Ustalenie instrukcji inwentaryzacyjnej Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.
Dz.Urz.MPiPSp.2015.38
Akt obowiązującyZARZĄDZENIE Nr 35
MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
z dnia 7 października 2015 r.
w sprawie ustalenia instrukcji inwentaryzacyjnej Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej
ZAŁĄCZNIK
INSTRUKCJA INWENTARYZACYJNA
MINISTERSTWA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
INSTRUKCJA INWENTARYZACYJNA
MINISTERSTWA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
WARSZAWA 2015
Spis treści
Postanowienia wstępne
Cele, rodzaje, metody oraz terminy inwentaryzacji
Komisja inwentaryzacyjna i zespoły spisowe przeprowadzające spis z natury rzeczowych aktywów trwałych
Inwentaryzacja w drodze spisu z natury rzeczowych aktywów trwałych
Inwentaryzacja drogą potwierdzenia sald
Inwentaryzacja drogą porównania danych ksiąg rachunkowych z dokumentacją i weryfikacji wartości tych składników
Rozliczenie inwentaryzacji w drodze spisu z natury rzeczowych aktywów trwałych
Postanowienia końcowe
POSTANOWIENIA WSTĘPNE
POSTANOWIENIA WSTĘPNE
CELE, RODZAJE, METODY ORAZ TERMINY INWENTARYZACJI
CELE, RODZAJE, METODY ORAZ TERMINY INWENTARYZACJI
Metoda inwentaryzacji | Rodzaj składnika majątku | Termin i częstotliwość inwentaryzacji |
1. Spis z natury | 1) środki pieniężne w gotówce znajdujące się w kasie jednostki, 2) papiery wartościowe, czeki, itp., 3) depozyty niepieniężne | na ostatni dzień roku obrotowego |
2. Spis z natury | 1) środki trwałe znajdujące się na terenie niestrzeżonym, 2) maszyny i urządzenia wchodzące w skład środków trwałych w budowie znajdujące się na terenie niestrzeżonym, 3) składniki majątkowe będące własnością innych jednostek, z wyjątkiem środków trwałych, do których dostęp jest znacznie utrudniony, gruntów oraz praw zakwalifikowanych do nieruchomości | na ostatni dzień roku obrotowego, przy czym rozpoczęcie nie wcześniej niż 3 miesiące przed końcem roku obrotowego, a zakończenie do 15. dnia następnego roku |
3. Spis z natury | 1) znajdujące się na terenie strzeżonym: środki trwałe oraz maszyny i urządzenia wchodzące w skład środków trwałych w budowie, 2) nieruchomości zaliczone do środków trwałych oraz inwestycji, z wyjątkiem środków trwałych, do których dostęp jest znacznie utrudniony, gruntów oraz praw zakwalifikowanych do nieruchomości | raz w ciągu 4 lat, na ostatni dzień roku obrotowego, przy czym rozpoczęcie nie wcześniej niż 3 miesiące przed końcem roku obrotowego, a zakończenie do 15. dnia następnego roku |
4. Drogą potwierdzenia sald | 1) środki pieniężne zgromadzone na rachunkach bankowych, 2) należności, za wyjątkiem należności wynikających z tytułów publicznoprawnych, należności spornych i wątpliwych, należności od pracowników, należności od osób nieprowadzących ksiąg rachunkowych, 3) własne składniki majątkowe powierzone kontrahentom | na ostatni dzień roku obrotowego, przy czym rozpoczęcie nie wcześniej niż 3 miesiące przed końcem roku obrotowego, a zakończenie do 15. dnia następnego roku |
5. Drogą weryfikacji | 1) środki trwałe, do których dostęp jest znacznie utrudniony, 2) grunty oraz prawa zakwalifikowane do nieruchomości, 3) wartości niematerialne i prawne, 4) zobowiązania, 5) należności sporne i wątpliwe, należności od pracowników, należności od osób nieprowadzących ksiąg rachunkowych, należności wynikające z tytułów publicznoprawnych, a także aktywa i pasywa, jeżeli przeprowadzenie ich spisu z natury lub uzgodnienie w drodze potwierdzenia sald nie było możliwe z uzasadnionych przyczyn | na ostatni dzień roku obrotowego, przy czym rozpoczęcie nie wcześniej niż 3 miesiące przed końcem roku obrotowego, a zakończenie do 15. dnia następnego roku |
- dokonują pracownicy BBF wyznaczeni przez GK sporządzając z podjętych czynności protokół inwentaryzacji kasy zatwierdzany przez GK.
- dokonują pracownicy BA wyznaczeni przez kierującego BA. Z podjętych czynności sporządzany jest protokół inwentaryzacji, zatwierdzany przez kierującego BA.
KOMISJA INWENTARYZACYJNA I ZESPOŁY SPISOWE PRZEPROWADZAJĄCE SPIS Z NATURY RZECZOWYCH AKTYWÓW TRWAŁYCH
KOMISJA INWENTARYZACYJNA I ZESPOŁY SPISOWE PRZEPROWADZAJĄCE SPIS Z NATURY RZECZOWYCH AKTYWÓW TRWAŁYCH
INWENTARYZACJA W DRODZE SPISU Z NATURY RZECZOWYCH AKTYWÓW TRWAŁYCH
INWENTARYZACJA W DRODZE SPISU Z NATURY RZECZOWYCH AKTYWÓW TRWAŁYCH
W przypadku powstania niemożliwego do skorygowania błędu, uszkodzenia lub zniszczenia arkusza należy go protokolarnie opisać, stwierdzając jego niemożliwość wykorzystania, pozostawiając arkusz jednocześnie w dokumentacji inwentaryzacyjnej.
Lp. | Rodzaj czynności | Osoby odpowiedzialne za wykonanie czynności |
1. | Przygotowanie składników majątku do spisu z natury | Dyrektor komórki organizacyjnej, w której znajdują się spisywane zasoby |
2. | Powołanie komisji inwentaryzacyjnej | Dyrektor Generalny |
3. | Przygotowanie dokumentów koniecznych do przeprowadzenia spisu oraz urządzeń pomiarowych | Przewodniczący komisji inwentaryzacyjnej |
4. | Przeszkolenie zespołów spisowych | Przewodniczący komisji inwentaryzacyjnej |
5. | Przeprowadzenie spisów z natury | Zespoły spisowe |
6. | Kontrola prawidłowości spisów z natury | Komisja inwentaryzacyjna |
7. | Ustalenie różnic inwentaryzacyjnych w stosunku do stanu ewidencyjnego | Komisja inwentaryzacyjna |
8. | Sporządzenie sprawozdania opisowego z przebiegu spisu z natury | Komisja inwentaryzacyjna |
9. | Sporządzenie protokołu weryfikacji różnic inwentaryzacyjnych oraz postawienie wniosków co do sposobu ich rozliczenia | Komisja inwentaryzacyjna |
10. | Zgłoszenie wniosków do zatwierdzenia przez DG | Przewodniczący komisji inwentaryzacyjnej |
11. | Podjęcie decyzji w sprawie wniosków i sposobu rozliczenia różnic | Dyrektor Generalny |
12. | Ujęcie w księgach rachunkowych różnic inwentaryzacyjnych i ich rozliczenia | BA i BBF |
INWENTARYZACJA DROGĄ POTWIERDZENIA SALD
INWENTARYZACJA DROGĄ POTWIERDZENIA SALD
INWENTARYZACJA DROGĄ PORÓWNANIA DANYCH KSIĄG RACHUNKOWYCH Z DOKUMENTACJĄ I WERYFIKACJI WARTOŚCI TYCH SKŁADNIKÓW
INWENTARYZACJA DROGĄ PORÓWNANIA DANYCH KSIĄG RACHUNKOWYCH Z DOKUMENTACJĄ I WERYFIKACJI WARTOŚCI TYCH SKŁADNIKÓW
Przedmiot weryfikacji | Sposób weryfikacji | Właściwość |
wartości niematerialne i prawne | porównanie zapisów ewidencyjnych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacja wartości składników, ocena przydatności, likwidacja i wykreślenie z ewidencji na wniosek właściwej komórki organizacyjnej | BA w porozumieniu z pracownikami komórki organizacyjnej odpowiedzialnej za nabycie wartości niematerialnych i prawnych |
środki trwałe w budowie | porównanie zapisów ewidencyjnych z odpowiednimi dokumentami i analiza ich zgodności z zaawansowaniem inwestycji | BA |
ulepszenia w obcych środkach trwałych, grunty, prawa wieczystego użytkowania oraz prawa zakwalifikowane do nieruchomości | porównanie zapisów ewidencyjnych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacja wartości składników | BA |
środki trwałe, do których dostęp jest znacznie utrudniony | porównanie zapisów ewidencyjnych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacja wartości składników | BA |
należności publicznoprawne | porównanie danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacja wartości składników | BBF |
należności sporne i wątpliwe | porównanie danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacja wartości składników | BBF |
należności od osób nieprowadzących ksiąg rachunkowych (w tym pracowników) | porównanie danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacja wartości składników | BBF |
zobowiązania | porównanie danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacja wartości składników | BBF |
środki pieniężne w drodze | porównanie danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacja wartości składników | BBF |
wszystkie pozostałe niewymienione wyżej składniki aktywów i pasywów | porównanie danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacja wartości składników | Właściwość zgodnie z zadaniami wynikającymi z Regulaminu organizacyjnego MPiPS |
ROZLICZENIE INWENTARYZACJI W DRODZE SPISU Z NATURY RZECZOWYCH AKTYWÓW TRWAŁYCH
ROZLICZENIE INWENTARYZACJI W DRODZE SPISU Z NATURY RZECZOWYCH AKTYWÓW TRWAŁYCH
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
Załącznik
PROTOKÓŁ
PROTOKÓŁ
weryfikacji różnic inwentaryzacyjnych
Komisja Inwentaryzacyjna w składzie:
1. ..............................................................
2. ..............................................................
3. ..............................................................
4. ..............................................................
działająca na podstawie ................................................................................................................
na posiedzeniu w dniu ............................ dotyczącym spisu z natury składników majątkowych jednostki, przeprowadzonego według stanu na dzień ..............................., zarejestrowanego na formularzach elektronicznych arkuszy spisu z natury od nr ...... do nr ..... oraz na formularzach arkuszy papierowych o numerach ...................................., rozliczyła:
1. Środki trwałe
Nadwyżki: ...........................................................................................................................
Niedobory: ..........................................................................................................................
Komisja Inwentaryzacyjna, na podstawie przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego, wnioskuje o: .................................................................................................................................
2. Pozostałe środki trwałe
Nadwyżki: ...........................................................................................................................
Niedobory: ..........................................................................................................................
Komisja Inwentaryzacyjna, na podstawie przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego, wnioskuje o: .................................................................................................................................
Ewidencja ilościowa:
Komisja Inwentaryzacyjna, na podstawie przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego, wnioskuje o: .................................................................................................................................
Podpisy członków Komisji Inwentaryzacyjnej
1) .............................................................................
2) .............................................................................
3) .............................................................................
4) .............................................................................
Decyzja kierownika jednostki:
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
...............................................
Data i podpis