Tryb przygotowania i prowadzenia kontroli stanu ochrony informacji niejawnych w Centralnym Biurze Antykorupcyjnym.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.CBA.2008.1.15

Akt utracił moc
Wersja od: 26 października 2010 r.

DECYZJA Nr 8/08
SZEFA CENTRALNEGO BIURA ANTYKORUPCYJNEGO
z dnia 22 lutego 2008 r.
w sprawie trybu przygotowania i prowadzenia kontroli stanu ochrony informacji niejawnych w Centralnym Biurze Antykorupcyjnym

.................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Zmiany nin. decyzji, wprowadzone przez § 15 decyzji nr 201/10 z dnia 22 października 2010 r. zmieniającej nin. decyzję (Dz.Urz.CBA.10.2.87), nie zostały naniesione na tekst, gdyż data wejścia w życie tych zmian jest późniejsza od daty utraty mocy przez nin. decyzję.

.................................................

Na podstawie § 1 statutu Centralnego Biura Antykorupcyjnego, stanowiącego załącznik do zarządzenia nr 32 Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2007 r. w sprawie nadania statutu Centralnemu Biuru Antykorupcyjnemu (M. P. Nr 21, poz. 244), postanawia się, co następuje:

§  1.
1.
Decyzja określa tryb przygotowania i prowadzenia kontroli stanu ochrony informacji niejawnych, zwanej dalej "kontrolą", w Centralnym Biurze Antykorupcyjnym.
2.
Decyzja nie narusza przepisów rozdziału IX zarządzenia nr 15/07 Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego z dnia 26 listopada 2007 r. w sprawie organizacji kancelarii tajnej Centralnego Biura Antykorupcyjnego, zasad stosowania środków ochrony fizycznej oraz obiegu informacji niejawnych w Centralnym Biurze Antykorupcyjnym (Dz. Urz. CBA Nr 2, poz. 38).
§  2.
Ilekroć w decyzji jest mowa o:
1)
CBA - należy przez to rozumieć Centralne Biuro Antykorupcyjne;
2)
dyrektorze - należy przez to rozumieć Dyrektora Departamentu Ochrony CBA - pełnomocnika do spraw ochrony informacji niejawnych lub jego upoważnionego zastępcę;
3)
funkcjonariuszu - należy przez to rozumieć funkcjonariusza lub pracownika CBA;
4)
jednostce kontrolowanej - należy przez to rozumieć jednostkę organizacyjną CBA, o której mowa w § 3 ust. 1 statutu Centralnego Biura Antykorupcyjnego, stanowiącego załącznik do zarządzenia nr 32 Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2007 r. w sprawie nadania statutu Centralnemu Biuru Antykorupcyjnemu, a także delegaturę Zarządu Operacji Regionalnych CBA lub komórkę organizacyjną, objętą kontrolą;
5)
kierowniku jednostki kontrolowanej - należy przez to rozumieć dyrektora jednostki organizacyjnej CBA, dyrektora delegatury Zarządu Operacji Regionalnych CBA lub kierownika komórki organizacyjnej objętej kontrolą;
6)
kontrolującym - należy przez to rozumieć funkcjonariusza lub pracownika CBA wyznaczonego do przeprowadzenia kontroli.
§  3.
Kontrola obejmuje badanie:
1)
przestrzegania zasad polityki bezpieczeństwa informacji;
2)
stanu zabezpieczenia informacji niejawnych;
3)
przestrzegania przepisów w zakresie ochrony informacji niejawnych;
4)
przestrzegania zasad ewidencjonowania i obiegu materiałów zawierających informacje niejawne;
5)
stanu zabezpieczeń systemów lub sieci teleinformatycznych służących do wytwarzania, przetwarzania, przekazywania lub przechowywania informacji niejawnych.
§  4.
1.
Dyrektor, w drodze decyzji, zarządza kontrolę na podstawie rocznego planu kontroli, zatwierdzonego przez Szefa CBA.
2.
W przypadku powzięcia informacji o występowaniu nieprawidłowości w zakresie przestrzegania zasad polityki bezpieczeństwa informacji lub ochrony informacji niejawnych, dyrektor może zarządzić kontrolę doraźną, nieujętą w planie kontroli.
3.
Decyzję dyrektora w sprawie zarządzenia kontroli, o której mowa w ust. 2, zatwierdza Szef CBA.
§  5.
1.
Decyzja o zarządzeniu kontroli, o której mowa w § 4 ust. 1 i 2, zawiera:
1)
datę wydania decyzji;
2)
podstawę prawną kontroli;
3)
nazwę jednostki kontrolowanej;
4)
określenie miejsca kontroli;
5)
określenie okresu i przedmiotu kontroli;
6)
termin rozpoczęcia i zakończenia kontroli;
7)
imię i nazwisko kontrolującego (kontrolujących);
8)
podpis dyrektora.
2.
Decyzję o zarządzeniu kontroli sporządza się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden włącza się do akt kontroli, a drugi przekazuje kierownikowi jednostki kontrolowanej, najpóźniej w dniu rozpoczęcia kontroli.
§  6.
1.
Kontrolę przeprowadzają funkcjonariusze Departamentu Ochrony CBA.
2.
Dyrektor może zwrócić się do kierowników jednostek organizacyjnych CBA o wyrażenie zgody na wyznaczenie kontrolujących spośród podległych im funkcjonariuszy, posiadających wiedzę i umiejętności niezbędne do przeprowadzenia kontroli.
3.
Przed przystąpieniem do kontroli kontrolujący okazuje legitymację służbową kierownikowi jednostki kontrolowanej lub upoważnionemu przez niego funkcjonariuszowi.
4.
W przypadku wątpliwości co do bezstronności kontrolującego, na uzasadniony pisemny wniosek kierownika jednostki kontrolowanej, dyrektor może wyłączyć kontrolującego z kontroli, wyznaczając na jego miejsce innego funkcjonariusza. Decyzja dyrektora w tej sprawie jest ostateczna.
§  7.
1.
Kontrolujący dokonuje oceny stanu faktycznego i ustaleń w sposób wnikliwy, obiektywny i rzetelny.
2.
Wszystkie czynności kontrolne powinny być udokumentowane.
3.
Kontrola powinna być przeprowadzona sprawnie w sposób jak najmniej zakłócający pracę jednostki kontrolowanej i zakończona w wyznaczonym terminie.
4.
Dyrektor może w uzasadnionych przypadkach przedłużyć czas trwania kontroli ponad okres przewidziany w decyzji o zarządzeniu kontroli.
§  8.
W toku kontroli kontrolujący są uprawnieni do:
1)
wstępu do obiektów i pomieszczeń jednostki kontrolowanej, także po zakończeniu służby lub pracy funkcjonariuszy tej jednostki;
2)
wglądu do dokumentów związanych z organizacją polityki bezpieczeństwa informacji oraz ochrony informacji niejawnych;
3)
oględzin dokumentów niejawnych wyłącznie w celu ustalenia prawidłowości ich oznaczenia;
4)
oględzin urządzeń ewidencyjnych, służących do rejestrowania zarówno dokumentów jawnych, jak i oznaczonych klauzulami tajności;
5)
przeprowadzenia oględzin przedmiotów i miejsc;
6)
żądania udostępnienia sieci i systemów teleinformatycznych, o których mowa w § 3 pkt 5, w celu sprawdzenia przestrzegania szczególnych wymagań bezpieczeństwa i procedur bezpiecznej eksploatacji;
7)
żądania od funkcjonariuszy jednostki kontrolowanej udzielenia ustnych lub pisemnych wyjaśnień oraz odbierania od nich oświadczeń;
8)
zabezpieczania dowodów.
§  9.
1.
O zamiarze wejścia do obiektów i pomieszczeń jednostki kontrolowanej po zakończeniu pracy tej jednostki, kontrolujący powiadamia kierownika jednostki organizacyjnej najpóźniej w dniu, w którym to zdarzenie ma nastąpić.
2.
W przypadku wejścia do obiektów i pomieszczeń jednostki kontrolowanej po zakończeniu pracy tej jednostki, kontrolującemu towarzyszy kierownik jednostki kontrolowanej lub wyznaczony przez niego funkcjonariusz.
3.
W przypadku stwierdzenia zagrożeń dla bezpieczeństwa informacji kontrolujący podejmuje czynności niezbędne w celu ich usunięcia lub zniwelowania ich skutków, a w szczególności dokonuje zabezpieczenia dokumentów, szaf i pomieszczeń w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami.
4.
Wszelkie podjęte czynności, o których mowa w ust. 2 i 3, są dokumentowane przez kontrolującego w protokole wejścia do pomieszczenia po zakończeniu służby, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do decyzji.
§  10.
1.
Oględzin, o których mowa w § 8 pkt 3-6, kontrolujący dokonuje w obecności funkcjonariusza wyznaczonego przez kierownika jednostki kontrolowanej.
2.
Kontrolujący sporządza notatkę z oględzin, którą podpisuje funkcjonariusz, o którym mowa w ust. 1.
§  11.
1.
Pisemne wyjaśnienia lub oświadczenia, o których mowa w § 8 pkt 7, funkcjonariusz składający, podpisuje podając imię, nazwisko i stanowisko służbowe.
2.
Ustne wyjaśnienia lub oświadczenia, o których mowa w § 8 pkt 7, kontrolujący utrwala w formie protokołu, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do decyzji.
§  12.
1.
Zabezpieczenie materiału dowodowego w postaci dokumentu lub rzeczy potwierdza się protokołem, a ich zwrot - pokwitowaniem.
2.
Wzór protokołu, o którym mowa w ust. 1, stanowi załącznik nr 3 do decyzji.
§  13.
1.
Wszystkie czynności przeprowadzane przez kontrolującego i ich wyniki powinny być udokumentowane na piśmie. W tym celu zakłada się akta kontroli, które prowadzi się zgodnie z tokiem kontroli.
2.
Akta kontroli rejestruje się w ewidencji kontroli.
3.
Po zakończeniu kontroli akta powinny zostać zszyte i umieszczone w teczce. Wszystkie strony powinny zostać ponumerowane, a do teczki należy dołączyć spis zawartości.
4.
W przypadku włączenia do akt dokumentów niejawnych, aktom nadaje się klauzulę tajności co najmniej równą najwyższej klauzuli tajności włączonych dokumentów.
5.
Akta kontroli przechowuje Departament Ochrony CBA przez okres określony w odrębnych przepisach.
§  14.
1.
Ustalenia dokonane w toku kontroli kontrolujący opisuje w protokole kontroli, który przekazuje do zapoznania kierownikowi jednostki kontrolowanej.
2.
Protokół kontroli zawiera opis stanu faktycznego stwierdzonego w toku kontroli, w tym ustalonych nieprawidłowości, a także:
1)
nazwę jednostki kontrolowanej;
2)
imię, nazwisko i stanowisko służbowe kierownika jednostki kontrolowanej;
3)
imię i nazwisko kontrolującego (kontrolujących) oraz datę wydania decyzji o zarządzeniu kontroli;
4)
datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli, z wymienieniem dni przerw w kontroli;
5)
określenie okresu i przedmiotu kontroli;
6)
omówienie dokonanych w protokole poprawek, skreśleń i uzupełnień;
7)
informację o doręczeniu protokołu kierownikowi jednostki kontrolowanej;
8)
oznaczenie miejsca i daty podpisania protokołu;
9)
parafę kontrolującego (kontrolujących) i kierownika jednostki kontrolowanej na każdej stronie protokołu;
10)
podpis kontrolującego (kontrolujących) i kierownika jednostki kontrolowanej na ostatniej stronie protokołu;
11)
w razie odmowy podpisania protokołu przez kierownika jednostki kontrolowanej - informację o tym fakcie i przyczynie odmowy.
3.
Protokół kontroli sporządza się w jednym egzemplarzu i włącza do akt kontroli.
§  15.
1.
Kierownikowi jednostki kontrolowanej przysługuje prawo zgłoszenia, w terminie 7 dni od dnia otrzymania protokołu kontroli, umotywowanych zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole.
2.
Zastrzeżenia, o których mowa w ust. 1, kierownik jednostki kontrolowanej zgłasza przed podpisaniem protokołu kontroli.
3.
W przypadku zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w ust. 1, kontrolujący dokonuje ich analizy i - jeżeli uzna to za konieczne - podejmuje dodatkowe czynności kontrolne.
4.
W oparciu o dokonane ustalenia, kontrolujący:
1)
uznaje, w całości lub w części, zasadność zgłoszonych zastrzeżeń i uwzględnia je w treści protokołu dokonując odpowiednich poprawek;
2)
nie uwzględnia, w całości lub w części, zgłoszonych zastrzeżeń, o czym informuje na piśmie kierownika jednostki kontrolowanej, podając jednocześnie uzasadnienie nieuwzględnienia.
§  16.
1.
Na podstawie protokołu kontroli kontrolujący sporządza informację z przeprowadzonej kontroli, którą podpisuje dyrektor.
2.
Informacja, o której mowa w ust. 1, zawiera ocenę stanu ochrony informacji niejawnych w jednostce kontrolowanej, a także w przypadku:
1)
stwierdzenia nieprawidłowości - uwagi i wnioski w sprawie ich usunięcia oraz wskazanie osób za nie odpowiedzialnych;
2)
zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w § 15 ust. 1 - informację o tym fakcie oraz omówienie zastrzeżeń nieuwzględnionych wraz uzasadnieniem;
3)
odmowy podpisania protokołu kontroli przez kierownika jednostki kontrolowanej wzmiankę o tym fakcie i przyczynie odmowy.
3.
Informacja z przeprowadzonej kontroli jest sporządzana w dwóch egzemplarzach, z czego jeden egzemplarz włącza się do akt kontroli, a drugi przekazuje kierownikowi jednostki kontrolowanej.
4.
Jeżeli nad jednostką kontrolowaną istnieje jednostka nadrzędna, kopię informacji z przeprowadzonej kontroli przekazuje się również kierownikowi jednostki nadrzędnej.
§  17.
1.
Kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo, w ciągu 14 dni od otrzymania informacji z przeprowadzonej kontroli, zgłosić umotywowane zastrzeżenia do zawartych w niej ustaleń.
2.
W razie zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w ust. 1, kontrolujący ma obowiązek przedstawić swoje stanowisko w tej sprawie.
3.
Dyrektor, po dokonaniu analizy zgłoszonych zastrzeżeń i stanowiska kontrolującego, podtrzymuje twierdzenia zawarte w informacji z przeprowadzonej kontroli albo wprowadza do niej odpowiednie zmiany.
§  18.
Dyrektor przekazuje Szefowi CBA do dnia 31 marca każdego roku, roczne raporty z wyników przeprowadzonych kontroli.
§  19.
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

WZÓR

.....................

(miejscowość i data)

PROTOKÓŁ WEJŚCIA DO POMIESZCZENIA PO ZAKOŃCZENIU SŁUŻBY

Działając na podstawie § 8 pkt 1 w zw. z § 9 ust. 4 decyzji nr

8/08 Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego z dnia 22

lutego 2008 r. w sprawie trybu przygotowania i prowadzenia

kontroli stanu ochrony informacji niejawnych w Centralnym

Biurze Antykorupcyjnym, w dniu ...............................

..............................................................

(imiona i nazwiska kontrolującego/kontrolujących)

w obecności ..................................................

(imię i nazwisko funkcjonariusza pełniącego służbę

w służbie ochrony lub wyznaczonego przez

kierownika jednostki kontrolowanej)

dokonali wejścia do pomieszczenia nr ......... w .............

..............................................................

(nazwa jednostki kontrolowanej)

W wyniku oględzin stwierdzono następujący stan faktyczny:

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

Dokonano następujących czynności:

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

Podpisy:

............................

............................

............................

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

WZÓR

PROTOKÓŁ PRZYJĘCIA USTNEGO WYJAŚNIENIA/OŚWIADCZENIA*

Na podstawie § 8 pkt 7 w zw. z § 11 decyzji nr 8/08 Szefa

Centralnego Biura Antykorupcyjnego z dnia 22 lutego 2008 r. w

sprawie trybu przygotowania i prowadzenia kontroli stanu

ochrony informacji niejawnych w Centralnym Biurze

Antykorupcyjnym, prowadzący kontrolę ........................

(imię i nazwisko

kontrolującego)

w dniu .......... przyjął od

..............................................................

(imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe

funkcjonariusza/pracownika* składającego

wyjaśnienie/oświadczenie*)

ustne wyjaśnienie/oświadczenie* w sprawie ....................

..............................................................

..............................................................

o następującej treści:

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

Przed podpisaniem składający wyjaśnienie/oświadczenie*

zapoznał się z treścią niniejszego protokołu.

...........................

(miejscowość i data)

........................... ...........................

(podpis składającego (podpis przyjmującego

wyjaśnienia/oświadczenie*) wyjaśnienie/oświadczenie*)

______

* Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

WZÓR

PROTOKÓŁ ZABEZPIECZENIA DOKUMENTU LUB RZECZY STANOWIĄCYCH MATERIAŁ DOWODOWY

Na podstawie § 8 pkt 8 w zw. z § 12 ust. 1 decyzji nr 8/08

Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego z dnia 22 lutego 2008

r. w sprawie trybu przygotowania i prowadzenia kontroli stanu

ochrony informacji niejawnych w Centralnym Biurze

Antykorupcyjnym, kontrolujący ................................

(imię i nazwisko kontrolującego)

działając w obecności

..............................................................

(imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe funkcjonariusza

uczestniczącego w zabezpieczeniu dokumentu/rzeczy)

dokonał w dniu ................................ zabezpieczenia

dokumentu/rzeczy* w postaci ..................................

..............................................................

(dokładny opis zabezpieczonego dokumentu/rzeczy)

..............................................................

..............................................................

Dokument/rzecz* został(a) zabezpieczony(a) przez:

..............................................................

(sposób zabezpieczenia dokumentu/rzeczy, uniemożliwiający

zastąpienie go/jej inną)

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

........................

(miejscowość i data)

................................. .......................

(podpis uczestniczącego (podpis kontrolującego)

w zabezpieczeniu dokumentu/rzeczy)

______

* Niepotrzebne skreślić.