Szczegółowe zasady i tryb wydawania, posługiwania się i przechowywania dokumentów, które uniemożliwiają ustalenie danych identyfikujących funkcjonariusza Straży Granicznej oraz środków, którymi posługuje się przy wykonywaniu zadań służbowych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MSWiA.1998.9.110

Akt utracił moc
Wersja od: 23 czerwca 2000 r.

ZARZĄDZENIE Nr 76
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia 18 grudnia 1998 r.
w sprawie szczegółowych zasad i trybu wydawania, posługiwania się i przechowywania dokumentów, które uniemożliwiają ustalenie danych identyfikujących funkcjonariusza Straży Granicznej oraz środków, którymi posługuje się przy wykonywaniu zadań służbowych.

Na podstawie art. 9c ust. 3 ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (Dz. U. Nr 78, poz. 462, z 1991 r. Nr 94, poz. 422, z 1992 r. Nr 54, poz. 254, z 1993 r. Nr 12, poz. 52, z 1994 r. Nr 53, poz. 214, z 1995 r. Nr 4, poz. 17, Nr 34, poz. 163 i Nr 104, poz. 515, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i Nr 124, poz. 583 oraz z 1997 r. Nr 28, poz. 153, Nr 88, poz. 554 i Nr 121, poz. 770) zarządza się, co następuje:

Rozdział  I

PRZEPISY OGÓLNE

§  1.
1.
Zarządzenie określa szczegółowe zasady i tryb wydawania, posługiwania się i przechowywania dokumentów, które uniemożliwiają ustalenie danych identyfikujących funkcjonariusza Straży Granicznej, zwanego dalej "funkcjonariuszem" oraz środków, którymi posługuje się przy wykonywaniu zadań służbowych.
2.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o dokumencie - należy przez to rozumieć dokument, którego treść przy okazaniu osobom trzecim pozwala na zachowanie w tajemnicy rzeczywistych danych funkcjonariusza, faktu pełnienia służby, celu, form i metod realizowanych zadań służbowych oraz środków, którymi posługuje się przy ich wykonywaniu.
§  2. 1
(skreślony).

Rozdział  II

WYDAWANIE DOKUMENTÓW

§  3.
1.
W Straży Granicznej jednostką uprawnioną do wydawania dokumentów jest jednostka organizacyjna Komendy Głównej Straży Granicznej określona w odrębnych przepisach, zwana dalej "jednostką wydającą dokumenty".
2.
Wnioski o wydanie dokumentów składają do Komendanta Głównego Straży Granicznej za pośrednictwem kierownika jednostki wydającej dokumenty:
1)
kierownicy jednostek organizacyjnych Komendy Głównej Straży Granicznej,
2)
komendanci oddziałów Straży Granicznej,
3)
Komendant Granicznej Placówki Kontrolnej Straży Granicznej Warszawa-Okęcie

- zwani dalej "wnioskodawcami".

§  4.
1.
Komendant Główny Straży Granicznej może upoważnić funkcjonariusza posługującego się dokumentem do otrzymania na jego podstawie kolejnego dokumentu od organu uprawnionego do jego wydania.
2.
W uzasadnionych przypadkach wnioskodawca może wystąpić o upoważnienie go do wydania określonego rodzaju dokumentów we własnym zakresie.
3.
W przypadku otrzymania dokumentu na podstawie upoważnienia, o którym mowa w ust. 1, wnioskodawca zobowiązany jest do zgłoszenia tego faktu w jednostce wydającej dokumenty.
4.
Ewidencję upoważnień, o których mowa w ust. 1 i 2, prowadzi się w jednostce wydającej dokumenty.
§  5.
Pisemny wniosek o wydanie dokumentu powinien zawierać:
1)
nazwę jednostki i komórki organizacyjnej, która będzie użytkownikiem dokumentu,
2)
uzasadnienie potrzeby posiadania dokumentu przy wykonywaniu czynności operacyjno-rozpoznawczych oraz określenie okoliczności, w których będzie wykorzystywany,
3)
aktualny wzór dokumentu,
4)
dane niezbędne do opracowania treści dokumentu, w szczególności rzeczywiste i fikcyjne dane użytkownika dokumentu,
5)
potwierdzenie uprawnień lub kwalifikacji w przypadku dokumentów, o których mowa w § 7,
6)
potwierdzenie wykonania badań technicznych pojazdu w przypadku wystąpienia o wydanie dowodu rejestracyjnego,
7)
kryptonim i numer rejestracyjny teczki nieruchomości w przypadku wystąpienia o wydanie dowodów dotyczących nieruchomości.
§  6.
Do użytku służbowego mogą być wydawane dokumenty krajowe i zagraniczne.
§  7.
1.
Dokument potwierdzający uprawnienia lub kwalifikacje można wydać funkcjonariuszowi posiadającemu te uprawnienia lub kwalifikacje.
2.
W szczególnie uzasadnionym przypadku dokument, o którym mowa w ust. 1, można wydać funkcjonariuszowi nie posiadającemu uprawnień lub kwalifikacji w nim wymienionych.
3.
W przypadku, o którym mowa w ust. 2, zabronione jest podejmowanie czynności, do wykonywania których upoważnia dokument.
§  8.
Ewidencję dokumentów prowadzi się w jednostce wydającej dokumenty w odniesieniu do dokumentów wydanych w trybie określonym w § 3 i § 4 ust. 1 oraz w jednostce organizacyjnej wnioskodawcy - w odniesieniu do wszystkich dokumentów posiadanych przez tę jednostkę.
§  9.
Ewidencja dokumentów obejmuje:
1)
nazwę i cechy identyfikacyjne dokumentu,
2)
rzeczywiste i fikcyjne dane użytkownika,
3)
jednostkę organizacyjną użytkownika,
4)
datę i numer rejestracyjny wniosku o wydanie dokumentu oraz korespondencji związanej z przekazaniem, przedłużeniem oraz zwrotem dokumentu,
5)
w przypadku dowodu rejestracyjnego dane identyfikujące pojazd.

Rozdział  III

POSŁUGIWANIE SIĘ DOKUMENTAMI I ICH PRZECHOWYWANIE

§  10.
Dokumentami można posługiwać się wyłącznie w okolicznościach określonych we wniosku, o którym mowa w § 5.
§  11.
1.
Dokumenty wydaje się na czas niezbędny do wykonania zadania służbowego.
2.
Dokumenty nieaktualne lub nieprzydatne w danej sprawie podlegają niezwłocznemu zwrotowi do jednostki wydającej dokumenty.
3.
Dokumenty, o których mowa w ust. 2, podlegają:
1)
aktualizacji i zwrotowi do wnioskodawcy - w odniesieniu do dokumentów nieaktualnych,
2)
przechowywaniu w odrębnych zbiorach, okresowo weryfikowanych pod względem ewentualnej przydatności dokumentów w przyszłości - w odniesieniu do dokumentów nieprzydatnych w danej sprawie,
3)
komisyjnemu, protokolarnemu zniszczeniu - w odniesieniu do dokumentów które trwale utraciły swoją przydatność.
4.
Po wykonaniu czynności określonych w ust. 3, w przypadku uzyskania dokumentu w trybie określonym w § 4 ust. 1, powiadamia się jednostkę wydającą dokumenty.
5.
Przepisów ust. 2-4 nie stosuje się do dokumentów wydanych bezzwrotnie.
§  12.
1.
Dokumenty przechowują funkcjonariusze wyznaczeni przez wnioskodawcę.
2.
Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli zachodzi potrzeba stałego posiadania dokumentu przez użytkownika.
3.
Wydanie i zwrot dokumentów przez użytkownika odbywa się za pokwitowaniem.
§  13.
Dokumentację dotyczącą wydawania, przedłużania, zwrotu oraz wykorzystywania dokumentów prowadzą, w formie odrębnych zbiorów, funkcjonariusze upoważnieni przez wnioskodawców.
§  14.
1.
W przypadku utraty lub całkowitego zniszczenia dokumentu wnioskodawca przeprowadza postępowanie wyjaśniające przyczyny i skutki zdarzenia oraz występuje z wnioskiem do Komendanta Głównego Straży Granicznej, za pośrednictwem jednostki wydającej dokumenty, o zdjęcie dokumentu z ewidencji.
2.
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać informację o wynikach postępowania wyjaśniającego lub dyscyplinarnego.
§  15.
Przełożeni funkcjonariusza, któremu wydano dokumenty zobowiązani są do:
1)
organizacji służby w sposób nie zagrażający funkcjonariuszowi wykonującemu zadania służbowe,
2)
niezwłocznego podjęcia działań mających na celu zneutralizowanie lub maksymalne ograniczenie skutków zdarzeń grożących dekonspiracją wykonywanych zadań służbowych.
§  16.
Informacje dotyczące wydawania i posługiwania się dokumentami oraz ich przechowywania podlegają ochronie na podstawie przepisów o ochronie tajemnicy państwowej i służbowej.

Rozdział  IV

PRZEPISY KOŃCOWE

§  17.
Traci moc zarządzenie nr 0063/96 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 30 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu wydawania, posługiwania się i przechowywania dokumentów, które uniemożliwiają ustalenie danych identyfikujących funkcjonariuszy Policji, Urzędu Ochrony Państwa i Straży Granicznej oraz środków, którymi posługują się przy wykonywaniu zadań służbowych w części dotyczącej Straży Granicznej.
§  18.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia podpisania.
1 § 2 skreślony przez § 1 zarządzenia nr 14 z dnia 8 czerwca 2000 r. (Dz.Urz.MSWiA.00.2.15) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 23 czerwca 2000 r.