Ustalenie Regulaminu kontroli zarządczej w Państwowej Agencji Atomistyki.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.PAA.2014.8

Akt obowiązujący
Wersja od: 19 września 2014 r.

ZARZĄDZENIE Nr 8
PREZESA PAŃSTWOWEJ AGENCJI ATOMISTYKI
z dnia 19 września 2014 r.
w sprawie ustalenia Regulaminu kontroli zarządczej w Państwowej Agencji Atomistyki

Na podstawie art. 69 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.) w zw. z § 1 ust. 2 statutu Państwowej Agencji Atomistyki, stanowiącego załącznik do zarządzenia Nr 69 Ministra Środowiska z dnia 3 listopada 2011 r. w sprawie nadania statutu Państwowej Agencji Atomistyki (Dz. Urz. MŚ i GIOŚ Nr 4 poz. 66) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ustala się Regulamin kontroli zarządczej w Państwowej Agencji Atomistyki stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Traci moc zarządzenie nr 1 Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki z dnia 5 czerwca 2012 r. w sprawie ustalenia Regulaminu kontroli zarządczej w Państwowej Agencji Atomistyki (Dz. Urz. PAA poz. 1).
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN KONTROLI ZARZĄDCZEJ W PAŃSTWOWEJ AGENCJI ATOMISTYKI

Rozdział  1

POJĘCIE, CELE I SYSTEM KONTROLI ZARZĄDCZEJ

§  1.
1.
Kontrolę zarządczą stanowi ogół działań podejmowanych przez Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki, Wiceprezesa Państwowej Agencji Atomistyki, dyrektora generalnego, dyrektorów komórek organizacyjnych, głównego księgowego, zwanych dalej "Kierownictwem Agencji", dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy.
2.
Pracownicy Państwowej Agencji Atomistyki, zwanej dalej "Agencją", realizują zadania ustalone przez Kierownictwo Agencji określone w procedurach wewnętrznych.
3.
Celem kontroli zarządczej jest zapewnienie w szczególności:
1)
zgodności działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi;
2)
skuteczności i efektywności działania;
3)
wiarygodności sprawozdań;
4)
ochrony zasobów;
5)
przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania;
6)
efektywności i skuteczności przepływu informacji;
7)
zarządzania ryzykiem.
§  2.
Prezes Państwowej Agencji Atomistyki, zwany dalej "Prezesem Agencji", zapewnia funkcjonowanie adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej poprzez:
1)
wyznaczanie kierunków rozwoju systemu kontroli zarządczej oraz zatwierdzanie kluczowych elementów systemu, w tym:
a)
wewnętrznych aktów normatywnych oraz procedur wewnętrznych,
b)
rejestru ryzyk na dany rok, poziomu akceptowalności ryzyk, planu działań mających na celu obniżenie ryzyk,
d)
raportów i sprawozdań z wynikami oceny i monitorowania stanu kontroli zarządczej,
e)
planów działań mających na celu doskonalenie systemu kontroli zarządczej;
2)
powierzenie dyrektorowi generalnemu funkcji Koordynatora ds. kontroli zarządczej i odpowiedzialności za nadzór nad bieżącymi działaniami związanymi z utrzymaniem i doskonaleniem kontroli zarządczej;
3)
powierzenie dyrektorom komórek organizacyjnych funkcji właścicieli ryzyk zidentyfikowanych w podległych im komórkach organizacyjnych i odpowiedzialności za zarządzanie tymi ryzykami.
§  3.
Kontrola zarządcza zapewnia działania Agencji według kryteriów:
1)
legalności - gwarantując zgodność działań z przepisami prawa powszechnie obowiązującego, wewnętrznymi aktami normatywnymi oraz prawidłowość stosowania przepisów regulujących pracę komórki organizacyjnej i na stanowisku pracy, zapewniając także zgodność obowiązujących procedur wewnętrznych z przepisami powszechnie obowiązującymi;
2)
rzetelności - mając na celu wypełnianie obowiązków z należytą starannością, sumiennie i we właściwym czasie, przestrzeganie procedur wewnętrznych dotyczących funkcjonowania Agencji, dokumentowanie określonych działań i stanów faktycznych zgodnie z rzeczywistością, we właściwej formie i wymaganych terminach;
3)
celowości - służąc zapewnieniu zgodności działań z celami Agencji, eliminowaniu działań niekorzystnych i zbędnych z punktu widzenia interesów Agencji, a także optymalizacji zastosowanych metod i środków odpowiednich dla osiągnięcia założonych celów oraz osiągnięcia tych celów;
4)
gospodarności - obejmując badanie oszczędnego i wydajnego wykorzystania środków, uzyskania właściwej relacji nakładów do efektów, wykorzystania możliwości zapobieżenia powstaniu szkód lub ograniczenia wysokości zaistniałych szkód.
§  4.
1.
Procedury funkcjonowania kontroli zarządczej w Agencji zawarte są w pięciu obszarach standardów i odpowiadają następującym elementom kontroli zarządczej:
1)
środowisko wewnętrzne;
2)
cele i zarządzanie ryzykiem;
3)
mechanizmy kontroli;
4)
informacja i komunikacja;
5)
monitorowanie i ocena.
2.
Zasady funkcjonowania elementów kontroli zarządczej wskazanych w ust. 1 określają powszechnie obowiązujące przepisy prawne, wewnętrzne akty normatywne i procedury wewnętrzne.
3.
Dyrektorzy komórek organizacyjnych oraz osoby zajmujące samodzielne stanowiska pracy mają obowiązek monitorowania przepisów z obszarów wskazanych w ust. 1 oraz niezwłocznego zgłaszania do dyrektora generalnego potrzeby aktualizacji lub wprowadzenia nowych procedur wewnętrznych, czy też wewnętrznych aktów normatywnych.

Rozdział  2

ŚRODOWISKO WEWNĘTRZNE

§  5.
Środowisko wewnętrzne w zasadniczy sposób wpływa na jakość kontroli zarządczej i obejmuje:
1)
przestrzeganie wartości etycznych:
a)
Kierownictwo Agencji oraz pracownicy Agencji są świadomi wartości etycznych przyjętych w Agencji, a wykonując powierzone im zadania i obowiązki kierują się osobistą i zawodową uczciwością,
b)
Kierownictwo Agencji poprzez przykład i codzienne decyzje wspiera i promuje przyjęte w Agencji wartości etyczne - osobiste i zawodowe;
2)
kompetencje zawodowe:
a)
Kierownictwo Agencji i pracownicy Agencji posiadają poziom wiedzy, umiejętności i doświadczenia pozwalający na skuteczne i efektywne wypełnianie powierzonych zadań i obowiązków,
b)
proces zatrudnienia prowadzony jest na zasadach konkurencyjnego i otwartego naboru w sposób zapewniający wybór najlepszego kandydata na dane stanowisko pracy,
c)
dla każdego stanowiska pracy w Agencji sporządzany jest, w oparciu o obowiązujące w tym zakresie przepisy, opis stanowiska zawierający wymagane kompetencje i doświadczenie zawodowe na danym stanowisku pracy,
d)
rozwój kompetencji zawodowych zapewniony jest poprzez szkolenia i inne formy podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez pracowników Agencji,
e)
planowanie rozwoju zawodowego odbywa się poprzez dokonanie bilansu kompetencyjnego pracowników w oparciu o zdefiniowany dla danego stanowiska pracy profil kompetencji,
f)
w wyniku analizy luki i nadwyżki kompetencyjnej, zidentyfikowanych dzięki bilansowi kompetencyjnemu, dla każdego pracownika ustalany jest indywidualny program rozwoju zawodowego, obejmujący okres co najmniej dwóch lat,
g)
przeprowadzane są oceny pracowników Agencji zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami, wewnętrznymi aktami normatywnymi oraz zasadami wskazanymi w procedurach wewnętrznych;
3)
strukturę organizacyjną:
a)
struktura organizacyjna Agencji dostosowana jest do aktualnych celów i zadań Agencji,
b)
dla każdego pracownika Agencji, w zależności od jego miejsca w strukturze Agencji, sporządzany jest na piśmie zakres jego obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności, podlegający bieżącej aktualizacji;
4)
delegowanie uprawnień:
a)
zakres uprawnień delegowanych na Wiceprezesa Agencji, dyrektora generalnego, dyrektorów komórek organizacyjnych i poszczególnych pracowników Agencji jest precyzyjnie określony i odpowiedni do wagi podejmowanych decyzji i związanego z nimi ryzyka,
b)
prowadzone są rejestry upoważnień udzielonych przez Prezesa Agencji, dyrektora generalnego oraz każdego z dyrektorów komórek organizacyjnych,
c)
przy udzielaniu upoważnień poszczególnym pracownikom Agencji stosuje się zasadę pisemności, a przyjęcie upoważnienia potwierdzane jest przez pracownika podpisem.

Rozdział  3

CELE I ZARZĄDZANIE RYZYKIEM

§  6.
1.
Zarządzanie ryzykiem ma na celu usprawnienie procesu zarządzania w Agencji, zapewnienie realizacji misji Agencji poprzez zminimalizowanie negatywnych skutków ryzyka mogącego wpływać na realizację zadań i celów Agencji oraz wdrożenie mechanizmów sprzyjających wydajnemu i właściwemu wykorzystaniu posiadanych zasobów oraz mechanizmów wspomagających ich ochronę.
2.
Ustanowiony system celów i zarządzania ryzykiem obejmuje:
1)
misję, która określa cel istnienia Agencji i jest publicznie dostępna;
2)
roczne plany działalności Prezesa Agencji obejmujące cele, mierniki ich wykonania oraz zadania służące ich realizacji, które podlegają ocenie realizacji celów, przeprowadzanej w połowie i na zakończenie roku z uwzględnieniem kryterium oszczędności, efektywności i skuteczności;
3)
planowanie oraz nadzór i kontrolę efektywności i skuteczności realizacji planów w układzie zadaniowym:
a)
zadania, podzadania i działania określane są zgodnie z klasyfikacją zadaniową budżetu państwa,
b)
cele i mierniki określane są dla zadań, podzadań i działań w ramach funkcji państwa 6 i 11,
c)
dla każdego celu i zadania wskazane są komórki organizacyjne i osoby bezpośrednio odpowiedzialne za ich wykonanie oraz zasoby przeznaczone do ich realizacji,
d)
osiągnięte wartości mierników oraz stopień wykonania budżetu zadaniowego są kwartalnie analizowane;
4)
zarządzanie ryzykiem, w tym:
a)
identyfikację ryzyk dla poszczególnych procesów,
b)
analizę i ocenę ryzyka obejmującą określenie prawdopodobieństwa wystąpienia danego ryzyka oraz jego możliwych skutków,
c)
uszeregowanie ryzyk i określenie ryzyk istotnych oraz nieakceptowalnych,
d)
opracowanie rejestru ryzyk i aktualizowanie go nie rzadziej niż raz w roku,
e)
planowanie, wdrażanie i przegląd realizacji działań mających na celu ograniczenie wszystkich ryzyk nieakceptowalnych oraz tych istotnych, dla których możliwe i uzasadnione jest wprowadzenie działań ograniczających,
f)
bieżące monitorowanie ryzyk istotnych.
3.
Właściciel ryzyka, w zakresie swej właściwości, może wyznaczyć koordynatora do spraw danego ryzyka w celu wsparcia właściciela w realizacji zadań określonych w ust. 2 pkt 4.

Rozdział  4

MECHANIZMY KONTROLI

§  7.
1.
Mechanizmy kontroli zarządczej funkcjonujące w Agencji zapewniają, że podejmowane działania są odpowiednie, żeby optymalnie reagować na konkretne ryzyko i obejmują:
1)
dokumentowanie systemu kontroli zarządczej w szczególności poprzez procedury wewnętrzne, wewnętrzne akty normatywne, instrukcje, wytyczne, dokumenty określające zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności pracowników;
2)
nadzór nad wykonywaniem zadań w celu oszczędnej, efektywnej i skutecznej ich realizacji; nadzór ten prowadzony jest na bieżąco przez przełożonych, wprowadzone zasady akceptacji i zatwierdzania wyników pracy i dokumentów, zasady i narzędzia monitorowania realizacji zadań przez najwyższe kierownictwo (plany pracy, cotygodniowe spotkania);
3)
zapewnienie ciągłości działalności Agencji, komórek organizacyjnych i kluczowych stanowisk pracy w każdym czasie i okolicznościach; ciągłość działalności jest zapewniana poprzez szereg mechanizmów, w tym dokumentację systemu zarządzania, zasady wskazywania osób zastępujących w przypadku nieobecności pracownika oraz procedury działania w sytuacji kryzysowej;
4)
ochronę zasobów:
a)
dostęp do zasobów Agencji mają wyłącznie osoby upoważnione, stosownie do wykonywanych zadań,
b)
zasoby są chronione poprzez system ochrony fizycznej i procedury dostępu do biur Agencji;
5)
szczegółowe mechanizmy kontroli dotyczące operacji finansowych i gospodarczych, które obejmują przede wszystkim:
a)
rzetelne i pełne dokumentowanie i rejestrowanie operacji finansowych i gospodarczych,
b)
zatwierdzanie (autoryzację) operacji finansowych przez osoby upoważnione,
c)
podział kluczowych obowiązków,
d)
weryfikację operacji finansowych i gospodarczych przed i po realizacji;
6)
mechanizmy kontroli dotyczące zasobów informatycznych, zapewnione przede wszystkim poprzez:
a)
system nadawania uprawnień,
b)
stosowane metody i środki uwierzytelnienia,
c)
zasady rozpoczęcia, zawieszenia i zakończenia pracy,
d)
stosowanie wymagań dotyczących sprzętu i oprogramowania,
e)
procedury tworzenia kopii zapasowych zbiorów danych oraz programów,
f)
określenie sposobu, miejsca i okresu przechowywania elektronicznych nośników informacji,
g)
środki ochrony fizycznej i środowiskowej,
h)
środki ochrony przed nieuprawnionym dostępem do systemów i danych,
i)
monitorowanie dostępu do danych,
j)
zasady wykonywania przeglądów i konserwacji zasobów.
2.
Dokumentacja kontroli zarządczej jest spójna i dostępna dla wszystkich pracowników, dla których jest niezbędna do wykonywania zadań, i których obowiązkiem jest bieżące zgłaszanie propozycji zmian w dokumentacji kontroli zarządczej.

Rozdział  5

INFORMACJA I KOMUNIKACJA

§  8.
Istniejące w Agencji systemy informacyjne i komunikacyjne zapewniają dostęp wszystkich pracowników do informacji niezbędnych do wykonywania przez nich obowiązków służbowych oraz właściwe ich zrozumienie i obejmują:
1)
bieżącą informację:
a)
Kierownictwo Agencji oraz pracownicy Agencji otrzymują w odpowiedniej formie i czasie, właściwe i rzetelne informacje niezbędne do wypełniania obowiązków,
b)
cyklicznie odbywają się spotkania Kierownictwa Agencji, na których omawiane są: stan realizacji zadań przyjętych w planach działania Agencji, ryzyka związane z realizacją zadań, podejmowane inicjatywy, ważniejsze wydarzenia oraz sprawy bieżące,
c)
informacje, dane i materiały potrzebne do realizacji zadań są udostępniane pracownikom na dyskach wspólnych w sieci informatycznej, w Intranecie, Internecie oraz poprzez zakup i subskrypcję odpowiednich publikacji oraz dostępów i licencji do zewnętrznych serwisów, usług i baz;
2)
komunikację wewnętrzną, zapewnianą przez mechanizmy przekazywania ważnych informacji w obrębie struktury organizacyjnej Agencji; podstawowe mechanizmy przekazywania informacji to bezpośredni kontakt, spotkania wewnątrz-departamentowe, poczta elektroniczna oraz Intranet;
3)
komunikację zewnętrzną obejmującą: system wymiany informacji z podmiotami zewnętrznymi, informowania o zdarzeniach radiacyjnych i innych kwestiach związanych z bezpieczeństwem jądrowym i ochroną radiologiczną oraz systematyczne działania w zakresie komunikacji społecznej i kreowania wizerunku Agencji.

Rozdział  6

MONITOROWANIE I OCENA

§  9.
1.
System kontroli zarządczej w Agencji podlega weryfikacji i ocenie w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania oraz ciągłego doskonalenia tego systemu, w szczególności poprzez:
1)
monitorowanie systemu kontroli zarządczej, w tym skuteczności poszczególnych elementów systemu kontroli zarządczej, w celu bieżącego rozwiązywania zidentyfikowanych problemów;
2)
coroczną samoocenę polegającą na ocenie systemu kontroli zarządczej za pomocą ankiety wypełnianej indywidualnie przez:
a)
dyrektorów komórek organizacyjnych,
b)
osoby zajmujące samodzielne stanowiska pracy,
c)
wszystkich pracowników (z zapewnieniem zasad anonimowości);
3)
prowadzenie niezależnych audytów;
4)
uzyskanie przez Prezesa Agencji zapewnienia o stanie kontroli zarządczej na podstawie:
a)
oświadczeń o stanie kontroli zarządczej złożonych przez dyrektorów komórek organizacyjnych i osoby zajmujące samodzielne stanowiska pracy w terminie do 25 stycznia każdego roku; wzór oświadczenia określa załącznik do regulaminu,
b)
informacji na temat zarządzania ryzykiem i postępowania z ryzykiem istotnym w poszczególnych komórkach organizacyjnych w ciągu danego roku,
c)
wyników przeprowadzonych niezależnych audytów,
d)
wyników kontroli zewnętrznych i wewnętrznych,
e)
dokumentu wiodącego przedstawiającego stan realizacji standardów kontroli zarządczej w danym roku;
5)
określenie w gronie kierownictwa działań doskonalących na postawie zebranych informacji oraz zaplanowanie ich wdrożenia;
6)
złożenie przez Prezesa Agencji oświadczenia o stanie kontroli zarządczej w terminie do 30 stycznia każdego roku; tryb składania oświadczenia oraz jego treść określają przepisy odrębne.
2.
Wzory ankiet dla poszczególnych grup respondentów wymienionych w ust. 1 pkt 2 oraz terminy złożenia wyników oceny są określane przez Koordynatora ds. kontroli zarządczej.
3.
Za zebranie, udokumentowanie i analizę informacji określonych w ust. 1 pkt 4 odpowiada Koordynator ds. kontroli zarządczej.

Załącznik

WZÓR

Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej

za rok ............

dla dyrektorów komórek organizacyjnych

i osób zajmujących samodzielne stanowiska pracy1))

Jako osoba odpowiedzialna za zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej, tj. działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy, a w szczególności dla zapewnienia:

1) zgodności działalności z procedurami wewnętrznymi wewnętrznymi aktami normatywnymi

2) skuteczności i efektywności działania;

3) wiarygodności sprawozdań;

4) ochrony zasobów;

5) przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania;

6) efektywności i skuteczności przepływu informacji;

7) zarządzania ryzykiem

- oświadczam, że w kierowanej przeze mnie komórce organizacyjnej/na zajmowanym przeze mnie samodzielnym stanowisku pracy2):

............................................................................................................

(nazwa komórki organizacyjnej/samodzielnego stanowiska pracy2))

Część A3)

w wystarczającym stopniu funkcjonowała adekwatna, skuteczna i efektywna kontrola zarządcza.

Część B4)

w ograniczonym stopniu funkcjonowała adekwatna, skuteczna i efektywna kontrola zarządcza.

1) Zastrzeżenia dotyczą:5)

......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

2) Zostaną podjęte następujące działania w celu poprawy funkcjonowania kontroli zarządczej:6)

......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Część C 7)

nie funkcjonowała adekwatna, skuteczna i efektywna kontrola zarządcza.

1) Zastrzeżenia dotyczą:5)

......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

2) Zostaną podjęte następujące działania w celu poprawy funkcjonowania kontroli zarządczej:6)

......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Część D 8)

W ubiegłym roku zostały podjęte następujące działania w celu poprawy funkcjonowania kontroli zarządczej:

......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Część E

Niniejsze oświadczenie opiera się na mojej ocenie i informacjach dostępnych w czasie sporządzania niniejszego oświadczenia pochodzących z:9)

- monitoringu realizacji celów i zadań,

- samooceny kontroli zarządczej przeprowadzonej z uwzględnieniem standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych10),

- systemu zarządzania ryzykiem,

- audytu wewnętrznego,

- kontroli wewnętrznych,

- kontroli zewnętrznych,

- innych źródeł informacji:

.....................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................

Jednocześnie oświadczam, że nie sami znane inne fakty lub okoliczności, które mogłyby wpłynąć na treść niniejszego oświadczenia.

.....................................................................................................................................................................

(podpis dyrektora komórki organizacyjnej /osoby wykonującej pracę na samodzielnym stanowisku pracy 2))

Objaśnienia

1) W zależności od wyników oceny stanu kontroli zarządczej wypełnia się tylko jedną część z części A albo B albo C, pozostałe skreśla się. Część D wypełnia się w przypadku gdy, w oświadczeniu za rok poprzedzający rok, którego dotyczy niniejsze oświadczenie, była wypełniona część B albo C. Część E wypełnia się w każdym przypadku.

2) Niepotrzebne skreślić.

3) Wypełnia się w przypadku, gdy kontrola zarządcza zapewniła łącznie: zgodność działalności z przepisami prawa i procedurami wewnętrznymi, skuteczność i efektywność działania, wiarygodność sprawozdań, ochronę zasobów, przestrzeganie i promowanie zasad etycznego postępowania, efektywność i skuteczność przepływu informacji oraz zarządzanie ryzykiem.

4) Wypełnia się w przypadku, gdy kontrola zarządcza nie zapewniła co najmniej zgodności działalności z przepisami prawa i procedurami wewnętrznymi lub skuteczności i efektywności działania lub wiarygodności sprawozdań lub ochrony zasobów lub przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania lub efektywności oraz skuteczności przepływu informacji lub zarządzania ryzykiem.

5) Należy opisać przyczyny złożenia zastrzeżeń w zakresie funkcjonowania kontroli zarządczej, np. istotną słabość kontroli zarządczej, istotną nieprawidłowość w funkcjonowaniu komórki organizacyjnej, istotny cel lub zadanie, które nie zostały zrealizowane.

6) Należy opisać kluczowe działania, które zostaną podjęte w celu poprawy funkcjonowania kontroli zarządczej w odniesieniu do złożonych zastrzeżeń wraz z podaniem terminu ich realizacji.

7) Wypełnia się w przypadku, gdy kontrola zarządcza nie zapewniła łącznie zgodności działalności z przepisami prawa i procedurami wewnętrznymi, skuteczności i efektywności działania, wiarygodności sprawozdań, ochrony zasobów przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania, efektywności oraz skuteczności przepływu informacji, zarządzania ryzykiem.

8) Należy opisać najistotniejsze działania jakie zostały podjęte w roku, którego dotyczy oświadczenie w odniesieniu do planowanych działań wskazanych w części B albo C w oświadczeniu za rok poprzedzający rok, którego dotyczy niniejsze oświadczenie.

9) Znakiem "X" zaznaczyć odpowiednie wiersze.

10) Standardy kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych ogłoszone przez Ministra Finansów na podstawie art. 69 ust. 3 ustawy z o finansach publicznych i wytyczne ogłoszone przez Ministra Środowiska na podstawie art. 69 ust. 5 ustawy o finansach publicznych.