 1. .............
2. .............
3. .............
4. .............
5. .............
6. .............
przedstawiciele Wykonawcy: 1. .............
2. .............
Załącznik Nr 5
ORZECZENIE
o zakończeniu (przerwaniu) pracy rozwojowej lub pracy wdrożeniowej
..............................................................
..............................................................
Nazwa pracy, kryptonim: ......................................
..............................................................
..............................................................
Wykonawca pracy:
..............................................................
Gestor sprzętu (organizator systemu)
..............................................................
I. Podstawy opracowania orzeczenia:
..............................................................
..............................................................
..............................................................
..............................................................
(wymienić należy między innymi)
- wymagania operacyjne,
- podstawy merytoryczne,
- umowy na wykonanie pracy (wraz z aneksami),
- decyzje o zmianach w planach,
- wytworzoną dokumentację techniczną,
- protokoły i orzeczenia z badań wstępnych i państwowych,
- protokoły odbioru pracy,
- protokół i orzeczenie z badań zdawczo-odbiorczych partii
próbnej.
II. Przebieg realizacji pracy
..............................................................
..............................................................
..............................................................
..............................................................
(omówić realizację pracy w odniesieniu do planów i umów. Opisać
ewentualne trudności, jakie występowały w trakcie realizacji
pracy, zakres współpracy z zagranicą, kooperacji krajowej,
podać informacje o warunkach wdrożenia)
III. Ocena wyników pracy
..............................................................
..............................................................
..............................................................
..............................................................
( - omówić zgodność parametrów opracowanego UiSW z podstawami
merytorycznymi lub dokumentacją techniczną i ocenić jakość jego
wykonania, podać wyniki badań kwalifikacyjnych,
- przedstawić koszty pracy planowane i poniesione,
przewidywane koszty wdrożenia (produkcji), dokonać oceny
efektywności ekonomicznej pracy,
- omówić możliwość kontynuowania pracy lub sposób
wykorzystania pracy w przypadku jej przerwania,
- omówić ewentualne zmiany wprowadzone do dokumentacji
technicznej na partie próbną)
IV. Wnioski
..............................................................
..............................................................
..............................................................
..............................................................
(podaje się jednoznaczne propozycje dotyczące:
- uznania pracy za zakończoną z wynikiem pozytywnym lub
uzasadnienie zaniechania lub przerwania dalszej
realizacji, w przypadku gdy nie rokuje pozytywnych
rezultatów lub z innych powodów,
- sposobu wykorzystania wyników pracy i zagospodarowania
przedmiotów majątkowych powstałych w toku realizacji pracy
(zakupionych i wytworzonych),
- zatwierdzenia dokumentacji technicznej lub zaleceń, które
należy wprowadzić do dokumentacji na partię próbną
(produkcji),
- możliwości wprowadzenia opracowanego sprzętu na
wyposażenie wojsk,
- innych zagadnień, stosownie do charakteru pracy i sytuacji
w jej realizacji)
...............................
podpis szefa oddziału
-zmieniony przez pkt 10 ppkt 2 decyzji nr 199/MON z dnia 12 lipca 2005 r. w sprawie wprowadzenia do użytku "Instrukcji o realizacji badań naukowych i prac studyjnych w resorcie obrony narodowej" (Dz.Urz.MON.05.13.104) z dniem 19 sierpnia 2005 r.
- zmieniony przez pkt 1ppkt 1-6decyzji nr 549/MON z dnia 3 grudnia 2007 r. (Dz.Urz.MON.07.23.242) zmieniającej nin. decyzję z dniem 3 grudnia 2007 r.
- zmieniony przez pkt 1 ppkt 1-6 decyzji nr 40/MON z dnia 10 lutego 2009 r. (Dz.Urz.MON.09.3.41) zmieniającej nin. decyzję z dniem 6 marca 2009 r.
-zmieniony przez pkt 1 ppkt 7 decyzji nr 549/MON z dnia 3 grudnia 2007 r. (Dz.Urz.MON.07.23.242) zmieniającej nin. decyzję z dniem 3 grudnia 2007 r.
- zmieniony przez pkt 1 ppkt 7 decyzji nr 40/MON z dnia 10 lutego 2009 r. (Dz.Urz.MON.09.3.41) zmieniającej nin. decyzję z dniem 6 marca 2009 r.