Warunki i tryb dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania i podręczników, zalecanie środków dydaktycznych w publicznych szkołach medycznych oraz wykazy tych programów, podręczników i środków.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MZiOS.1997.11.28

Akt utracił moc
Wersja od: 11 sierpnia 1997 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 30 lipca 1997 r.
w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania i podręczników, zalecania środków dydaktycznych w publicznych szkołach medycznych oraz wykazów tych programów, podręczników i środków.

Na podstawie art. 26 ust. 2 w związku z art. 22 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496 oraz z 1997 r. Nr 28, poz. 153) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Dopuszczony do użytku szkolnego program nauczania dla zawodu medycznego powinien uwzględniać podstawę programową kształcenia w danym zawodzie, ustaloną odrębnymi przepisami, oraz powinien składać się z:
1)
planów nauczania dla jednego lub wszystkich typów szkół, w których może być prowadzone kształcenie w danym zawodzie medycznym, zgodnie z klasyfikacją zawodów szkolnictwa zawodowego, opracowane na podstawie ramowych planów nauczania, określonych odrębnymi przepisami.
2)
programów nauczania poszczególnych przedmiotów zawodowych, zawierających:
a)
szczegółowe cele kształcenia w formie operacyjnej, wynikające z umiejętności zawartych w podstawie programowej,
b)
treści nauczania w formie haseł programowych, podzielone na działy tematyczne oraz niezbędne ćwiczenia,
c)
wskazówki metodyczne, dotyczące realizacji poszczególnych działów tematycznych i całości treści nauczania wraz z ogólnymi kryteriami oceniania uczniów w odniesieniu do umiejętności wyodrębnionych w celach kształcenia.
2.
Do programów nauczania poszczególnych przedmiotów zawodowych należy załączyć informację o podręcznikach szkolnych, książkach pomocniczych i innych środkach dydaktycznych, dopuszczonych lub zaleconych do użytku szkolnego, które mogą być wykorzystane w nauczaniu określonego przedmiotu.
§  2.
1.
Dopuszczony do użytku szkolnego podręcznik szkolny stanowi książka dla ucznia wraz z materiałami towarzyszącymi (np. kaseta) zawierająca treści kształcenia dostosowane do nauki określonego przedmiotu zawodowego (przedmiotów) w szkołach medycznych.
2.
Dopuszczony do użytku szkolnego środek dydaktyczny stanowią:
1)
książki pomocnicze, wspomagające nauczanie, przydatne do ćwiczenia określonych umiejętności albo poszerzające wiedzę z wybranego działu programu nauczania,
2)
inne przedmioty, aparaty i urządzenia, przydatne nauczycielowi lub uczniowi w procesie dydaktycznym, a w szczególności: tablice demonstracyjne, portrety, teki tematyczne, przeźrocza, foliogramy i fazogramy, fotogramy, programy komputerowe, modele, mapy, płyty gramofonowe, nagrania magnetofonowe, filmy i nagrania wideo, środki manipulacyjne, przyrządy pomiarowe, okazy, gry dydaktyczne.
§  3.
1.
Program nauczania i podręcznik szkolny dopuszcza lub środek dydaktyczny zaleca do użytku szkolnego Minister Zdrowia i Opieki Społecznej na wniosek osoby zainteresowanej.
2.
Wniosek o dopuszczenie programu nauczania do użytku szkolnego powinien określać, dla jakiego zawodu medycznego i typu szkoły przeznaczony jest program oraz autora programu i właściciela autorskich praw majątkowych.
3.
Wniosek o dopuszczenie podręcznika szkolnego lub zalecenie środka dydaktycznego do użytku szkolnego powinien określać, dla jakiego przedmiotu nauczania i kierunku kształcenia przeznaczony jest podręcznik lub środek dydaktyczny oraz rok wydania lub produkcji.
4.
Do wniosku, o którym mowa w ust. 2 i 3, załącza się recenzje rzeczoznawcy, o których mowa odpowiednio w § ust. 2 – 5.
5.
Przepisy ust. 1 – 4 nie dotyczą programów nauczania, do których autorskie prawa majątkowe przysługują Ministrowi Zdrowia i Opieki Społecznej.
§  4.
1.
Warunkiem dopuszczenia programu nauczania lub podręcznika szkolnego albo zalecenia środka dydaktycznego do użytku szkolnego jest uzyskanie pozytywnych recenzji rzeczoznawców, których listę ustala Minister Zdrowia i Opieki Społecznej.
2.
W przypadku programu nauczania wymagane są trzy niezależne recenzje zawierające ocenę zgodności programu nauczania z podstawą programową kształcenia w danym zawodzie medycznym, metod kształcenia, metod kontroli i oceny osiągnięć uczniów oraz poprawności językowej.
3.
W przypadku podręcznika szkolnego wymagane są:
1)
trzy niezależne recenzje zawierające ocenę merytorycznej zawartości książki; dwie z nich muszą także zawierać ocenę jej przydatności dydaktycznej dla danego kierunku kształcenia,
2)
recenzje zawierające ocenę poprawności językowej książki.
4.
W przypadku książki pomocniczej wymagane są dwie niezależne recenzje, o których mowa w ust. 3 pkt 1, oraz recenzja zawierająca ocenę poprawności językowej książki.
5.
W przypadku środka dydaktycznego nie będącego książką pomocniczą wymagane są dwie niezależne recenzje zawierające ocenę przydatności dydaktycznej dla wskazanego kierunku kształcenia, poprawności merytorycznej oraz stopnia bezpieczeństwa, jakości technicznej i estetyki wykonania.
6.
Rzeczoznawcami mogą być nauczyciele przedmiotów zawodowych w szkołach medycznych, nauczyciele konsultanci pracownicy naukowi i przedstawiciele praktyki z poszczególnych zawodów medycznych.
7.
Wyboru rzeczoznawców z listy, o której mowa w ust. 1, dokonuje oraz koszty recenzji ponosi osoba ubiegająca się o dopuszczenie programu nauczania lub podręcznika szkolnego albo zalecenie środka dydaktycznego do użytku szkolnego.
§  5.
1.
Dopuszczenie podręcznika szkolnego lub zalecenie książki pomocniczej do użytku szkolnego może nastąpić przed ukończeniem cyklu wydawniczego, na etapie przygotowania redakcyjnego i dotyczy danego wydania oraz kolejnych nie zmienionych wydań.
2.
Zalecenie środka dydaktycznego nie będącego książką pomocniczą do użytku szkolnego może nastąpić po przedstawieniu gotowego wyrobu. Producent przechowuje wzorzec zalecanego środka dydaktycznego.
3.
W przypadku wprowadzenia zmian do kolejnego wydania podręcznika szkolnego lub książki pomocniczej albo kolejnej serii produkcyjnej innego środka dydaktycznego dopuszczenie lub zalecenie ich do użytku szkolnego może nastąpić po spełnieniu wymagań określonych w § 3. Jeżeli zmiany są nieznaczne, Minister Zdrowia i Opieki Społecznej może ograniczyć liczbę wymaganych recenzji rzeczoznawców.
§  6.
1.
Programy nauczania, podręczniki szkolne i środki dydaktyczne, które zostały dopuszczone lub zalecone do użytku szkolnego, wpisuje się do wykazów:
1)
programów nauczania dla zawodów medycznych,
2)
podręczników szkolnych dopuszczonych do użytku szkolnego w publicznych szkołach medycznych,
3)
książek pomocniczych zalecanych do użytku szkolnego w publicznych szkołach medycznych,
4)
innych środków dydaktycznych zalecanych do użytku szkolnego w publicznych szkołach medycznych.
2.
W wykazie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, wpisuje się nazwę zawodu medycznego i jego symbol cyfrowy, typ szkoły, dla którego przeznaczony jest program, autora programu i właściciela autorskich praw majątkowych, datę dopuszczenia do użytku szkolnego oraz rzeczoznawców, którzy opiniowali program.
3.
Wykazy, o których mowa w ust. 1, ogłasza się w Dzienniku Urzędowym Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej.
§  7.
1.
Wydawca podręcznika szkolnego wpisanego do wykazu, o którym mowa w § 6 ust. 1 pkt 2, zamieszcza w książce adnotację: "Książka dopuszczona do użytku szkolnego przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej i wpisana do wykazu podręczników szkolnych do nauczania... kierunek kształcenia... na podstawie recenzji rzeczoznawców... Numer w wykazie... ".
2.
Wydawca książki pomocniczej wpisanej do wykazu, o którym mowa w § 6 ust. 1 pkt 3, zamieszcza w książce adnotację: "Książka zalecana do użytku szkolnego przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej i wpisana do wykazu książek pomocniczych do nauki... kierunek kształcenia... na podstawie recenzji rzeczoznawców... Numer w wykazie...".
3.
Producent innych środków dydaktycznych wpisanych do wykazu, o którym mowa w § 6 ust. 1 pkt 4, zamieszcza w sposób zwyczajowo przyjęty dla danej grupy wyrobów informację: "Środek dydaktyczny zalecany do użytku szkolnego przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej do nauczania... kierunek kształcenia... na podstawie recenzji rzeczoznawców... Numer w wykazie...".
§  8.
1.
Program nauczania podlega skreśleniu z wykazu, o którym mowa w § 6 ust. 1 pkt 1, w przypadku:
1)
zmiany podstawy programowej kształcenia w zawodzie medycznym,
2)
skreślenia zawodu medycznego z klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego.
2.
Podręcznik szkolny lub środek dydaktyczny podlega skreśleniu z odpowiedniego wykazu, jeżeli utraci aktualność lub przydatność dydaktyczną.
3.
Skreślenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 i w ust. 2, dokonuje się na podstawie dwóch recenzji rzeczoznawców (recenzji dyskwalifikujących). Wyboru rzeczoznawców z listy, o której mowa w § 4 ust. 1, dokonuje i koszty recenzji dyskwalifikujących ponosi Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej. W przypadku skreślenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, recenzje rzeczoznawców (recenzje dyskwalifikujące) nie są wymagane.
4.
Skreślenie programu nauczania z wykazu, o którym mowa w § 6 ust. 1 pkt 1, oznacza wycofanie programu nauczania z użytku szkolnego.
5.
Skreślenie podręcznika szkolnego z wykazu, o którym mowa w § 6 ust. 1 pkt 2, oznacza wycofanie podręcznika z użytku szkolnego i utratę prawa zamieszczania adnotacji, o której mowa w § 7 ust. 1.
6.
Skreślenie środka dydaktycznego z wykazu, o którym mowa w § 6 ust. 1 pkt 3 i 4, oznacza utratę prawa zamieszczania adnotacji, o której mowa w § 7 ust. 2 i 3.
§  9.
Na wniosek autora (właściciela autorskich praw majątkowych) lub innej osoby, na której wniosek program nauczania, podręcznik szkolny lub środek dydaktyczny został dopuszczony lub zalecony do użytku szkolnego, Minister Zdrowia i Opieki Społecznej może skreślić program nauczania, podręcznik szkolny lub środek dydaktyczny z odpowiedniego wykazu. W takim przypadku skreślenie następuje z pominięciem procedury określonej w § 8.
§  10.
1.
W procesie dydaktycznym mogą być wykorzystywane środki dydaktyczne nie wpisane do wykazów, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 3 i 4, jeżeli treści w nich zawarte nie są sprzeczne z wartościami i zasadami przyjętymi za podstawę kształcenia i wychowania, a stosowanie tych środków dydaktycznych nie zagraża bezpieczeństwu uczniów.
2.
W publicznej szkole medycznej mogą być stosowane eksperymentalne podręczniki szkolne nie wpisane do wykazu o którym mowa w § 6 ust. 1 pkt 2, jeżeli ich wprowadzenie odbywa się zgodnie z przepisami określającymi zasady i warunki prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej.
§  11.
Podręczniki szkolne, książki pomocnicze i inne środki dydaktyczne dopuszczone lub zalecone do użytku szkolnego i wpisane do zestawów utworzonych na podstawie zarządzenia wymienionego w § 14, podlegają z urzędu wpisowi do wykazów, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 2–4.
§  12.
Do wniosków o wpisanie podręcznika szkolnego lub środka dydaktycznego do zestawu podręczników szkolnych lub środków dydaktycznych dopuszczonych lub zalecanych do użytku szkolnego, złożonych i nie rozpatrzonych przed dniem wejścia w życie zarządzenia, stosuje się przepisy niniejszego zarządzenia.
§  13.
Zarządzenie nie dotyczy książek pomocniczych dla nauczycieli oraz czasopism.
§  14.
Traci moc zarządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 9 października 1993 r. w sprawie zestawu dopuszczonych do użytku szkolnego podręczników oraz zalecanych środków dydaktycznych w publicznych szkołach medycznych (DZ. Urz. MZiOS Nr 11, poz. 30).
§  15.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.