Wprowadzenie do stosowania Raportu Uznania Wiedzy.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2021.17

Akt utracił moc
Wersja od: 2 kwietnia 2021 r.

ZARZĄDZENIE Nr 13
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 2 kwietnia 2021 r.
w sprawie wprowadzenia do stosowania Raportu Uznania Wiedzy

Na podstawie art. 21 ust. 2 i ust. 2a oraz art. 23 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2020 r. poz. 1970) w związku z pkt 66.B.400 podsekcji E, sekcji B, załącznika nr III do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zatwierdzeń udzielanych organizacjom i personelowi zaangażowanemu w takie zadania (Dz. U. L 362 z 17.12.2014, s. 1., z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Wprowadza się do stosowania Raport Uznania Wiedzy, wydanie ósme, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2. 
Zarządzenie podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
§  3. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

RAPORT UZNANIA WIEDZY 1

Wydanie ósme

Warszawa, kwiecień 2021 r.

INFORMACJE OGÓLNE ORAZ WYJAŚNIENIA DOTYCZĄCE FORMY I TREŚCI

RAPORTU UZNANIA WIEDZY

1.
Raport Uznania Wiedzy, wydanie ósme, zgodnie z wymaganiami 66.A.25 lit. b, 66.B.400 i 66.B.405 załącznika III do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zatwierdzeń udzielanych organizacjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania (Dz. Urz. UE L 362 z 17.12.2014, str. 1, z późn. zm.), zwanym dalej "rozporządzeniem Komisji (UE) nr 1321/2014", jest dokumentem niezbędnym na etapie uznawania wiedzy nabytej w szkole lub uczelni przez kandydatów ubiegających się o licencję na obsługę techniczną statku powietrznego, wydaną zgodnie z załącznikiem III do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014, zwanej dalej "licencją Part-66", zamiast przeprowadzania egzaminów z wiedzy teoretycznej techniczno-lotniczej tych kandydatów.
2.
Raport Uznania Wiedzy został opracowany na podstawie analizy zatwierdzonych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej podstaw programowych nauczania w szkołach średnich oraz programów nauczania udostępnionych przez uczelnie wyższe. Raport Uznania Wiedzy został opracowany w formie tabeli, w której porównano zakresy i poziomy wiedzy teoretycznej techniczno-lotniczej przekazywanej w szkołach i uczelniach technicznych z zakresami i poziomami wiedzy wymaganej przez Część-66 dla poszczególnych kategorii tej licencji Part-66.
3.
W Raporcie Uznania Wiedzy ujęto indywidualnie szkoły średnie techniczne, lotnicze i uczelnie wyższe techniczne, lotnicze i inne szkoły średnie oraz uczelnie wyższe techniczne, w zależności od profilu kształcenia.
4.
Raport Uznania Wiedzy ma na celu zminimalizowanie obszaru uznaniowości w procesie licencjonowania technicznego personelu lotniczego. W oparciu o ten Raport, Inspektorzy Inspektoratu Personelu Technicznego Urzędu Lotnictwa Cywilnego mogą w sposób jednolity i przejrzysty dokonywać uznania wiedzy w większości przypadków wniosków o wydanie licencji Part-66.
5.
Dla oznaczenia poziomu wiedzy (wymaganego i osiąganego w szkole) użyto w Raporcie Uznania Wiedzy skalę trójstopniową, uwzględniającą poziomy wiedzy, które są zdefiniowane w dodatku I do załącznika III (Część-66) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014.
6.
W odniesieniu do poszczególnych kategorii licencji, kolorem zielonym oznaczono w Raporcie Uznania Wiedzy te przypadki, w których dany moduł realizowany jest w konkretnej szkole na poziomie równym lub wyższym niż poziom wymagany przez Część-66. Kolorem czerwonym zaznaczono natomiast przypadki, w których dany moduł nie jest w ogóle realizowany w konkretnej szkole lub uczelni albo poziom realizacji zagadnień modułowych jest niższy od wymaganego. W takiej sytuacji, ze względu na brak możliwości uznania wiedzy, koniecznym jest potwierdzenie jej posiadania poprzez zdanie egzaminu z danego modułu w organizacji prowadzącej działalność szkoleniową, w zakresie obsługi technicznej zatwierdzonej zgodnie z wymaganiami załącznika IV (Część-147) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014 lub w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. Kolor szary oznacza, że moduł nie jest wymagany dla danej kategorii licencji Part-66.
7.
Zaliczenie modułu absolwentom szkoły średniej wymaga przedstawienia świadectwa ukończenia szkoły średniej wraz z wykazem ocen z poszczególnych przedmiotów, świadectwo dojrzałości (jeśli posiada). Zaliczenie będzie przyznane tylko wówczas, gdy oceny z przedmiotów wymaganych do zaliczenia danego modułu dla kategorii "A" będą na poziomie co najmniej 3 a dla kategorii "B" na poziomie co najmniej 4.
8.
Zaliczenie modułu absolwentom uczelni wyższej wymaga przedstawienia dyplomu ukończenia uczelni wyższej wraz z suplementem lub indeksem. Zaliczenie będzie przyznane tylko wówczas, gdy w suplemencie lub indeksie znajdą się potwierdzenia zaliczenia przedmiotów wymaganych do zaliczenia danego modułu.
9.
Zaliczenie wiedzy będzie dokonywane tylko w przypadku złożenia wniosku (na EASA Form 19) o wydanie licencji na obsługę techniczną statku powietrznego (Part-66) w wybranej kategorii. Ponieważ zaliczenie wiedzy jest elementem rozpatrywania wniosku o wydanie licencji, stąd zaliczenie wiedzy będzie dokonane tylko dla wnioskowanej kategorii.

Moduły wiedzy podstawowej zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 1321/2014

grafika

1 Opracowany zgodnie z 66.B.400 i 66.B.405 wymagań określonych w załączniku IIIdo rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zatwierdzeń udzielanych organizacjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania (Dz. Urz. UE L 362 z 17.12.2014, str. 1, z późn. zm.).