Wprowadzenie do użytku "Wytycznych do przygotowania przez przedsiębiorców planu realizacji zadań obronnych, w tym wynikających z Programu Mobilizacji Gospodarki, który stanowi plan operacyjny funkcjonowania przedsiębiorcy w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny".

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MON.2016.203

Akt utracił moc
Wersja od: 8 grudnia 2016 r.

DECYZJA Nr 331/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 7 grudnia 2016 r.
w sprawie wprowadzenia do użytku "Wytycznych do przygotowania przez przedsiębiorców planu realizacji zadań obronnych, w tym wynikających z Programu Mobilizacji Gospodarki, który stanowi plan operacyjny funkcjonowania przedsiębiorcy w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny"

Departament Polityki Zbrojeniowej

Na podstawie art. 2 pkt 3, 4 i 23 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 189 i 852 oraz z 2014 r. poz. 932), w związku z art. 2 pkt 1-4, art. 4, art. 4a ust. 2 pkt 1 i 2 oraz art. 5 pkt 3 ustawy z dnia 23 sierpnia 2001 r. o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców (Dz. U. poz. 1320 oraz z 2002 r. poz. 1571), ustala się, co następuje:

§  1. 
Wprowadza się do użytku "Wytyczne do przygotowania przez przedsiębiorców planu realizacji zadań obronnych, w tym wynikających z Programu Mobilizacji Gospodarki, który stanowi plan operacyjny funkcjonowania przedsiębiorcy w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny", stanowiące załącznik do decyzji.
§  2. 
Decyzja wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2017 r.

ZAŁĄCZNIK

MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ

__________________________________________________________________________

do przygotowania przez przedsiębiorców planu realizacji zadań obronnych, w tym wynikających z Programu Mobilizacji Gospodarki, który stanowi plan operacyjny funkcjonowania przedsiębiorcy w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny

Warszawa

__________________________________________________________________________

2016

SPIS TREŚCI

I. WSTĘP

II. PODSTAWOWE POJĘCIA

III. USTALENIA MERYTORYCZNE W ZAKRESIE DOKUMENTACJI PMG-Z

IV. PRZYGOTOWANIA I SZKOLENIE OBRONNE

V. STAŁA KOMISJA TECHNICZNA

VI. FUNKCJONOWANIE STAŁEGO DYŻURU

VII. WSPÓŁPRACA Z REJONOWYM PRZEDSTAWICIELSTWEM WOJSKOWYM ORAZ CENTRALNYM ORGANEM LOGISTYCZNYM

VIII. KONTROLA REALIZACJI ZADAŃ OBRONNYCH

IX. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

X. ZASADY REDAKCYJNE DOKUMENTACJI PMG-Z

ZAŁĄCZNIKI

I. 

WSTĘP

1. Wytyczne do przygotowania przez przedsiębiorców planu realizacji zadań obronnych, w tym wynikających z Programu Mobilizacji Gospodarki, który stanowi plan operacyjny funkcjonowania przedsiębiorcy w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny, zwane dalej "Wytycznymi", dotyczą przedsiębiorców, dla których organem administracji rządowej właściwym do organizowania oraz sprawowania nadzoru nad wykonywaniem zadań na rzecz obronności państwa (zadań obronnych) jest Minister Obrony Narodowej, w tym uczestniczących w procesie realizacji zadań obronnych ujętych w Programie Mobilizacji Gospodarki (PMG), opracowanym na podstawie art. 4a ustawy z dnia 23 sierpnia 2001 r. o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców (Dz. U. poz. 1320 oraz z 2002 r. poz. 1571), zwanej dalej "ustawą".

2. Wytyczne określają zasadnicze przedsięwzięcia i działania warunkujące przygotowanie przedsiębiorców do wykonywania nałożonych na nich zadań obronnych oraz mają na celu tworzenie warunków organizacyjnych, technicznych oraz ekonomicznych do planowania realizacji tych zadań w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny, w zakresie określonym w art. 2 ust. 1-4 ustawy.

3. W celu zapewnienia funkcjonowania przedsiębiorcy w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny oraz dla zapewnienia możliwości dostaw/produkcji wyrobów 1  (środki bojowe - ŚB, sprzęt wojskowy - SpW, zestawy remontowe - ZR) lub świadczenia usług, przedsiębiorca utrzymuje moce produkcyjne udokumentowane w dokumentacji planistycznej. Przedmiotowa dokumentacja musi w szczególności:

3.1. być zgodna z Wytycznymi w układzie określonym w załączniku nr 2;

3.2. obejmować sposób i zakres realizowanych przez przedsiębiorcę przedsięwzięć.

4. W dokumentacji planistycznej, uwzględniając zakres i charakter zadań obronnych nałożonych na przedsiębiorcę, ujmuje się w szczególności:

4.1. sposób przygotowania przedsiębiorcy do wywiązania się z zadań obronnych nałożonych decyzją administracyjną organu nakładającego zadania obronne;

4.2. sposób funkcjonowania przedsiębiorcy w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny (wraz ze schematami organizacyjnymi) oraz system reagowania na zmiany tych stanów, a zwłaszcza przedsięwzięcia i procedury dotyczące funkcjonowania stałego dyżuru;

4.3. ocenę zewnętrznych i wewnętrznych zagrożeń dla funkcjonowania przedsiębiorcy w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny (w tym w poszczególnych stanach gotowości obronnej państwa);

4.4. zestawienie maksymalnych możliwości produkcji wyrobów, a także świadczenia usług (remont lub naprawa) w zasadniczych dla podmiotu wyrobach oraz usługach, których wykonanie będzie realizowane w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny 2  z wykorzystaniem struktury i potencjału przewidywanego do dysponowania w ww. czasie przez przedsiębiorcę (np. w strukturze jednostki zmilitaryzowanej);

4.5. plan remontów i produkcji wyrobów planowanych do wykonania w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny (załącznik nr 4.9 - tabela nr 6), ujętych w nałożonym na przedsiębiorcę zadaniu obronnym w zakresie dotyczącym asortymentu, terminów oraz ilości wyrobów i usług wynikających z PMG, na realizację których przedsiębiorca został zobowiązany utrzymywać moce produkcyjne;

4.6. algorytmy, schematy, plany itp. realizacji dostaw/produkcji lub usług/remontów w zakresie wskazanego w nałożonym zadaniu obronnym asortymentu wyrobów (ŚB, SpW i ZR) wraz z rozplanowaniem poszczególnych etapów procesu jego produkcji lub remontu.

5. Działania przedsiębiorcy w zakresie przygotowania do realizacji zadań obronnych powinny zapewnić w szczególności:

5.1. sporządzenie planów (projektów, koncepcji) realizacji zadań obronnych wykonywanych w czasie pokoju oraz koniecznych zmian w strukturze przedsiębiorcy podczas podwyższania gotowości obronnej państwa;

5.2. efektywność, ciągłość i terminowość działania oraz funkcjonowania w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;

5.3. bezpieczeństwo realizacji zadań obronnych, w tym ochronę gromadzenia i przesyłania danych oraz informacji, a także wykonywania dokumentów z tym związanych;

5.4. wykonywanie zadań produkcyjnych lub remontowych w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny, w tym ich uruchamianie oraz rozwijanie niezbędnych struktur i systemów tworzonych na potrzeby realizacji tych zadań, a także ciągłość działania struktur wykonawczych.

6. Koszty poniesione przez przedsiębiorcę na realizację zadania obronnego w zakresie:

6.1. utrzymania mocy produkcyjnych i remontowych - pokrywa się z budżetu państwa, zgodnie z normatywami określonymi w resorcie obrony narodowej;

6.2. prac związanych z prowadzeniem przygotowań do realizacji zadań na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa, które mają charakter planistyczny - finansuje się ze środków własnych przedsiębiorcy.

II. 

PODSTAWOWE POJĘCIA

7. Użyte w Wytycznych określenia oznaczają:

7.1. arkusz kontroli - dokument pomocniczy oparty na wytycznych organu uprawnionego sporządzany przez zespół kontrolny w trakcie kontroli zawierający informacje stwierdzane na podstawie faktycznego stanu poszczególnych obszarów podlegających kontroli (weryfikacji, sprawdzeniu itp.) i mający na celu standaryzację procedur kontrolnych;

7.2. czas "P" - stan stałej gotowości obronnej państwa, w rozumieniu rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 września 2004 r. w sprawie gotowości obronnej państwa (Dz. U. poz. 2218), w czasie którego realizowane są zadania szkoleniowe, planistyczne, organizacyjne i kontrolne przedsiębiorcy;

7.3. czas "W" - czas wojny, w którym prowadzona jest obrona państwa, rozpoczynający się dniem wskazanym w postanowieniu Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, wydanym na wniosek Rady Ministrów oraz wyższe stany gotowości obronnej państwa, w rozumieniu rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 września 2004 r. w sprawie gotowości obronnej państwa, w czasie których uruchomiono wybrane przedsięwzięcia elementów systemu obronnego państwa polegające m.in. na objęciu przedsiębiorcy militaryzacją oraz rozpoczęciu realizacji zadań wynikających z programu mobilizacji gospodarki, a także zadania operacyjne wynikające z "Planu operacyjnego funkcjonowania działu administracji rządowej obrona narodowa";

7.4. część zadaniowa PMG - załączniki do PMG zawierające informacje o możliwości lokowania zadań u przedsiębiorców wynikających z zabezpieczenia potrzeb zgłoszonych do PMG;

7.5. karta realizacji zadania obronnego - dokument integrujący kluczowe informacje w zakresie realizacji nałożonych na przedsiębiorcę zadań obronnych (militaryzacja, szkolenie obronne, planowanie operacyjne oraz mobilizacja gospodarki), który przedstawia w szczególności: wykonawcę, miejsce realizacji przez przedsiębiorcę procesów/czynności oraz w przypadku mobilizacji gospodarki - przyjętą technologię oraz wskazujący potencjał niezbędny do utrzymywania przez przedsiębiorcę mocy produkcyjnych związanych z realizacją zadania obronnego. Karta realizacji zadania obronnego stanowi odpowiednik karty realizacji zadania operacyjnego stosowanej w planowaniu operacyjnym w rozumieniu § 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2004 r. w sprawie warunków i trybu planowania i finansowania zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego (Dz. U. poz. 1599 oraz z 2007 r. poz. 1426);

7.6. karta realizacji zadania operacyjnego - dokument określający szczegółową procedurę postępowania przedsiębiorcy realizującego zadanie operacyjne oraz podmioty współuczestniczące w realizacji tego zadania i niezbędne dokumenty. Wzór kart realizacji zadania operacyjnego przedsiębiorcy oraz sposób jej opracowania należy przyjąć zgodnie ze wzorem określonym w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2004 r. w sprawie warunków i trybu planowania i finansowania zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego oraz przyjętej dla niej metodyki opracowania;

7.7. kooperacja - dostawa wyrobów (usług) przez kooperanta na rzecz producenta (wykonawcy) finalnego;

7.7.1. kooperacja czynna - realizacja kooperacji przez przedsiębiorcę,

7.7.2. kooperacja bierna - kooperacja zlecana przez przedsiębiorcę innym podmiotom (podwykonawcom);

7.8. kooperant - inny przedsiębiorca bezpośrednio współpracujący z przedsiębiorcą i przez niego wskazany jako dostawca (usługodawca) realizujący kooperację. Za kooperanta nie uznaje się pośrednika handlowego działającego na rzecz przedsiębiorcy, na którego nałożone zostało zadanie obronne

7.9. objęcie militaryzacją - procedura przekształcenia przedsiębiorcy w jednostkę zmilitaryzowaną realizowana zgodnie z zasadami określonymi w ustawie z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1534) oraz innymi aktami prawnymi;

7.10. organ nakładający zadanie obronne - organ administracji rządowej właściwy do organizowania oraz sprawowania nadzoru nad realizacją zadań na rzecz obronności państwa, o którym mowa w ustawie lub osoba działająca w jego imieniu na podstawie pełnomocnictwa;

7.11. organ uprawniony - dyrektor komórki organizacyjnej Ministerstwa Obrony Narodowej, w zakresie zadań której znajduje się problematyka organizowania i nadzorowania wykonywania przez przedsiębiorców zadań obronnych;

7.12. producent finalny - przedsiębiorca, dla którego w części zadaniowej PMG określono zadanie w zakresie dostaw wyrobów lub świadczenia usług;

7.13. produkcja (dostawa) - wytwarzanie określonych produktów i dóbr materialnych (także zestawów remontowych) oraz przetwarzanie surowców i materiałów na wyroby gotowe;

7.14. produkcja specjalna "S" - dostawa/produkcja wyrobów i/lub świadczenie usług w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym, a także obrót technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym 3 , o których mowa w ustawie z dnia 22 czerwca 2001 r. o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1017, z 2013 r. poz. 1650, z 2015 r. poz. 1893 oraz z 2016 r. poz. 544 i 1579);

7.15. program mobilizacji gospodarki (PMG) - dokument, o którym mowa w art. 4a ust. 1 ustawy;

7.16. przedsiębiorca - przedsiębiorca o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym, o którym mowa w art. 6 ustawy;

7.17. Rejonowe Przedstawicielstwo Wojskowe (RPW) - jednostka organizacyjna resortu obrony narodowej właściwa w zakresie nadzorowania jakości dostaw wyrobów obronnych;

7.18. Stała Komisja Techniczna (SKT) - zespół specjalistów przedsiębiorcy pod przewodnictwem osoby zajmującej kierownicze stanowisko w podmiocie właściwe ds. produkcji (zadania obronne z zakresu mobilizacji gospodarki) lub organizacji pracy (pozostałe zadania obronne);

7.19. umowa - umowa na wykonanie zadań na rzecz obronności państwa, o której mowa w art. 7 ust. 2 ustawy;

7.20. usługa - wszelkie działania dotyczące robót budowlanych, napraw i serwisowania wyrobów oraz świadczenia o charakterze niematerialnym obejmujące sprawdzenie weryfikacyjne, testowanie wyrobów, wykonanie ekspertyz oraz analiz obejmujących proces ich pozyskiwania, z wyłączeniem dostaw;

7.21. utrzymywanie mocy produkcyjnych - utrzymywanie przez przedsiębiorcę w czasie pokoju potencjału i zdolności produkcyjnych lub remontowych niezbędnych do realizacji nałożonego zadania obronnego, obejmujących w szczególności:

7.21.1. system organizacyjny oparty na potencjale ludzkim, w tym planowanie i nadzór nad przedsięwzięciami ściśle związanymi z realizacją zadania obronnego w zakresie mobilizacji gospodarki oraz prowadzenie ochrony obiektów, w których realizowane jest to zadanie,

7.21.2. infrastrukturę, w tym:

7.21.2.1.1. maszyny i urządzenia,

7.21.2.1.2. budynki i budowle, spełniające odpowiednie wymagania techniczno-budowlane, w których umieszczono maszyny i urządzenia,

7.21.3. posiadany potencjał technologiczny, w tym dokumentację konstrukcyjną i technologiczną produkcji wyrobów lub świadczenia usług;

7.22. wyrób - wyrób gotowy, produkt, podzespół lub część zamienną w zakresie środków bojowych (ŚB) sprzętu wojskowego (SpW) i zestawów remontowych (ZR);

7.23. zadanie obronne - zadanie na rzecz obronności państwa, o którym mowa w art. 2 ustawy;

7.24. zadania obronne wynikające z PMG - zadania polegające na realizacji dostaw wyrobów i świadczeniu usług (z uwzględnieniem zadań realizowanych w ramach kooperacji) określonych w PMG;

7.25. Zakładowy Plan Mobilizacji Gospodarki (PMG-Z) - będąca planem operacyjnym funkcjonowania przedsiębiorcy w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny, usystematyzowana dokumentacja sporządzona przez przedsiębiorcę według wymagań organu uprawnionego przedstawiająca warunki organizacyjne, techniczne, planowania oraz realizacji nałożonych zadań obronnych, w tym zadań wynikających z PMG. W PMG-Z ujmuje się przewidywany do wykorzystania potencjał ludzki, technologiczny, maszynowy i infrastrukturalny. PMG-Z obejmuje w szczególności:

7.25.1. część I - zbiorczą koncepcję realizacji nałożonego zadania obronnego,

7.25.2. część II - szczegółową koncepcję wykonywania produkcji lub remontu wyrobów ujętych w nałożonym zadaniu obronnym,

7.25.3. karty realizacji zadania obronnego;

7.26. zespół kontrolny - osoby posiadające stosowne upoważnienia do przeprowadzenia kontroli realizacji zadań na rzecz obronności państwa, działające w oparciu o przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli wykonywania zadań obronnych (Dz. U. poz. 151 oraz z 2008 r. poz. 669).

III. 

DOKUMENTACJA PMG-Z

8. Przedsiębiorca opracowuje dokumenty "PMG-Z", zatytułowane:

8.1. "Plan realizacji zadań obronnych, w tym wynikających z Programu Mobilizacji Gospodarki na lata ..(lata programu)....- Aneks nr 4  ... dla ... (nazwa przedsiębiorcy) ..." (strona tytułowa - zał. nr 1a) - w przypadku nałożenia zadania obronnego w zakresie mobilizacji gospodarki;

8.2. Plan realizacji zadań obronnych, na .......... rok 5  dla ... (nazwa przedsiębiorcy) ... " (strona tytułowa - zał. nr 1b) - w przypadku nałożenia zadania obronnego w zakresie militaryzacji, planowania operacyjnego lub szkolenia obronnego.

9. Dokumentację PMG-Z:

9.1. przygotowuje Stała Komisja Techniczna (SKT);

9.2. zatwierdza Prezes Zarządu/Syndyk/Dyrektor instytutu/uprawniony przedstawiciel organu zarządzającego;

9.3. uzgadnia organ uprawniony.

10. Ujęte w PMG-Z dane i informacje dotyczące np. produkcji (dostaw) wyrobów oraz świadczenia usług odnoszą się do okresu, na który nałożono zadania obronne.

11. W przypadku opracowania PMG-Z na dłuższy okres niż 1 rok, aktualizację dokonuje się corocznie wykonując do PMG-Z aneks uwzględniający różnice wynikające m.in. ze zmienionych uwarunkowań oraz zmian w bieżącej produkcji przedsiębiorcy. Aneks jest wykonywany i przesyłany do organu uprawnionego na takich samych zasadach i w takiej samej formie jak PMG-Z. Informacja w zakresie sporządzania aneksu ujmuje się w tabeli nr 12 (załącznik nr 4.15).

12. W PMG-Z należy uwzględnić:

12.1. istniejący stan organizacyjny oraz techniczno-ekonomiczny przedsiębiorcy;

12.2. przewidywany do wykorzystania w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny system organizacyjny, technologiczny, maszynowy i infrastrukturalny;

12.3. bieżący potencjał produkcyjny i usługowy, a w szczególności posiadane możliwości, technologie oraz bazę produkcyjno-usługową;

12.4. kooperację z innymi przedsiębiorcami, zarówno wykonywaną na rzecz innego przedsiębiorcy jak i zlecaną podwykonawcom;

12.5. analizę możliwości zapewnienia ciągłości produkcji i usług wynikających z nałożonych zadań, uwzględniającą możliwość wystąpienia zniszczeń infrastruktury technicznej, produkcyjnej i magazynowej, zakłóceń dostaw surowców, produktów i półproduktów wykorzystywanych w procesie produkcyjno-usługowym, a także możliwość przeniesienia produkcji i świadczenie usług w innych (zapasowych) lokalizacjach;

12.6. regulacje prawne.

13. PMG-Z-składa się z dwóch części:

13.1. część I - (ogólna) obejmująca na ogólnym, zakładowym poziomie sposób realizacji zadań obronnych na poziomie podmiotu, bez wyszczególnienia struktur i procedur wewnętrznych zaplanowanych do wykorzystania przez przedsiębiorcę. PMG-Z na tym poziomie stanowi zbiorczą koncepcję (dokument) realizacji nałożonego zadania obronnego, która jest przedstawiana organowi uprawnionemu w celu weryfikacji:

13.1.1. asortymentu wyrobów w zakresie zgodności z nałożonym zadaniem obronnym - jeżeli na podmiot nałożono zadanie wynikające z PMG,

13.1.2. przedstawionej koncepcji w zakresie możliwości realizacji nakładanych zadań obronnych (przed nałożeniem tych zadań).

Organ uprawniony po weryfikacji wyżej wymienionych treści uzgadnia część I PMG-Z w zakresie jej zgodności z decyzją nakładającą zadania obronne;

13.2. część II - (szczegółowa) obejmująca uszczegółowienie wszystkich informacji wykonawczych w układzie podmiotowym i przedmiotowym zaplanowanych do realizacji zadań obronnych przez przedsiębiorcę. PMG-Z na tym poziomie stanowi szczegółową koncepcję wykonywania zadań obronnych, w tym produkcji wyrobów i świadczenia usług oraz funkcjonowania przedsiębiorcy w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny. Dokumentacja przygotowywana na tym poziomie ma na celu m.in. szczegółowe przedstawienie procesu produkcji/remontu z podziałem na poszczególne elementy struktury organizacyjnej zakładu (wydziały, grupy remontowe itp.) zarówno w układzie podmiotowym jak i przedmiotowym, a także zaplanowanie tego procesu w taki sposób, aby był on możliwy do zrealizowania w przypadku braku możliwości wykorzystania osób aktualnie zajmujących stanowiska kierownicze w podmiocie.

14. Część I i część II PMG-Z stanowi wzajemnie uzupełniającą się i merytorycznie jednolitą dokumentację wykonaną jako odrębne tomy (komplety). Nie powinno się bez uzasadnionej przyczyny powielać w części II informacji znajdującej się w części I bez jej uszczegóławiania.

15. PMG-Z zawiera w części I i II: część opisową (analityczno-informacyjną) oraz graficzną (tabelaryczną):

15.1. w części opisowej należy przedstawić systemowo i chronologicznie sposób wywiązania się przedsiębiorcy z realizacji nałożonych zadań obronnych, w tym polegających na utrzymywaniu niezbędnego potencjału do ich wykonania (np. mocy produkcyjnych w celu realizacji zadań wynikających z PMG lub zasad i warunków funkcjonowania w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa i w czasie wojny). Część opisowa powinna stanowić koncepcję realizacji wyżej wymienionych zadań i powinna obejmować w szczególności:

15.1.1. planowany sposób wykonywania nałożonych zadań obronnych oraz realizacji zadań wynikających z PMG (jeżeli planuje się je nałożyć na podmiot),

15.1.2. sposób funkcjonowania przedsiębiorcy w czasie "P" i w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny (wraz z odniesieniami do schematów, tabel itp.), a zwłaszcza przedsięwzięcia i procedury dotyczące podwyższania gotowości obronnej przedsiębiorcy, w tym:

15.1.2.1. funkcjonowania kierownictwa podmiotu i stałego dyżuru,

15.1.2.2. działania organizacyjne zmierzające do optymalnego wykorzystania posiadanych zasobów,

15.1.3. sposób organizacji pracy, zwłaszcza: czas pracy, ilość zmian, ewentualne doraźne rozwiązania organizacyjne umożliwiające zwiększenie możliwości produkcyjnych lub remontowych itp.,

15.1.4. sposób organizacji zabezpieczenia w paliwa, energię, wodę, urządzenia oraz niezbędne materiały na właściwym poziomie ilościowym i jakościowym, a także oszacowanie potrzeb w tym zakresie,

15.1.5. ocenę zewnętrznych i wewnętrznych zagrożeń dla funkcjonowania przedsiębiorcy oraz poziom produkcji (ograniczenie wymiany towarowej z zagranicą, zakłócenia w dostawach kooperacyjnych) w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny oraz inne czynniki mające wpływ na realizację nałożonych zadań obronnych. Ocena zagrożeń obejmuje także ocenę ryzyka wywiązania się z obowiązków w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny (np.: niskie, średnie, wysokie, bardzo wysokie),

15.1.6. przedsięwzięcia organizacyjne i rzeczowe niezbędne do funkcjonowania przedsiębiorcy w analizowanych sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa państwa (militarne i niemilitarne). Przedsięwzięcia te mają na celu optymalne wykorzystanie własnego potencjału, określenie uwarunkowań, wniosków i propozycji odnośnie kontynuowania działalności w okresie zagrożenia i wojny,

15.1.7. sposób organizacji systemu ochrony uwzględniający zagrożenia zewnętrzne i wewnętrzne, w tym działania dywersyjne i sabotażowe,

15.1.8. zasady współdziałania z komórkami organizacyjnymi organów administracji publicznej, pododdziałami Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, jednostkami organów porządkowych oraz innymi przedsiębiorcami, którzy będą, zgodnie z przyjętymi ustaleniami i porozumieniami, współdziałać w realizacji nałożonych zadań obronnych,

15.1.9. inne, istotne z punktu widzenia informacje, mające wpływ na funkcjonowanie w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny oraz realizację przez przedsiębiorcę zadań obronnych - według uznania przedsiębiorcy;

15.2. Część graficzna obejmuje schematy, tabele, plany itp., uwzględniające i odnoszące się jedynie do zakresu zadań obronnych nałożonych na podmiot, tj.:

15.2.1. schematy struktur organizacyjnych (przykład - zał. nr 4.1 - schematy od nr 1a do nr 1c),

15.2.2. plan rozmieszczenia obiektów podmiotu wraz z legendą (przykład - zał. nr 4.2 - schemat nr 2). W legendzie należy uwzględnić następujące dane (oznaczenie kolumn):

15.2.2.1. nazwę obiektu (np.: budynek administracyjny, przepompownia, hala magazynowa),

15.2.2.2. identyfikator, tj. oznaczenie obiektu na planie (np.: b-Ad01 lub inne jednoznaczne oznaczenie stosowane przez przedsiębiorcę),

15.2.2.3. nr inwentarzowy obiektu zgodny z systematyką funkcjonującą w systemie księgowym podmiotu,

15.2.2.4. przeznaczenie obiektu, zawierającą krótką informację o zasadniczym przeznaczeniu lub sposobie użytkowania (np. administracyjne, warsztatowe, magazynowe, transportowe),

15.2.2.5. powierzchnię użytkową obiektu [m2] przeznaczoną na realizację zadań produkcyjnych i remontowych,

15.2.2.6. kubaturę obiektu NETTO [m3] - pole wypełnić tylko dla obiektów budowlanych dla których parametr kubatury ma istotne znaczenie ze względu na charakter użytkowania, kolumny nie należy wypełniać (wstawić "X") dla obiektów o przeznaczeniu np. administracyjnym,

15.2.2.7. wykorzystanie obiektu w czasie "P" [%],

15.2.2.8. planowane wykorzystanie obiektu w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny [%],

15.2.2.9. uwagi lub inne istotne z punktu widzenia przedsiębiorcy informacje,

15.2.3. charakterystykę i sposób wyliczenia wskaźników ujętych w PMG-Z wraz z danymi źródłowymi, a zwłaszcza obliczenie: Wskaźnika wykorzystania mocy produkcyjnych (WM) oraz Wskaźnika sprzedaży specjalnej (Ws) wraz z danymi i obliczeniami pośrednimi,

15.2.4. schematy organizacji produkcji/remontu w warunkach uruchomienia PMG (przykład - zał. nr 4.7 - schematy nr 3a i 3b),

15.2.5. karty realizacji zadania obronnego (wzór - zał. nr 3),

15.2.6. wykaz kooperantów uczestniczących w produkcji/remoncie wyrobów ujętych w zadaniach obronnych przedsiębiorcy tzw. kooperacja bierna (zał. nr 4.12 - tabela nr 9) wraz z odniesieniem do pisemnego potwierdzenia dokonanych uzgodnień (np. nr pism od kooperantów, określających przyjęte do realizacji na rzecz przedsiębiorcy zadania obejmujące asortyment wyrobów planowany do ujęcia w decyzji administracyjnej organu nakładającego zadanie obronne),

15.2.7. wykaz przedsiębiorców, na rzecz których przedsiębiorca realizuje produkcję/remont wyrobów ujętych w PMG tzw. kooperacja czynna (zał. Nr 4.13 - tabela nr 10),

15.2.8. dodatkowe zestawienia, tabele i wyliczenia (zał. nr 4.6 oraz od nr 4.9 do nr 4.15, tj. tabele nr 4 - 12) oraz inne według potrzeb przedsiębiorcy z uwzględnieniem zakresu nałożonych zadań obronnych,

15.2.9. tabele określające potrzeby:

15.2.9.1. surowcowo-energetyczne, w tym: energię elektryczną, paliwa gzowe, paliwa ciekłe, wodę, energię cieplną, sprężone powietrze i inne (zał. nr 4.5 - tabela nr 3),

15.2.9.2. bilans zatrudnienia i potrzeb kadrowych oraz taboru transportowego (zał. nr 4.3 i nr 4.4, tj. tabele nr 1 i nr 2).

16. Do analiz porównawczych w części graficznej należy przedstawić dane objęte sprawozdawczością ekonomiczno-finansową oraz produkcyjną wykonywaną przez przedsiębiorcę w oparciu m. in. o dane przekazywane dla Głównego Urzędu Statystycznego. W przypadku porównań cenowych i odniesień finansowych do poszczególnych lat należy uwzględnić ceny obowiązujące na ostatni dzień roku kalendarzowego, w którym dokonuje się uzgodnienia asortymentu wyrobów ujętego w PMG.

17. W zakresie bilansu taboru transportowego w PMG-Z należy w części opisowej scharakteryzować zasadnicze wskaźniki przedstawione w części graficznej oraz przedstawić podejmowane przedsięwzięcia planistyczno-organizacyjne zmierzające do optymalnego wykorzystania posiadanego potencjału transportowego i sposobu likwidacji niedoboru. Jeśli takie niedobory występują, to potrzeby w tym zakresie należy niezwłocznie zgłosić do właściwego terytorialnie Komendanta Wojskowej Komendy Uzupełnień (WKU). W przypadku braku aktualnego etatu jednostki zmilitaryzowanej przedsiębiorca powinien przygotować niezbędne dokumenty do zgłoszenia takich potrzeb oraz podjąć wstępną współpracę w tym zakresie z WKU.

18. Bilans zatrudnienia i potrzeb kadrowych stanowi podstawę do planowania oraz dysponowania siłą roboczą w zakresie:

18.1. utrzymania podmiotu w pełnej gotowości do działania i zabezpieczenia produkcji wyrobów oraz świadczenia usług;

18.2. ochrony i zabezpieczenia podmiotu, z ewentualnym uwzględnieniem pododdziału ochrony wydzielonego z Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej do ochrony obiektów;

18.3. potrzeb w zakresie reklamowania pracowników oraz przydziałów organizacyjno-mobilizacyjnych do jednostek przewidzianych do militaryzacji;

18.4. innych potrzeb, np. tworzenia w podmiocie wydzielanych do wojsk grup remontowych, oddziałów ratownictwa technicznego.

19. Schematy struktur organizacyjnych powinny obrazować zmiany w organizacji podmiotu związane z przekształceniem w jednostkę zmilitaryzowaną lub inną strukturę umożliwiającą funkcjonowanie podmiotu i realizację zadań (np. produkcja wyrobów i świadczenie usług) w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny. Na schemacie może być nałożona na siebie struktura obecna i docelowa, koniecznym jest jednak zachowanie przejrzystości i jednoznaczności przedstawianej informacji. Wskazane jest nadawanie poszczególnym wewnętrznym stanowiskom kierowniczym i komórkom organizacyjnym jednoznacznych identyfikatorów, które potem mają być wykorzystane np. do wpisywania w Kartach realizacji zadania obronnego (odpowiednio pola: "9" i "10" - zał. nr 3).

20. Plan rozmieszczenia obiektów podmiotu powinien w rzeczywisty sposób z zachowaniem skali, obrazować położenie poszczególnych budynków i budowli, obiektów lub samodzielnych urządzeń podmiotu. Wskazane jest nadawanie poszczególnym budynkom i budowlom oraz obiektom jednoznacznych identyfikatorów, które potem mają być wykorzystane np. do wpisywania w Kartach realizacji zadania obronnego (odpowiednio pola: "13" i "17" - zał. nr 3).

21. Karty realizacji zadania obronnego opracowuje się oddzielnie na każde z nałożonych zadań obronnych, przy czym:

21.1. Karty realizacji zadania obronnego, które dotyczą produkcji lub remontu wyrobu przedstawiają w szczególności technologię, wykonawcę i miejsce realizacji wymienionych procesów oraz stanowią główny dokument integrujący kluczowe informacje na temat realizacji zadania obronnego w zakresie mobilizacji gospodarki i zadania wynikającego z PMG nałożonego na przedsiębiorcę.

21.2. Karty realizacji zadania obronnego, które dotyczą militaryzacji, planowania operacyjnego i szkolenia obronnego stanowią główny dokument integrujący kluczowe informacje na temat realizacji zadań obronnych w zakresach nałożonych na przedsiębiorcę.

21.3. Karty realizacji zadań operacyjnych stanowią uszczegółowioną procedurę postępowania przedsiębiorcy realizującego zadanie operacyjne oraz podmioty współuczestniczące w realizacji tego zadania i niezbędne dokumenty.

22. Schemat organizacji produkcji/remontu w warunkach uruchomienia PMG powinien przedstawiać ogólnie, a następnie bardziej szczegółowo sposób realizacji produkcji i remontu w warunkach uruchomienia PMG. Zaleca się opracowanie schematu na przynajmniej trzech poziomach, np. podmiotu, wydziału, brygady (zależnie od organizacji pracy) w ten sposób aby najniższy poziom schematu uwzględniał najniższy poziom struktury organizacyjnej. Na schemacie umieszcza się odnośniki (kody) do kart realizacji zadania obronnego dotyczącego produkcji lub remontu wyrobu, o którym mowa w pkt 27, zgodnych z przyjętą technologią produkcji/remontu (przykład - zał. nr 4.7 - schematy nr 3a i nr 3b).

23. Na każdy produkowany lub remontowany wyrób (asortyment SpW) opracowuje się jedną główną (zbiorczą) Kartę realizacji zadania obronnego (wzór - zał. nr 3) zatytułowaną, Karta realizacji zadania obronnego wynikającego z PMG produkcja/remont 6  (nazwa asortymentu wyrobu), na której umieszcza się dane sumaryczne za cały wyrób uwzględniając pracochłonność pełnego procesu produkcyjnego. Do karty głównej dołącza się, sporządzone według analogicznego wzoru 7 , karty podrzędne przewidziane do realizacji na poszczególnych poziomach struktury organizacyjnej (wydziałach, stanowiskach itd.) umieszczonych na schematach organizacji produkcji/remontu, o których mowa w pkt 26.

24. Do PMG-Z nie dołącza się kart technologicznych przechowywanych w źródłowej dokumentacji technologicznej podmiotu, natomiast w Karcie realizacji zadania wynikającego z PMG wpisuje się informację lub oznaczenie kodowe (odnośnik) pozwalające na jednoznaczną identyfikację wyrobu na tym etapie procesu technologicznego.

25. W kartach realizacji zadania obronnego umieszcza się odpowiednio:

25.1. w I części PMG-Z. tj. dokumentacji wykonywanej na poziomie zewnętrznym - główne karty realizacji zadania obronnego;

25.2. w II części PMG-Z, tj. w dokumentacji wykonywanej na poziomie wewnętrznym, ułożone w grupy według kolejności chronologicznej - główne karty realizacji zadania obronnego wraz z podrzędnymi kartami realizacji zadania obronnego, w szczególności w odniesieniu do Kart realizacji zadania obronnego wynikającego z PMG dla poszczególnych podzespołów lub części.

26. Wykaz kooperantów uczestniczących w realizacji produkcji/remoncie wyrobów ujętych w zadaniu obronnym przedsiębiorcy (zał. nr 4.12 - tabela nr 9) - tzw. kooperacja bierna, oraz wykaz przedsiębiorców, na rzecz których przedsiębiorca realizuje produkcję/remont wyrobów ujętych w PMG (zał. nr 4.13 - tabela nr 10) - tzw. kooperacja czynna, powinien zawierać informację o dokonaniu pisemnych uzgodnień i miejscu ich przechowywania, a także numer ewidencyjny korespondencji.

27. W powyższych wykazach kooperantów należy w pierwszej kolejności ująć przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym oraz w razie potrzeby, pozostałych przedsiębiorców, z którymi kooperacja jest istotna z punktu widzenia przewidywanych do realizacji zadań.

28. Uzupełnieniem opracowanego PMG-Z, są także inne dokumenty organizacyjno-wykonawcze, pozwalające przedsiębiorcy na przygotowanie się do funkcjonowania w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny, w szczególności:

28.1. zarządzenia powołania SKT i wytyczne do jej funkcjonowania wraz z protokołami (notatkami) posiedzeń;

28.2. plan zaopatrzenia materiałowego zawierający branżowy wykaz podmiotów, z którymi przedsiębiorca współpracuje, aby zabezpieczyć na potrzeby realizacji zadań obronnych (produkcyjno-remontowych oraz badań) ciągłość dostaw środków materiałowych oraz części zamiennych niezbędnych do realizacji zadań (w przypadku realizacji zadań wynikających z PMG) określający zorganizowany łańcuch dostaw wyrobów;

28.3. dokumentacja dotycząca działalności organizacyjno-etatowej oraz reklamacji pracowników od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny, a także obsady stanowisk po objęciu podmiotu militaryzacją;

28.4. wykaz dokumentacji technicznej produkcji i/lub remontu wyrobów ujętych w PMG-Z wraz z informacją o miejscu jej przechowywania;

28.5. dokumentacja dotycząca prowadzenia szczególnej ochrony obiektów przez przedsiębiorcę.

IV. 

PRZYGOTOWANIA I SZKOLENIE OBRONNE

29. Zakres organizacyjny i rzeczowy przygotowań obronnych przedsiębiorcy obejmuje przedsięwzięcia wynikające z nałożonych zadań obronnych m.in.:

29.1. mobilizacja gospodarki w zakresie bieżącego utrzymania w sprawności mocy produkcyjnych niezbędnych do wytwarzania wyrobów zgodne z nałożonym w tym zakresie zadaniem obronnym;

29.2. przedsięwzięcia planistyczne z zakresu:

29.2.1. militaryzacji,

29.2.2. planowania operacyjnego,

29.2.3. szkolenia obronnego,

29.2.4. szczególnej ochrony obiektów.

30. Przedsiębiorca jest odpowiedzialny za przygotowanie, utrzymanie w sprawności i dostosowanie potencjału, którym dysponuje do funkcjonowania w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny, w tym w szczególności: budynków i budowli, maszyn i urządzeń oraz systemów zapewniających właściwy poziom zabezpieczenia źródeł energii, paliw i wody oraz innych obiektów podmiotu, a także organizacji pracy i ochrony pracowników. W tym zakresie w szczególności:

30.1. prowadzi wykazy posiadanych urządzeń technicznych podlegających dozorowi technicznemu, które są niezbędne do realizacji zadań obronnych oraz wykaz osób posiadających właściwe zaświadczenia kwalifikacyjne do ich obsługi i konserwacji,

30.2. eksploatuje urządzenia techniczne podlegające dozorowi technicznemu zgodnie z zasadami określonymi w ustawie z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1125 oraz 2016 r. poz. 1165 i 1228) oraz z aktami wykonawczymi wydanymi na jej podstawie,

30.3. prowadzi i na bieżąco uzupełnia dokumentację obiektów budowlanych (m. in. książki obiektów budowlanych), o których mowa w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2016 r. poz. 290, 961, 1165 i 1250),

30.4. dokonuje i ewidencjonuje wymagane przepisami inne przeglądy infrastruktury (np. przegląd warunków pracy, kontrole sprzętu ppoż.).

31. Przy określaniu możliwości (zdolności) produkcyjnych i usługowych należy uwzględnić:

31.1. uwarunkowania wynikające z objęcia przedsiębiorcy militaryzacją, w tym w zakresie organizacji pracy, zgodnie z zasadami określonymi w ustawie z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej;

31.2. realne, opierające się na dotychczasowej współpracy i doświadczeniach, możliwości dostaw części zamiennych i materiałów (zaopatrzenie krajowe, w miarę możliwości jak najmniejsze z importu), dostawy armatorskie (dostawy części zamiennych przez Gestora SpW lub zamawiającego) oraz energii i paliw;

31.3. maksymalne wykorzystanie obiektów produkcyjno-remontowych podmiotu (w tym obecnie oddanych osobom trzecim w dzierżawę, najem lub użyczenie);

31.4. priorytetowe i maksymalne wykorzystanie posiadanych przez podmiot zasobów do produkcji (remontu) wyrobów, które mają być realizowane w ramach PMG.

32. W zakresie możliwości produkcyjno-usługowych w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny (zał. nr 4.6 - tabela nr 4) należy przedstawiać maksymalne możliwości produkcji wyrobów lub świadczenia usług w zasadniczych dla podmiotu wyrobach oraz świadczonych usługach przyjmując jako podstawę rodzaj i ilość asortymentu wyrobów ujętego w zadaniu obronnym wynikającym z PMG, oraz wyroby, których produkcja/remont jest możliwa do zrealizowania w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny 8  z wykorzystaniem struktury i potencjału jednostki zmilitaryzowanej (zgodnie z posiadanym etatem lub strukturą planowaną do osiągnięcia - w przypadku braku posiadania takiego etatu).

33. Do oceny maksymalnych możliwości produkcyjno-usługowych w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny przedsiębiorca może przyjąć założenie o braku zniszczeń wojennych oraz dywersyjno-sabotażowych w posiadanym potencjale.

34. W podmiotach, na które nałożone są zadania obronne prowadzi się szkolenie obronne z pracownikami, którym nadano lub planuje się nadać przydziały organizacyjno-mobilizacyjne do jednostki zmilitaryzowanej. Przedsiębiorca opracowuje i prowadzi w tym zakresie niezbędną dokumentację.

35. Szkolenie obronne przedsiębiorca prowadzi w formie zajęć teoretycznych i praktycznych oraz ćwiczeń w celu nabycia przez pracowników umiejętności niezbędnych do wykonywania zadań na stanowiskach pracy oraz podniesienia ich kwalifikacji, a także poznania zasad i procedur wykonywania zadań obronnych w warunkach szczególnych, tj. podczas podwyższania gotowości obronnej państwa oraz zagrożenia jego bezpieczeństwa i w czasie wojny.

36. Przedsiębiorcy powinni przedstawiać potwierdzenia możliwości realizacji zadań opierając się na podstawie realnych możliwości zabezpieczenia materiałowo - surowcowego krajowego i importowanego (ograniczać do niezbędnego minimum). W przypadku braku możliwości zabezpieczenia ciągłości dostaw należy oprzeć się na wykorzystaniu istniejących zapasów materiałowych, w tym także na wykorzystaniu części zamiennych, podzespołów i urządzeń z innych produktów, których produkcja lub remont nie jest uwzględniony w PMG-Z.

V. 

STAŁA KOMISJA TECHNICZNA

37. W podmiotach, na które nałożone są zadania obronne powołuje się i utrzymuje nieetatowy zespół specjalistów - Stałą Komisję Techniczną (SKT) pod przewodnictwem osoby zajmującej kierownicze stanowisko w podmiocie właściwe ds. produkcji (zadania obronne z zakresu mobilizacji gospodarki) lub organizacji pracy (pozostałe zadania obronne).

38. Z posiedzeń SKT sporządza się w formie pisemnej ewidencjonowane protokoły lub notatki, które powinny zawierać m.in.: listę obecności, wykaz omawianych spraw wraz z odpowiedzialnymi za ich realizację oraz przedstawiać sposób rozliczania z postawionych zadań, a także fakultatywnie, sposób zapoznawania się upoważnionych osób z dokumentami dotyczącymi realizacji zadań obronnych.

39. SKT powinna składać się z kierowników podstawowych pionów funkcjonujących w podmiocie, posiadających upoważnienia w zakresie dostępu do informacji niejawnych o odpowiedniej klauzuli.

40. Do obowiązków i zakresu odpowiedzialności SKT należy między innymi:

40.1. przygotowywanie wymaganej dokumentacji w zakresie planowania, wnioskowania oraz rozliczania kosztów realizacji zadań obronnych;

40.2. opracowanie i aktualizacja PMG-Z;

40.3. opracowanie dokumentów i materiałów w zakresie:

40.3.1. planowania produkcji SB oraz dostaw wyrobów i świadczenia usług dla uprawnionych organów wyszczególnionych w PMG,

40.3.2. koordynacji działań dotyczących militaryzacji i utrzymania mocy produkcyjnych przedsiębiorcy w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny,

40.4. tworzenie warunków realizacji dostaw wyrobów lub świadczenia usług w zakresie remontów w przypadku rozpoczęcia realizacji zadań wynikających z PMG;

40.5. przygotowywane oraz organizowanie i nadzór nad ewidencją szkolenia obronnego;

40.6. kwartalna (w razie potrzeby częstsza) analiza stanu przygotowania podmiotu do realizacji zadań obronnych, a w tym wynikających z PMG, a także opracowywanie wniosków w tym zakresie oraz nadzór nad ich realizacją;

40.7. prawidłowe wyliczanie wskaźnika wykorzystania mocy produkcyjnych (WM) oraz wskaźnika sprzedaży specjalnej (Ws);

40.8. prowadzenie bieżącej współpracy z RPW, a w szczególności:

40.8.1. informowanie RPW o rozpoczęciu i przebiegu procesu planowania i uzgadniania sposobu wykorzystania posiadanych zdolności i mocy produkcyjnych przedsiębiorcy do realizacji zadań wynikających z potrzeb zgłaszanych do PMG przez uprawnione organy (tzw. proces lokowania),

40.8.2. przedstawienie, przed skierowaniem dokumentacji PMG-Z do uzgodnienia przez organ uprawniony, właściwemu przedstawicielowi RPW dokumentacji niezbędnej do weryfikacji pracochłonności procesów technologicznych produkcji lub remontu SpW dla wyrobów i usług wykonywanych oraz dostarczanych przez przedsiębiorcę w przypadku mobilizacji gospodarki.

40.9. przygotowywanie na żądanie organu nakładającego zadanie obronne oraz organu uprawnionego dokumentacji do kontroli realizacji zadania obronnego.

VI. 

FUNKCJONOWANIE STAŁEGO DYŻURU

41. W stanie stałej gotowości obronnej państwa przedsiębiorca planuje utworzenie systemu stałych dyżurów w celu zapewnienia wykonywania zadań w ramach podwyższania gotowości obronnej państwa i w tym celu opracowuje dokumentację stałego dyżuru.

42. System stałych dyżurów przedsiębiorca tworzy w oparciu o strukturę organizacyjną czasu "W" i może on być uruchamiany przez organ nakładający zadanie obronne oraz organ uprawniony w systemie podwyższania gotowości obronnej państwa.

43. Kontrolę realizacji zadań systemu stałego dyżuru prowadzą osoby upoważnione do kontroli przez organ kontrolny.

44. Zadania wykonywane w ramach stałego dyżuru obejmują:

44.1. uruchamianie procedur związanych z podwyższaniem gotowości obronnej;

44.2. przekazywanie decyzji i informacji o uruchomieniu zadań wykonywanych w ramach podwyższania gotowości obronnej państwa;

44.3. przekazywanie meldunków i informacji o stanie wykonania zadań w ramach podwyższania gotowości obronnej państwa oraz o siłach i środkach uruchamianych do ich wykonania;

44.4. współpracę ze stałymi dyżurami tworzonymi przez organ nakładający zadanie obronne oraz organ uprawniony.

45. Organ zarządzający przedsiębiorcy, organizuje wewnętrzny system komunikacji oraz wymiany informacji, a także system meldunkowy z zewnętrznymi systemami stałych dyżurów organu nakładającego zadanie obronne oraz organu uprawnionego.

46. Dokumentację stałego dyżuru przedsiębiorcy stanowią w szczególności:

46.1. Instrukcja działania stałego dyżuru, która określa:

46.1.1. zadania stałego dyżuru,

46.1.2. obsadę stałego dyżuru,

46.1.3. zadania osób wchodzących w skład stałego dyżuru oraz zasady podległości,

46.1.4. schemat organizacyjny pełnienia stałego dyżuru,

46.1.5. schemat powiadamiania,

46.1.6. schemat przyjmowania i przekazywania informacji,

46.1.7. schemat łączności i obiegu informacji,

46.1.8. terminy składania meldunków (wewnętrznych i zewnętrznych),

46.1.9. procedury i terminy przekazywania obowiązków przez zmiany stałego dyżuru,

46.1.10. wyszczególnienie pojazdów na potrzeby stałego dyżuru,

46.1.11. dodatkową dokumentację i wykazy,

46.2. grafik pełnienia stałego dyżuru;

46.3. dziennik przyjmowanych i przekazywanych decyzji, informacji i meldunków;

46.4. tabele sygnałów powszechnego ostrzegania i alarmowania;

46.5. inne dokumenty wynikające ze specyfiki działania przedsiębiorcy.

VII. 

WSPÓŁPRACA Z REJONOWYM PRZEDSTAWICIELSTWEM WOJSKOWYM ORAZ CENTRALNYM ORGANEM LOGISTYCZNYM

47. Przedsiębiorca nie może deklarować możliwości realizacji zadania w zakresie produkcji oraz dostaw wyrobów i świadczenia usług bez posiadania udokumentowanych zdolności produkcyjno-remontowych. W tym zakresie przedsiębiorca, przed skierowaniem do RPW dokumentacji w celu jej weryfikacji, powinien posiadać prawo do dysponowania dokumentacją techniczną obejmującą asortyment wyrobów, który jest przewidywany do ujęcia w decyzji administracyjnej Ministra Obrony Narodowej nakładającej na niego zadanie obronne ujęte w części zadaniowej PMG.

48. Przedstawiciel RPW weryfikuje przyjęte przez przedsiębiorcę pracochłonności procesów technologicznych dla wyrobów i usług wykonywanych oraz dostarczanych przez przedsiębiorcę w przypadku mobilizacji gospodarki. Powyższe dotyczy tylko kart realizacji zadań obronnych w zakresie produkcji lub remontu ŚB, SpW, ZR tj. zadań wynikających z PMG. Udział przedstawiciela RPW realizowany jest poprzez ocenę:

48.1. zgodności z warunkami technicznymi, dokumentacją technologiczną i konstrukcyjną wykonywania wyrobów lub świadczenia usług, do których w zakresie utrzymywania niezbędnych mocy produkcyjnych w ramach PMG, przedsiębiorca został zobowiązany decyzją organu uprawnionego do nakładania zadań obronnych;

48.2. zgodności określania pracochłonności procesu technologicznego produkcji wyrobów lub świadczenia usług, z normami (kalkulacjami, biuletynami itp.) obowiązującymi przedsiębiorcę;

48.3. możliwości technicznych przedsiębiorców do wykonywania wyrobów lub świadczenia usług.

49. Po pozytywnej weryfikacji dokumentacji technicznej przygotowanej przez przedsiębiorcę, w szczególności Kart realizacji zadania wynikającego z PMG, przedstawiciel RPW parafuje powyższe karty (w polu pn. RPW) i umieszcza adnotację w opracowanej przez przedsiębiorcę części I dokumentacji PMG-Z na stronie, na której umieszczone są podpisy przewodniczącego oraz członków SKT w brzmieniu:

"Stwierdzam zgodność pracochłonności procesów technologicznych produkcji wyrobów lub świadczenia usług dla asortymentu ujętego w Kartach realizacji zadań obronnych wynikających z PMG z dokumentacją technologiczną i konstrukcyjną oraz z normami (kalkulacjami, biuletynami itp.) obowiązującymi przedsiębiorcę".

50. Przedstawiciel RPW ma prawo wglądu do pełnej dokumentacji technicznej przedsiębiorcy dotyczącej produkcji wyrobów lub świadczenia usług remontowych ujętych w zadaniu obronnym.

51. Brak przedstawienia wymaganych danych i informacji będących dla RPW podstawą do weryfikacji przyjętej przez przedsiębiorcę pracochłonności procesów technologicznych dla wyrobów i usług wykonywanych oraz dostarczanych przez przedsiębiorcę w przypadku mobilizacji gospodarki stanowi podstawę do nieuzgodnienia przez przedstawiciela RPW dokumentacji PMG-Z.

52. Warunki techniczne remontu i odbioru wyrobów zapewniające zdatność do użycia remontowanych wyrobów w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny, w porozumieniu z RPW, może określić i zaakceptować Centralny Organ Logistyczny (COL). W takim przypadku do obliczeń możliwości produkcyjnych w czasie realizacji zadań wynikających z PMG przyjmuje się pracochłonność uwzględniającą te warunki. Dopuszcza się, aby:

52.1. zakres remontu nie obejmował pełnego procesu remontu/naprawy SpW, a jedynie doprowadzenie wyrobu do zdatności technicznej umożliwiającej jego wykorzystywanie zgodnie z przeznaczeniem i standardowymi parametrami technicznymi;

52.2. uwzględniać, iż naprawom podlegać będzie SpW po uszkodzeniach bojowych, a wymianie/naprawie poddane zostaną tylko te podzespoły (części/elementy), które uległy uszkodzeniu lub są niesprawne.

53. W przypadku braku warunków technicznych, przedsiębiorca do prowadzonych obliczeń i kalkulacji pracochłonnościowych przyjmuje procedury i technologie stosowane w czasie "P".

VIII. 

KONTROLA REALIZACJI ZADAŃ OBRONNYCH

54. Realizacja zadań obronnych przez przedsiębiorcę podlega kontroli stosownie do przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli wykonywania zadań obronnych (Dz. U. poz. 151 oraz z 2008 r. poz. 669).

55. Zespół kontrolny, wykorzystując arkusze kontrolne:

55.1. dokonuje kontroli prawidłowości realizacji zadań obronnych polegającej w szczególności na sprawdzeniu:

55.1.1. zgodności z zadeklarowanym do realizacji zadań obronnych oraz rzeczywistym poziomem utrzymania przez przedsiębiorcę niezbędnych mocy produkcyjnych przede wszystkim w zakresie wytwarzania wyrobów oraz świadczenia usług w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny - określonych w decyzji organu nakładającego zadanie obronne oraz podpisaną w tym zakresie umową,

55.1.2. prawidłowości przygotowania dokumentacji PMG-Z obejmującej m.in. sposób funkcjonowania przedsiębiorcy w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny oraz przedstawiającej warunki realizacji zadań obronnych, a w tym zgodność:

55.1.2.1. informacji i danych zawartych w PMG-Z z treścią dokumentacji źródłowej,

55.1.2.2. treści dokumentacji PMG-Z na poszczególnych poziomach,

55.1.3. procesu przygotowań do objęcia przedsiębiorcy militaryzacją,

55.1.4. poprawności rozliczenia wydatkowanej przez przedsiębiorcę dotacji udzielonej na utrzymanie przez niego mocy produkcyjnych niezbędnych do realizacji zadań wynikających z PMG;

55.2. weryfikuje sposób wykonania innych przedsięwzięć związanych z realizacją zadań obronnych, tj.:

55.2.1. prowadzenia szczególnej ochrony obiektu,

55.2.2. funkcjonowania systemu stałych dyżurów (m. in. dokumentacja i sposób realizacji zaplanowanych zadań),

55.2.3. funkcjonowania i sposobu realizacji zadań oraz ewidencji pracy Stałej Komisji Technicznej.

56. Kontroli mogą podlegać wszystkie dokumenty związane z realizacją zadań obronnych. W tym zakresie:

56.1. sporządzana zgodnie z wymaganiami organu uprawnionego dokumentacja przedstawiana przez przedsiębiorcę do kontroli ma zawierać w szczególności:

56.1.1. decyzję nakładającą na przedsiębiorcę zadanie na rzecz obronności państwa (część jawna),

56.1.2. umowę,

56.1.3. opracowany na wszystkich poziomach przez przedsiębiorcę PMG-Z,

56.1.4. dokumentacja pracy SKT,

56.1.5. Plan szczególnej ochrony obiektu kat. I, w którym przedsiębiorca realizuje zadania obronne oraz inne dokumenty z tym związane;

56.2. zespół kontrolny ma prawo żądać od przedsiębiorcy przedstawienia do wglądu:

56.2.1. deklaracji, decyzji, umów i porozumień oraz korespondencji określającej poziom i zakres współpracy z instytucjami oraz podmiotami zewnętrznymi dotyczących zabezpieczenia wykonania przedsięwzięć związanych z realizacją zadań obronnych,

56.2.2. kopie (wydruki) elektroniczne danych z informatycznych systemów związanych z realizacją zadań obronnych np. potwierdzających przyjętą pracochłonność procesów technologicznych,

56.2.3. dokumentację źródłową, którą przedsiębiorca wykorzystuje do przygotowania PMG-Z,

56.2.4. dokumentację potwierdzającą prawa do dysponowania zadeklarowanymi do realizacji zadań obronnych mocami produkcyjnymi, przede wszystkim w zakresie infrastruktury (budynki i budowle oraz maszyny i urządzenia), a także źródłowej dokumentacji konstrukcyjno-technologicznej stanowiącej podstawę do realizacji zadań ujętych w kartach realizacji zadań obronnych,

56.2.5. dokumentację potwierdzającą utrzymanie w sprawności i dostosowanie poszczególnych elementów (składników) potencjału przedsiębiorcy zadeklarowanego do realizacji zadań obronnych, w szczególności: budynków i budowli, maszyn i urządzeń oraz systemów zapewniających właściwy poziom zabezpieczenia źródeł energii, paliw i wody oraz innych obiektów podmiotu, a także organizacji pracy i ochrony pracowników,

56.2.6. inne zestawienia i harmonogramy dotyczące realizacji zadań obronnych.

57. Dokumenty przedstawiane zespołowi kontrolnemu muszą być autoryzowane przez uprawnionego przedstawiciela przedsiębiorcy (imię, nazwisko data, podpis).

58. Z dokumentów źródłowych, zwłaszcza umów, porozumień itp., których oryginały muszą być pozostawione w dokumentacji przedsiębiorcy, dopuszcza się sporządzanie potwierdzonych za zgodność z oryginałem przez osobę uprawnioną przedsiębiorcy kopii oraz ich dołączenie do dokumentacji planistycznej. Zespół kontrolny weryfikuje w takim przypadku zgodność tych kopii z ich oryginałami.

59. Zespół kontrolny zobowiązany jest do przestrzegania tajemnicy handlowej przedsiębiorcy.

IX. 

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

60. PMG-Z należy opracować jako dokument merytorycznie spójny z zachowaniem przepisów ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1167).

61. Części PMG-Z:

61.1. opracowuje się w 2 (dwóch) jednobrzmiących egzemplarzach:

61.1.1. egzemplarz Nr 1 dla przedsiębiorcy,

61.1.2. egzemplarz Nr 2 dla organu uprawnionego,

61.2. w terminie do 45 dni od otrzymania informacji o planowanym do nałożenia na przedsiębiorcę zadaniu obronnym, uwzględniając treść pkt 52, przesyła się dwa egzemplarze PMG-Z do organu uprawnionego celem jego uzgodnienia.

62. Część II PMG-Z opracowuje się w 1 (jednym) egzemplarzu tylko na potrzeby przedsiębiorcy.

63. Po zakończeniu okresu na jaki zostały nałożone zadania obronne przedsiębiorca powinien uzupełnić PMG-Z o informacje określające rzeczywiste dane wynikające z zakończonego roku obrotowego. Powyższe należy uzupełnić w egzemplarzu opracowanym dla przedsiębiorcy oraz w przekazanym do organu uprawnionego.

64. Każda z części PMG-Z (część I i część II) ma posiadać odrębną stronę tytułową zgodną z załączonym wzorem (załącznik nr 3) oraz powinna być podpisana przez Przewodniczącego SKT, pozostałych członków SKT a także zatwierdzona przez uprawnionego reprezentanta organu zarządzającego przedsiębiorcy, o którym mowa w pkt 10 (np. Prezesa Zarządu, Dyrektora, Kierownika Jednostki Organizacyjnej).

65. Dokumentacji niejawnej związanej z realizacją zadań obronnych, w szczególności dotyczącej PMG, i obejmującej np. asortyment wyrobów, ilość, terminy realizacji zadań wynikających z PMG, strukturę organizacyjną itp., nie udostępnia się stronom trzecim, bez pisemnej zgody organu nakładającego zadanie obronne lub organu uprawnionego.

66. Wszelkie aktualizacje informacji zawartych w PMG-Z, w tym różnice wynikające ze zmian wskaźnika WM, realizuje się w formie pisemnej dołączając na końcu dokumentu stronę, na której dane zostały zmienione oraz umieszczając w treści dokumentu, na stronie ze zmienionymi informacjami, notę o dołączeniu dodatkowej karty.

67. Informacje graficzne dołączone do PMG-Z powinny być opracowane według przykładów tabel/schematów/zestawień itp. zamieszczonych w rozdziale Załączniki. W przypadku konieczności doprecyzowania sposobu oraz zasad przygotowania podmiotu do realizacji zadań obronnych przedsiębiorca może do dokumentacji PMG-Z dołączyć dodatkowe załączniki w formie tabel, schematów i algorytmów itp.

68. Po opracowaniu PMG-Z przewodniczący oraz wszyscy członkowie SKT powinni na ostatniej stronie części opisowej złożyć podpisy.

69. Uregulowania ujęte w niniejszych wytycznych określają minimalne wymagania wojskowe (Minimum Military Requirements - MMR) wobec znajdujących się w przedmiotowym obszarze we właściwości Ministra Obrony Narodowej przedsiębiorców i stanowią podstawę do ustalenia zakresów rzeczowych niezbędnego do utrzymania potencjału oraz poziomu pokrycia poniesionych przez niego kosztów z budżetu państwa (resortu Obrony Narodowej). Brak spełnienia tych wymagań przez przedsiębiorcę oznacza brak zasadności pokrycia (w części lub w całości) kosztów obliczonych według procedur ujętych we właściwych w tym zakresie przepisach i normatywach wydanych przez Ministra Obrony Narodowej.

X. 

ZASADY REDAKCYJNE DOKUMENTACJI PMG-Z

70. W PMG-Z ujmuje się rozdziały i podrozdziały wg następującej kolejności:

70.1. Rozdział - podstawowym elementem planu jest rozdział numerowany kolejno, wyłącznie cyframi arabskimi. Każdy rozdział powinien mieć swój tytuł, umieszczany w tym samym wierszu po numerze rozdziału. Początek rozdziału powinien się zaczynać od nowej strony i należy tytuł w tekście wyraźnie wyróżnić wysokością i grubością czcionki (litery drukowane, czcionka: 14, druk wytłuszczony). Tytuły rozdziałów powinny skrótowo odpowiadać oczekiwaniom co do treści przedstawionym w pkt 15;

70.2. Podrozdział jest numerowaną częścią rozdziału, wyodrębnianą na niższym stopniu podziału planu. Podrozdziały powinny być wyodrębniane tylko wtedy, gdy możliwe jest wyodrębnienie co najmniej dwóch podrozdziałów. Podrozdziały należy numerować stosując cyfry arabskie oraz wyróżnić (litery zwykłe, czcionka 12, druk wytłuszczony). Numer rozdziału wyższego rzędu powinien poprzedzać kolejną liczbę porządkową rozdziału niższego rzędu, a poszczególne liczby w numerze powinny być rozdzielane kropką wg zasady: "2.2.2";

70.3. Podrozdziały niższego rzędu numeruje się analogicznie jak rozdziały.

71. Wyliczenia służą wprowadzaniu do treści planu wykazów podmiotów, przedmiotów, terminów itp. lub wyszczególnianiu właściwości, charakterystyk itp. Wyliczenia powinny być wprowadzane pełnym zdaniem lub fragmentem zdania, na którego końcu należy zamieścić dwukropek, a pod nim - od nowego wiersza - podawać poszczególne pozycje wykazu w zależności od potrzeb i poziomów wyliczenia zaczynając: od cyfry arabskiej z nawiasem okrągłym, małej litery z nawiasem okrągłym lub tiretu (-). Każda pozycja wykazu powinna być wyróżniona w tekście wcięciem w stosunku do marginesu tekstu podstawowego.

72. Załączniki numeruje się kolejnymi cyframi zaczynając od "1", nadaje im się tytuł i umieszcza się na końcu planu. Oznaczenie załącznika powinno być zamieszczone na jego pierwszej stronie, w prawym górnym narożniku i powinno składać się z wyrazu "Załącznik" i małej cyfry arabskiej, oznaczającej kolejność załącznika, wyraźnie wyróżnionych w tekście planu wysokością i grubością czcionki (czcionka 12, druk wytłuszczony). Załączniki do PMG-Z, przewidziane do wydawania jako osobno oprawiane i rejestrowane dokumenty, powinny mieć własne stronice tytułowe wg wzoru przyjętego dla strony tytułowej PMG-Z. W miejscu na tytuł umieszcza się tytuł analogiczny jak w PMG-Z, a pod spodem nazwę i nr załącznika identyczną czcionką.

73. Stronę tytułową PMG-Z należy wykonać zgodnie ze wzorem przedstawionym w zał. nr 1 (odpowiednio nr 1a lub 1b przy uwzględnieniu treści pkt 8). Na stronach tytułowych należy centralnie zamieścić dwa pionowe pasy koloru niebieskiego o szerokości 2 cm każdy i odstępie pomiędzy nimi 8 cm, analogicznie jak przy opracowywaniu operacyjnych dokumentów planistycznych.

74. Spis treści zamieszcza się po stronie tytułowej planu i ujmuje się w nim całość planu, tj. wykaz rozdziałów, podrozdziałów i załączników (wraz z tytułami). Spis treści załączników "samodzielnych", o ile posiadają rozdziały i podrozdziały, ogranicza się jedynie do tych rozdziałów i podrozdziałów zaznaczając odrębność załącznika od dokumentu głównego.

75. W tytule schematów organizacji produkcji/remontu w warunkach uruchomienia PMG poziomów podrzędnych w pierwszej linii tytułu powiela się tytuł z głównego schematu organizacji produkcji, a w drugiej linii wskazuje się poziom (I, II, itd.) oraz obiekt/urządzenie/sektor itp., którego schemat dotyczy.

76. Dopuszcza się wykonanie wyżej wymienionego schematu oddzielnie na każdy produkowany lub remontowany wyrób, o ile jest to uzasadnione względami technologicznymi i redakcyjnymi.

77. Numery kartom realizacji zadania obronnego nadaje przedsiębiorca według poniższych zasad:

77.1. numery wszystkich kart składają się z sekcji oddzielonych myślnikiem (-) bez spacji, a ilość znaków w odpowiadających sobie sekcjach poszczególnych wyrobów musi być taka sama;

77.2. numer głównej karty składa się z 2 sekcji: litery drukowanej umieszczonej na początku (P - w przypadku dostawy/produkcji, R - w przypadku usługi/remontu, K - w przypadku usługi świadczonej w ramach kooperacji, M - w przypadku militaryzacji, S - w przypadku szkolenia obronnego, O - w przypadku planowania operacyjnego) oraz od 2 do 6 cyfr (wskazane przyjęcie tej samej ilości cyfr dla wszystkich kart opracowywanych przez przedsiębiorcę, np. 3 cyfr:); przykład oznaczenia głównej karty: R-001;

77.3. numer karty podrzędnej składa się z powtórzonego numeru karty głównej oraz kolejnych sekcji składających się z 2-5 znaków (ilość według potrzeb przedsiębiorcy). Ilość sekcji zależna jest od etapu w procesie technologicznym, tj. kolejna sekcja oznacza kolejny poziom uszczegółowienia oraz kolejny poziom na schemacie organizacji produkcji/remontu, o którym mowa w załączniku nr 4.7 - Schematy nr 3a i nr 3b;

77.4. przykłady numerów kart i ich oznaczania:

77.4.1. R-001 - główna karta remontu wyrobu,

77.4.2. R-001-07 i R-001-12 - karty bezpośrednio podrzędne głównej karcie remontu tego samego wyrobu,

77.4.3. R-002-12 i R-036-07 - karty bezpośrednio podrzędne głównej karcie remontu różnych wyrobów,

77.4.4. R-002-12-341 - karta remontu podrzędna trzeciego poziomu.

78. Podczas wypełniania Kart realizacji zadań obronnych należy przestrzegać poniższych zasad:

78.1. w polu przeznaczonym na tytuł karty głównej umieszcza się odpowiednio:

78.1.1. KARTA REALIZACJI ZADANIA OBRONNEGO WYNIKAJĄCEGO z PMG PRODUKCJA - dla wyrobów produkowanych,

78.1.2. KARTA REALIZACJI ZADANIA OBRONNEGO WYNIKAJĄCEGO z PMG REMONT - dla wyrobów remontowanych,

78.1.3. KARTA REALIZACJI ZADANIA OBRONNEGO w ZAKRESIE MILITARYZACJI,

78.1.4. KARTA REALIZACJI ZADANIA OBRONNEGO w ZAKRESIE SZKOLENIA OBRONNEGO,

78.1.5. KARTA REALIZACJI ZADANIA OBRONNEGO w ZAKRESIE PLANOWANIA OPERACYJNEGO,

78.2. zadania realizowane w ramach kooperacji wyróżnia litera "K" przed nadanym numerem karty realizacji zadania wynikającego z PMG. W tytule karty pozostawia się wyraz PRODUKCJA lub REMONT w zależności od tego czy wyrób jest w ramach kooperacji produkowany czy remontowany;

78.3. na karcie głównej nie wypełnia się następujących pól: "6", "7", "8";

78.4. na karcie podrzędnej, niezależnie od poziomu uszczegółowienia, w polu "3" zawsze wpisuje się nadany główny numer karty, a w polu "5" - nazwę wyrobu lub zadania (w przypadku militaryzacji, szkolenia obronnego i planowania operacyjnego) zgodnie z nałożonym zadaniem obronnym;

78.5. numery wpisane w polach: "3" i "8" powinny odpowiadać numerom wpisanym przy oznaczaniu przebiegów poszczególnych procesów na schemacie organizacji produkcji/remontu, o którym mowa w załączniku nr 4.7 - Schematy nr 3a i nr 3b lub zadania i podzadania;

78.6. wpisany w polu "9" identyfikator stanowiska osoby odpowiedzialnej za realizację procesu/czynności/działania powinien być zgodny z oznaczeniami przyjętymi na schemacie organizacyjnym jednostki zmilitaryzowanej - można wpisać tylko jeden identyfikator stanowiska (zał. 4.1 - Schemat nr 1c);

78.7. wpisany w polu "10" identyfikator komórki organizacyjnej realizującej zaplanowane procesy/czynności/działania powinien być zgodny z oznaczeniami przyjętymi na schemacie organizacyjnym jednostki zmilitaryzowanej - jeśli jest taka potrzeba dopuszcza się wpisanie identyfikatora więcej niż jednej komórki organizacyjnej (zał. 4.1 - Schemat nr 1);

78.8. wpisany w polu "11" numer lub odniesienie do bazowej dokumentacji technologicznej (szkoleniowej/operacyjnej) lub innej specyfikacji procesu technologicznego przechowywanego w dokumentacji podmiotu powinien pozwalać na pełną identyfikację przyjętego algorytmu realizacji przedsięwzięć (np. produkcji/remontu);

78.9. wpisany w polu "13" identyfikator budynku, obiektu, sektora itp., w którym planuje się realizować przedmiotowe procesy/czynności/działania powinien być zgodny z oznaczeniami obiektu/budynku/sektora na planie rozmieszczenia budynków - dopuszcza się wpisanie więcej niż jednego obiektu/budynku/sektora zgodnie z zasadą, iż w polu "13" należy ująć wszystkie miejsca realizowanych procesów/czynności/działań z wierszy kolumny "17" (zał. 4.2 - schemat nr 2);

78.10. w wierszach przeznaczonych na wyszczególnienie kart podrzędnych w kolumnie "19" należy wymienić wszystkie karty stanowiące załączniki do karty zawierającej to zestawienie oraz zawrzeć informacje według tytułów odpowiednich kolumn;

78.11. w polu "20" przedsiębiorca powinien wyszczególnić numery budynków nieujętych w wierszach kolumny "17", które wykorzystywane są w procesie realizacji zadania obronnego, a także dodatkowo może umieścić istotne z np. punktu widzenia procesu technologicznego informacje, m.in. zasadnicze urządzenia i materiały oraz nazwę wykorzystywanego elektronicznego systemu informatycznego, w tym odniesienie do wykorzystywanej w wersji elektronicznej właściwej biblioteki danych w przypadku wystąpienia modyfikacji informacji tam zawartych (skan/wydruk elektroniczny biblioteki należy umieścić w cz. II PMG-Z);

78.12. miejsca na parafę/adnotację przedstawiciela RPW (pole pn. RPW) przedsiębiorca nie wypełnia i pozostawia do dyspozycji uprawnionego reprezentanta RPW (dotyczy tylko Kart realizacji zadania obronnego wynikającego z PMG). Wszystkie Karty realizacji zadania obronnego wynikającego z PMG na I poziomie, przed zatwierdzeniem PMG-Z przez organ zarządzający przedsiębiorcy, o którym mowa w pkt 10 (np. Prezesa Zarządu, Dyrektora, Kierownika Jednostki Organizacyjnej), powinny posiadać parafę/adnotację przedstawiciela RPW.

79. Karty realizacji zadania obronnego wyrobów wykonywanych przez poszczególne komórki wewnętrzne przedsiębiorcy powinny być rejestrowane grupami każda z osobna (główna Karta realizacji zadania obronnego wraz z kartami podrzędnymi), a następnie powinny być złożone w teczce akt (sznurowanej lub zapinanej), stanowiącej oddzielny załącznik do części II PMG-Z.

80. W PMG-Z, jako oddzielny załącznik do części II, należy wyszczególnić stanowiska i osoby posiadające stosowne poświadczenia bezpieczeństwa, upoważnione przez właściwego przełożonego do opracowania planu, prowadzenia prac z jego wykorzystaniem oraz wglądu do dokumentu w związku z zajmowanym stanowiskiem służbowym. PMG-Z, ze względu na charakter i przeznaczenie jest dokumentem, do którego dostęp należy ograniczyć jedynie dla osób bezpośrednio zaangażowanych w proces jego przygotowania przy uwzględnieniu wewnętrznych regulacji przedsiębiorcy w zakresie systemu kontroli dostępu oraz przepisów dotyczących ochrony informacji niejawnych.

81. Definicje i skróty stosowane w PMG-Z powinny być podane w osobnym rozdziale planu, w formie wyliczenia w kolejności alfabetycznej.

82. Do PMG-Z należy dołączyć tabelę zmian aktualizujących (zgodnie z zał. nr 4.15 - tabela nr 12). Ilość stron tabeli zmian aktualizujących powinna być dostosowana do przewidywanej ilości wpisów, wynikającej ze skali i zakresu realizowanych zadań oraz uwzględniać treść pkt 12.

83. Do PMG-Z może być dołączona strona (strony) notatek w formie pustych stron z tytułem, które przeznaczone są do sporządzania na bieżąco notatek podczas ćwiczeń związanych z uruchamianiem przedsięwzięć ujętych w planie, procedur wymagających modyfikacji podczas najbliższej aktualizacji planu.

84. W przypadku, gdy do realizacji nałożonego zadania niezbędne jest zawarcie porozumienia lub dodatkowej umowy itp. pomiędzy przedsiębiorcą a organami administracji publicznej, bądź innymi podmiotami, to treść zawartego porozumienia lub umowy powinna być przechowywana wraz z częścią II PMG-Z - jako załącznik do planu.

85. Język PMG-Z powinien być poprawny gramatycznie, zwięzły i zrozumiały dla jego użytkowników, a stosowana terminologia powinna być jednoznaczna. Dopuszczalne jest podawanie w przypisach umieszczonych na dole strony (zgodnie z ogólnie przyjętymi zasadami) źródeł lub rozumienia zastosowanych pojęć.

86. W PMG-Z mogą występować przypisy w każdym elemencie planu z wyjątkiem tytułu, strony tytułowej i spisu treści, przy czym ich stosowanie powinno być ograniczone do niezbędnego minimum. Przypisy powinny zawierać dodatkowe krótkie informacje lub objaśnienia tekstu. W powtarzanym przypisie zamiast powtarzania jego treści w stopce strony dopuszcza się powołanie na odpowiedni punkt, do którego zastosowano dany przypis po raz pierwszy, np. "patrz przypis do 2.1.4 akapit 2". Przypisy powinny być oznaczane kolejnym numerem w całym tekście PMG-Z, podawanym cyframi arabskimi, jako indeks górny.

87. PMG-Z powinien być zredagowany tekstem o następujących parametrach brzegowych:

87.1. typ czcionki - "Arial CE" lub "Times New Roman";

87.2. wielkość czcionki tytułów rozdziałów - 14 punktów;

87.3. wielkość czcionki tytułów podrozdziałów i tekstu - 12 punktów;

87.4. odstępy między liniami tekstu: 1,15-1,5 - taki sam w całym tekście;

87.5. marginesy: lewy - 2,5 cm, prawy - 1,5 cm, górny - 1,5 cm, dolny - 1,5 cm;

87.6. nagłówek i stopka w wielkościach wystarczających na umieszczenie oznaczeń dokumentu niejawnego;

87.7. rozmiar papieru dla tekstu:

87.7.1. elementów informacyjnych, merytorycznych i uzupełniających: A4,

87.7.2. tabel załączników - A4 lub A3 w orientacji pionowej lub poziomej - w zależności od potrzeb,

87.7.3. schematów, rysunków, planów - w zależności od potrzeb, należy jednak unikać umieszczania w PMG-Z zbyt dużych arkuszy;

87.8. PMG-Z należy drukować jednostronnie w taki sposób, aby korzystanie z dokumentacji nie było utrudnione;

87.9. w tabelach, w przypadku konieczności przeniesienia ich treści na kolejne strony, należy stosować powtarzanie wierszy nagłówków.

88. W przypadku, gdy przedsiębiorca sporządzający PMG-Z nie posiada sprzętu komputerowego, dopuszczonego przez upoważnione służby ochrony państwa do wykonywania dokumentów niejawnych o odpowiedniej klauzuli, to ustaleń niniejszej instrukcji dotyczących formatowania elektronicznego PMG-Z nie stosuje się. W takim przypadku, plan powinien być sporządzony na maszynie do pisania, na zasadach określonych w aktualnie obowiązujących przepisach o ochronie informacji niejawnych.

ZAŁĄCZNIKI:

nr 1. Strona tytułowa PMG-Z (wersja 1a oraz 1b)

nr 2. Układ dokumentacji PMG-Z przedsiębiorcy

nr 3. Karta realizacji zadania wynikającego z PMG

Część graficzna:

nr 4.1. Schemat nr 1 - SCHEMAT ORGANIZACYJNY PRZEDSIĘBIORCY ORAZ POWSTAŁEJ NA JEGO BAZIE JEDNOSTKI ZMILITARYZOWANEJ (czasu "P" i czasu "W") - na odrębnych schematach)

nr 4.2. Schemat nr 2 - PLAN ROZMIESZCZENIA OBIEKTÓW WRAZ Z LEGENDĄ (TABELA DO PLANU ROZMIESZCZENIA OBIEKTÓW NA TERENIE PRZEDSIĘBIORCY)

nr 4.3. Tabela nr 1 - BILANS ZATRUDNIENIA I POTRZEB KADROWYCH JEDNOSTKI ZMILITARYZOWANEJ

nr 4.4. Tabela nr 2 - BILANS TABORU TRANSPORTOWEGO

nr 4.5. Tabela nr 3 - PLAN ZABEZPIECZENIA POTRZEB SUROWCOWO - ENERGETYCZNYCH NIEZBĘDNYCH DO REALIZACJI PRZEZ PRZEDSIĘBIORCĘ ZADAŃ OBRONNYCH

nr 4.6. Tabela nr 4 - MOŻLIWOŚCI PRODUKCYJNO-USŁUGOWE PRZEDSIĘBIORCY W CZASIE ZAGROŻENIA BEZPIECZEŃSTWA PAŃSTWA I W CZASIE WOJNY.

nr 4.7. Schemat nr 3 - SCHEMAT ORGANIZACJI PRODUKCJI/ REMONTU W WARUNKACH URUCHOMIENIA PMG - na poszczególnych poziomach technologicznych (ilość poziomów i liczba schematów wg potrzeb przedsiębiorcy, zaleca się zachowanie minimum 3 poziomów)

nr 4.8. Tabela nr 5 - PLAN REMONTÓW I PRODUKCJI PRZEDSIĘBIORCY w czasie "P"

nr 4.9. Tabela nr 6 - PLAN REMONTÓW I PRODUKCJI PRZEDSIĘBIORCY W CZASIE ZAGROŻENIA BEZPIECZEŃSTWA PAŃSTWA I W CZASIE WOJNY,

nr 4.10. Tabela nr 7 - WYLICZENIE WSKAŹNIKÓW I DANE O SPRZEDAŻY

nr 4.11. Tabela nr 8 - PLAN KOSZTÓW PONOSZONYCH PRZEZ PRZEDSIĘBIORCĘ W CZASIE "P" NA UTRZYMYWANIE MOCY PRODUKCYJNYCH LUB REMONTOWYCH NA CZAS ZAGROŻENIA BEZPIECZEŃSTWA PAŃSTWA I W CZASIE WOJNY"

nr 4.12. Tabela nr 9 - WYKAZ KOOPERANTÓW UCZESTNICZĄCYCH W REALIZACJI PRODUKCJI/REMONCIE WYROBÓW UJĘTYCH W ZADANIU OBRONNYM PRZEDSIĘBIORCY (KOOPERACJA BIERNA)

nr 4.13. Tabela nr 10 - WYKAZ PRZEDSIĘBIORCÓW, NA RZECZ KTÓRYCH PRZEDSIĘBIORCA REALIZUJE PRODUKCJĘ/REMONT WYROBÓW UJĘTYCH W PMG (KOOPERACJA CZYNNA)

nr 4.14. Tabela nr 11 - REJESTR DOKUMENTÓW ZWIĄZANYCH Z PMG-Z

nr 4.15. Tabela nr 12 - WYKAZ AKTUALIZOWANYCH STRON W PMG-Z

UWAGA:

Załączniki od nr 4.7 do nr 4.13 wykonują i umieszczają w dokumentacji PMG-Z tylko przedsiębiorcy, na których organ nakładający zadanie obronne planuje nałożyć zadania wynikające z PMG.

Załącznik Nr  1a

WZÓR

PLAN OPERACYJNY FUNKCJONOWANIA

w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny

grafika

Załącznik Nr  1b

WZÓR

PLAN OPERACYJNY FUNKCJONOWANIA

w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny

grafika

Załącznik Nr  2

Układ dokumentacji PMG-Z przedsiębiorcy

1. Podstawy prawne oraz dokumenty normatywne stanowiące podstawę do opracowania dokumentacji PMG-Z.

2. Definicje i skróty.

3. Funkcjonowanie w czasie "P" oraz podczas realizacji zadań na rzecz obronności państwa (czas zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny W"). Zasady przyjęcia i przekazania sprzętu wojskowego (świadczenia usług).

4. Organizacja pracy podczas realizacji zadań na rzecz obronności państwa.

5. Ocena maksymalnych możliwości produkcyjno-usługowych realizowanych w strukturze jednostki zmilitaryzowanej.

6. Ocena zewnętrznych i wewnętrznych zagrożeń bezpieczeństwa dla funkcjonowania w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny. Sposób reagowania na ww. zagrożenia.

7. Przedsięwzięcia i procedury realizowane podczas podwyższania stanów gotowości obronnej państwa.

8. Zasady i procedury związane z przygotowaniem i funkcjonowaniem systemu kierowania w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny (w tym w poszczególnych stanach gotowości obronnej państwa).

9. Organizacja systemu ochrony w czasie "P" oraz podczas realizacji zadań na rzecz obronności państwa (czas zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny).

10. Organizacja zabezpieczenia potrzeb: osobowych, transportowych, materiałowych oraz surowcowo-energetycznych.

11. Zakres i zasady współdziałania w realizacji zadań na rzecz obronności państwa z Siłami Zbrojnymi RP oraz innymi instytucjami.

12. Karta realizacji zadania obronnego.

Załączniki:

nr 1. Schemat nr 1 - SCHEMAT ORGANIZACYJNY PRZEDSIĘBIORCY ORAZ POWSTAŁEJ NA JEGO BAZIE JEDNOSTKI ZMILITARYZOWANEJ (czasu "P" i czasu "W") - na odrębnych schematach)

nr 2. Schemat nr 2 - PLAN ROZMIESZCZENIA OBIEKTÓW WRAZ Z LEGENDĄ (TABELA DO PLANU ROZMIESZCZENIA OBIEKTÓW NA TERENIE PRZEDSIĘBIORCY)

nr 3. Tabela nr 1 - BILANS ZATRUDNIENIA I POTRZEB KADROWYCH JEDNOSTKI ZMILITARYZOWANEJ

nr 4. Tabela nr 2 - BILANS TABORU TRANSPORTOWEGO

nr 5. Tabela nr 3 - PLAN ZABEZPIECZENIA POTRZEB SUROWCOWO - ENERGETYCZNYCH NIEZBĘDNYCH DO REALIZACJI PRZEZ PRZEDSIĘBIORCĘ ZADAŃ OBRONNYCH

nr 6. Tabela nr 4 - MOŻLIWOŚCI PRODUKCYJNO-USŁUGOWE PRZEDSIĘBIORCY W CZASIE ZAGROŻENIA BEZPIECZEŃSTWA PAŃSTA I W CZASIE WOJNY

nr 7. Schemat nr 3 - SCHEMAT ORGANIZACJI PRODUKCJI/REMONTU W WARUNKACH URUCHOMIENIA PMG - na poszczególnych poziomach technologicznych (ilość poziomów i liczba schematów wg potrzeb przedsiębiorcy, zaleca się zachowanie minimum 3 poziomów)

nr 8. Tabela nr 5 - PLAN REMONTÓW I PRODUKCJI PRZEDSIĘBIORCY w czasie "P"

nr 9. Tabela nr 6 - PLAN REMONTÓW I PRODUKCJI PRZEDSIĘBIORCY W CZASIE ZAGROŻENIA BEZPIECZEŃSTWA PAŃSTWA I W CZASIE WOJNY,

nr 10. Tabela nr 7 - WYLICZENIE WSKAŹNIKÓW I DANE O SPRZEDAŻY

nr 11. Tabela nr 8 - PLAN KOSZTÓW PONOSZONYCH PRZEZ PRZEDSIĘBIORCĘ W CZASIE "P" NA UTRZYMYWANIE MOCY PRODUKCYJNYCH LUB REMONTOWYCH NA CZAS ZAGROŻENIA BEZPIECZEŃSTWA PAŃSTWA I W CZASIE WOJNY,

nr 12. Tabela nr 9 - WYKAZ KOOPERANTÓW UCZESTNICZĄCYCH W REALIZACJI PRODUKCJI/REMONCIE WYROBÓW UJĘTYCH W ZADANIU OBRONNYM PRZEDSIĘBIORCY (KOOPERACJA BIERNA)

nr 13. Tabela nr 10 - WYKAZ PRZEDSIĘBIORCÓW, NA RZECZ KTÓRYCH PRZEDSIĘBIORCA REALIZUJE PRODUKCJĘ/REMONT WYROBÓW UJĘTYCH W PMG (KOOPERACJA CZYNNA)

nr 14. Tabela nr 11 - REJESTR DOKUMENTÓW ZWIĄZANYCH Z PMG-Z

nr 15. Tabela nr 12 - WYKAZ AKTUALIZOWANYCH STRON W PMG-Z

UWAGA:

Załączniki od nr 7 do nr 13 wykonują i umieszczają w dokumentacji PMG-Z tylko przedsiębiorcy, na których organ nakładający zadanie obronne planuje nałożyć zadania wynikające z PMG.

Załącznik Nr  3

WZÓR

KARTA REALIZACJI ZADANIA OBRONNEGO ...

Załącznik Nr  4.1

schemat nr 1a

PRZYKŁAD

Załącznik nr ....

Schemat organizacyjny .......nazwa podmiotu........

oraz powstałej na jego bazie jednostki zmilitaryzowanej - czas "P"

grafika

schemat nr 1b

PRZYKŁAD

Załącznik nr ....

Schemat organizacyjny .......nazwa podmiotu........

oraz powstałej na jego bazie jednostki zmilitaryzowanej - czas "P" i "W"

grafika

schemat nr 1c

PRZYKŁAD

Załącznik nr ....

Schemat organizacyjny .......nazwa podmiotu........

oraz powstałej na jego bazie jednostki zmilitaryzowanej - czas "W"

grafika

Załącznik Nr  4.2

PLAN ROZMIESZCZENIA OBIEKTÓW

Załącznik Nr  4.3

Tabela Nr 1 - BILANS ZATRUDNIENIA I POTRZEB KADROWYCH JEDNOSTKI ZMILITARYZOWANEJ

Lp.WyszczególnienieLimit osób ujęty w "Wykazie jednostek organizacyjnych podlegających militaryzacji"Stan

zatrudnienia na dzień

Planowane zatrudnienie w jednostce zmilitaryzowanej
1 m-c1 kwPółroczerokUwagi
123456789
1Zatrudnienie ogółem1), w tym:
a) bezpośrednio w produkcji lub usługach
b) administracji
c) służbach utrzymania ruchu
d) ochronie zakładu
e) innych
2Ilość osób objętych militaryzacją2), w tym:
a) na potrzeby zakładu
b) na potrzeby zgłoszone z poza zakładu
4Dodatkowe zatrudnienie poza limitem3)
5Ilość osób przewidzianych do reklamacji w okresie wojny
6Bilans ogólny siły roboczej
a) nadwyżka
b) niedobór1
KOMENTARZ

1) wpisać wielkość planowanego zatrudnienia, jednak nie większy niż przydzielony limit stanowisk dla jednostki zmilitaryzowanej

2) wpisać faktyczną ilość osób objętych militaryzacją posiadających nadane przydziały org-mobilizacyjne lub którym takie przydziały planuje się nadać

3) Ilość osób, które planuje się zatrudnić dodatkowo w przypadku posiadania niezbędnych środków finansowych. Osób tych nie wlicza się do limitu jednostki zmilitaryzowanej i nie nadaje się im przydziałów. Formę zatrudnienia i sposób płatności ustalają pracodawca i pracownik w drodze umowy.

4) w nagłówku kolumny 4 wpisać datę zatwierdzenia I cz. PMG-z przez organ zarządzający przedsiębiorstwem, o którym mowa w pkt 9 Wytycznych

W przypadku braku ujęcia przedsiębiorcy w "Wykazie jednostek organizacyjnych podlegających militaryzacji" należy w kol. 3 wpisać wartość limitu uzgodnioną z organem uprawnionym, który rozpoczął procedurę nadania tego limitu.

Załącznik Nr  4.4

Tabela Nr 2 - BILANS TABORU TRANSPORTOWEGO

Lp.Symbol

(indeks)

Rodzaj taboruJ.m.Stan na ...........Przewidywane średnioroczne potrzeby
OgółemPodlegających przekazaniu do WKUOgółemwłasne potrzebyBilans

(+ nadwyżka

- niedobór)

1234567810
1Autobusyogółemszt.
ładownośćosób
2Samochody

ciężarowe

ogółemszt.
ładownośćton
2.1w tym: dużej

ładowności

ogółemszt.
ładownośćton
2.2specjalizowane ogółemszt.
2.3cysterny paliwoweszt.
2.4

2.5

cysterny wodneszt.
specjalneszt.
2.6żurawie samojezdneszt.
3Ciągniki siodłowe ogółemszt.
4Ciągniki balastowe ogółemszt.
5Przyczepyogółemszt.
ładownośćton
5.1w tym niskopodwozioweszt.
6Naczepyogółemszt.
ładownośćton
INNE
UWAGA:

w nagłówku kolumn 5 i 6 wpisać datę zatwierdzenia I cz. PMG-z przez organ zarządzający przedsiębiorstwem, o którym mowa w pkt 10 Wytycznych

Załącznik Nr  4.5

Tabela Nr 3 - PLAN ZABEZPIECZENIA POTRZEB SUROWCOWO - ENERGETYCZNYCH NIEZBĘDNYCH DO REALIZACJI PRZEZ PRZEDSIĘBIORCĘ ZADAŃ OBRONNYCH

Lp.WyszczególnienieJ.m.Średnioroczne zużycie w okresie "P"Planowe zużycie w czasie "W"Maksymalne możliwości dostawyUwagi
1234567
1Energia elektryczna z:GWh
- sieci państwowej
- własnych źródeł
2Paliwa gazowehm3
2Paliwa ciekłehm3
3Woda z:tys. m3
- sieci miejskiej
- ujęć własnych
4Energia cieplna z:TJ
- sieci miejskiej
- włąsnych żródeł
5Sprężone powietrzetys. m3
6Inne (wyszczególnić jakie):

Załącznik Nr  4.6

Tabela Nr 4 - MOŻLIWOŚCI PRODUKCYJNO-USŁUGOWE PRZEDSIĘBIORCY W CZASIE ZAGROŻENIA BEZPIECZEŃSTWA I W CZASIE WOJNY1)

Lp.WyszczególnienieJm.5)Cena

jednostkowa

brutto6)

[zł]

Maksymalne możliwości produkcji ŚB lub dostaw SpW oraz świadczenia usług7)Uwagi
Indeks materiałowy2)Nazwa

(SpW, ŚB, usługi)3)

Zakres

(produkcji/

usługi)4)

I

Miesiąca

I

Kwartału

PółroczneRoczne
1234567891011
KOMENTARZ:

1) zestawienie należy wypełnić oddzielnie w zakresie: produkcji środków bojowych, dostaw oraz usług (np. remont, projekt oraz badanie i ekspertyzy SpW) definiując powyższe w kolumnie nr 4

2) indeks materiałowy zgodny z JIM określony w "Słowniku SpW" oraz dla pozostałych nie ujętych w słowniku według " Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług" (PKWiU) - w innych przypadkach usług nie wpisywać

3) nazwa i typ SpW lub usługi (również nazwa np. projektu, badania i espertyz), która dotyczy dostawy/produkcji/usługi

4) szczegółowy zakres wykonywanej produkcji/usługi (np.: remont, produkcja, projekt, badanie, espertyza itp.)

5) jednostka miary (np. szt., t, l, kpl.);

6) cena jednostkowa brutto produkcji/usługi/badania, ekspertyzy itp. (w zł.);

7) możliwości należy określić zgodnie ze stanem wiedzy na dzień opracowywania zastawienia z uwzględnieniem zaplanowanych przez przedsiębiorcę zmian organizacyjno-technologicznych mających wpływ na wielkość i profil działania w czasie wyższych stanów gotowości obronnej państwa (np.: zmianowość, stan zatrudnienia, potencjał i struktura jednostki zmilitaryzowanej).

Jako podstawę należy przyjąć rodzaj i ilość asortymentu SpW (usług) przewidywanego do ujęcia w planowanym zadaniu obronnym wynikającym z PMG.

W przypadku braku uwzględnienia podmiotu w PMG, przedsiębiorca jako podstawę swoich możliwości przyjmuje rodzaj i ilość asortymentu SpW lub czynności z tym związanych (np. projekty, badania i ekspertyzy), jakie jest w stanie wykonać w strukturze i potencjale jednostki zmilitaryzowanej.

Załącznik Nr  4.7

SCHEMAT ORGANIZACJI PRODUKCJI/REMONTU

W WARUNKACH URUCHOMIENIA PMG

Załącznik Nr  4.8

Tabela Nr 5 - PLAN REMONTÓW I PRODUKCJI PRZEDSIĘBIORCY w czasie "P"

Załącznik Nr  4.9

Tabela Nr 6 - PLAN REMONTÓW I PRODUKCJI PRZEDSIĘBIORCY W CZASIE ZAGROŻENIA BEZPIECZEŃSTWA PAŃSTWA I W CZASIE WOJNY

Załącznik Nr  4.10

Tabela Nr 7 - WYLICZENIE WSKAŹNIKÓW i DANE O SPRZEDAŻY

Załącznik Nr  4.11

Tabela Nr 8 - PLAN KOSZTÓW PONOSZONYCH PRZEZ PRZEDSIĘBIORCĘ W CZASIE "P" (PODLEGAJĄCYCH POKRYCIU DOTACJĄ) NA UTRZYMYWANIE MOCY PRODUKCYJNYCH LUB REMONTOWYCH NA CZAS ZAGROŻENIA BEZPIECZEŃSTWA PAŃSTWA I W CZASIE WOJNY

Załącznik Nr  4.12

Tabela Nr 9 - WYKAZ KOOPERANTÓW UCZESTNICZĄCYCH W REALIZACJI PRODUKCJI/REMONCIE WYROBÓW UJĘTYCH W ZADANIU OBRONNYM PRZEDSIĘBIORCY

(KOOPERACJA BIERNA)

Lp.Indeks materiałowy wyrobuNazwa sprzętu wojskowegoNazwa i typ składnika wyrobu (usługi) zlecanego przez PRZEDSIĘBIORCĘ kooperantowiKooperant

(skrócona nazwa i miejscowość)

Status

przedsiębiorcy

Ilość (szt. / kpl.) ogółem w PMGUwagi
I m-cI kwroczna
12345678910
KOMENTARZ:

1) - w kolumnie 2 - wyszczególnić wszystkie indeksy sprzętu zasadniczego, dla których naliczono składniki (zespoły, podzespoły) do remontu dla kooperanta, dopuszcza się wpisanie więcej niż jednego indeksu w przypadku jeśli są do niego ci sami kooperanci wymienieni w kol. 5

2) - w kolumnie 3 - wyszczególnić wszystkie typy sprzętu zasadniczego, dla których naliczono składniki (zespoły, podzespoły) do remontu dla kooperanta, można zastosować tą samą zasadę wpisywania więcej niż jednej nazwy jak dla indeksu

3) - w kolumnie 5 - wyszczególnić kooperantów w pierwszej kolejności przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym (oznaczając jako "I"), a w drugiej (oznaczając jako "II") pozostałych przedsiębiorców

4) - w kolumnie 6 - status przedsiębiorcy wpisać czy przedsiębiorca jest na liście przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym (tak - "+", nie - "-")

5) - w kolumnach 7-9 - wyszczególnić łączną ilość zlecanych kooperantowi do remontu/produkcji urządzeń, zespołów, podzespołów, itp. zgodnie z wymienionym okresem

6) - w kolumnie 10 - wyszczególnić realizowane rodzaje zadań; D - dostawa, R - remont, I - inne

Załącznik Nr  4.13

Tabela Nr 10 - WYKAZ PRZEDSIĘBIORCÓW, NA RZECZ KTÓRYCH PRZEDSIĘBIORCA REALIZUJE PRODUKCJĘ/REMONT WYROBÓW UJĘTYCH W PMG

(KOOPERACJA CZYNNA)

Lp.Indeks materiałowy sprzętu zasadniczegoNazwa sprzętu zasadniczegoNazwa i typ składnika (usługi) SpW zleconego przez KOOPERANTA przedsiębiorcyKooperant

(skrócona nazwa i miejscowość)

Ilość (szt. / kpl) ogółem w PMGUwagi
I m-cI kwilość

roczna

123456789
KOMENTARZ:

1) W kolumnie 3 - wyszczególnić wszystkie typy zasadniczego sprzętu wojskowego, dla których naliczono składniki (zespoły, podzespoły) remontowane lub świadczono inne usługi dla kooperanta

2) W kolumny 6-8 - wyszczególnić łączną ilość otrzymanych od kooperanta zleceń remontu/produkcji urządzeń, zespołów, podzespołów, itp. zgodnie z wymienionym okresem

3) W kolumnie 9 - wyszczególnić realizowane rodzaje zadań: D - dostawy, R - remonty, I - inne

Załącznik Nr  4.14

Tabela Nr 11 - REJESTR DOKUMENTÓW ZWIĄZANYCH Z PMG-Z

Lp.Tytuł / Nazwa DokumentuNr dokumentuUWAGI
1
2
3
4
5
6
11
12
13
14
15

Załącznik Nr  4.15

Tabela Nr 12 - WYKAZ AKTUALIZOWANYCH STRON W PMG-Z

Lp.Nr stronyZakres zmianyNowy Nr stronynazwisko i stanowisko osoby aktualizującejData i Podpis osoby aktualizującejUWAGI
1
2
3
4
7
8
9
10
11
12
13
14
15
1 Wyroby i usługi w rozumieniu rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 grudnia 2001 r. w sprawie rodzajów broni i amunicji oraz wykazu wyrobów i technologii o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym, na których wytwarzanie lub obrót jest wymagana koncesja (Dz. U. poz. 1625 z 2003 r. poz. 2152 oraz z 2009 r. poz. 881) oraz decyzji Rady Nr 255/58 z dnia 15 kwietnia 1958 r. w sprawie ustalenia listy produktów (broń, amunicja i materiały wojenne), do których odnoszą się przepisy art. 346 TFUE.
2 W przypadku braku uwzględnienia podmiotu w PMG, przedsiębiorca jako podstawę swoich możliwości przyjmuje rodzaj i ilość asortymentu ŚB, SpW, ZR lub czynności z tym związanych (np. usługi) oraz innych przedsięwzięć wynikających z profilu działalności gospodarczej przedsiębiorcy, jakie jest w stanie wykonać w strukturze i potencjale jednostki zmilitaryzowanej (zgodnie z posiadanym etatem lub strukturą planowaną do osiągnięcia - w przypadku braku posiadania takiego etatu).
3 Wyroby i usługi w rozumieniu rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 grudnia 2001 r. w sprawie rodzajów broni i amunicji oraz wykazu wyrobowi technologii o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym, na których wytwarzanie lub obrót jest wymagana koncesja (Dz. U. poz. 1625 z 2003 r. poz. 2152 oraz z 2009 r. poz. 881) oraz decyzji Rady Nr 255/58 z dnia 15 kwietnia 1958 r. w sprawie ustalenia listy produktów (broń, amunicja i materiały wojenne), do których odnoszą się przepisy art. 346 TFUE.
4 Wpis dotyczący nr aneksu należy traktować fakultatywnie i wprowadzać, gdy do funkcjonującego PMG wprowadzono stosowny aneks.
5 Okres obowiązywania planu musi być zgodny z okresem na który nałożono (planuje się nałożyć) zadania obronne.
6 Wpisać tylko jedną opcję, tj. produkcja lub remont.
7 W kolejnych poziomach nie umieszcza się pozycji przewidzianej na parafę/adnotację RPW.
8 W przypadku braku uwzględnienia podmiotu w PMG, przedsiębiorca jako podstawę swoich możliwości przyjmuje rodzaj i ilość asortymentu wyrobów lub czynności z tym związanych (np. usług), jakie jest w stanie wykonać.