Szczegółowa organizacja wewnętrzna Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.UPRP.2016.8

Akt utracił moc
Wersja od: 1 września 2020 r.

ZARZĄDZENIE Nr 7
PREZESA URZĘDU PATENTOWEGO RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 30 września 2016 r.
w sprawie szczegółowej organizacji wewnętrznej Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej

Na podstawie art. 263 ust. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 1410 oraz z 2015 r. poz. 1266, 1505 i 1615) oraz § 4 statutu Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej, stanowiącego załącznik do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 czerwca 2004 r. w sprawie nadania statutu Urzędowi Patentowemu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 140, poz. 1484, z 2010 r. Nr 41, poz. 237 oraz z 2016 r. poz. 1450) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Urzędem Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej, zwanym dalej "Urzędem", kieruje Prezes Urzędu przy pomocy zastępców Prezesa Urzędu.
§  2. 
1. 
Prezes Urzędu, zastępcy Prezesa Urzędu i Dyrektor Generalny sprawują bezpośredni nadzór nad działalnością komórek organizacyjnych wskazanych w schemacie organizacyjnym Urzędu zgodnie z § 6.
2. 
Jeden z zastępców Prezesa Urzędu zastępuje Prezesa Urzędu w przypadku jego nieobecności we wszystkich sprawach należących do Prezesa Urzędu.
3. 
Zastępcy Prezesa Urzędu wykonują także inne zadania niż określone w ust. 1 i 2, do których zostali upoważnieni przez Prezesa Urzędu, lub które zostały im przez Prezesa Urzędu powierzone.
§  3. 
1. 
Urząd realizuje cele i zadania, z uwzględnieniem zarządzania ryzykiem, stosując podejścia:
1)
funkcjonalne, oparte na strukturze organizacyjnej;
2)
procesowe, oparte na strukturze procesowej i zasadach realizacji procesów określonych w Zintegrowanym Systemie Zarządzania;
3)
projektowe, oparte na strukturze projektowej i procedurach realizacji projektów.
2. 
Podejście do zarządzania ryzykiem określone zostało w odrębnej regulacji wewnętrznej.
§  4. 
1. 
Dyrektor Generalny wykonuje zadania określone w ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505, z późn. zm.), w szczególności zapewnia funkcjonowanie i ciągłość pracy Urzędu, warunki jego działania a także organizację pracy oraz wykonuje inne zadania określone w odrębnych przepisach dotyczących zadań i kompetencji dyrektorów generalnych w urzędach centralnych.
2. 
Dyrektor Generalny zastępuje Prezesa Urzędu w razie jego nieobecności we wszystkich sprawach należących do Prezesa Urzędu, jeżeli zastępcy Prezesa Urzędu są również nieobecni.
3. 
Dyrektor Generalny wykonuje także inne zadania niż określone w ust. 1 i 2, do których został upoważniony przez Prezesa Urzędu.
§  5. 
Zakres zadań i tryb pracy komórek organizacyjnych Urzędu określa regulamin organizacyjny stanowiący załącznik nr 1 do zarządzenia.
§  6. 
Schemat organizacyjny Urzędu przedstawia załącznik nr 2 do zarządzenia.
§  7. 
Traci moc zarządzenie Nr 2 Prezesa Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 1 lipca 2004 r. w sprawie szczegółowej organizacji wewnętrznej Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. Urz. UPRP z 2012 r. poz. 1, z późn. zm.).
§  8. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

Regulamin organizacyjny Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej

Rozdział  I

Postanowienia ogólne

§  1. 
Regulamin określa zakres zadań i tryb pracy:
1)
Gabinetu Prezesa - GP
2)
Departamentu Badań Patentowych - DP
3)
Departamentu Znaków Towarowych - DT
4)
Departamentu Zgłoszeń - DZ
5)
Departamentu Rejestrów - DR
6)
Departamentu Orzecznictwa - DO
7)
Departamentu Informatyki - DI
8)
Departamentu Zbiorów Literatury Patentowej - DL
9)
Departamentu Wydawnictw - DW
10)
Departamentu Promocji i Wspierania Innowacyjności - DPI
11)
Biura Dyrektora Generalnego - BG
12)
Biura Administracyjno-Gospodarczego - BA
13)
Biura Finansowo-Księgowego - BF
14)
Centrum Informacji o Ochronie Własności Przemysłowej - CI
15)
Wydziału do spraw Ochrony Informacji Niejawnych - WN
16)
Samodzielnego Stanowiska do spraw Audytu Wewnętrznego - AW,

zwanych dalej "komórkami organizacyjnymi".

Rozdział  II

Zakres zadań i tryb pracy komórek organizacyjnych

§  2. 
1. 
Komórki organizacyjne realizują ustalone dla nich cele i zadania, zgodnie z misją, a także kierunkami określonymi przez Prezesa Urzędu i jego zastępców oraz Dyrektora Generalnego, w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy, uwzględniający kulturę organizacji oraz przyjęty w Urzędzie system zarządzania relacjami z klientem.
2. 
Komórki organizacyjne są zobowiązane do załatwiania wszelkich spraw wchodzących w zakres ich działania. Obowiązkiem każdej komórki organizacyjnej jest sprawna i terminowa realizacja zadań.
3. 
Do zadań i kompetencji komórek organizacyjnych należy również:
1)
przygotowywanie tez do projektów aktów prawnych w zakresie działania komórki organizacyjnej;
2)
współudział w opiniowaniu projektów aktów prawnych;
3)
przygotowywanie lub opiniowanie projektów umów, w których Urząd jest stroną;
4)
udzielanie odpowiedzi na wnioski dotyczące dostępu do informacji publicznej w zakresie działania komórki organizacyjnej;
5)
sporządzanie raportów, analiz i informacji dla potrzeb Urzędu;
6)
bieżąca aktualizacja oraz zapewnienie kompletności i jakości danych w bazach danych w przedmiocie działalności komórki organizacyjnej.
4. 
Komórki organizacyjne współpracują z urzędami administracji rządowej i samorządowej oraz innymi instytucjami i organizacjami w zakresie prowadzonej przez siebie działalności.
5. 
Komórki organizacyjne obowiązuje zasada wzajemnego współdziałania przy wykonywaniu zadań. W trakcie realizacji zadań komórki organizacyjne powinny okazywać sobie pomoc, przekazywać niezbędne informacje oraz stosować, z zachowaniem zasad ochrony informacji prawnie chronionych w szczególności danych osobowych, praktykę bezpośredniego uzgadniania spraw, treści dokumentów i opracowań na wszystkich stanowiskach pracy.
6. 
Komórki organizacyjne w sprawach, do których stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego o terminach ich załatwiania, zobowiązane są do niezwłocznego udzielania odpowiedzi na wewnętrzne pisma, najpóźniej w terminie do 7 dni roboczych.
7. 
W sprawach szczególnie skomplikowanych, termin udzielenia odpowiedzi, o którym mowa w ust. 6, może zostać przedłużony na czas niezbędny do załatwienia sprawy.
8. 
Spory kompetencyjne pomiędzy komórkami organizacyjnymi rozstrzyga ostatecznie Prezes Urzędu.
§  3. 
1. 
Komórkami organizacyjnymi, wymienionymi w § 1 pkt 1-12 i 14, kierują dyrektorzy a Biurem Finansowo-Księgowym Główny Księgowy - dyrektor Biura, zwani dalej "kierownikami komórek".
2. 
Prezes Urzędu z inicjatywy własnej, na wniosek Zastępcy Prezesa Urzędu lub Dyrektora Generalnego może ustalić, iż dyrektorzy, o których mowa w ust. 1, kierować będą komórkami organizacyjnymi przy pomocy zastępcy dyrektora.
3. 
Wydziałem do spraw Ochrony Informacji Niejawnych kieruje Pełnomocnik do spraw Ochrony Informacji Niejawnych.
4. 
Koordynacją kontroli zarządczej w Urzędzie zajmuje się Zastępca Dyrektora Biura Administracyjno-Gospodarczego.
5. 
Do zadań koordynatora kontroli zarządczej należy:
1)
zapewnienie kompletności i zgodności z prawem dokumentacji systemu kontroli zarządczej w Urzędzie;
2)
sporządzanie propozycji do planu działalności Urzędu;
3)
przygotowywanie projektu oświadczenia Prezesa Urzędu o stanie kontroli zarządczej;
4)
koordynowanie wewnętrznej sprawozdawczości z funkcjonowania kontroli zarządczej;
5)
bieżące informowanie Prezesa Urzędu o stanie kontroli zarządczej w Urzędzie;
6)
opracowywanie sprawozdań o stanie kontroli zarządczej w Urzędzie na potrzeby instytucji zewnętrznych;
7)
koordynowanie przebiegu procesu samooceny systemu kontroli zarządczej w Urzędzie;
8)
przekazywanie Dyrektorowi Generalnemu wyników samooceny oraz propozycji usprawnień systemu kontroli zarządczej;
9)
prowadzenie i bieżąca aktualizacja wykazu procedur kontroli zarządczej w Urzędzie;
10)
koordynowanie realizacji zadań związanych z zarządzaniem ryzykiem i dokumentowaniem procesu zarządzania ryzykiem;
11)
podejmowanie działań mających na celu zapewnienie zgodności systemu kontroli zarządczej z wymaganiami Systemu Zarządzania Jakością;
12)
współpraca z kierownikami komórek oraz doradztwo w sprawach dotyczących zasad funkcjonowania kontroli zarządczej.
6. 
Ilekroć w regulaminie jest mowa o kierowniku komórki dotyczyło odpowiednio zastępcy dyrektora i Naczelnika Wydziału do spraw Ochrony Informacji Niejawnych.
§  4. 
1. 
W komórkach organizacyjnych, o których mowa w § 1 pkt 2-4, rozpatrywane są zgłoszenia wynalazków, wzorów użytkowych, wzorów przemysłowych, znaków towarowych, oznaczeń geograficznych oraz topografii układów scalonych.
2. 
Z zastrzeżeniem ust. 3 wykonywanie zadań, o których mowa w ust. 1, należy do ekspertów i asesorów.
3. 
Wykonywanie, w toku postępowania, o którym mowa w ust. 1, niektórych czynności może być powierzone innym pracownikom Urzędu.
4. 
Zadania osób zatrudnionych w komórce organizacyjnej i odbywających aplikację ekspercką określają kierownicy komórek w porozumieniu z opiekunami aplikacji.
5. 
W przypadku dłuższej nieobecności opiekuna aplikacji zadania, o których mowa w ust. 4, określa kierownik komórki w porozumieniu z naczelnikami wydziałów lub koordynatorami sekcji.
6. 
Obsługę administracyjną komórek organizacyjnych wymienionych w § 1 pkt 2 i 3 wykonują zatrudnieni w nich pracownicy służby cywilnej.
§  5. 
1. 
Do obowiązków kierowników komórek wymienionych w § 1 pkt 1-14 należy w szczególności:
1)
opracowanie i wprowadzenie do stosowania, wewnętrznego regulaminu organizacyjnego kierowanej przez siebie komórki organizacyjnej, po zatwierdzeniu go przez sprawującego bezpośredni nadzór nad komórką organizacyjną Prezesa Urzędu, Zastępcę Prezesa Urzędu lub Dyrektora Generalnego;
2)
wnioskowanie do Prezesa Urzędu, Zastępcy Prezesa Urzędu lub Dyrektora Generalnego o wprowadzenie zmian do regulaminu wewnętrznego kierowanej przez siebie komórki organizacyjnej;
3)
zapewnienie sprawnego funkcjonowania komórki organizacyjnej a w szczególności sprecyzowanie zadań poszczególnych jej jednostek organizacyjnych i stanowisk pracy oraz określenie dla nich odpowiednich uprawnień i obowiązków w regulaminie wewnętrznym komórki organizacyjnej oraz w kartach pracy poszczególnych pracowników;
4)
zapewnienie właściwych warunków pracy w komórce organizacyjnej;
5)
organizacja przepływu informacji o ustaleniach podjętych na posiedzeniach i naradach organizowanych przez Prezesa Urzędu, jego zastępców lub Dyrektora Generalnego;
6)
nadzór nad zgodnym z przepisami i terminowym wykonywaniem przez pracowników komórki organizacyjnej powierzonych im zadań i obowiązków;
7)
przedstawianie projektu rocznego planu podstawowych zadań rzeczowo-finansowych dla komórki organizacyjnej oraz sprawozdania z wykonania planu;
8)
przedstawianie wniosków w zakresie potrzeb finansowych komórki organizacyjnej z podziałem na poszczególne rodzaje wydatków;
9)
przestrzeganie przepisów dotyczących zamówień publicznych oraz stosowanie procedury udzielania zamówień publicznych w Urzędzie;
10)
rozpatrywanie pism interwencyjnych, zapytań oraz skarg przekazanych przez Prezesa Urzędu do załatwienia, a w przypadkach uzasadnionych kierowanie ich - za pośrednictwem Prezesa Urzędu - do rzecznika dyscyplinarnego;
11)
przeprowadzanie okresowych ocen pracowników;
12)
nadzór nad właściwym wykorzystaniem i rozwojem zawodowym kadr zatrudnionych w komórce organizacyjnej;
13)
kształtowanie właściwej kultury organizacji oraz prawidłowe zarządzanie relacjami z klientem;
14)
nadzór nad przestrzeganiem przez pracowników komórki organizacyjnej przepisów o ochronie przeciwpożarowej i bhp;
15)
bieżące analizowanie organizacji pracy i występowanie do Prezesa Urzędu, zastępców Prezesa Urzędu lub Dyrektora Generalnego z wnioskami mającymi na celu zmianę struktury organizacyjnej komórki organizacyjnej;
16)
nadzór nad terminowym i rzetelnym wprowadzaniem danych do bazy danych;
17)
zabezpieczenie w komórce organizacyjnej ochrony informacji prawnie chronionej w szczególności danych osobowych i informacji niejawnych zgodnie z obowiązującymi przepisami, z zastrzeżeniem kompetencji Pełnomocnika do spraw Ochrony Informacji Niejawnych;
18)
wykonywanie zadań wynikających z innych przepisów szczególnych i poleceń przełożonego.
2. 
Kierownik komórki jest odpowiedzialny za:
1)
realizację celów i zadań komórki organizacyjnej - w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy, uwzględniający kulturę organizacji oraz przyjęty system zarządzania relacjami z klientem - określonych w przyjętych rozwiązaniach z zakresu kontroli zarządczej;
2)
zapewnienie podnoszenia jakości i efektywności działania w komórce organizacyjnej zgodnie z przyjętymi rozwiązaniami w systemach zarządzania jakością i przeciwdziałania zagrożeniom korupcyjnym;
3)
zgodność działania komórki organizacyjnej z kierunkami określonymi przez właściwych członków kierownictwa oraz z prawem powszechnie obowiązującym i regulacjami wewnętrznymi;
4)
właściwą organizację pracy komórki organizacyjnej i prawidłowe wykorzystanie czasu pracy przez podległych pracowników;
5)
bezpieczeństwo informacji, w szczególności ustawowo chronionych;
6)
zapewnienie dbałości o interes finansów publicznych, w szczególności w zakresie dochodów i wydatków oraz ścisłą współpracę w tym zakresie z komórką organizacyjną odpowiedzialną za gospodarowanie środkami publicznymi;
7)
zapewnienie właściwej organizacji i prowadzenie kontroli funkcjonalnej w komórce organizacyjnej.
3. 
Przepisy ust. 1 pkt 4-9, 17 i 18, stosuje się odpowiednio do obowiązków kierownika komórki wymienionej w § 1 pkt 15.
§  6. 
1. 
Kierownik komórki jest osobą zarządzającą procesami w Zintegrowanym Systemie Zarządzania.
2. 
Do zadań osoby zarządzającej procesami należy:
1)
zaplanowanie, zapewnienie realizacji, monitorowanie, koordynacja i doskonalenie procesu;
2)
współpraca z innymi osobami zarządzającymi procesami w zakresie prawidłowego zaplanowania i koordynacji powiązań zachodzących między procesami;
3)
zapewnienie badania satysfakcji klientów procesu oraz jego wykorzystanie do planowania i doskonalenia procesu.
3. 
Osoba zarządzająca procesami nie ponosi odpowiedzialności za prawidłowość działania innych, niż mu podległe, komórek organizacyjnych biorących udział w realizacji procesu, którego jest zarządzającym.
§  7. 
Korespondencja komórek organizacyjnych jest prowadzona w Systemie Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją (EZD) zgodnie z zasadami określonymi w Instrukcji Kancelaryjnej Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej oraz w decyzji w sprawie procedur i zasad postępowania z dokumentacją w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej.
§  8. 
Do uprawnień kierownika komórki należy w szczególności:
1)
reprezentowanie Urzędu na zewnątrz z upoważnienia przełożonego, w sprawach należących do zakresu działania komórki organizacyjnej;
2)
występowanie z wnioskami w sprawach zatrudniania, zwalniania, awansowania pracowników, przyznawania nagród oraz z wnioskami o ukaranie pracownika, a także w sprawach delegacji służbowych i szkoleń;
3)
udzielanie urlopów pracownikom komórki organizacyjnej oraz zezwoleń na czasowe opuszczenie miejsca pracy i indywidualne, w szczególnych przypadkach, rozpoczynanie i kończenie czasu pracy;
4)
zmiana zakresu pracy pracownika w ramach komórki organizacyjnej;
5)
udzielanie pracownikowi kierowanej przez siebie komórki organizacyjnej zezwolenia na udostępnianie na zewnątrz Urzędu danych liczbowych, informacji statystycznych lub innych materiałów jawnych z zakresu działalności komórki organizacyjnej.
§  9. 
Do zadań kierowników komórek, wymienionych w § 1 pkt 2-6 ponadto należy:
1)
przydzielanie ekspertom i asesorom spraw do załatwienia;
2)
kwalifikowanie osób przyjmowanych do odbycia aplikacji;
3)
wnioskowanie o wyznaczenie opiekunów aplikacji i opiekunów asesury;
4)
organizowanie aplikacji;
5)
wykonywanie zadań eksperta.
§  10. 
W czasie nieobecności, kierownika komórki zastępuje zastępca kierownika komórki lub wyznaczony przez kierownika komórki pracownik.
§  11. 
1. 
Naczelnik wydziału w komórkach organizacyjnych wymienionych w § 1 pkt 2 i 3:
1)
nadzoruje realizację zadań wydziału poza wykonywaniem zadań eksperta lub asesora w przydzielonych sprawach;
2)
dokonuje przesunięć w zakresie przydzielonych do załatwiania zgłoszeń w porozumieniu z pozostałymi ekspertami lub asesorami w przypadkach uzasadnionych potrzebą równomiernego obciążenia pracą w zakresie bieżących zadań wydziału, a także w przypadku dłuższej nieobecności eksperta lub asesora. W przypadku braku uzgodnienia, przesunięć takich może dokonać, na wniosek naczelnika wydziału, kierownik komórki;
3)
uczestniczy w zapewnieniu pełnej obsady kadrowej wydziału i w kwalifikowaniu osób przyjmowanych na aplikację oraz wyznaczaniu opiekunów aplikacji i opiekunów asesury;
4)
wyznacza, z upoważnienia Prezesa Urzędu, eksperta lub asesora do rozpatrzenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy.
2. 
Przepisy ust. 1 stosuje się odpowiednio do ekspertów, którym powierzono funkcję naczelnika wydziału w komórkach organizacyjnych wymienionych w § 1 pkt 4 i 5.
§  12. 
1. 
Naczelnik wydziału, w komórkach organizacyjnych określonych w § 1 pkt 1-14 jest odpowiedzialny za: prawidłową i terminową realizację zadań, zgodność działania wydziału z przepisami regulaminu i poleceniami zwierzchnika oraz właściwą organizację pracy w wydziale.
2. 
Do naczelnika wydziału mają odpowiednio zastosowanie przepisy dotyczące kierownika komórki.
3. 
Przepisy ust. 1 oraz § 11 mają odpowiednie zastosowanie do koordynatorów sekcji.
§  13. 
1. 
Przy uwzględnieniu postanowień § 14 pracownicy komórki organizacyjnej realizują zadania określone w niniejszym regulaminie organizacyjnym, regulaminie wewnętrznym komórki organizacyjnej oraz zadania zlecone przez kierownika komórki, a także zadania zlecone przez Prezesa Urzędu, Zastępcę Prezesa Urzędu oraz Dyrektora Generalnego, o których powiadamiają przełożonego.
2. 
Pracownicy komórki organizacyjnej obowiązani są do zachowania szczególnej staranności w wykonywaniu pracy oraz rzetelności zawodowej i zgodności działań z przepisami prawa.
3. 
Do zadań każdego pracownika należy przestrzeganie postanowień regulaminu pracy i regulaminu organizacyjnego obowiązującego w Urzędzie, a w szczególności:
1)
prawidłowe i terminowe wykonywanie przypisanych mu zadań;
2)
wykonywanie poleceń służbowych przełożonych;
3)
przestrzeganie ustalonego przez przełożonego trybu załatwiania spraw;
4)
przestrzeganie przepisów o ochronie informacji prawnie chronionych w rozumieniu ustawy o ochronie informacji niejawnych;
5)
zachowanie właściwego stosunku do interesantów, współpracowników i przełożonych;
6)
podnoszenie kwalifikacji zawodowych;
7)
rzetelne wykorzystanie czasu pracy oraz przestrzeganie ustalonego porządku i dyscypliny pracy, przepisów bhp i ochrony przeciwpożarowej;
8)
dbałość o mienie Urzędu.
4. 
Kierownik komórki wskazując pracownikowi stanowisko pracy jest obowiązany określić na piśmie zakres zadań pracownika.
§  14. 
1. 
W zakresie przydzielonych do rozpatrzenia spraw ekspert lub asesor planuje pracę w sposób zapewniający ciągłość i systematyczność ich załatwiania.
2. 
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do ekspertów lub asesorów zatrudnionych w komórkach organizacyjnych wymienionych w § 1 pkt 4 i 5.
§  15. 
1. 
Wnioski o ponowne rozpatrzenie sprawy, jak też skargi kierowane za pośrednictwem Urzędu do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, zwanego dalej "sądem", przekazywane są do eksperta lub asesora, który wydał zaskarżone orzeczenie Urzędu.
2. 
W przypadku negatywnego zaopiniowania wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy ekspert lub asesor, o którym mowa w ust. 1, przekazuje sprawę wraz ze swoim stanowiskiem, upoważnionemu przez Prezesa Urzędu kierownikowi komórki.
3. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 2, kierownik komórki, może w zależności od charakteru sprawy przekazać wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy lub przydzielić sprawę do załatwienia innemu ekspertowi lub asesorowi.
§  16. 
Zadania sekretariatów komórek organizacyjnych określa regulamin wewnętrzny, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 1.

GABINET PREZESA (GP)

§  17. 
1. 
Gabinet Prezesa składa się z:
1)
Wydziału Współpracy Międzynarodowej;
2)
Wydziału Prawnego i Legislacji;
3)
Stanowiska Rzecznika Prasowego;
4)
Stanowiska Radcy Prezesa do spraw Promocji i Wydawnictw;
5)
Stanowiska Radcy Prezesa do spraw Koordynacji Organizacji i Komunikacji;
6)
Stanowiska Radcy Prezesa do spraw Współpracy Międzynarodowej;
7)
Sekcji Obsługi Administracyjnej.
2. 
Gabinet zajmuje się obsługą Prezesa Urzędu i zastępców Prezesa Urzędu w zakresie: kontaktów z organami administracji rządowej oraz organizacjami społecznymi lub zawodowymi, przygotowywania i opiniowania projektów ustaw, rozporządzeń i aktów wewnętrznych, załatwiania skarg i zażaleń, współpracy z zagranicą, opracowywania analiz i dokumentów oraz kontaktów z mediami i społeczeństwem.
3. 
Do zadań Gabinetu należy w szczególności:
1)
współpraca z organami administracji rządowej, organizacjami rządowymi i pozarządowymi, środowiskami twórczymi, instytucjami gospodarczymi i samorządami zawodowymi;
2)
wykonywanie czynności organizacyjno-administracyjnych związanych z pełnieniem przez Prezesa Urzędu funkcji kierowniczej;
3)
prowadzenie spraw związanych z obsługą Prezesa Urzędu i jego zastępców w zakresie przygotowania wystąpień w kraju i za granicą, organizacji spotkań oraz przygotowania niezbędnych materiałów;
4)
opracowywanie materiałów na posiedzenia Sejmu i Senatu, Rady Ministrów oraz jej organów;
5)
przygotowywanie stanowiska Urzędu w sprawach interpelacji i zapytań posłów i senatorów dotyczących ochrony własności przemysłowej;
6)
opracowywanie analiz i dokumentów związanych z procesem dostosowania polskich regulacji do prawa Unii Europejskiej oraz prawa międzynarodowego;
7)
uczestniczenie w pracach organów międzynarodowych z tytułu przynależności Rzeczypospolitej Polskiej do Światowej Organizacji Własności Intelektualnej, Europejskiej Organizacji Patentowej, Unii Europejskiej i Wyszehradzkiego Instytutu Patentowego oraz do umów międzynarodowych dotyczących ochrony własności przemysłowej (Porozumienie w sprawie handlowych aspektów praw własności intelektualnej - TRIPS), a także współpraca z Urzędem Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO);
8)
koordynacja i prowadzenie prac merytorycznych związanych ze współpracą międzynarodową w zakresie własności przemysłowej, w tym wynikających z integracji europejskiej;
9)
opracowywanie projektów ustaw oraz innych aktów normatywnych dotyczących ochrony własności przemysłowej i rzeczników patentowych, wydawanych przez Radę Ministrów i Prezesa Rady Ministrów na podstawie upoważnień zawartych w ustawach;
10)
przygotowywanie obwieszczeń Prezesa Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej o wskazaniu wystaw dających pierwszeństwo do uzyskania prawa ochronnego albo prawa z rejestracji, w przypadku wystawienia na nich wzoru użytkowego albo wzoru przemysłowego;
11)
przygotowywanie innych dokumentów w sprawach ochrony własności przemysłowej, wymagających rozpatrzenia przez Radę Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów;
12)
opiniowanie przygotowanych przez organy administracji rządowej projektów aktów prawnych i innych dokumentów, a także projektów umów międzynarodowych, obejmujących problematykę ochrony własności przemysłowej;
13)
przygotowywanie redakcyjne "Dziennika Urzędowego Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej";
14)
prowadzenie spraw związanych z wydawaniem aktów wewnętrznych Prezesa Urzędu oraz prowadzenie ewidencji i zbioru wewnętrznych aktów prawnych;
15)
dokonywanie przeglądu nowych regulacji prawnych w zakresie własności przemysłowej pod kątem konieczności ich stosowania w Urzędzie;
16)
udzielanie informacji i wyjaśnień przepisów z zakresu ochrony własności przemysłowej;
17)
prowadzenie spraw związanych z wnoszeniem skarg do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego i Naczelnego Sądu Administracyjnego z urzędu dotyczących własności przemysłowej oraz w sprawach dotyczących rzeczników patentowych;
18)
prowadzenie spraw związanych z wnioskami o unieważnienie praw wyłącznych w interesie publicznym;
19)
wykładnia/interpretacja prawa własności przemysłowej, w tym wydawanie opinii prawnych na rzecz komórek organizacyjnych dla wypracowywania jednolitej praktyki Urzędu;
20)
udzielanie odpowiedzi na zapytania organów ścigania, wymiaru sprawiedliwości, służb celnych, izb skarbowych oraz komorników w sprawach dotyczących stanu prawnego przedmiotów własności przemysłowej;
21)
prowadzenie spraw dotyczących skarg, wniosków i listów kierowanych do Urzędu, w tym adresowanych do Prezesa Urzędu;
22)
zamieszczanie na stronie internetowej Urzędu obowiązujących przepisów dotyczących ochrony własności przemysłowej, a także uzgadnianych projektów aktów prawnych przygotowywanych przez Urząd;
23)
obsługa medialna Urzędu i kontakty ze społeczeństwem oraz redakcja Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej;
24)
dokonywanie analizy uchwał samorządu rzeczników patentowych;
25)
prowadzenie akt osobowych rzeczników patentowych i listy rzeczników patentowych;
26)
organizowanie obsługi wizyt gości zagranicznych w Urzędzie;
27)
współpraca przy organizacji konferencji i seminariów, w tym międzynarodowych;
28)
współpraca z mediami krajowymi, także regionalnymi, polską prasą obcojęzyczną oraz mediami zagranicznymi;
29)
opracowywanie komunikatów urzędowych do opublikowania w mediach;
30)
współpraca z Departamentem Promocji i Wspierania Innowacyjności w zakresie strategii promocji Urzędu, jak również innych działań Departamentu;
31)
redagowanie wydawnictwa pt. "Kwartalnik Urzędu Patentowego RP";
32)
obsługa sekretariatów kierownictwa Urzędu;
33)
sporządzanie planu wydatków w zakresie działalności Gabinetu;
34)
sporządzanie sprawozdań, ocen, opinii, analiz i informacji w przedmiocie działalności Gabinetu.

DEPARTAMENT BADAŃ PATENTOWYCH (DP)

§  18. 
1.  1
 Departament Badań Patentowych składa się z:
1)
Wydziału Mechanicznego I;
2)
Wydziału Mechanicznego II;
3)
Wydziału Elektrycznego;
4)
Wydziału Biotechnologii i Farmacji;
5)
Wydziału Chemii;
6)
Wydziału Prawnego;
7)
Wydziału Administracyjnego;
8)
Sekcji Kontroli Jakości;
9)
Stanowiska Koordynatora Badań Międzynarodowych;
10)
Wieloosobowego stanowiska pracy ds. ogólnych i obsługi sekretariatu dyrektora.
2. 
Departament zajmuje się rozpatrywaniem merytorycznym zgłoszeń wynalazków, wzorów użytkowych i wniosków o udzielenie dodatkowego prawa ochronnego dla produktów leczniczych i produktów ochrony roślin.
3.  2
 Do zadań ekspertów i asesorów w jednostkach organizacyjnych Departamentu, o których mowa w ust. 1, pkt 1-5 i 8-9 należy:
1)
sporządzanie sprawozdań o stanie techniki oraz wstępnej oceny nowości, poziomu wynalazczego lub wymogu jednolitości zgłoszeń wynalazków i wzorów użytkowych, według wzoru stanowiącego załącznik do niniejszego regulaminu;
2)
dokonywanie wstępnej klasyfikacji patentowej wnoszonych do Urzędu zgłoszeń wynalazków i wzorów użytkowych;
3)
rozpatrywanie zgłoszeń wynalazków, wzorów użytkowych i wniosków o udzielenie dodatkowego prawa ochronnego dla produktów leczniczych i produktów ochrony roślin oraz wydawanie stosownych postanowień i decyzji;
4)
ocena i kwalifikowanie opisów patentowych i opisów ochronnych, po ewentualnym przeprowadzeniu postępowania wyjaśniająco-uzgadniającego;
5)
rozpatrywanie wniosków o ponowne rozpatrzenie sprawy i sporządzanie odpowiedzi na skargi wniesione do sądu administracyjnego oraz reprezentowanie Urzędu przed tym sądem;
6)
sprawowanie opieki nad asesorami i aplikantami eksperckimi;
7)
udział w pracach kolegiów orzekających do spraw spornych;
8)
sporządzanie międzynarodowych sprawozdań o stanie techniki oraz wstępnej oceny zgłoszeń międzynarodowych w ramach Wyszehradzkiego Instytutu Patentowego.
4. 
Do zadań ekspertów i asesorów w Wydziale Prawnym, z zastrzeżeniem § 4 ust. 3 należy:
1)
wydawanie postanowień i decyzji o charakterze formalnoprawnym w sprawach zgłoszeń wynalazków, zgłoszeń wzorów użytkowych i wniosków o udzielenie dodatkowych praw ochronnych po ogłoszeniu o zgłoszeniu;
2)
udzielanie konsultacji prawnych pracownikom Departamentu i zgłaszającym, wydawanie opinii prawnych i/lub prowadzenie postępowania wyjaśniającego w sprawach przydzielonych przez kierownika komórki;
3)
przygotowywanie tez do projektów aktów prawnych w zakresie działalności Departamentu oraz proponowanie rozstrzygnięć w kwestiach budzących wątpliwości interpretacyjne do zaopiniowania przez Kolegium Ekspertów;
4)
rozpatrywanie wniosków o ponowne rozpatrzenie sprawy i sporządzanie odpowiedzi na skargi wniesione do sądu administracyjnego za pośrednictwem Urzędu oraz reprezentowanie Urzędu przed tym sądem.
5. 
Do zadań ekspertów w sekcjach kontroli jakości należy:
1)
badanie prawidłowości zaklasyfikowania zgłoszenia, kompletności dokumentacji zgłoszeniowej, właściwej głębokości poszukiwań i badań zdolności patentowej, właściwości oceny materiałów dowodowych, poprawności formalnoprawnej opisu patentowego lub ochronnego, jednolitości zgłoszenia, prawidłowości uzasadnienia przygotowanej decyzji o odmowie udzielenia prawa wyłącznego;
2)
przedstawienie wypływających z wyników kontroli jakości wniosków ekspertowi prowadzącemu postępowanie oraz koordynatorowi systemu jakości;
3)
poddawanie kwestii spornych do rozstrzygnięcia przez naczelnika wydziału;
4)
przygotowanie zestawienia stwierdzonych błędów i wątpliwości interpretacyjnych oraz poddanie ich pod dyskusję na zebraniach wydziału lub sekcji ekspertów.
6. 
Do zadań pracowników służby cywilnej zatrudnionych w Wydziale Administracyjnym należy:
1)
przyjmowanie i wysyłanie korespondencji związanej z rozpatrywaniem zgłoszeń wynalazków, wzorów użytkowych, a także wniosków o udzielenie dodatkowego prawa ochronnego dla produktów leczniczych i środków ochrony roślin, rozdział i przekazywanie tej korespondencji do poszczególnych pracowników, włączanie korespondencji do akt;
2)
prowadzenie prac administracyjnych związanych ze zbiorami akt zgłoszeń;
3)
obsługa administracyjna stanowisk ekspertów, asesorów i aplikantów eksperckich Departamentu;
4)
opracowywanie informacji statystycznych dotyczących liczby i rodzaju wydawanych przez Departament decyzji oraz zgłoszeń pozostających do załatwienia;
5)
przygotowywanie materiałów do publikacji w "Wiadomościach Urzędu Patentowego";
6)
inne zadania dotyczące obsługi administracyjnej Departamentu zlecone przez kierownika komórki;
7)
sporządzanie planu wydatków w zakresie działalności Departamentu;
8)
sporządzanie sprawozdań, ocen, opinii, analiz i informacji w przedmiocie działalności Departamentu.

DEPARTAMENT ZNAKÓW TOWAROWYCH (DT)

§  19. 
1.  3
 Departament Znaków Towarowych składa się z:
1)
Wydziału Krajowych Znaków Towarowych;
2)
Wydziału Międzynarodowych Znaków Towarowych;
3)
Wydziału Kontroli Jakości;
4)
Wydziału Sprzeciwów i Obsługi Prawnej;
5)
Wydziału Wzorów Przemysłowych;
6)
Wydziału Administracyjnego.
2. 
Departament zajmuje się merytorycznym rozpatrywaniem zgłoszeń znaków towarowych, wzorów przemysłowych i oznaczeń geograficznych.
3. 
Do zadań ekspertów i asesorów w Departamencie, z zastrzeżeniem § 4 ust. 5, należy:
1)
prowadzenie postępowań w celu udzielenia praw ochronnych na znaki towarowe;
2)
prowadzenie postępowań w sprawach uznawania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ochrony międzynarodowych znaków towarowych na podstawie Porozumienia madryckiego o międzynarodowej rejestracji znaków i Protokołu do tego Porozumienia;
3)
prowadzenie postępowań w celu udzielenia prawa z rejestracji na wzory przemysłowe;
4)
prowadzenie postępowań w celu udzielenia prawa z rejestracji na oznaczenia geograficzne;
5)
prowadzenie postępowań w sprawie rejestracji wzorów przemysłowych na podstawie Porozumienia haskiego w sprawie międzynarodowej rejestracji wzorów przemysłowych;
6)
prowadzenie postępowań w sprawach sprzeciwów wnoszonych do zgłoszeń znaków towarowych;
7)
rozpatrywanie wniosków o ponowne rozpatrzenie sprawy i sporządzanie odpowiedzi na skargi wniesione do sądu administracyjnego za pośrednictwem Urzędu oraz reprezentowanie Urzędu przed tym sądem;
8) 4
 opracowywanie opinii dotyczących orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w zakresie właściwości departamentu oraz przekazywanie informacji w powyższych sprawach do ministerstwa kierowanego przez ministra właściwego do spraw gospodarki i ministerstwa kierowanego przez ministra właściwego do spraw zagranicznych;
9)
współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi w zakresie realizacji bieżących zadań Departamentu, w tym opracowywanie projektów odpowiedzi na pisma dla Gabinetu Prezesa oraz Dyrektora Generalnego;
10)
współdziałanie z zainteresowanymi komórkami organizacyjnymi i jednostkami w sprawie szkolenia, doskonalenia kadr z zakresu ochrony znaków towarowych, wzorów przemysłowych oraz oznaczeń geograficznych;
11)
współpraca z Urzędem Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) i Światową Organizacją Własności Intelektualnej (WIPO) w zakresie znaków towarowych, wzorów przemysłowych, oznaczeń geograficznych w szczególności w ramach wspólnych projektów;
12)
kontrola jakości i przedstawianie wypływających z kontroli jakości wniosków ekspertowi prowadzącemu postępowanie oraz koordynatorowi systemu jakości w zakresie prowadzonych postępowań;
13)
prowadzenie postępowań w trybie nadzwyczajnym zgodnie z przepisami kodeksu postępowania administracyjnego w sprawach znaków towarowych, wzorów przemysłowych i oznaczeń geograficznych;
14)
publikacja w "Biuletynie Urzędu Patentowego" zgłoszeń znaków towarowych krajowych i międzynarodowych;
15)
publikacja w "Biuletynie Urzędu Patentowego" sprzeciwów do zgłoszeń znaków towarowych;
16)
publikacja w "Wiadomościach Urzędu Patentowego" decyzji kończących postępowanie w sprawie znaków towarowych, wzorów przemysłowych i oznaczeń geograficznych;
17)
obsługa administracyjna postępowań w sprawie sprzeciwów złożonych do zgłoszeń znaków towarowych;
18)
udział w pracach kolegiów orzekających do spraw spornych.
19) 5
 analiza wymagań użytkowników systemów informatycznych.
4. 
Do zadań pracowników służby cywilnej zatrudnionych w Wydziale Administracyjnym należy:
1)
prowadzenie zbiorów znaków towarowych krajowych i międzynarodowych, wzorów przemysłowych i oznaczeń geograficznych, przekazanych z Departamentu Zgłoszeń;
2)
rozdział korespondencji dla ekspertów, asesorów i aplikantów;
3)
wysyłka korespondencji;
4)
odnotowywanie w bazie aktualnego stanu prawnego spraw z zakresu działania Departamentu;
5)
przygotowywanie materiałów do opublikowania w "Biuletynie Urzędu Patentowego" w sprawach międzynarodowych rejestracji;
6)
przygotowywanie materiałów do opublikowania w "Wiadomościach Urzędu Patentowego" w sprawach znaków towarowych krajowych i międzynarodowych;
7)
przygotowywanie materiałów do publikacji w "Biuletynie Urzędu Patentowego" zgłoszeń znaków towarowych krajowych;
8)
przygotowywanie materiałów do publikacji w "Biuletynie Urzędu Patentowego" sprzeciwów do zgłoszeń znaków towarowych;
9)
przygotowywanie materiałów do publikacji w "Wiadomościach Urzędu Patentowego" decyzji kończących postępowanie w sprawie znaków towarowych na etapie Departamentu;
10)
współpraca z Departamentem Zgłoszeń w zakresie wniosków o rejestrację międzynarodową;
11)
współpraca z Departamentem Rejestrów w szczególności w zakresie zmian w rejestrze znaków towarowych dotyczących wykazu towarów i usług;
12)
przekazywanie akt spraw zakończonych decyzją o udzieleniu prawa ochronnego do Departamentu Rejestrów a spraw zakończonych decyzją o umorzeniu postępowania bądź odmowie udzielenia prawa ochronnego bądź prawa z rejestracji do Archiwum;
13)
sporządzanie planu wydatków w zakresie działalności Departamentu;
14)
sporządzanie sprawozdań, ocen, opinii, analiz i informacji w przedmiocie działalności Departamentu.
5.  6
 (uchylony).

DEPARTAMENT ZGŁOSZEŃ (DZ)

§  20. 
1. 
Departament Zgłoszeń składa się z:
1)
Wydziału Zgłoszeń Znaków Towarowych i Wzorów Przemysłowych;
2)
Wydziału Zgłoszeń Wynalazków i Wzorów Użytkowych;
3)
Wydziału Zgłoszeń Międzynarodowych;
4)
Wydziału Administracyjnego;
5) 7
 Wydziału Wniosków o Ponowne Rozpatrzenie Sprawy, Zmian i Kontroli Jakości;
6) 8
 Wydziału Obsługi Zgłoszeń.
2. 
Departament zajmuje się kompletowaniem akt wszystkich rodzajów zgłoszeń, zakładaniem bazy danych dla tych zgłoszeń oraz badaniem pod względem formalnoprawnym dokumentacji zgłoszeniowej.
3. 
Do zadań Departamentu należy w szczególności:
1) 9
 przyjmowanie i ewidencjonowanie nowych zgłoszeń wynalazków, wzorów użytkowych, znaków towarowych, wzorów przemysłowych, produktów leczniczych i produktów ochrony roślin, topografii układów scalonych, oznaczeń geograficznych - składanych w trybie krajowym oraz zakładanie baz tych zgłoszeń, w tym rejestrowanie zgłoszeń w systemie Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją (EZD), a także wydawanie potwierdzeń przyjęcia zgłoszenia oraz wzywanie do uiszczenia opłaty za zgłoszenie;
2)
przyjmowanie, ewidencjonowanie oraz zakładanie bazy wniosków o konwersję znaków towarowych, konwersję zgłoszeń patentów europejskich, konwersję patentów europejskich, wniosków o wejście w fazę krajową zgłoszeń międzynarodowych, tłumaczeń zastrzeżeń patentów europejskich;
3)
przyjmowanie, ewidencjonowanie, zakładanie bazy tłumaczeń patentów europejskich, wnoszonych celem ich uprawomocnienia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z Konwencją o patencie europejskim;
4)
przyjmowanie i prowadzenie niezbędnej korespondencji w sprawach zgłoszeń wynalazków, znaków towarowych i wzorów przemysłowych składanych do Urzędu w celu przekazania organom międzynarodowym;
5)
prowadzenie kontroli i analiz opłat uiszczanych za zgłoszenia, o których mowa w pkt 1 i 2 oraz przygotowanie i wydanie stosownych decyzji i pism;
6)
sprawdzanie zachowania wymagań formalnoprawnych, prowadzenie korespondencji i wydawanie orzeczeń w sprawie zgłoszeń i wniosków, o których mowa w pkt 1 i 3 oraz wydawanie postanowień i decyzji o charakterze formalnoprawnym;
7)
przygotowanie zgłoszeń wynalazków i wzorów użytkowych, produktów leczniczych i produktów ochrony roślin do ogłoszenia o zgłoszeniu;
8)
prowadzenie postępowania o charakterze formalnoprawnym zgłoszeń topografii układów scalonych w celu udzielenia prawa z rejestracji;
9)
prowadzenie badania formalnoprawnego międzynarodowych zgłoszeń patentowych (PCT) wnoszonych w oparciu o współpracę z Wyszehradzkim Instytutem Patentowym (Oddział Polska);
10)
rozpatrywanie wniosków o ponowne rozpatrzenie sprawy i sporządzanie odpowiedzi na skargi wniesione do sądu administracyjnego za pośrednictwem Urzędu oraz reprezentowanie Urzędu przed tym sądem;
11)
kontrola jakości w zakresie prowadzonych postępowań oraz przedstawianie wypływających z kontroli jakości wniosków ekspertowi prowadzącemu postępowanie oraz koordynatorowi systemu jakości;
12)
prowadzenie postępowań w trybie nadzwyczajnym zgodnie z przepisami kodeksu postępowania administracyjnego w sprawach wynalazków, wzorów użytkowych, znaków towarowych, wzorów przemysłowych, produktów leczniczych i produktów ochrony roślin;
13)
przygotowywanie tez do projektów aktów prawnych w zakresie działalności Departamentu;
14)
udział w pracach kolegiów orzekających do spraw spornych;
15)
przygotowanie danych do publikacji w "Biuletynie Urzędu Patentowego" i w "Wiadomościach Urzędu Patentowego";
16)
przygotowywanie danych w celu ujawniania informacji o zgłoszeniach znaków towarowych w systemie informatycznym Urzędu;
17)
wydawanie dokumentów pierwszeństwa;
18)
obsługa administracyjna korespondencji wpływającej do Departamentu w związku z prowadzonymi postępowaniami;
19)
prowadzenie prac administracyjnych związanych ze zbiorami akt zgłoszeń pozostających w dyspozycji Departamentu;
20)
obsługa administracyjna stanowisk ekspertów i asesorów w Departamencie;
21)
współpraca z komórkami organizacyjnymi w zakresie wdrażania i zmian w systemach informatycznych dotyczących wynalazków, wzorów użytkowych, produktów leczniczych i produktów ochrony roślin, znaków towarowych i wzorów przemysłowych w zakresie działalności Departamentu;
22)
przygotowywanie wymagań funkcjonalnych dla systemów informatycznych dotyczących wynalazków, wzorów użytkowych, produktów leczniczych i produktów ochrony roślin, znaków towarowych i wzorów przemysłowych w zakresie działalności Departamentu;
23)
opracowywanie okresowych informacji statystycznych Departamentu, w szczególności w zakresie dotyczącym wpływu zgłoszeń oraz liczby i rodzaju wydawanych przez Departament decyzji;
24)
sporządzanie planu dochodów i wydatków w zakresie działalności Departamentu;
25)
sporządzanie sprawozdań, ocen, opinii, analiz i informacji w przedmiocie działalności Departamentu.
4. 
Wykonywanie zadań, o których mowa w ust. 3 pkt 2-4, 6-13 oraz 15 i 24, należą do zatrudnionych w Departamencie ekspertów lub asesorów.

DEPARTAMENT REJESTRÓW (DR)

§  21. 
1. 
Departament Rejestrów składa się z:
1)
Wydziału Patentów i Wzorów;
2)
Wydziału Zmian w Rejestrach I;
3)
Wydziału Patentów Europejskich;
4)
Wydziału Prawnego;
5)
Wydziału Sprzeciwów i Wniosków o Ponowne Rozpatrzenie Sprawy;
6)
Wydziału Administracyjnego;
7)
Wydziału Zmian w Rejestrach II.
2. 
Departament zajmuje się prowadzeniem rejestrów praw wyłącznych na przedmioty własności przemysłowej, prowadzeniem postępowania rejestrowego związanego z utrzymywaniem ochrony praw wyłącznych oraz wydawaniem dokumentów dotyczących przedmiotów ochrony.
3. 
Do zadań Departamentu należy w szczególności:
1)
kontrola i analiza opłat okresowych za utrzymanie ochrony przedmiotów własności przemysłowej i wydawanie orzeczeń w tym zakresie;
2)
wydawanie orzeczeń w sprawie uprawomocnienia się ochrony patentów europejskich na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
3)
prowadzenie kontroli i analiz opłat za pierwszy okres ochrony wynalazków, wzorów użytkowych, znaków towarowych, wzorów przemysłowych, topografii układów scalonych i oznaczeń geograficznych, prowadzenie postępowań wyjaśniających prawidłowość wnoszonych opłat oraz wydawanie decyzji o stwierdzeniu wygaśnięcia decyzji warunkowych;
4)
nadawanie numerów praw wyłącznych i dokonywanie ogłoszeń o udzieleniu patentu, prawa ochronnego i prawa z rejestracji;
5)
przekazywanie do publikacji lub udostępnianie osobom trzecim opisów patentowych, opisów ochronnych na wzory użytkowe i opisów wzorów przemysłowych;
6)
zakładanie i prowadzenie: rejestru patentowego w tym części wyodrębnionej rejestru patentowego prowadzonej dla dokonywania wpisów o patentach europejskich, rejestru praw ochronnych na wzory użytkowe, rejestru dodatkowych praw ochronnych, rejestru praw ochronnych na znaki towarowe, rejestru wzorów przemysłowych, rejestru topografii układów scalonych oraz rejestru oznaczeń geograficznych;
7)
wydawanie postanowień i decyzji w postępowaniu rejestrowym;
8)
sporządzanie i wydawanie dokumentów patentowych, świadectw ochronnych na wzór użytkowy i znak towarowy oraz świadectwa rejestracji wzoru przemysłowego, topografii układu scalonego i oznaczenia geograficznego, a także dodatkowych świadectw ochronnych na produkty lecznicze i produkty ochrony roślin;
9)
prowadzenie postępowań w sprawie sprostowania i publikacji poprawionych opisów patentowych, opisów wzorów użytkowych i wzorów przemysłowych oraz tłumaczeń patentów europejskich;
10)
rozpatrywanie wniosków o przedłużenie ochrony i wydawanie orzeczeń w tym zakresie;
11)
wydawanie decyzji stwierdzających wygaśniecie patentów, praw ochronnych na wzory użytkowe, praw z rejestracji wzorów przemysłowych, topografii układów scalonych i oznaczeń geograficznych oraz dodatkowych praw ochronnych, a także odnotowywanie w rejestrach wpisów o upływie ochrony i dokonywanie ogłoszeń w tym zakresie;
12)
rozpatrywanie wniosków w sprawie zmian w rejestrach w szczególności dotyczących uprawnionego, licencji, zastawów i zajęć na prawach oraz podejmowanie decyzji w tym zakresie;
13)
rozpatrywanie wniosków w sprawie zastąpienia rejestracji krajowej rejestracją międzynarodową znaku towarowego;
14)
dokonywanie wpisów do rejestrów informacji o wyniku postępowań prowadzonych w trybie spornym o unieważnienie lub stwierdzenie wygaśnięcia praw wyłącznych oraz o unieważnieniach przez Europejski Urząd Patentowy patentów europejskich chronionych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dokonywanie ogłoszeń w niniejszym zakresie;
15)
przyjmowanie sprzeciwów do udzielonych praw (z wyjątkiem znaków towarowych oraz międzynarodowych znaków towarowych), prowadzenie korespondencji i wydawanie decyzji w tym zakresie;
16)
przygotowywanie materiałów do publikacji w "Wiadomościach Urzędu Patentowego";
17)
rozpatrywanie wniosków o ponowne rozpatrzenie sprawy i sporządzanie odpowiedzi na skargi wniesione do sądu administracyjnego za pośrednictwem Urzędu oraz reprezentowanie Urzędu przed tym sądem;
18)
udział w pracach kolegiów orzekających do spraw spornych;
19)
udzielanie informacji odnośnie stanu prawnego praw wyłącznych na podstawie prowadzonych rejestrów;
20)
prowadzenie zbioru akt praw wyłącznych pozostających w mocy;
21)
opracowywanie okresowych informacji statystycznych z zakresu funkcjonowania Departamentu;
22)
sporządzanie planu dochodów i wydatków w zakresie działalności Departamentu;
23)
sporządzanie sprawozdań, ocen, opinii, analiz i informacji w przedmiocie działalności Departamentu.
4. 
Wydawanie decyzji i postanowień w sprawach, o których mowa w ust. 3 pkt 7, 10-13, 15 oraz 17 i 18 należy do zatrudnionych w Departamencie ekspertów lub asesorów.

DEPARTAMENT ORZECZNICTWA (DO)

§  22. 
1. 
Departament Orzecznictwa składa się z:
1)
Samodzielnych Stanowisk Przewodniczących kolegiów orzekających do spraw spornych;
2)
Wydziału Orzeczniczego;
3)
Wydziału Kancelaryjno-Administracyjnego;
4)
Stanowiska Koordynatora Systemu Kontroli Jakości.
2. 
Departament zajmuje się rozstrzyganiem w trybie postępowania spornego spraw wskazanych w ustawie - Prawo własności przemysłowej oraz tworzeniem linii orzeczniczej Urzędu w tym zakresie.
3. 
Do zadań Przewodniczących kolegiów orzekających do spraw spornych i ekspertów orzeczników zatrudnionych w Wydziale Orzeczniczym należy w szczególności:
1)
orzekanie w sprawach spornych na rozprawach jawnych i posiedzeniach niejawnych;
2)
orzekanie w sprawach wniosków o ponowne rozpatrzenie sprawy;
3)
sporządzanie uzasadnień decyzji i postanowień w sprawach rozpatrzonych przez kolegia orzekające do spraw spornych, zwane dalej "kolegiami";
4)
przygotowywanie dla Gabinetu Prezesa informacji, projektów stanowisk o stanie spraw prowadzonych w trybie spornym w odpowiedzi na zapytania organów ścigania i wymiaru sprawiedliwości;
5)
rozpatrywanie wniosków o ponowne rozpatrzenie sprawy i sporządzanie odpowiedzi na skargi wniesione do sądu administracyjnego za pośrednictwem Urzędu oraz reprezentowanie Urzędu przed tym sądem;
6)
wyznaczanie przez Przewodniczącego terminów posiedzeń w ramach rozprawy w sprawach przydzielonych do rozpatrzenia;
7)
dążenie do bezzwłocznego rozpatrywania spraw w oparciu o zasady ekonomiki procesowej.
4. 
Do zadań pracowników służby cywilnej zatrudnionych w Wydziale Kancelaryjno- Administracyjnym należy zapewnienie obsługi administracyjnej Departamentu, w szczególności:
1)
prowadzenie repertorium spraw rozstrzyganych w trybie postępowania spornego;
2)
zakładanie akt spraw spornych;
3)
formalnoprawne przygotowanie spraw do rozpatrzenia przez kolegia;
4)
protokołowanie na rozprawach kolegiów;
5)
udzielanie upoważnionym osobom informacji dotyczących formalnego stanu sprawy procedowanej w trybie postępowania spornego;
6)
doręczanie stronom orzeczeń kolegiów;
7)
ewidencja skarg na orzeczenia kolegiów, kompletowanie i przekazywanie w tym zakresie akt sądom administracyjnym;
8)
opracowywanie informacji statystycznych dotyczących w szczególności liczby i rodzaju spraw rozpatrzonych przez kolegia;
9)
sporządzanie planu dochodów i wydatków w zakresie działalności Departamentu;
10)
sporządzanie sprawozdań, ocen, opinii, analiz i informacji dotyczących działalności Departamentu.
5. 
Do zadań Koordynatora Systemu Kontroli Jakości należy koordynacja działania komórek organizacyjnych w ramach systemu kontroli jakości procedury badania zgłoszeń i utrzymywania ochrony przedmiotów własności przemysłowej.

DEPARTAMENT INFORMATYKI (DI)

§  23. 
1. 
Departament Informatyki składa się z:
1)
Wydziału Systemów Informatycznych;
2)
Wydziału Eksploatacji;
3)
Wydziału Elektronicznej Wymiany Informacji;
4)
Sekcji Obsługi Administracyjnej.
2. 
Departament odpowiada za budowę, rozwój i utrzymanie infrastruktury teleinformatycznej oraz systemów informatycznych Urzędu.
3. 
Do zadań Departamentu należy w szczególności:
1)
opracowywanie i wdrażanie planów rozwoju infrastruktury teleinformatycznej oraz systemów informatycznych;
2)
administrowanie systemami informatycznymi w celu zapewnienia ciągłości działania Urzędu;
3)
analiza, projektowanie, budowa i rozwój systemów informatycznych;
4)
nadzór nad prawidłowym funkcjonowaniem infrastruktury teleinformatycznej;
5)
zarządzanie bezpieczeństwem zasobów teleinformatycznych;
6)
wykonywanie konserwacji i napraw sprzętu komputerowego oraz nadzór nad serwisem gwarancyjnym;
7)
instalacja zakupionego sprzętu i oprogramowania;
8)
utrzymywanie portalu internetowego oraz systemów wyszukiwawczych i prezentujących dane z zakresu własności przemysłowej dla klientów zewnętrznych;
9)
udzielanie pracownikom Urzędu wsparcia technicznego i serwisowego przy eksploatacji sprzętu, systemów i oprogramowania;
10)
organizacja szkoleń w zakresie obsługi systemów, oprogramowania oraz sprzętu teleinformatycznego;
11)
opracowywanie opisów przedmiotu zamówienia sprzętu komputerowego i systemów zgodnie z przepisami dotyczącymi zamówień publicznych oraz współpraca merytoryczna w zakresie przedmiotu zamówienia z Wydziałem Zamówień Publicznych i Wieloosobowym Stanowiskiem Obsługi Prawnej przy udzielaniu zamówienia;
12)
realizacja zamówień określonych w pkt 11 po podpisaniu umowy oraz dokonywanie innych zakupów zgodnie z zakresem działalności Departamentu;
13)
współpraca międzynarodowa, m.in. ze Światową Organizacją Własności Intelektualnej (WIPO), Urzędem Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) oraz Europejskim Urzędem Patentowym (EPO) w zakresie informatyzacji i standaryzacji;
14)
współpraca z zagranicznymi i polskimi instytucjami i firmami w zakresie udostępniania danych z zakresu własności przemysłowej i elektronicznej wymiany informacji;
15)
sporządzanie planu wydatków w zakresie działalności Departamentu;
16)
sporządzanie sprawozdań, ocen, opinii, analiz i informacji w przedmiocie działalności Departamentu.

DEPARTAMENT ZBIORÓW LITERATURY PATENTOWEJ (DL)

§  24. 
1. 
Departament Zbiorów Literatury Patentowej składa się z:
1)
Wydziału Opracowywania Zbiorów;
2)
Wydziału Udostępniania Zbiorów;
3)
Wydziału Upowszechniania Informacji Patentowej;
4)
Sekcji Obsługi Baz Danych.
2. 
Departament zapewnia dostęp do informacji patentowej gromadzonej na różnych nośnikach oraz promuje ochronę własności przemysłowej.
3. 
Do zadań Departamentu należy w szczególności:
1)
pozyskiwanie i opracowywanie źródeł informacji o przedmiotach własności przemysłowej, w szczególności dotyczących wynalazków, wzorów użytkowych, znaków towarowych i wzorów przemysłowych, a także literatury z tego zakresu, takich jak czasopisma, biuletyny i książki;
2)
przechowywanie oraz udostępnianie informacji źródłowej, obejmującej w szczególności opisy patentowe, opisy wzorów użytkowych i wzorów przemysłowych, a także udzielanie informacji o zgłaszanych wynalazkach, wzorach użytkowych, wzorach przemysłowych, znakach towarowych oraz udzielonych prawach wyłącznych - z posiadanych baz danych, w tym udostępnianie informacji w systemie on-line;
3)
prowadzenie czytelni opisów patentowych, opisów wzorów użytkowych, wzorów przemysłowych i znaków towarowych oraz oficjalnych wydawnictw zagranicznych urzędów patentowych, czasopism i druków zwartych;
4)
udostępnianie oraz wykonywanie na zamówienie kopii dokumentacji i literatury patentowej przewidzianej do publicznego wglądu;
5)
współpraca międzynarodowa w zakresie informacji patentowej;
6)
realizacja zadań wynikających z Porozumienia o Współpracy Dwustronnej między Urzędem a Europejskim Urzędem Patentowym;
7)
tłumaczenie na język polski kolejnych edycji wydawnictw zawierających międzynarodowe klasyfikacje przedmiotów własności przemysłowej;
8)
upowszechnianie informacji o ochronie własności przemysłowej i informacji patentowej, w szczególności poprzez współpracę z ośrodkami informacji patentowej;
9)
organizacja ekspozycji oraz punktów informacyjnych Urzędu na targach i wystawach krajowych i międzynarodowych;
10)
organizacja przedsięwzięć promujących ochronę własności przemysłowej, tj. konkursów, konferencji, seminariów, szkoleń i warsztatów dla uczestników zewnętrznych we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi;
11) 10
 rozpowszechnianie bezpłatnych publikacji promujących ochronę własności przemysłowej;
12)
opracowywanie opisów przedmiotu zamówienia zgodnie z przepisami dotyczącymi zamówień publicznych dla prenumeraty czasopism i wydawnictw;
13)
realizacja zamówień określonych w pkt 12 po podpisaniu umowy oraz dokonywanie innych zakupów, zgodnie z zakresem działalności Departamentu;
14)
sporządzanie planu dochodów i wydatków w zakresie działalności Departamentu;
15)
sporządzanie sprawozdań, ocen, opinii, analiz i informacji w przedmiocie działalności Departamentu.

DEPARTAMENT WYDAWNICTW (DW)

§  25. 
1.  11
 Departament Wydawnictw składa się z:
1)
Wydziału Edycji Wydawnictw;
2)
Wydziału Publikacji Opisów;
3)
Wydziału Poligrafii;
4)
Wydziału Rozpowszechniania Wydawnictw;
5)
Wydziału Odwzorowania Cyfrowego;
6)
Samodzielnego Stanowiska Obsługi Administracyjnej;
7)
Samodzielnego Stanowiska do spraw Obsługi Sekretariatu.",
2.  12
 Departament odpowiada za przygotowanie do publikacji, publikację i rozpowszechnianie wydawnictw Urzędu, obsługę poligraficzno-kserograficzną komórek organizacyjnych, obsługę kserograficzną klientów Urzędu oraz zakup papieru dla potrzeb Urzędu.
3.  13
 Do zadań Departamentu należy w szczególności:
1)
przygotowywanie oficjalnych wydawnictw Urzędu "Biuletynu Urzędu Patentowego", "Wiadomości Urzędu Patentowego", opisów patentowych, opisów ochronnych wzorów użytkowych i wzorów przemysłowych, tłumaczeń na język polski patentów europejskich, "Dziennika Urzędowego Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej" w celu publikacji na stronie internetowej Urzędu;
2)
przygotowywanie innych wydawnictw Urzędu do publikacji, w tym: projektowanie graficzne, opracowywanie redakcyjno-techniczne oraz korekta publikacji;
3)
wykonywanie druku i oprawy publikacji Urzędu;
4)
wykonywanie prac poligraficznych i introligatorskich dla potrzeb Urzędu;
5)
wykonywanie odbitek kserograficznych na potrzeby komórek organizacyjnych oraz klientów Urzędu;
6)
skanowanie odbitek znaków towarowych i ilustracji wzorów przemysłowych zgłoszonych do ochrony oraz nadawanie plikom zgłoszonym elektronicznie jednolitych parametrów w celu umieszczenia ich w bazach Urzędu;
7)
sprzedaż wydawnictw Urzędu;
8)
rozpowszechnianie i dystrybucja publikacji Urzędu;
9)
prowadzenie magazynu wydawnictw Urzędu;
10)
prowadzenie archiwum oficjalnych wydawnictw: "Biuletynu Urzędu Patentowego", "Wiadomości Urzędu Patentowego", "Dziennika Urzędowego Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej" oraz innych publikacji Urzędu;
11)
opracowywanie opisu przedmiotu zamówienia materiałów i urządzeń potrzebnych do produkcji poligraficznej, usług poligraficznych oraz papieru na potrzeby Urzędu, zgodnie z przepisami dotyczącymi zamówień publicznych oraz współpraca merytoryczna w zakresie przedmiotu zamówienia z Wydziałem Zamówień Publicznych;
12)
realizacja zamówień, o których mowa w pkt 11, po podpisaniu umowy oraz dokonywanie innych zakupów zgodnie z zakresem działania Departamentu;
13)
kalkulacja cen wydawnictw Urzędu;
14)
sporządzanie planu dochodów i wydatków w zakresie działalności Departamentu;
15)
sporządzanie sprawozdań, ocen, opinii, analiz i informacji w przedmiocie działalności Departamentu;
16) 14
 odwzorowywanie cyfrowe dokumentacji retrospektywnej dostarczanej przez departamenty merytoryczne Urzędu i dołączanie do spraw w systemie EZD;
17) 15
 przeformatowywanie dokumentacji zgłoszeniowej wynalazków i wzorów użytkowych oraz wprowadzanie danych do repozytorium dokumentów;
18) 16
 drukowanie dokumentów nowych zgłoszeń otrzymanych drogą elektroniczną z e-PUAPu lub PUEUP dla potrzeb Departamentu Zgłoszeń.

DEPARTAMENT PROMOCJI I WSPIERANIA INNOWACYJNOŚCI (DPI)

§  26. 
1. 
Departament Promocji i Wspierania Innowacyjności składa się z:
1)
Wydziału Promocji;
2)
Wydziału Wspierania Innowacyjności;
3)
Wieloosobowego Samodzielnego Stanowiska do spraw Realizacji Projektów;
4)
Stanowiska do spraw Obsługi Sekretariatu Departamentu.
2. 
Departament zajmuje się działalnością promocyjną Urzędu oraz realizuje lub współpracuje z komórkami organizacyjnymi przy realizacji przedsięwzięć na rzecz wspierania innowacyjności.
3. 
Do zadań Departamentu należy w szczególności:
1)
opracowywanie i realizacja strategii promocji własności przemysłowej i działalności Urzędu;
2) 17
 organizacja lub współorganizacja krajowych i międzynarodowych konferencji, seminariów, szkoleń, wystaw, konkursów, w tym także za granicą oraz opracowywanie materiałów promocyjnych, informacyjnych i szkoleniowych na seminaria, konferencje, targi i wystawy;
3)
koordynowanie i nadzór nad realizacją projektów realizowanych we współpracy z Urzędem Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO);
4)
inicjowanie i realizacja działań mających na celu upowszechnianie problematyki ochrony własności przemysłowej, zarządzania prawami wyłącznymi i wspierania innowacyjności;
5)
współpraca w zakresie upowszechniania wiedzy nt. ochrony własności przemysłowej, zarządzania prawami wyłącznymi z krajowymi i zagranicznymi instytucjami działającymi na rzecz wspierania innowacyjności, w tym w szczególności z organizacjami międzynarodowymi, organami administracji rządowej i samorządowej, instytucjami otoczenia biznesu, uczelniami i innymi jednostkami naukowymi, organizacjami samorządów zawodowych oraz przedsiębiorcami;
6)
stałe monitorowanie działań instytucji krajowych, zagranicznych i międzynarodowych na rzecz wspierania innowacyjności;
7)
współpraca w zakresie promocji Urzędu z instytucjami, o których mowa w pkt 5;
8)
prowadzenie strony internetowej Urzędu;
9)
sporządzanie planu wydatków w zakresie działalności Departamentu;
10)
sporządzanie sprawozdań, ocen, opinii, analiz i informacji w przedmiocie działalności Departamentu.

BIURO DYREKTORA GENERALNEGO (BG)

§  27. 
1. 
Biuro Dyrektora Generalnego składa się z:
1)
Wydziału do spraw Osobowych i Rozwoju Zasobów Ludzkich;
2)
Wydziału Zamówień Publicznych;
3)
Wydziału Analiz, Planowania i Sprawozdawczości;
4)
Wieloosobowego Stanowiska Obsługi Prawnej;
5) 18
 Samodzielnego Stanowiska Pracy do Spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy.
2. 
Biuro realizuje zadania należące do kompetencji Dyrektora Generalnego w zakresie zapewnienia właściwego funkcjonowania Urzędu, realizacji polityki personalnej oraz dokonywania czynności z zakresu prawa pracy na podstawie szczegółowych upoważnień.
3. 
Do zadań Biura należy w szczególności:
1)
prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem przez Dyrektora Generalnego zadań służby cywilnej oraz zadań ustawowych w zakresie zapewnienia funkcjonowania i ciągłości pracy Urzędu oraz warunków jego działalności;
2)
udział w realizacji projektów wdrażanych przez Urząd;
3)
prowadzenie obsługi prawnej Urzędu a w szczególności w sprawach z zakresu prawa pracy, udział w sporządzaniu i opiniowanie przygotowywanych w Urzędzie projektów wewnętrznych aktów prawnych oraz umów;
4)
prowadzenie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi;
5)
nadzór prawny nad egzekucją należności dla Urzędu, postępowaniem układowym i upadłościowym oraz wykonywanie pełnomocnictwa Urzędu w postępowaniu sądowym i administracyjnym, o ile nie powierzono tych zadań pracownikowi innej komórki organizacyjnej;
6)
planowanie i prowadzenie kontroli wewnętrznej w Urzędzie;
7)
opracowywanie programów, planów i sprawozdań dotyczących działalności Urzędu oraz Biura;
8)
opracowywanie danych statystycznych na potrzeby Kierownictwa Urzędu, klientów wewnętrznych i zewnętrznych, z zastrzeżeniami wynikającymi z obowiązującej procedury;
9)
przygotowywanie analiz i raportów z zakresu statystyki patentowej;
10)
współpraca z instytucjami krajowymi i międzynarodowymi w zakresie opracowywania, przekazywania i wymiany danych statystycznych;
11)
prowadzenie ewidencji kontroli przeprowadzanych w Urzędzie przez Najwyższą Izbę Kontroli i inne zewnętrzne organy kontrolne;
12)
prowadzenie spraw osobowych wynikających ze stosunku pracy osób zatrudnionych w Urzędzie;
13)
prowadzenie dokumentacji pracowniczej oraz bazy danych kadrowych;
14)
przygotowywanie dokumentacji emerytalno - rentowej pracowników;
15)
współpraca z komórkami organizacyjnymi w procesie naboru na wolne stanowiska pracy;
16)
opracowywanie i wdrażanie procedur w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi;
17)
organizowanie szkoleń, w tym służby przygotowawczej i dokształcania pracowników Urzędu;
18)
koordynowanie procesów sporządzania i wartościowania stanowisk pracy w Urzędzie;
19)
monitorowanie procesu sporządzania pierwszej oceny oraz ocen okresowych w służbie cywilnej. Prowadzenie bazy ocen pracowniczych i indywidualnych programów rozwoju zawodowego;
20)
prowadzenie spraw socjalnych pracowników oraz emerytów i rencistów Urzędu;
21)
współpraca ze szkołami wyższymi i innymi instytucjami w zakresie organizacji praktyk i staży zawodowych;
22)
monitorowanie i wdrażanie zmian w prawie pracy;
23)
przygotowywanie i sporządzanie sprawozdań dotyczących zatrudniania, szkoleń, czasu pracy dla Głównego Urzędu Statystycznego, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Najwyższej Izby Kontroli i ministra właściwego do spraw gospodarki;
24)
prowadzenie spraw związanych z nadawaniem odznaki "Za Zasługi dla Wynalazczości" oraz odznaczeń państwowych dla pracowników Urzędu;
25)
sporządzanie planu wydatków w zakresie działalności Biura;
26)
sporządzanie sprawozdań, ocen, opinii, analiz i informacji w przedmiocie działalności Biura;
27) 19
 wykonywanie zadań z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.

BIURO ADMINISTRACYJNO-GOSPODARCZE (BA)

§  28. 
1. 
Biuro Administracyjno-Gospodarcze składa się z:
1)
Wydziału Administracyjnego;
2)
Wydziału Techniczno-Gospodarczego;
3-5) 20
 (uchylone).
2. 
Biuro zapewnia właściwe funkcjonowanie Urzędu w sprawach administracyjnych, gospodarczych, serwisowo-technicznych, remontowych oraz inwestycyjnych, z zastrzeżeniem przepisów § 23 ust. 3 pkt 6.
3. 
Do zadań Biura należy w szczególności:
1)
administrowanie i gospodarowanie kompleksem nieruchomości wraz z pomieszczeniami oraz przygotowywanie i egzekwowanie umów najmu;
2)
prowadzenie spraw związanych z gospodarką i ewidencjonowaniem środków trwałych, wartościami niematerialnymi i prawnymi oraz wyposażeniem;
3)
wyposażanie Urzędu w sprzęt biurowy, urządzenia i materiały techniczne i biurowe oraz ich magazynowanie i ewidencjonowanie obrotu;
4)
opracowywanie opisu przedmiotu zamówienia zakupów, remontów i inwestycji na potrzeby Urzędu, zgodnie z przepisami dotyczącymi zamówień publicznych;
5)
realizacja zamówień określonych w pkt 4 po podpisaniu umowy oraz dokonywanie innych zakupów zgodnie z zakresem działalności Biura;
6) 21
 prowadzenie archiwum zakładowego;
7)
prowadzenie spraw inwestycyjnych, modernizacyjnych, remontowych, serwisowo-konserwacyjnych w Urzędzie;
8) 22
 zapewnienie ochrony przeciwpożarowej;
9)
zapewnienie dostaw mediów do Urzędu;
10)
prowadzenie obsługi techniczno-gospodarczej, konferencji, seminariów, narad i spotkań organizowanych w Urzędzie;
11)
zapewnienie obsługi transportowej;
12)
zapewnienie dozoru, bezpieczeństwa budynków Urzędu i terenu posesji;
13)
utrzymanie właściwego stanu terenu posesji, w tym zieleni oraz miejsc postojowych dla pojazdów itp.;
14)
zapewnienie czystości i porządku w budynku i na terenie posesji;
15)
zapewnienie niezbędnej bieżącej konserwacji techniczno-serwisowej obiektu i posesji;
16-19) 23
 (uchylone);
20)
sporządzanie planów rzeczowych na podstawie wniosków wpływających do Biura z poszczególnych komórek organizacyjnych;
21)
sporządzanie planu dochodów i wydatków w zakresie działalności Biura;
22)
sporządzanie sprawozdań, ocen, opinii, analiz i informacji w przedmiocie działalności Biura.

BIURO FINANSOWO-KSIĘGOWE (BF)

§  29. 
1. 
Biuro Finansowo-Księgowe składa się z:
1)
Wydziału Finansów;
2)
Wydziału Księgowości;
3) 24
 Wydziału Płac;
4) 25
 Stanowiska ds. planowania i rozliczania funduszu płac.
2. 
Biuro odpowiada za realizację zadań związanych z opracowaniem planów oraz wykonywaniem budżetu Urzędu zgodnie z planem finansowym dla dysponenta części 61 "Urząd Patentowy RP" oraz zapewnia obsługę finansowo-księgową komórek organizacyjnych.
3. 
Do zadań i obowiązków Głównego Księgowego należy w szczególności:
1)
prowadzenie rachunkowości Urzędu;
2)
wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi;
3)
dokonywanie wstępnej kontroli:
a)
zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,
b)
kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych.
4. 
Do zadań Biura należy w szczególności:
1)
prowadzenie gospodarki finansowej Urzędu;
2)
planowanie i realizacja budżetu Urzędu w formie tradycyjnej i zadaniowej;
3)
planowanie i kontrola wykorzystania środków nie pochodzących z budżetu państwa;
4)
monitorowanie poprawności dokumentów dotyczących wykonywania budżetu oraz jego zmian;
5)
naliczanie i wypłata wynagrodzeń;
6)
terminowe naliczanie i odprowadzanie składek na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne, Fundusz Pracy, PFRON, podatku dochodowego od osób fizycznych i VAT;
7)
analiza wykorzystania środków budżetowych oraz środków nie pochodzących z budżetu państwa;
8)
sporządzanie sprawozdań i ich terminowe przekazywanie zgodnie z rozporządzeniem w sprawie sprawozdawczości budżetowej oraz sprawozdawczości budżetowej w układzie zadaniowym;
9)
sporządzanie sprawozdań finansowych;
10)
kontrolowanie terminowości realizowanych wydatków oraz wpływów dochodów;
11)
opracowywanie planów dochodów i wydatków budżetowych oraz sprawozdań z ich wykonania w oparciu o materiały poszczególnych departamentów oraz własne wnioski;
12)
nadzór nad prawidłowym przebiegiem inwentaryzacji oraz rozliczanie nadwyżek i niedoborów;
13)
sporządzanie sprawozdań, ocen, opinii, analiz i informacji dotyczących Urzędu, w przedmiocie działalności Biura.
5. 
W celu realizacji swoich zadań Główny Księgowy może:
1)
żądać od kierowników komórek udzielania niezbędnych informacji i wyjaśnień, jak również udostępniania do wglądu dokumentów i wyliczeń będących źródłem tych informacji i wyjaśnień;
2)
wnioskować do Dyrektora Generalnego o określenie trybu, według którego mają być wykonywane przez inne komórki organizacyjne prace niezbędne do zapewnienia prawidłowej gospodarki finansowej oraz ewidencji księgowej i sprawozdawczości finansowej.

CENTRUM INFORMACJI O OCHRONIE WŁASNOŚCI PRZEMYSŁOWEJ (CI)

§  30. 
1. 
Centrum Informacji o Ochronie Własności Przemysłowej składa się z:
1)
Punktu Kontaktowego;
2)
Strefy Obsługi Klienta;
3)
Stanowiska do spraw obsługi sekretariatu i udzielania informacji o ochronie własności przemysłowej;
4) 26
 Kancelarii Ogólnej.
2. 
Centrum zajmuje się udzielaniem informacji o ochronie własności przemysłowej i prowadzonych postępowaniach w zakresie działania Urzędu.
3. 
Do zadań Centrum należy w szczególności:
1)
opracowywanie i zatwierdzanie we współpracy z przedstawicielami komórek organizacyjnych informacji dotyczących procedur urzędowych dla użytkowników zewnętrznych w ramach współpracy pomiędzy ośrodkami do spraw publikacji procedur dla instytucji administracji publicznej oraz zarządzanie informacjami opublikowanymi na portalach np. ePK, PPK, PPK3 itp.;
2)
zarządzanie relacjami z klientami, w tym rozwijanie nowoczesnych kanałów komunikacji: telefonicznej, tekstowej (chat, e-mail, itp.), społecznościowej, alternatywnej (np. komunikacja z wykorzystaniem języka migowego, itp.) oraz unifikowanie kanałów komunikacji i zbieranie ich w jednym miejscu (limdesk itp.);
3)
uaktualnianie treści oraz projektowanie graficzne witryny Urzędu w aspekcie bazy FAQ (frequently asked question), ankiet satysfakcji klienta, kanałów komunikacji z klientami itp.;
4)
opracowywanie standardów obsługi klienta Urzędu, mających wpływ na kulturę organizacji;
5)
sporządzanie planu dochodów i wydatków w zakresie działalności Centrum;
6)
sporządzanie sprawozdań, ocen, opinii, analiz i informacji w przedmiocie działalności Centrum;
7) 27
 prowadzenie Kancelarii Ogólnej.

WYDZIAŁ DO SPRAW OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH (WN)

§  31. 
1. 
Wydział realizuje zadania wynikające z ustawy o ochronie informacji niejawnych, ustawy o ochronie danych osobowych, ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz ustawy Prawo własności przemysłowej w zakresie postępowania z wynalazkami i wzorami użytkowymi tajnymi.
2. 
Zadania Pełnomocnika do spraw Ochrony Informacji Niejawnych określa ustawa o ochronie informacji niejawnych.
3. 
Zadania Administratora Bezpieczeństwa Informacji (Inspektora Ochrony Danych) określają odrębne przepisy.
4. 
Do zadań Wydziału należy w szczególności:
1)
planowanie oraz organizacja ochrony informacji niejawnych w Urzędzie;
2)
kontrola przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych przez poszczególne komórki organizacyjne;
3)
okresowa kontrola ewidencji, nośników informacji i obiegu dokumentów zawierających informacje niejawne;
4)
opracowanie planu ochrony informacji niejawnych w Urzędzie oraz wdrożenie go do realizacji;
5)
nadzór nad stosowaniem środków fizycznej ochrony zgodnie z wymogami ustawy o ochronie informacji niejawnych;
6)
szkolenie pracowników Urzędu w zakresie ochrony informacji niejawnych wg zasad określonych w ustawie o ochronie informacji niejawnych;
7)
prowadzenie kancelarii tajnej Urzędu oraz organizowanie postępowania w sprawie wynalazków tajnych;
8)
planowanie i organizacja przedsięwzięć obronnych oraz planowanie zarządzania kryzysowego w Urzędzie;
9)
sporządzanie planu wydatków w zakresie działalności Wydziału;
10)
sporządzanie sprawozdań, ocen, opinii, analiz i informacji w przedmiocie działalności Wydziału.

SAMODZIELNE STANOWISKO DO SPRAW AUDYTU WEWNĘTRZNEGO (AW)

§  32. 
1. 
Audytor wewnętrzny prowadzi działalność niezależną i obiektywną, której celem jest wspieranie Prezesa Urzędu w realizacji celów i zadań przez systematyczną ocenę kontroli zarządczej oraz czynności doradcze.
2. 
Do zadań audytora wewnętrznego należy przeprowadzanie i dokumentowanie audytu wewnętrznego, a w szczególności:
1)
sporządzanie rocznego planu audytu w oparciu o przeprowadzoną analizę ryzyka;
2)
dokumentowanie wszystkich czynności i zdarzeń, które mają istotne znaczenie dla wyników audytu;
3)
składanie Prezesowi Urzędu sprawozdania z wykonania planu audytu informującego o stopniu jego realizacji oraz istotnych ryzykach i słabościach kontroli zarządczej;
4)
przeprowadzanie audytu wewnętrznego zleconego zgodnie z założeniami lub programem przekazanymi przez Ministra Finansów.

Załącznik

SPRAWOZDANIE O STANIE TECHNIKI ZGŁOSZENIA NR

Klasyfikacja zgłoszenia:
Poszukiwania prowadzone w klasach:
Bazy komputerowe w których prowadzono poszukiwania:
Kategoria dokumentuDokumenty - z podaną identyfikacjąOdniesienie do zastrz.
X dokument podważający nowość wynalazku

Y dokument podważający poziom wynalazczy wynalazku

A dokument stanowiący znany stan techniki, ale niepodważający nowości i poziomu wynalazczego wynalazku

E dokument podważający nowość wynalazku, ale opublikowany po dacie zgłoszenia rozwiązania

Sprawozdanie wykonał: data podpis
Uwagi do zgłoszenia

ZAŁĄCZNIK Nr  2  28  

Schemat organizacyjny Urzędu Patentowego

1 Załącznik nr 1 § 18 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 3 z dnia 5 grudnia 2019 r. (Dz.Urz.UPRP.2019.3) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 2020 r.
2 Załącznik nr 1 § 18 ust. 3 zdanie wstępne zmienione przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 3 z dnia 5 grudnia 2019 r. (Dz.Urz.UPRP.2019.3) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 2020 r.
3 Załącznik nr 1 § 19 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 3 z dnia 5 grudnia 2019 r. (Dz.Urz.UPRP.2019.3) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 2020 r.
4 Załącznik nr 1 § 19 ust. 3 pkt 8 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 3 z dnia 5 grudnia 2019 r. (Dz.Urz.UPRP.2019.3) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 2020 r.
5 Załącznik nr 1 § 19 pkt 19 dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 3 z dnia 5 grudnia 2019 r. (Dz.Urz.UPRP.2019.3) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 2020 r.
6 Załącznik nr 1 § 19 ust. 5 uchylony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 3 z dnia 5 grudnia 2019 r. (Dz.Urz.UPRP.2019.3) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 2020 r.
7 Załącznik nr 1 § 20 ust. 1 pkt 5 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 3 z dnia 5 grudnia 2019 r. (Dz.Urz.UPRP.2019.3) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 2020 r.
8 Załącznik nr 1 § 20 ust. 1 pkt 6 dodany przez § 1 pkt 1 lit. a zarządzenia nr 6 z dnia 15 lipca 2020 r. (Dz.Urz.UPRP.2020.7) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 2020 r.
9 Załącznik nr 1 § 20 ust. 3 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b zarządzenia nr 6 z dnia 15 lipca 2020 r. (Dz.Urz.UPRP.2020.7) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 2020 r.
10 Załącznik nr 1 § 24 ust. 3 pkt 11 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 1 z dnia 8 maja 2017 r. (Dz.Urz.UPRP.2017.1) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 czerwca 2017 r.
11 Załącznik nr 1 § 25 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a zarządzenia nr 6 z dnia 15 lipca 2020 r. (Dz.Urz.UPRP.2020.7) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 sierpnia 2020 r.
12 Załącznik nr 1 § 25 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 3 z dnia 5 grudnia 2019 r. (Dz.Urz.UPRP.2019.3) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 2020 r.
13 Załącznik nr 1 § 25 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 3 z dnia 5 grudnia 2019 r. (Dz.Urz.UPRP.2019.3) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 2020 r.
14 Załącznik nr 1 § 25 ust. 3 pkt 16 dodany przez § 1 pkt 2 lit. b zarządzenia nr 6 z dnia 15 lipca 2020 r. (Dz.Urz.UPRP.2020.7) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 sierpnia 2020 r.
15 Załącznik nr 1 § 25 ust. 3 pkt 17 dodany przez § 1 pkt 2 lit. b zarządzenia nr 6 z dnia 15 lipca 2020 r. (Dz.Urz.UPRP.2020.7) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 sierpnia 2020 r.
16 Załącznik nr 1 § 25 ust. 3 pkt 18 dodany przez § 1 pkt 2 lit. b zarządzenia nr 6 z dnia 15 lipca 2020 r. (Dz.Urz.UPRP.2020.7) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 sierpnia 2020 r.
17 Załącznik nr 1 § 26 ust. 3 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 1 z dnia 8 maja 2017 r. (Dz.Urz.UPRP.2017.1) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 czerwca 2017 r.
18 Załącznik nr 1 § 27 ust. 1 pkt 5 dodany przez § 1 pkt 3 lit. a zarządzenia nr 6 z dnia 15 lipca 2020 r. (Dz.Urz.UPRP.2020.7) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 sierpnia 2020 r.
19 Załącznik nr 1 § 27 ust. 3 pkt 27 dodany przez § 1 pkt 3 lit. b zarządzenia nr 6 z dnia 15 lipca 2020 r. (Dz.Urz.UPRP.2020.7) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 sierpnia 2020 r.
20 § 28 ust. 1 pkt 3-5 uchylone przez § 1 pkt 4 lit. a zarządzenia nr 6 z dnia 15 lipca 2020 r. (Dz.Urz.UPRP.2020.7) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 sierpnia 2020 r.
21 § 28 ust. 3 pkt 6 zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. b tiret pierwsze zarządzenia nr 6 z dnia 15 lipca 2020 r. (Dz.Urz.UPRP.2020.7) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 sierpnia 2020 r.
22 Załącznik nr 1 § 28 ust. 3 pkt 8 zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. b tiret drugie zarządzenia nr 6 z dnia 15 lipca 2020 r. (Dz.Urz.UPRP.2020.7) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 sierpnia 2020 r.
23 Załącznik nr 1 § 28 ust. 3 pkt Załącznik nr 1 16-19 uchylone przez § 1 pkt 4 lit. b tiret trzecie zarządzenia nr 6 z dnia 15 lipca 2020 r. (Dz.Urz.UPRP.2020.7) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 sierpnia 2020 r.
24 Załącznik nr 1 § 29 ust. 1 pkt 3 dodany przez § 1 pkt 5 zarządzenia nr 3 z dnia 5 grudnia 2019 r. (Dz.Urz.UPRP.2019.3) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 2020 r.
25 Załącznik nr 1 § 29 ust. 1 pkt 4 dodany przez § 1 pkt 5 zarządzenia nr 3 z dnia 5 grudnia 2019 r. (Dz.Urz.UPRP.2019.3) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 2020 r.
26 Załącznik nr 1 § 30 ust. 1 pkt 4 dodany przez § 1 pkt 5 lit. a zarządzenia nr 6 z dnia 15 lipca 2020 r. (Dz.Urz.UPRP.2020.7) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 sierpnia 2020 r.
27 Załącznik nr 1 § 30 ust. 3 pkt 7 dodany przez § 1 pkt 5 lit. b zarządzenia nr 6 z dnia 15 lipca 2020 r. (Dz.Urz.UPRP.2020.7) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 sierpnia 2020 r.
28 Załącznik nr 2 zmieniony przez § 1 zarządzenia nr 1 z dnia 11 marca 2020 r. (Dz.Urz.UPRP.2020.2) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 marca 2020 r.