Ustalenia przyjęte przez Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, wypracowane w trakcie krajowej narady łowieckiej, która odbyła się w Czeszowie, w dniach 17-19 października 2017 r. z udziałem pracowników regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych, odpowiedzialnych za nadzór nad prowadzeniem gospodarki łowieckiej w ośrodkach hodowli zwierzyny Lasów Państwowych.

Dzienniki resortowe

B.I.LP.2017.12.197

Akt obowiązujący
Wersja od: 18 lipca 2018 r.

DECYZJA Nr 291
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 15 listopada 2017 r.
w sprawie ustaleń przyjętych przez Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, wypracowanych w trakcie krajowej narady łowieckiej, która odbyła się w Czeszowie, w dniach 17-19 października 2017 r. z udziałem pracowników regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych, odpowiedzialnych za nadzór nad prowadzeniem gospodarki łowieckiej w ośrodkach hodowli zwierzyny Lasów Państwowych

ZŁ.0050.1.2017

Na podstawie art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach 1 , w związku z § 6, § 19 pkt 5 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe 2  - w wykonaniu zadania Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, określonego m.in. w art. 33 ust. 3 pkt 1a ustawy o lasach 3  - postanawiam, co następuje:

§  1. 
Jako wiążące dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych, przyjmuję ustalenia z krajowej narady łowieckiej, która odbyła się w dniach 17-19 października 2017 r. w Czeszowie, zawarte w załączniku nr 1 do niniejszej decyzji.
§  2. 
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania i podlega doręczeniu do dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych.

ZAŁĄCZNIK Nr  1  4  

USTALENIA Z KRAJOWEJ NARADY ŁOWIECKIEJ,

która odbyła się w dniach 17-19 października 2017 r.

na terenie Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych we Wrocławiu

1. Dyrektorzy regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych dokonają analizy poprawności ustalenia przez nadleśniczych zarządzających ośrodkami hodowli zwierzyny stanów docelowych zwierzyny, zapisanych w wieloletnich łowieckich planach hodowlanych na lata 2017-2027, w szczególności jeleniowatych i dzików. Analiza taka, powiązana z oceną zagęszczenia oraz poziomem szkód wyrządzanych w drzewostanach, jest konieczna przede wszystkim w odniesieniu do OHZ LP, w których nie założono zmniejszenia liczebności zwierzyny grubej albo zaplanowano wzrost tej liczebności. W przypadkach, w których założone stany docelowe nie gwarantują zmniejszenia szkód w drzewostanach i na polach, należy rozważyć ich korektę.

2. Infrastruktura służąca gospodarce łowieckiej w ośrodkach hodowli zwierzyny Lasów Państwowych, w szczególności służąca pozyskaniu zwierzyny (ambony i stanowiska łowieckie), powinna gwarantować pełne bezpieczeństwo osób z niej korzystających. Poza tym konstrukcja wymienionych urządzeń musi uwzględniać wymogi ergonomii, a także służyć dobremu wizerunkowi Lasów Państwowych.

3. Ambony myśliwskie, zdefiniowane w § 2 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 23 marca 2005 r. w sprawie szczegółowych warunków wykonywania polowania i znakowania tusz są urządzeniami łowieckimi, a nie obiektami budowlanymi. Wobec tego nie stosuje się do nich przepisów ustawy Prawo budowlane. Mają do nich zastosowanie wyłącznie regulacje zawarte w ustawie Prawo łowieckie (m.in. konieczność uzyskania zgody właściciela posiadacza lub zarządcy gruntu na posadowienie, minimalna wysokość). (Wyrok NSA z 2015-10-30, stanowisko Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego).

4. W związku ze zmianą stosownych rozporządzeń Ministra Środowiska konieczne jest opracowanie, w porozumieniu z PZŁ, nowego druku rocznego planu łowieckiego, do którego należy włączyć odstrzał sanitarny dzików prowadzony na podstawie rozporządzeń powiatowych lekarzy weterynarii. System Informatyczny Lasów Państwowych musi zapewniać możliwość rejestracji odstrzału sanitarnego. Zmiana wzoru rocznego planu łowieckiego oraz możliwość rejestracji odstrzału sanitarnego w SILP powinna nastąpić od dnia 1 kwietnia 2018 r.

5. Wobec dopuszczenia stosownym rozporządzeniem Ministra Środowiska możliwości wykonywania w tym samym obwodzie łowieckim równocześnie polowania indywidualnego i zbiorowego, za pisemną zgodą zarządcy obwodu, przyjmuje się, że owa zgoda będzie wyrażona poprzez adnotację zarządcy obwodu na upoważnieniu do wykonywania polowania indywidualnego.

6. W odniesieniu do sprzedaży trofeów podmiotom zagranicznym z innych krajów Wspólnoty należy stosować zasady sprzedaży wewnątrzwspólnotowej, polegającej na stosowaniu zerowej stawki podatku VAT dla trofeów łowieckich, o ile sprzedaż ta spełnia warunki obrotu wewnątrzwspólnotowego (podmiot jest płatnikiem podatku w swoim kraju, wywóz trofeum poza granice kraju jest udokumentowany).

Warszawa, 25 października 2017 r.

1 Art. 33. ust. 1. ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (tj. Dz. U. z 2017 r. poz. 788) stanowi, że "Lasami Państwowymi kieruje Dyrektor Generalny przy pomocy dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych".
2 Statut Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe został nadany zarządzeniem nr 50 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 18 maja 1994 r.; w § 6 stanowi, że w wykonaniu zadań określonych przez ustawę (o lasach) oraz przez przepisy wykonawcze do ustawy, a także innych przepisów prawnych, Dyrektor Generalny wydaje zarządzenia i decyzje obowiązujące w Lasach Państwowych. § 19 pkt 5 stanowi, że dyrektor regionalny w szczególności koordynuje sprawy związane z gospodarką łowiecką.
3 Przepis art. 33 ust. 3 pkt 1a ustawy o lasach stanowi, że Dyrektor Generalny Lasów Państwowych inicjuje, koordynuje oraz nadzoruje działalność dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych oraz kierowników innych jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych o zasięgu krajowym.
4 Załącznik nr 1 zmieniony przez § 1 decyzji nr 141 z dnia 18 lipca 2018 r. (B.I.LP.2018.8/9.141) zmieniającej nin. decyzję z dniem 18 lipca 2018 r.