Udział jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych w inwestycjach wspólnych realizowanych z zaangażowaniem środków pieniężnych Lasów Państwowych oraz w sprawie ewidencjonowania i rozliczania tych udziałów.

Dzienniki resortowe

B.I.LP.2001.8.101

Akt utracił moc
Wersja od: 17 lipca 2001 r.

ZARZĄDZENIE Nr 66
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 17 lipca 2001 r.
w sprawie udziału jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych w inwestycjach wspólnych realizowanych z zaangażowaniem środków pieniężnych Lasów Państwowych oraz w sprawie ewidencjonowania i rozliczania tych udziałów.

RW-0151-2/2001

Na podstawie art. 33, ust. 1 i ust. 3, pkt 3 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (tekst jednolity obwieszczenia Ministra Środowiska z dnia 27 czerwca 2000 r., Dz. U. nr 56, poz. 679) oraz § 6 Statutu PGL LP, stanowiącego załącznik do Zarządzenia nr 50 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 18 maja 1994 r. w sprawie nadania Statutu Państwowemu Gospodarstwu Leśnemu Lasy Państwowe, zarządzam, co następuje:

§  1.
Wprowadzam do stosowania w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe wytyczne w sprawie udziału jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych w inwestycjach wspólnych, realizowanych z zaangażowaniem środków pieniężnych Lasów Państwowych, oraz w sprawie ewidencjonowania i rozliczania tych udziałów, stanowiące załączniki nr 1 i 2 do zarządzenia.
§  2.
Zobowiązuję dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych do sprawowania szczególnego nadzoru nad realizacją ww. uregulowań w praktyce przez podległe jednostki organizacyjne.
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

WYTYCZNE

w sprawie udziału jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych w inwestycjach wspólnych realizowanych z zaangażowaniem środków pieniężnych Lasów Państwowych

I.

Wstęp

Niniejsze uregulowania mają na celu określenie sposobów postępowania przy podejmowaniu decyzji o uczestnictwie jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych w realizacji inwestycji wspólnych.

Udział w przedsięwzięciach inwestycyjnych obok korzyści ekonomicznych i rzeczowych powinien uwzględniać kształtowanie korzystnego wizerunku organizacji Lasów Państwowych. Będzie to można osiągnąć poprzez współudział w lokalnych i regionalnych inicjatywach o charakterze inwestycyjnym, podejmowanych przez zinstytucjonalizowane podmioty bądź też przez lokalne władze samorządowe.

II.

Istota inwestycji wspólnej

Przez inwestycję wspólną należy rozumieć realizację zadania inwestycyjnego wykonywanego i finansowanego co najmniej przez dwa podmioty, na warunkach określonych umową.

III.

Kryteria uczestnictwa Lasów Państwowych w inwestycjach wspólnych

Jednostki organizacyjne Lasów Państwowych mogą - decyzją kierownika jednostki - uczestniczyć w przedsięwzięciach inwestycyjnych realizowanych w ramach inwestycji wspólnych przy zachowaniu następujących kryteriów:
1)
realizowane zadanie inwestycyjne ma bezpośredni związek z działalnością Lasów Państwowych;
2)
Lasy Państwowe są w sposób istotny zainteresowane efektami uzyskanymi w wyniku realizacji inwestycji, która ma być przedmiotem udziału;
3)
z przeprowadzonego rachunku ekonomicznego wynika, że nastąpi obniżenie kosztów budowy bądź kosztów eksploatacyjnych inwestycji niezbędnej z punktu widzenia jednostki organizacyjnej LP przy porównywalnych efektach;
4)
jednostki przystępujące do inwestycji wspólnych mają wgląd w założenia techniczno-ekonomiczne i projektowe zamierzonego przedsięwzięcia inwestycyjnego na etapie przedumownym oraz na wszystkich etapach realizacji i rozliczenia;
5)
jednostka organizacyjna Lasów Państwowych posiada płynność finansową gwarantującą realizację udziału w inwestycji wspólnej na warunkach określonych umową.

IV.

Obszary wspólnej działalności inwestycyjnej

Przedmiotem inwestycji wspólnych podejmowanych przez Lasy Państwowe - z wyjątkiem tych, które wynikają z obowiązku prawnego - mogą być te inwestycje, które spełniają kryteria przedstawione powyżej, niezależnie od ich charakteru i źródeł finansowania.

Dotyczy to w szczególności zadań w zakresie:

1)
budownictwa drogowego;
2)
budowli, np.: mostów, przepustów, urządzeń melioracyjnych;
3)
zbiorników retencyjnych i przeciwpożarowych;
4)
wodociągów i kanalizacji;
5)
oczyszczalni ścieków i innych obiektów związanych z ochroną środowiska;
6)
gazyfikacji osad i osiedli;
7)
dostrzegalni przeciwpożarowych;
8)
linii telekomunikacyjnych;
9)
obiektów turystycznego zagospodarowania lasu.

Wyspecyfikowane powyżej zadania inwestycyjne nie stanowią katalogu zamkniętego.

Przystąpienie do innych inwestycji o charakterze wspólnym zależy od oceny i rozeznania kosztów i korzyści Lasów Państwowych.

V.

Warunki przystąpienia do realizacji inwestycji wspólnych

1. Jednostki organizacyjne Lasów Państwowych mogą przystąpić do budowlanych inwestycji wspólnych, zlokalizowanych na terenach nie będących w zarządzie LP, jedynie w formie wniesienia udziałów, przy zachowaniu kryteriów wymienionych w rozdz. III.

2. Budowlane inwestycje wspólne zlokalizowane na gruntach pozostających w zarządzie LP mogą być realizowane pod warunkiem przekazania wzniesionych w ich wyniku obiektów na stan jednostki organizacyjnej LP uczestniczącej w realizacji przedsięwzięcia.

3. Decyzję o przystąpieniu do inwestycji wspólnych podejmuje właściwy terenowo kierownik jednostki organizacyjnej Lasów Państwowych.

4. W wypadku zadań inwestycyjnych wymagających zaangażowania środków pieniężnych Lasów Państwowych w wysokości przekraczającej równowartość 450 m sześć, drewna, obliczonej wg średniej ceny sprzedaży uzyskanej w jednostce organizacyjnej w roku poprzedzającym rok zawierania umowy o inwestycję wspólną, decyzję o przystąpieniu do takiej inwestycji podejmuje zainteresowany kierownik jednostki organizacyjnej LP po uzyskaniu zgody bezpośredniego przełożonego.

5.
Uczestnictwo jednostki organizacyjnej LP w inwestycji wspólnej wymaga zawarcia umowy w formie pisemnej pomiędzy uczestnikami procesu inwestycyjnego. Z zawartej umowy o inwestycję wspólną powinna wynikać jednoznacznie kolejność świadczeń poszczególnych stron umowy, udział współuczestników w finansowaniu zadania, skutki prawne uczestniczenia w przedsięwzięciu oraz efekty, które będą udziałem każdej ze stron umowy.

Umowa powinna zawierać co najmniej określenie:

a)
inwestora zastępczego;
b)
zakresu rzeczowego i finansowego inwestycji;
c)
cyklu i harmonogramu realizacji inwestycji;
d)
zakresu i warunków udziału finansowego w realizacji inwestycji;
e)
zasad i warunków przyszłego użytkowania zrealizowanej inwestycji, a także ustalenie zarządcy, administratora;
f)
konsekwencji w wypadku niewywiązania się z warunków zawartej umowy przez uczestników umowy;
g)
inne istotne uregulowania.

VI.

Źródła finansowania inwestycji wspólnych

1. Źródła finansowania zadań inwestycyjnych o charakterze wspólnym mogą być następujące:
a)
własne środki inwestycyjne jednostki;
b)
środki ze scentralizowanej na szczeblu RDLP amortyzacji;
c)
środki pomocowe (dotacje NFOŚIGW, WFOŚIGW, EkoFunduszu itp.), pozyskane przez jednostkę organizacyjną LP lub przyznane na wskazane wspólne zadanie inwestycyjne;
d)
środki funduszu leśnego;
e)
środki uzyskane od innych uczestników procesu w wyniku realizacji umowy o inwestycję wspólną.

2. Przekazanie środków pieniężnych z amortyzacji scentralizowanej odbywa się na przyjętych wewnętrznych zasadach danej RDLP.

3. W przypadkach szczególnie uzasadnionych zainteresowany kierownik jednostki organizacyjnej może ubiegać się o dofinansowanie inwestycji wspólnej z rezerw środków funduszu leśnego i środków pozaplanowych. Występowanie o środki pieniężne na powyższy cel odbywa się zgodnie z trybem ustalonym Zarządzeniem nr 49 dyrektora generalnego LP z dnia 11 maja 1999 r.

VII.

Postanowienia końcowe

1. Niezależnie od powyższego udział w inwestycjach wspólnych wynikać może ze szczególnych przepisów prawa.

2. Jednostki, które zdecydowały się na realizację inwestycji wspólnej, powinny ustalić inwestora zastępczego, który będzie prowadził inwestycje wspólne, reprezentował wszystkich współinwestorów - uczestników realizowanej inwestycji wspólnej.

3. Inwestor zastępczy powinien złożyć współinwestorom protokół odbioru końcowego oraz rozliczenie zakończonej inwestycji wspólnej w terminie ustalonym w umowie, a jego przyjęcie przez współinwestorów jest równoznaczne z uznaniem danej inwestycji za zakończoną i rozliczoną.

4. Współinwestorzy - uczestnicy inwestycji wspólnej - mogą uczestniczyć w odbiorach cząstkowych i odbiorze końcowym realizowanego w formie inwestycji wspólnej obiektu.

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

WYTYCZNE

dotyczące sposobu ewidencjonowania i rozliczania udziału jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych w inwestycjach wspólnych

Ewidencjonowanie i rozliczanie kosztów inwestycji wspólnych

Podstawa do ewidencji i rozliczenia efektów inwestycji wspólnej powinna wynikać jednoznacznie z zawartej umowy stron o udziale w jej finansowaniu.

W zależności od ustaleń umownych, korzyści z udziału w inwestycji wspólnej po jej zakończeniu mogą być następujące:

1. Każda jednostka biorąca udział w finansowaniu inwestycji wspólnej staje się właścicielem części środka trwałego, określonej w umowie, z zastrzeżeniem punktu 5.2. załącznika nr 1.

2. Właścicielem środka trwałego staje się tylko jedna jednostka uczestnicząca w jego finansowaniu, natomiast pozostałe jednostki nabywają prawa majątkowe do wykorzystywania efektu inwestycji wspólnej przez okres i na warunkach określonych umową.

3. Właścicielem środka trwałego staje się tylko jedna jednostka uczestnicząca w przedsięwzięciu, natomiast pozostałym jednostkom zapewnia się korzystanie ze środka trwałego w określonym czasie i na określonych warunkach, traktując ich udział w finansowaniu inwestycji jako przedpłatę na koszty utrzymania i eksploatacji środka trwałego, z którego będą korzystać.

Sposób ewidencji w księgach rachunkowych operacji gospodarczych związanych z realizacją inwestycji wspólnych i rozliczania uzyskanych w ich wyniku efektów, z uwzględnieniem ww. odmian korzyści.

Ad 1.

1.1. Ewidencja w księgach rachunkowych jednostki LP grupującej i rozliczającej koszty inwestycji wspólnej:

1)
udziały uczestników w inwestycji wspólnej wpłacone na konto bankowe:

WN konto 130 - Rachunek bankowy krajowych środków pieniężnych

MA konto 249 - Pozostałe rozrachunki

2)
faktura VAT (dla udziałowca) w związku z otrzymaniem zaliczkowej wpłaty na poczet inwestycji wspólnej, odpowiadającej co najmniej 50% ceny świadczenia:
a)
kwota należności ogółem:

WN konto 249 - Pozostałe rozrachunki

MA konto 840 - Przychody przyszłych okresów (zaliczka na inwestycję)

b)
VAT należny zawarty w kwocie zaliczki:

WN konto 840 - Przychody przyszłych okresów (zaliczka na inwestycję)

MA konto 223 - Rozrachunki z tytułu podatku od towarów i usług (VAT)

3)
faktura VAT wykonawcy robót wystawiona na podstawie kosztorysu powykonawczego:
a)
łączna kwota zobowiązania wobec wykonawcy:

WN konto 302 - Rozliczenie zakupu robót i usług

MA konto 210 - Zobowiązania z tytułu dostaw i usług

b)
zarachowanie usługi obcej do kosztów inwestycji:

WN konto 081 - Inwestycje rozpoczęte

WN konto 223 - Rozrachunki z tytułu podatku od towarów i usług (VAT) - (VAT naliczony)

MA konto 302 - Rozliczenie zakupu robót i usług (łączna kwota zobowiązania)

c)
zapłata za wykonane roboty (fakturę VAT wykonawcy):

WN konto 210 - Zobowiązania z tytułu dostaw i usług

MA konto 130 - Rachunek bankowy krajowych środków pieniężnych

4)
rozliczenie zakończonej inwestycji wspólnej i protokolarny podział wartości początkowej między udziałowców:
a)
przyjęcie do użytkowania środka trwałego na podstawie dowodu wewnętrznego (OT) wg wartości poniesionych nakładów przez jednostkę LP:

WN konto 084 - Rozliczenie inwestycji

MA konto 081 - Inwestycje rozpoczęte

WN konto 010 - Środki trwałe

MA konto 084 - Rozliczenie inwestycji

b)
faktura VAT uzupełniająca - na różnicę pomiędzy kwotą otrzymanej zaliczki na poczet inwestycji a jej rzeczywistym kosztem:

WN konto 249 - Pozostałe rozrachunki (łączna kwota należności)

MA konto 760 - Pozostałe przychody operacyjne (w cenie sprzedaży netto)

MA konto 223 - Rozrachunki z tytułu podatku od towarów i usług (VAT) - (VAT należny)

c)
rozliczenie zaliczki otrzymanej na finansowanie inwestycji wspólnej:

WN konto 840 - Przychody przyszłych okresów (zaliczka na inwestycję),

MA konto 760 - Pozostałe przychody operacyjne,

d)
koszt wytworzenia zafakturowanej części inwestycji wspólnej:

WN konto 084 - Rozliczenie inwestycji

MA konto 081 - Inwestycje rozpoczęte

WN konto 761 - Pozostałe koszty operacyjne

MA konto 084 - Rozliczenie inwestycji

e)
wpłata udziałowca za fakturę VAT uzupełniającą:

WN konto 130 - Rachunek bankowy, krajowych środków pieniężnych

MA konto 249 - Pozostałe rozrachunki.

1.2. Ewidencja w księgach rachunkowych jednostki LP będącej uczestnikiem inwestycji wspólnej:

1)
przekazanie zaliczkowej wpłaty:

WN konto 249 - Pozostałe rozrachunki

MA konto 130 - Rachunek bankowy krajowych środków pieniężnych

2)
faktura VAT od jednostki grupującej i rozliczającej koszty inwestycji wspólnej:
a)
łączna kwota zobowiązania:

WN konto 302 - Rozliczenie zakupu robót i usług

MA konto 249 - Pozostałe rozrachunki

b)
VAT naliczony do rozliczenia z Urzędem Skarbowym:

WN konto 223 - Rozrachunki z tytułu podatku od towarów i usług (VAT)

MA konto 302 - Rozliczenie zakupu robót i usług

3)
otrzymane rozliczenie kosztów inwestycji wspólnej (od jednostki grupującej i rozliczającej koszty) wraz z protokołem zdawczo-odbiorczym i uzupełniającą fakturą VAT:
a)
faktura VAT uzupełniająca - łączna kwota zobowiązania:

WN konto 302 - Rozliczenie zakupu robót i usług

MA konto 249 - Pozostałe rozrachunki

b)
VAT naliczony w fakturze uzupełniającej:

WN konto 223 - Rozrachunki z tytułu podatku od towarów i usług (VAT)

MA konto 302 - Rozliczenie zakupu robót i usług

c)
przyjęcie efektów inwestycji wspólnej do ewidencji środków trwałych - dowód wewnętrzny (OT):

WN konto 010 - Środki trwałe

MA konto 302 - Rozliczenie zakupu robót i usług

d)
przelew środków za fakturę VAT uzupełniającą:

WN konto 249 - Pozostałe rozrachunki

MA konto 130 - Rachunek bankowy krajowych środków pieniężnych.

Ad 2.

2.1. Ewidencja w księgach rachunkowych jednostki LP, która realizuje i rozlicza inwestycję wspólną oraz staje się właścicielem środka trwałego:

1)
udziały uczestników w inwestycji wspólnej wpłacone na konto bankowe:

WN konto 130 - Rachunek bankowy krajowych środków pieniężnych

MA konto 249 - Pozostałe rozrachunki

2)
faktura VAT (dla udziałowca) w związku z otrzymaniem zaliczkowej wpłaty na poczet inwestycji wspólnej, odpowiadającej co najmniej 50% ceny świadczenia:
a)
kwota należności ogółem:

WN konto 249 - Pozostałe rozrachunki

MA konto 840 - Przychody przyszłych okresów (zaliczka na inwestycję)

b)
VAT należny zawarty w kwocie zaliczki:

WN konto 840 - Przychody przyszłych okresów (zaliczka na inwestycję)

MA konto 223 - Rozrachunki z tytułu podatku od towarów i usług (VAT)

3)
faktura VAT wykonawcy robót wystawiona na podstawie kosztorysu powykonawczego:
a)
łączna kwota zobowiązania wobec wykonawcy:

WN konto 302 - Rozliczenie zakupu robót i usług

MA konto 210 - Zobowiązania z tytułu dostaw i usług

b)
zarachowanie usługi obcej do kosztów inwestycji:

WN konto 081 - Inwestycje rozpoczęte

WN konto 223 - Rozrachunki z tytułu podatku od towarów i usług (VAT) - (VAT naliczony)

MA konto 302 - Rozliczenie zakupu robót i usług (łączna kwota zobowiązania)

c)
zapłata za wykonane roboty (fakturę VAT wykonawcy):

WN konto 210 - Zobowiązania z tytułu dostaw i usług

MA konto 130 - Rachunek bankowy krajowych środków pieniężnych

4)
przyjęcie efektów zakończonej inwestycji na stan środków trwałych na podstawie dowodu wewnętrznego (OT) - wg wartości poniesionych nakładów (kosztorysu powykonawczego):

WN konto 084 - Rozliczenie inwestycji

MA konto 081 - Inwestycje rozpoczęte

WN konto 010 - Środki trwałe

MA konto 084 - Rozliczenie inwestycji

5)
faktura VAT uzupełniająca - na różnicę pomiędzy rzeczywistą wartością brutto nakładów, a wpłaconą zaliczką:

WN konto 249 - Pozostałe rozrachunki (łączna kwota należności)

MA konto 800 - Kapitał zasobów LP (w cenie sprzedaży netto)

MA konto 223 - Rozrachunki z tytułu podatku od towarów i usług (VAT) - (VAT należny)

6)
zapłata należności za fakturę VAT uzupełniającą:

WN konto 130 - Rachunek bankowy krajowych środków pieniężnych

MA konto 249 - Pozostałe rozrachunki

7)
przekazanie prawa majątkowego użytkowania środka trwałego jednostce uczestniczącej w finansowaniu inwestycji:

WN konto 840 - Przychody przyszłych okresów (zaliczka na inwestycję)

MA konto 800 - Kapitał zasobów LP.

2.2. Ewidencja w księgach rachunkowych jednostki LP będącej uczestnikiem inwestycji wspólnej:

1)
przekazanie zaliczkowej wpłaty:

WN konto 249 - Pozostałe rozrachunki

MA konto 130 - Rachunek bankowy krajowych środków pieniężnych

2)
faktura VAT od jednostki grupującej i rozliczającej koszty inwestycji wspólnej:
a)
łączna kwota zobowiązania:

WN konto 302 - Rozliczenie zakupu robót i usług

MA konto 249 - Pozostałe rozrachunki

b)
VAT naliczony do rozliczenia z Urzędem Skarbowym:

WN konto 223 - Rozrachunki z tytułu podatku od towarów i usług (VAT)

MA konto 302 - Rozliczenie zakupu robót i usług

3)
otrzymane rozliczenie kosztów inwestycji wspólnej (od jednostki grupującej i rozliczającej koszty) wraz z protokołem zdawczo-odbiorczym i uzupełniającą fakturą VAT:
a)
faktura VAT uzupełniająca - łączna kwota zobowiązania:

WN konto 302 - Rozliczenie zakupu robót i usług

MA konto 249 - Pozostałe rozrachunki

b)
VAT naliczony w fakturze uzupełniającej:

WN konto 223 - Rozrachunki z tytułu podatku od towarów i usług (VAT)

MA konto 302 - Rozliczenie zakupu robót i usług

c)
przelew środków za fakturę VAT uzupełniającą:

WN konto 249 - Pozostałe rozrachunki

MA konto 130 - Rachunek bankowy krajowych środków pieniężnych

4)
przyjęcie prawa majątkowego w postaci prawa do korzystania ze środka trwałego powstałego w wyniku inwestycji wspólnej, bez ponoszenia jakichkolwiek innych nakładów w tym okresie - wartość początkowa równa sumie netto z otrzymanych faktur VAT:

WN konto 020 - Wartości niematerialne i prawne

MA konto 302 - Rozliczenie zakupu robót i usług.

Roczne odpisy amortyzacyjne od prawa majątkowego powinny być ustalone z uwzględnieniem zawartego w umowie okresu używania środka trwałego.

Ad 3.

3.1. Ewidencja w księgach rachunkowych jednostki LP, która realizuje i rozlicza inwestycję wspólną oraz staje się właścicielem środka trwałego:

1)
udziały uczestników w inwestycji wspólnej wpłacone na konto bankowe:

WN konto 130 - Rachunek bankowy krajowych środków pieniężnych

MA konto 249 - Pozostałe rozrachunki

2)
faktura VAT (dla udziałowca) w związku z otrzymaniem zaliczkowej wpłaty na poczet inwestycji wspólnej, odpowiadającej co najmniej 50% ceny świadczenia:
a)
kwota należności głównej:

WN konto 249 - Pozostałe rozrachunki

MA konto 840 - Przychody przyszłych okresów (przedpłata na użytkowanie)

b)
VAT należny zawarty w kwocie zaliczki:

WN konto 840 - Przychody przyszłych okresów (przedpłata na użytkowanie)

MA konto 223 - Rozrachunki z tytułu podatku od towarów i usług (VAT)

3)
faktura VAT wykonawcy robót wystawiona na podstawie kosztorysu powykonawczego:
a)
łączna kwota zobowiązania wobec wykonawcy:

WN konto 302 - Rozliczenie zakupu robót i usług

MA konto 210 - Zobowiązania z tytułu dostaw i usług

b)
zarachowanie usługi obcej do kosztów inwestycji:

WN konto 081 - Inwestycje rozpoczęte

WN konto 223 - Rozrachunki z tytułu podatku od towarów i usług (VAT) - (VAT naliczony)

MA konto 302 - Rozliczenie zakupu robót i usług (łączna kwota zobowiązania)

c)
zapłata za wykonane roboty (fakturę VAT wykonawcy):

WN konto 210 - Zobowiązania z tytułu dostaw i usług

MA konto 130 - Rachunek bankowy krajowych środków pieniężnych

4)
przyjęcie efektów zakończonej inwestycji na stan środków trwałych na podstawie dowodu wewnętrznego (OT) - wg wartości poniesionych nakładów:

WN konto 084 - Rozliczenie inwestycji

MA konto 081 - Inwestycje rozpoczęte

WN konto 010 - Środki trwałe

MA konto 084 - Rozliczenie inwestycji

5)
faktura VAT uzupełniająca:

WN konto 249 - Pozostałe rozrachunki

MA konto 840 - Przychody przyszłych okresów (przedpłata na użytkowanie)

MA konto 223 - Rozrachunki z tytułu podatku od towarów i usług (VAT) - (VAT należny)

6)
wpływ wpłaty za fakturę VAT uzupełniającą:

WN konto 130 - Rachunek bankowy krajowych środków pieniężnych

MA konto 249 - Pozostałe rozrachunki

7)
sukcesywne pokrywanie z przedpłat kosztów eksploatacji używanego środka trwałego przez jednostkę, która współfinansowała inwestycję - w wysokości miesięcznych kwot czynszu ustalonych dla poszczególnych lat w odrębnych umowach - przez okres aż do wyczerpania kwoty wniesionej przedpłaty.

WN konto 840 - Przychody przyszłych okresów (przedpłata na użytkowanie)

MA konto 706 - Przychody z pozostałej sprzedaży (dzierżawa i najem środków trwałych).

3.2. Ewidencja w księgach rachunkowych jednostki LP będącej uczestnikiem inwestycji wspólnej:

1)
przekazanie zaliczkowej wpłaty:

WN konto 249 - Pozostałe rozrachunki

MA konto 130 - Rachunek bankowy krajowych środków pieniężnych

2)
faktura VAT od jednostki grupującej i rozliczającej koszty inwestycji wspólnej:
a)
łączna kwota zobowiązania:

WN konto 302 - Rozliczenie zakupu robót i usług

MA konto 249 - Pozostałe rozrachunki

b)
VAT naliczony do rozliczenia z Urzędem Skarbowym:

WN konto 223 - Rozrachunki z tytułu podatku od towarów i usług (VAT)

MA konto 302 - Rozliczenie zakupu robót i usług

3)
otrzymane rozliczenie kosztów inwestycji wspólnej (od jednostki grupującej i rozliczającej koszty) wraz z protokołem zdawczo-odbiorczym i uzupełniającą fakturą VAT:
a)
faktura VAT uzupełniająca - łączna kwota zobowiązania:

WN konto 302 - Rozliczenie zakupu robót i usług

MA konto 249 - Pozostałe rozrachunki

b)
VAT naliczony w fakturze uzupełniającej:

WN konto 223 - Rozrachunki z tytułu podatku od towarów i usług (VAT)

MA konto 302 - Rozliczenie zakupu robót i usług

c)
przelew środków za fakturę VAT uzupełniającą:

WN konto 249 - Pozostałe rozrachunki

MA konto 130 - Rachunek bankowy krajowych środków pieniężnych

4)
zarachowanie kosztów z tytułu zapłaconej z góry opłaty za korzystanie ze środka trwałego wg faktur VAT otrzymanych:
a)
zarachowanie do kosztów rodzajowych:

WN konto 410 - Usługi obce

MA konto 302 - Rozliczenie zakupu robót i usług

b)
przeniesienie kosztów do rozliczenia w czasie:

WN konto 620 - Rozliczenia międzyokresowe czynne (przedpłata na użytkowanie)

MA konto 410 - Usługi obce

c)
zarachowanie kosztów przypadających na bieżący okres sprawozdawczy - w wysokości miesięcznych rat czynszu - aż do wyczerpania przedpłaty:

WN konta Zespołu 5 - Koszty wg typów działalności i ich rozliczenie

MA konto 620 - Rozliczenia międzyokresowe czynne (przedpłata na użytkowanie).