Udzielenie zezwolenia na prowadzenie przedsiębiorstwa maklerskiego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KPW.1997.4.167

Akt indywidualny
Wersja od: 10 lipca 1997 r.

UCHWAŁA Nr 262
KOMISJI PAPIERÓW WARTOŚCIOWYCH
z dnia 23 maja 1997 r.
w sprawie udzielenia zezwolenia na prowadzenie przedsiębiorstwa maklerskiego

Na podstawie art. 18 § 2, art. 19, art. 21 § 1 pkt. 1, 2 i 5, art. 22 § 3 ustawy z dnia 22 marca 1991 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi i funduszach powierniczych (Dz. U. z 1994 r. Nr 58, poz. 239, Nr 71, poz. 313, Nr 121, poz. 591, z 1996 r. Nr 45, poz. 199, Nr 75, poz. 357, Nr 106, poz. 496 i Nr 149, poz. 703 oraz z 1997 r. Nr 30, poz. 164) uchwala się, co następuje:
§  1.
Udziela się zezwolenia Domowi Maklerskiemu Banku Śląskiego SA z siedzibą w Katowicach na prowadzenie przedsiębiorstwa maklerskiego na następujących warunkach:
I.
Dom Maklerski Banku Śląskiego SA może prowadzić działalność maklerską w zakresie:
1)
oferowania papierów wartościowych w publicznym obrocie,
2)
nabywania lub sprzedaży papierów wartościowych we własnym imieniu, lecz na rachunek dającego zlecenie,
3)
nabywania lub sprzedaży papierów wartościowych we własnym imieniu i na własny rachunek, w celu dalszej odsprzedaży,
4)
przechowywania papierów wartościowych na zlecenie uprawnionego oraz rejestrowania stanu posiadania papierów wartościowych i zmian tego posiadania.
II.
1.
Dom Maklerski Banku Śląskiego SA zobowiązany jest zatrudniać maklerów w liczbie wymaganej przez odrębne przepisy.
2.
Dom Maklerski Banku Śląskiego SA może otwierać punkty obsługi klientów, które stanowią jednostki organizacyjne przedsiębiorstwa maklerskiego.
3.
Osoby zatrudnione w punkcie obsługi klientów nie muszą posiadać wymaganych uprawnień do wykonywania czynności maklerskich. Osoby te powinny odbyć odpowiednie szkolenie w zakresie wykonywanych przez nie zadań, a wykonywane przez nie czynności powinny być objęte nadzorem przez osoby posiadające uprawnienia maklera.
4.
Dom Maklerski Banku Śląskiego SA jest zobowiązany określić zakres czynności dla punktów obsługi klientów.
5.
Punkty obsługi klientów powinny posiadać urządzenia telekomunikacyjne umożliwiające kontakt z centralą przedsiębiorstwa.
6.
Punkt obsługi klientów może wykonywać następujące czynności:
a)
reklama usług świadczonych przez przedsiębiorstwo maklerskie, którego jednostką organizacyjną jest dany punkt obsługi klientów poprzez plakaty, broszury i inne materiały informacyjne,
b)
informowanie o papierach wartościowych dostępnych do sprzedaży w centrali przedsiębiorstwa maklerskiego, którego jednostką organizacyjną jest dany punkt obsługi klientów; zakres i forma udzielonej informacji nie może nieść za sobą oceny jakościowej danego papieru wartościowego, jeśli osoba udzielająca takiej informacji nie posiada uprawnień maklerskich,
c)
rozprowadzanie formularzy umowy o otwarcie rachunku papierów wartościowych, rachunku pieniężnego lub zleceń klientów, pod warunkiem że:
przy wypełnianiu formularza pomoc może być udzielona klientowi tylko przez osobę posiadającą uprawnienia maklera lub osobę pozostającą pod bezpośrednim nadzorem takiej osoby,
podpisanie umowy o otwarcie rachunku papierów wartościowych lub rachunku pieniężnego oraz przyjęcie do realizacji zleceń klientów powinno nastąpić po uprzednim przekazaniu ich do przedsiębiorstwa maklerskiego, którego jednostką organizacyjną jest dany punkt obsługi klientów i stwierdzeniu formalnej i rzeczowej poprawności dokumentów przez osobę posiadającą uprawnienia maklera,
d)
przyjmowanie wypełnionych formularzy umów o otwarcie rachunku papierów wartościowych, rachunku pieniężnego i zleceń klientów w celu przekazania ich do przedsiębiorstwa maklerskiego,
e)
bezpłatne udostępnianie połączenia telekomunikacyjnego z centralą przedsiębiorstwa maklerskiego, którego jednostką organizacyjną jest dany punkt obsługi klientów,
7.
Informatyczne systemy lub systemy przetwarzania danych w zakresie publicznego obrotu papierami wartościowymi powinny być zabezpieczone w taki sposób, aby uniemożliwić dostęp do tych danych osobom nie upoważnionym.
8.
Dom Maklerski Banku Śląskiego SA powinien prowadzić księgi rachunkowe w taki sposób, aby było możliwe ustalenie kosztów bezpośrednich i pośrednich wykonywanych czynności maklerskich.
9.
Dom Maklerski Banku śląskiego SA powinien prowadzić księgi rachunkowe w taki sposób, aby było możliwe ustalenie prowizji za dokonane operacje.
III.
Dom Maklerski Banku Śląskiego SA zobowiązany jest do przestrzegania przepisów zarządzenia Przewodniczącego Komisji Papierów Wartościowych z dnia 17 marca 1994 r. w sprawie określenia minimalnej wartości środków własnych oraz maksymalnej wysokości kredytów przeznaczonych na uruchomienie działalności maklerskiej (M. P. Nr 21, poz. 169 i Nr 49, poz. 408 oraz z 1997 r. Nr 5, poz. 40).
IV.
Dom Maklerski Banku Śląskiego SA nie może różnicować stawek opłat i prowizji w sposób powodujący rażące uprzywilejowanie niektórych klientów (stawki dla uprzywilejowanych klientów nie mogą być mniejsze niż 50% stawek dla pozostałych klientów oraz nie mogą być niższe od kosztów transakcji).
V.
1.
Zobowiązuje się Dom Maklerski Banku Śląskiego SA do prowadzenia działalności w zakresie nabywania papierów wartościowych we własnym imieniu i na własny rachunek w celu dalszej odsprzedaży w oparciu o załączony do wniosku "Regulamin kontroli przepływu informacji poufnych".
2.
Każdorazowa zmiana regulaminu, o którym mowa w ust. 1 wymaga zgody Komisji Papierów Wartościowych.
VI.
Zobowiązuje się Dom Maklerski Banku Śląskiego SA do przesyłania do Komisji Papierów Wartościowych do 31 grudnia 2004 r. raportów rocznych sporządzonych za ostatni rok obrotowy w terminie do końca miesiąca następującego po zakończeniu danego roku obrotowego, dotyczących wykorzystania rezerwy przeznaczonej na zaspokojenie roszczeń klientów związanych z błędami popełnionymi przez Bank Śląski SA przed dniem 1 stycznia 1995 r. nie ujawnionych przed dniem rozpoczęcia działalności przez Dom Maklerski Banku Śląskiego SA, w szczególności kosztów zakupu papierów wartościowych, kosztów odszkodowań i odsetek, a także kosztów spraw sądowych z powództwa klientów zakończonych wyrokiem uwzględniającym powództwo.
VII.
Działalność przedsiębiorstwa maklerskiego powinna być rozpoczęta w terminie czterech miesięcy od dnia doręczenia decyzji. Nierozpoczęcie działalności w ww. terminie spowoduje wygaśnięcie decyzji.
§  2.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.