Udzielenie zezwolenia na prowadzenie działalności maklerskiej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KPWiG.1998.7.191

Akt indywidualny
Wersja od: 30 lipca 1998 r.

UCHWAŁA Nr 325
KOMISJI PAPIERÓW WARTOŚCIOWYCH I GIEŁD
z dnia 24 czerwca 1998 r.
w sprawie udzielenia zezwolenia na prowadzenie działalności maklerskiej

Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 1980 r. Nr 9, poz. 26 z późn. zm.) oraz art. 30 ust. 2 pkt. 1, 2 i 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. Nr 118, poz. 754 i Nr 141, poz. 945) uchwala się, co następuje:
§  1.
Udziela się Domowi Maklerskiemu "Merkury" Pierwszego Komercyjnego Banku SA zezwolenia na prowadzenie działalności maklerskiej na następujących warunkach:

I. Dom Maklerski może prowadzić działalność maklerską w zakresie:

1. oferowania papierów wartościowych w obrocie pierwotnym lub w pierwszej ofercie publicznej,

2. nabywania lub zbywania papierów wartościowych na cudzy rachunek na zasadach określonych w art. 34 (usługi brokerskie),

3. prowadzenia rachunków papierów wartościowych oraz rachunków pieniężnych służących do ich obsługi.

II. 1. Dom Maklerski zobowiązany jest zatrudniać maklerów w liczbie wymaganej przez odrębne przepisy.

2. Dom Maklerski może otwierać punkty obsługi klientów, które stanowią jednostki organizacyjne przedsiębiorstwa maklerskiego.

3. Osoby zatrudnione w punkcie obsługi klientów nie muszą posiadać wymaganych uprawnień maklera. Osoby te powinny odbyć odpowiednie szkolenie w zakresie wykonywanych przez nie zadań, a wykonywane przez nie czynności powinny być objęte nadzorem przez osobę posiadającą uprawnienia maklera.

4. Dom Maklerski zobowiązany jest określić zakres czynności dla punktów obsługi klientów.

5. Punkty obsługi klientów powinny posiadać urządzenia telekomunikacyjne umożliwiające kontakt z centralą przedsiębiorstwa.

6. Punkt obsługi klientów może wykonywać następujące czynności:

a) przyjmowanie wypełnionych formularzy umowy o świadczenie usług maklerskich i zleceń klientów w celu przekazania ich do przedsiębiorstwa maklerskiego,

b) reklama usług świadczonych przez przedsiębiorstwo maklerskie, którego jednostką organizacyjną jest dany punkt obsługi klientów, poprzez plakaty, broszury i inne materiały informacyjne,

c) informowanie o papierach wartościowych dostępnych do sprzedaży w centrali przedsiębiorstwa maklerskiego, którego jednostką organizacyjną jest dany punkt obsługi klientów; zakres i forma udzielonej informacji nie może nieść za sobą oceny jakościowej danego papieru wartościowego, jeśli osoba udzielająca takiej informacji nie posiada uprawnień maklerskich,

d) rozprowadzanie formularzy umowy o świadczenie usług maklerskich lub zleceń klientów, pod warunkiem, że:

- przy wypełnianiu formularza pomoc może być udzielona klientowi tylko przez osobę posiadającą uprawnienia maklera lub osobę pozostającą pod bezpośrednim nadzorem takiej osoby,

- podpisanie umowy o świadczenie usług maklerskich oraz przyjęcie do realizacji zleceń klientów powinno nastąpić po uprzednim przekazaniu ich do przedsiębiorstwa maklerskiego, którego jednostką organizacyjną jest dany punkt obsługi klientów i stwierdzeniu formalnej i rzeczowej poprawności dokumentów przez osobę posiadającą uprawnienia maklera,

e) bezpłatne udostępnianie klientom połączenia telekomunikacyjnego z centralą przedsiębiorstwa maklerskiego, którego jednostką organizacyjną jest dany punkt obsługi klientów.

7. Pomieszczenia, w których prowadzona jest działalność będąca przedmiotem zezwolenia, powinny być wydzielone od innych pomieszczeń Domu Maklerskiego i odpowiednio zabezpieczone przed dostępem osób nieupoważnionych.

8. Informatyczne systemy lub systemy przetwarzania danych w zakresie publicznego obrotu papierami wartościowymi powinny być zabezpieczone w taki sposób, aby uniemożliwić dostęp do tych danych osobom nieupoważnionym.

9. Dom Maklerski powinien prowadzić księgi rachunkowe w taki sposób, aby było możliwe ustalenie kosztów bezpośrednich i pośrednich wykonywanych czynności maklerskich.

10. Dom Maklerski powinien prowadzić księgi rachunkowe w taki sposób, aby było możliwe ustalenie prowizji za dokonane operacje.

11. Dom Maklerski zobowiązany jest przechowywać przez okres 5 lat pełną dokumentację związaną z zawieranymi transakcjami kupna lub sprzedaży papierów wartościowych.

III. Dom Maklerski zobowiązany jest do przestrzegania przepisów zarządzenia Przewodniczącego Komisji Papierów Wartościowych z dnia 17 marca 1994 r. w sprawie określenia minimalnej wartości środków własnych oraz maksymalnej wysokości kredytów przeznaczonych na uruchomienie działalności maklerskiej (M. P. z 1994 r. Nr 21, poz. 169, Nr 49, poz. 408 i z 1997 r. Nr 5, poz. 40).

IV. 1. Dom Maklerski zobowiązany jest, przed podjęciem działalności określonej w § 1 pkt I, do opracowania i stosowania w działalności przedsiębiorstwa poniżej określonych zasad postępowania w przypadku zaistnienia uzasadnionego podejrzenia pochodzenia środków pieniężnych klientów z przestępstwa lub mających związek z przestępstwem, w oparciu o pisemne procedury.

2. Procedury, o których mowa w ust. 1 powinny opierać się w szczególności na następujących zasadach:

1) dom maklerski rejestruje każdą jednorazową wpłatę, ze szczególnym uwzględnieniem wpłat gotówkowych lub poleceń przelewu powyżej 20.000 zł,

2) dom maklerski rejestruje osobno również mniejsze wpłaty, ze szczególnym uwzględnieniem wpłat gotówkowych lub poleceń przelewu, następujące w ciągu 7 dni, przekraczające w sumie kwotę 20.000 zł,

3) dom maklerski dodatkowo rejestruje każdą wpłatę i polecenie przelewu inne niż te, o których mowa w ppkt. 1-2, które są dokonywane w okolicznościach świadczących, że mogą one mieć na celu lokowanie środków pieniężnych pochodzących z przestępstwa lub mających związek z przestępstwem,

4) dom maklerski ma obowiązek obserwacji rachunków, których właściciele dokonują operacji określonych w ppkt. 1-3,

5) dom maklerski prowadzi rejestry operacji określonych w ppkt. 1-3 uwzględniające:

a) tożsamość i adres osoby fizycznie dokonującej wpłaty lub składającej polecenie przelewu,

b) tożsamość i adres osoby, w imieniu której dokonywana jest transakcja,

c) tożsamość i adres beneficjenta,

d) numer rachunków bankowych związanych z transakcją, o ile istnieją,

e) rodzaj transakcji,

f) datę dokonania transakcji,

g) kwotę transakcji,

h) pochodzenie i przeznaczenie wpłaty lub przelewu,

i) dane osoby, która zarejestrowała powyższe dane,

6) powyższe dane gromadzi, przechowuje i poddaje analizie inspektor nadzoru w domu maklerskim.

3. Zobowiązuje się Dom Maklerski do poinformowania Komisji Papierów Wartościowych i Giełd o wdrożeniu procedur, o których mowa w ust. 1 oraz przesłanie ich do Komisji.

4. Zobowiązuje się Dom Maklerski do informowania Komisji Papierów Wartościowych i Giełd o każdym powiadomieniu organów ścigania o zaistnieniu uzasadnionego podejrzenia wskazującego, że środki pieniężne klienta pochodzą z przestępstwa lub mają z nim związek.

V. Dom Maklerski zobowiązany jest do prowadzenia działalności będącej przedmiotem niniejszego zezwolenia w oparciu o warunki określone w Regulaminie kontroli przepływu i uniemożliwienia wykorzystania informacji poufnych w Domu Maklerskim "Merkury" Pierwszego Komercyjnego Banku SA, stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.

VI. Działalność Domu Maklerskiego powinna być rozpoczęta w terminie czterech miesięcy od dnia doręczenia decyzji.

Nierozpoczęcie działalności w ww. terminie spowoduje wygaśnięcie decyzji.

V. Podjęcie działalności będącej przedmiotem zezwolenia może nastąpić nie wcześniej niż z chwilą przejścia na Dom Maklerski "Merkury" Pierwszego Komercyjnego Banku SA aportu w postaci przedsiębiorstwa maklerskiego Pierwszego Komercyjnego Banku SA.

§  2.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN KONTROLI I UNIEMOŻLIWIENIA WYKORZYSTANIA INFORMACJI POUFNYCH W DOMU MAKLERSKIM "MERKURY" PIERWSZEGO KOMERCYJNEGO BANKU SPÓŁKA AKCYJNA

§  1
Przez użyte w niniejszym regulaminie określenia i skróty należy rozumieć:

- DM - Dom Maklerski "Merkury" Pierwszego Komercyjnego Banku Spółka Akcyjna,

- informacja poufna - informację, która dotyczy emitenta bądź papieru wartościowego, która nie została podana do wiadomości publicznej, a która po ujawnieniu mogłaby w istotny sposób wpłynąć na cenę papieru wartościowego. Zakresem treści informacji poufnej objęte są także rachunki klientów, prowadzone przez DM oraz wszelkie informacje z nimi związane,

- tajemnica zawodowa - informację związaną z publicznym obrotem papierami wartościowymi, której ujawnienie mogłoby naruszyć interes uczestników publicznego obrotu,

- Giełda - Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie SA,

- POK - Punkt Obsługi Klienta,

- Akcjonariusz - akcjonariusza DM posiadającego ponad 5% głosów na Walnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy,

- osoby bliskie - małżonków, wstępnych, zstępnych, rodzeństwo, powinowatych w tej samej linii lub stopniu, osoby pozostające w stosunku przysposobienia oraz ich małżonków, a także osoby pozostające faktycznie we wspólnym pożyciu,

- zlecenie - zlecenie kupna/sprzedaży papierów wartościowych lub praw pochodnych.

§  2
W sprawach nieuregulowanych w niniejszym regulaminie stosuje się postanowienia Regulaminu świadczenia usług brokerskich przez Dom Maklerski "Merkury" Pierwszego Komercyjnego Banku Spółka Akcyjna.
§  3
W celu ochrony informacji poufnych i stanowiących tajemnicę zawodową w DM, pracownicy DM zobowiązani są do ścisłego przestrzegania następujących instrukcji i procedur:

- Instrukcji nadawania dostępów i uprawnień do korzystania z aplikacji baz danych oraz dokonywania zmian tych uprawnień i haseł dostępu do aplikacji,

- Instrukcji sporządzania zleceń maklerskich w formie zapisu elektronicznego i przekazywania ich do ekspozytury Domu Maklerskiego "Merkury" Pierwszego Komercyjnego Banku Spółka Akcyjna na Giełdzie,

- Instrukcji korzystania z systemu BBS Domu Maklerskiego "Merkury" Pierwszego Komercyjnego Banku Spółka Akcyjna,

- Szczegółowej procedury archiwizowania danych na nośnikach magnetycznych w Domu Maklerskim "Merkury" Pierwszego Komercyjnego Banku Spółka Akcyjna,

- Procedury przyjmowania dokumentów przesyłanych z POK-ów do Centrali DM,

- Procedury przyjmowania i wprowadzania do systemu informatycznego DM zestawień zleceń klientów przesyłanych z POK-ów do Centrali DM,

- Regulaminu przechowywania i archiwizacji dokumentów w Domu Maklerskim "Merkury" Pierwszego Komercyjnego Banku Spółka Akcyjna.

§  4
Prawo korzystania z dokumentów lub innych nośników informacji zawierających informacje poufne lub zawierających tajemnicę zawodową, mogą posiadać wyłącznie upoważnieni pracownicy DM lub osoby upoważnione na podstawie odrębnych przepisów.
§  5
1.
Odrębnym Zarządzeniem Prezesa Zarządu DM zostanie wprowadzona książka kodów, którymi znakowane będą dokumenty lub inne nośniki informacji zawierające informacje poufne lub zawierające tajemnicę zawodową.
2.
Książkę kodów, o której mowa w ust. 1 prowadzi Inspektor Nadzoru.
§  6
1.
Zabronione jest wynoszenie bez odpowiedniego upoważnienia Inspektora Nadzoru, dokumentów lub innych nośników informacji zawierających informacje poufne lub zawierających tajemnicę zawodową poza pomieszczenia jednostek organizacyjnych, z których pochodzą lub poza siedzibę DM.
2.
Za przechowywanie dokumentów lub innych nośników informacji odpowiedzialni są Kierownicy jednostek organizacyjnych.
§  7
W celu uniemożliwienia osobom nieupoważnionym dostępu do informacji poufnych lub zawierających tajemnicę zawodową, dla poszczególnych jednostek organizacyjnych DM posiadających takie informacje wydzielone są odrębne pomieszczenia zamykane na zamki szyfrowe.
§  8
1.
Pracownicy czasowo przeniesieni do innej jednostki organizacyjnej mogą korzystać tylko z tych informacji poufnych lub stanowiących tajemnicę zawodową, które są im niezbędne do wykonywania czynności służbowych.
2.
Informacje poufne lub stanowiące tajemnicę zawodową mogą być przekazywane do innych jednostek organizacyjnych wyłącznie w zakresie niezbędnym do wykonywania obowiązków służbowych przez pracowników tych jednostek organizacyjnych.
3.
Zasady przeniesień pracowników oraz przekazywania informacji, o których mowa w ust. 1 i 2 określa, na wniosek Inspektora Nadzoru, Zarząd DM.
§  9
1.
W celu zapobieżenia możliwości wykorzystania informacji poufnych do uzyskania korzyści majątkowych przez DM lub pracowników DM mających dostęp do tych informacji, a także aby zapobiec możliwości wykorzystania przez DM lub pracowników DM informacji stanowiących tajemnicę zawodową w celu zajęcia pozycji uprzywilejowanej w stosunku do innych uczestników rynku, w DM prowadzona jest Lista restrykcyjna, zawierająca papiery wartościowe, którymi obrót przez DM na rachunek własny i pracowników DM, mających dostęp do tych informacji, jest zabroniony.
2.
O wpisaniu papieru wartościowego na listę restrykcyjną i skreśleniu papieru wartościowego z listy restrykcyjnej decyduje Zarząd DM w formie uchwały na wniosek Inspektora Nadzoru lub z własnej inicjatywy.
3.
Na listę restrykcyjną wpisywane są papiery wartościowe, dla których DM:
a)
pełni funkcję specjalisty,
b)
pełni funkcję oferującego,
c)
jest uczestnikiem konsorcjum oferującego dany papier wartościowy w ofercie publicznej,
d)
pełni funkcję subemitenta.
4.
Poza przypadkami, o których mowa w ust. 3 papier wartościowy może zostać wpisany na listę restrykcyjną w przypadku uzasadnionego podejrzenia o sztuczne podwyższanie lub obniżanie kursu danego papieru wartościowego.
§  10
1.
Aby kontrolować transakcje kupna i sprzedaży papierów wartościowych zawierane przez DM lub pracowników DM posiadających informacje poufne lub stanowiące tajemnicę zawodową, w DM prowadzona jest lista obserwacyjna o charakterze poufnym.
2.
Papiery wartościowe wpisane na listę obserwacyjną nie są objęte zakazem kupna i sprzedaży.
§  11
1.
Lista restrykcyjna i lista obserwacyjna prowadzone są przez Inspektora Nadzoru.
2.
Szczegółowe zasady prowadzenia listy restrykcyjnej i listy obserwacyjnej określa załącznik do Regulaminu kontroli wewnętrznej w Domu Maklerskim "Merkury" Pierwszego Komercyjnego Banku Spółka Akcyjna.
§  12
1.
Papier wartościowy znajdujący się na liście restrykcyjnej nie może być nabywany przez pracowników, Członków Zarządu, Członków Rady Nadzorczej oraz Akcjonariuszy DM na rynku wtórnym i w ofercie publicznej.
2.
Pracownicy, Członkowie Zarządu, Członkowie Rady Nadzorczej oraz Akcjonariusze DM, którzy w dniu wpisania papieru wartościowego na listę restrykcyjną z tytułów, o których mowa w § 9 ust. 3 lit. b), c), d) i ust. 4 są w posiadaniu tego papieru wartościowego, zobowiązani są do niezbywania tego papieru wartościowego aż do dnia następnego po dniu gdy zostanie on skreślony z listy restrykcyjnej.
3.
Pracownicy, Członkowie Zarządu, Członkowie Rady Nadzorczej oraz Akcjonariusze DM, którzy w dniu wpisania papieru wartościowego na listę restrykcyjną z tytułu, o którym mowa w § 9 ust. 3 lit. a), zobowiązani są do zbycia tego papieru wartościowego w ciągu 30 dni kalendarzowych po dniu wpisania papieru wartościowego na listę restrykcyjną.
§  13
1.
Pracownicy, Członkowie Zarządu, Członkowie Rady Nadzorczej oraz Akcjonariusze DM mogą posiadać tylko jeden rachunek papierów wartościowych i rachunek pieniężny lub rachunek papierów wartościowych i rachunek pieniężny wspólny ze współmałżonkiem, mogą być pełnomocnikami na rachunkach papierów wartościowych i rachunkach pieniężnych osób bliskich oraz mogą ustanawiać pełnomocników do dysponowania swoim rachunkiem papierów wartościowych i rachunkiem pieniężnym pod warunkiem, iż są to osoby bliskie.
2.
Rachunki, o których mowa w ust. 1 muszą być prowadzone przez DM.
§  14
1.
Pracownicy, Członkowie Zarządu, Członkowie Rady Nadzorczej oraz Akcjonariusze DM składają zlecenia oraz anulacje zleceń w formach określonych w Regulaminie świadczenia usług brokerskich przez Dom Maklerski "Merkury" Pierwszego Komercyjnego Banku Spółka Akcyjna.
2.
Zlecenia kupna i anulacje tych zleceń mogą być składane nie później niż na dwie godziny przed zakończeniem pracy DM w dniu poprzedzającym dzień sesji giełdowej lub dzień obrotu na CTO, na który zostały złożone.
3.
Zlecenia sprzedaży mogą być składane nie później niż na dwie godziny przed zakończeniem pracy DM w dniu poprzedzającym jedenastą sesję giełdową i jedenasty dzień obrotu na CTO licząc od dnia, w którym dany papier wartościowy został nabyty.
4.
W momencie składania zleceń pracownicy, Członkowie Zarządu, Członkowie Rady Nadzorczej oraz Akcjonariusze DM są zobowiązani do sprawdzenia czy papiery wartościowe będące przedmiotem zlecenia nie znajdują się na liście restrykcyjnej.
5.
Pracownicy, Członkowie Zarządu, Członkowie Rady Nadzorczej oraz Akcjonariusze DM mogą zbywać papiery wartościowe przed terminem, o którym mowa w ust. 3 pod warunkiem realizacji transakcji sprzedaży bez zysku.
6.
Zlecenia przyjmowane i wprowadzane są do systemu informatycznego DM wyłącznie przez upoważnionych pracowników.
7.
Pracownicy, o których mowa w ust. 6 odpowiedzialni są za wydzielenie złożonych zleceń i anulacji zleceń spośród zleceń i anulacji zleceń złożonych przez pozostałych klientów DM oraz za przekazanie tych zleceń i anulacji zleceń Inspektorowi Nadzoru.
8.
Dla zleceń i anulacji zleceń składanych przez pracowników, Członków Zarządu, Członków Rady Nadzorczej oraz Akcjonariuszy DM działających jako pełnomocnicy na rachunkach osób bliskich, na rachunkach wspólnych ze współmałżonkiem oraz dla zleceń i anulacji zleceń składanych przez pełnomocników na rachunkach pracowników, Członków Zarządu, Członków Rady Nadzorczej oraz Akcjonariuszy DM, postanowienia ust. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 stosuje się odpowiednio.
§  15
Pracownicy, Członkowie Zarządu, Członkowie Rady Nadzorczej oraz Akcjonariusze DM zobowiązani są do sporządzania i przekazywania Inspektorowi Nadzoru miesięcznego sprawozdania ze złożonych zleceń, anulacji zleceń oraz realizacji zleceń.
§  16
Inspektor Nadzoru prowadzi rejestry:

- zleceń i anulacji zleceń złożonych przez pracowników, Członków Zarządu, Członków Rady Nadzorczej oraz Akcjonariuszy DM,

- zleceń i anulacji zleceń złożonych przez pracowników, Członków Zarządu, Członków Rady Nadzorczej oraz Akcjonariuszy DM jako pełnomocników na rachunkach osób bliskich,

- zleceń i anulacji zleceń złożonych przez pełnomocników na rachunkach pracowników, Członków Zarządu, Członków Rady Nadzorczej oraz Akcjonariuszy DM.

§  17
Postanowienia niniejszego regulaminu nie dotyczą Akcjonariuszy DM posiadających ponad 5% głosów na Walnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy, będących Bankami.