System zarządzania jakością w Wyższym Urzędzie Górniczym.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.WUG.2011.6.59 t.j.

Akt utracił moc
Wersja od: 17 lutego 2012 r.

OBWIESZCZENIE
DYREKTORA GENERALNEGO WYŻSZEGO URZĘDU GÓRNICZEGO
z dnia 27 kwietnia 2011 r.
w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu zarządzenia Dyrektora Generalnego Wyższego Urzędu Górniczego w sprawie systemu zarządzania jakością w Wyższym Urzędzie Górniczym

1. Na podstawie art. 16 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 17, poz. 95 oraz z 2011 r. Nr 117, poz. 676) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia jednolity tekst zarządzenia nr 3 Dyrektora Generalnego Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie systemu zarządzania jakością w Wyższym Urzędzie Górniczym (Dz. Urz. WUG Nr 5, poz. 32), z uwzględnieniem zmian wprowadzonych:
1) zarządzeniem nr 7 Dyrektora Generalnego Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 17 sierpnia 2010 r. zmieniającym zarządzenie w sprawie systemu zarządzania jakością w Wyższym Urzędzie Górniczym (Dz. Urz. WUG Nr 15, poz. 85),

2) zarządzeniem nr 16 Dyrektora Generalnego Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 7 grudnia 2010 r. zmieniającym zarządzenie w sprawie systemu zarządzania jakością w Wyższym Urzędzie Górniczym (Dz. Urz. WUG Nr 22, poz. 132) oraz zmian wynikających z przepisów ogłoszonych przed dniem 20 kwietnia 2011 r.

2.
Podany w załączniku do niniejszego obwieszczenia tekst jednolity zarządzenia nie obejmuje:

1) § 2 zarządzenia nr 7 Dyrektora Generalnego Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 17 sierpnia 2010 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie systemu zarządzania jakością w Wyższym Urzędzie Górniczym (Dz. Urz. WUG Nr 15, poz. 85), który stanowi:

"§ 2. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.";

2) § 2 zarządzenia nr 16 Dyrektora Generalnego Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 7 grudnia 2010 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie systemu zarządzania jakością w Wyższym Urzędzie Górniczym (Dz. Urz. WUG Nr 22, poz. 132), który stanowi:

"§ 2. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2011 r.".

ZAŁĄCZNIK 

ZARZĄDZENIE Nr 3 DYREKTORA GENERALNEGO WYŻSZEGO URZĘDU GÓRNICZEGO

z dnia 4 marca 2010 r.

w sprawie systemu zarządzania jakością w Wyższym Urzędzie Górniczym

Na podstawie z art. 25 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1706 oraz z 2011 r. Nr 82, poz. 451) zarządza się, co następuje:

§  1.
1.
W Wyższym Urzędzie Górniczym funkcjonuje system zarządzania jakością według normy PN-EN ISO 9001:2009, zwany dalej "systemem".
2.
Opis systemu zawiera Księga Jakości Wyższego Urzędu Górniczego, zwana dalej "Księgą Jakości".
§  2.
1.
Ustanawia się Politykę Jakości Wyższego Urzędu Górniczego według normy PN-EN ISO 9001:2009, zwaną dalej "Polityką Jakości", stanowiącą załącznik do zarządzenia.
2.
Polityka Jakości jest rozpowszechniana w Wyższym Urzędzie Górniczym.
§  3.
Pracami związanymi z funkcjonowaniem, doskonaleniem i certyfikacją systemu w Wyższym Urzędzie Górniczym kieruje Pełnomocnik do spraw Systemu Zarządzania Jakością w Wyższym Urzędzie Górniczym, zwany dalej "Pełnomocnikiem", powołany przez Dyrektora Generalnego Wyższego Urzędu Górniczego.
§  4.
1.
Do obowiązków Pełnomocnika należy:
1)
podejmowanie działań, aby system był skutecznie utrzymywany oraz doskonalony;
2)
nadzorowanie aktualności Księgi Jakości oraz opracowywanie propozycji zmian w Księdze Jakości z wykorzystaniem informacji przygotowanych przez komórki Wyższego Urzędu Górniczego;
3)
analizowanie procesów;
4)
opracowywanie programów wewnętrznych auditów jakości, zwanych dalej "auditami", w oparciu o analizy procesów oraz wyniki poprzednich auditów, a także zarządzanie tymi programami;
5)
badanie potrzeb w zakresie przeprowadzania pozaplanowych auditów oraz planowanie auditów uznanych za niezbędne;
6)
nadzorowanie przebiegu auditów oraz udział w wybranych auditach;
7)
analizowanie raportów z auditów w zakresie stwierdzonych niezgodności oraz dokonanych spostrzeżeń i uwag ogólnych pod względem działań korygujących lub zapobiegawczych, podejmowanych przez właścicieli procesów;
8)
opracowywanie oraz przedstawianie osobom kierownictwa Wyższego Urzędu Górniczego co najmniej 2 razy w roku sprawozdania z funkcjonowania systemu;
9)
opracowywanie protokołów z przeglądów systemu (przeglądów zarządzania), a także przedstawianie ich do zatwierdzenia Dyrektorowi Generalnemu Wyższego Urzędu Górniczego oraz do akceptacji Prezesowi Wyższego Urzędu Górniczego;
10)
planowanie oraz inicjowanie szkoleń dla wewnętrznych auditorów systemu, zwanych dalej "auditorami", koordynatorów do spraw systemu, zwanych dalej "koordynatorami", oraz innych pracowników Wyższego Urzędu Górniczego z zakresu systemu, technik przeprowadzania auditów oraz roli i zadań poszczególnych komórek Wyższego Urzędu Górniczego w systemie;
11)
udzielanie informacji o funkcjonowaniu systemu;
12)
redagowanie biuletynu ISO;
13)
koordynowanie działań przygotowujących Wyższy Urząd Górniczy do zewnętrznych auditów jakości;
14)
reprezentowanie Wyższego Urzędu Górniczego w sprawach systemu przed jednostką certyfikującą system;
15)
propagowanie oraz współudział we wdrażaniu nowych narzędzi wspomagających doskonalenie funkcjonowania Wyższego Urzędu Górniczego.
2.
Do uprawnień Pełnomocnika należy w szczególności:
1)
nadzorowanie auditorów, w tym poprzez analizowanie ich działalności;
2)
dokonywanie przesunięć czasowych i tematycznych auditów zaplanowanych na dany rok;
3)
inicjowanie pozaplanowych auditów;
4)
pozyskiwanie informacji z komórek Wyższego Urzędu Górniczego na temat przebiegu procesów oraz wyników pomiarów skuteczności procesów;
5)
proponowanie zmian w procedurach systemu i kartach procesów oraz wskazywanie w porozumieniu z dyrektorami lub naczelnikami właściwych komórek Wyższego Urzędu Górniczego osób odpowiedzialnych za opracowanie zmian lub dokonanie przeglądu odpowiedniej dokumentacji systemu.
§  5.
1.
Celem auditów jest stwierdzenie, czy:
1)
system jest skutecznie utrzymywany oraz doskonalony,
2)
działania dotyczące jakości oraz ich wyniki odpowiadają zaplanowanym ustaleniom,
3)
system jest zgodny z wymaganiami normy PN-EN ISO 9001:2009,
4)
przebieg procesów jest zgodny z obowiązującymi przepisami prawa, normą PN-EN ISO 9001:2009 oraz dokumentacją systemu,

a także dostarczenie osobom kierownictwa Wyższego Urzędu Górniczego obiektywnej informacji w tym zakresie.

2.
Audity przeprowadzają auditorzy.
3.
Auditorzy wchodzą w skład Zespołu Auditorów Wewnętrznych Systemu Zarządzania Jakością w Wyższym Urzędzie Górniczym, zwanego dalej "Zespołem Auditorów".
4.
Skład Zespołu Auditorów ustala Dyrektor Generalny Wyższego Urzędu Górniczego.
5.
Pracę Zespołu Auditorów organizuje i koordynuje Pełnomocnik.
6.
Audit w komórce Wyższego Urzędu Górniczego przeprowadzają auditorzy wskazani przez Pełnomocnika.
7.
Auditorzy nie mogą przeprowadzać auditu procesu w obszarze, w jakim ponoszą odpowiedzialność za ten obszar.
8.
Auditorzy ponoszą odpowiedzialność za właściwe przeprowadzenie auditów oraz sporządzanie i przekazywanie wyników auditów właścicielom procesów oraz Pełnomocnikowi.
§  6.
1.1) 1 Koordynatorzy działają w komórkach Wyższego Urzędu Górniczego, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2-7 statutu Wyższego Urzędu Górniczego, stanowiącego załącznik do zarządzenia nr 53 Ministra Środowiska z dnia 13 września 2011 r. w sprawie nadania statutu Wyższemu Urzędowi Górniczemu (Dz. Urz. MŚiGIOŚ Nr 3, poz. 50).
2.
Do obowiązków koordynatora w danej komórce należy:
1)
nadzorowanie dokumentacji systemu będącej w posiadaniu komórki;
2)
analizowanie Księgi Jakości oraz procedur systemu w zakresie odnoszącym się do procesów realizowanych w komórce pod względem zgodności z obowiązującymi przepisami prawa oraz normą PN-EN ISO 9001:2009, a także przygotowywanie propozycji zmian w tych dokumentach;
3)
analizowanie kart procesów w zakresie odnoszącym się do procesów realizowanych w komórce pod względem zgodności z obowiązującymi przepisami prawa oraz normą PN-EN ISO 9001:2009, a także przygotowywanie propozycji zmian w tych dokumentach;
4)
uczestniczenie w audicie przeprowadzanym w komórce;
5)
analizowanie raportów z auditów oraz przygotowywanie w uzgodnieniu z właścicielami procesów propozycji działań korygujących, a także przygotowywanie dokumentacji związanej z podejmowanymi działaniami korygującymi;
6)
przygotowywanie danych wejściowych do przeglądu systemu (przeglądu zarządzania), w tym wyników realizowanych w komórce procesów z zastosowaniem przyjętych mierników;
7)
analizowanie protokołów z przeglądów systemu (przeglądów zarządzania) pod względem terminowości realizacji zadań nałożonych w wyniku tych przeglądów na komórkę;
8)
okresowe analizowanie wyników ankiet badania satysfakcji klienta w odniesieniu do procesów realizowanych w komórce;
9)
analizowanie działalności komórki pod względem potrzeby podjęcia działań zapobiegawczych;
10)
gromadzenie oraz przekazywanie Pełnomocnikowi propozycji pracowników komórki, mających na celu doskonalenie funkcjonowania Wyższego Urzędu Górniczego.
3.
Koordynatorów powołuje Dyrektor Generalny Wyższego Urzędu Górniczego.
§  7.
Traci moc zarządzenie nr 4 Dyrektora Generalnego Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 17 września 2009 r. w sprawie systemu zarządzania jakością w Wyższym Urzędzie Górniczym (Dz. Urz. WUG Nr 12, poz. 73).
§  8.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 4 marca 2010 r.

______

1) W brzmieniu ustalonym przez § 1 zarządzenia nr 16 Dyrektora Generalnego Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 7 grudnia 2010 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie systemu zarządzania jakością w Wyższym Urzędzie Górniczym (Dz. Urz. WUG Nr 22, poz. 132), które weszło w życie z dniem 1 stycznia 2011 r.

Załącznik 2) 2

POLITYKA JAKOŚCI WYŻSZEGO URZĘDU GÓRNICZEGO

Wyższy Urząd Górniczy, wykonując służbę publiczną, jest przyjaznym dla klientów, nowocześnie zarządzanym Urzędem, pełniącym wiodącą rolę w zakresie poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładach górniczych, optymalizacji gospodarowania złożami kopalin oraz ograniczania uciążliwości oddziaływania górnictwa na ludzi i środowisko. W związku z tym prowadzimy politykę ciągłego doskonalenia systemu jakości i wszystkich obszarów funkcjonalnych naszego Urzędu mających wpływ na jakość świadczonych usług.

Główne kierunki realizacji polityki jakości obejmują:

1) profesjonalne, bezstronne i zgodne z prawem załatwianie spraw;

2) stosowanie procedur administracyjnych w sposób przejrzysty, z wykorzystaniem narzędzi informatycznych;

3) doskonalenie polityki informacyjnej Urzędu;

4) zapewnianie zasobów umożliwiających racjonalną realizację celów;

5) sprawne dostosowywanie się do nowych zadań nakładanych na Urząd;

6) doskonalenie kontroli zarządczej;

7) przeciwdziałanie zjawisku korupcji;

8) zatrudnianie wysoko wykwalifikowanej kadry przestrzegającej standardów etycznych;

9) zapewnianie systematycznego podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez pracowników Urzędu;

10) troskę o utrzymanie dobrej atmosfery pracy;

11) propagowanie idei zarządzania przez jakość w okręgowych urzędach górniczych oraz Specjalistycznym Urzędzie Górniczym.

Wyższy Urząd Górniczy przywiązuje szczególną wagę do tworzenia i utrzymywania partnerskich relacji ze wszystkimi instytucjami realizującymi cele administracji rządowej, w tym w zakresie budowania skutecznej i przyjaznej dla obywateli administracji publicznej.

______

2) W brzmieniu ustalonym przez § 1 oraz załącznik do zarządzenia nr 7 Dyrektora Generalnego Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 17 sierpnia 2010 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie systemu zarządzania jakością w Wyższym Urzędzie Górniczym (Dz. Urz. WUG Nr 15, poz. 85), które weszło w życie z dniem 17 sierpnia 2010 r.

1 Załącznik § 6 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 6 z dnia 17 lutego 2012 r. (Dz.Urz.WUG.12.58) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 17 lutego 2012 r.
2 Załącznik zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 6 z dnia 17 lutego 2012 r. (Dz.Urz.WUG.12.58) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 17 lutego 2012 r.