Ustalenie podziału zadań członków kierownictwa Głównego Urzędu Miar.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.GUM.2024.9

Akt obowiązujący
Wersja od: 5 marca 2024 r.

ZARZĄDZENIE Nr 2
PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU MIAR
z dnia 5 marca 2024 r.
w sprawie ustalenia podziału zadań członków kierownictwa Głównego Urzędu Miar

Na podstawie § 3 ust. 4 regulaminu organizacyjnego Głównego Urzędu Miar stanowiącego załącznik do zarządzenia nr 1 Prezesa Głównego Urzędu Miar z dnia 22 lutego 2024 r. w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Głównemu Urzędowi Miar (Dz. Urz. GUM poz. 8) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Ustala się podział zadań członków kierownictwa Głównego Urzędu Miar, zwanego dalej "GUM".
2. 
Ilekroć w niniejszym zarządzeniu jest mowa o kierownictwie GUM należy przez to rozumieć Prezesa GUM, zwanego dalej "Prezesem", Wiceprezesa GUM do spraw certyfikacji i Wiceprezesa GUM do spraw nadzoru i kontroli, zwanych dalej łącznie "Wiceprezesami" oraz Dyrektora Generalnego GUM.
§  2. 
1. 
Prezes w szczególności:
1)
kieruje i koordynuje pracą GUM i kierownictwa GUM, w zakresie zadań Prezesa określonych w przepisach powszechnie obowiązujących;
2)
sprawuje nadzór nad przestrzeganiem przepisów ustaw i aktów wykonawczych wydanych na ich podstawie, w szczególności regulujących zagadnienia dotyczące miar, probiernictwa, tachografów, towarów paczkowanych oraz systemów oceny zgodności i nadzoru rynku;
3)
nadzoruje sprawy związane z planowaniem oraz strategią działania GUM;
4)
ustala kierunki rozwoju GUM;
5)
nadzoruje funkcjonowanie GUM jako jednostki notyfikowanej;
6)
sprawuje nadzór merytoryczny nad systemem zarządzania w GUM;
7)
sprawuje nadzór nad organizacją i funkcjonowaniem systemu kontroli zarządczej w GUM;
8)
sprawuje merytoryczny nadzór nad prowadzeniem audytu w GUM;
9)
nadzoruje sprawy związane z procesem legislacyjnym aktów normatywnych o charakterze powszechnie obowiązującym;
10)
wykonuje zadania związane z dostępem do informacji publicznej w zakresie swojej właściwości;
11)
odpowiada za nadzorowanie realizacji zadań związanych z zarządzaniem kryzysowym oraz obronnością i bezpieczeństwem kraju;
12)
zatwierdza materiały i opracowania przeznaczone dla Sejmu, Senatu i Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej oraz naczelnych i centralnych organów administracji rządowej;
13)
udziela odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie, wnioski, skargi i interwencje posłów i senatorów oraz dezyderaty i opinie komisji sejmowych;
14)
występuje o nadanie orderów i odznaczeń państwowych oraz nadanie honorowych wyróżnień i odznak;
15)
ustanawia pełnomocników i powołuje zespoły oraz określa cel powołania, zakres zadań oraz tryb ich działania;
16)
koordynuje działalność badawczo-rozwojową prowadzoną przez GUM oraz współpracę z otoczeniem społecznogospodarczym i naukowym;
17)
określa szczegółowe zadania i nadzoruje pracę Zakładu Chemii Fizycznej i Środowiska, Zakładu Czasu i Długości, Zakładu Elektryczności i Promieniowania, Zakładu Technologii Cyfrowych, Departamentu Innowacji i Rozwoju oraz Departamentu Współpracy Międzynarodowej i Analiz oraz akceptuje regulaminy wewnętrzne tych komórek;
18)
wykonuje zadania o charakterze funkcjonalno-organizacyjnym w stosunku do dyrektorów komórek organizacyjnych GUM, o których mowa w pkt 17, w szczególności sporządza ich opisy stanowisk pracy, podpisuje urlopy i delegacje;
19)
ustala kierunki rozwoju okręgowych urzędów miar i okręgowych urzędów probierczych, zwanych dalej "administracją terenową";
20)
nadzoruje sprawy związane z planowaniem i wykonaniem budżetu administracji terenowej;
21)
reprezentuje administrację terenową w kontaktach z organami władzy państwowej oraz naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej;
22)
w przypadku nieobecności Wiceprezesa GUM do spraw certyfikacji wykonuje zadania określone w § 3 pkt 3 i 4 oraz w przypadku nieobecności Wiceprezesa GUM do spraw nadzoru i kontroli wykonuje zadania określone w § 4 pkt 3 i 4.
2. 
Do podpisu Prezesa zastrzega się pisma kierowane do: Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałków i Wicemarszałków Sejmu i Senatu, Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Prezesa i Wiceprezesów Rady Ministrów, Prezesa Trybunału Konstytucyjnego, Przewodniczącego Trybunału Stanu, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Rzecznika Praw Obywatelskich, Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego, ministrów, kierowników centralnych urzędów administracji rządowej oraz posłów i senatorów.
§  3. 
Wiceprezes GUM do spraw certyfikacji w szczególności:
1)
inicjuje i proponuje działania służące realizacji zadań Prezesa określonych w przepisach powszechnie obowiązujących;
2)
współdziała z Wiceprezesem GUM do spraw nadzoru i kontroli oraz z Dyrektorem Generalnym GUM w realizacji zadań Prezesa określonych w przepisach powszechnie obowiązujących oraz ponosi odpowiedzialność za realizację ustalonej przez Prezesa polityki w sprawach miar i probiernictwa;
3)
określa szczegółowe zadania i nadzoruje pracę Zakładu Badań Certyfikacyjnych, Zakładu Mechaniki i Akustyki i Departamentu Certyfikacji oraz akceptuje regulaminy wewnętrze tych komórek;
4)
wykonuje zadania o charakterze funkcjonalno-organizacyjnym w stosunku do dyrektorów komórek organizacyjnych GUM, o których mowa w pkt 3, w szczególności sporządza ich opisy stanowisk pracy, podpisuje urlopy i delegacje;
5)
zastępuje Prezesa podczas jego nieobecności oraz Wiceprezesa GUM do spraw nadzoru i kontroli podczas jego nieobecności.
§  4. 
Wiceprezes GUM do spraw nadzoru i kontroli w szczególności:
1)
inicjuje i proponuje działania służące realizacji zadań Prezesa określonych w przepisach powszechnie obowiązujących;
2)
współdziała z Wiceprezesem GUM do spraw certyfikacji oraz z Dyrektorem Generalnym GUM w realizacji zadań Prezesa określonych w przepisach powszechnie obowiązujących oraz ponosi odpowiedzialność za realizację ustalonej przez Prezesa polityki w sprawach miar i probiernictwa;
3)
sprawuje nadzór w zakresie prawidłowości wykonywania zadań należących do zakresu działania dyrektorów okręgowych urzędów miar i dyrektorów okręgowych urzędów probierczych i prawidłowości funkcjonowania kierowanych przez nich urzędów oraz przeprowadza w tym zakresie kontrole;
4)
podpisuje urlopy i delegacje oraz wyraża zgodę na pracę zdalną dyrektorów okręgowych urzędów miar i dyrektorów okręgowych urzędów probierczych;
5)
określa szczegółowe zadania i nadzoruje pracę Departamentu Nadzoru i Kontroli oraz akceptuje regulamin wewnętrzy tej komórki;
6)
wykonuje zadania o charakterze funkcjonalno-organizacyjnym w stosunku do dyrektora Departamentu Nadzoru i Kontroli, w szczególności sporządza jego opis stanowiska pracy, podpisuje urlopy i delegacje;
7)
zastępuje Prezesa w przypadku jednoczesnej nieobecności Prezesa i Wiceprezesa GUM do spraw certyfikacji.
§  5. 
Dyrektor Generalny GUM w szczególności:
1)
wykonuje zadania określone w ustawie o służbie cywilnej, w szczególności:
a)
zapewnia funkcjonowanie i ciągłość pracy GUM, zapewnia warunki jego działania, a także organizację pracy GUM, w tym przez:
nadzorowanie organizacyjne przebiegu prac nad terminowym przygotowaniem projektu budżetu i układu wykonawczego do budżetu GUM,
zatwierdzanie regulaminów wewnętrznych komórek organizacyjnych GUM oraz ustalanie regulaminu pracy GUM,
gospodarowanie mieniem GUM,
zapewnianie przestrzegania przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej,
b)
dokonuje czynności z zakresu prawa pracy wobec pracowników GUM oraz realizuje politykę personalną, w tym przez:
przygotowanie programu zarządzania zasobami ludzkimi w GUM,
dysponowanie funduszem nagród,
administrowanie środkami zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w GUM,
c)
wykonuje określone zadania Prezesa, jeżeli odrębne przepisy tak stanowią;
2)
nadzoruje realizację zadań w zakresie obsługi prawnej kierownictwa GUM i komórek organizacyjnych GUM;
3)
nadzoruje sprawy związane z procesem legislacyjnym aktów normatywnych o charakterze wewnętrznym;
4)
nadzoruje przygotowanie i prowadzenie sprawozdawczości;
5)
nadzoruje i koordynuje strategię informatyzacji GUM oraz budowę, rozwój i utrzymanie systemów teleinformatycznych;
6)
powołuje, w ramach realizacji swoich zadań, pełnomocników i zespoły oraz określa cel powołania, zakres zadań oraz tryb ich działania;
7)
określa szczegółowe zadania i nadzoruje pracę Biura Dyrektora Generalnego oraz akceptuje regulamin wewnętrzny tej komórki;
8)
wykonuje zadania o charakterze funkcjonalno-organizacyjnym w stosunku do dyrektora Biura Dyrektora Generalnego, w szczególności sporządza jego opis stanowiska pracy, podpisuje urlopy i delegacje;
9)
zastępuje Prezesa w przypadku jednoczesnej nieobecności Prezesa i Wiceprezesów.
§  6. 
Wiceprezesi i Dyrektor Generalny GUM, realizując zadania w zakresie swojej właściwości:
1)
wzajemnie uzgadniają podejmowane inicjatywy;
2)
wzajemnie informują się o istotnych zagadnieniach wchodzących w zakres ich obowiązków oraz kierunkowych rozstrzygnięciach;
3)
przedkładają Prezesowi raporty, sprawozdania, projekty i inne dokumenty oraz systematycznie przekazują informacje o istotnych zagadnieniach wchodzących w zakres ich obowiązków oraz podjętych rozstrzygnięciach i uzgodnieniach.
§  7. 
Prezes może zlecić Wiceprezesom i Dyrektorowi Generalnemu GUM inne zadania niż określone dla nich w niniejszym zarządzeniu.
§  8. 
Wszelkie spory i wątpliwości kompetencyjne związane z realizacją zadań przez członków kierownictwa GUM rozstrzyga Prezes.
§  9. 
Traci moc zarządzenie nr 9 Prezesa Głównego Urzędu Miar z dnia 20 lipca 2022 r. w sprawie ustalenia podziału zadań członków kierownictwa Głównego Urzędu Miar (Dz. Urz. GUM poz. 20 oraz z 2023 r. poz. 21 i 29).
§  10. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.