Ustalenie Regulaminu organizacyjnego Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.GITD.2014.23

Akt utracił moc
Wersja od: 23 grudnia 2014 r.

ZARZĄDZENIE Nr 37/2014
GŁÓWNEGO INSPEKTORA TRANSPORTU DROGOWEGO
z dnia 23 grudnia 2014 r.
w sprawie ustalenia Regulaminu organizacyjnego Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny

Na podstawie art. 39 ust. 6 i 8 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392) oraz art. 18 ust. 3 w związku z art. 22 pkt 1 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2012 r. poz. 461, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ustala się Regulamin organizacyjny Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN ORGANIZACYJNY

GŁÓWNEGO INSPEKTORATU TRANSPORTU DROGOWEGO

W WARUNKACH ZEWNĘTRZNEGO ZAGROŻENIA BEZPIECZEŃSTWA

PAŃSTWA I W CZASIE WOJNY

Rozdział  1

Postanowienia ogólne

§  1.
1.
Postanowienia regulaminu organizacyjnego Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny, zwanego dalej "Regulaminem", stosuje się w razie wprowadzenia przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej stanu gotowości obronnej państwa czasu kryzysu lub gotowości obronnej czasu wojny.
2.
Z chwilą obniżenia przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej wyższych stanów gotowości obronnej do stanu stałej gotowości obronnej państwa stosuje się przepisy regulaminu organizacyjnego Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego obowiązującego w stanie stałej gotowości obronnej państwa.
§  2.
1.
Regulamin określa:
1)
kompetencje Głównego Inspektora Transportu Drogowego w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;
2)
siedzibę Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego i jego podstawowe funkcje;
3)
strukturę organizacyjną Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego;
4)
zadania wspólne dla wszystkich komórek organizacyjnych;
5)
szczegółowe zakresy działania wybranych komórek organizacyjnych.
2.
W sprawach nieuregulowanych w Regulaminie, stosuje się przepisy regulaminu organizacyjnego Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego obowiązującego w stanie stałej gotowości obronnej państwa, z uwzględnieniem przepisów szczególnych, mających zastosowanie w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny.
§  3.
Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
1)
Głównym Inspektorze - należy przez to rozumieć Głównego Inspektora Transportu Drogowego;
2)
Inspektoracie - należy przez to rozumieć Główny Inspektorat Transportu Drogowego;
3)
Dyrektorze Generalnym - należy przez to rozumieć Dyrektora Generalnego Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego;
4)
kierujących komórkami organizacyjnymi - należy przez to rozumieć dyrektorów komórek organizacyjnych i naczelników delegatur terenowych.

Rozdział  2

Kompetencje Głównego Inspektora w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny

§  4.
1.
W warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny Inspektorat podlega Głównemu Inspektorowi, który kieruje jego pracą przy pomocy Zastępcy Głównego Inspektora, Dyrektora Generalnego i kierujących komórkami organizacyjnymi.
2.
W razie nieobecności Głównego Inspektora, jego funkcje wykonuje Zastępca Głównego Inspektora. W razie jego nieobecności funkcje Głównego Inspektora wykonuje Dyrektor Generalny chyba, że do zastępowania Głównego Inspektora został upoważniony pisemnie inny pracownik.
3.
Zadaniem Inspektoratu w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny jest przede wszystkim zapewnienie realizacji zadań powierzonych Głównemu Inspektorowi do wykonania zgodnie z przepisami prawnymi i decyzjami ministra właściwego do spraw transportu.
4.
Do zadań Inspektoratu należy także prowadzenie spraw należących do Głównego Inspektora w ramach przysługujących mu kompetencji.
5.
Główny Inspektor kieruje działalnością Inspektoratu w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny, w tym podczas podwyższania gotowości obronnej Państwa, na zasadzie jednoosobowego kierownictwa:
1)
wydaje dyspozycje mające na celu zapewnienie prawidłowej realizacji zadań przez swojego Zastępcę, Dyrektora Generalnego, kierujących komórkami organizacyjnymi i upoważnionych pracowników;
2)
organizuje wykonywanie zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony przez Inspektorat;
3)
rozpatruje i podejmuje decyzje w sprawach zastrzeżonych do osobistej aprobaty Głównego Inspektora.
§  5.
1.
Zastępca Głównego Inspektora wykonuje wyznaczone przez Głównego Inspektora zadania oraz pełni zastępstwo w razie jego nieobecności.
2.
Zastępca wykonuje swoje czynności stosownie do ustalonego zakresu działania oraz przyznanych mu uprawnień w przedmiocie wydawania decyzji i aprobaty spraw związanych z zapewnieniem sprawnego funkcjonowania Inspektoratu, warunków jego działania, a także organizacji pracy, i w tym zakresie nadzoruje działalność wszystkich komórek organizacyjnych.
3.
Zastępca może odpowiadać ponadto za obsadę kadrową Inspektoratu w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny.
4.
Niezależnie od problemowego podziału pracy do bezpośredniej aprobaty Głównego Inspektora na czas wojny zastrzega się:
1)
korespondencję i meldunki kierowane do ministra właściwego do spraw transportu;
2)
zatwierdzanie organizacji i zasad działania Inspektoratu;
3)
ustalanie zasad ochrony informacji niejawnych w Inspektoracie.

Rozdział  3

Siedziba Inspektoratu i jego podstawowe funkcje

§  6.
Inspektorat jest urzędem zapewniającym obsługę Głównego Inspektora.
§  7.
Inspektorat ma swoją siedzibę w Warszawie.
§  8.
Działalność Inspektoratu podporządkowana jest nadrzędnemu zadaniu, jakim jest obrona Rzeczypospolitej Polskiej.
§  9.
1.
Inspektorat w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny realizuje zadania określone w regulaminie organizacyjnym Inspektoratu obowiązującym w stanie stałej gotowości obronnej państwa.
2.
Po wprowadzeniu wyższych stanów gotowości obronnej państwa zadania realizowane w czasie stałej gotowości obronnej państwa, na podstawie decyzji ministra właściwego do spraw transportu, mogą zostać ograniczone lub zawieszone.
§  10.
W celu zapewnienia ciągłości wymiany informacji z organami nadrzędnymi i współdziałającymi w Inspektoracie funkcjonuje stały dyżur Głównego Inspektora, którego zasady działania regulują przepisy odrębne.
§  11.
1.
W celu zapewnienia warunków do działania Głównego Inspektora w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny przygotowuje się:
1)
obiekty budowlane będące głównym stanowiskiem kierowania Głównego Inspektora w stałej siedzibie (GSK);
2)
obiekty budowlane pozyskane w ramach świadczeń na rzecz obrony, planowane na główne stanowisko kierowania Głównego Inspektora w zapasowym miejscu pracy (ZMP).
2.
GSK rozwijane jest na podstawie postanowienia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej o przejściu organów władzy publicznej na określone stanowiska kierowania.
3.
Przemieszczenie do ZMP realizuje się na podstawie decyzji Głównego Inspektora, po wcześniejszym otrzymaniu zadania od ministra właściwego do spraw transportu, zgodnie z opracowanym planem operacyjnym, po uprzednim powiadomieniu Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów oraz ministra właściwego do spraw wewnętrznych.
4.
Organizację GSK i ZMP, organizację pracy na stanowiskach kierowania oraz kwestie związane z przemieszczeniem się do ZMP regulują:
1)
zarządzenie w sprawie przygotowania i organizacji głównego stanowiska kierowania Głównego Inspektora w stałej siedzibie i zapasowym miejscu pracy;
2)
regulamin i instrukcja pracy na głównym stanowisku kierowania Głównego Inspektora w stałej siedzibie;
3)
regulamin i instrukcja pracy na głównym stanowisku kierowania Głównego Inspektora w zapasowym miejscu pracy.
5.
Pracownicy niewchodzący w skład GSK i ZMP realizują swoje zadania służbowe na podstawie Regulaminu.
§  12.
Kierujący komórkami organizacyjnymi ustalają szczegółowy podział wykonywanych zadań wśród pracowników w podległych komórkach organizacyjnych w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny.

Rozdział  4

Struktura organizacyjna Inspektoratu

§  13.
1.
Z chwilą wprowadzenia wyższych stanów gotowości obronnej państwa Inspektorat funkcjonuje w strukturze organizacyjnej obowiązującej w stanie stałej gotowości obronnej państwa.
2.
Z chwilą ograniczenia lub zawieszenia niektórych zadań realizowanych przez Inspektorat, na podstawie decyzji ministra właściwego do spraw transportu, mogą nastąpić zmiany w strukturze etatowej Inspektoratu.
§  14.
W skład Inspektoratu wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Gabinet Głównego Inspektora;
2)
Biuro Dyrektora Generalnego;
3)
Biuro Finansowo-Gospodarcze;
4)
Biuro Informatyki i Łączności;
5)
Biuro Prawne;
6)
Biuro Nadzoru Inspekcyjnego;
7)
Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym;
8)
Biuro Elektronicznego Poboru Opłat;
9)
Biuro do spraw Transportu Międzynarodowego;
10)
Biuro Spraw Wewnętrznych;
11)
delegatury terenowe.
§  15.
W sytuacji podwyższenia gotowości obronnej państwa liczba etatów w komórkach organizacyjnych Inspektoratu może ulec zmianie w stosunku do liczby etatów obowiązujących w stałej gotowości obronnej państwa.

Rozdział  5

Zadania wspólne dla wszystkich komórek organizacyjnych

§  16.
1.
Komórki organizacyjne Inspektoratu w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny realizują zadania określone w regulaminie organizacyjnym Inspektoratu obowiązującym w stanie stałej gotowości obronnej państwa.
2.
Po wprowadzeniu wyższych stanów gotowości obronnej państwa, zadania realizowane w czasie stałej gotowości obronnej państwa, na podstawie decyzji Głównego Inspektora lub Dyrektora Generalnego, mogą zostać ograniczone lub zawieszone.
3.
Ponadto komórki organizacyjne Inspektoratu w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny:
1)
w zakresie spraw ogólno-obronnych:
a)
realizują zadania wynikające z kompetencji Głównego Inspektora,
b)
realizują zadania ustalone przez Głównego Inspektora,
c)
przygotowują materiały i opracowania na potrzeby Głównego Inspektora,
d)
przyjmują i ewidencjonują informacje oraz przekazują je, za pośrednictwem Gabinetu Głównego Inspektora, Głównemu Inspektorowi;
e)
przygotowują projekty zarządzeń, decyzji i wytycznych wydawanych poprzez Głównego Inspektora,
f)
podejmują działania w zakresie utrzymania porządku publicznego, zapobiegania sytuacjom kryzysowym i uczestniczą w usuwaniu ich skutków,
g)
współdziałają w utrzymaniu w stałej aktualności Regulaminu oraz utrzymują w stałej aktualności plan struktury etatowej komórek organizacyjnych Inspektoratu i szczegółowe zakresy obowiązków poszczególnych pracowników w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny,
h)
współdziałają w utrzymaniu w stałej aktualności dokumentacji dotyczącej osiągania wyższych stanów gotowości obronnej państwa w Inspektoracie,
i)
wykonują zadania wynikające z bieżącej działalności Inspektoratu w zakresie spraw obronnych i obrony cywilnej, według kompetencji;
2)
w zakresie spraw gospodarczo-obronnych:
a)
przygotowują dane do projektów planów realizacji zadań obronnych w ramach wydatków na obronę i bezpieczeństwo państwa,
b)
przygotowują ocenę funkcjonowania Inspektoratu w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny, w tym na GSK i w ZMP.

Rozdział  6

Szczegółowe zakresy działania wybranych komórek organizacyjnych Inspektoratu

§  17.
Gabinet Głównego Inspektora:
1)
koordynuje całokształt wykonywania zadań obronnych, w tym podwyższania gotowości obronnej w Inspektoracie oraz realizację zadań w zakresie zarządzania kryzysowego i obrony cywilnej;
2)
utrzymuje kontakt z Szefem Obrony Cywilnej Kraju, Rządowym Centrum Bezpieczeństwa oraz urzędem obsługującym ministra właściwego do spraw transportu, zgodnie z obowiązującymi zasadami w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;
3)
sprawuje w imieniu Głównego Inspektora nadzór i kontrolę w zakresie terminowego i prawidłowego wykonania zadań obronnych, zarządzania kryzysowego i obrony cywilnej w komórkach organizacyjnych Inspektoratu;
4)
określa zasady, tryb i terminy wykonywania zadań obronnych, zarządzania kryzysowego i obrony cywilnej dla dyrektorów komórek organizacyjnych oraz udziela im fachowej pomocy w organizowaniu pracy w zakresie powierzonych zadań;
5)
organizuje i nadzoruje wykonywanie zadań obronnych, w tym zadań operacyjnych, przez delegatury terenowe;
6)
zbiera, analizuje i przedstawia Głównemu Inspektorowi informacje o zagrożeniach i stanie bezpieczeństwa;
7)
organizuje i koordynuje realizację zadań określonych przez organ administracji samorządowej oraz ministra właściwego do spraw transportu w sprawach obrony cywilnej;
8)
organizuje i koordynuje realizację zadań na rzecz powszechnego obowiązku obrony;
9)
prowadzi sprawy związane z reklamowaniem pracowników od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej;
10)
sporządza i ewidencjonuje meldunki oraz sprawozdania kierownictwa Inspektoratu i przekazuje je według właściwości;
11)
zapewnia obsługę organizacyjną prac Głównego Inspektora i Zastępcy Głównego Inspektora;
12)
prowadzi politykę informacyjną Głównego Inspektora i organizuje współpracę ze środkami masowego przekazu, w celu realizacji przedsięwzięć zapewniających kształtowanie wśród obywateli i pracowników pożądanych postaw i zachowań;
13)
planuje, organizuje i przeprowadza szkolenia z zakresu obrony cywilnej dla pracowników Inspektoratu;
14)
posiada aktualną wiedzę o miejscu przebywania kierownictwa Inspektoratu.
§  18.
Biuro Dyrektora Generalnego:
1)
organizuje uzupełnianie stanów etatowych przewidzianych w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny, pozyskując w miejsce osób przewidzianych do służby wojskowej w Siłach Zbrojnych i jednostkach przewidzianych do militaryzacji pracowników z zakładów pracy, których działalność została zawieszona lub które uległy rozwiązaniu;
2)
prowadzi sprawy kadrowe i szkoleniowe pracowników, a także planowanie pracy Inspektoratu w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny, w tym podczas podwyższania stanów gotowości obronnej państwa;
3)
uaktualnia etaty i wykazy obsady stanowisk pracy w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny oraz zakresy obowiązków poszczególnych pracowników;
4)
prowadzi ewidencję osób zatrudnionych w Inspektoracie, podlegających obowiązkowej służbie wojskowej;
5)
pozostaje w gotowości do odwołania z urlopów pracowników, wprowadzenia zakazu ich udzielania jak również ogranicza do niezbędnych potrzeb delegacje służbowe;
6)
ogranicza do niezbędnego minimum rozwiązywanie umów o pracę;
7)
jeśli zachodzi taka potrzeba, prowadzi czynności zmierzające do zawieszenia działalności niektórych wydziałów w komórkach organizacyjnych i podporządkowania zatrudnionych w nich pracowników kierownikowi innej komórki organizacyjnej lub naczelnikowi innego wydziału;
8)
prowadzi rejestry oraz zbiory oryginałów, związanych z wykonywaniem zadań obronnych: zarządzeń, wytycznych i decyzji Głównego Inspektora i Dyrektora Generalnego, ogłasza je pracownikom, a w razie potrzeby powiela oraz nadzoruje proces zaznajamiania się pracowników z ich treścią;
9)
prowadzi obsługę prawną Głównego Inspektora i komórek organizacyjnych w zakresie obronności, w tym uczestniczy w redagowaniu i opracowywaniu pod względem formalno-prawnym wydawanych przez Głównego Inspektora aktów prawa wewnętrznego związanych z realizacją zadań obronnych;
10)
prowadzi zbiory aktów prawnych właściwych podmiotów innych niż Główny Inspektor i Dyrektor Generalny (ustaw, rozporządzeń, zarządzeń, decyzji, aktów prawa miejscowego), dotyczących wykonywania zadań obronnych i mających wpływ na funkcjonowanie Inspektoratu w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny.
§  19.
Biuro Finansowo-Gospodarcze:
1)
prowadzi obsługę finansowo-księgową Inspektoratu w części dotyczącej obronności;
2)
realizuje zadania związane z zaopatrzeniem materiałowo-technicznym Inspektoratu, w tym GSK i ZMP, podczas podwyższania stanów gotowości obronnej państwa i w czasie wojny;
3)
zapewnia ochronę fizyczną oraz ochronę przeciwpożarową;
4)
organizuje i zaopatruje pracowników w odzież i sprzęt ochronny;
5)
organizuje zbiorową i indywidualną ochronę pracowników Inspektoratu przed środkami rażenia;
6)
organizuje niezbędne odkażalniki, środki ochrony indywidualnej, materiały do zaciemniania, itp. i zaopatruje w nie siły ratownicze Inspektoratu;
7)
utrzymuje w stałej gotowości niezbędny sprzęt i urządzenia zapewniające funkcjonowanie GSK i ZMP, z wyjątkiem łączności i sprzętu teleinformatycznego;
8)
wyposaża w sprzęt obrony cywilnej GSK i ZMP.
§  20.
Biuro Informatyki i Łączności zapewnia prawidłowe funkcjonowanie łączności i sprzętu teleinformatycznego Inspektoratu oraz niezbędnych systemów teleinformatycznych, zwłaszcza na GSK i w ZMP.
§  21.
Biuro Nadzoru Inspekcyjnego:
1)
organizuje współpracę Głównego Inspektora z Wojewódzkimi Inspektorami Transportu Drogowego w zakresie wykonywania zadań obronnych;
2)
zbiera i selekcjonuje informacje z wojewódzkich inspektoratów transportu drogowego, zwłaszcza o zagrożeniach i stanie bezpieczeństwa oraz przedstawia je kierownictwu Inspektoratu za pośrednictwem Gabinetu Głównego Inspektora.
§  22.
Biuro Spraw Wewnętrznych realizuje zadania kontrolne w Inspektoracie dotyczące wykonywanych zadań podczas podwyższania gotowości obronnej państwa.
§  23.
1.
Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym, Biuro Prawne, Biuro Elektronicznego Poboru Opłat i Biuro do spraw Transportu Międzynarodowego realizują zadania określone w Regulaminie oraz przekazane im do realizacji przez Głównego Inspektora wybrane zadania obronne.
2.
Pracownicy biur, o których mowa w ust. 1, stanowią rezerwę osobową Inspektoratu na potrzeby wykonywania zadań obronnych i stosownie do potrzeb kierowani są przez Głównego Inspektora lub Dyrektora Generalnego do pracy w komórkach organizacyjnych, o których mowa w § 17 - § 22.