Szkolenie obronne w dziale administracji rządowej - rozwój regionalny.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MFiPR.2020.27

Akt obowiązujący
Wersja od: 20 września 2020 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FUNDUSZY I POLITYKI REGIONALNEJ 1
z dnia 18 września 2020 r.
w sprawie szkolenia obronnego w dziale administracji rządowej - rozwój regionalny

Na podstawie art. 34a ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2019 r. poz. 1171 oraz z 2020 r. poz. 568 i 695), w związku z art. 18 ust. 3 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1541 i 2020 oraz z 2020 r. poz. 374) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Wprowadza się Wytyczne Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej dotyczące szkolenia obronnego w dziale administracji rządowej - rozwój regionalny na rok 2020, stanowiące załącznik do zarządzenia.
2. 
Wytyczne, o których mowa w ust. 1, podlegają corocznej aktualizacji.
§  2. 
Nadzór nad realizacją postanowień zarządzenia powierza się dyrektorowi Biura Polityki Bezpieczeństwa w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.
§  3. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WYTYCZNE MINISTRA FUNDUSZY I POLITYKI REGIONALNEJ DOTYCZĄCE SZKOLENIA OBRONNEGO W DZIALE ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ - ROZWÓJ REGIONALNY NA ROK 2020

Rozdział  1

Postanowienia ogólne

1.
Wytyczne Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej dotyczące szkolenia obronnego w dziale administracji rządowej - rozwój regionalny na rok 2020, zwane dalej "Wytycznymi", uwzględniają postanowienia:
1)
ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1541 i 2020 oraz z 2020 r. poz. 374);
2)
Wytycznych Ministra Obrony Narodowej do szkolenia obronnego realizowanego w latach 2019-2024.
2.
Wytyczne stanowią podstawę do programowania i planowania szkolenia obronnego.
3.
Celem Wytycznych jest:
1)
przedstawienie wniosków z realizacji szkolenia obronnego w roku 2019;
2)
wskazanie kierunków szkolenia obronnego na rok 2020;
3)
określenie sposobu dotyczącego planowania, organizowania i realizacji szkolenia obronnego przez wskazanych organizatorów szkolenia.

Rozdział  2

Ocena realizacji szkolenia obronnego w roku 2019

1.
Na ocenę realizacji szkolenia obronnego w roku 2019 wpłynęło:
1)
poprawne uwzględnianie metodycznych zasad planowania, organizowania i realizacji szkolenia obronnego;
2)
właściwe planowanie oraz finansowanie przedsięwzięć szkoleniowych w ramach Programu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych Rzeczypospolitej Polskiej.
2.
Realizację celów szkoleń obronnych w roku 2019 ocenia się na poziomie dobrym. Szkolenia ukierunkowane były na kontynuację przygotowania kadry kierowniczej i zespołów zadaniowych/grup operacyjnych, wchodzących w skład stanowisk kierowania, do działania w sytuacji wprowadzenia zadań ujętych w planach operacyjnych funkcjonowania działów administracji rządowej/planach operacyjnych funkcjonowania organów oraz zgrywanie wybranych elementów systemu obronnego w sytuacji zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny.

Rozdział  3

Główne kierunki szkolenia obronnego w roku 2020

1.
Głównym celem szkolenia obronnego w roku 2020 będzie doskonalenie przygotowania kadry kierowniczej Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, zwanego dalej "Ministerstwem" oraz zespołów zadaniowych i kierowników jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Funduszy i Polityki Regionalnej, zwanemu dalej "Ministrem", lub przez niego nadzorowanych do działania w sytuacji podwyższania gotowości obronnej państwa oraz utrzymanie poziomu wiedzy i umiejętności wymaganych przy realizacji zadań obronnych zawartych w Planie operacyjnym funkcjonowania działu administracji rządowej - rozwój regionalny w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny.
2.
Główny cel, o którym mowa w pkt 1, będzie osiągnięty poprzez realizację celów szczegółowych obejmujących:
1)
aktualizację Planu operacyjnego funkcjonowania działu administracji rządowej - rozwój regionalny w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;
2)
opracowanie kart realizacji zadań operacyjnych wynikających z wypisu z Planu Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej oraz Planu operacyjnego funkcjonowania działu administracji rządowej - rozwój regionalny w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny przez komórki organizacyjne Ministerstwa oraz kierowników jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych;
3)
sprawdzenie procedur realizacji zadań operacyjnych określonych w kartach realizacji zadań operacyjnych;
4)
doskonalenie wykonywania zadań systemu stałego dyżuru.
3.
Cele szczegółowe będą realizowane w szczególności poprzez: udział kadry kierowniczej Ministerstwa i jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych w planowanych na rok 2020 wyższych kursach obronnych (WKO) oraz szkoleniach specjalistycznych. Kierowani na nie będą przedstawiciele kadry kierowniczej, zgodnie z powierzonymi zadaniami obronnymi wynikającymi z Planu operacyjnego funkcjonowania działu administracji rządowej - rozwój regionalny w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny oraz zajmowanymi stanowiskami służbowymi w systemie kierowania Ministra.

Rozdział  4

Planowanie, organizowanie i realizacja szkolenia obronnego

1.
W procesie planowania szkolenia obronnego należy w szczególności:
1)
określić najważniejsze wyznaczniki osiągania gotowości do realizacji zadań obronnych, stanowiące podstawę do określenia zasadniczych zamierzeń szkoleniowych;
2)
właściwie wskazać główny cel szkoleniowy wraz ze wskazaniem sposobu jego osiągnięcia, w tym ustalić zadania priorytetowe;
3)
właściwie dobrać problematykę i sposób szkolenia do potrzeb i planowanych zadań w formie zajęć teoretycznych i praktycznych;
4)
dążyć do realizacji zaplanowanych przedsięwzięć określonych w planie szkolenia obronnego;
5)
zapewnić merytoryczną zgodność planu szkolenia obronnego z Programem szkolenia obronnego w zakresie celów szkolenia, przedsięwzięć szkoleniowych oraz problematyką ujętą w § 9 rozporządzenia Rady Ministrów z 8 października 2015 r. w sprawie szkolenia obronnego (Dz. U. poz. 1829);
6)
prawidłowo określić grupy szkoleniowe oraz tematykę szkolenia, zgodnie z realizowanymi zadaniami obronnymi i stopniem zaawansowania uczestników szkolenia;
7)
zaplanować szkolenie obronne zgodnie z przyjętą koncepcją przygotowań obronnych w dziale administracji rządowej - rozwój regionalny;
8)
na etapie planowania i realizacji ćwiczeń uwzględniać struktury i podziału kompetencji w ramach systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym oraz obowiązujące procedury w zakresie współdziałania Ministerstwa i kierowników jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych z ćwiczącymi strukturami wojskowymi przy realizacji zadań obronnych;
9)
uwzględnić ograniczenia dotyczące ochrony informacji niejawnych w ramach współdziałania między elementami Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej a Ministerstwem i jednostkami organizacyjnymi podległymi Ministrowi lub przez niego nadzorowanymi występujące w trakcie planowania i realizacji ćwiczeń;
10)
określić sposób planowania szkolenia z uwzględnieniem:
a)
postanowień Wytycznych,
b)
uwarunkowań miejscowych i rzeczowych,
c)
potrzeb szkoleniowych wynikających m.in. z dokonanej oceny szkolenia obronnego, stopnia osiągnięcia gotowości struktur i uczestników szkolenia do realizacji powierzonych zadań oraz zmian strukturalno-kompetencyjnych,
d)
merytorycznej zgodności dokumentów wydawanych w zakresie planowania szkolenia obronnego, w szczególności wytycznych Ministra,
e)
programów i planów szkolenia obronnego,
e)
tematyki, terminu i formy szkolenia do celów i zadań obronnych państwa realizowanych przez Ministra,
f)
środków finansowych na pokrycie kosztów związanych z organizacją i realizacją szkolenia obronnego.
2.
Organizując szkolenie obronne należy w szczególności:
1)
dążyć do realizacji zaplanowanych przedsięwzięć określonych w planach i programach szkolenia;
2)
przygotować grupy szkoleniowe do realizacji określonych zadań w formie zajęć teoretycznych i praktycznych, w tym w zakresie:
a)
organizowania zajęć teoretycznych zajęcia:
-
traktować jako formę szkolenia umożliwiającą m.in. nabywanie wiedzy do wykonywania zadań obronnych oraz zadań na rzecz obronności państwa, poznawanie zasad funkcjonowania systemu obronnego oraz kształtowanie świadomości obronnej osób podlegających szkoleniu,
-
planować w formie wykładów, informacji, seminariów, konferencji itp., a tematykę szkoleń obronnych dostosowywać do faktycznych potrzeb grup szkoleniowych,
-
powinny zapewniać właściwe przygotowanie do udziału w treningach, grach i ćwiczeniach obronnych,
b)
organizowania zajęć praktycznych:
-
ćwiczenia obronne traktować, jako formę praktycznego szkolenia, w których uczestnicy szkolenia nabywają umiejętności rozwiązywania problemów z zakresu ich działania,
-
osiągnięcie celu ćwiczeń obronnych powinno zapewnić nabycie, utrzymanie lub podwyższanie zdolności ćwiczących struktur (zespołów) do praktycznej realizacji zadań w sytuacji podwyższania gotowości obronnej państwa i w czasie wojny;
3.
Realizując szkolenie obronne należy w szczególności:
1)
precyzyjne formułować podstawę prawną oraz wskazywać przewidywane kierunki przemian dotyczących przygotowań obronnych;
2)
na bieżąco aktualizować plany szkolenia, uwzględniając zmiany zachodzące w:
a)
funkcjonowaniu systemu obronnego państwa,
b)
aktach prawnych i dokumentach normatywnych,
c)
strukturach funkcjonalnych ministerstwa oraz kierowników jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych i ich kompetencjach.

Rozdział  5

Wnioski i propozycje

1.
Wnioski:
1)
utrzymać dotychczasową formę szkolenia polegającą na łączeniu szkolenia teoretycznego ze szkoleniem praktycznym;
2)
ćwiczenia obronne traktować jako zasadniczą formę szkolenia zapewniającą przygotowanie kadry kierowniczej oraz zespołów zadaniowych Ministerstwa i kierowników jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych do praktycznego działania w sytuacji podwyższania gotowości obronnej państwa;
3)
zachować odpowiednie proporcje między kosztami prowadzenia zajęć szkoleniowych przez "ekspertów" i pozostałymi kosztami organizacji szkolenia, np. uzasadnienie kosztów wyżywienia przy kilkugodzinnym szkoleniu jednodniowym;
4)
zapewnić przestrzeganie wyznaczonego terminu składania rocznego sprawozdania ze szkolenia w zakresie dotyczącym planowania przedsięwzięć i wydatków na rok kolejny.
2.
Propozycje:
1)
kontynuować organizowanie szkoleń obronnych z jednostkami administracji publicznej oraz jednostkami organizacyjnymi Ministerstwa Obrony Narodowej w celu wymiany doświadczeń i zapewnienia właściwego współdziałania jednostek organizacyjnych realizujących zadania obronne;
2)
organizować szkolenie obronne połączone z zajęciami praktycznymi, w tym w postaci wizyt w jednostkach wojskowych służących zapoznaniu się ze sprzętem wojskowym.

Rozdział  6

Postanowienia końcowe

1.
Schemat organizacji szkolenia obronnego w dziale administracji rządowej - rozwój regionalny określa załącznik nr 1 do Wytycznych.
2.
Organizatora i uczestników szkolenia obronnego określa załącznik nr 2 do Wytycznych.
3.
Dokumentacja szkolenia obronnego obejmuje:
1)
Program szkolenia obronnego, opracowywany przez Ministra w sześcioletnim okresie planistycznym z jego aktualizacją, co dwa lata, zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 3 do Wytycznych;
2)
Plan szkolenia obronnego, opracowywany w cyklu rocznym przez Ministra, zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 4 do Wytycznych;
3)
dokumentację pomocniczą, w tym:
a)
plan zajęć,
b)
listę obecności.
4.
W części tabelarycznej Planu szkolenia obronnego należy przedstawiać w sposób chronologiczny: udział w przedsięwzięciach planowanych przez Ministra Obrony Narodowej oraz własne przedsięwzięcia szkoleniowe.
5.
Plan szkolenia obronnego uzgadnia Minister Obrony Narodowej.
6.
Proces szkolenia uruchamia się po uzgodnieniu projektu Planu szkolenia obronnego z Ministrem Obrony Narodowej i zatwierdzeniu przez Ministra.
7.
Wykonawca Planu szkolenia obronnego przesyła do Ministra Obrony Narodowej Sprawozdanie z realizacji szkolenia obronnego w danym roku, którego wzór określa załącznik nr 5 do Wytycznych.
8.
Ponadto do zadań wykonawcy Planu szkolenia obronnego należy:
1)
zgłaszanie organizatorowi szkolenia zmiany terminów (przekraczające 1 miesiąc) lub tematów szkoleń obronnych;
2)
każdorazowo po przeprowadzeniu ćwiczenia (treningu, gry) dokonanie oceny jego skuteczności oraz opracowanie wniosków i zaleceń. W celu uzyskania wiarygodnych informacji z całego procesu organizacji i prowadzenia ćwiczenia przyjąć system analityczno-sprawozdawczy, zawierający sprawozdanie wstępne i końcowe. Sprawozdanie wstępne z ćwiczenia jest pierwszym oficjalnym, pisemnym dokumentem składanym po jego zakończeniu, który kierownik ćwiczenia przesyła do organizatora szkolenia obronnego.

Załącznik Nr  1

SCHEMAT ORGANIZACJI SZKOLENIA OBRONNEGO W DZIALE ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ - ROZWÓJ REGIONALNY

Załącznik Nr  2

ORGANIZATORZY I UCZESTNICY SZKOLENIA OBRONNEGO

Nazwa organizatora szkoleniaUczestnicy szkolenia
Minister Funduszy i Polityki RegionalnejDyrektorzy departamentów i biur Ministerstwa oraz ich zastępcy
Pracownicy departamentów i biur Ministerstwa zatrudnieni na stanowiskach związanych z obronnością lub prowadzący sprawy związane z wykonywaniem zadań obronnych
Zespoły zadaniowe Ministerstwa wyznaczone do obsadzenia stanowisk funkcyjnych na Stanowiskach kierowania Ministra
Członkowie zespołu stałego dyżuru w Ministerstwie
Jednostki podległe Ministrowi i przez niego nadzorowane

Załącznik Nr  3

PROGRAM

__________________________________________________________________________

SZKOLENIA OBRONNEGO

........................................................... W LATACH..........................................

/nazwa jednostki organizacyjnej, dla której opracowano program/

__________________________________________________________________________

/miejscowość, rok/

CZĘŚĆ I - Opisowa

1. Dokumenty odniesienia:

1.1. akty prawne regulujące specyfikę problematyki przygotowań obronnych:

a)

b)

1.2. inne dokumenty:

a)

b)

2. Zakładane cele szkolenia w latach...:

(należy określić cele szkolenia w poszczególnych latach w wymiarze sześcioletnim)

3. Wykaz grup szkoleniowych:

Wykaz grup szkoleniowych powinien stanowić podstawę do opracowania szczegółowych wykazów stanowisk wchodzących w skład poszczególnych grup i będących załącznikami do Planu szkolenia obronnego.

CZĘŚĆ II - Przedsięwzięcia szkoleniowe

RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA W LATACH (PRZYKŁAD DLA PROGRAMU TRZYLETNIEGO)

Lp.Nazwa przedsięwzięciaOgólny charakter i cel zamierzeniaUczestnicyLataUwagi
2020*2021*2022*2023*2024*2025*
1234567891011
Ćwiczenia regionalne
1
Ćwiczenia kompleksowe
Ćwiczenia działowe
Ćwiczenia centralne
Treningi
Konferencje, szkolenia

* wpisać odpowiednio "x"

4. Wykaz skrótów stosowanych w dokumentacji

(Wykaz skrótów z ich rozwinięciem.)

CZĘŚĆ III - Ramowa problematyka i tematyka szkolenia obronnego

Ramową problematykę szkolenia obronnego opracowuje się zgodnie z § 9 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 października 2015 r. w sprawie szkolenia obronnego (Dz. U. poz. 1829), do której dostosowuje przykładową tematykę szkolenia. Zakres tematyki szkoleniowej jest zbiorem otwartym, który może być rozszerzany o nowe tematy szkoleniowe w zależności od zgłaszanych potrzeb do organizatorów szkolenia.

Załącznik Nr  4

PLAN

___________________________________________________________________________

ZATWIERDZAM

..............................................................

(imię i nazwisko, podpis i pieczątka)

SZKOLENIA OBRONNEGO

...................................................................NA...................... ROK

/nazwa jednostki organizacyjnej, dla którego opracowano plan/

__________________________________________________________________________

/miejscowość, rok/

CZĘŚĆ I - Opisowa

1. Dokumenty odniesienia:

a) akty prawne regulujące specyfikę problematyki przygotowań obronnych,

b) inne dokumenty dotyczące przygotowań obronnych.

(Celowym jest ograniczenie wykazu dokumentów do tych, które odnosić się będą do tematyki szkoleniowej planowanej do realizacji w danym roku)

2. Zakładane cele szkolenia:

a) na dany rok powinny stanowić rozwinięcie celu na dany rok ujętego w Programie szkolenia obronne z uzupełnieniem o własne cele wynikające z potrzeb organizatora szkolenia,

b) zasadnym jest przyjmowanie nie więcej niż 2-3 celów szkolenia, opracowane w formie opisowej.

CZĘŚĆ II - Planowane przedsięwzięcia szkoleniowe

Lp.Tematy szkoleniaForma szkoleniaTerminUczestnicy szkolenia (numer grupyOdpowiedzialny za szkolenie
Miejsce
Przedsięwzięcia szkoleniowe Ministra Funduszy i Polityki RegionalnejForma szkoleniaTermin szkoleniaWłasne oznaczenie numeru grupynp. Dyrektor Generalny Ministerstwa
Miejsce szkolenia
Tematy własnych szkoleńForma szkoleniaTermin szkoleniaWłasne oznaczenie numeru grupynp. Minister, dyrektor komórki organizacyjnej Ministerstwa
Miejsce szkolenia

Uwaga: Uczestnicy szkolenia - szczegółowe wykazy stanowisk wchodzących w skład poszczególnych grup szkoleniowych, stanowią załącznik do niniejszego Planu

CZĘŚĆ III - Wytyczne organizacyjne

W tej części ujmuje się ustalenia organizatora szkolenia dotyczące m.in.

- odpowiedzialności osób funkcyjnych za realizację przedsięwzięć ujętych w Planie szkolenia; zapewnienia dyscypliny wykonawczej i finansowej;

- dokumentowania szkoleń oraz dokonywania oceny bieżących efektów szkoleniowych;

- upoważnienia do dokonywania zmian (aktualizacji) Planu szkolenia.

Uwaga: wskazane jest, aby plan szkolenia był przekazany do wiadomości, w całości lub w części, do wszystkich osób objętych przedsięwzięciami szkoleniowymi.

Załącznik Nr  5

SPRAWOZDANIE

Warszawa, dnia 20... r.

Z REALIZACJI SZKOLENIA OBRONNEGO W 20...... ROKU

1. Organizacja szkolenia obronnego, w tym grupy szkoleniowe i zakres udziału w szkoleniu obronnym.

2. Dokumentacja szkoleniowa.

3. Realizacja Planu szkolenia w roku 20......

Lp.Przedsięwzięcie szkolenioweForma szkolenia (wykład, seminarium,Oznaczenie grupy

szkoleniowej

Ilość godzinLiczba zaplanowanych uczestnikówLiczba osób przeszkolonych0/oKoszty szkolenia obronnegoUwagi
Przedsięwzięcia szkoleniowe finansowane w ramach PPPO
Razem
Pozostałe przedsięwzięcia szkoleniowe

4. Przedsięwzięcia szkoleniowe planowane do realizacji w roku następnym.

Lp.Przedsięwzięcie szkolenioweForma szkolenia (wykład, seminarium,Oznaczenie grupy

szkoleniowej

Ilość godzinLiczba zaplanowanych uczestnikówLiczba osób przeszkolonych%Koszty szkolenia obronnegoUwagi
Przedsięwzięcia szkoleniowe finansowane w ramach PPPO
Razem
Pozostałe przedsięwzięcia szkoleniowe

5. Wykorzystanie środków finansowych.

6. Ocena realizacji szkolenia obronnego w 20....... r. oraz wnioski do dalszej działalności.

................................................................................

(pieczęć i podpis sporządzającego sprawozdanie)

1 Minister Funduszy i Polityki Regionalnej kieruje działem administracji rządowej - rozwój regionalny, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej (Dz. U. poz. 2263).