Wprowadzenie do użytku w resorcie obrony narodowej "Zasad współdziałania w ramach delegowania przedstawicieli narodowych do gremiów standaryzacyjnych Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego w obszarze operacyjnym".

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MON.2021.134

Akt obowiązujący
Wersja od: 1 czerwca 2021 r.

DECYZJA Nr 80/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 31 maja 2021 r.
w sprawie wprowadzenia do użytku w resorcie obrony narodowej "Zasad współdziałania w ramach delegowania przedstawicieli narodowych do gremiów standaryzacyjnych Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego w obszarze operacyjnym"

Na podstawie art. 2 1 i 15 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 196), § 1 pkt 11 lit. e i f oraz § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. poz. 426 oraz z 2014 r. poz. 933) ustala się, co następuje:pkt
§  1. 
Wprowadza się do użytku w resorcie obrony narodowej "Zasady współdziałania w ramach delegowania przedstawicieli narodowych do gremiów standaryzacyjnych Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego w obszarze operacyjnym", stanowiące załącznik do decyzji.
§  2. 
Traci moc decyzja Nr 150/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie udziału przedstawicieli narodowych w gremiach standaryzacyjnych Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego w obszarze operacyjnym (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 165).
§  3. 
Decyzja wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

ZASADY WSPÓŁDZIAŁANIA W RAMACH DELEGOWANIA PRZEDSTAWICIELI NARODOWYCH DO GREMIÓW STANDARYZACYJNYCH ORGANIZACJI TRAKTATU PÓŁNOCNOATLANTYCKIEGO W OBSZARZE OPERACYJNYM

§  1. 
Postanowienia ogólne
1. 
Zaangażowanie w realizację przedsięwzięć standaryzacyjnych Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego, zwanej dalej "NATO", skutkujące przyjęciem na gruncie narodowym rozwiązań wypracowanych wspólnie z innymi państwami członkowskimi NATO oraz państwami partnerskimi, pozwala na osiąganie oraz utrzymywanie wymaganego poziomu interoperacyjności sojuszniczej przez Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej.
2. 
Przedsięwzięcia standaryzacyjne NATO w obszarze operacyjnym realizowane są w ramach działalności właściwych gremiów standaryzacyjnych NATO, tj. rad standaryzacyjnych, grup roboczych, paneli i zespołów, złożonych z przedstawicieli państw członkowskich NATO i jego wielonarodowych struktur oraz przedstawicieli akredytowanych do NATO.
3. 
Kluczowym dla zapewnienia efektywnego zaangażowania Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w działalność standaryzacyjną NATO w obszarze operacyjnym jest delegowanie przez kierowników (dyrektorów, dowódców, szefów, komendantów) komórek i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, zwanych dalej "komórkami i jednostkami organizacyjnymi", stałych przedstawicieli narodowych do udziału w pracach właściwych gremiów standaryzacyjnych NATO.
4. 
Istotą zaangażowania stałych przedstawicieli narodowych w prace poszczególnych rad standaryzacyjnych, grup roboczych, paneli i zespołów jest zapewnienie rzeczywistego wpływu na rezultaty działalności standaryzacyjnej NATO w obszarze operacyjnym ze szczególnym uwzględnieniem obowiązujących i możliwych narodowych uwarunkowań i wymogów dotyczących dokumentów z tego obszaru.
5. 
Niezbędnym warunkiem skutecznej realizacji przedsięwzięć gremiów standaryzacyjnych NATO w obszarze operacyjnym, zarówno w kraju, jak i w ramach NATO, przez delegowanych przedstawicieli narodowych, jest współdziałanie wszystkich komórek i jednostek organizacyjnych zidentyfikowanych do udziału w tym procesie.
8. 
Zagraniczne podróże służbowe związane z udziałem przedstawicieli narodowych w gremiach standaryzacyjnych NATO w obszarze operacyjnym są planowane i realizowane na zasadach określonych w przepisach dotyczących organizowania współpracy międzynarodowej w resorcie obrony narodowej.
§  2. 
Rola i zadania osób funkcyjnych
1. 
Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego za pośrednictwem Dyrektora CDiS SZ koordynuje przedsięwzięcia związane z delegowaniem przedstawicieli narodowych do udziału w gremiach standaryzacyjnych NATO w obszarze operacyjnym poprzez:
1)
bezpośrednią współpracę z kierownikami komórek i jednostek organizacyjnych w zakresie realizacji przedsięwzięć standaryzacyjnych NATO z obszaru operacyjnego, dotyczących działań połączonych;
2)
monitorowanie realizacji działań podejmowanych w komórkach i jednostkach organizacyjnych w zakresie przedsięwzięć standaryzacyjnych NATO w obszarze operacyjnym;
3)
organizację konferencji szkoleniowo-metodycznych dotyczących realizacji przedsięwzięć w ramach udziału w pracach poszczególnych rad standaryzacyjnych, grup roboczych, paneli i zespołów.
2. 
Dyrektor CDiS SZ odpowiada za bieżącą aktualizację wykazu przedstawicieli narodowych do gremiów standaryzacyjnych NATO w obszarze operacyjnym delegowanych przez komórki i jednostki organizacyjne, w oparciu o "Wykaz instytucji odpowiedzialnych za delegowanie przedstawicieli narodowych do gremiów NATO w obszarze operacyjnym" stanowiący załącznik do niniejszych zasad.
3. 
Dyrektor CDiS SZ archiwizuje elektroniczne wersje otrzymanych sprawozdań z przedsięwzięć obejmujących udział przedstawicieli narodowych w pracach gremiów standaryzacyjnych NATO w obszarze operacyjnym, zarówno realizowanych w kraju, jak i poza jego granicami.
4. 
Dyrektor CDiS SZ odpowiada za opracowanie i przesłanie do Ministra Obrony Narodowej oraz do wiadomości Dyrektora Wojskowego Centrum Normalizacji, Jakości i Kodyfikacji, poprzez Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego w terminie do dnia 10 lutego każdego roku sprawozdania dotyczącego udziału przedstawicieli komórek i jednostek organizacyjnych, delegowanych do gremiów standaryzacyjnych NATO w obszarze operacyjnym (w tym uczestniczących w opracowywaniu projektów dokumentów standaryzacyjnych NATO z obszaru operacyjnego). Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego przesyła otrzymane sprawozdanie do Ministra Obrony Narodowej do końca lutego każdego roku. Podczas opracowywania sprawozdania uwzględnia się:
1)
zakres zrealizowanych i planowanych do realizacji w kolejnym roku działań;
2)
wpływ podjętych przedsięwzięć standaryzacyjnych NATO na realizację działań w zakresie standaryzacji operacyjnej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
3)
wnioski i rekomendacje związane z zaangażowaniem komórek i jednostek organizacyjnych w prace poszczególnych gremiów;
4)
rezultaty przeprowadzonej w CDiS SZ analizy zapisów przesyłanych sprawozdań ze spotkań gremiów standaryzacyjnych NATO w obszarze operacyjnym w odniesieniu do wytycznych Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego oraz bieżącego monitowania przez CDiS SZ realizacji prac komórek i jednostek organizacyjnych w tym zakresie.
5. 
Kierownicy (dyrektorzy, dowódcy, szefowie, komendanci) komórek i jednostek organizacyjnych, delegujący przedstawicieli do prac w poszczególnych radach standaryzacyjnych, grupach roboczych, panelach i zespołach, zobowiązani są do:
1)
delegowania stałych przedstawicieli do prac w poszczególnych gremiach standaryzacyjnych NATO w obszarze operacyjnym zgodnie z zakresem odpowiedzialności komórek i jednostek organizacyjnych oraz do zapewnienia zastępstwa w przypadku braku możliwości uczestnictwa osób delegowanych;
2)
podejmowania działań zapewniających realizację przedsięwzięć standaryzacyjnych w przypadku zmian wynikających z przekształcania struktur standaryzacyjnych, bądź utworzenia dodatkowych grup lub paneli roboczych w koordynacji z CDiS SZ;
3)
prowadzenia i monitorowania zadań związanych z ratyfikacją, zatwierdzaniem, implementowaniem i wdrażaniem dokumentów standaryzacyjnych NATO w obszarze operacyjnym pozostających w ich obszarze odpowiedzialności zgodnie z przepisami dotyczącymi postępowania z dokumentami standaryzacyjnymi Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego obowiązującymi w resorcie obrony narodowej;
4)
informowania zainteresowanych kierowników (dyrektorów, dowódców, szefów, komendantów) o zadaniach realizowanych w ramach poszczególnych rad standaryzacyjnych, grup roboczych, paneli i zespołów;
5)
przesyłania do wiadomości Dyrektora CDiS SZ oraz Dyrektora Wojskowego Centrum Normalizacji, Jakości i Kodyfikacji wszystkich sprawozdań ze spotkań poszczególnych rad standaryzacyjnych, grup roboczych, paneli i zespołów w terminie 10 dni kalendarzowych od dnia ich zakończenia;
6)
przesłania do Dyrektora CDiS SZ w terminie do 14 dni od dnia wejścia w życie niniejszych zasad danych stałych przedstawicieli (stopień, imię, nazwisko, nr telefonu, adres e-mail) delegowanych do prac w poszczególnych gremiach standaryzacyjnych NATO w obszarze operacyjnym oraz niezwłocznego przesyłania do Dyrektora CDiS SZ danych stałych przedstawicieli w przypadku zmiany uprzednio wyznaczonych osób lub ich danych kontaktowych;
7)
oceny potrzeb oraz podejmowania decyzji w zakresie wyznaczania dodatkowych przedstawicieli do udziału przy opracowaniu dokumentów standaryzacyjnych NATO w obszarze operacyjnym, kierując się potrzebami rozwoju zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
8)
udzielenia wytycznych delegowanym przez siebie przedstawicielom dotyczących stanowiska dla potrzeb udziału w pracach właściwych gremiów standaryzacyjnych NATO w obszarze operacyjnym oraz w przypadku zaistnienia potrzeby przeprowadzenia dodatkowych konsultacji z przedstawicielami innych komórek i jednostek organizacyjnych.
6. 
Ponadto ustala się, co następuje:
1)
przedstawiciele narodowi delegowani do prac w poszczególnych gremiach standaryzacyjnych NATO w obszarze operacyjnym, mogą uczestniczyć w ich spotkaniach, które prowadzone są w trybie zdalnym, na przykład w formie wideokonferencji;
2)
wspieranie przez dodatkowych przedstawicieli procesu opracowania dokumentów standaryzacyjnych NATO, realizować można także w trybie zdalnym;
3)
przy wyznaczaniu przedstawicieli narodowych do prac nad dokumentami standaryzacyjnymi NATO w obszarze operacyjnym pod uwagę bierze się w szczególności priorytetowe zdolności operacyjne;
4)
decyzje o wyznaczeniu dodatkowych przedstawicieli do bezpośredniego udziału przy opracowywaniu dokumentów standaryzacyjnych NATO powinny być podejmowane z uwzględnieniem ewentualnych wymiernych korzyści dla resortu obrony narodowej;
5)
podjęcie decyzji o wyznaczeniu dodatkowych przedstawicieli do bezpośredniego udziału przy opracowaniu dokumentów standaryzacyjnych NATO, związanego z koniecznością osobistego uczestnictwa delegowanych osób w spotkaniach danego gremium standaryzacyjnego, może skutkować potrzebą zwiększenia ilości członków delegacji w stosunku do ich liczby określonej dla danego przedsięwzięcia w obowiązującym w danym roku kalendarzowym, uprzednio zatwierdzonym przez Ministra Obrony Narodowej planie współpracy międzynarodowej resortu obrony narodowej. W takich przypadkach zwiększenie liczby członków delegacji możliwe jest w rezultacie akceptacji przez właściwego przełożonego, która wyrażana jest w trybie uzyskiwania zgody na zorganizowanie przedsięwzięcia pozaplanowego przez instytucję realizującą 1 .
§  3. 
Rola i zadania przedstawicieli narodowych delegowanych do gremiów standaryzacyjnych NATO w obszarze operacyjnym
1. 
Stali przedstawiciele narodowi lub osoby wyznaczone w ich zastępstwie, delegowani do prac w poszczególnych radach standaryzacyjnych, grupach roboczych, panelach i zespołach oraz dodatkowi przedstawiciele wyznaczeni do udziału przy opracowaniu dokumentów standaryzacyjnych NATO w obszarze operacyjnym, biorą udział w konferencjach, spotkaniach, warsztatach oraz w bieżącej działalności gremiów standaryzacyjnych w ramach krajowych i zagranicznych podróży służbowych, zgodnie z obowiązującymi przepisami w resorcie obrony narodowej.
2. 
Stali przedstawiciele narodowi zobowiązani są do:
1)
reprezentowania resortu obrony narodowej w zakresie dotyczącym działalności rad standaryzacyjnych, grup roboczych, paneli i zespołów, w pracach których uczestniczą w charakterze przewodniczących delegacji lub ich członków;
2)
znajomości realizowanych przedsięwzięć wynikających z zakresu zadań gremiów standaryzacyjnych, w pracach których uczestniczą 2 ;
3)
monitorowania stanu prac nad dokumentami standaryzacyjnymi NATO znajdującymi się w obszarze odpowiedzialności danej rady standaryzacyjnej, grupy roboczej, panelu lub zespołu, w tym poprzez pozyskiwanie informacji dotyczących tych dokumentów, które udostępniane są w ramach forum internetowego Biura Standaryzacyjnego NATO 3 ;
4)
bieżącego informowania właściwych kierowników (dyrektorów, dowódców, szefów, komendantów) i przedstawicieli narodowych wydzielonych do nadrzędnych gremiów standaryzacyjnych o realizowanych zadaniach, zwłaszcza w przypadkach wymagających decyzji o podjęciu stosownych działań w ramach danej komórki i jednostki organizacyjnej oraz w jednostkach jej podległych (jeśli występują), a także nadrzędnego gremium standaryzacyjnego. Dotyczy to także sytuacji, kiedy niezbędna staje się koordynacja podejmowanych działań z innymi komórkami i jednostkami organizacyjnymi;
5)
inicjowania procesu opiniowania projektów roboczych oraz studyjnych dokumentów standaryzacyjnych NATO z obszaru operacyjnego i udziału w nim oraz przedstawiania skoordynowanego stanowiska narodowego właściwemu gremium standaryzacyjnemu NATO;
6)
opracowywania sprawozdań ze spotkań i posiedzeń gremiów standaryzacyjnych, w pracach których uczestniczyli 4 ;
7)
zgłaszania do rocznych sprawozdań propozycji dotyczących realizacji zadań przez przedstawicieli delegowanych przez właściwych kierowników komórek i jednostek organizacyjnych do prac w ramach gremiów standaryzacyjnych NATO w obszarze operacyjnym w zakresie opracowywania projektów dokumentów standaryzacyjnych NATO.
3. 
Przedstawiciele delegowani do prac w poszczególnych radach standaryzacyjnych, grupach roboczych, panelach i zespołach w charakterze przewodniczącego delegacji uczestniczą w ich obradach, prezentując stanowisko narodowe w zakresie związanym z obszarem odpowiedzialności danego gremium. W razie potrzeby w niezbędnym zakresie informują pozostałych członków danego gremium o przyjętych w resorcie obrony narodowej rozwiązaniach wynikających z jego działalności.
4. 
Przedstawiciele delegowani do prac w poszczególnych radach standaryzacyjnych, grupach roboczych, panelach i zespołach w charakterze członka delegacji uczestniczą w obradach plenarnych właściwych gremiów, a podczas ich trwania, w ramach posiadanych kompetencji, wspierają merytorycznie przewodniczących delegacji.
5. 
Przedstawiciele delegowani do udziału w opracowywaniu dokumentu standaryzacyjnego NATO w obszarze operacyjnym lub jego opiniowaniu przekazują bieżącą informację o postępach prac nad danym dokumentem do stałego przedstawiciela narodowego uczestniczącego w pracach nadrzędnego gremium standaryzacyjnego.
§  4. 
Realizacja współdziałania komórek i jednostek organizacyjnych w ramach delegowania przedstawicieli narodowych
1. 
Kierownicy (dyrektorzy, dowódcy, szefowie, komendanci) komórek i jednostek organizacyjnych delegują przedstawicieli do prac w poszczególnych gremiach w charakterze przewodniczących delegacji lub ich członków zgodnie z wykazem instytucji odpowiedzialnych za delegowanie przedstawicieli narodowych do gremiów standaryzacyjnych NATO w obszarze operacyjnym, o którym mowa w § 2 pkt 2 zasad.
2. 
W przypadku udziału w spotkaniu danej rady standaryzacyjnej, grupy roboczej, panelu lub zespołu delegacji resortu obrony narodowej w składzie dwóch i więcej osób rolę przewodniczącego delegacji sprawuje osoba delegowana z komórki lub jednostki organizacyjnej określonej w wykazie, o którym mowa w § 2 pkt 2 zasad.
3. 
Kierownicy (dyrektorzy, dowódcy, szefowie, komendanci) komórek i jednostek organizacyjnych delegujący w ramach zarządzania realizacją prac wyznaczonych osób zobowiązani są do:
1)
zapewnienia wypracowywania zapisów do dokumentów standaryzacyjnych NATO w obszarze operacyjnym w przypadku udziału przedstawicieli w bezpośrednim opracowywaniu dokumentów lub kierowania jego opracowaniem;
2)
opiniowania i uzgadniania tych dokumentów;
3)
wskazywania potrzeb rozwojowych dokumentów;
4)
realizacji wypracowanych wniosków z udziału w przedsięwzięciach standaryzacyjnych NATO.
4. 
Zasadnicze elementy podlegające koordynacji w ramach realizacji przedsięwzięć związanych z udziałem przedstawicieli narodowych w gremiach standaryzacyjnych NATO w obszarze operacyjnym obejmują m.in.:
1)
wypracowanie jednolitego stanowiska dotyczącego zakresu działalności poszczególnych rad standaryzacyjnych, grup roboczych, paneli i zespołów;
2)
ustalanie możliwości wsparcia procesu standaryzacji NATO w obszarze operacyjnym, w tym w zakresie organizacji posiedzeń (spotkań) gremiów standaryzacyjnych NATO w obszarze operacyjnym na terenie kraju oraz bezpośredniego udziału przedstawicieli narodowych w procesie opracowania dokumentów standaryzacyjnych NATO w obszarze operacyjnym.
5. 
Za koordynację przedsięwzięć związanych z realizacją prac w wymiarze narodowym w ramach gremiów standaryzacyjnych NATO w obszarze operacyjnym odpowiedzialni są poszczególni przewodniczący delegacji.
6. 
Niezbędny zakres koordynacji i współpracy pomiędzy przedstawicielami do danej rady standaryzacyjnej a bezpośrednio podległymi tej radzie gremiami standaryzacyjnymi precyzuje przewodniczący delegacji do rady określonej w wykazie, o którym mowa w § 2 pkt 2 zasad. Dotyczy to również koordynacji współpracy z przedstawicielami narodowymi do grup roboczych, paneli, a także zespołów powołanych bezpośrednio do opracowania określonego dokumentu standaryzacyjnego
7. 
Za planowanie udziału przedstawicieli narodowych w gremiach standaryzacyjnych NATO w obszarze operacyjnym w danym roku kalendarzowym odpowiadają poszczególni kierownicy (dyrektorzy, dowódcy, szefowie, komendanci) komórek i jednostek organizacyjnych delegujący przedstawicieli do prac w ramach struktur standaryzacji NATO.
8. 
Zgłoszenie przedsięwzięć, obejmujących udział przedstawicieli Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w pracach poszczególnych rad standaryzacyjnych, grup roboczych, paneli i zespołów, do obowiązującego w kolejnym roku kalendarzowym planu współpracy międzynarodowej resortu obrony narodowej, następuje na podstawie zidentyfikowanych potrzeb w zakresie rozwoju zdolności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
9. 
Udział w przedmiotowych przedsięwzięciach realizowanych w trybie stacjonarnym, które nie zostały ujęte w planie współpracy międzynarodowej resortu obrony narodowej na dany rok, możliwy jest tylko w trybie realizacji przedsięwzięcia pozaplanowego 5 .
10. 
Udział w przedsięwzięciach realizowanych w trybie zdalnym (na przykład w formie wideokonferencji) nie jest objęty ograniczeniami i powinien wynikać ze zidentyfikowanych potrzeb i możliwości.
§  5. 
Czynności administracyjne i finansowanie
1. 
Wszelkie kwestie związane z realizacją niezbędnych czynności administracyjnych związanych z przygotowaniem przedstawicieli narodowych do udziału w posiedzeniach i spotkaniach gremiów standaryzacyjnych NATO w obszarze operacyjnym pozostają bezpośrednio w gestii poszczególnych kierowników (dyrektorów, dowódców, szefów, komendantów) komórek i jednostek organizacyjnych delegujących przedstawicieli.
2. 
Wymagania, o których mowa w ust. 1, dotyczą w szczególności zakwaterowania, transportu, posiadania stosownych certyfikatów bezpieczeństwa, ewentualnego wniesienia opłat konferencyjnych, które określone zostały w treści dokumentów organizacyjnych wydawanych przez organizatorów poszczególnych przedsięwzięć (na przykład ang. Calling Message lub Convening Order).

ZAŁĄCZNIK

WYKAZ INSTYTUCJI ODPOWIEDZIALNYCH ZA DELEGOWANIE PRZEDSTAWICIELI NARODOWYCH DO GREMIÓW NATO W OBSZARZE OPERACYJNYM

I. 

GREMIA PODLEGŁE LUB WSPÓŁPRACUJĄCE Z POŁĄCZONĄ RADĄ STANDARYZACYJNĄ KOMITETU WOJSKOWEGO NATO (MCJSB)

Lp.Nazwa rady/grupy/paneluKomórka/jednostka delegującaUwagi
Standardization Board
1.Military Committee Joint Standardization Board (MC JSB)CDiS SZ
Working Groups (WGs)
1.Allied Joint Operations Doctrine Working Group (AJODWG) - AJODWG - Terminology PanelCDiS SZuczestnictwo przedstawicieli KiJO 6  resortu obrony narodowej wg potrzeb
2.Joint Geospatial Standards Working Group (JGSWG)DG RSZ/SRGeo

SWW

- Geospatial Maritime Working Group (GMWG)DG RSZ/BHMW
- NATO Geospatial Information Framework Management Team (NGIF NMT)DG RSZ/SRGeouczestnictwo wg potrzeb
- Technical Management Panel (TMP)DG RSZ/SRGeo
3.Geospatial Aeronautical Working Group (GAWG)DG RSZ/SRGeo
4.Meteorological And Oceanographic Military Committee Working Group (MCWG METOC)DG RSZ/SSH SZ RP

DG RSZ/BHMW

DO RSZ/COM-DKM

- METOC - GEO/METOC REP Implementation Forum (GMRIF)DG RSZ/SSH SZ RPuczestnictwo wg potrzeb
- METOC - Military Meteorology Panel (MILMET)DG RSZ/SSH SZ RP
- METOC - Military Oceanography Panel (MILOC)DG RSZ/BHMW

DO RSZ/COM-DKM

5.Information Exchange Requirement Harmonization Working Group (IERHWG)DG RSZ
- IERHWG - Joint Symbology Panel (JSP)DG RSZ
6.Environmental Protection Working Group (EPWG)DIDG RSZ/ISz, DO RSZ, IWsp SZ - uczestnictwo wg potrzeb
- Environmental Training Panel (ETP)DG RSZDI, DO RSZ, IWsp Sz- uczestnictwo wg potrzeb
- Doctrine and Terminology Panel (DTP)DIDG RSZ/ISz, DO RSZ, IWsp SZ - uczestnictwo wg potrzeb
7.ACO Environmental Protection and Energy Efficiency Working Group (ACO EPEEWG)WIGE

DI, IWsp SZ

DI - uczestnictwo wg potrzeb
8.Joint Intelligence Working Group (JINTWG)CDiS SZ

ZAWIR-P2, SKW, SWW

- Information Exchange Requirements Panel (IERP)CDiS SZ

SWW, ZAWIR-P2, DG

RSZ

SKW

uczestnictwo wg potrzeb
- Joint Intelligence Standardization Panel (JISP)CDiS SZ

ZAWIR-P2, SKW, SWW

uczestnictwo wg potrzeb
9.NATO HUMINT Working Group (NHWG)ZAWIR-P2

DG RSZ, CDiS SZ

- NATO HUMINT Technology Working Group (NHTWG)DG RSZ
ZAWIR-P2, CDiS SZ
10.NATO Psychological Operations Working GroupZPUSZIS-P3/P7

DG RSZ/Sztab

DO RSZ, CGDP, CDiS

SZ

11.NATO Electronic Warfare Advisory Committee (NEWAC)ZAWIR-P2
12.NATO Electronic Warfare Working Group (NEWWG)CDiS SZ

ZAWIR-P2

13.NATO Emitter Database Advisory Group (NEDBAG)ZAWIR-P2

DG RSZ

DO RSZ

uczestnictwo wg potrzeb
14.NATO Advisory Committee on Signals Intelligence (NACSI)SWW

ZAWIR-P2

15.Force Protection Working Group (FPWG)ZPUSZIS-P3/P7
16.Joint CBRN Defence Capability Development Group (JCBRNDCDG)DG RSZ/IRW

CDiS SZ

- Challenge Level Panel (CLP)DG RSZ/IRW
- Detection, Identification and Monitoring Panel (DIMP)DG RSZ/IRW
- Doctrine and Terminology Panel (DTP)DG RSZ/IRW

CDiS SZ

- Hazard Management Panel (HMP)DG RSZ/IRW
- Knowledge Management Panel (IMP)DG RSZ/IRW
- Physical Protection Panel (PPP)DG RSZ/IRW
- Training and Exercises Panel (TEP)DG RSZ/IRW
17.Financial Working Group (FinWG)DB
NATO Training Group (NTG)
1.NTG Steering Group (SGNTG)CDiS SZ/ZPUSZiS-

P3/P7

DSW

2.Executive Working Group NATO Training Group (EWGNTG)CDiS SZ/ZPUSZiS-
P3/P7

DSW

NATO Training Group Task Groups (NTGTGs)
1.Individual Training and Education NTG Task Group (IT & ED NTGTG)DSW

ZPUSZIS-P3/P7

DG RSZ/ISz

CDiS SZ, ASzW, WAT,

AMW, AWLąd, LAW

2.NATO Urban Operations NTG Task Group (NUO NTGTG)DG RSZ/IWL
3.Training and Education for Peacetime Support Operations NTG Task Group (TEPSO NTGTG)CDiS SZ

ZPUSZiS-P3/P7, DG RSZ

4.Law of Armed Conflict NTG Task Group (LOAC NTGTG)DO RSZ

Sztab DG RSZ

5.Air Force Service Task Group (AFSTG)DG RSZ/ISP
6.ARmy Service Task Group (ARSTG)DG RSZ/IWL
7.NAval Service Task Group (NASTG)DG RSZ/IMW
8.Bureau for International Language Co-ordination (BILC)DSW

II. 

GRUPY I PANELE PODLEGŁE LOGISTYCZNEMU KOMITETOWI WYKONAWCZEMU (LCEG)

Lp.Nazwa grupyKomórka/jednostka delegującaUwagi
1.Logistic Committee Executive Group - Standardization (LCEG-S)ZL-P4

CDiS SZ

2.Movement and Transportation Group (M&TG)ZL-P4

IWsp SZ/STiRW-CKRW

3.Logistic Committee Standardization Working Group (LCSWG)CDiS SZ
4.Explosives Safety/Munitions Risk ManagementPanel (ESMRM Panel)DG RSZ

IWsp SZ

5.Transport of Dangerous Goods Group (TDGG)IWsp SZ/STiRW-CKRW

III. 

GRUPY I PANELE PODLEGŁE LUB WSPÓŁPRACUJĄCE Z RADĄ STANDARYZACYJNĄ WOJSK LĄDOWYCH KOMITETU WOJSKOWEGO NATO (MCLSB)

Lp.Nazwa grupyKomórka/jednostka delegującaUwagi
1.Military Committee Land Standardization Board (MCLSB)CDiS SZ DG

RSZ/IWL

Working Groups (WGs)
1.Integrated Capability Group on Indirect Fire (ICG IF WG)DG RSZ/IWL
2.Asset Tracking Working Group (AST WG)IWsp SZ/STiRW-CKRW
AST WG - Asset Tracking Capability Integration Campaign (ATCIC)IWsp SZ/STiRW-CKRW
AST WG - Communication and Infrastructure Panel (CIP)IWsp SZ/STiRW-CKRW
AST WG - Policy and Terminology Panel (PTP)IWsp SZ/STiRW-CKRW
AST WG - Technical Panel (TP)IWsp SZ/STiRW-CKRW
3.Counter-Improvised Explosive Device Working Group (C-IED WG)DG RSZ

DO RSZ J3 OIW

DO RSZ J3 OIW- uczestnictwo wg potrzeb
- C-IED WG - Military Working Dog Expert Panel (MWDEP)DG RSZ/IRW

KG ŻW, DO J3 RSZ OIW

KGŻW, DO RSZ J3 0IW- uczestnictwo wg potrzeb
- C-IED WG - Interoperability Panel (CIP)DG RSZ, DO J3 RSZ OIWDO RSZ J3 OIW- uczestnictwo wg potrzeb
- C-IED WG - Doctrine and Terminology Panel (DTP)CDiS SZ, DO J3 RSZ OIWuczestnictwo wg. Potrzeb
- C-IED WG - C-IED in a Maritime Environmental Panel (CME)DG RSZ/IMW/IRW,

DO RSZ J3 OIW

DO RSZ J3 OIW- uczestnictwo wg potrzeb
4.Combat Service Support Working Group (CSS WG)DG RSZ

IWsp SZ

- Land Forces Maintenance Panel (MP)DG RSZ/IWL

IWsp SZ, DORSZ/J4

DORSZ/J4 - uczestnictwo wg potrzeb
- Movement and Transport Panel (M&TP)IWso SZ/STiRW-CKRWDORSZ/J4 - uczestnictwo
DORSZ/J4wg potrzeb
- Information Exchange Requirements Panel (IERP)DG RSZ

IWsp SZ,

CDiS SZ

- Supply Panel (SP)IWso SZ

DGRSZ

5.Explosive Ordnance Disposal Interservice Working Group (EOD WG)DG RSZ/IRW

CDiS SZ

6.Helicopter Interservice Working Group (HIS WG)DG RSZ/ISP

CDiS SZ

- Helicopter Under-Slung and Load Equipment Panel (HUSLE)DG RSZ/ISP

IWsp SZ

7.Interoperability Ammunition Working Group (l-AMMO WG)IWsp SZ
- Ammunition Management Information System (AMIS) Planning Panel (APP)IWsp SZ
8.Military Engineering Working Group (MILENG WG)DG RSZ

CDiS SZ, DO RSZ J3 OIW

DO RSZ J3 OIW- uczestnictwo wg potrzeb
- Doctrine and Planning Panel (DPP)DG RSZ

CDiS SZ, DO RSZ J3 OIW

DO RSZ J3 OIW- uczestnictwo wg potrzeb
- Infrastructure Management Panel (IMP)IWsp SZ

DI, DO RSZ J3 OIW

uczestnictwo wg potrzeb
- Material Panel (MatP)DG RSZ/IRW

IWsp SZ, DO RSZ J3 OIW

IWsp SZ, DO RSZ J3 OIW - uczestnictwo wg potrzeb
- Terminology Panel (TP)DG RSZ

CDiS SZ, DO RSZ J3 OIW

DO RSZ J3 OIW- uczestnictwo wg potrzeb
- Information Exchange Requirements Panel (IERP)DG RSZ
9.Land Operations Working Group (LO WG)DG RSZ/IWL
- Land Doctrine Panel (LDP)DG RSZ/IWL

CDiS SZ

- Senior Land Information Exchange Requirement Panel (SLIERP)DG RSZ/IWL
- Senior Land Terminology Panel (SLTP)DG RSZ/IWL

CDiS SZ

- Specific Environments Panel (SEP)DG RSZ/IRW
- Military Police Panel (MPP)KGŻW
10.NATO Range Safety Working Group (NRSWG)DG RSZ/ISz

IWSp SZ

uczestnictwo wg potrzeb
- NRS WG - Laser Safety Panel (LSP)DG RSZ/ISz

IWSp SZ

uczestnictwo wg potrzeb
- Deterministic Safety Panel (DSP)DG RSZ/ISz

IWSp SZ

uczestnictwo wg potrzeb
- Probabilistic Safety Panel (PSP)DG RSZ/ISz

IWSp SZ

uczestnictwo wg potrzeb
11.Land Interoperability and Standardization Working Group (LIS WG)DG RSZ/IWL

CDiS SZ, WAT

IV. 

GRUPY I PANELE PODLEGŁE MEDYCZNEJ RADZIE STANDARYZACYJNEJ KOMITETU WOJSKOWEGO NATO (MCMedSB)

Lp.Nazwa grupyKomórka/jednostka delegującaUwagi
1.Military Committee Medical Standardization Board (MCMedSB)DWSZdr
2.Committee of the Chiefs of Military Medical Services in NATO (COMEDS)DWSZdr
3.COMEDS Steering Group (COMEDS SG)DWSZdr
4.COMEDS Futures Advisory Board (CFAB)DWSZdr
Working Groups (WGs)/Panels
1.Medical Standardization Working Group (MedStd WG)DWSZdr
2.Military Medical Structures, Operations and Procedures Working Group (MMSOP WG)DO RSZ
- Medical Material and Military Pharmacy Panel (MMMP P)DWSZdr
3.Force Health Protection Working Group (FHP WG)DWSZdr
- Medical Intelligence Panel (Medlntel P)DG RSZ
- Food and Water Safety and Veterinary Support Panel (FWSVS P)DWSZdr
- Dental Service Panel (DS P)DWSZdr
4.Military Health Care Working Group (MHC WG)DWSZdr
- Emergency Medicine Panel (EMed P)DWSZdr
- Special Operation Forces Medical Panel (SOFMed P)DKWS

DWSZdr

- Medical Naval Panel (MedN EP)DWSZdr

DG RSZ, DO RSZ/COM- DKM

- Blood Panel (Blood P)DWSZdr
- Military Mental Health Panel (MMH P)DWSZdr
5.Chemical, Biological, Radiation and Nuclear Medical Working Group (CBRNMed WG)DWSZdr
- Biological Medical Panel (BioMed P)DWSZdr.
6.Military Medical Training Working Group (MMT WG)DWSZdr
7.Health Information Systems and Technology Working Group (HIST WG)DWSZdr

NCBC

NCBC - uczestnictwo wg potrzeb
- Medical Information Exchange Reguirements Panel (MedlER P)DWSZdr

NCBC

NCBC - uczestnictwo wg potrzeb

V. 

GRUPY I PANELE PODLEGŁE RADZIE STANDARYZACYJNEJ SIŁ POWIETRZNYCH KOMITETU WOJSKOWEGO NATO (MCASB)

Lp.Nazwa rady/grupy/paneluKomórka/jednostka delegującaUwagi
1.Military Committee Air Standardization Board (MCASB)CDiS SZ
Working Groups (WGs)/Panels
Lp.Nazwa rady/grupy/paneluKomórka/jednostka delegującaUwagi
1.Air Operations Working Group (AOWG)CDiS SZ

DG RSZ/ISP

DO RSZ/COP-DKP

2.Flight Safety Working Group (FSWG)Inspektorat MON ds. BL
3.Personnel Recovery / Search and Rescue Working Group (PR/SARWG)DO RSZ

DG RSZ/ISP

4.Air Transport Working Group (ATWG)CDiS SZ

DG RSZ/ISP

5.Special Operations Syndicate (SOpS)DG RSZ/ISP

DKWS

6.Joint Airdrop Syndicate (JACS)DG RSZ/ISP/IWL 6. BPD
7.Aeromedical Working Group (AMDWG)DG RSZ/ISP

DWSZdr, DG RSZ/IRW

8.Air-to-Air Refueling Working Group (AARWG)DG RSZ/ISP
9.Air Electrical and Electromagnetic Considerations Working Group (AEWG)IWsp SZ/STL
10.Aircraft/Aircrew Integration Working Group (AIWG)IWsp SZ/STL
11.Aircraft Servicing and Standard Equipment Working Group (ASSEWG)IWso SZ/STL
12.Avionics System Working Group (AVSWG)IWso SZ/STL
13.Aircraft Gaseous Systems Working Group (GGSWG)IWso SZ/STL
14.NATO Forward Air Controller (FAC) & Close Air Support (CAS) ForumDG RSZ/ISP

OSzP TZKOP

15.Joint Capability Group Unmanned Aircraft Systems Operational Syndicate (JCGUAS OS)DG RSZ/ISP
16.Senior Air Information Exchange Requirement Panel (SAIERP)DG RSZ/ISP
17.Air Maritime Coordination Team (AMCT)DG RSZ/ISP/IMW

DO RSZ/COP-DKP/

COM-DKM
18.Broadband Real-Time Data Bus Team (B-RTDBT)IWso SZ

DG RSZ/ISP

VI. 

GRUPY I PANELE PODLEGŁE RADZIE STANDARYZACYJNEJ MARYNARKI WOJENNEJ KOMITETU WOJSKOWEGO NATO (MCMSB)

Lp.Nazwa rady/grupy/paneluKomórka/jednostka delegującaUwagi
1.Military Committee Maritime Standardization Board (MCMSB)PPW przy KW NATO і UE
Working Groups (WGs)/Panels
1.Amphibious Operations Working Group (AMPHIBOPSWG)CDiS SZ

DG RSZ/IMW

2.Helicopter Operations From Ships Other Than Aircraft Carriers Working Group (HOSTACWG)DG RSZ/IMW/ISP
3.Multinational Through-Deck and Aircraft Carriers Cross-deck Operations Working Group (MTACCOPSWG)DG RSZ/IMW/ISP
4.Maritime Logistics and Replenishment At Sea Working Group (ML&RASWG)DG RSZ

DG RSZ/IMW

DO RSZ/COM-DKM

IWsp SZ

5.Maritime Operations Working Group (MAROPS)DG RSZ/IMW

CDiS SZ

- Syndicate 1 Under Water Warfare (MAROPSWG-S1)DG RSZ/IMW

DO RSZ/COM-DKM

- Syndicate 2 Above Water Warfare and Electronic Warfare (MAROPSWG-S2)DG RSZ/IMW
- Syndicate 3 Maritime Information Warfare (MAROPSWG-S3)DG RSZ/IMW
6.Naval Mine Warfare Working Group (NMWWG)DG RSZ

CDiS SZ,

DO RSZ/COM-DKM

7.NATO Shipping Working Group (NSWG)DG RSZ

DO RSZ/COM-DKM

8.Electromagnetic Environmental Effects and Radiation Hazards Working Group (E3 RADHAZ WG)DG RSZ/IMWuczestnictwo wg potrzeb
9.Submarine Escape and Rescue Working Group (SMERWG)DG RSZ/IMW
10.Underwater Diving Working Group (UDWG)DG RSZ/IMW/DKWS
11.Senior Maritime Information Exchange Requirements Panel (SMIER)DG RSZ/IMWuczestnictwo wg potrzeb
UWAGA: w przypadku delegowania przedstawicieli przez więcej niż jedną komórkę/jednostkę organizacyjną nazwę komórki/jednostki organizacyjnej przewodniczącego zaznaczono podkreśleniem.

-------------------------

Wykaz użytych skrótów:

AMW Akademia Marynarki Wojennej

ASzW Akademia Sztuki Wojennej

AWLąd Akademia Wojsk Lądowych

BHMW Biuro Hydrograficzne Marynarki Wojennej

CGDP Centralna Grupa Działań Psychologicznych

CDiS SZ Centrum Doktryn i Szkolenia Sił Zbrojnych

DB Departament Budżetowy

DI Departament Infrastruktury

DG RSZ Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych

DG RSZ/IRW Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych/Inspektorat Rodzajów Wojsk

DG RSZ/ISP Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych/Inspektorat Sił Powietrznych

DG RSZ/IMW Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych/Inspektorat Marynarki Wojennej

DG RSZ/IWL Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych/Inspektorat Wojsk Lądowych

DG RSZ/ISz Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych/Inspektorat Szkolenia

DG RSZ/SRGeo Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych/Szefostwo Rozpoznania Geoprzestrzennego

DSW Departament Szkolnictwa Wojskowego

DKWS Dowództwo Komponentu Wojsk Specjalnych

DO RSZ Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych

DO RSZ J3 OIW Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych, Zarząd Operacyjny J3, Oddział Inżynierii Wojskowej

DO RSZ J4 Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych, Zarząd Logistyki J4

DO RSZ/COM-DKM Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych/Centrum Operacji Morskich - Dowództwo Komponentu Morskiego

DO RSZ/COP-DKP Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych/Centrum Operacji Powietrznych - Dowództwo Komponentu Powietrznego

DWSZdr Departament Wojskowej Służby Zdrowia

Inspektorat MON ds. BL Inspektorat MON ds. Bezpieczeństwa Lotów

IWsp SZ Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych

IWsp SZ/STL Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych/Szefostwo Techniki Lotniczej

KG ŻW Komenda Głowna Żandarmerii Wojskowej

LAW Lotnicza Akademia Wojskowa

NCBC Narodowe Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni

OSzP TZKOP Ośrodek Szkolenia Personelu Taktycznych Zespołów Kontroli Obszaru Powietrznego

SSH SZRP Szefostwo Służby Hydrometeorologicznej Sił Zbrojnych RP

STiRW-CKRW Szefostwo Transportu i Ruchu Wojsk - Centrum Kierowania Ruchem Wojsk

SKW Służba Kontrwywiadu Wojskowego

SWW Służba Wywiadu Wojskowego

WAT Wojskowa Akademia Techniczna

WIGE Wojskowa Inspekcja Gospodarki Energetycznej

ZPUSZiS-P3/P7 Zarząd Planowania Użycia Sił Zbrojnych i Szkolenia - P3/P7

ZL-P4 Zarząd Logistyki - P4

6. BPD 6. Brygada Powietrznodesantowa

1 Zgodnie z przepisami dotyczącymi organizowania współpracy międzynarodowej w resorcie obrony narodowej, a także wytycznych w tym zakresie wydanych przez właściwych przełożonych.
2 Dla każdej rady standaryzacyjnej, grupy roboczej lub panelu określonych w treści zakresu działania (ang. Terms of Reference - TOR).
3 Ang. NATO Standardization Office - NSO.
4 Zgodnie z przepisami dotyczącymi organizowania współpracy międzynarodowej w resorcie obrony narodowej.
5 Zgodnie z przepisami dotyczącymi organizowania współpracy międzynarodowej w resorcie obrony narodowej.
6 Komórki i jednostki organizacyjne.