Ustalenie jednolitych zasad zbierania podstawowych danych statystycznych o pozarolniczej działalności gospodarczej i związanych z nimi obowiązków sprawozdawczych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.GUS.1990.25.125

Akt utracił moc
Wersja od: 28 czerwca 1991 r.

ZARZĄDZENIE Nr 66
PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO
z dnia 10 listopada 1990 r.
w sprawie ustalenia jednolitych zasad zbierania podstawowych danych statystycznych o pozarolniczej działalności gospodarczej i związanych z nimi obowiązków sprawozdawczych

(znak: PP-5-020-3)

Na podstawie art. 16 ust. 2 w związku z art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o statystyce państwowej (Dz. U. z 1989 r. Nr 40, poz. 221) w celu ustalenia jednolitych zasad zbierania podstawowych danych statystycznych o prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, niezależnie od form prawno-organizacyjnych i własności podmiotów oraz w celu objęcia obserwacją statystyczną wszystkich rodzajów prowadzonej przez te podmioty działalności zarządza się, co następuje:

§  1.
1.
Poczynając od danych po dniu 1 stycznia 1991 r. wprowadza się ujednolicone zasady zbierania danych statystycznych o prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej od osób prawnych, jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej i osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w zakresie przemysłu, budownictwa, handlu, transportu, łączności, gospodarki komunalnej, pozostałych branż produkcji materialnej i pozostałych usług niematerialnych oraz gospodarki zasobami mieszkaniowymi.
2. 1
Ustalone zarządzeniem zasady stosuje się do podmiotów prowadzących działalność przemysłową w rolnictwie w zakresie działalności uprzednio zaklasyfikowanej jako przemysł mięsny.
3. 2
Kryterium ustalenia obowiązków podmiotów, o których mowa w ust. 1, jest liczba zatrudnionych pracowników według stanu w dniu 30 listopada poprzedniego roku, a zmiana tej liczby w ciągu roku, którego dotyczą dane sprawozdawcze na większą lub mniejszą nie powoduje zmiany zakresu obowiązków ustalonych na ten rok.
4. 3
Obowiązki sprawozdawcze tworzonych w ciągu roku nowych podmiotów powstają z datą rozpoczęcia działalności.
§  2.
Podstawowe dane statystyczne o prowadzonej działalności gospodarczej są zbierane-przekazywane w formie:
1)
składanego co miesiąc meldunku o działalności gospodarczej w zakresie informacji ujętych na formularzu DG-1, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do zarządzenia

albo

2)
składanych dwa razy w roku sprawozdań statystycznych na formularzu DG-2, według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do zarządzenia

albo

3)
odpowiedzi na pytania zawarte w ankiecie oznaczonej symbolem DG-3, której wzór stanowi załącznik nr 3 do zarządzenia

- w sposób określony szczegółowo w § 3-5.

§  3.
Badania statystyczne działalności gospodarczej podmiotów, określonych w § 1, nie zatrudniających pracowników lub zatrudniających do 5 pracowników, prowadzone są metodą reprezentacyjną i podmioty te mają zakres obowiązków na rzecz statystyki ograniczony do udzielania odpowiedzi ankieterom Głównego Urzędu Statystycznego na pytania zawarte w formularzu DG-3, jeżeli zostaną wylosowane do badania.
§  4.
Podmioty zatrudniające od 6 do 50 pracowników prowadzące działalność w zakresie przemysłu i budownictwa i od 6 do 20 pracowników prowadzące działalność w zakresie handlu, transportu, łączności, gospodarki komunalnej, pozostałych branż produkcji materialnej i pozostałych usług niematerialnych oraz gospodarki zasobami mieszkaniowymi (budujące lub eksploatujące do 100 mieszkań lub niezależnie od wielkości zatrudnienia budujące lub eksploatujące więcej niż 100 mieszkań w jednym budynku):
1)
sporządzają dwa razy w roku sprawozdanie o prowadzonej działalności gospodarczej na formularzu DG-2; podmioty nie prowadzące ksiąg handlowych sporządzają sprawozdanie DG-2 w zakresie ograniczonym do pozycji działu 1 (wiersze 01, 05, 19, 22), działu 2 (wiersz 13), działu 3 (rubr. 1 wiersze 01, 02, 05, 07 i rubr. 3 wiersze 01, 02) oraz działu 6 i 7,
2)
wylosowane do badań reprezentacyjnych i zawiadomione przez wojewódzkie urzędy statystyczne sporządzają miesięczne meldunki na formularzu DG-1 - dział 1; z wyłączeniem miesięcy czerwca i grudnia.
§  5. 4
Podmioty, których przedmiot działalności obejmuje przemysł i budownictwo zatrudniające powyżej 50 pracowników i których przedmiot działalności obejmuje handel, transport, łączność i gospodarkę komunalną oraz pozostałe branże produkcji materialnej i pozostałe usługi niematerialne zatrudniające powyżej 20 pracowników mają obowiązek przekazywania danych statystycznych w formie meldunków miesięcznych w zakresie informacji podanych na formularzu DG-1; dodatkowo co miesiąc przedsiębiorstwa portowe zaliczone do branży 522 i Polska Żegluga Bałtycka przekazują dane o przeładunkach w morskich portach handlowych, a państwowa jednostka organizacyjna "Polska Poczta, Telegraf i Telefon" - dane o przyroście liczby abonentów telefonicznych, teleksowych i telefaksowych w formie uzgodnionej z Głównym Urzędem Statystycznym.
§  6.
Obowiązki sprawozdawcze wprowadzone zarządzeniem dotyczą:
1)
osób prawnych,
2)
samodzielnie bilansujących jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej wchodzących w skład osób prawnych w pełni dzielonych,
3)
samodzielnych jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, które prowadzą na własny rachunek działalność gospodarczą (m.in. spółek jawnych i cywilnych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych),
4)
osób fizycznych, prowadzących działalność gospodarczą.
§  7.
Ustala się następujące terminy wykonania obowiązków sprawozdawczych:
1)
drugiego dnia roboczego każdego miesiąca do godz. 12.00 dostarczenia meldunków DG-1 do wojewódzkiego urzędu statystycznego województwa, na którego terenie ma siedzibę podmiot zobowiązany, z wyjątkiem działalności transportowej przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe" i państwowej jednostki organizacyjnej "Polska Poczta, Telegraf i Telefon", które zobowiązane są do dostarczenia meldunków trzeciego dnia roboczego do godz. 11.00 do Głównego Urzędu Statystycznego,
2)
do 15 lipca za I półrocze i do 5 lutego za każdy rok - przekazania sprawozdań DG-2 do wojewódzkiego urzędu statystycznego województwa, na terenie którego ma siedzibę podmiot zobowiązany,
3) 5
w dniu, w którym zgłosi się ankieter w okresie od 1 września do 30 listopada każdego roku, udzielenie odpowiedzi na pytania zawarte w formularzu DG-3.
§  8.
1.
Przy sporządzaniu sprawozdań stosuje się Wykaz Wyrobów Przemysłowych oparty na Systematycznym Wykazie Wyrobów i Klasyfikacji Usług, wydany odrębnie.
2.
Wojewódzkie urzędy statystyczne dla ułatwienia wykonania obowiązków sprawozdawczych wprowadzonych zarządzeniem przekażą podmiotom zobowiązanym wykaz, o którym mowa w ust. 1 lub wyciąg z tego wykazu.
§  9.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia i obowiązuje począwszy od danych statystycznych po dniu 1 stycznia 1991 r.
ZAŁĄCZNIKI
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 1 6

DG-1

Meldunek

o działalności gospodarczej

za miesiąc ...... 19... r.

grafika

Objaśnienia do sporządzania miesięcznego meldunku DG-1

Sprawozdawczość meldunkowa na formularzu DG-1 ma charakter danych wstępnych. Dane wykazywane w sprawozdaniu powinny być zgodne z ewidencją prowadzoną stosownie do wymagań zasad rachunkowości lub dla własnych potrzeb. W przypadku braku ewidencji dopuszcza się wykazywanie danych szacunkowych. W przypadku konieczności skorygowania danych wykazanych w poprzednich okresach, korekty te uwzględnia się w rubryce "od początku roku" w najbliższym sprawozdaniu po stwierdzeniu nieprawidłowości.

Dział 1. Podstawowe dane o działalności gospodarczej

W wierszu 01 wykazuje się przychody ze sprzedaży otrzymane i należne, do których zalicza się:

- wartość sprzedanych wyrobów, półfabrykatów i części własnej produkcji na zewnątrz przedsiębiorstwa oraz wewnątrz przedsiębiorstwa dla działalności finansowo wyodrębnionej, np. dla własnych inwestycji, dla sklepów fabrycznych itp.,

- wartość robót i usług świadczonych odpłatnie,

- marże handlowe (różnica między ceną zakupu a ceną sprzedaży towarów handlowych i dostaw skompletowanych); w odniesieniu do towarów handlowych z importu, za cenę zakupu przyjmuje się wartość towarów według cen transakcyjnych powiększoną o cło, a w odniesieniu do towarów handlowych przeznaczonych na eksport za cenę sprzedaży przyjmuje się wartość towarów według cen transakcyjnych,

- zryczałtowaną odpłatność agenta za powierzone mu prowadzenie działalności gospodarczej, użytkowanie środków trwałych - w przypadku umowy na warunkach zlecenia,

- pełne przychody agenta w przypadku zawarcia umowy agencyjnej.

Wartość przychodów ze sprzedaży podaje się w faktycznie uzyskanych cenach (cenach realizacji).

Jednostki sporządzające sprawozdanie F-01 wykazują w wierszu 01 rubr. 2 sprawozdania DG-1 dane, które powinny być zgodne z sumą danych wykazanych w wierszu 02 dział 1 sprawozdania F-01 za miesiąc poprzedni i danych z wiersza 01 rubr. 1 sprawozdania DG-1.

W wierszu 02 wykazuje się przychody ze sprzedaży produkcji przemysłowej, do których zalicza się:

- wartość sprzedanych wyrobów gotowych, półfabrykatów i części (zaliczonych według SWW do gałęzi 01-28),

- wartość robót i usług o charakterze przemysłowym; są to usługi polegające na utrzymaniu, przywracaniu lub powiększaniu wartości użytkowej wyrobów już wyprodukowanych, np.: szlifowanie, galwanizowanie, wykańczanie tkanin, paczkowanie i rozlew wyrobów obcej produkcji, remonty, naprawy i konserwacja wyrobów itp.

W wierszu 03 wykazuje się wartość sprzedaży robót budowlano-montażowych, tj. wykonanych w kraju siłami własnym na rzecz zleceniodawców robót inwestycyjnych, remontowych i robót o charakterze eksploatacyjnym.

Roboty inwestycyjne (wiersz 04) obejmują:

1)
roboty budowlane polegające na budowie (wznoszeniu), rozbudowie, przebudowie, odbudowie budynków, budowli, części budowlanej kotłów, maszyn i urządzeń technicznych, linii i sieci elektroenergetycznych, elektrotrakcyjnych i telekomunikacyjnych, wraz z robotami wykończeniowymi i montażem wewnętrznych instalacji oraz konstrukcji metalowych tych obiektów,
2)
przygotowanie i zagospodarowanie terenu,
3)
budowę i rozbiórkę tymczasowych obiektów dla potrzeb budowy, których koszt - zgodnie z ogólnymi warunkami umowy - pokrywa zamawiający,
4)
roboty geologiczno-inżynierskie i hydrogeologiczne (wiertnicze),
5)
montaż maszyn i urządzeń,
6)
roboty remontowe, których efektem jest rozbudowa lub zmiana charakteru (przeznaczenia) modernizowanego obiektu albo wyraźne zwiększenie jego pierwotnej wartości użytkowej; o zaliczeniu tych robót do inwestycji decydują kryteria rzeczowe (techniczne), a nie finansowe.

Roboty remontowe obejmują remonty: budynków i budowli, części budowlanej kotłów, maszyn i urządzeń technicznych trwale umiejscowionych (np. pieców przemysłowych, aparatów do wymiany ciepła, kolumn z wykładziną ceramiczną, fundamentów pod maszyny i urządzenia, zbiorników naziemnych) oraz demontaż i ponowny montaż kotłów, maszyn i urządzeń trwale umiejscowionych.

Roboty o charakterze eksploatacyjnym obejmują:

1)
usługi budowlano-montażowe związane z konserwacją budynków, budowli oraz kotłów, maszyn i urządzeń technicznych trwale umiejscowionych,
2)
roboty górnicze dołowe i wiercenia finansowane ze środków eksploatacyjnych, wykonywane przez przedsiębiorstwa budowy kopalń,
3)
roboty rozbiórkowo-porządkowe prowadzone dla uzysku materiałów nadających się do dalszego użycia,
4)
roboty w zakresie budowy i rozbiórki obiektów tymczasowych na terenie budowy finansowane ze środków eksploatacyjnych wykonawcy,
5)
roboty poprawkowe związane z usuwaniem szkód losowych.

Do sprzedaży produkcji budowlano-montażowej zalicza się również roboty wodno-melioracyjne i leśne dotyczące budowli i urządzeń terenowych nawadniających i odwadniających grunty, zagospodarowania pomelioracyjnego i urządzeń stawowych, zasadzenia wieloletnie uznane za inwestycyjne (zalesienia pierwotne, plantacje chmielu), urządzenia terenów zielonych.

W wierszu 05 wykazuje się wartość sprzedaży usług transportowych obejmującą wpływy za przewozy ładunków, pasażerów, bagażu i poczty oraz wpływy za przeładunki, spedycję, składowanie i magazynowanie ładunków oraz inne usługi związane z obsługą transportu (np. dzierżawa bocznic, magazynów, taboru, urządzeń portowych, usługi holownicze i ratownicze, ważenie, sortowanie, etykietowanie, przepakowywanie i znakowanie ładunków, roboty czerpalne i podwodne, frachtowanie, bukowanie i usługi klasyfikacyjne).

W wierszu 06 wykazuje się marżę stanowiącą różnicę pomiędzy ceną zakupu i ceną sprzedaży towarów handlowych oraz artykułów spożywczych wytworzonych w placówkach gastronomicznych.

W wierszu 07 wykazuje się sprzedaż detaliczną towarów handlowych własnych i komisowych, dokonaną przez punkty sprzedaży detalicznej i gastronomicznej lub inne punkty sprzedaży (np. składy, magazyny - w ilościach wskazujących na zakupy dla potrzeb indywidualnych nabywców).

W wierszu 08 wykazuje się faktyczną liczbę osób pracujących w ostatnim dniu miesiąca (bez uczniów i przeliczenia na pełne etaty, łącznie z pracującymi poza granicami kraju).

Do pracujących zalicza się:

1)
zatrudnionych na podstawie stosunku pracy (tj. umowy o pracę, powołania, wyboru lub mianowania) pracowników pełnozatrudnionych (łącznie z sezonowymi i zatrudnionymi dorywczo) i niepełnozatrudnionych (także emerytów i rencistów) w głównym miejscu pracy,
2)
osoby wykonujące pracę nakładczą,
3)
agentów we wszystkich systemach agencji oraz osoby zatrudnione przez agentów,
4)
właścicieli i współwłaścicieli zakładów łącznie z pomagającymi członkami ich rodzin.

Do stanu zatrudnionych na postawie stosunku pracy nie zalicza się osób korzystających z urlopów wychowawczych, a także z urlopów bezpłatnych w wymiarze powyżej trzech miesięcy.

W wierszu 09 wykazuje się przeciętną liczbę zatrudnionych, po przeliczeniu osób niepełnozatrudnionych na pełne etaty.

Do zatrudnionych zalicza się:

1)
osoby zatrudnione na podstawie stosunku pracy z wyjątkiem:

- osób zatrudnionych poza granicami kraju,

- osób przebywających na urlopach wychowawczych,

- osób przebywających na urlopach rehabilitacyjnych,

- osób korzystających z urlopów bezpłatnych, jeżeli nieobecność w pracy przypada w dniach przyjętych do obliczenia przeciętnego zatrudnienia;

2)
osoby pracujące w zakładach pracy w formie zorganizowanych grup roboczych, tj. uczestników OHP, żołnierzy, skazanych, junaków obrony cywilnej, junaków straży przemysłowej i pożarnej, osoby odbywające w zakładach pracy zastępczą służbę poborowych;
3)
osoby przebywające za granicą na podstawie delegacji służbowej.

Do zatrudnionych nie zalicza się:

1)
osób wykonujących pracę nakładczą,
2)
uczniów, którzy zawarli z zakładem pracy umowę o naukę zawodu lub przyuczenie do określonej pracy,
3)
agentów.

Przeciętne zatrudnienie w miesiącu należy obliczyć na podstawie sumy dwóch stanów dziennych, tj. w pierwszym i ostatnim dniu miesiąca, podzielonej przez dwa. Przeciętne zatrudnienie w okresach narastających należy obliczać jako sumę przeciętnego zatrudnienia w poszczególnych miesiącach podzieloną przez liczbę miesięcy w okresie sprawozdawczym. Przeliczenia osób niepełnozatrudnionych na pełne etaty dokonuje się według liczby godzin pracy ustalonych w umowie o pracę w stosunku do obowiązującej normy.

W wierszu 10 podaje się wynagrodzenia osobowe pracowników najemnych (wykazanych w wierszu 09) łącznie z wypłatami z zysku do podziału i z nadwyżki bilansowej w spółdzielniach, tj. wynagrodzenia zasadnicze, dodatki stałe i przejściowe, premie i nagrody, wynagrodzenia z pracę w godzinach nadliczbowych, wynagrodzenia za czas urlopów, zasiłki chorobowe wypłacane ze środków zakładu pracy, świadczenia deputatowe. Do wynagrodzeń nie wlicza się wynagrodzeń pracowników obcych.

W jednostkach z udziałem kapitału zagranicznego uwzględnia się również tę część wynagrodzeń jaką zatrudnieni obcokrajowcy otrzymują w walutach obcych, przeliczoną na złote według obowiązującego kursu.

Nie zalicza się do wynagrodzeń świadczeń finansowanych przez ZUS, świadczeń rzeczowych, np. w postaci odzieży ochronnej, wartości posiłków regeneracyjnych itp.

Dane dotyczące wynagrodzeń podaje się bez potrąceń zaliczek, składek, alimentów itp., jak również bez potrąceń z tytułu podatku wyrównawczego.

Wynagrodzenia za okres sprawozdawczy stanowią:

- faktyczne wypłaty wynagrodzeń dotyczące miesiąca sprawozdawczego dokonane do terminu sporządzenia sprawozdania,

- szacunkowe wypłaty wynagrodzeń (głównie pracowników na stanowiskach robotniczych) należne za miesiąc sprawozdawczy (w tym nagrody i premie za wyniki osiągnięte w danym miesiącu) ustalone w oparciu o informacje dotyczące przeciętnego zatrudnienia, stopnia realizacji zadań i liczby dni roboczych tego miesiąca przewidziane do wypłaty do 16 dnia kalendarzowego następnego miesiąca po okresie sprawozdawczym. Premie z zysku przewidywane do wypłaty w podanym wyżej terminie należy również ująć w wynagrodzeniach za miesiąc sprawozdawczy.

W wierszach 12-15 podaje się dane dotyczące transportu zarobkowego związanego z przewozem ładunków na zlecenie innego podmiotu. Wierszy tych nie wypełniają PKP i transport samochodowy łączności (branża 593).

W wierszu 12 wykazuje się dane dotyczące przewozu ładunków wykonanych na terenie kraju i poza jego granicami taborem samochodowym ciężarowym własnym i obcym przyjętym czasowo na stan inwentarzowy. W wierszu tym nie należy ujmować danych o przewozach wykonanych taborem samochodowym eksploatacyjnym przez inne podmioty na podstawie umów agencyjnych, zlecenia, dzierżawy.

W wierszu 13 wykazuje się:

1)
w jednostkach zaliczonych do branży 521 (żegluga morska) - dane dotyczące przewozu ładunków wykonane w rejsach zakończonych w okresie sprawozdawczym statkami własnymi oraz statkami dzierżawionymi pływającymi pod banderą polską i obcą,
2)
w jednostkach zaliczonych do branży 531 (żegluga śródlądowa) - dane dotyczące przewozu ładunków na drogach wodnych śródlądowych i drogach morskich taborem barkowym eksploatowanym przez jednostki żeglugi śródlądowej oraz wydzierżawionym przez nie przedsiębiorstwom zagranicznym na okres przerwy nawigacyjnej na polskich drogach wodnych śródlądowych oraz statkami towarowymi żeglugi przybrzeżnej i w tratwach holowanych. Należy ująć przewozy zarówno w komunikacji wodnej bezpośredniej, jak i w komunikacji kombinowanej kolejowo-wodnej. Do ładunków przewiezionych w danym okresie sprawozdawczym zalicza się tylko te ładunki, których przewóz został zakończony w okresie sprawozdawczym,
3)
w jednostkach zaliczonych do branży 541 (transport lotniczy publiczny) - dane dotyczące przewozu ładunków (przesyłki towarowe, pocztowe i bagaż płatny) wykonanych we wszystkich rodzajach lotów komunikacyjnych,
4)
w jednostkach zaliczonych do branży 551 (transport rurociągowy) - dane dotyczące ilości przetłoczonej ropy naftowej i produktów naftowych.

W wierszu 14 podaje się łączną inwentarzową ładowność taboru samochodowego ciężarowego (samochodów ciężarowych, przyczep ciężarowych i naczep ciężarowych) znajdujących się w ostatnim dniu miesiąca sprawozdawczego w stanie inwentarzowym jednostki sprawozdawczej i wykonującego (lub przeznaczonego do wykonywania) przewozy zarobkowe. W wierszu tym wykazuje się tabor samochodowy bez względu na jego stan techniczny oraz tabor oddany w agencję lub dzierżawę. Nie należy podawać danych dotyczących taksówek bagażowych oraz taboru samochodowego wykorzystywanego dla własnych potrzeb jednostki sprawozdawczej, a tylko sporadycznie eksploatowanego zarobkowo.

Wiersz 16 wypełniają jednostki zaliczone do branż: 511, 521, 531 i 451, przy czym:

1)
jednostki zaliczone do branży 511 (transport samochodowy publiczny) wykazują liczbę pasażerów przewiezionych w komunikacji krajowej i międzynarodowej taborem autobusowym handlowym własnym i obcym przyjętym czasowo na stan inwentarzowy. Należy wykazać przewozy pasażerów z biletami, w ramach przewozów pracowniczych na postawie umów z zakładami pracy, w ramach przewozów kolonijnych i wycieczkowych oraz pasażerów przewiezionych bezpłatnie,
2)
jednostki zaliczone do branży 521 (żegluga morska) wykazują liczbę pasażerów przewiezionych zarówno za płatnymi, jak i za bezpłatnymi biletami w rejsach zakończonych w okresie sprawozdawczym statkami pasażerskimi, towarowymi i promami - własnymi i dzierżawionymi od innych armatorów - pływających pod banderą polską i obcą,
3)
jednostki zaliczone do branży 531 (żegluga śródlądowa) wykazują liczbę pasażerów przewiezionych w okresie sprawozdawczym za płatnymi i bezpłatnymi biletami statkami stanowiącymi własność przedsiębiorstw żeglugi śródlądowej, jak i dzierżawionymi przez te przedsiębiorstwa od innych jednostek,
4)
jednostki zaliczone do branży 541 (transport lotniczy publiczny) wykazują liczbę pasażerów przewiezionych we wszystkich rodzajach lotów komunikacyjnych.

W wierszu 17 wykazuje się wartość poniesionych w okresie sprawozdawczym nakładów, których celem jest stworzenie nowych, powiększenie (rozbudowa), przebudowa, adaptacja lub modernizacja istniejących obiektów majątku trwałego.

Nakłady inwestycyjne obejmują:

- wartość robót budowlano-montażowych wykonanych systemem zleceniowym i siłami własnymi inwestora,

- wartość zakupów maszyn, urządzeń, środków transportowych, a także narzędzi i inwentarza w przypadku, gdy stanowią pierwsze wyposażenie inwestycji,

- pozostałe nakłady: prace badawcze i projektowe (np. opracowanie lub nabycie dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla konkretnych obiektów, nabycie patentów, wykonanie ekspertyz, badania geologiczne), szkolenie i przyuczenie kadr do przyszłej eksploatacji, przeprowadzenie prób technologicznych, utrzymanie jednostek nadzoru inwestycyjnego, nabycie nieruchomości lub odszkodowanie za wywłaszczone nieruchomości, kultury wieloletnie i inne koszty dotyczące realizacji inwestycji.

Dział 2. Produkcja wyrobów

Przy wypełnianiu działu 2 stosuje się:

- w jednostkach sprawozdawczych zaliczanych zgodnie z obowiązującą Klasyfikacją Gospodarki Narodowej do działu "Przemysł" nomenklaturę ujętą w Wykazie Wyrobów Przemysłowych do sprawozdawczości rocznej za 1990 r. i miesięcznej na 1991 r. w zakresie pozycji oznaczonych w kolumnie 6 symbolem "B",

- w jednostkach sprawozdawczych zaliczanych do innych działów gospodarki narodowej niż "Przemysł" Listę Asortymentową - wydanie II (stanowiącą wyciąg z Wykazu Wyrobów Przemysłowych) w zakresie pozycji oznaczonych w kolumnie 5 symbolem "B".

W rubr. 0 o ile pełna nazwa wyrobu nie mieści się w jednym wierszu stosuje się skróty tak, aby nazwa zajmowała tylko jeden wiersz.

W rubr. 1 podaje się symbol SWW zgodnie z rubr. 1 WWP lub Listy Asortymentowej (dla pozycji oznaczonych symbolami "B").

W rubr. 2 dla każdego wyrobu podaje się oznaczenia cyfrowe jednostek miary zgodnie z rubr. 2 WWP lub Listy Asortymentowej. W przypadku, gdy dla wyrobu podano kilka jednostek miary, w sprawozdaniu należy dla każdej jednostki miary podać dane w osobnym wierszu (nie stosować ułamków).

W rubr. 3 podaje się:

- w odniesieniu do danych wykazywanych w fizycznych jednostkach miary (różnych od oznaczenia cyfrowego 012 - mln zł) - ilość wyrobów wyprodukowanych w miesiącu sprawozdawczym zarówno z surowca własnego jak i powierzonego, niezależnie od tego, czy wyroby te są przeznaczone do sprzedaży czy zużywane do dalszego przerobu (montażu) w jednostce sprawozdawczej,

- w odniesieniu do danych wykazywanych w mln zł (jednostka miary 012) wartość produkcji sprzedanej danego wyrobu w miesiącu sprawozdawczym (niezależnie od momentu wytworzenia) w faktycznie uzyskanych cenach (cenach realizacji).

W rubr. 4 dane powinny być sumą produkcji wykazanej w rubr. 4 sprawozdania za poprzedni miesiąc i produkcji wykazanej w rubr. 3 za miesiąc sprawozdawczy. Ewentualne różnice mogą wynikać z korekt dotyczących danych wcześniejszych okresów.

ZAŁĄCZNIK  Nr 2 7

DG-2

Sprawozdanie

o działalności gospodarczej

do końca I półrocza/roku a 19 ... r.

grafika

Objaśnienia do sporządzenia sprawozdania DG-2

Dział 1. Przychody, koszty i wynik finansowy

Wartość przychodów podaje się w faktycznie uzyskanych cenach (cenach realizacji).

W wierszu 01 wykazuje się przychody ogółem w działalności gospodarczej obejmujące otrzymane i należne kwoty:

- ze sprzedaży wyrobów i usług własnej produkcji,

- ze sprzedaży towarów (pełne obroty),

- z operacji finansowych, a w szczególności ze sprzedaży papierów wartościowych, otrzymanych dywidend od udziałów w obcych firmach, odsetek od kredytów i pożyczek, dodatnich różnic kursowych i innych,

- ze sprzedaży składników majątkowych, w szczególności środków trwałych, materiałów i innych składników,

- z dotacji przedmiotowych i innych zwiększeń.

W wierszu 02 wykazuje się przychody ze sprzedaży, do których zalicza się:

- wartość sprzedanych wyrobów, półfabrykatów i części własnej produkcji na zewnątrz przedsiębiorstwa oraz wewnątrz przedsiębiorstwa dla działalności finansowo wyodrębnionej, np. dla własnych inwestycji, dla sklepów fabrycznych itp.,

- wartość robót i usług świadczonych odpłatnie,

- marże handlowe (różnica pomiędzy ceną zakupu a ceną sprzedaży towarów handlowych i dostaw skompletowanych); w odniesieniu do towarów handlowych z importu, za cenę zakupu przyjmuje się wartość towarów według cen transakcyjnych powiększoną o cło, a w odniesieniu do towarów przeznaczonych na eksport za cenę sprzedaży przyjmuje się wartość towarów według cen transakcyjnych,

- odpłatność agenta.

W wierszu 03 wykazuje się przychody ze sprzedaży produkcji przemysłowej, do których zalicza się:

- wartość sprzedanych wyrobów gotowych, półfabrykatów i części (zaliczonych według SWW do gałęzi 01-28),

- wartość robót i usług o charakterze przemysłowym; są to usługi polegające na utrzymaniu, przywracaniu lub powiększaniu wartości użytkowej wyrobów już wyprodukowanych, np.: szlifowanie, galwanizowanie, wykańczanie tkanin, paczkowanie i rozlew wyrobów obcej produkcji, remonty, naprawy i konserwacja wyrobów itp.

W wierszu 04 wykazuje się wartość sprzedaży robót budowlano-montażowych, tj. wykonanych w kraju siłami własnymi na rzecz zleceniodawców robót inwestycyjnych, remontowych i robót o charakterze eksploatacyjnym.

Roboty inwestycyjne obejmują:

1)
roboty budowlane polegające na budowie (wznoszeniu), rozbudowie, przebudowie, odbudowie budynków, budowli, części budowlanej kotłów, maszyn i urządzeń technicznych, linii i sieci elektroenergetycznych, elektrotrakcyjnych i telekomunikacyjnych, wraz z robotami wykończeniowymi i montażem wewnętrznych instalacji oraz konstrukcji metalowych tych obiektów,
2)
przygotowanie i zagospodarowanie terenu,
3)
budowę i rozbiórkę tymczasowych obiektów dla potrzeb budowy, których koszt - zgodnie z ogólnymi warunkami umowy - pokrywa zamawiający,
4)
roboty geologiczno-inżynierskie i hydrogeologiczne (wiertnicze),
5)
montaż maszyn i urządzeń,
6)
roboty remontowe, których efektem jest rozbudowa lub zmiana charakteru (przeznaczenia) modernizowanego obiektu albo wyraźne zwiększenie jego pierwotnej wartości użytkowej; o zaliczeniu tych robót do inwestycji decydują kryteria rzeczowe (techniczne), a nie finansowe.

Roboty remontowe obejmują remonty: budynków i budowli, części budowlanej kotłów, maszyn i urządzeń technicznych trwale umiejscowionych (np. pieców przemysłowych, aparatów do wymiany ciepła, kolumn z wykładziną ceramiczną, fundamentów pod maszyny i urządzenia, zbiorników naziemnych) oraz demontaż i ponowny montaż kotłów, maszyn i urządzeń trwale umiejscowionych.

Roboty o charakterze eksploatacyjnym obejmują:

1)
usługi budowlano-montażowe związane z konserwacją budynków, budowli oraz kotłów, maszyn i urządzeń technicznych trwale umiejscowionych,
2)
roboty górnicze dołowe i wiercenia finansowane ze środków eksploatacyjnych, wykonywane przez przedsiębiorstwa budowy kopalń,
3)
roboty rozbiórkowo-porządkowe prowadzone dla uzysku materiałów nadających się do dalszego użycia,
4)
roboty w zakresie budowy i rozbiórki obiektów tymczasowych na terenie budowy finansowane ze środków eksploatacyjnych wykonawcy,
5)
roboty poprawkowe związane z usuwaniem szkód losowych.

Do sprzedaży produkcji budowlano-montażowej zalicza się również roboty wodno-melioracyjne i leśne dotyczące budowli i urządzeń terenowych nawadniających i odwadniających grunty, zagospodarowania pomelioracyjnego i urządzeń stawowych, zasadzenia wieloletnie uznane za inwestycyjne (zalesienia pierwotne, plantacje chmielu), urządzenia terenów zielonych.

W wierszu 05 wykazuje się marżę stanowiącą różnicę pomiędzy ceną zakupu i ceną sprzedaży towarów handlowych oraz artykułów spożywczych wytworzonych w placówkach gastronomicznych.

W wierszu 07 podaje się należne dotacje przedmiotowe i dopłaty do wyrobów i usług.

W wierszu 08 wykazuje się koszty uzyskania przychodu wykazanego w wierszu 01.

Koszty uzyskania przychodu obejmują:

- koszt własny sprzedanych wyrobów własnej produkcji towarów i usług,

- wartość w cenach zakupu sprzedanych towarów (łącznie z kosztami obrotu towarowego),

- koszty operacji finansowych,

- koszty sprzedaży materiałów i środków trwałych łącznie z wartością materiałów w cenach nabycia i wartością początkową środków trwałych pomniejszoną o ich umorzenie,

- podatek obrotowy i ewentualnie inne obciążenia.

W wierszu 09 wykazuje się koszt własny przychodów ze sprzedaży produkcji i usług wykazanych w wierszu 02.

W wierszu 10 wykazuje się podatek obrotowy z tytułu prowadzonej działalności naliczony według obowiązujących stawek.

W wierszu 11 lub 12 wykazuje się odpowiednio zysk brutto lub stratę brutto, która stanowi różnicę między przychodem ogółem a kosztami uzyskania tego przychodu, skorygowaną o saldo strat i zysków nadzwyczajnych.

W wierszu 13 wykazuje się podatek dochodowy pomniejszony o udzielone ulgi.

W wierszu 15 wykazuje się zysk netto, który otrzymuje się po pomniejszeniu zysku brutto o obowiązkowe odpisy (m.in. podatek dochodowy, dywidenda od funduszu założycielskiego).

W wierszu 16 wykazuje się stratę netto, którą otrzymuje się po dokonaniu obowiązkowych zwiększeń straty brutto (np. dywidenda od funduszu założycielskiego).

W wierszu 22 wykazuje się sprzedaż detaliczną towarów handlowych własnych i komisowych, dokonaną przez punkty sprzedaży detalicznej i gastronomicznej lub inne punkty sprzedaży (np. składy, magazyny - w ilościach wskazujących na zakupy dla potrzeb indywidualnych nabywców).

Dział 2. Inwestycje, środki trwałe i zapasy

Wiersze 03-08, 10 i 12 wypełnia się wyłącznie w sprawozdaniu za rok.

W wierszu 01 wykazuje się wartość poniesionych w okresie sprawozdawczym nakładów, których celem jest stworzenie nowych, powiększenie (rozbudowa), przebudowa, adaptacja lub modernizacja istniejących obiektów majątku trwałego.

Nakłady inwestycyjne obejmują:

- wartość robót budowlano-montażowych wykonanych systemem zleceniowym i siłami własnymi inwestora,

- wartość zakupów maszyn, urządzeń, środków transportowych, a także narzędzi i inwentarza, w przypadku gdy stanowią pierwsze wyposażenie inwestycji,

- pozostałe nakłady: prace badawcze i projektowe (np. opracowanie lub nabycie dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla konkretnych obiektów, nabycie patentów, wykonanie ekspertyz, badania geologiczne), szkolenie i przyuczenie kadr do przyszłej eksploatacji, przeprowadzenie prób technologicznych, utrzymanie jednostek nadzoru inwestycyjnego, nabycie nieruchomości lub odszkodowanie za wywłaszczone nieruchomości, kultury wieloletnie i inne koszty dotyczące realizacji inwestycji.

W wierszu 02 wykazuje się tę część nakładów inwestycyjnych, która przeznaczona była na zakupy maszyn, urządzeń, środków transportowych, a także narzędzi i inwentarza, w przypadku gdy stanowiły pierwsze wyposażenie nowo budowanych obiektów.

W wierszu 03 wykazuje się wartość ewidencyjną (brutto) środków trwałych (tj. budynków i budowli, maszyn i urządzeń technicznych, środków transportowych, narzędzi, przyrządów i ruchomości) w aktualnych cenach (bez potrącania umorzenia).

W wierszu 04 wykazuje się wydzieloną z wartości wykazanej w wierszu 03 na zasadzie "w tym" wartość maszyn, urządzeń technicznych i narzędzi, a więc wartość:

a)
kotłów i maszyn energetycznych,
b)
maszyn, urządzeń i aparatów ogólnego zastosowania,
c)
maszyn, urządzeń technicznych i aparatów specjalnych branżowych,
d)
urządzeń technicznych,
e)
narzędzi, przyrządów, ruchomości i wyposażenia.

W wierszu 06 wykazuje się wartość umorzenia środków trwałych (wykazanych w wierszu 03) naliczonych od początku użytkowania obiektu, przy zastosowaniu obowiązujących stawek amortyzacyjnych, z wydzieleniem na zasadzie "w tym" wartości umorzenia:

- w wierszu 07 - maszyn, urządzeń technicznych i narzędzi,

- w wierszu 08 - środków transportu.

W wierszu 09 podaje się według stanu na koniec okresu sprawozdawczego wartość ewidencyjną (brutto) środków trwałych Skarbu Państwa otrzymanych na czas oznaczony do odpłatnego korzystania zgodnie z postanowieniami art. 37 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 13 lipca 1990 r. o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. Nr 51, poz. 299).

W wierszu 10 wykazuje się zapasy ogółem (według rzeczywistych cen zakupu) obejmujące materiały, produkcję nie zakończoną, produkty gotowe, towary oraz zaliczki na poczet dostaw i zapasów.

W wierszu 12 podaje się liczbę mikrokomputerów o pojemności pamięci operacyjnej 16 kB (kilobajtów) i większej. Nie ujmuje się mikrokomputerów sterujących procesami produkcyjnymi maszyn, agregatów itp. i stanowiących integralną część maszyny.

Dział 3. Pracujący i wynagrodzenia

W wierszu 01 (rubr. 1 i 2) podaje się liczbę zatrudnionych pracowników, z którymi zawarto umowę o pracę. Jednostki z udziałem podmiotów zagranicznych w rubryce tej uwzględniają również zatrudnionych cudzoziemców.

W wierszu 01 (rubr. 1) wykazuje się faktyczną liczbę pracowników (w ostatnim dniu czerwca lub grudnia) pełnozatrudnionych (łącznie z sezonowymi i zatrudnionymi dorywczo) i niepełnozatrudnionych (także emerytów i rencistów) w głównym miejscu pracy. Do stanu zatrudnionych nie zalicza się osób korzystających z urlopów wychowawczych, a także z urlopów bezpłatnych w wymiarze powyżej trzech miesięcy.

W wierszu 01 (rubr. 2) wykazuje się pracowników pełnozatrudnionych oraz niepełnozatrudnionych po przeliczeniu na pełne etaty.

Przeciętne zatrudnienie w miesiącu oblicza się na podstawie sumy dwóch stanów dziennych, tj. w pierwszym i ostatnim dniu miesiąca, podzielonej przez dwa.

Przeciętne zatrudnienie za półrocze i rok należy obliczać jako sumę przeciętnego zatrudnienia w poszczególnych miesiącach podzieloną przez liczbę miesięcy, odpowiednio: 6 i 12.

W wierszu 01 (rubr. 3) podaje się wynagrodzenia osobowe pracowników najemnych łącznie z wypłatami z zysku do podziału i z nadwyżki bilansowej w spółdzielniach, tj. wynagrodzenia zasadnicze, dodatki stałe i przejściowe, premie i nagrody, wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych, wynagrodzenia za czas urlopów, zasiłki chorobowe wypłacane ze środków zakładu pracy, świadczenia deputatowe. Do wynagrodzeń nie wlicza się wynagrodzeń pracowników obcych.

W jednostkach z udziałem kapitału zagranicznego uwzględnia się również tę cześć wynagrodzeń jaką zatrudnieni obcokrajowcy otrzymują w walutach obcych, przeliczoną na złote według obowiązującego kursu.

Nie zalicza się do wynagrodzeń świadczeń finansowanych przez ZUS, świadczeń rzeczowych, np. w postaci odzieży ochronnej, wartości posiłków regeneracyjnych itp.

Dane dotyczące wynagrodzeń podaje się bez potrąceń zaliczek, składek, alimentów itp., jak również bez potrąceń z tytułu podatku wyrównawczego.

Wynagrodzenia za okres sprawozdawczy stanowią faktyczne wypłaty wynagrodzeń dotyczące okresu sprawozdawczego dokonane do terminu sporządzenia sprawozdania.

W wierszu 02 (rubr. 1) podaje się liczbę osób, z którymi zawarto umowę o naukę zawodu lub przyuczenie do określonej pracy.

W wierszu 03 (rubr. 1) podaje się liczbę osób, z którymi zawarto umowę o pracę nakładczą, ujęte w stanie ewidencyjnym zakładu.

W wierszu 04 (rubr. 1) podaje się liczbę agentów, z którymi zawarto umowę agencyjną lub umowę na warunkach zlecenia o prowadzenie placówek handlowych, usługowych lub o wykonanie zleconej czynności.

W wierszu 05 (rubr. 1) podaje się liczbę właścicieli, współwłaścicieli i pomagających członków ich rodzin.

Dział 4. Produkcja wyrobów

Przy wypełnianiu działu 4 stosuje się "Listę Asortymentową" (stanowiącą wyciąg z Wykazu Wyrobów Przemysłowych) przesłaną wraz z formularzami przez wojewódzki urząd statystyczny.

W rubr. 0 i ile pełna nazwa wyrobu nie mieści się w jednym wierszu stosuje się skróty tak, aby nazwa zajmowała tylko jeden wiersz.

W rubr. 1 podaje się symbole wyrobów zgodnie z "Listą Asortymentową"

W rubr. 2 podaje się oznaczenie cyfrowe jednostki miary. Dla każdego wyrobu należy podać tyle jednostek miary ile figuruje w podanej "Liście Asortymentowej" do DG-2.

W przypadku, gdy dla danego wyrobu podano kilka jednostek miary, należy w sprawozdaniu dla każdej jednostki miary podawać dane w osobnym wierszu (nie stosować ułamków).

W rubr. 3 podaje się:

- w odniesieniu do danych wykazywanych w fizycznych jednostkach miary, takich jak: 020 - szt, 034 - tony, 027 - tys. par itp. - ilość wyrobów wyprodukowanych w okresie sprawozdawczym, zarówno z surowca własnego jak i powierzonego (tj. dostarczonego z zewnątrz przez zlecających wykonanie wyrobów) niezależnie od tego, czy wyroby te są sprzedawane na zewnątrz zakładu czy są przeznaczone do dalszego przerobu wewnątrz zakładu,

- w odniesieniu do danych wykazywanych w mln zł (jednostka miary 012) wartość produkcji sprzedanej danego wyrobu w okresie sprawozdawczym (niezależnie od momentu wytworzenia) w faktycznie uzyskanych cenach (cenach realizacji).

Należy ściśle przestrzegać podawania wielkości produkcji w jednostkach miary występujących w "Liście Asortymentowej".

W przypadku wystąpienia większej liczby pozycji wyrobów niż 7 należy załączyć drugi formularz z wypełnioną częścią adresową.

Dział 5. Budynki będące własnością jednostki, przekazane do eksploatacji w roku sprawozdawczym - bez budynków mieszkalnych

W dziale 5 wykazuje się budynki oddane do użytku (z wyjątkiem budynków mieszkalnych i obiektów użyteczności publicznej), jak również domki campingowe oraz kioski towarowe, jeśli są posadowione na trwałych fundamentach.

Nie podaje się budynków wykazanych jako przekazane do eksploatacji w latach poprzednich, budynków zakupionych (przyjętych) od innych podmiotów jako środki trwałe, budynków z adaptacji, modernizowanych budynków prowizorycznych.

Dla każdego budynku należy przeznaczyć jeden wiersz, podając w rubr. 0 dokładnie główne przeznaczenie budynku, np. sklep, dom towarowy, kiosk spożywczy, magazyn, stacja trafo itp.

W przypadku wystąpienia większej liczby pozycji niż 2 należy załączyć drugi formularz z wypełnioną częścią adresową.

Dział 6. Zasoby mieszkaniowe w administracji własnej i obcej.

W dziale 6 jednostka podaje dane o własnych zasobach mieszkaniowych (tj. o liczbie mieszkań, izb i powierzchni użytkowej) pozostających w tej administracji łącznie z własnymi zasobami zleconymi w administrację innej jednostce - jeżeli taki fakt występuje.

Dział 7. Tabor samochodowy

W wierszu 01 podaje się dane dotyczące samochodów ciężarowych i ciągników siodłowych połączonych z naczepami.

Do samochodów ciężarowych (ciągników siodłowych) należy zaliczać zarówno samochody ciężarowe uniwersalne (pojazdy z nadwoziem skrzyniowym przeznaczone do przewozu różnych ładunków), jak i samochody ciężarowe o nadwoziach specjalizowanych (pojazdy samochodowe przystosowane konstrukcyjnie do przewozu jedynie określonych ładunków, np. samochody samowyładowcze, furgony, cysterny, pojemniki).

W wierszu 01 nie ujmuje się danych dotyczących samochodów specjalnych, które ze względu na swą konstrukcję przeznaczone są do wykonywania innych prac niż przewozy ładunków i stanowią jedynie ruchome urządzenia, np. dźwigi samochodowe, samochody pogotowia technicznego, samochody polewaczki, pługi odśnieżne, wozy strażackie itp.

W wierszu 02 podaje się dane dotyczące ciągników balastowych oraz ciągników rolniczych, które zostały dopuszczone do ruchu po drogach publicznych. Oznacza to, że w wierszu tym nie wykazuje się danych dotyczących ciągników wykonujących wyłącznie prace pozatransportowe, np. ciągników rolniczych pracujących jako urządzenia zasilające z ładowarkami.

W rubr. 1 wykazuje się liczbę pojazdów znajdujących się w ostatnim dniu okresu sprawozdawczego w stanie inwentarzowym taboru bez względu na ich stan techniczny.

W rubr. 2 podaje się łączną inwentarzową ładowność samochodów ciężarowych i ciągników siodłowych połączonych z naczepami (wiersz 01) oraz przyczep ciężarowych (wiersz 03), którą ustala się jako sumę ładowności nominalnych, określonych w dowodzie rejestracyjnym pojazdu.

ZAŁĄCZNIK  Nr 3 8

DG-3

Ankieta

badania reprezentacyjnego jednostki zatrudniającej do 5 pracowników

za wrzesień 19... r.

grafika

Objaśnienia do wypełniania ankiety DG-3

W części tytułowej (wiersz 3) podaje się nazwę prowadzonej działalności (np. ślusarstwo, betoniarstwo, cukiernictwo itp.); w przypadku prowadzenia kilku działalności w pierwszej kolejności wykazuje się działalność podstawową.

Dział 1. Przychód i koszty działalności ogółem

W wierszu 1 wykazuje się przychód ogółem z całokształtu działalności gospodarczej uzyskany we wrześniu, obejmujący otrzymane i należne kwoty w faktycznie uzyskanych cenach (cenach realizacji).

Na przychód składa się m.in.:

- wartość sprzedanych wyrobów, robót i usług,

- wartość sprzedanych towarów handlowych w punktach sprzedaży detalicznej,

- wartość robót budowlano-montażowych,

- przychód z operacji finansowych, np. odsetki od pożyczek, dodatnie różnice kursowe,

- przychód ze sprzedaży składników majątkowych,

- wartość przewozu ładunków, pasażerów, przeładunków, spedycji i innych usług.

W wierszu 2 wykazuje się koszty działalności ogółem, tj. pełne koszty poniesione we wrześniu, również na produkcję nie zakończoną.

Do kosztów uzyskania przychodów zalicza się:

- koszt własny sprzedanych wyrobów własnej produkcji i usług (w tym koszt surowców, materiałów, energii i przedmiotów nietrwałych oraz wydatki na wynagrodzenia pracowników najemnych),

- wartość w cenach zakupu sprzedanych towarów,

- koszty operacji finansowych,

- podatek obrotowy i inne obciążenia.

W wierszu 3 podaje się koszty zużytych surowców, materiałów, energii i przedmiotów nietrwałych.

Dział 2. Pracujący i wynagrodzenia

W wierszu 1 rubr. 1 podaje się faktyczną liczbę zatrudnionych pracowników, z którymi zawarto umowę o pracę, tj. pełnozatrudnionych (łącznie z sezonowymi i zatrudnionymi dorywczo) i niepełnozatrudnionych (także emerytów i rencistów) w głównym miejscu pracy.

Do zatrudnionych nie zalicza się osób wykonujących pracę nakładczą, uczniów, agentów, osób przebywających na urlopach wychowawczych i rehabilitacyjnych oraz osób korzystających we wrześniu z urlopów bezpłatnych w wymiarze powyżej 2 tygodni.

W wierszu 2 rubr. 1 podaje się liczby osób, z którymi zawarto umowę o naukę zawodu lub przyuczenie do określonej pracy.

W wierszu 3 rubr. 1 podaje się właściciela i współwłaścicieli oraz pełnoletnich pomagających członków rodziny pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym z właścicielem lub współwłaścicielami nie pobierających wynagrodzeń.

W wierszu 1 rubr. 2 wykazuje się wynagrodzenia osobowe pracowników najemnych, dodatki stałe i przejściowe, premie i nagrody, wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych, wynagrodzenia za czas urlopów, zasiłki chorobowe wypłacane ze środków zakładu pracy, świadczenia deputatowe itp.

Nie zalicza się do wynagrodzeń świadczeń finansowanych przez ZUS, świadczeń rzeczowych, np. w postaci odzieży ochronnej, wartości posiłków regeneracyjnych itp.

Dane dotyczące wynagrodzeń podaje się bez potrąceń zaliczek, składek, alimentów, jak również bez potrąceń z tytułu podatku wyrównawczego.

1 § 1 ust. 2 dodany przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 1 z dnia 31 stycznia 1991 r. (Dz.Urz.GUS.91.2.11) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lutego 1991 r.
2 § 1 ust. 3 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 1 z dnia 31 stycznia 1991 r. (Dz.Urz.GUS.91.2.11) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lutego 1991 r.
3 § 1 ust. 4 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 1 z dnia 31 stycznia 1991 r. (Dz.Urz.GUS.91.2.11) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lutego 1991 r.
4 § 5 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 1 z dnia 31 stycznia 1991 r. (Dz.Urz.GUS.91.2.11) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lutego 1991 r.
5 § 7 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 13 z dnia 10 czerwca 1991 r. w sprawie zmian w zakresie obowiązków sprawozdawczych (Dz.Urz.GUS.91.7.54) z dniem 28 czerwca 1991 r.
6 Załącznik nr 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 i 4 zarządzenia nr 1 z dnia 31 stycznia 1991 r. (Dz.Urz.GUS.91.2.11) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lutego 1991 r.
7 Załącznik nr 2 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 1 z dnia 31 stycznia 1991 r. (Dz.Urz.GUS.91.2.11) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lutego 1991 r.
8 Załącznik nr 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 13 z dnia 10 czerwca 1991 r. w sprawie zmian w zakresie obowiązków sprawozdawczych (Dz.Urz.GUS.91.7.54) z dniem 28 czerwca 1991 r.