Wprowadzenie do użytku służbowego "Wytycznych Ministra Obrony Narodowej do kształcenia obywatelskiego w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
Dz.Urz.MON.2004.12.135
Akt utracił mocDECYZJA Nr 289/MON/PSSS
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 28 września 2004 r.
w sprawie wprowadzenia do użytku służbowego "Wytycznych Ministra Obrony Narodowej do kształcenia obywatelskiego w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej"
Na podstawie § 1 pkt 7 lit. c, d, e i § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426) oraz § 3 pkt 4 lit. a zarządzenia Nr 2/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 23 stycznia 2004 r. w sprawie rozszerzenia zakresu czynności osób zajmujących kierownicze stanowiska Ministerstwa Obrony Narodowej (Dz. Urz. MON Nr 1, poz. 2), w celu określenia zasad organizacyjnych, treści, form i metod kształcenia obywatelskiego w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz zapewnienia właściwej jego realizacji, ustala się, co następuje:
ZAŁĄCZNIK
Wytyczne
Wytyczne
Rozdział 1
Wstęp
Wstęp
Udział w kształceniu obywatelskim jest służbową powinnością każdego żołnierza w trakcie pełnienia służby w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. Jednakowo ważne wychowawczo jest programowe oddziaływanie na żołnierzy poprzez dobór odpowiednich celów edukacyjnych, organizację i sprawny przebieg szkolenia oraz warunki służby w jednostce (instytucji) wojskowej.
Szczególną rolę w kształceniu obywatelskim spełniają jego organizatorzy i prowadzący, ich postawa w służbie, wiedza ogólna i humanistyczna oraz kompetencje zawodowe do kierowania i przewodzenia zespołami ludzkimi.
Rozdział 2
Zasady organizacyjne kształcenia obywatelskiego
Zasady organizacyjne kształcenia obywatelskiego
Rozdział 3
Kształcenie obywatelskie żołnierzy zawodowych
Kształcenie obywatelskie żołnierzy zawodowych
Rozdział 4
Kształcenie obywatelskie żołnierzy zasadniczej służby wojskowej
Kształcenie obywatelskie żołnierzy zasadniczej służby wojskowej
Rozdział 5
Działalność instruktorsko-metodyczna
Działalność instruktorsko-metodyczna
Oficerowie prowadzący zajęcia seminaryjne z oficerami uczestniczą w instruktażach co drugi miesiąc.
Rozdział 6
Rozliczanie kształcenia obywatelskiego
Rozliczanie kształcenia obywatelskiego
Załącznik Nr 1
Tematyka zajęć seminaryjnych dla oficerów oraz zajęć dla podoficerów i szeregowych zawodowych realizowana obligatoryjnie
Tematyka zajęć seminaryjnych dla oficerów oraz zajęć dla podoficerów i szeregowych zawodowych realizowana obligatoryjnie
Razem 4 godziny zajęć obligatoryjnych. Pozostałe 4 godziny należy wykorzystać w ramach kształcenia obywatelskiego, dostosowując problematykę zajęć stosownie do potrzeb. Tematykę ustalają dowódcy poszczególnych szczebli dowodzenia.
Razem 16 godzin zajęć obligatoryjnych. Pozostałe 4 godziny należy wykorzystać w ramach kształcenia obywatelskiego, dostosowując problematykę zajęć stosownie do potrzeb. Tematykę ustalają dowódcy poszczególnych szczebli dowodzenia.
Razem 18 godzin zajęć obligatoryjnych. Pozostałe 2 godziny należy wykorzystać w ramach kształcenia obywatelskiego, dostosowując problematykę zajęć stosownie do potrzeb. Tematykę ustalają dowódcy poszczególnych szczebli dowodzenia.
Załącznik Nr 2
Tematyka zajęć z kształcenia obywatelskiego dla żołnierzy zasadniczej służby wojskowej realizowana obligatoryjnie
Tematyka zajęć z kształcenia obywatelskiego dla żołnierzy zasadniczej służby wojskowej realizowana obligatoryjnie
Razem 61 godzin zajęć obligatoryjnych. Pozostałe godziny należy wykorzystać na przeprowadzenie zajęć związanych z rocznicami ważnych wydarzeń i potrzebami działalności wychowawczej w pododdziale. Tematykę ustalają dowódcy poszczególnych szczebli dowodzenia.
Tematy traktować należy jako propozycje. Realizować w wymiarze określonym w planie przygotowania pododdziałów do misji.
Załącznik Nr 3
........................................
........................................
OCENA EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA OBYWATELSKIEGO
za rok .......
1. Ilość grup kształcenia obywatelskiego:
2. Ilość wykładowców kształcenia obywatelskiego, w tym:
3. Ocena frekwencji podczas zajęć z kształcenia obywatelskiego.
4. Oceny za pododdział z zakresu kształcenia obywatelskiego, uzyskane w czasie inspekcji oraz kontroli kompleksowych i problemowych.
5. Opisowa ocena poziomu wiedzy obywatelskiej ustalona przez wykładowców kształcenia obywatelskiego.
6. Ilość środków finansowych przeznaczonych na zakup literatury, materiałów i usług dotyczących kształcenia obywatelskiego (ze środków własnych jednostki).
7. Stosowanie pozaaudytoryjnych form zajęć.
8. Praca instruktorsko-metodyczna z wykładowcami kształcenia obywatelskiego:
9. Wnioski z przebiegu i efektów kształcenia obywatelskiego.
10. Propozycje w zakresie:
Dowódca
.............
Uwaga: Termin przesłania materiału oceniającego efektywność kształcenia obywatelskiego przez dowódców rodzajów Sił Zbrojnych, Komendanta Głównego Żandarmerii Wojskowej i Dowódcę Garnizonu Warszawa - do dnia 20 lutego.