Tymczasowy podział pracy w Kierownictwie Ministerstwa Rozwoju i Technologii.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MRiT.2024.1

Akt utracił moc
Wersja od: 3 stycznia 2024 r.

ZARZĄDZENIE Nr 1
MINISTRA ROZWOJU I TECHNOLOGII 1
z dnia 3 stycznia 2024 r.
w sprawie tymczasowego podziału pracy w Kierownictwie Ministerstwa Rozwoju i Technologii

Na podstawie art. 37 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188 oraz z 2023 r. poz. 1195, 1234 i 1641) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Minister Rozwoju i Technologii, kierujący działami administracji rządowej budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo i gospodarka, zwany dalej "Ministrem", kieruje działalnością Ministerstwa Rozwoju i Technologii, zwanego dalej "Ministerstwem", i ustala podstawowe kierunki jego polityki.
2. 
Minister nadzoruje merytorycznie:
1)
Gabinet Polityczny Ministra;
2)
Biuro Komunikacji;
3)
Biuro Ministra.
§  2. 
1. 
Minister podpisuje pisma kierowane do: Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałków i Wicemarszałków Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Prezesa i Wiceprezesów Rady Ministrów, Prezesa Trybunału Konstytucyjnego, Przewodniczącego Trybunału Stanu, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Rzecznika Praw Obywatelskich, Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego, ministrów i kierowników urzędów centralnych, posłów i senatorów, a w sprawach wnoszenia dokumentów rządowych do rozpatrzenia przez Radę Ministrów - do Sekretarza Rady Ministrów.
2. 
Do wyłącznej kompetencji Ministra należy:
1)
kierowanie projektów ustaw, rozporządzeń i uchwał Rady Ministrów oraz strategii, programów i polityk pod obrady Rady Ministrów;
2)
występowanie do Prezesa Rady Ministrów o powołanie lub odwołanie z określonych stanowisk lub funkcji;
3)
powoływanie i wyznaczanie, a także odwoływanie i cofanie wyznaczenia na określone stanowiska lub funkcje, w ramach właściwości wynikającej z obowiązujących przepisów;
4)
tworzenie, łączenie, podział i likwidacja jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych;
5)
przyznawanie odznaczeń resortowych.
3. 
Sekretarze Stanu realizują zadania w zakresie powierzonych kompetencji określone dla działów administracji rządowej:
1)
budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo;
2)
gospodarka.
4. 
Sekretarze Stanu, każdy w zakresie określonym zarządzeniem, są upoważnieni do załatwiania spraw w imieniu Ministra, w tym do przyjmowania interesantów w sprawach skarg i wniosków.
5. 
Sekretarze Stanu i Dyrektor Generalny podpisują, z upoważnienia Ministra, pisma w zakresie nadzorowanej problematyki, a w szczególności:
1)
do Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, przesyłające opracowane w Ministerstwie stanowiska Rządu do poselskich i senackich projektów ustaw, po ich rozpatrzeniu przez Radę Ministrów;
2)
przesyłające opracowane w Ministerstwie projekty dokumentów rządowych, kierowane do uzgodnień, konsultacji publicznych lub opiniowania;
3)
zawierające uwagi do projektów zgłaszanych w toku uzgodnień;
4)
odpowiedzi na interpelacje, interwencje, zapytania i wystąpienia poselskie, oświadczenia i wystąpienia senatorskie oraz na wystąpienia posłów Parlamentu Europejskiego skierowane do Ministra;
5)
do posłów i senatorów, w sprawach zgłaszanych skarg i interwencji.
6. 
Pisma, o których mowa w ust. 1 i 5, powinny być przygotowane z wykorzystaniem wzoru formularza Ministra i odpowiednio parafowane przez kierującego właściwą merytorycznie komórką organizacyjną, a przedkładane do podpisu Ministra - zaaprobowane również przez członka Kierownictwa Ministerstwa nadzorującego właściwą merytorycznie komórkę organizacyjną.
7. 
Wydawanie decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń, udzielanie odpowiedzi na skargi przewidziane w ustawie z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2023 r. poz. 1634, 1705 i 1860), wnoszenie środków odwoławczych oraz innych pism procesowych w postępowaniach przed sądami administracyjnymi, powszechnymi oraz Sądem Najwyższym, a także pism przedsądowych w sprawach cywilnych i pism w postępowaniu egzekucyjnym wymaga odrębnego upoważnienia albo pełnomocnictwa.
8. 
Złożenie przez Sekretarzy Stanu lub Dyrektora Generalnego oświadczenia woli w imieniu Ministra wymaga uprzedniego uzyskania pełnomocnictwa w formie prawem przewidzianej.
§  3. 
1. 
Sekretarze Stanu i Dyrektor Generalny realizują politykę ustaloną przez Radę Ministrów i Ministra, podejmują w imieniu Ministra decyzje zgodne ze wskazanym przez Ministra kierunkiem rozstrzygnięcia, bądź będące realizacją ustalonej polityki.
2. 
Sekretarze Stanu i Dyrektor Generalny współdziałają w realizacji ustawowych zadań Ministra przez:
1)
uzgadnianie podejmowanych inicjatyw;
2)
wzajemne informowanie się o kluczowych zagadnieniach wchodzących w zakres ich obowiązków oraz kierunkowych rozstrzygnięciach.
3. 
Sekretarze Stanu i Dyrektor Generalny przedkładają Kierownictwu Ministerstwa dokumenty w sprawach wymagających rozstrzygnięć oraz informacje i propozycje w innych ważnych sprawach.
4. 
Sekretarze Stanu w zakresie swojej właściwości dokonują kontroli zgodności z polityką Rady Ministrów aktów prawa miejscowego.
5. 
Sekretarze Stanu w zakresie swojej właściwości realizują zadania:
1)
wynikające z nadzoru Ministra nad organami i jednostkami organizacyjnymi oraz innymi podmiotami podległymi Ministrowi lub przez niego nadzorowanymi;
2)
związane z wykonywaniem kompetencji kierownika zamawiającego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 i 1720).
6. 
Sekretarze Stanu i Dyrektor Generalny wykonują powierzone im zadania przy pomocy kierujących komórkami organizacyjnymi.
§  4. 
1. 
Sekretarz Stanu Waldemar Sługocki nadzoruje merytorycznie:
1)
Departament Analiz Gospodarczych;
2)
Departament Gospodarki Cyfrowej;
3)
Departament Gospodarki Niskoemisyjnej;
4)
Departament Innowacji i Polityki Przemysłowej;
5)
Departament Małych i Średnich Przedsiębiorstw;
6)
Departament Prawny;
7)
Departament Spraw Europejskich.
2. 
W sprawach należących do właściwości komórek organizacyjnych, o których mowa w ust. 1, Sekretarz Stanu Waldemar Sługocki reprezentuje Ministra wobec podmiotów zewnętrznych, w szczególności Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Komisji Europejskiej, województw oraz partnerów społecznych i gospodarczych.
3. 
Sekretarz Stanu Waldemar Sługocki reprezentuje Ministra w:
1)
Komitecie do Spraw Europejskich;
2)
Komitecie do spraw Pożytku Publicznego;
3)
Komitecie do spraw Umowy Partnerstwa;
4)
Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji;
5)
Komitecie Koordynacyjnym do spraw Polityki Rozwoju.
4. 
Sekretarz Stanu Waldemar Sługocki w imieniu Ministra sprawuje nadzór merytoryczny nad realizacją zadań Polskiej Agencji Kosmicznej, Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej, biur informacji gospodarczej oraz nad działalnością Wydziału Ekonomiczno-Handlowego nadzorowanego przez Ministra w Stałym Przedstawicielstwie Rzeczypospolitej Polskiej przy Unii Europejskiej w Brukseli.
5. 
Sekretarz Stanu Waldemar Sługocki w imieniu Ministra koordynuje udział Ministra w przygotowaniu i realizacji Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
6. 
Sekretarz Stanu Waldemar Sługocki reprezentuje Ministra w Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.
§  5. 
1. 
Sekretarz Stanu Jacek Tomczak nadzoruje merytorycznie:
1)
Departament Architektury, Budownictwa i Geodezji;
2)
Departament Doskonalenia Regulacji Gospodarczych;
3)
Departament Gospodarki Nieruchomościami;
4)
Departament Handlu i Współpracy Międzynarodowej;
5)
Departament Jednostek Nadzorowanych i Podległych;
6)
Departament Lokalizacji Inwestycji;
7)
Departament Mieszkalnictwa;
8)
Departament Obrotu Towarami Wrażliwymi i Bezpieczeństwa Technicznego;
9)
Departament Orzecznictwa;
10)
Departament Planowania Przestrzennego;
11)
Departament Rozwoju Inwestycji.
2. 
W sprawach należących do właściwości komórek organizacyjnych, o których mowa w ust. 1, Sekretarz Stanu Jacek Tomczak reprezentuje Ministra wobec podmiotów zewnętrznych, w szczególności Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Komisji Europejskiej, województw oraz partnerów społecznych i gospodarczych.
3. 
Sekretarz Stanu Jacek Tomczak reprezentuje Ministra w:
1)
Komitecie Społecznym Rady Ministrów;
2)
Stałym Komitecie Rady Ministrów;
3)
Zespole do spraw Programowania Prac Rządu.
4. 
Sekretarz Stanu Jacek Tomczak w imieniu Ministra:
1)
sprawuje nadzór organizacyjno-personalny nad organami i jednostkami organizacyjnymi oraz innymi podmiotami podległymi Ministrowi lub przez niego nadzorowanymi;
2)
wykonuje zadania związane z nadzorem Ministra nad spółkami z udziałem Skarbu Państwa, w których prawa z akcji i udziałów Skarbu Państwa wykonuje minister właściwy do spraw gospodarki;
3)
wykonuje zadania związane z realizacją uprawnień Ministra, jako ministra właściwego w rozumieniu ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 2023 r. poz. 166), wobec fundacji, których główne cele wiążą się z zakresem działów administracji rządowej: budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo oraz gospodarka;
4)
wykonuje zadania związane z powoływaniem i wyznaczaniem, a także odwoływaniem i cofaniem wyznaczenia członków organów spółek i jednostek organizacyjnych oraz innych podmiotów, w stosunku do których Minister posiada stosowne uprawnienia;
5)
wykonuje zadania związane ze sprawowaniem nadzoru Ministra nad instytutami badawczymi oraz wykonywaniem uprawnień Ministra dotyczących wykonywania praw z akcji i udziałów posiadanych przez nadzorowane instytuty badawcze;
6)
realizuje zadania związane z udzielaniem i rozliczaniem dotacji na realizację ustawowych zadań Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu S.A.;
7)
wykonuje zadania i uprawnienia ministra właściwego do spraw gospodarki w stosunku do Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A.;
8)
sprawuje nadzór merytoryczny nad realizacją zadań Głównego Geodety Kraju, Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego, Instytutu Geodezji i Kartografii, Instytutu Techniki Budowlanej, Urzędu Dozoru Technicznego, Prezesa Głównego Urzędu Miar, Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, Polskiego Centrum Akredytacji oraz zespołów w stałych przedstawicielstwach Rzeczypospolitej Polskiej przy organizacjach międzynarodowych za granicą.
5. 
Sekretarz Stanu Jacek Tomczak podpisuje, w czasie nieobecności Ministra, w jego zastępstwie, akty wykonawcze do ustaw, akty wewnętrzne Ministra, wytyczne, komunikaty oraz obwieszczenia.
§  6. 
1. 
Dyrektor Generalny zapewnia funkcjonowanie, warunki działania, organizację pracy oraz realizuje politykę personalną Ministerstwa na podstawie i w zakresie określonym ustawą z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2022 r. poz. 1691 oraz z 2023 r. poz. 1195 i 1598).
2. 
Ponadto Dyrektor Generalny odpowiada za nadzorowanie spraw:
1)
związanych z budżetem;
2)
związanych z budową, rozwojem, utrzymaniem oraz zapewnieniem bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych w Ministerstwie;
3)
dotyczących kontroli w działach administracji rządowej kierowanych przez Ministra;
4)
dotyczących zarządzania kryzysowego, spraw obronnych i ochrony informacji niejawnych.
3. 
Dyrektor Generalny odpowiada za:
1)
opracowanie budżetu Ministerstwa w zakresie części budżetowych:
a)
18 - Budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo,
b)
20 - Gospodarka;
2)
realizację zadań dysponenta części budżetowych:
a)
18 - Budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo,
b)
20 - Gospodarka.
4. 
Dyrektor Generalny nadzoruje merytorycznie:
1)
Departament Budżetu i Finansów;
2)
Departament Kontroli i Audytu;
3)
Biuro Administracyjne;
4)
Biuro Bezpieczeństwa;
5)
Biuro Dyrektora Generalnego;
6)
Biuro Informatyki.
§  7. 
1. 
Do zakresu działania Gabinetu Politycznego Ministra należy:
1)
realizacja zadań, powierzonych przez Ministra, dotyczących współdziałania z organami władzy ustawodawczej, administracji rządowej i samorządu terytorialnego, partii politycznych, związków zawodowych i organizacji społecznych;
2)
dokonywanie, na polecenie Ministra, oceny merytorycznej i formalnej materiałów przedkładanych Ministrowi.
2. 
Szczegółowe zadania w Gabinecie Politycznym Ministra ustala Minister.
§  8. 
1. 
Ministra w czasie nieobecności zastępuje, w tym podpisuje pisma, o których mowa w § 2 ust. 1, Sekretarz Stanu Jacek Tomczak.
2. 
W przypadku jednoczesnej nieobecności Ministra oraz Sekretarza Stanu Jacka Tomczaka, decyzję o zastępstwie czasowym podejmuje Minister.
3. 
W przypadkach nieobecności Sekretarzy Stanu zastępstwa odbywają się według następujących zasad:
1)
Sekretarza Stanu Jacka Tomczaka w czasie nieobecności zastępuje Sekretarz Stanu Waldemar Sługocki;
2)
Sekretarza Stanu Waldemara Sługockiego w czasie nieobecności zastępuje Sekretarz Stanu Jacek Tomczak.
§  9. 
Minister może zlecić Sekretarzom Stanu lub Dyrektorowi Generalnemu inne zadania niż określone dla nich w zarządzeniu.
§  10. 
Wszelkie spory i wątpliwości kompetencyjne związane z realizacją zadań przez Sekretarzy Stanu lub Dyrektora Generalnego rozstrzyga Minister, a w przypadku komórek organizacyjnych - Dyrektor Generalny.
§  11. 
Traci moc zarządzenie nr 23 Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 1 grudnia 2023 r. w sprawie podziału pracy w Kierownictwie Ministerstwa Rozwoju i Technologii (Dz. Urz. Min. Roz. i Tech. poz. 27).
§  12. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
1 Minister Rozwoju i Technologii kieruje działem administracji rządowej - budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo i gospodarka na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 i 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju i Technologii (Dz. U. poz. 2721).