Uznanie opracowania zawartego w zarządzeniu nr 37 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 15 czerwca 2000 r. (z późn. zm.) za materiał wyjściowy do prac nad ostatecznymi uregulowaniami wewnętrznymi Lasów Państwowych dotyczącymi usługowego wykonawstwa prac leśnych.

Dzienniki resortowe

B.I.LP.2001.3.18

Akt obowiązujący
Wersja od: 9 stycznia 2001 r.

ZARZĄDZENIE Nr 3
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 9 stycznia 2001 r.
w sprawie uznania opracowania zawartego w Zarządzeniu nr 37 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z dnia 15 czerwca 2000 r. (z późn. zm.) za materiał wyjściowy do prac nad ostatecznymi uregulowaniami wewnętrznymi Lasów Państwowych dotyczącymi usługowego wykonawstwa prac leśnych.

ZW-470-42/2001
§  1.
Uwzględniając wnioski i postulaty gremiów kierowniczych związków zawodowych działających w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe, w tym NSZZ "Solidarność", opracowanie zawarte w Zarządzeniu nr 37 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z dnia 15 czerwca 2000 r. uznaje się za materiał wyjściowy do prac nad ostatecznymi uregulowaniami wewnętrznymi Lasów Państwowych, dotyczącymi usługowego wykonawstwa prac leśnych.
§  2.
Naczelnika właściwego w Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych w sprawach wdrożeń i rozwoju z mocy niniejszego zarządzenia zobowiązuje się do powołania w ciągu dwóch tygodni zespołu zadaniowego, który do końca czerwca 2001 r. - z uwzględnieniem szerokiej konsultacji z jednostkami organizacyjnymi Lasów Państwowych oraz partnerami związkowymi LP - będzie miał za zadanie przygotowanie projektu nowych uregulowań wewnętrznych Lasów Państwowych, obejmujących kreowanie oraz wspieranie usługowego wykonawstwa działalności Lasów Państwowych.
§  3.
Za integralną część niniejszego zarządzenia uznaje się załącznik nr 1 pn. "Uzasadnienie".
§  4.
Traci moc Zarządzenie nr 37 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z dnia 15 czerwca 2000 r. w sprawie kreowania i wzmacniania usługowego wykonawstwa działalności administracyjnej, podstawowej, ubocznej i dodatkowej w Lasach Państwowych, a także zmieniające je Zarządzenie nr 77 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z dnia 14 grudnia 2000 r.
§  5.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

UZASADNIENIE

Zarządzenie nr 37 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z dnia 15 czerwca 2000 r. było efektem wielomiesięcznej pracy specjalnego zespołu zadaniowego. Dokument ten powstawał przy ścisłej współpracy ze Stowarzyszeniem Przedsiębiorców Leśnych. W zarządzeniu zawarto szereg załączników (w tym aplikacji komputerowych), które miały ułatwić i ujednolicić bieżącą współpracę jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych z zakładami usług leśnych.

Zarządzenie nie narzucało gotowych rozwiązań, normujących w szczegółach wizję funkcjonowania usługowego wspomagania działalności Lasów Państwowych na poziomie nadleśnictwa. W tym zakresie stanowiło jedynie adresowaną do nadleśniczych i kierowników zakładów inspirację do opracowania koncepcji przyszłościowego funkcjonowania firm prywatnych w ramach wspomagania wykonawstwa zadań jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych.

Zarządzenie obliczone zostało również na wywołanie trwałych procesów rozwojowych w sektorze firm prywatnych - w dobrze pojętym interesie Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, normując m.in. pomocniczość logistyczną i finansową LP w stosunku do firm prywatnych.

Zarządzenie nr 37 podjęło wreszcie problem prywatyzacji działalności administracyjnej w LP.

Prywatyzacja tej działalności w Lasach Państwowych jest zagadnieniem szczególnie złożonym - także z prawnego punktu widzenia.

Działalność administracyjna w Lasach Państwowych (w odróżnieniu od działalności gospodarczej: podstawowej, ubocznej i dodatkowej, gdzie posiłkowanie się usługami obcymi, jak zresztą w całej gospodarce, jest powszechnie akceptowane) to w czystym (klasycznym) ujęciu wykonywanie zarządu przez Lasy Państwowe w stosunku do mienia państwowego.

Powstaje zawsze pytanie, czy uprawnione jest przekazywanie właściwości do tego zarządu na rzecz firm prywatnych, czy legalne jest zbywanie na rzecz firm prywatnych pełnomocnictwa ustawowego do zarządzania (administrowania) mieniem i składnikami mienia Skarbu Państwa.

W trakcie przygotowywania Zarządzenia nr 37 powzięto informacje, że w Lasach Państwowych zaistniało już zjawisko prywatyzacji działalności administracyjnej, w powiązaniu z "ulokowaniem" w firmach prywatnych określonych kompetencji władczych w stosunku do mienia Skarbu Państwa.

Na przykład w Ośrodku Kultury Leśnej doszło do prywatyzacji działalności edukacyjnej (pokazowa zagroda żubrów, działalność muzealnicza itd.). Powszechne są przypadki sprywatyzowania działalności administracyjnej Lasów Państwowych w zakresie: prawnej ochrony mienia Skarbu Państwa (prywatyzacja obsługi prawnej), ochrony i katalogowania dokumentacji spraw (prywatyzacja działalności archiwistycznej), nie mówiąc już o działalności zaopatrzeniowej, szkoleniowej, obsłudze geodezyjnej, działalności urządzeniowej, socjalnej, związanej z prowadzeniem kwater myśliwskich itp.

Zaczęły się też pojawiać postulaty objęcia prywatyzacją działalności związanej z budową, rozwojem i konserwacją Systemu Informatycznego Lasów Państwowych.

Dalsze pozostawienie prywatyzacji działalności administracyjnej procesom samoistnym nie miało uzasadnienia.

Dlatego też w Zarządzeniu nr 37 przypomniano, po pierwsze, klasyfikację działalności administracyjnej (jaka działalność jest działalnością administracyjną), a po drugie - wykreowano normę, że prywatyzowaniu mogą podlegać jedynie czynności pomocnicze ("niedecyzyjne", nie związane z przekazaniem określonych uprawnień do władania majątkiem Skarbu Państwa), i to pod warunkiem zaakceptowania takich pomysłów przez dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych.

Ta część unormowań zawartych w Zarządzeniu nr 37 (faktycznie powstrzymujących "niekontrolowaną" prywatyzację działalności administracyjnej w LP) została opacznie odczytana przez wielu adresatów jako zachęta do podjęcia na szeroką skalę prywatyzacji działalności administracyjnej.

Groziło to brakiem afirmacji ze strony społeczności leśnej, w tym ze strony partnerów związkowych LP, dla całości uregulowań zawartych w Zarządzeniu nr 37 - w sytuacji, w której unormowanie usługowego wykonawstwa zadań w Lasach Państwowych, unormowanie współpracy z zakładami usług leśnych w obszarze gospodarczej działalności podstawowej (a temu poświęcone zostało przede wszystkim Zarządzenie nr 37) jest potrzebą chwili, w dobrze pojętym, długofalowym interesie PGL LP.

Biorąc to pod uwagę, za w pełni uzasadnione i racjonalne uznano przyjęcie rozwiązań i regulacji zawartych w Zarządzeniu nr 37 jedynie za materiał do dalszej dyskusji.