Wprowadzenie instrukcji kancelaryjnej, rzeczowego wykazu akt oraz instrukcji archiwalnej.
Dz.Urz.PKRUS.2003.3.30
Akt utracił mocZARZĄDZENIE
PREZESA KASY ROLNICZEGO UBEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO
z dnia 18 grudnia 2002 r.
w sprawie wprowadzenia instrukcji kancelaryjnej, rzeczowego wykazu akt oraz instrukcji archiwalnej
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
INSTRUKCJA KANCELARYJNA KASY ROLNICZEGO UBEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO
INSTRUKCJA KANCELARYJNA KASY ROLNICZEGO UBEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO
Rozdział I
Postanowienia ogólne
Postanowienia ogólne
Rozdział II
Przyjmowanie i obieg korespondencji (wpływów)
Przyjmowanie i obieg korespondencji (wpływów)
Wpływy specjalne kancelaria wpisuje do rejestru wpływów specjalnych, sporządza o tym adnotację w obrębie pieczęci wpływu i bezzwłocznie doręcza adresatom za pokwitowaniem. Na telegramach, telefonogramach, dalekopisach, oprócz daty wpływu zamieszcza się godzinę i minutę przyjęcia, a na telefonogramach także imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe nadającego i przyjmującego.
Korespondencję przesyłaną pocztą elektroniczną i faksem przyjmują komórki organizacyjne posiadające urządzenia do ich odbioru.
Rozdział III
Przekazywanie korespondencji (wpływów) Prezesowi Kasy i jego zastępcom w Centrali, dyrektorowi i jego zastępcy w oddziałach regionalnych Kasy, kierownikowi w placówkach terenowych
Przekazywanie korespondencji (wpływów) Prezesowi Kasy i jego zastępcom w Centrali, dyrektorowi i jego zastępcy w oddziałach regionalnych Kasy, kierownikowi w placówkach terenowych
Rozdział IV
Czynności kancelaryjne sekretariatów, przeglądanie i przydzielanie korespondencji (wpływów)
Czynności kancelaryjne sekretariatów, przeglądanie i przydzielanie korespondencji (wpływów)
W razie trudności w ustaleniu sprawy podstawowej, pismo przekazuje się biuru, wydziałowi lub pracownikowi właściwemu do załatwienia sprawy, wymienionej w piśmie w pierwszej kolejności.
Rozdział V
Wewnętrzny obieg akt
Wewnętrzny obieg akt
Rozdział VI
System kancelaryjny, rejestracja, znakowanie spraw
System kancelaryjny, rejestracja, znakowanie spraw
Wszystkie pisma (dokumenty) dotyczące jednej sprawy należy gromadzić w sposób umożliwiający ustalenie daty wszczęcia i zakończenia sprawy.
Podteczki zakłada się w zależności od potrzeb, w układzie alfabetycznym podmiotu spraw, bądź w układzie numerowym.
Wówczas znakiem sprawy będzie: znak akt teczki macierzystej, kolejny numer, pod którym podteczkę wpisano w spisie spraw, kolejny numer, pod którym sprawę wpisano do spisu podteczki oraz dwie ostatnie cyfry roku (np. OP-0240/5/02).
Po zakończeniu roku spisy spraw powinny być bezwzględnie odłożone do właściwych teczek założonych według jednolitego rzeczowego wykazu akt.
Spis spraw prowadzi się na specjalnych formularzach (druk: Pu-Kn-4).
Dalszych pism w danej sprawie nie wpisuje się do spisu spraw lecz dołącza do akt sprawy w porządku chronologicznym. Wzór spisu spraw stanowi załącznik do Instrukcji wzór C.
W pierwszym wypadku pismo dołącza się do akt sprawy, w drugim przed przystąpieniem do załatwienia rejestruje się jako nową sprawę.
W obu przypadkach referent wpisuje znak sprawy w obrębie pieczęci wpływu.
Postanowienia te nie dotyczą rejestrów, których prowadzenie wynika z odrębnych przepisów.
Rozdział VII
Załatwianie spraw
Załatwianie spraw
Załatwianie ustne może być stosowane wtedy, gdy przemawia za tym interes strony, a przepisy nie stoją temu na przeszkodzie.
Treść oraz istotne motywy takiego załatwienia sprawy powinny być utrwalone w aktach w formie protokółu lub podpisanej przez stronę adnotacji (art. 14 § 2 Kpa).
Notatki dołącza się do akt właściwej sprawy.
"Stwierdzam zgodność z oryginałem" lub: "Stwierdzam zgodność odpisu z odpisem", a następnie umieszcza się datę, podpis osoby stwierdzającej zgodność treści, z podaniem stanowiska służbowego.
Referent sporządza czystopis i przedstawia go do podpisu. Po podpisaniu czystopisu referent dołącza do niego załączniki i wraz z kopią pisma przekazuje czystopis kancelarii, w celu wysłania adresatowi. Jeżeli kopię pisma ma otrzymać większa liczba odbiorców lub gdy pismo ma być rozesłane według rozdzielnika, referent powinien przekazać kancelarii odpowiednią liczbę kopii albo powielonych pism, z dodatkowym egzemplarzem dla dokonania adnotacji o wysyłce. Kancelaria sprawdza ilość załączników, wysyła czystopis adresatowi, a kopię pisma zwraca referentowi z odpowiednią adnotacją.
Powinno zawierać:
Po upływie terminu wyznaczonego do załatwienia sprawy referent decyduje o wysłaniu ponaglenia lub przesunięciu terminu i fakt ten odnotowuje w aktach sprawy.
Rozdział VIII
Wysyłanie i doręczanie pism
Wysyłanie i doręczanie pism
Rozdział IX
Przechowywanie akt
Przechowywanie akt
Rozdział X
Przekazywanie akt do archiwum zakładowego
Przekazywanie akt do archiwum zakładowego
Przez uporządkowanie akt rozumie się:
W obrębie sprawy pisma układa się chronologicznie, poczynając od pisma rozpoczynającego sprawę,
Rozdział XI
Postępowanie z aktami zastrzeżonymi
Postępowanie z aktami zastrzeżonymi
Rozdział XII
Postępowanie z aktami przy likwidacji lub reorganizacji komórki organizacyjnej
Postępowanie z aktami przy likwidacji lub reorganizacji komórki organizacyjnej
Kopie spisu należy przekazać do archiwum zakładowego. Archiwum zakładowe przejmuje akta spraw zakończonych likwidowanej lub reorganizowanej komórki organizacyjnej i uporządkowane zgodnie z § 29 i § 30 niniejszej instrukcji.
Rozdział XIII
Postanowienia końcowe
Postanowienia końcowe
Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
ZAŁĄCZNIK Nr 2 1
RZECZOWY WYKAZ AKT KASY ROLNICZEGO UBEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO
RZECZOWY WYKAZ AKT KASY ROLNICZEGO UBEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO
CZĘŚĆ I
ZASADY OGÓLNE
ZASADY OGÓLNE
Przez użyte w wykazie akt "komórka inna" należy rozumieć komórki lub komórkę organizacyjną, w której występują akta o tym samym haśle, co w komórce merytorycznej, lecz stanowią materiał pomocniczy lub zostały nadesłane do wiadomości.
CZĘŚĆ II
KLASY PIERWSZEGO I DRUGIEGO RZĘDU
KLASY PIERWSZEGO I DRUGIEGO RZĘDU
00 - Organy kolegialne
01 - Organizacja
02 - Akty normatywne, obsługa prawna, pomoc prawna
03 - Planowanie, sprawozdawczość, statystyka
04 - Informatyka
05 - Skargi i wnioski
06 - Prace naukowo-badawcze, wydawnictwa, popularyzacja, służba prasowa
07 - Współpraca z krajowymi jednostkami organizacyjnymi
08 - Współpraca z zagranicą
09 - Kontrole
1 - KADRY
10 - Ogólne zasady pracy i płac
11 - Zatrudnienie
12 - Ewidencja osobowa
13 - Bezpieczeństwo i higiena pracy
14 - Szkolenie, kształcenie i doskonalenie zawodowe pracowników
15 - Metody pracy
16 - Dyscyplina pracy
17 - Sprawy socjalno-bytowe
18 - Ubezpieczenia osobowe
2 - ŚRODKI RZECZOWE
20 - Podstawowe zasady gospodarowania środkami trwałymi
21 - Inwestycje i remonty
22 - Administracja nieruchomości
23 - Gospodarka materiałowa
24 - Transport i łączność
25 - Gospodarka energetyczna
26 - Ochrona mienia
27 - Obrona cywilna
3-EKONOMIKA
30 - Podstawowe zasady ekonomiczno-finansowe
31 - Finanse i księgowość
32 - Księgowość finansowa
33 - Rozliczanie płac
34 - Księgowość materiałowo-towarowa
35 - Koszty
36 - Fundusze ustawowe
37 - Fundusze specjalne
38 - Inwentaryzacja
39 - Dyscyplina budżetowa
4 - UBEZPIECZENIA SPOŁECZNE
40 - Obejmowanie ubezpieczeniem społecznym i wymiar składek
41 - Rozliczenia z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne rolników
42 - Opracowania analityczne i informacje o stanie rozliczeń z płatnikami składek
43 - Ubezpieczenia zdrowotne
5 - PREWENCJA I REHABILITACJA
50 - Prewencja wypadkowa
51 - Rehabilitacja lecznicza
52 - Rehabilitacja zawodowa
53 - Opracowania syntetyczno-analityczne
6 - ORZECZNICTWO LEKARSKIE
60 - Orzecznictwo lekarskie dla ustalenia prawa do renty i odszkodowania z tytułu uszczerbku na zdrowiu
61 - Orzecznictwo związane z czasową niezdolnością do pracy
62 - Opracowania syntetyczno-analityczne
7 - ŚWIADCZENIA Z UBEZPIECZENIA WYPADKOWEGO, CHOROBOWEGO I MACIERZYŃSKIEGO
70 - Przyznawanie świadczeń
71 - Wypłata świadczeń
72 - Opracowania syntetyczno-analityczne
8 - ŚWIADCZENIA Z UBEZPIECZENIA EMERYTALNO-RENTOWEGO
80 - Postępowanie w zakresie przyznawania świadczeń
81 - Wypłata świadczeń
82 - Świadczenia zlecone do wypłaty
83 - Opracowania syntetyczno-analityczne
ZAŁĄCZNIK Nr 3
INSTRUKCJA W SPRAWIE ORGANIZACJI I ZAKRESU DZIAŁANIA ARCHIWUM KASY ROLNICZEGO UBEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO
INSTRUKCJA W SPRAWIE ORGANIZACJI I ZAKRESU DZIAŁANIA ARCHIWUM KASY ROLNICZEGO UBEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO
I.
PRZEPISY OGÓLNE
PRZEPISY OGÓLNE
II.
PODZIAŁ ZBIORU DOKUMENTACJI ARCHIWUM ZAKŁADOWEGO NA KATEGORIE
PODZIAŁ ZBIORU DOKUMENTACJI ARCHIWUM ZAKŁADOWEGO NA KATEGORIE
A) materiały archiwalne (akta kat. "A"), mające znaczenie jako źródło informacji o wartości historycznej i wchodzące do państwowego zasobu archiwalnego, które po upływie obowiązującego okresu przechowywania przekazuje się do właściwego archiwum państwowego;
B) dokumentację niearchiwalną (akta kat. "B"), posiadającą czasowe znaczenie praktyczne, która po upływie obowiązującego okresu przechowywania podanego w wykazie akt, podlega brakowaniu, z tym że:
a) symbolem BE oznacza się dokumentację, która po upływie ustalonego w wykazie akt okresu przechowywania, podlega ekspertyzie właściwego archiwum państwowego, które może dokonać ewentualnej zmiany oceny tej dokumentacji, uznając ją za materiały archiwalne,
b) symbolem B z dodaniem cyfry arabskiej oznacza się akta, które po upływie ustalonego w wykazie akt okresu ich przechowywania mogą być przekazywane na makulaturę; okres ich przechowywania liczy się w pełnych latach kalendarzowych, poczynając od pierwszego stycznia roku następnego po załatwieniu sprawy, np. dla spraw załatwionych w ciągu roku 1997 oznaczone symbolem B5 mogą być przekazane na makulaturę 1 stycznia 2003 r.,
c) symbolem Bc - oznacza się materiały manipulacyjne, o krótkim znaczeniu praktycznym, które po wykorzystaniu mogą być brakowane w komórkach organizacyjnych za wiedzą i zgodą osoby prowadzącej archiwum zakładowe.
III.
ARCHIWUM ZAKŁADOWE - ZAKRES DZIAŁANIA I PERSONEL
ARCHIWUM ZAKŁADOWE - ZAKRES DZIAŁANIA I PERSONEL
Do jego obowiązków, poza czynnościami wym. w ust. 2 należy:
IV.
LOKAL I WYPOSAŻENIE ARCHIWUM ZAKŁADOWEGO
LOKAL I WYPOSAŻENIE ARCHIWUM ZAKŁADOWEGO
Regały powinny być prostopadle ustawione do okien i w odpowiednich odstępach (nie mniejszych niż 70 cm), umożliwiających szybkie dotarcie do akt i oddalone od urządzeń grzewczych o około 2 m.
Zapasowy komplet kluczy winien znajdować się w szafie pancernej Dyrektora Biura Administracji i Inwestycji w Centrali i dyrektora oddziału - w oddziałach regionalnych. Prawo wstępu do pomieszczenia magazynów archiwum zakładowego mają: pracownicy archiwum, ich przełożeni, upoważnieni przedstawiciele organów kontrolnych oraz osoby upoważnione do korzystania z dokumentacji do celów służbowych.
V.
PRZEJMOWANIE DOKUMENTACJI PRZEZ ARCHIWUM ZAKŁADOWE
PRZEJMOWANIE DOKUMENTACJI PRZEZ ARCHIWUM ZAKŁADOWE
A) ułożenie akt wewnątrz teczek sprawami, zgodnie ze spisem spraw, a w obrębie poszczególnych spraw chronologicznie (pismo rozpoczynające sprawę na wierzchu);
B) opisanie teczek przez umieszczenie na stronie tytułowej:
a) na środku u góry nazwy jednostki organizacyjnej (Kasa) i nazwy komórki organizacyjnej (np. biura, wydziału itp.),
b) w lewym górnym rogu - znaku teczki składającego się z symbolu komórki organizacyjnej i symbolu klasyfikacyjnego z rzeczowego wykazu akt,
c) w prawym górnym rogu - kategoria dokumentacji, a przy aktach kat. B również okresu przechowywania,
d) na środku tytuł akt, tj. hasło według wykazu akt z bliższym określeniem zawartości teczki i wyliczeniem np. rodzaju dokumentów,
C) usunięcie z teczek zawierających akta kat. A wtórników i części metalowych (zszywek, spinaczy itp.).
VI.
PRZECHOWYWANIE I EWIDENCJA ZASOBU ARCHIWUM ZAKŁADOWEGO
PRZECHOWYWANIE I EWIDENCJA ZASOBU ARCHIWUM ZAKŁADOWEGO
VII.
UDOSTĘPNIANIE AKT W ARCHIWUM ZAKŁADOWYM
UDOSTĘPNIANIE AKT W ARCHIWUM ZAKŁADOWYM
■ ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 11, poz. 95 z późn. zm.),
■ ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe (Dz. U. Nr 5 poz. 24 z późn. zm.),
■ rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 listopada 1995 r. w sprawie trybu udostępniania prasie informacji oraz organizacji zadań rzeczników prasowych w urzędach organów administracji rządowej (Dz. U. Nr 132, poz. 642).
Protokół ten sporządza się w trzech egzemplarzach, z których jeden wkłada się w miejsce brakujących akt, drugi przechowuje się w specjalnej teczce, trzeci przekazuje się kierownikowi komórki organizacyjnej, która wypożyczyła akta, w celu ustalenia okoliczności oraz osoby odpowiedzialnej.
VIII.
WYDZIELANIE DOKUMENTACJI
WYDZIELANIE DOKUMENTACJI
IX.
PRZEKAZYWANIE MATERIAŁÓW ARCHIWALNYCH DO ARCHIWUM PAŃSTWOWEGO
PRZEKAZYWANIE MATERIAŁÓW ARCHIWALNYCH DO ARCHIWUM PAŃSTWOWEGO
Do materiałów archiwalnych dołącza się inne pomoce archiwalne.
X.
POSTĘPOWANIE Z DOKUMENTACJĄ W PRZYPADKU USTANIA DZIAŁALNOŚCI LUB REORGANIZACJI JEDNOSTKI ORGANIZACYJNEJ
POSTĘPOWANIE Z DOKUMENTACJĄ W PRZYPADKU USTANIA DZIAŁALNOŚCI LUB REORGANIZACJI JEDNOSTKI ORGANIZACYJNEJ
XI.
KONTROLA ARCHIWUM ZAKŁADOWEGO
KONTROLA ARCHIWUM ZAKŁADOWEGO
XII.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
ZAŁĄCZNIK Nr 1
.........................................
.........................................
SPIS ZDAWCZO-ODBIORCZY AKT NR ....
Lp. | Znak teczki (znak literowy komórki organizacyjnej i symbol klasyfikacyjny akt) | Tytuł teczki lub tomu nazwa hasła klasyfikacyjnego według wykazu akt i rodzaj dokumentacji np. protokoły, sprawozdania, opinie | Daty skrajne od-do | Kategoria akt | Liczba teczek | Miejsce przechowywania | Adnotacja o zniszczeniu akt lub przekazaniu ich do archiwum państwowego |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Rubryki 7 i 8 wypełnia Archiwum Kasy
ZAŁĄCZNIK Nr 2
WYKAZ SPISÓW ZDAWCZO-ODBIORCZYCH
WYKAZ SPISÓW ZDAWCZO-ODBIORCZYCH
Lp. spisu | Data przyjęcia akt | Nazwa komórki przekazującej | Liczba | Uwagi | |
akta | Poz. spisu | Teczek | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
1 | |||||
2 | |||||
3 | |||||
4 | |||||
5 | |||||
6 | |||||
7 | |||||
8 | |||||
9 | |||||
10 |
ZAŁĄCZNIK Nr 4
(pieczę jednostki organizacyjnej
(pieczę jednostki organizacyjnej
(miejscowość)
SPIS ZDAWCZO-ODBIORCZY NR....
Materiałów archiwalnych ......................................
(nazwa komórki organizacyjnej)
przekazanych do archiwum państwowego w
Lp. | Znak teczki (symbol klasyf. z wykazu akt) | Tytuł teczki (symbol klasyf. z wykazu akt) | Dane skrajne od-do | Uwagi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
....................... .......................
(podpis odbierającego) (podpis przekazującego)
ZAŁĄCZNIK Nr 5
SPIS DOKUMENTACJI NIEARCHIWALNEJ (AKTOWEJ) PRZEZNACZONEJ NA MAKULATURĘ LUB ZNISZCZENIE
Lp. | Nr i Lp. spisu zdawczo-odbiorczego | Symbol z wykazu | Tytuł teczki | Daty skrajne | Liczba tomów | Uwagi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
ZAŁĄCZNIK Nr 6
..........................................
..........................................
PROTOKÓŁ OCENY DOKUMENTACJI NIEARCHIWALNEJ
Komisja w składzie: (imiona, nazwiska i stanowiska członków
komisji)
..............................................................
..............................................................
..............................................................
..............................................................
..............................................................
dokonała oceny i wydzielenia przeznaczonej do przekazania na
makulaturę lub zniszczenie dokumentacji nie archiwalnej
w ilości .......... mb i stwierdziła, że stanowi ona
dokumentację nie archiwalną, nie przydatną do celów
praktycznych jednostki organizacyjnej oraz, że upłynęły
terminy jej przechowywania określone w jednolitym, rzeczowym
wykazie akt lub kwalifikatorze dokumentacji technicznej.
Przewodniczący komisji ..................
.................
Członkowie komisji .................
.................
Załączniki:
.......... kart spisu
.......... pozycji spisu