Udzielenie zezwolenia na prowadzenie działalności maklerskiej.
Dz.Urz.KPWiG.1998.7.188
Akt indywidualnyUCHWAŁA Nr 322
KOMISJI PAPIERÓW WARTOŚCIOWYCH I GIEŁD
z dnia 24 czerwca 1998 r.
w sprawie udzielenia zezwolenia na prowadzenie działalności maklerskiej
I. Dom Maklerski może prowadzić działalność maklerską w zakresie:
1. oferowania papierów wartościowych w obrocie pierwotnym lub w pierwszej ofercie publicznej,
2. nabywania lub zbywania papierów wartościowych na cudzy rachunek na zasadach określonych w art. 34 ustawy Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (usługi brokerskie),
3. nabywania lub zbywania papierów wartościowych na własny rachunek w celu realizacji zadań związanych z organizacją rynku regulowanego,
4. zarządzania cudzym pakietem papierów wartościowych na zlecenie,
5. doradztwa w zakresie obrotu papierami wartościowymi,
6. prowadzenia rachunków papierów wartościowych oraz rachunków pieniężnych służących do ich obsługi.
II. 1. Dom Maklerski zobowiązany jest zatrudniać maklerów w liczbie wymaganej przez odrębne przepisy.
2. Dom Maklerski zobowiązany jest zatrudniać co najmniej jednego doradcę do działalności w zakresie zarządzania cudzym pakietem papierów wartościowych na zlecenie oraz co najmniej jednego doradcę do działalności w zakresie doradztwa w zakresie obrotu papierami wartościowymi.
3. Dom Maklerski może otwierać punkty obsługi klientów, które stanowią jednostki organizacyjne przedsiębiorstwa maklerskiego.
4. Osoby zatrudnione w punkcie obsługi klientów nie muszą posiadać wymaganych uprawnień maklera. Osoby te powinny odbyć odpowiednie szkolenie w zakresie wykonywanych przez nie zadań, a wykonywane przez nie czynności powinny być objęte nadzorem przez osobę posiadającą uprawnienia maklera.
5. Dom Maklerski zobowiązany jest określić zakres czynności dla punktów obsługi klientów.
6. Punkty obsługi klientów powinny posiadać urządzenia telekomunikacyjne umożliwiające kontakt z centralą przedsiębiorstwa.
7. Punkt obsługi klientów może wykonywać następujące czynności:
a) przyjmowanie wypełnionych formularzy umowy o świadczenie usług maklerskich i zleceń klientów w celu przekazania ich do przedsiębiorstwa maklerskiego,
b) reklama usług świadczonych przez przedsiębiorstwo maklerskie, którego jednostką organizacyjną jest dany punkt obsługi klientów, poprzez plakaty, broszury i inne materiały informacyjne,
c) informowanie o papierach wartościowych dostępnych do sprzedaży w centrali przedsiębiorstwa maklerskiego, którego jednostką organizacyjną jest dany punkt obsługi klientów; zakres i forma udzielonej informacji nie może nieść za sobą oceny jakościowej danego papieru wartościowego, jeżeli osoba udzielająca takiej informacji nie posiada uprawnień maklerskich,
d) rozprowadzanie formularzy umowy o świadczenie usług maklerskich lub zleceń klientów, pod warunkiem, że:
- przy wypełnianiu formularza pomoc może być udzielona klientowi tylko przez osobę posiadającą uprawnienia maklera lub osobę pozostającą pod bezpośrednim nadzorem takiej osoby,
- podpisanie umowy o świadczenie usług maklerskich oraz przyjęcie do realizacji zleceń klientów powinno nastąpić po uprzednim przekazaniu ich do przedsiębiorstwa maklerskiego, którego jednostką organizacyjną jest dany punkt obsługi klientów i stwierdzeniu formalnej i rzeczowej poprawności dokumentów przez osobę posiadającą uprawnienia maklera,
e) bezpłatne udostępnianie klientom połączenia telekomunikacyjnego z centralą przedsiębiorstwa maklerskiego, którego jednostką organizacyjną jest dany punkt obsługi klientów.
8. Pomieszczenia, w których prowadzona jest działalność będąca przedmiotem zezwolenia powinny być wydzielone od innych pomieszczeń Domu Maklerskiego i odpowiednio zabezpieczone przed dostępem osób nieupoważnionych.
9. Informatyczne systemy lub systemy przetwarzania danych w zakresie publicznego obrotu papierami wartościowymi powinny być zabezpieczone w taki sposób, aby uniemożliwić dostęp do tych danych osobom nieupoważnionym.
10. Dom Maklerski powinien prowadzić księgi rachunkowe w taki sposób, aby było możliwe ustalenie kosztów bezpośrednich i pośrednich wykonywanych czynności maklerskich.
11. Dom Maklerski powinien prowadzić księgi rachunkowe w taki sposób, aby było możliwe ustalenie prowizji za dokonane operacje.
12. Dom Maklerski zobowiązany jest przechowywać przez okres 5 lat pełną dokumentację związaną z zawieranymi transakcjami kupna lub sprzedaży papierów wartościowych oraz dokonywanymi operacjami pieniężnymi dotyczącymi papierów wartościowych i środków pieniężnych wchodzących w skład pakietu klienta, który podpisał umowę o zarządzanie cudzym pakietem papierów wartościowych na zlecenie.
III. Dom Maklerski zobowiązany jest do przestrzegania przepisów zarządzenia Przewodniczącego Komisji Papierów Wartościowych z dnia 17 marca 1994 r. w sprawie określenia minimalnej wartości środków własnych oraz maksymalnej wysokości kredytów przeznaczonych na uruchomienie działalności maklerskiej (M. P. z 1994 r. Nr 21, poz. 169, Nr 49, poz. 408 i z 1997 r. Nr 5, poz. 40).
IV. 1. Dom Maklerski zobowiązany jest przed podjęciem działalności określonej w pkt. I, do opracowania i stosowania w działalności przedsiębiorstwa poniżej określonych zasad postępowania w przypadku zaistnienia uzasadnionego podejrzenia pochodzenia środków pieniężnych klientów z przestępstwa lub mających związek z przestępstwem, w oparciu o pisemne procedury.
2. Procedury o których mowa w ust. 1 powinny opierać się w szczególności na następujących zasadach:
1) dom maklerski rejestruje każdą jednorazową wpłatę, ze szczególnym uwzględnieniem wpłat gotówkowych lub poleceń przelewu powyżej 20.000 zł,
2) dom maklerski rejestruje osobno również mniejsze wpłaty, ze szczególnym uwzględnieniem wpłat gotówkowych lub poleceń przelewu, następujące w ciągu 7 dni, przekraczające w sumie kwotę 20.000 zł,
3) dom maklerski dodatkowo rejestruje każdą wpłatę i polecenie przelewu inne niż te, o których mowa w ppkt. 1-2, które są dokonywane w okolicznościach świadczących, że mogą one mieć na celu lokowanie środków pieniężnych pochodzących z przestępstwa lub mających związek z przestępstwem,
4) dom maklerski ma obowiązek obserwacji rachunków, których właściciele dokonują operacji określonych w ppkt. 1-3,
5) dom maklerski prowadzi rejestry operacji określonych w ppkt. 1-3 uwzględniające:
a) tożsamość i adres osoby fizycznie dokonującej wpłaty lub składającej polecenie przelewu,
b) tożsamość i adres osoby, w imieniu której dokonywana jest transakcja,
c) tożsamość i adres beneficjenta,
d) numer rachunków bankowych związanych z transakcją, o ile istnieją,
e) rodzaj transakcji,
f) datę dokonania transakcji,
g) kwotę transakcji,
h) pochodzenie i przeznaczenie wpłaty lub przelewu,
i) dane osoby, która zarejestrowała powyższe dane,
6) powyższe dane gromadzi, przechowuje i poddaje analizie inspektor nadzoru w domu maklerskim.
3. Zobowiązuje się Dom Maklerski do poinformowania Komisji Papierów Wartościowych i Giełd o wdrożeniu procedur, o których mowa w ust. 1 oraz przesłanie ich do Komisji.
4. Zobowiązuje się Dom Maklerski do informowania Komisji Papierów Wartościowych i Giełd o każdym powiadomieniu organów ścigania o zaistnieniu uzasadnionego podejrzenia wskazującego, że środki pieniężne klienta pochodzą z przestępstwa lub mają z nim związek.
V. Dom Maklerski zobowiązany jest do prowadzenia działalności w zakresie nabywania lub zbywania papierów wartościowych na własny rachunek w celu realizacji zadań związanych z organizacją rynku regulowanego na następujących warunkach:
1. Dom maklerski zobowiązany jest prowadzić działalność będącą przedmiotem zezwolenia, w szczególności działalność polegającą na pełnieniu funkcji specjalisty, funkcji podmiotu organizującego rynek lub organizatora rynku praw pochodnych, na rynku giełdowym lub pozagiełdowym, w wyodrębnionych komórkach organizacyjnych domu maklerskiego.
2. Pomieszczenia, w których prowadzona jest działalność, o której mowa w pkt. 1 powinny być wydzielone od innych pomieszczeń domu maklerskiego i odpowiednio zabezpieczone przed dostępem osób nieupoważnionych.
3. Dom maklerski zobowiązany jest wydzielić odrębne pomieszczenia oraz odrębne systemy informatyczne dla każdej z komórek organizacyjnych, o których mowa w pkt. 1.
4. Informatyczne systemy lub subsystemy przetwarzania danych powinny być wydzielone lub zabezpieczone w taki sposób, aby uniemożliwić dostęp do tych danych osobom nieupoważnionym.
5. Pracownicy zatrudnieni w jednej z komórek organizacyjnych, o których mowa w pkt. 1, nie mogą wykonywać czynności nie związanych z działalnością tej komórki. Pracownicy zatrudnieni w innych komórkach organizacyjnych niż określone w pkt. 1, nie mogą wykonywać czynności w komórkach, o których mowa w pkt. 1.
6. Dom maklerski zobowiązany jest do opracowania i wdrożenia pisemnych procedur regulujących zasady przepływu informacji poufnych pomiędzy komórkami organizacyjnymi, o których mowa w pkt. 1 oraz pomiędzy tymi komórkami i pozostałymi komórkami organizacyjnymi domu maklerskiego, których ujawnienie mogłoby naruszyć interes uczestników publicznego obrotu papierami wartościowymi.
7. Do wykonywania czynności będących przedmiotem zezwolenia w każdej komórce organizacyjnej, o której mowa w pkt. 1, powinien zostać zatrudniony co najmniej jeden makler papierów wartościowych.
8. Dom maklerski zobowiązany jest wydzielić dla każdego papieru wartościowego, dla którego wykonuje funkcje o których mowa w pkt. 1, odrębny fundusz. O wysokości funduszu i jego zmianach dom maklerski zobowiązany jest poinformować Komisję Papierów Wartościowych i Giełd.
9. Dom maklerski nie może nabywać i zbywać na własny rachunek papierów wartościowych, dla których pełni funkcje określone w pkt. 1, w celu innym niż objętym niniejszym zezwoleniem.
10. Pracownicy komórek organizacyjnych, o których mowa w pkt. 1 nie mogą nabywać i zbywać na własny rachunek papierów wartościowych, dla których dom maklerski wykonuje funkcje określone w pkt. 1.
11. Dom maklerski zobowiązany jest prowadzić działalność będącą przedmiotem zezwolenia w oparciu o Regulamin prowadzenia działalności w zakresie nabywania papierów wartościowych na własny rachunek w celu realizacji zadań związanych z organizacją rynku regulowanego.
VI. Dom Maklerski zobowiązany jest do prowadzenia działalności w zakresie zarządzania cudzym pakietem papierów wartościowych na zlecenie w oparciu o Regulamin zarządzania cudzym portfelem papierów wartościowych na zlecenie.
VII. Dom Maklerski zobowiązany jest do prowadzenia działalności doradztwa w zakresie obrotu papierami wartościowymi w oparciu o Regulamin świadczenia usług doradztwa.
VIII. Dom Maklerski zobowiązany jest do prowadzenia działalności będącej przedmiotem niniejszego zezwolenia w oparciu o warunki określone w Regulaminie w sprawie zasad przepływu dokumentów i informacji oraz uniemożliwienia bezprawnego wykorzystania informacji poufnych i zawodowych w Staropolskim Domu Maklerskim SA, stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.
IX. Działalność domu maklerskiego powinna być rozpoczęta w terminie czterech miesięcy od dnia doręczenia decyzji. Nierozpoczęcie działalności w ww. terminie spowoduje wygaśnięcie decyzji.
X. Podjęcie działalności będącej przedmiotem zezwolenia może nastąpić nie wcześniej niż z chwilą przejścia na Staropolski Dom Maklerski SA aportu w postaci przedsiębiorstwa maklerskiego Banku Staropolskiego SA.
ZAŁĄCZNIK
REGULAMIN W SPRAWIE ZASAD PRZEPŁYWU DOKUMENTÓW I INFORMACJI ORAZ UNIEMOŻLIWIENIA BEZPRAWNEGO WYKORZYSTANIA INFORMACJI POUFNYCH I ZAWODOWYCH W STAROPOLSKIM DOMU MAKLERSKIM SA
REGULAMIN W SPRAWIE ZASAD PRZEPŁYWU DOKUMENTÓW I INFORMACJI ORAZ UNIEMOŻLIWIENIA BEZPRAWNEGO WYKORZYSTANIA INFORMACJI POUFNYCH I ZAWODOWYCH W STAROPOLSKIM DOMU MAKLERSKIM SA
Załącznik Nr 1
............, dnia ..............
............, dnia ..............
imię i nazwisko pracownika
..........................
stanowisko służbowe
..........................
jednostka organizacyjna
Domu Maklerskiego
OŚWIADCZENIE
Ja niżej podpisany oświadczam, iż zapoznałem się z
obowiązującymi w Staropolskim Domu Maklerskim SA regulaminami
i podstawowymi Zarządzeniami Prezesa Zarządu Domu Maklerskiego.
Ponadto oświadczam, iż znane mi są obowiązki oraz reguły
postępowania (w szczególności związane z uzyskanymi przy
wykonywaniu pracy informacjami poufnymi oraz danymi objętymi
tajemnicą zawodową i służbową) wynikające z faktu zatrudnienia
mnie na stanowisku ................ .
Zapoznałem się także ze strukturą organizacyjną Domu
Maklerskiego oraz zasadami obiegu w nim dokumentów
i informacji.
Zobowiązuję się do przestrzegania obowiązujących w Domu
Maklerskim regulaminów i podstawowych zarządzeń Prezesa Zarządu
Domu Maklerskiego.
......................
podpis pracownika
Załącznik Nr 2
..........., dnia .........
..........., dnia .........
........................................
Jednostka przekazująca
........................................
Rodzaj dokumentów (ilość)
........................................
Jednostka odbierająca
........................................
Podpis osoby potwierdzającej odbiór
...............................................................
.....................................................
..........., dnia .........
POTWIERDZENIE PRZEKAZANIA DOKUMENTÓW
........................................
Jednostka przekazująca
........................................
Rodzaj dokumentów (ilość)
........................................
Jednostka odbierająca
........................................
Podpis osoby potwierdzającej odbiór