Utworzenie Centrum Operacyjnego Ministra Cyfryzacji.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MC.2017.34

Akt utracił moc
Wersja od: 24 października 2017 r.

ZARZĄDZENIE Nr 30
MINISTRA CYFRYZACJI 1
z dnia 22 października 2017 r.
w sprawie utworzenia Centrum Operacyjnego Ministra Cyfryzacji

Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 2 - 6 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 209 i 1566) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Tworzy się Centrum Operacyjne Ministra Cyfryzacji, zwane dalej "Centrum".
2. 
Centrum wspiera realizację zadań Ministra Cyfryzacji z zakresu cyberbezpieczeństwa,
1)
zarządzania kryzysowego oraz obronności, w szczególności w sprawach:
2)
bezpieczeństwa sfery cywilnej cyberprzestrzeni RP;
3)
systemu reagowania na incydenty teleinformatyczne;
4)
planowania cywilnego.
§  2. 
1. 
Centrum może służyć jako wydzielone miejsce pełnienia stałego dyżuru w rozumieniu § 5 ust. 3 pkt 2 zarządzenia Nr 20 Ministra Cyfryzacji z dnia 15 czerwca 2016 r. w sprawie systemu stałego dyżuru (Dz. Urz. Min. Cyf. poz. 22).
2. 
Centrum może służyć jako punkt kontaktowy HNS w rozumieniu § 1 ust. 2 pkt 1 zarządzenia Nr 19 Ministra Cyfryzacji z dnia 15 czerwca 2016 r. w sprawie funkcjonowania systemu HNS w dziale administracji rządowej informatyzacja na potrzeby realizacji zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza (Dz. Urz. Min. Cyf. poz.21).
§  3. 
Regulamin funkcjonowania Centrum określony został w załączniku do Zarządzenia.
§  4. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN FUNKCJONOWANIA CENTRUM OPERACYJNEGO MINISTRA CYFRYZACJI

§  1. 
1. 
Regulamin funkcjonowania Centrum Operacyjnego Ministra Cyfryzacji (zwany dalej "Regulaminem") określa organizację i zadania realizowane przez Centrum Operacyjne Ministra Cyfryzacji, zwane dalej "Centrum".
2. 
Centrum służy wspieraniu realizacji zadań Ministra Cyfryzacji, zwanego dalej "Ministrem", z zakresu bezpieczeństwa narodowego, w szczególności: cyberbezpieczeństwa, zarządzania kryzysowego oraz obronności.
3. 
Centrum uruchamiane, w razie potrzeby na polecenie Ministra, członka Kierownictwa Ministerstwa Cyfryzacji lub, w zależności od charakteru zagrożenia lub zdarzenia, na wniosek kierownika komórki organizacyjnej wskazanej w Instrukcji Centrum Operacyjnego, zwanej dalej "Instrukcją".
4. 
Centrum uruchamiane jest przez właściwego kierownika komórki organizacyjnej na potrzeby ćwiczeń z zakresu cyberbezpieczeństwa, zarządzania kryzysowego oraz obronności.
5. 
Centrum uruchamiane jest w budynku Ministerstwa Cyfryzacji zwanego dalej "Ministerstwem", przy ul. Królewskiej 27 w Warszawie.
6. 
W przypadku zagrożenia dla budynku Ministerstwa wymienionego w ust. 5 Minister albo członek Kierownictwa Ministerstwa może postanowić o uruchomieniu Centrum w innym budynku.
§  2. 
1. 
Do zadań Centrum należy:
1)
wspieranie Ministra w kierowaniu Narodowym Centrum Cyberbezpieczeństwa zwanym dalej "NCC" funkcjonującym w ramach Państwowego Instytutu Badawczego - Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej, jednostki nadzorowanej przez Ministra w zakresie reagowania na incydenty teleinformatyczne;
2)
zapewnienie ścisłej współpracy z pozostałymi podmiotami zaangażowanymi w reagowanie na incydenty teleinformatyczne w szczególności z Agencją Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Rządowym Centrum Bezpieczeństwa i Policją;
3)
nadzór i koordynacja działań jednostek podległych i nadzorowanych przez Ministra w sytuacji kryzysowej lub w sytuacji szczególnych zagrożeń, jeżeli jest to uzasadnione rozmiarem lub skutkami zaistniałej sytuacji;
4)
przekazywanie właściwym komórkom organizacyjnym Ministerstwa propozycji opracowania projektów decyzji, stanowisk, wytycznych i rekomendacji dotyczących cyberbezpieczeństwa, zarządzania kryzysowego oraz spraw obronnych na potrzeby kierownictwa Ministerstwa i Zespołu Zarządzania Kryzysowego Ministra Cyfryzacji;
5)
analiza sytuacji, koordynowanie i kierowanie działaniami Ministerstwa w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowej powodującej zakłócenia w funkcjonowaniu systemów informatycznych, sieci lub usług telekomunikacyjnych lub gdy takie zakłócenie miało wpływ na usługi kluczowe (podstawowe) świadczone ludności lub na systemy, rejestry i publikatory administracji publicznej;
6)
monitorowanie rozwoju sytuacji kryzysowej, jeżeli uzasadnione jest to jej zasięgiem lub skutkami;
7)
zapewnienie stałej łączności z Urzędem Komunikacji Elektronicznej i NCC w przypadku wystąpienia zakłócenia w funkcjonowaniu systemów informatycznych, sieci lub usług telekomunikacyjnych lub gdy takie zakłócenie miało wpływ na usługi kluczowe (podstawowe) świadczone ludności lub na systemy, rejestry i publikatory administracji publicznej;
8)
zapewnienie obiegu informacji w sytuacji kryzysowej na potrzeby kierownictwa Ministerstwa i Zespołu Zarządzania Kryzysowego Ministra Cyfryzacji;
9)
zapewnienie miejsca do pełnienia dyżurów w trybie alarmowym w przypadku wprowadzenia stopni alarmowych lub stopni alarmowych CRP dla osób uprawnionych do podejmowania decyzji w sprawach bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych - zgodnie z przepisami ustawy o działaniach antyterrorystycznych;
10)
zapewnienie obiegu informacji na potrzeby zadań ujętych w wykazie przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego;
11)
koordynacja wydzielonego wsparcia wynikającego z obowiązków państwa-gospodarza (HNS) w Ministerstwie, Urzędzie Komunikacji Elektronicznej i przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym w rozumieniu art. 6 ust. 1 pkt 2 i art. 18 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2017 r. poz. 430);
12)
pełnienie funkcji wsparcia głównego stanowiska kierowania Ministra w głównej siedzibie.
2. 
Szczegółowe działania Centrum służące realizacji poszczególnych zadań określone zostaną w Instrukcji i procedurach operacyjnych Centrum stanowiących załącznik do Instrukcji.
3. 
Instrukcje Centrum określi kierownik komórki organizacyjnej właściwej w zakresie cyberbezpieczeństwa po uzgodnieniu z pozostałymi kierownikami organizacyjnymi Ministerstwa.
§  3. 
1. 
Obsadę Centrum stanowią:
1)
kierownik zmiany dyżurnej;
2)
dyżurni;
3)
łącznicy.
2. 
Komórki organizacyjne Ministerstwa zapewniają obsadę centrum na stanowisku kierownika zmiany dyżurnej i co najmniej dwóch dyżurnych.
3. 
Jednostki podległe i nadzorowane przez Ministra zapewniają obsadę Centrum na stanowiskach łączników, na podstawie odrębnych umów i porozumień.
4. 
Centrum w czasie pełnienia dyżuru współpracuje z Rzecznikiem Prasowym Ministerstwa w zakresie monitorowania mediów i prowadzenia polityki informacyjnej.
5. 
Kierownika zmiany dyżurnej oraz dyżurnych i łączników wyznacza kierownik komórki organizacyjnej wskazanej w Instrukcji Centrum jako właściwej ze względu charakter zadania lub zagrożenia, które spowodowało uruchomienie Centrum.
6. 
Szczegółową obsadę Centrum przez jednostki wymienione w ust. 2 i 3 określi Instrukcja Centrum, biorąc pod uwagę charakter zadania lub zagrożenia, które spowodowało uruchomienie Centrum.
§  4. 
1. 
Do zadań kierownika zmiany dyżurnej należy:
1)
koordynacja działań pozostałych członków obsady Centrum;
2)
sporządzanie raportów z działania Centrum i rozwoju sytuacji kryzysowej;
3)
przedstawienie Ministrowi lub członkowi Kierownictwa Ministerstwa propozycji działań w zakresie zadań realizowanych przez Centrum;
4)
sporządzanie projektów decyzji, stanowisk, wytycznych i rekomendacji w zakresie zadań realizowanych przez Centrum;
5)
prowadzenie ewidencji wytwarzanych informacji niejawnych - w porozumieniu z Kierownikiem Kancelarii Tajnej Ministerstwa.
2. 
Kierownik zmiany dyżurnej jest uprawniony do:
1)
powierzania wykonywania zadań członkom obsady Centrum;
2)
zobowiązania członków obsady Centrum do przedstawienia w wyznaczonym terminie informacji o stanie realizacji powierzonych przedsięwzięć objętych zakresem działania Centrum;
3)
zobowiązywania członków obsady Centrum do przedstawiania opinii, ekspertyz lub projektów dokumentów mających na celu realizację zadań Centrum.
3. 
Realizacja zadań lub przekazanie informacji, o których mowa ust. 2, następuje w terminach wyznaczonych przez kierownika zmiany dyżurnej.
4. 
Kierownika zmiany dyżurnej podczas jego nieobecności zastępuje wyznaczony przez niego dyżurny.
§  5. 
Do zadań dyżurnych i łączników należy:
1)
monitorowanie rozwoju sytuacji kryzysowej;
2)
pozyskiwanie informacji z jednostek współpracujących z Centrum, baz danych i systemów teleinformatycznych;
3)
wymiana informacji z obsadą Centrum i jednostkami współpracującymi z Centrum;
4)
analiza pozyskanych informacji;
5)
przygotowywanie raportów w zakresie swojej właściwości i przekazywanie ich do kierownika zmiany dyżurnej;
6)
reagowanie zgodnie z Instrukcją i procedurami operacyjnymi Centrum;
7)
prowadzenie dziennika działań w postaci elektronicznej.
§  6. 
1. 
W przypadku uruchomienia Centrum pełni ono dyżur w godzinach urzędowania Ministerstwa lub, w razie potrzeby, w trybie zmianowym 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu - w zależności od charakteru zagrożenia, które spowodowało uruchomienie Centrum.
2. 
Podział dyżuru na zmiany i wzór grafiku dyżurów określony zostanie w Instrukcji, w szczególności biorąc pod uwagę wymogi dotyczące pełnienia stałego dyżuru i realizacji zadań wynikających z ochrony cyberprzestrzeni Rzeczypospolitej Polskiej oraz realizacji Krajowego Planu Zarządzania Kryzysowego.
3. 
Grafik dyżurów określa kierownik jednostki organizacyjnej uruchamiającej Centrum.
4. 
Grafik dyżurów, w stosunku do pracowników Ministerstwa, podlega uzgodnieniu i zatwierdzeniu przez Dyrektora Generalnego Ministerstwa.
§  7. 
Tryb i schemat przekazywania informacji określa Instrukcja, w szczególności biorąc pod uwagę wymogi dotyczące pełnienia stałego dyżuru i realizacji zadań wynikających z ochrony cyberprzestrzeni Rzeczypospolitej Polskiej oraz realizacji Krajowego Planu Zarządzania Kryzysowego.
§  8. 
1. 
Dokumentacja i korespondencja Centrum jest prowadzona w postaci elektronicznej, a wyjątki od tej zasady określa Instrukcja.
2. 
Obsługę kancelaryjno-biurową Centrum zapewnia Departament Cyberbezpieczeństwa z wykorzystaniem elektronicznego zarządzania dokumentacją.
3. 
Obsługę w zakresie korespondencji niejawnej zapewnia Kancelaria Tajna Ministerstwa.
4. 
Zasady ewidencji otrzymanych i wytworzonych informacji niejawnych po godzinach pracy Kancelarii Tajnej Ministerstwa określa Kierownik Kancelarii Tajnej Ministerstwa.
5. 
Zasady ruchu osobowego i udziału w dyżurach osób z zewnątrz, w tym łączników, określi Biuro Dyrektora Generalnego.
6. 
Obsługa Centrum w zakresie wskazania miejsca do odpoczynku oraz dostarczenia posiłków jest uzgadniana każdorazowo z Biurem Dyrektora Generalnego.
7. 
Obsługa transportowa Centrum jest uzgadniana każdorazowo z Biurem Dyrektora Generalnego.
8. 
Obsługę Centrum w zakresie wsparcia teleinformatycznego zapewnia Departament Infrastruktury Państwa.
1 Minister Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej - informatyzacja, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Cyfryzacji (Dz. U. poz. 1910 i 2090).