Wprowadzenie do stosowania Podręcznika ochrony przed wojskowymi operacjami powietrznymi mogącymi stanowić potencjalne zagrożenie dla lotnictwa cywilnego.
Dz.Urz.ULC.2004.2.11
Akt obowiązującyDECYZJA Nr 29
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 22 kwietnia 2004 r.
w sprawie wprowadzenia do stosowania Podręcznika ochrony przed wojskowymi operacjami powietrznymi mogącymi stanowić potencjalne zagrożenie dla lotnictwa cywilnego
ZAŁĄCZNIK
PODRĘCZNIK OCHRONY PRZED WOJSKOWYMI OPERACJAMI POWIETRZNYMI MOGĄCYMI STANOWIĆ POTENCJALNE ZAGROŻENIE DLA LOTNICTWA CYWILNEGO
PODRĘCZNIK OCHRONY PRZED WOJSKOWYMI OPERACJAMI POWIETRZNYMI MOGĄCYMI STANOWIĆ POTENCJALNE ZAGROŻENIE DLA LOTNICTWA CYWILNEGO
Przedmowa
"Podręcznik ochrony przed wojskowymi operacjami powietrznymi mogącymi stanowić potencjalne zagrożenie dla lotnictwa cywilnego" opracowany został na wniosek Komisji Żeglugi Powietrznej na ósmym posiedzeniu sto dwudziestej sesji Komisji. Wniosek ten był efektem przeanalizowania przez Komisję Żeglugi Powietrznej zaleceń dotyczących bezpieczeństwa, zawartych w raporcie z dochodzenia ICAO w sprawie zniszczenia irańskiego Airbusa A300, lot IR655, w dniu 3 lipca 1988 r. Celem tego materiału jest podkreślenie znaczenia bieżących Standardów i Zalecanych Praktyk zawartych w odpowiednich dokumentach ICAO. Ściśle rzecz ujmując, materiał ten ma służyć Państwom pomocą w ustalaniu, jakie działania należy podjąć w sytuacjach opisywanych w ust. 2.15 i 2.16 Załącznika 11 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym - "Służby ruchu lotniczego".
Komisja uznała także, że Standardy i Zalecane Praktyki odnoszące się do wojskowych operacji powietrznych mogących stanowić potencjalne zagrożenie dla cywilnych statków powietrznych nie mogą, ze względu na swój charakter, przedstawiać konkretnych kroków, ani szczegółowych planów działania, które mają zastosowanie w każdej sytuacji, która może zaistnieć. Dlatego też Komisja określiła pewną liczbę innych działań, które zasługują na rozważenie, i które zostały zawarte w tym podręczniku.
Niniejszy materiał pomocniczy, mający charakter doradczy, opracowany został przez Sekretariat, przy pomocy grupy badawczej ds. żeglugi powietrznej, w której skład wchodzą przedstawiciele cywilnych służb lotniczych oraz eksperci wojskowi z siedmiu Umawiających się Państw oraz trzech organizacji międzynarodowych.
Od Umawiających się Państw oczekuje się zapewnienia, aby materiał zawarty w niniejszym podręczniku został poddany uwadze wszystkich członków cywilnego i wojskowego personelu administracyjnego lub operacyjnego, których dotyczy kwestia opracowania i/lub wdrożenia krajowych praktyk i procedur odnoszących się do wojskowych operacji powietrznych, mogących stwarzać potencjalne zagrożenie dla cywilnych statków powietrznych.
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
2. Kontekst historyczny
3. Koordynacja pomiędzy władzami wojskowymi, a władzami służby ruchu lotniczego (ATS)
4. Rozpowszechnianie informacji
5. Koordynacja pomiędzy organami wojskowymi, a organami służby ruchu lotniczego
6. Zapoznawanie personelu ze strefą operacji
7. Identyfikacja cywilnych statków powietrznych
8. Ostrzeżenia i pomoc w nawigacji
9. Ograniczenia ruchu lotniczego
10. Szczególne środki podejmowane w przypadku konfliktu zbrojnego lub w obliczu możliwości jego wybuchu
Załącznik A. Przykłady łączności powietrze-ziemia na częstotliwości 121,5 MHz
Załącznik B. Przykłady depesz NOTAM Klasy I, dotyczących operacji wojskowych stanowiących potencjalne zagrożenie dla cywilnych statków powietrznych
ŚRODKI OCHRONY PRZED WOJSKOWYMI OPERACJAMI POWIETRZNYMI MOGĄCYMI STANOWIĆ POTENCJALNE ZAGROŻENIE DLA LOTNICTWA CYWILNEGO
1.
WPROWADZENIE
WPROWADZENIE
2.
KONTEKST HISTORYCZNY
KONTEKST HISTORYCZNY
"Koordynacja cywilnego i wojskowego ruchu lotniczego"
ZWAŻYWSZY, że lotnictwo cywilne i wojskowe powinny wspólnie wykorzystywać przestrzeń powietrzną, a także wiele urządzeń oraz usług;
ZWAŻYWSZY, że art. 3, lit. d) Konwencji wymaga, by Umawiające się Państwa zobowiązały się, że przy ustalaniu przepisów dla swoich państwowych statków powietrznych będą mieć na względzie bezpieczeństwo żeglugi cywilnych statków powietrznych;
ZWAŻYWSZY, że nie we wszystkich dziedzinach wypracowano satysfakcjonujące rozwiązania dla wspólnego użytkowania przestrzeni powietrznej oraz
ZWAŻYWSZY, że chociaż za cel ostateczny można uznać pełną integrację kontroli cywilnego i wojskowego ruchu lotniczego, to poprawa koordynacji w wielu Państwach jest w chwili obecnej najlepszym sposobem na pokonanie istniejących trudności.
ZGROMADZENIE POSTANAWIA, ŻE
Towarzyszące praktyki
1. Umawiające się Państwa muszą zainicjować lub poprawić koordynację pomiędzy swoimi cywilnymi i wojskowymi służbami ruchu lotniczego, w celu wdrożenia zasady wyrażonej w klauzuli postanawiającej nr 1 powyżej.
2. Rada powinna zapewnić, aby kwestia koordynacji wykorzystania przestrzeni powietrznej pomiędzy lotnictwem wojskowym, a cywilnym włączona została do porządku obrad podczas posiedzeń szczebla regionalnego i okręgowego.
3. Ustalając przepisy i procedury wspomniane w klauzuli postanawiającej nr 2, dane Państwo powinno skoordynować działania z tym związane ze wszystkimi Państwami odpowiedzialnymi za zapewnienie służb ruchu lotniczego nad otwartym morzem w omawianym obszarze".
"2.15 Koordynacja pomiędzy władzami wojskowymi i władzami służby ruchu lotniczego
2.15.1 Władze ATS powinny nawiązywać i utrzymywać bliską współpracę z władzami wojskowymi odpowiedzialnymi za operacje, które mogą mieć wpływ na loty cywilnych statków powietrznych.
2.15.2 Koordynacja operacji stanowiących potencjalne zagrożenie dla cywilnych statków powietrznych powinna być przeprowadzana zgodnie z postanowieniami zawartymi w ust. 2.16.
2.15.3 Pomiędzy organami służby ruchu lotniczego, a właściwymi organami wojskowymi należy zorganizować szybką wymianę informacji koniecznych dla bezpiecznego i sprawnego wykonywania lotów cywilnych statków powietrznych.
2.15.3.1 Służba ruchu lotniczego powinna, rutynowo lub na żądanie, zgodnie z uzgodnionymi miejscowo procedurami, dostarczać właściwym organom wojskowym odpowiedni plan lotu oraz inne dane dotyczące lotów cywilnych statków powietrznych. W celu wyeliminowania lub zredukowania konieczności przechwytywania statków powietrznych, władze ATS powinny wyznaczyć wszelkie strefy lub trasy, gdzie wymogi Załącznika 2 w kwestii planów lotu, łączności dwukierunkowej oraz meldowania o pozycji stosowałyby się do wszystkich lotów tak, by zapewnić właściwym organom służby ruchu lotniczego wszystkie istotne dane celem ułatwienia identyfikacji cywilnych statków powietrznych.
2.15.3.2 Opracowane powinny zostać specjalne procedury mające na celu zapewnienie, aby:
a) organy służby ruchu lotniczego były powiadamiane o zaobserwowaniu przez organ wojskowy statku powietrznego, który jest lub może być cywilnym statkiem powietrznym, i który zbliża się lub właśnie wkracza do jakiejkolwiek strefy, w której przechwycenie go mogłoby być konieczne,
b) dołożono wszelkich starań w celu zidentyfikowania statku powietrznego oraz udzielono temu statkowi instrukcji nawigacyjnych niezbędnych dla uniknięcia konieczności przechwycenia go.
2.16 Koordynacja operacji stanowiących potencjalne zagrożenie dla cywilnych statków powietrznych
2.16.1 Przygotowania do operacji stanowiących potencjalne zagrożenie dla cywilnych statków powietrznych czy to mających miejsce nad terytorium Państwa, czy też odbywających się nad otwartym morzem, powinny być koordynowane z właściwymi władzami ATS. Działania koordynacyjne powinny zostać przeprowadzone na tyle wcześnie, by umożliwić rozpowszechnienie na czas informacji dotyczących operacji, zgodnie z postanowieniami Załącznika 15.
2.16.1.1 Zalecenie.- Jeżeli właściwą władzą ATS nie jest władza ATS Państwa, w którym siedzibę ma organizacja planująca operacje, zaleca się, aby wstępną koordynację przeprowadzono z władzą ATS odpowiedzialną za przestrzeń powietrzną nad Państwem, w którym organizacja planująca operacje ma siedzibę.
2.16.2 Celem koordynacji powinno być wypracowanie ustaleń, które najlepiej zapobiegną narażaniu cywilnych statków powietrznych na niebezpieczeństwo i maksymalnie zmniejszą ingerencję w zwykłe operacje tych statków powietrznych.
2.16.2.1 Zalecenie.- Zaleca się, aby w ramach wypracowywania tych ustaleń:
a) lokalizacje lub strefy, czas rozpoczęcia i zakończenia oraz czas trwania operacji były dobierane tak, by unikać zamykania lub ponownego wytyczania ustalonych tras ATS, blokowania najbardziej ekonomicznych poziomów lotu lub opóźnień lotów rejsowych, chyba że nie ma innej możliwości,
b) rozmiar przestrzeni powietrznej wyznaczonej dla przeprowadzenia operacji ustalono na jak najmniejszy,
c) pomiędzy właściwą władzą ATS, a organizacją lub organem przeprowadzającą operacje zapewniono bezpośrednią łączność, na wypadek gdyby trzeba było przerwać te operacje z powodu znalezienia się statku powietrznego w sytuacji zagrożenia lub innych nieprzewidzianych okoliczności.
2.16.3 Właściwe władze ATS odpowiedzialne są za zainicjowanie rozpowszechniania informacji o operacjach wojskowych.
2.16.4 Zalecenie. Jeżeli operacje stanowiące potencjalne zagrożenie dla cywilnych statków powietrznych wykonywane są regularnie lub trwają nieprzerwanie przez jakiś czas, zaleca się powołanie specjalnych Komisji, których zadaniem byłoby zapewnienie, aby potrzeby wszystkich zainteresowanych stron zostały odpowiednio skoordynowane".
3.
KOORDYNACJA POMIĘDZY WŁADZAMI WOJSKOWYMI, A WŁADZAMI ATS
KOORDYNACJA POMIĘDZY WŁADZAMI WOJSKOWYMI, A WŁADZAMI ATS
– wymiany informacji dotyczących dokładnego terminu rozpoczęcia oraz zakończenia operacji,
– wymiany informacji dotyczących tożsamości cywilnych statków powietrznych, jeśli jest to konieczne,
– koordynacji specjalnych środków bezpieczeństwa, włączając w to służbę alarmową, poszukiwawczą i ratowniczą, oraz
– koordynacji w przypadku, gdy sytuacja zagrożenia, w której znalazł się cywilny statek powietrzny lub inne nieprzewidziane okoliczności wymagają przerwania operacji lub ich części.
4.
ROZPOWSZECHNIANIE INFORMACJI
ROZPOWSZECHNIANIE INFORMACJI
5.
KOORDYNACJA POMIĘDZY ORGANAMI WOJSKOWYMI, A ORGANAMI SŁUŻBY RUCHU LOTNICZEGO
KOORDYNACJA POMIĘDZY ORGANAMI WOJSKOWYMI, A ORGANAMI SŁUŻBY RUCHU LOTNICZEGO
6.
ZAPOZNAWANIE PERSONELU ZE STREFĄ OPERACJI
ZAPOZNAWANIE PERSONELU ZE STREFĄ OPERACJI
7.
IDENTYFIKACJA CYWILNYCH STATKÓW POWIETRZNYCH
IDENTYFIKACJA CYWILNYCH STATKÓW POWIETRZNYCH
8.
OSTRZEŻENIA I POMOC W NAWIGACJI
OSTRZEŻENIA I POMOC W NAWIGACJI
"W ciągu dnia i w nocy: Seria pocisków wystrzeliwanych z ziemi w odstępach dziesięciosekundowych, z których każdy, wybuchając tworzy czerwone i zielone światła lub gwiazdy.".
9.
OGRANICZENIA RUCHU LOTNICZEGO
OGRANICZENIA RUCHU LOTNICZEGO
Uwaga. - Jeżeli trasy, o których mowa znajdują się w przestrzeni powietrznej nad otwartym morzem lub obszarem o nieustalonej przynależności państwowej, zastosowanie będą miały postanowienia zawarte w ust. 2.1.2 Załącznika 11.
10.
SZCZEGÓLNE ŚRODKI PODEJMOWANE W PRZYPADKU KONFLIKTU ZBROJNEGO LUB W OBLICZU MOŻLIWOŚCI JEGO WYBUCHU
SZCZEGÓLNE ŚRODKI PODEJMOWANE W PRZYPADKU KONFLIKTU ZBROJNEGO LUB W OBLICZU MOŻLIWOŚCI JEGO WYBUCHU
W myśl ust. 5.3.1.2 Załącznika 15, depesza NOTAM rozpowszechniana jako NOTAM Klasy I, zastępowana jest przez NOTAM Klasy II, gdy przewiduje się, że czas trwania okoliczności, o których NOTAM powiadamia, przekroczy 3 miesiące, lub gdy NOTAM pozostaje w mocy przez 3 miesiące. Egzemplarz depeszy NOTAM powinien zostać przesłany do właściwego biura regionalnego ICAO. Przykładowe egzemplarze takich depeszy NOTAM podane są w załączniku B.
________
1 ATS - Air Traffic Services
2 ang. termin "surface-to-surface missile" oznacza pocisk, odpalony bądź z pokładu okrętu, bądź z lądu, którego celem może być zarówno obiekt na wodzie, jak i na lądzie.
ZAŁĄCZNIK A
Przykłady korespondencji radiowej powietrze-ziemia na częstotliwości 121,5 MHz.
Przykłady korespondencji radiowej powietrze-ziemia na częstotliwości 121,5 MHz.
1.
Identyfikacja cywilnych statków powietrznych
Identyfikacja cywilnych statków powietrznych
Statek powietrzny: (znak wywoławczy organu wojskowego) TU (znak wywoławczy statku powietrznego) POZYCJA (pozycja) LOT REJSOWY (CZARTEROWY lub PRYWATNY) Z (punkt odlotu) DO (punkt docelowy) POZIOM (poziom) [WZNOSZĘ SIĘ NA lub ZNIŻAM SIĘ DO] (poziom).
Organ wojskowy: (znak wywoławczy statku powietrznego) TU (znak wywoławczy organu wojskowego) PRZYJĄŁEM, BEZ ODBIORU.
2.
Ostrzeżenia nawigacyjne
Ostrzeżenia nawigacyjne
Statek powietrzny: (znak wywoławczy organu wojskowego) TU (znak wywoławczy statku powietrznego) WILCO SKRĘCAM W PRAWO (lub LEWO) NA KURS (liczba).
Uwaga: Należy podkreślić, że instrukcje dla cywilnych statków powietrznych, które dotyczą zmiany ścieżki lotu powinny być skoordynowane z odpowiednim organem (odpowiednimi organami) służby ruchu lotniczego, jako że nieskoordynowane instrukcje mogą doprowadzić do powstania potencjalnego zagrożenia zderzeniem z innymi statkami powietrznymi w strefie.
________
* Pozycję należy wyrażać w sposób następujący, w kolejności zgodnej z preferencjami. Wykorzystanie współrzędnych geograficznych należy ograniczyć do przypadków, gdy brak jest innych odpowiednich odniesień.
1) (odległość) NM (kierunek) OD (pomocy nawigacyjnej, punktu meldowania lub portu lotniczego) [NA DRODZE LOTNICZEJ (oznacznik) lub NA TRASIE ATS (oznacznik)]
Przykład: 25 NM NA ZACHÓD OD WILLY NA DRODZE LOTNICZEJ A97
2) [(odległość w NM)] NA TRAWERSIE (pomoc nawigacyjna lub punkt meldowania)]
Przykład: NA TRAWERSIE NILLY NA DRODZE LOTNICZEJ R54
3) (odległość) NM (kierunek) OD (znaczący punkt nawigacyjny, taki jak miasteczko, miasto, wyspa lub góra)
Przykład: 4 NM NA POŁUDNIE OD DAISY ISLAND (WYSPY DAISY)
4) (szerokość geograficzna) SZEROKOŚCI PÓŁNOCNEJ lub POŁUDNIOWEJ (długość geograficzna) DŁUGOŚCI WSCHODNIEJ lub ZACHODNIEJ
Przykład: 16° 30' SZEROKOŚCI PÓŁNOCNEJ 14° 24' 05" DŁUGOŚCI WSCHODNIEJ
ZAŁĄCZNIK B
Przykłady depeszy NOTAM Klasy I dotyczących operacji wojskowych stanowiących potencjalne zagrożenie dla cywilnych statków powietrznych
Przykłady depeszy NOTAM Klasy I dotyczących operacji wojskowych stanowiących potencjalne zagrożenie dla cywilnych statków powietrznych
091532 EJKLYNYX
A 707 NOTAMN
A) EJKL FIR B) WIE C) UFN APRX DUR
E) SIŁY MORSKIE MAJĄCE W SKŁADZIE LOTNISKOWCE BĘDĄ OPEROWAĆ W STREFIE (opisać strefę, z wykorzystaniem odniesień do długości i szerokości geograficznej). W CELU USPRAWNIENIA KOORDYNACJI I ZAPEWNIENIA BEZPIECZEŃSTWA, WYMAGA SIĘ, BY CYWILNE STATKI POWIETRZNE OPERUJĄCE PONIŻEJ POZIOMU ... W TEJ STREFIE MIAŁY NIEPRZERWANIE WŁĄCZONY TRANSPONDER SSR, RADAR POGODOWY ORAZ RADIOWYSOKOŚCIOMIERZ. WYMAGA SIĘ RÓWNIEŻ, BY CYWILNE STATKI POWIETRZNE POZOSTAWAŁY NA CIĄGŁYM NASŁUCHU NA CZĘSTOTLIWOŚCI ALARMOWEJ 121,5 MHz, ORAZ BY ODPOWIADAŁY NA WEZWANIA DO PRZEDSTAWIENIA SIĘ POPRZEZ PODANIE TOŻSAMOŚCI STATKU POWIETRZNEGO, TYPU STATKU POWIETRZNEGO, WYSOKOŚCI BEZWZGLĘDNEJ, PUNKTU ODLOTU I PUNKTU DOCELOWEGO ORAZ TYPU LOTU (IFR lub VFR). OD STATKÓW POWIETRZNYCH, KTÓRE NIE MOGĄ SPEŁNIĆ TYCH WYMOGÓW, WYMAGA SIĘ UNIKANIA STREFY LUB POWIADOMIENIA EJKL ACC.
2. GG DCBAYNYXACCOYNYXBADCYNYX...
171814 CBADYNYX
A747 NOTAMN
A) CBAD FIR B) WIE C) UFN APRX DUR
E) ZAMELDOWANO O DZIAŁANIACH SIŁ PARAMILITARNYCH W STREFIE (opisać strefę, odnosząc się do szerokości i długości geograficznej). OD CYWILNYCH STATKÓW POWIETRZNYCH WYMAGA SIĘ, BY PODCZAS PRZELOTU PRZEZ STREFĘ UTRZYMYWAŁY POZIOM PRZYNAJMNIEJ ... W CELU UNIKNIĘCIA POTENCJALNEGO ZAGROŻENIA (opisać zagrożenie).