Stanowisko pracy brakarza regionalnego w regionalnych dyrekcjach Lasów Państwowych oraz doskonalenia zawodowego pracowników tworzących służbę brakarską w Lasach Państwowych.

Dzienniki resortowe

B.I.LP.2017.11.169

Akt utracił moc
Wersja od: 10 listopada 2017 r.

ZARZĄDZENIE Nr 35
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 10 października 2017 r.
w sprawie stanowiska pracy brakarza regionalnego w regionalnych dyrekcjach Lasów Państwowych oraz doskonalenia zawodowego pracowników tworzących służbę brakarską w Lasach Państwowych

ZD.7603.3.2017

Na podstawie art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach 1 , w związku z § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe 2  (zwanego dalej Statutem) - w wykonaniu zadania Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, określonego m.in. w art. 33 ust. 3 pkt 1a 3  ustawy o lasach, a także § 8 ust. 1 pkt 2 4 , pkt 3 5 , pkt 4 6  i pkt 5 7 , ust. 2 pkt 6 8  i 7 9  ww. Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe - mając na względzie, że:

1) zgodnie z § 3 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 grudnia 1994 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe (Dz. U. 1994 Nr 134 poz. 692) - działalność Lasów Państwowych i jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych powinna być prowadzona na podstawie rachunku ekonomicznego;

2) podstawowym obowiązkiem regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych powinno być prowadzenie działalności pomocniczej na rzecz dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów w wypełnianiu przez nich funkcji wspomagania Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych w realizacji obowiązku kierowania Lasami Państwowymi;

3) dyrektorzy regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych wspomaganie to powinni wykonywać m.in. poprzez:

a) kierowanie regionalnymi dyrekcjami LP w trakcie prowadzenia w tych jednostkach działalności kontrolingowej oraz innej działalnością analitycznej, a także nadzorczej i kontrolnej dotyczącej funkcjonowania nadleśnictw, w tym w zakresie użytkowania głównego lasu,

b) kierowanie LP poprzez stanowienie decyzji i zarządzeń mających za przedmiot zapewnienie funkcjonowania nadleśnictw w sposób należycie zorganizowany, zaplanowany i skoordynowany, w tym w zakresie użytkowania głównego lasu,

c) doprowadzenie do świadczenie wszelkich potrzebnych usług na rzecz nadleśnictw -

- zarządzam, co następuje:

§  1. 
1. 
Zobowiązuje się dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych do doprowadzenia do zaprojektowania nowelizacji regulaminu organizacyjnego regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych, polegającej na:
1)
wykreowaniu stanowiska pracy brakarza regionalnego,
2)
organizacyjnym usytuowaniu oraz ustaleniu sposobu funkcjonowania w regionalnych dyrekcjach Lasów Państwowych stanowiska pracy brakarza regionalnego i wymagań formalnych, stawianych pracownikom wypełniającym funkcję (zajmującym stanowisko) brakarza regionalnego - stosownie do wytycznych zawartych w załączniku nr 1 do niniejszego zarządzenia.
2. 
Zobowiązuje się dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych do przekazania Dyrektorowi Generalnemu Lasów Państwowych projektu nowelizacji regulaminu, o której mowa w ust. 1, do zatwierdzenia w ramach nadzoru.
§  2. 
Wprowadza się do stosowania w Lasach Państwowych "Ramowe wytyczne dotyczące kursów brakarskich", stanowiące załącznik nr 2 do niniejszego zarządzenia.
§  3. 
Z dniem 1 stycznia 2018 r. traci moc Zarządzenie nr 73 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 10 grudnia 2014 r. w sprawie zasad organizacji i działania pracowników nadzoru gospodarki drewnem oraz organizacji kursów brakarskich w jednostkach organizacyjnych Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, przy czym pracownicy jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych, którzy w wykonaniu tego zarządzenia lub w wykonaniu innych postanowień uzyskali uprawnienie do legitymowania się umiejętnościami o danej klasie brakarskiej, uprawnienie to zachowują.
§  4. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania, z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2018 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WYTYCZNE

co do organizacyjnego usytuowania oraz sposobu funkcjonowania w regionalnych dyrekcjach Lasów Państwowych stanowiska pracy brakarza regionalnego, a także co do wymagań formalnych, stawianych pracownikom wypełniającym funkcję (zajmującym stanowisko) brakarza regionalnego

1. Usytuowanie organizacyjne stanowiska pracy brakarza regionalnego oraz jego obsada:

1) w regulaminie organizacyjnym poszczególnych regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych należy wykreować stanowisko pracy brakarza regionalnego;

2) stanowisko pracy brakarza regionalnego należy usytuować w ramach komórki organizacyjnej regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych właściwej do spraw użytkowania głównego lasu lub/i obrotu drewnem. Wyklucza się postulowane przez niektórych dyrektorów regionalnych Lasów Państwowych odmienne usytuowanie stanowiska pracy brakarza regionalnego, albowiem naruszałoby to podstawowe zasady przejrzystości organizacyjno-zadaniowej funkcjonowania jednostek organizacyjnych jako takich;

3) obsada stanowiska pracy brakarza regionalnego może być jednoosobowa lub wieloosobowa - stosownie do decyzji zarządczej dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych, przy stanowieniu której dyrektor regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych powinien wziąć pod uwagę: (1) liczbę nadleśnictw funkcjonujących w zasięgu danej regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych, (2) poziom pozyskania drewna w regionalnej dyrekcji LP, (3) strukturę drzewostanów, wyznaczającą stopnień złożoność sortymentów drewna pozyskiwanych w danej regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych, (4) liczbę oraz wolumen drewna podlegający manipulacji lub innym działaniom prowadzonym przez zakłady LP o zasięgu regionalnym;

4) decyzja zarządcza, o której mowa w pkt 3, powinna być przekazana wraz z uzasadnieniem do wiadomości Dyrektorowi Generalnemu Lasów Państwowych celem jej oceny z uwzględnieniem § 7 Statutu Lasów Państwowych;

5) pracownik (pracownicy) zajmujący stanowisko pracy brakarza regionalnego powinien być bezpośrednio podporządkowany (powinni bezpośrednio podlegać) służbowo osobie kierownika komórki organizacyjnej właściwej do spraw użytkowania głównego lasu lub/i obrotu drewnem - odbierając od niej polecenia i rozliczając się przed nią z wykonania zadań;

6) dopuszcza się nadawanie jednemu z pracowników wypełniającemu funkcję brakarza regionalnego statusu koordynatora;

7) w przypadku wykreowania w regulaminie organizacyjnym danej regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych wieloosobowego stanowiska pracy brakarza regionalnego - należy w ślad za tym ustalić w tymże regulaminie tzw. obwody nadzoru brakarskiego, przy czym jeden taki obwód powinien pokrywać się z zasięgiem terytorialnym określonej liczby nadleśnictw, funkcjonujących w ramach tejże dyrekcji;

8) jeden obwód nadzoru brakarskiego powinien być zadaniowo przyporządkowany jednemu pracownikowi zajmującemu stanowisko pracy brakarza regionalnego.

2. Wymagania formalne, jakie powinien spełniać pracownik pełniący funkcję brakarza regionalnego:

1) w regulaminie organizacyjnym regionalnej dyrekcji należy zawrzeć następujące wymagania stawiane pracownikom mogącym wypełniać funkcję brakarza regionalnego:

a) co do zasady funkcję brakarza regionalnego może pełnić osoba legitymująca się umiejętnościami brakarskimi, odpowiadającymi co najmniej tzw. I klasie brakarskiej, przy czym respektuje się uzyskanie takich umiejętności w wykonaniu postanowień aktów ogólnego zarządu dotychczas obowiązujących w Lasach Państwowych,

b) jeżeli w dacie wejścia w życie zarządzenia, którego częścią składową jest niniejszy załącznik, określeni pracownicy wykonywali de facto zadania przypisane (w rozumieniu tegoż zarządzenia) do stanowiska pracy brakarza regionalnego, a nie legitymują się umiejętnościami, o których mowa w lit. a, będą oni mogli nadal pełnić tę funkcję pod warunkiem złożenia do akt personalnych oświadczenia, zawierającego zobowiązanie, iż w ciągu okresu dwóch lat, licząc od 1 stycznia 2018 r., zdobędą zaświadczenie o posiadaniu umiejętności brakarskich, odpowiadających co najmniej tzw. I klasie brakarskiej,

c) jeżeli w danej regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych wystąpi z dniem 1 stycznia 2018 r. brak możliwości zatrudnienia na stanowisku pracy brakarza regionalnego pracowników o wymaganych umiejętnościach - pełnienie funkcji brakarza regionalnego może zostać powierzone innym pracownikom pod warunkiem złożenia przez nich do akt personalnych oświadczenia, że w ciągu okresu trzech lat, licząc od 1 stycznia 2018 r., uzyskają ww. wymagane umiejętności brakarskie,

d) w szczególnie uzasadnionych przypadkach Dyrektor Generalny Lasów Państwowych będzie mógł podjąć decyzję zarządczą przedłużającą okres, o którym mowa w pkt b oraz c;

2) w regulaminie organizacyjnym poszczególnych regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych należy zawrzeć zastrzeżenie, że nabywanie umiejętności brakarskich, o których mowa w pkt 2.1.2. oraz 2.1.3., powinno następować w ramach kursów brakarskich, stanowiących przedmiot załącznika nr 2 do wyżej wymienionego zarządzenia (pod warunkiem zdania egzaminu i uzyskania przez kursanta liczby punktów z zajęć teoretycznych i praktycznych, ustalonych w regulaminie organizacyjnym kursu).

3. Zakres obowiązków ciążących na stanowisku pracy brakarza regionalnego i sposób ich wypełniania:

1) w regulaminie organizacyjnym regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych należy utrwalić, że stanowisko pracy brakarza regionalnego ma wykonywać działania pomocnicze na rzecz dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych jako organu obowiązanego do:

a) ustalania na drodze działalności kontrolingowej, innej działalności analitycznej oraz nadzorczej, czy użytkowanie główne w nadleśnictwach przebiega w sposób prawidłowy z punktu widzenia obowiązujących w LP zasad, norm i warunków technicznych, w szczególności zaś, czy w zgodzie z kryteriami legalności, gospodarności, celowości oraz rzetelności odbywa się:

- wyróbka drewna (podział surowca drzewnego na klasy jakościowo-wymiarowe),

- odbiórka drewna,

- koncentrowanie drewna w stosy, mygły i inne formy grupowania,

- konserwowanie surowca drzewnego,

- wydawanie surowca drzewnego nabywcom,

b) ustalania na drodze działalności kontrolingowej, innej działalności analitycznej oraz nadzorczej, czy w zakładach o zasięgu regionalnym w sposób zgodny z kryteriami legalności, gospodarności, celowości oraz rzetelności odbywa się przyjmowanie surowca drzewnego na stan magazynowy, jego składowanie, konserwowanie lub/oraz manipulowanie, lub/oraz przetwarzanie oraz wywóz do nabywców, w tym w postaci wyrobów z drewna;

2) w regulaminie organizacyjnym regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych należy ponadto utrwalić, że stanowisko pracy brakarza regionalnego wykonuje działania pomocnicze na rzecz dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych poprzez opracowywanie projektów decyzji zarządczych mających na celu:

a) usunięcie ewentualnych nieprawidłowości:

- w użytkowaniu głównym, ustalonych w wyniku ww. działalności kontrolingowej (innej działalności analitycznej) oraz w trakcie kontroli funkcjonalnych prowadzonych w ramach ww. działalności nadzorczej,

- w gospodarowaniu surowcem drzewnym w zakładach LP o zasięgu regionalnym;

b) zapewnienie prowadzenia użytkowania głównego lasu w nadleśnictwach oraz gospodarowania surowcem drzewnym w zakładach o zasięgu regionalnym w sposób należycie zaplanowany i skoordynowany;

3) w regulaminie organizacyjnym regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych należy również utrwalić, że stanowisko pracy brakarza regionalnego imieniem dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych wykonuje działania usługowe, w tym doradcze i instruktażowe:

a) na rzecz nadleśnictw, jeżeli jest ona związana z:

- problematyką wyróbki (sortymentacji), grupowania surowca drzewnego w stosy, mygły lub inne formy koncentrowania oraz odbiórki i wydawania surowca drzewnego,

- ochroną mienia Skarbu Państwa w ramach reklamowania surowca drzewnego przez nabywców,

b) na rzecz zakładów o zasięgu regionalnym, jeżeli wiąże się ona z problematyką gospodarowania surowcem drzewnym przez te zakłady, nie wyłączając procedur reklamacyjnych;

4) w regulaminie organizacyjnym regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych należy przewidzieć wspomaganie przez stanowisko pracy brakarza regionalnego dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych przy wypełnianiu jego obowiązków:

a) ustalonych w zarządzeniu dotyczącym sprzedaży surowca drzewnego w Lasach Państwowych w odniesieniu do aukcji i submisji drewna cennego,

b) w zakresie usług na rzecz Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych, dotyczących:

- doskonalenia zasobów pracy w Lasach Państwowych w drodze szkoleń w zakresie zasad użytkowania głównego w LP, a także w ramach kursów brakarskich,

- wprowadzania do praktyki gospodarczej nowych rozwiązań technologicznych i technicznych związanych z użytkowaniem głównym w Lasach Państwowych,

- formułowania postulatów co do kierunków dalszej profesjonalizacji użytkowania głównego w Lasach Państwowych,

- wspomagania działań prowadzonych przez Zespół Weryfikacji Terenowej Zjawisk i Procesów Związanych z Przerobem Drewna - na warunkach każdorazowo operacyjnie uzgadnianych z dyrektorem regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych;

5) w regulaminie organizacyjnym regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych należy zastrzec możliwość nakładania na stanowisko pracy brakarza regionalnego innych obowiązków, wiążących się z użytkowaniem głównym lasu i obrotem surowca drzewnego;

6) w regulaminie organizacyjnym regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych należy ustalić następujący sposób wypełniania obowiązków przez stanowisko pracy brakarza regionalnego:

a) podstawą działania stanowiska pracy brakarza regionalnego powinien być roczny plan pracy, zatwierdzany decyzją zarządczą dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych,

b) głównymi formami działania stanowiska pracy brakarza regionalnego powinny być:

- kameralne prace analityczne wykonywane w ramach kontrolingu z wykorzystaniem wiedzy dostępnej w bazie danych Systemu Informatycznego Lasów Państwowych, zmierzające do generowania różnych raportów kontrolingowych, wskazujących na prawdopodobne nieprawidłowości w użytkowaniu głównym lasu, wymagające odpowiednio doradztwa, instruktażu lub kontroli funkcjonalnej,

- wideokonferencyjne spotkania osób pełniących funkcje brakarza regionalnego z pracownikami wybranych nadleśnictw dla udzielania porad i instruktażu na odległość,

- wyjazdy delegacyjne osób pełniących funkcje brakarza regionalnego na teren obwodu nadzoru brakarskiego w celu udzielenia in situ porad, instruktażu lub przeprowadzenia kontroli funkcjonalnej,

- wideokonferencyjny lub bezpośredni udział osób pełniących funkcje brakarza regionalnego w naradach gospodarczych i spotkaniach operacyjnych o tematyce dotyczącej użytkowania głównego lasu,

- prace kameralne polegające w szczególności na projektowaniu decyzji zarządczych dyrektora regionalnego Lasów Państwowych.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

RAMOWE WYTYCZNE

dotyczące kursów brakarskich

A. 

Uwagi wstępne

1. Ustala się, że stały element szkoleń pracowniczych prowadzonych w Lasach Państwowych stanowią kursy brakarskie - z następującą ich funkcją celu:

1) utworzenie w Lasach Państwowych i utrzymywanie odpowiednio licznej oraz w należytej strukturze quasi-służby brakarskiej, obejmującej stanowiska pracy w nadleśnictwach, zakładach Lasów Państwowych, regionalnych dyrekcjach Lasów Państwowych oraz w Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych, zajmowane przez pracowników legitymujących się oznaczonymi co do klasy brakarskiej:

a) umiejętnościami w zakresie ustalania wad surowca drzewnego, jego najbardziej racjonalnej klasyfikacji sortymentowej, konserwacji oraz prawidłowej, uwzględniającej wymogi ergonomii i bhp, koncentracji sztuk drewna w mygły, stosy i inne formy grupowania,

b) wiedzą o:

- systemach klasyfikacyjnych surowca drzewnego,

- normach oraz warunkach technicznych odnoszących się do surowca drzewnego,

- zasadach, technikach i technologiach dotyczącą użytkowania głównego lasu,

- systemie sprzedaży drewna w Lasach Państwowych,

- innej wiedzy fachowej, związanej z użytkowaniem głównym lasu i obrotem drewna;

2) systematyczne doskonalenie zasobów pracy pod względem umiejętności i wiedzy, o których mowa w pkt 1 lit. a oraz b.

B. 

Klasy brakarskie

2. Ustala się cztery klasy brakarskie stanowiące o profesjonalności pracownika z punktu widzenia posiadanych umiejętności i wiedzy, o których mowa w ust. 1 pkt 1 (tj. z punktu widzenia umiejętności brakarskich):

1) klasę instruktorską,

2) I klasę brakarską,

3) II klasę brakarską,

4) III klasę brakarską (najniższą).

3. Z zastrzeżeniem ust. 4 i 5 - uprawnienie do legitymowania się w Lasach Państwowych umiejętnościami brakarskimi o określonej klasie brakarskiej nabywa się w następstwie odbycia z wynikiem pozytywnym kursu brakarskiego (tj. nie tylko po zaliczeniu kursu brakarskiego w wyniku egzaminu, lecz również po uzyskaniu przez kursanta wymaganej dla danej klasy brakarskiej liczby punktów z zajęć praktycznych i teoretycznych, określonych w regulaminie kursu), przy czym obowiązuje reguła, zgodnie z którą:

1) pracownik, rozpoczynający nabywanie umiejętności brakarskich, po odbyciu z wynikiem pozytywnym kursu brakarskiego uzyskuje uprawnienie do legitymowania się umiejętnościami, określanymi jako umiejętności III klasy brakarskiej;

2) pracownik legitymujący się umiejętnościami brakarskimi danej klasy brakarskiej może nabyć uprawnienie do legitymowania się umiejętnościami tylko o jedną klasę brakarską wyższymi - i to po:

a) co najmniej dwuletnim okresie funkcjonowania z wykorzystaniem umiejętności brakarskich danej (niższej) klasy brakarskiej,

b) uzyskaniu od pracodawcy rekomendacji co do zasadności podniesienia swoich umiejętności brakarskich,

c) odbyciu z wynikiem pozytywnym kursu brakarskiego uprawniającego do legitymowania się umiejętnościami brakarskimi o wyższej klasie brakarskiej w stosunku do umiejętności aktualnie posiadanych.

4. Niezależenie od postanowień ust. 3 pkt 2 lit. a-c, nabycie uprawnień do legitymowania się umiejętnościami brakarskimi klasy instruktorskiej wymaga:

1) wykazania, że pracownik zabiegający o nabycie prawa do legitymowania się umiejętnościami brakarskimi klasy instruktorskiej (kandydat) samodzielnie prowadził zajęcia (polegające np. na samodzielnym dokonywaniu instruktażu dla kursantów) w ramach co najmniej dwóch kursów brakarskich (co powinno nastąpić poprzez przedłożenie potwierdzonego za zgodność z oryginałem odpisu lub kopii dokumentacji zawierającej program kursów oraz listy osób prowadzących zajęcie w ich trakcie);

2) przedłożenia opinii kierownika wyżej wymienionych kursów zawierającej pozytywną ocenę kandydata jako prowadzącego zajęcia dla kursantów (a w przypadku, gdy kandydat sam wypełniał funkcję kierownika kursu brakarskiego - pozytywną opinię osoby legitymującej się umiejętnościami brakarskimi klasy instruktorskiej zasiadającej w komisji egzaminacyjnej w ramach danego kursu brakarskiego).

5. Z posiadaniem uprawnień do legitymowania się umiejętnościami brakarskimi stopnia pierwszego wiąże się prawo do prowadzenia samodzielnie zajęć (w tym prawo do samodzielnego prowadzenia instruktażu) w ramach kursów brakarskich dla kursantów ubiegających się o uzyskanie prawa do legitymowania się umiejętnościami brakarskimi II lub III klasy brakarskiej.

6. Z posiadaniem uprawnień do legitymowania się umiejętnościami brakarskimi klasy instruktorskiej wiąże się prawo do prowadzenia samodzielnie zajęć (w tym prawo do samodzielnego prowadzenia instruktażu) w ramach kursów brakarskich dla kursantów ubiegających się o uzyskanie prawa do legitymowania się umiejętnościami brakarskimi wszystkich klas brakarskich.

C. 

Sposób prowadzenia kursów brakarskich

7. Komórka organizacyjna Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych właściwa w sprawach użytkowania lasu we współpracy z komórką organizacyjną Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych właściwą ds. pracowniczych oraz Ośrodkiem Rozwojowo-Wdrożeniowym Lasów Państwowych w Bedoniu, korzystając z doradztwa pracowników zaliczanych do quasi-służby brakarskiej, przygotowuje oraz systematycznie doskonali projekty regulaminów organizacyjnych kursów brakarskich - odrębnie dla kursantów mających podlegać szkoleniu w celu uzyskania przez nich prawa do legitymowania się umiejętnościami brakarskimi klasy instruktorskiej i I klasy brakarskiej oraz II klasy brakarskiej i III klasy brakarskiej. Projekty regulaminów, o których mowa w zdaniu poprzedzającym, powinny:

1) przewidywać minimum 70 godzin zajęć z podziałem na zajęcia teoretyczne i praktyczne (z zastrzeżeniem, że zajęcia praktyczne w trakcie kursów brakarskich skutkujących nadawaniem uprawnień do legitymowania się umiejętnościami brakarskimi klasy instruktorskiej oraz I klasy brakarskiej mogą prowadzić wyłącznie czynne zawodowo osoby legitymowane umiejętnościami brakarskimi klasy instruktorskiej);

2) ustalać:

a) szczegółową formę prowadzenia kursu,

b) prawa i obowiązki kursantów,

c) prawa i obowiązki jednostki organizacyjnej prowadzącej kurs,

d) szczegółowe warunki ukończenia kursu, w tym zwłaszcza obowiązek poddania się kursantów egzaminowi,

e) sposób wyłaniania komisji egzaminacyjnej oraz scenariusz ww. egzaminu (z zastrzeżeniem, że funkcję przewodniczącego komisji egzaminacyjnej może pełnić wyłącznie czynna zawodowo osoba legitymująca się umiejętnościami brakarskimi klasy instruktorskiej),

f) wzór zaświadczenia potwierdzającego nabycie przez kursanta uprawnień do legitymowania się umiejętnościami brakarskimi danej klasy brakarskiej,

g) obieg zaświadczenia, o którym mowa w lit. f.

8. Projekty regulaminów, o których mowa w ust. 7, zatwierdza w drodze decyzji zarządczej Dyrektor Generalny Lasów Państwowych. Regulaminy kursów brakarskich obowiązujące w dacie wejścia w życie zarządzenia, którego częścią składową jest niniejszy załącznik, zachowują moc do czasu zastąpienia regulaminami, o których mowa w zadaniu poprzedzającym - w takim zakresie, w jakim nie są sprzeczne z tymże zarządzeniem.

9. Obowiązek planowania, organizowania i przeprowadzania kursów brakarskich na podstawie ww. regulaminów organizacyjnych, każdorazowo konkretyzowanych w programie kursu, spoczywa na regionalnych dyrekcjach Lasów Państwowych oraz na Ośrodku Rozwojowo-Wdrożeniowym Lasów Państwowych w Bedoniu.

10. Regionalne dyrekcje Lasów Państwowych planują, organizują i przeprowadzają kursy brakarskie uprawniające przeszkolonych do legitymowania się umiejętnościami brakarskimi II i III klasy brakarskiej. Dyrektorzy regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych mogą zlecić usługę zorganizowania i przeprowadzenia kursów brakarskich, o których mowa w zdaniu poprzedzającym, Ośrodkowi Rozwojowo-Wdrożeniowemu Lasów Państwowych.

11. Z zastrzeżeniem ust. 10, Ośrodek Rozwojowo-Wdrożeniowy Lasów Państwowych w Bedoniu, działając na zlecenie, z upoważnienia i pod nadzorem Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych, planuje, organizuje i przeprowadza kursy brakarskie uprawniające przeszkolonych do legitymowania się umiejętnościami brakarskimi I klasy brakarskiej i klasy instruktorskiej.

12. Dyrektorzy regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych raz do roku, w ramach planowania finansowo-gospodarczego, przedstawiają Dyrektorowi Generalnemu Lasów Państwowych umotywowany wniosek co do potrzeb w zakresie skierowania pracowników nadleśnictw, zakładów o zasięgu regionalnym oraz biur regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych na kursy brakarskie. Wzór wniosku w trybie operacyjnym ustala kierownik komórki organizacyjnej Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych właściwej ds. użytkowania głównego lasu.

13. Kierownik komórki organizacyjnej Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych właściwej ds. użytkowania głównego lasu, współpracując z komórką organizacyjną Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych właściwą w sprawach pracowniczych, opracowuje i przedkłada Dyrektorowi Generalnemu Lasów Państwowych projekt decyzji zarządczej zatwierdzającej wnioski, o których mowa w ust. 12, oraz ustalającej pracowników Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych oraz zakładów LP do skierowania w danym roku na kursy brakarskie.

14. Osoby, będące pracownikami jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych, prowadzą zajęcia teoretyczne i praktyczne w trakcie kursów brakarskich w ramach swoich obowiązków służbowych, w tym, w razie takiej potrzeby, na podstawie poleceń wyjazdu służbowego.

1 Art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (tj. Dz. U. z 2017 r. poz. 788) stanowi, że "Lasami Państwowymi kieruje Dyrektor Generalny przy pomocy dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych".
2 Statut Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe został nadany zarządzeniem nr 50 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 18 maja 1994 r.; w § 6 Statut stanowi, że w wykonaniu zadań określonych przez ustawę (o lasach) oraz przez przepisy wykonawcze do ustawy, a także innych przepisów prawnych, Dyrektor Generalny wydaje zarządzenia i decyzje obowiązujące w Lasach Państwowych.
3 Art. 33 ust. 3 pkt 1a ustawy o lasach stanowi, że Dyrektor Generalny Lasów Państwowych inicjuje, koordynuje oraz nadzoruje działalność dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych oraz kierowników innych jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych o zasięgu krajowym.
4 § 8 ust. 1 pkt 2 Statutu stanowi, że Dyrektor Generalny Lasów Państwowych ustala ramowy regulamin organizacyjny jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych z wyłączeniem zakładów.
5 § ust. 1 pkt. 3 Statutu stanowi, że Dyrektor Generalny Lasów Państwowych kształtuje strukturę zatrudnienia w Lasach Państwowych.
6 § 8 ust. 1 pkt 4 Statutu stanowi, że Dyrektor Generalny Lasów Państwowych ustala zasady sporządzania i realizacji planów gospodarczo-finansowych Lasów Państwowych.
7 § 8 ust. 1 pkt 5 Statutu stanowi, że Dyrektor Generalny Lasów Państwowych ustala system sprzedaży przez Lasy Państwowe drewna i innych produktów i usług.
8 § 8 ust. 2 pkt 6 Statutu stanowi, że Dyrektor Generalny Lasów Państwowych inicjuje i koordynuje działania w zakresie podwyższania kwalifikacji pracowników Lasów Państwowych.
9 § 8 ust. 2 pkt 7 Statutu stanowi, że Dyrektor Generalny Lasów Państwowych prowadzi działania zmierzające do stałego podnoszenia bezpieczeństwa i higieny pracy w Lasów Państwowych.