Ustalenie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MSWiA.2002.7.28

Akt utracił moc
Wersja od: 23 października 2003 r.

ZARZĄDZENIE Nr 25
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia 2 października 2002 r.
w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 1999 r. Nr 82, poz. 929, z 2000 r. Nr 120, poz. 1268 oraz z 2001 r. Nr 102, poz. 1116 i Nr 154, poz. 1799 i 1800) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ministerstwu Spraw Wewnętrznych i Administracji nadaje się regulamin organizacyjny, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Traci moc zarządzenie Nr 1 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. Urz. MSWiA Nr 1, poz. 1, Nr 3, poz. 6, Nr 5, poz. 9, Nr 8, poz. 16, 17 i 22, Nr 9, poz. 23, 25 i 28, Nr 10, poz. 33, Nr 11, poz. 36 i Nr 14, poz. 60 oraz z 2002 r. Nr 2, poz. 4 i Nr 4, poz. 10).
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

§  1.
Regulamin organizacyjny Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, zwany dalej "Regulaminem", określa zakres zadań i tryb pracy komórek organizacyjnych Ministerstwa oraz jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, zwanego dalej "Ministrem".
§  2.
Jednostki organizacyjne podległe lub nadzorowane przez Ministra wykonują zadania określone w odrębnych przepisach.
§  3.
Komórkami organizacyjnymi Ministerstwa kierują dyrektorzy przy pomocy zastępców dyrektorów oraz naczelników wydziałów.
§  4.
1.
Komórki organizacyjne Ministerstwa realizują, każda w zakresie swojego działania, zadania Ministra.
2.
Komórki organizacyjne Ministerstwa mogą wykonywać inne zadania niż określone w Regulaminie na podstawie decyzji Ministra.
§  5.
W skład komórek organizacyjnych Ministerstwa wchodzą wydziały, zespoły oraz samodzielne stanowiska pracy określone w wewnętrznych regulaminach organizacyjnych poszczególnych komórek organizacyjnych.
§  6.
Komórki organizacyjne Ministerstwa w toku swojej działalności opracowują projekty dokumentów pozostających w zakresie właściwości Ministra, w tym aktów normatywnych i innych dokumentów rządowych, aktów administracyjnych oraz umów.
§  7.
1.
Dokumenty sporządzane w komórkach organizacyjnych Ministerstwa, przedkładane do podpisu Ministrowi, Sekretarzowi i Podsekretarzom Stanu oraz Dyrektorowi Generalnemu, parafują dyrektorzy lub zastępcy dyrektorów.
2.
Dyrektorzy oraz zastępcy dyrektorów komórek organizacyjnych Ministerstwa podpisują decyzje administracyjne przygotowywane w kierowanych przez nich komórkach organizacyjnych w zakresie udzielonych im pełnomocnictw.
3.
Dokumenty, inne niż wymienione w ust. 1, podpisują dyrektorzy komórek organizacyjnych Ministerstwa oraz kierownicy jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra lub - w zakresie przez nich określonym - ich zastępcy.
§  8.
Pracownicy Ministerstwa oraz jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra mogą dokonywać określonych czynności cywilno-prawnych i faktycznych na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Ministra lub Dyrektora Generalnego - odpowiednio w zakresie ich właściwości.
§  9.
1.
Spory kompetencyjne pomiędzy komórkami organizacyjnymi Ministerstwa rozstrzyga Dyrektor Generalny.
2.
Spory kompetencyjne pomiędzy komórkami organizacyjnymi Ministerstwa a jednostkami organizacyjnymi podległymi lub nadzorowanymi przez Ministra rozstrzyga Minister.
§  10.
Do zakresu działania Gabinetu Politycznego Ministra należy zapewnienie politycznej obsługi Ministra, Sekretarza i Podsekretarzy Stanu.
§  11.
Do zakresu działania Sekretariatu Ministra należy:
1)
obsługa parlamentarna, rządowa, protokolarna oraz organizacyjna Ministra, Sekretarza i Podsekretarzy Stanu;
2)
obsługa informacyjna Ministra, Sekretarza i Podsekretarzy Stanu, prowadzenie spraw wynikających z ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej oraz spraw w zakresie komunikacji społecznej;
3)
przygotowywanie analiz, opracowań, sprawozdań i prognoz tematycznych dla Ministra;
4)
prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem przez Ministra zadań w zakresie realizacji Oświęcimskiego Strategicznego Programu Rządowego;
5)
zapewnienie przez służbę dyżurną całodobowej łączności z naczelnymi i centralnymi organami administracji rządowej oraz jednostkami organizacyjnymi podległymi lub nadzorowanymi przez Ministra;
6)
gromadzenie i przetwarzanie informacji z wykorzystaniem Poczty Elektronicznej Administracji Rządowej w korespondencji pomiędzy naczelnymi i centralnymi organami administracji rządowej oraz wojewodami,
7) 1
koordynowanie i monitorowanie działań podejmowanych przez administrację rządową w ramach realizacji Strategii Antykorupcyjnej.
§  12.
Do zakresu działania Departamentu Administracji Publicznej należy:
1)
prowadzenie spraw związanych:
a)
z funkcjonowaniem zespolonej administracji rządowej w województwie, samorządów terytorialnych oraz regionalnych izb obrachunkowych,
b)
ze zmianami podziału administracyjnego państwa oraz nazw jednostek administracyjnych i obiektów fizjograficznych,
c)
z gospodarowaniem nieruchomościami stanowiącymi własność Skarbu Państwa, na potrzeby statutowe Kancelarii Sejmu, Kancelarii Senatu, Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej i Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Trybunału Konstytucyjnego, Rzecznika Praw Obywatelskich, Sądu Najwyższego, Naczelnego Sądu Administracyjnego, Najwyższej Izby Kontroli, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Krajowego Biura Wyborczego, Państwowej Inspekcji Pracy, ministerstw, urzędów centralnych i urzędów wojewódzkich oraz przedstawicielstw dyplomatycznych i konsularnych obcych państw,
d) 2
(uchylona),
e)
z wykonywaniem przez Ministra zadań w zakresie zagospodarowania mienia przejętego od wojsk Federacji Rosyjskiej,
f)
z komunalizacją,
g)
z wykonywaniem zadań wynikających z art. 10 ust. 2 i art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt;
2)
przygotowywanie projektów rozstrzygnięć w ramach nadzoru Rady Ministrów, Prezesa Rady Ministrów nad podmiotami, o których mowa w pkt 1 lit. a oraz rozstrzyganie sporów kompetencyjnych pomiędzy organami administracji publicznej;
3)
obsługa techniczno-organizacyjna:
a)
Sekretariatu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego,
b)
Zespołu Projektu "Budowanie potencjału instytucjonalnego administracji lokalnej i regionalnej",
c)
Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej,
d)
Komisji Heraldycznej;
4)
pomoc prawna w zakresie stosowania przepisów prawa związanych z funkcjonowaniem administracji publicznej, w tym:
a)
koordynacja procesu nabywania mienia przez jednostki samorządu terytorialnego,
b)
przygotowywanie materiałów do uzgadniania statutów urzędów wojewódzkich i jednostek samorządu terytorialnego.
§  13.
Do zakresu działania Departamentu Rejestrów Państwowych należy:
1)
prowadzenie spraw związanych z:
a)
nadzorem nad systemem ewidencji ludności, rejestracją stanu cywilnego, zmianą imion i nazwisk oraz systemem wydawania dowodów osobistych i systemem wydawania paszportów,
b)
budową, utrzymaniem i rozwojem systemów teleinformatycznych prowadzonych na potrzeby rejestrów państwowych pozostających w kompetencji Ministra,
c)
budową, wdrożeniem i prowadzeniem Centralnej Ewidencji Pojazdów oraz Centralnej Ewidencji Kierowców,
d)
aktualizacją zbiorów i udostępnianiem danych ze zbiorów Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności, Ogólnokrajowej Ewidencji Wydanych i Utraconych Dowodów Osobistych, Systemu Ewidencji Paszportowej oraz weryfikacją danych w nich zgromadzonych,
e)
wykonywaniem zadań dysponenta systemu łączności rządowej,
f)
powołaniem operatora krajowego systemu radiokomunikacyjnego standardu TETRA,
g)
planowaniem i rozwojem resortowych telekomunikacyjnych sieci wewnętrznych,
h)
zabezpieczaniem realizacji zadań na rzecz Głównego Urzędu Statystycznego, w tym przygotowywaniem zbiorów dotyczących migracji,
i)
realizacją zadań wynikających z porozumień i umów w zakresie utrzymania i rozwoju systemów teleinformatycznych;
2)
obsługa systemów informatycznych wynikających z realizacji ustawy z dnia 6 marca 1997 r. o zrekompensowaniu okresowego niepodwyższania płac w sferze budżetowej oraz utraty niektórych wzrostów lub dodatków do emerytur i rent;
3)
współpraca:
a)
z Sekcją Polską Międzynarodowej Komisji Stanu Cywilnego,
b)
z urzędem obsługującym ministra właściwego do spraw informatyzacji w zakresie rozwoju informatyki w administracji rządowej.
§  14.
Do zakresu działania Departamentu Porządku Publicznego należy:
1)
prowadzenie spraw związanych:
a)
z nadzorem merytorycznym Ministra nad wykonywaniem zadań z zakresu ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz ochrony granicy państwowej i kontroli ruchu granicznego, w tym:

- opracowywanie analiz i prognoz stanu zagrożeń: bezpieczeństwa i porządku publicznego, granicy państwowej oraz stanu gotowości i sprawności funkcjonowania struktur Policji, Straży Granicznej oraz Biura Ochrony Rządu,

- opiniowanie projektów budżetów oraz realizacji dochodów i wydatków Policji, Straży Granicznej i Biura Ochrony Rządu,

b)
ze sprawowaniem zwierzchniego nadzoru Ministra nad postępowaniem mandatowym w sprawach o wykroczenia oraz nad postępowaniami związanymi z ustawą z dnia 22 sierpnia 1997 r. o bezpieczeństwie imprez masowych;
2)
obsługa organizacyjno-techniczna zespołów i komisji pozostających w kompetencji Ministra, których działalność związana jest z zadaniami Departamentu;
3)
współpraca z samorządami terytorialnymi i organizacjami pozarządowymi działającymi w sferze bezpieczeństwa i porządku publicznego.
§  15.
Do zakresu działania Departamentu Bezpieczeństwa Powszechnego należy:
1)
prowadzenie spraw związanych z:
a)
nadzorem merytorycznym Ministra nad wykonywaniem zadań z zakresu ochrony ludności i zarządzania kryzysowego, ratownictwa, w tym ratownictwa górskiego i wodnego, ochrony przeciwpożarowej, przeciwdziałania klęskom żywiołowym oraz innym zagrożeniom bezpieczeństwa powszechnego, w szczególności:

- opracowywanie analiz i prognoz stanu zagrożeń bezpieczeństwa powszechnego oraz analiz stanu gotowości i sprawności funkcjonowania systemów w tym zakresie,

- udział w opracowywaniu rozwiązań systemowych reagowania i zarządzania kryzysowego,

- opiniowanie projektów budżetów oraz realizacji dochodów i wydatków Państwowej Straży Pożarnej i Obrony Cywilnej,

b)
lotnictwem służb porządku publicznego,
c)
nadzorem Ministra nad Centrum Naukowo-Badawczym Ochrony Przeciwpożarowej im. Józefa Tuliszkowskiego,
d) 3
nadzorem i koordynacją realizacji zadań:

- wynikających ze zobowiązań sojuszniczych, z ratyfikowanych umów i konwencji międzynarodowych oraz z procesu integracji i akcesji z Unią Europejską w zakresie zarządzania kryzysowego i planowania cywilnego na wypadek zagrożeń a także współpracy cywilno-wojskowej, w zakresie kompetencji Ministra,

- związanych z planowaniem i przeprowadzaniem ćwiczeń krajowych i międzynarodowych dotyczących problematyki zarządzania kryzysowego, planowania cywilnego oraz współpracy cywilno-wojskowej, w zakresie kompetencji Ministra.

2)
współpraca w zakresie problematyki cywilno-wojskowej z organami zarządzania kryzysowego i ochrony ludności innych państw oraz z organizacjami międzynarodowymi.
§  16.
Do zakresu działania Departamentu Zezwoleń i Koncesji należy:
1)
prowadzenie spraw związanych:
a)
z udzielaniem koncesji na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia, a także wytwarzania i obrotu bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym,
b)
z udzielaniem zezwoleń na:

- wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie usług detektywistycznych,

- nabywanie nieruchomości w Polsce przez cudzoziemców oraz badanie legalności nabycia lub objęcia przez cudzoziemców nieruchomości, udziałów i akcji,

- uprzywilejowanie w ruchu drogowym pojazdów samochodowych w zakresie określonym przepisami ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym,

- ustanawianie i używanie odznak honorowych przez organizacje społeczne oraz opiniowanie wniosków dotyczących odznak organizacyjnych i okolicznościowych,

c)
z wykonywaniem zadań określonych w ustawie z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach,
d)
ze zbiórkami publicznymi w zakresie określonym ustawą z dnia 15 marca 1933 r. o zbiórkach publicznych,
e)
z fundacjami, dla których Minister jest ministrem właściwym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach;
2)
prowadzenie rejestrów nieruchomości, udziałów i akcji nabytych lub objętych przez cudzoziemców;
3)
kontrola działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia, wytwarzania i obrotu bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym i policyjnym, a także usług detektywistycznych;
4)
wydawanie opinii w sprawach zezwoleń na przywóz, wywóz i przewóz przez obszar Polski broni, amunicji, materiałów wybuchowych oraz wyrobów i ich części lub technologii o przeznaczeniu wojskowym i policyjnym, a także o wpisaniu lub wykreśleniu podmiotów gospodarczych z rejestru przedsiębiorców prowadzących obrót specjalny z zagranicą;
5)
rozpatrywanie odwołań:
a)
od decyzji wojewodów w sprawie odmowy wydawania pozwoleń, o których mowa w art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 31 stycznia 1961 r. o broni, amunicji i materiałach wybuchowych,
b)
w sprawach odznak i mundurów w zakresie określonym ustawą z dnia 21 grudnia 1978 r. o odznakach i mundurach.
§  17.
Do zakresu działania Departamentu Zdrowia należy:
1)
sprawowanie w imieniu Ministra nadzoru założycielskiego nad samodzielnymi publicznymi zakładami opieki zdrowotnej, dla których organem założycielskim jest Minister;
2)
wykonywanie zadań z zakresu medycyny pracy oraz programów zdrowotnych, których realizacja należy do Ministra;
3)
prowadzenie spraw związanych z nadzorem Ministra nad Państwową Inspekcją Sanitarną Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
§  18. 4
Do zakresu działania Departamentu Wyznań i Mniejszości Narodowych należy:
1)
prowadzenie spraw:
a)
z zakresu stosunków między Państwem a kościołami i związkami wyznaniowymi,
b)
Funduszu Kościelnego oraz współdziałanie z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych w sprawach ubezpieczeń duchownych,
c)
mniejszości narodowych, nie zastrzeżonych odrębnymi przepisami do kompetencji innych organów,
d)
rejestru kościołów oraz związków wyznaniowych,
2)
obsługa organizacyjno-techniczna:
a)
komisji do spraw zwrotu mienia Kościoła Katolickiego oraz innych kościołów i związków wyznaniowych,
b)
Komisji Wspólnej Przedstawicieli Rządu i Episkopatu Polski oraz wspólnych komisji Rządu i władz innych kościołów i związków wyznaniowych,
c)
Międzyresortowego Zespołu do Spraw Mniejszości Narodowych.
§  19.
Do zakresu działania Departamentu Prawnego należy:
1)
zapewnienie zgodności przygotowywanych w Ministerstwie projektów aktów prawnych z obowiązującym w Państwie systemem prawnym oraz zasadami techniki prawodawczej;
2)
koordynacja opracowywania projektów stanowisk:
a)
Rządu wobec przekazanych Ministrowi przez Prezesa Rady Ministrów innych niż rządowe projektów aktów ustawodawczych,
b)
Ministra wobec przekazanych Ministrowi do uzgodnienia projektów aktów normatywnych przygotowywanych przez naczelne i centralne organy administracji rządowej;
3)
nadzorowanie terminowości opracowywania projektów aktów prawnych i stanowisk pozostających we właściwości Ministra;
4)
wykonywanie zadań z zakresu pomocy prawnej, a w tym zapewnienie ochrony prawnej Ministra;
5)
prowadzenie spraw umów międzynarodowych w zakresie należącym do właściwości Ministra;
6)
prowadzenie rejestru aktów normatywnych wydawanych przez Ministra, ewidencji pełnomocnictw i upoważnień Ministra oraz redakcja i dystrybucja Dziennika Urzędowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
§  20.
Do zakresu działania Departamentu Finansów należy:
1)
wykonywanie funkcji dysponenta głównego części budżetu pozostających we właściwości Ministra oraz sprawowanie merytorycznego nadzoru nad gospodarką finansową dysponentów drugiego i trzeciego stopnia podległych bezpośrednio dysponentowi głównemu;
2)
opracowywanie:
a)
projektów planów dochodów i wydatków budżetowych, układu wykonawczego budżetu oraz przedkładanie propozycji przeniesień wydatków w zakresie właściwych części budżetu państwa,
b)
projektów aktów normatywnych i wystąpień do Rady Ministrów i Ministra Finansów o dodatkowe środki budżetowe z rezerwy ogólnej i rezerw celowych;
3)
sporządzanie:
a)
materiałów i informacji o projektach i wykonaniu budżetu resortu spraw wewnętrznych i administracji,
b)
zbiorczych resortowych sprawozdań finansowych z realizacji dochodów i wydatków budżetowych oraz działalności pozabudżetowej;
4)
inicjowanie i proponowanie rozwiązań systemowych i normatywnych z zakresu gospodarki finansowej, rachunkowości, zatrudnienia oraz wynagrodzeń i uposażeń;
5)
rozpatrywanie spraw dotyczących przyznawania odszkodowań - z wyłączeniem spraw wynikających ze stosunku służby lub pracy;
6)
przygotowywanie projektów decyzji w sprawach szkód w majątku resortu spraw wewnętrznych i administracji należących do właściwości Ministra.
§  21.
Do zakresu działania Departamentu Integracji Europejskiej i Współpracy Międzynarodowej należy:
1)
prowadzenie spraw związanych z:
a)
integracją europejską w zakresie działania Ministra, w tym koordynacją działań podejmowanych przez komórki organizacyjne Ministerstwa oraz jednostki organizacyjne podległe lub nadzorowane przez Ministra,
b)
udzielaniem informacji o zmianach w obszarze prawa Unii Europejskiej na potrzeby komórek organizacyjnych Ministerstwa przygotowujących wstępne opinie o zgodności opracowywanych przez nie projektów aktów normatywnych z prawem Unii Europejskiej,
c)
organizacją i koordynacją współpracy z zagranicą Kierownictwa Ministerstwa oraz nadzorem nad kontaktami zagranicznymi podległych Ministrowi centralnych organów administracji rządowej, a także współdziałaniem w tym zakresie z wojewodami i samorządami terytorialnymi,
d)
koordynacją bilateralnej oraz wielostronnej współpracy międzynarodowej pozostającej w kompetencjach Ministra,
e)
utworzeniem krajowego węzła Systemu Informacyjnego Schengen (SIS), zorganizowaniem współpracy w ramach Systemu Informacyjnego Schengen oraz zapewnieniem współdziałania i koordynacji organów i jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra w tym zakresie,
f)
wykonywaniem przez Ministra zadań w zakresie współpracy północno-wschodnich województw Rzeczypospolitej Polskiej z Obwodem Kaliningradzkim Federacji Rosyjskiej oraz regionów Rzeczypospolitej Polskiej z regionem Sankt Petersburga;
2)
obsługa:
a)
kontaktów zagranicznych Ministra, Sekretarza i Podsekretarzy Stanu,
b)
merytoryczna i organizacyjno-techniczna:

- Zespołu do Spraw Zagospodarowania Granicy Państwowej,

- komisji międzyrządowych do spraw współpracy transgranicznej i międzyregionalnej.

§  22.
Do zakresu działania Departamentu Kontroli należy:
1)
prowadzenie:
a)
kontroli w komórkach organizacyjnych Ministerstwa, organach podległych lub nadzorowanych przez Ministra i urzędach obsługujących te organy oraz w jednostkach organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra,
b)
spraw:

- dotyczących udostępniania sądom i prokuratorom materiałów operacyjnych oraz zwalniania z obowiązku zachowania tajemnicy państwowej i służbowej, w tym zakresie, funkcjonariuszy i pracowników cywilnych zatrudnionych lub pełniących służbę w Ministerstwie oraz w organach i jednostkach organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra,

- związanych z pracą rzecznika dyscypliny finansów publicznych;

2)
koordynacja kontroli prowadzonych przez komórki kontroli i służby wewnętrzne w organach i jednostkach organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra;
3)
rozpatrywanie skarg i wniosków;
4)
obsługa organizacyjno-techniczna Komisji orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych przy Ministrze Spraw Wewnętrznych i Administracji;
5)
zapewnienie warunków do realizacji zadań przez organy upoważnione do prowadzenia kontroli w Ministerstwie.
§  23.
Do zakresu działania Biura Ochrony Informacji Niejawnych należy:
1)
prowadzenie spraw związanych:
a)
z ochroną informacji niejawnych w Ministerstwie oraz realizacją zadań Ministra wynikających z przepisów ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych,
b)
ze zmianą klauzul tajności i udostępnianiem materiałów innych niż operacyjne oraz zwalnianiem z obowiązku zachowania tajemnicy państwowej i służbowej, w tym zakresie, funkcjonariuszy i pracowników cywilnych zatrudnionych lub pełniących służbę w Ministerstwie oraz w organach i jednostkach organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra;
2)
kontrola przestrzegania przepisów ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych w komórkach organizacyjnych Ministerstwa.
§  24. 5
Do zakresu działania Biura Spraw Obronnych należy:
1)
prowadzenie spraw związanych z:
a)
gospodarowaniem rezerwami gospodarczymi i koordynacją problematyki Programu Mobilizacji Gospodarki w Ministerstwie oraz organach i jednostkach organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra,
b)
nadzorem Ministra nad przygotowaniem i przeprowadzeniem rejestracji przedpoborowych oraz poboru na terenie kraju, w tym przygotowywaniem projektów decyzji Ministra jako organu II instancji w sprawach orzekania o zdolności poborowych do czynnej służby wojskowej, odroczeń zasadniczej służby wojskowej oraz kierowania przez komisje poborowe do służby zastępczej,
c)
wykonywaniem świadczeń na rzecz obrony państwa i akcji kurierskiej, w zakresie właściwości Ministra,
d)
wykonywaniem zadań określonych dla Ministra w przepisach dotyczących terenów zamkniętych niezbędnych na cele obronności i bezpieczeństwa państwa, a także obiektów szczególnie ważnych dla obronności i bezpieczeństwa państwa oraz ich szczególnej ochrony,
e)
udzielaniem zgody na służbę w obcym wojsku,
f)
pełnieniem służby kandydackiej w Policji, Straży Granicznej i Biurze Ochrony Rządu;
2)
koordynowanie i nadzór nad realizacją zadań Ministerstwa oraz organów i jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra związanych z:
a)
osiąganiem gotowości obronnej państwa,
b)
planowaniem i programowaniem obronnym, przygotowaniami obronnymi w zakresie spraw organizacyjno-mobilizacyjnych, militaryzacji, przygotowania zasobów rezerw osobowych i zabezpieczenia logistycznego, a także sprawozdawczości o gotowości do wykonywania zadań czasu "W",
c)
przygotowywaniem i zabezpieczaniem funkcjonowania stanowisk kierowania dla kierowniczych organów państwa na czas zagrożenia bezpieczeństwa państwa, kryzysu polityczno-militarnego i wojny,
d)
problematyką terenów zamkniętych i obiektów ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa oraz ich szczególnej ochrony,
e)
realizacją zadań Ministra wynikających ze zobowiązań międzynarodowych Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie kontroli uzbrojenia, rozbrojenia i broni chemicznej, udziału resortu spraw wewnętrznych i administracji w realizacji wsparcia państwa gospodarza (HNS), Celów Sił Zbrojnych NATO i Wymagań Długoterminowych oraz pobytu wojsk obcych na terytorium kraju.
§  25.
Do zakresu działania Biura Kadr, Szkolenia i Rozwoju Zawodowego należy:
1)
prowadzenie spraw związanych:
a)
z bieżącą obsługą kadrową członków korpusu służby cywilnej oraz innych pracowników Ministerstwa, w tym oddelegowanych funkcjonariuszy,
b)
ze szkoleniem i rozwojem zawodowym członków korpusu służby cywilnej w Ministerstwie,
c)
z przestrzeganiem przepisów dotyczących ochrony pracy oraz bezpieczeństwa i higieny pracy w Ministerstwie,
d)
z odznaczeniami i awansami pracowników i funkcjonariuszy Ministerstwa oraz organów i jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra,
e)
z nadzorem Ministra nad Wyższą Szkołą Policji oraz Szkołą Główną Służby Pożarniczej,
f)
z pracą rzecznika dyscyplinarnego,
g)
z pomocą rekonwersyjną dla byłych żołnierzy zawodowych z jednostek wojskowych podporządkowanych Ministrowi;
2)
zastępstwo procesowe Ministra i Dyrektora Generalnego przed sądami w sprawach wynikających ze stosunku pracy i służby;
3)
przygotowywanie projektów decyzji kadrowych, w tym w postępowaniu odwoławczym dotyczącym funkcjonariuszy organów i jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra;
4)
obsługa organizacyjno-techniczna:
a)
Rady Wyższego Szkolnictwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Nauki,
b)
Komisji Dyscyplinarnej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
§  26.
Do zakresu działania Biura Administracyjno-Gospodarczego należy:
1)
wykonywanie zadań Ministerstwa, jako państwowej jednostki budżetowej, dysponenta budżetu państwa trzeciego stopnia, w tym w szczególności:
a)
opracowywanie projektów planów dochodów i wydatków budżetu Ministerstwa oraz przygotowywanie wniosków dotyczących przesunięcia środków w planie wydatków,
b)
bieżące sprawowanie nadzoru nad prawidłowym wykonywaniem planu dochodów i wydatków przez komórki organizacyjne Ministerstwa,
c)
dokonywanie wydatków, rozliczeń podatków i składek, a także prowadzenie bieżącej ewidencji księgowej,
d)
sporządzanie sprawozdań finansowych z realizacji dochodów i wydatków budżetowych oraz działalności pozabudżetowej Ministerstwa;
2)
prowadzenie spraw związanych z:
a)
planowaniem inwestycji budowlanych oraz wynikających z nadzoru sprawowanego przez Ministra nad gospodarką mieszkaniową i gospodarowaniem nieruchomościami jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra,
b)
koordynacją działań dotyczących pozyskiwania środków przeznaczonych na działalność naukowo-badawczą,
c)
normalizacją, certyfikacją, notyfikacją i autoryzacją,
d)
nadzorem Ministra nad:

- Zarządem Zasobów Mieszkaniowych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji,

- Instytutem Technicznym Wyrobów Włókienniczych "Moratex" w Łodzi;

3)
obsługa administracyjna, gospodarcza oraz techniczna, w tym w zakresie łączności i informatyki komórek organizacyjnych Ministerstwa, w szczególności prowadzenie:
a)
zakupów na potrzeby komórek organizacyjnych Ministerstwa oraz zapewnienie obsługi serwisu gwarancyjnego i pogwarancyjnego sprzętu biurowego i technicznego,
b)
działalności inwestycyjno-remontowej w obiektach Ministerstwa, gospodarki magazynowej i transportowej oraz ewidencji i inwentaryzacji mienia Ministerstwa,
c)
spraw związanych z udzielaniem zamówień publicznych w Ministerstwie,
d)
spraw wdrożeniowych, modernizacyjnych i serwisowych z zakresu teleinformatyki i telekomunikacji.
§  27.
Do zakresu działania Biura Dyrektora Generalnego należy:
1)
prowadzenie:
a)
spraw organizacyjnych i etatowych Ministerstwa,
b)
prac związanych ze sprawozdawczością statystyczną oraz koordynacja w tym zakresie,
c)
Kancelarii Głównej Ministerstwa,
d)
spraw w zakresie przestrzegania przepisów przeciwpożarowych w Ministerstwie,
e)
rejestru decyzji Dyrektora Generalnego oraz ewidencji pełnomocnictw i upoważnień udzielanych przez Dyrektora Generalnego;
2)
zapewnienie realizacji zadań, Ministra jako właściwego organu administracji rządowej w sprawach podległych archiwów wyodrębnionych w dziale sprawy wewnętrzne;
3)
wykonywanie zadań archiwów zakładowych dla działów administracja publiczna i wyznania religijne;
4)
zapewnienie obsługi:
a) 6
sekretarskiej Ministra, Sekretarza, Podsekretarzy Stanu, Szefa Gabinetu Politycznego oraz Dyrektora Generalnego,
b)
w zakresie tłumaczeń w języku angielskim i niemieckim dla Kierownictwa Ministerstwa,
c)
protokolarnej Dyrektora Generalnego.
§  28. 7
Do zakresu działania Samodzielnego Wydziału Audytu Wewnętrznego należy prowadzenie spraw z zakresu audytu wewnętrznego w Ministerstwie zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych.
§  29.
1.
Przy Ministerstwie działa gospodarstwo pomocnicze Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
2.
Bezpośredni nadzór nad gospodarstwem sprawuje Dyrektor Generalny.
§  30.
Zakres zadań i tryb działania jednostek badawczo-rozwojowych nadzorowanych przez Ministra określają przepisy ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych oraz nadane na ich podstawie statuty.
§  31.
Wyższa Szkoła Policji oraz Szkoła Główna Służby Pożarniczej wykonują zadania związane z działalnością dydaktyczną oraz naukową na podstawie przepisów odrębnych, a w szczególności o wyższym szkolnictwie wojskowym oraz nadanych statutów.
§  32.
Biuro Ochrony Rządu wykonuje zadania w zakresie oraz w trybie określonym odrębnymi przepisami.
§  33.
Procesem likwidacji jednostek wojskowych podporządkowanych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje Pełnomocnik Ministra w zakresie określonym decyzją Ministra.
§  34.
Władza Wdrażająca Program Współpracy Przygranicznej PHARE realizuje zadania w zakresie i na zasadach określonych w akcie tworzącym tę jednostkę.
§  35.
Państwowa Inspekcja Sanitarna Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji wykonuje zadania w zakresie i trybie określonym odrębnymi przepisami.
§  36.
Zarząd Zasobów Mieszkaniowych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji wykonuje zadania w zakresie i trybie określonym odrębnymi przepisami.
§  37.
Centrum Personalizacji Dokumentów Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji wykonuje zadania w zakresie i trybie określonym odrębnymi przepisami.
1 Załącznik, § 11 pkt 7 dodany przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 24 z dnia 26 września 2003 r. (Dz.Urz.MSWiA.03.10.29) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 września 2003 r.
2 Załącznik, § 12 pkt 1 lit. d) uchylona przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 24 z dnia 26 września 2003 r. (Dz.Urz.MSWiA.03.10.29) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 września 2003 r.
3 Załącznik, § 15 pkt 1 lit. d) zmieniona przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 25 z dnia 23 października 2003 r. (Dz.Urz.MSWiA.03.12.34) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 23 października 2003 r.
4 Załącznik, § 18 zmieniony przez § 1 zarządzenia nr 36 z dnia 21 października 2002 r. (Dz.Urz.MSWiA.02.9.39) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 21 października 2002 r.
5 Załącznik, § 24 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 25 z dnia 23 października 2003 r. (Dz.Urz.MSWiA.03.12.34) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 23 października 2003 r.
6 Załącznik, § 27 pkt 4 lit. a) zmieniona przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 25 z dnia 23 października 2003 r. (Dz.Urz.MSWiA.03.12.34) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 23 października 2003 r.
7 Załącznik, § 28 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 24 z dnia 26 września 2003 r. (Dz.Urz.MSWiA.03.10.29) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 września 2003 r.