Sprawozdanie z działalności Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej za 2013 r. w obszarze Meteorologicznej Osłony Lotnictwa Cywilnego.
Dz.Urz.ULC.2014.34
Akt nienormatywnyOGŁOSZENIE Nr 13
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 27 maja 2014 r.
w sprawie sprawozdania z działalności Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej za 2013 r. w obszarze Meteorologicznej Osłony Lotnictwa Cywilnego
ZAŁĄCZNIK
Sprawozdanie z działalności w obszarze
Sprawozdanie z działalności w obszarze
Meteorologicznej Osłony Lotnictwa Cywilnego (MOLC)
w 2013 r.
Warszawa, marzec 2014 r.
Spis treści
I. WSTĘP
II. Ocena poziomu skuteczności działania dostarczonych służb żeglugi powietrznej oraz informacje na temat skuteczności działania instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej
III. Rozbieżności z docelowymi poziomami i wskazanie środków służących usunięciu luk
IV. Zmiany w operacjach i infrastrukturze
V. Informacje dotyczące formalnego procesu konsultacji z użytkownikami
VI. Informacje na temat polityki kadrowej
VII. Załączniki
Załącznik Nr 1 Zestawienie danych dotyczących sprawdzalności produktów obszaru MOLC w roku 2013.
Załącznik Nr 2 Realizacja Planu szkoleń dla pracowników biur prognoz i Lotniskowych Stacji Meteorologicznych w roku 2013
I.
WSTĘP
WSTĘP
Zgodnie z wymaganiami pkt 9 lit. e) załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1035/2011 oraz bez uszczerbku dla artykułu 12 rozporządzenia (WE) nr 549/2004, wyniki finansowe Instytutu zostaną opublikowane zgodnie z wymaganiami. Dlatego w poniższym sprawozdaniu nie będą omawiane.
Biorąc pod uwagę wymagania dotyczące sprawozdawczości instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej, zamieszczone w pkt 9 załącznika 1 do rozporządzenia (WE) 1035/2011, sprawozdanie z działalności w obszarze MOLC przedstawia się następująco.
II.
Ocena poziomu skuteczności działania dostarczonych służb żeglugi powietrznej oraz informacje na temat skuteczności działania instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej
Ocena poziomu skuteczności działania dostarczonych służb żeglugi powietrznej oraz informacje na temat skuteczności działania instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej
Poniżej zamieszczono tabele i informacje wskazujące, iż Instytut osiągnął cel główny założony w Krajowym Planie Skuteczności Działania w zakresie efektywności kosztowej dla 11 lotnisk.
Opłaty trasowe - 2013 r.
IMGW - ER | Waluta | 2013 Plan | 2013 Wykonanie |
ustalone koszty w wartościach nominalnych | |||
Personel | 000 PLN | 5.617 | 5.175 |
Koszty operacyjne | 000 PLN | 11.861 | 12.057 |
Amortyzacja | 000 PLN | 780 | 58 |
Koszt kapitału | 000 PLN | 525 | 57 |
Koszty wyjątkowe | 000 PLN | ||
Koszty całkowite ER | 000 PLN | 18.783 | 17.347 |
% n/(n-1) | -7,64% | ||
ustalone koszty w wartościach realnych 2009 | |||
Personel | 000 PLN | 4.978 | 4.580 |
Koszty operacyjne | 000 PLN | 10.511 | 10.670 |
Amortyzacja | 000 PLN | 691 | 52 |
Koszt kapitału | 000 PLN | 466 | 51 |
Koszty wyjątkowe | 000 PLN | ||
Koszty całkowite ER | 000 PLN | 16.646 | 15.352 |
% n/(n-1) | -7,77% |
Założony plan kosztów Instytutu dla opłat trasowych w 2013 r. wynosił 18.783 tys. PLN. Uwzględniał on parametr efektywności kosztowej na poziomie 3,5 % wymagany w KPSD. Wykonanie kosztów dla 11 lotnisk wyniosło 17.347 tys. PLN, co oznacza przekroczenie założonego wcześniej parametru o kolejne 7,64 %.
Opłaty terminalowe - 2013 r.
IMGW - TNC | Waluta | 2013 Plan | 2013 Wykonanie |
ustalone koszty w wartościach nominalnych | |||
Personel | 000 PLN | 4.600 | 4.210 |
Koszty operacyjne | 000 PLN | 9.713 | 9.808 |
Amortyzacja | 000 PLN | 639 | 47 |
Koszt kapitału | 000 PLN | 430 | 47 |
Koszty wyjątkowe | 000 PLN | ||
Koszty całkowite TNC | 000 PLN | 15.382 | 14.112 |
% n/(n-1) | -8,26% | ||
ustalone koszty w wartościach realnych 2009 | |||
Personel | 000 PLN | 4.076 | 3.725 |
Koszty operacyjne | 000 PLN | 8.608 | 8.680 |
Amortyzacja | 000 PLN | 566 | 42 |
Koszt kapitału | 000 PLN | 381 | 41 |
Koszty wyjątkowe | 000 PLN | ||
Koszty całkowite TNC | 000 PLN | 13.631 | 12.489 |
% n/(n-1) | -8,38% |
Założony plan kosztów Instytutu dla opłat terminalowych w 2013 r. wynosił 15.382 tys. PLN. Uwzględniał on parametr efektywności kosztowej na poziomie 3,5 % wymagany w KPSD. Wykonanie kosztów dla 11 lotnisk wyniosło 14.112 tys. PLN, co oznacza przekroczenie założonego wcześniej parametru o kolejne 8,26 %.
III.
Rozbieżności z docelowymi poziomami i wskazanie środków służących usunięciu luk
Rozbieżności z docelowymi poziomami i wskazanie środków służących usunięciu luk
W grudniu 2013 IMGW - PIB ogłosił przetarg publiczny na realizację inwestycji AWOS. Zgodnie z przyjętym harmonogramem w roku 2014 powinny zostać zakupione, zainstalowane i oddane do eksploatacji operacyjnej systemy na co najmniej dwóch lotniskach. Uruchomienie pierwszych systemów jeszcze w 2014 pozwoli tym samym na zmniejszenie powstałej luki. Pozostałe niewykorzystane kwoty zostaną odjęte z odpowiednich kosztów w drugim okresie referencyjnym (RP2), celem uniknięcia podwójnego naliczania tych samych kosztów przewoźnikom.
IV.
Zmiany w operacjach i infrastrukturze
Zmiany w operacjach i infrastrukturze
V.
Informacje dotyczące formalnego procesu konsultacji z użytkownikami
Informacje dotyczące formalnego procesu konsultacji z użytkownikami
1. W okresie od maja do połowy lipca 2013 trwały rozmowy z przedstawicielami MPL Warszawa - Modlin dotyczące wznowienia osłony meteorologicznej na lotnisku w Modlinie. Ostatecznie, po długich i trudnych negocjacjach strony osiągnęły porozumienie i IMGW - PIB podjął osłonę meteorologiczną lotnictwa cywilnego od dnia 1 lipca 2014.
2. We wrześniu 2013 rozpoczęto konsultacje z przedstawicielami 9 lotnisk (bez EPWA, EPZG, EPMO i EPLB) dotyczące zakupu i instalacji przez IMGW- PIB na lotniskach nowych systemów AWOS. Negocjacje trwały do grudnia 2013 i w ich rezultacie Instytut podpisał stosowne umowy z 7 portami na instalację systemu AWOS.
3. W październiku 2013 podpisano porozumienie z portalem "dlapilota.pl" dotyczące współpracy w propagowaniu kultury i wiedzy meteorologicznej. Porozumienie zakłada miedzy innymi, że niektóre z produktów opracowywanych przez IMGW - PIB na potrzeby GA będą udostępniana na stronach portalu.
4. Pod koniec roku, w trakcie kolejnego szkolenia dla użytkowników przestrzeni powietrznej, w dniu 23 listopada, doszło do spotkania Operacyjnego Szefa MOLC z Wiceprezesem Aeroklubu Polskiego. W trakcie dyskusji strony szukały możliwości wspólnych działań, które zwiększą bezpieczeństwo wykonywania operacji lotniczych przez lotnictwo ogólnego przeznaczenia (General Aviation).
5. W październiku 2013 odbyło się również spotkanie konsultacyjne z przewoźnikami lotniczymi. Do przedstawionej przez IMGW informacji przewoźnicy nie mieli zastrzeżeń, jedynie kwestia inwestycji AWOS została wskazana jako wymagająca intensywnych działań.
Przez cały rok 2013 utrzymywane były kontakty robocze z PAŻP i ULC. uzgodniono operacyjne drogi konsultowania dokumentów i decyzji związanych z osłoną meteorologiczną. Pozwoliło to na usprawnienie i przyspieszenie działania obszaru MOLC.
VI.
Informacje na temat polityki kadrowej
Informacje na temat polityki kadrowej
Do pracy w Ośrodku Głównym w pionie technicznym PSHM przyjęto jednego nowego pracownika, dedykowanego do organizacji i przeprowadzenia inwestycji AWOS. Podjęto również decyzję o powstrzymaniu się z dalszym zatrudnianiem nowego personelu, do czasu rozstrzygnięcia przetargu na systemy AWOS..
W obszarze Meteorologicznej Osłony Lotnictwa Cywilnego przykłada się bardzo dużą wagę do ciągłego procesu szkolenia doskonalącego personelu. Plan szkoleń na rok 2013 zakładał zwiększenie (w porównaniu z 2012) ilości i jakości szkoleń. Jako miernik wykonania "Planu szkoleń dla pracowników biur prognoz i Lotniskowych Stacji Meteorologicznych w roku 2013" przyjęto zrealizowanie przynajmniej 75% zaplanowanych szkoleń. W stosunku do roku poprzedniego wskaźnik ten wzrósł o 15 %. Poniesienie wysokości przyjętego miernika uwarunkowana została kilkoma czynnikami mającymi bezpośredni wpływ na realizację planu w roku 2013. Pod uwagę wzięto przede wszystkim:
1. Wprowadzenie w życie nowej koncepcji kierownictwa obszaru, która pozwoliła na realizację szkoleń on-line dla personelu LSM w roku 2013;
2. Stabilizację kadrową na stanowisku Specjalisty ds. Systemu Zarządzania Jakością w MOLC, która spowodowała, iż realizacja szkoleń prowadzonych przez Specjalistę w roku 2013 była możliwa;
3. Stabilizację kadrową na stanowisku Inspektora Lotniskowych Stacji Meteorologicznych. Inspektorzy LSM w pełni zrealizowali zaakceptowany plan szkoleń na rok 2013.
W roku 2013 kierownicy biur prognoz i lotniskowych stacji meteorologicznych zaplanowali łącznie 348 szkoleń wewnętrznych dla personelu operacyjnego. W rzeczywistości zrealizowano 294 pozycje. Plan szkoleń został zrealizowany w 84 %, tym samym osiągnięto założoną wysokość miernika jego realizacji.
W roku 2013 przeprowadzono również, po raz pierwszy w historii Instytutu, szkolenie dla obserwatorów stacji wojskowych, którego celem było dostosowanie wymagań Wojskowej Służby Hydrologiczno - Meteorologicznej do standardów ICAO.
VII.
Załączniki
Załączniki
STYCZEŃ | LUTY | MARZEC | |||||||||||
Lotnisko | TAF | ostrzeżenia lotniskowe | TREND | TAF | ostrzeżenia lotniskowe | TREND | TAF | ostrzeżenia lotniskowe | TREND | ||||
EPBY | 76 | 100 | 84 | 98 | 85 | 80 | |||||||
EPGD | 78 | 97 | 81 | 96 | 72 | 100 | |||||||
EPKK | 83 | 97 | 81 | 100 | 84 | 100 | |||||||
EPKT | 83 | 98 | 84 | 100 | 86 | 100 | |||||||
EPLL | 80 | 98 | 84 | 96 | 80 | 100 | |||||||
EPPO | 81 | 98 | 84 | 100 | 86 | 100 | |||||||
EPRZ | 81 | 100 | 85 | 100 | 83 | 100 | |||||||
EPSC | 83 | 100 | 82 | 100 | 84 | 100 | |||||||
EPWA | 81 | 97 | 87 | 84 | 100 | 90 | 75 | 100 | 90 | ||||
EPWR | 81 | 97 | 83 | 100 | 84 | 100 | |||||||
EPZG | 81 | 100 | 84 | 100 | 83 | 100 | |||||||
EPLB | 83 | 97 | 82 | 100 | 85 | 100 | |||||||
EPMO | |||||||||||||
KWIECIEŃ | MAJ | CZERWIEC | |||||||||||
Lotnisko | TAF | ostrzeżenia lotniskowe | TREND | TAF | ostrzeżenia lotniskowe | TREND | TAF | ostrzeżenia lotniskowe | TREND | ||||
EPBY | 84 | 100 | 78 | 100 | 87 | 100 | |||||||
EPGD | 82 | 100 | 77 | 100 | 78 | 100 | |||||||
EPKK | 83 | 100 | 81 | 97 | 79 | 100 | |||||||
EPKT | 85 | 100 | 85 | 100 | 79 | 100 | |||||||
EPLL | 80 | 97 | 84 | 100 | 82 | 100 | |||||||
EPPO | 83 | 100 | 78 | 100 | 87 | 88 | |||||||
EPRZ | 84 | 100 | 85 | 100 | 80 | 100 | |||||||
EPSC | 81 | 100 | 76 | 100 | 82 | 95 | |||||||
EPWA | 84 | 97 | 90 | 84 | 100 | 92 | 79 | 100 | 89 | ||||
EPWR | 83 | 100 | 82 | 100 | 85 | 100 | |||||||
EPZG | 82 | 100 | 78 | 91 | 83 | 96 | |||||||
EPLB | 82 | 100 | 89 | 100 | 78 | 100 | |||||||
EPMO | |||||||||||||
LIPIEC | SIERPIEŃ | WRZESIEŃ | |||||||||||
Lotnisko | TAF | ostrzeżenia lotniskowe | TREND | TAF | ostrzeżenia lotniskowe | TREND | TAF | ostrzeżenia lotniskowe | TREND | ||||
EPBY | 75 | 96 | 74 | 100 | 80 | 100 | |||||||
EPGD | 77 | 96 | 80 | 100 | 79 | 100 | |||||||
EPKK | 73 | 86 | 82 | 100 | 75 | 100 | |||||||
EPKT | 80 | 100 | 86 | 100 | 80 | 100 | |||||||
EPLL | 80 | 100 | 80 | 100 | 79 | 100 | |||||||
EPPO | 77 | 100 | 74 | 100 | 80 | 100 | |||||||
EPRZ | 84 | 100 | 85 | 78 | 80 | 100 | |||||||
EPSC | 78 | 100 | 80 | 100 | 80 | 100 | |||||||
EPWA | 83 | 94 | 90 | 86 | 100 | 89 | 79 | 98 | 85 | ||||
EPWR | 77 | 100 | 81 | 100 | 81 | 100 | |||||||
EPZG | 70 | 100 | 76 | 100 | 79 | 95 | |||||||
EPLB | 84 | 93 | 84 | 100 | 80 | 100 | |||||||
EPMO | 77 | 80 | 100 | 100 | |||||||||
PAŹDZIERNIK | LISTOPAD | GRUDZIEŃ | |||||||||||
Lotnisko | TAF | ostrzeżenia lotniskowe | TREND | TAF | ostrzeżenia lotniskowe | TREND | TAF | ostrzeżenia lotniskowe | TREND | ||||
EPBY | 83 | 100 | 81 | 97 | 87 | 98 | |||||||
EPGD | 80 | 100 | 75 | 97 | 81 | 96 | |||||||
EPKK | 85 | 100 | 79 | 96 | 83 | 100 | |||||||
EPKT | 86 | 100 | 83 | 100 | 83 | 100 | |||||||
EPLL | 81 | 100 | 79 | 100 | 87 | 94 | |||||||
EPPO | 83 | 100 | 85 | 95 | 87 | 93 | |||||||
EPRZ | 83 | 100 | 80 | 100 | 84 | 100 | |||||||
EPSC | 80 | 97 | 83 | 98 | 83 | 98 | |||||||
EPWA | 83 | 98 | 89 | 80 | 100 | 88 | 85 | 94 | 89 | ||||
EPWR | 81 | 100 | 81 | 92 | 85 | 100 | |||||||
EPZG | 79 | 100 | 81 | 100 | 87 | 97 | |||||||
EPLB | 89 | 70 | 87 | 100 | 90 | 94 | |||||||
EPMO | 84 | 91 | 83 | 96 | 87 | 93 |
Załącznik nr 2 Realizacja Planu szkoleń dla pracowników biur prognoz i Lotniskowych Stacji Meteorologicznych w roku 2013
Nazwa komórki | Okres szkolenia | ilość szkoleń zaplanowanych | Ilość szkoleń zrealizowanych | uwagi | Zrealizowano w % | ||
MBN | I 2013 | 10 | 8 | 1 szkolenie przeniesiono na II kwartał, 1 na IV kwartał. | |||
I/II 2013 | 2 | 1 | 1 szkolenie nie doszło do skutku | ||||
II 2013 | 7 | 7 | |||||
III 2013 | 5 | 3 | 2 szkolenia przeniesiono na IV kwartał | ||||
IV 2013 | 6 | 9 | |||||
Suma: | 30 | 28 | 93% | ||||
CBPM | I 2013 | 13 | 11 | 1 szkolenie przeniesiono na II kwartał, 1 na IV kwartał; 1 szkolenie nie odbyło się. Odbyło się 1 szkolenie zaplanowane w IV kwartale | |||
II 2013 | 14 | 13 | 1 szkolenie nie odbyło się | ||||
III 2013 | 10 | 10 | |||||
IV 2013 | 14 | 14 | |||||
Suma: | 51 | 48 | 94% | ||||
BPWR | I 2013 | 6 | 3 | 2 szkolenie przeniesiono na III kwartał; 1 szkolenie przeniesiono na IV kwartał | |||
II 2013 | 5 | 5 | |||||
III 2013 | 5 | 7 | |||||
IV 2013 | 5 | 5 | BPM nie wzięto udziału w 1 ze szkoleń; Odbyło się 1 szkolenie z I kwartału | ||||
Suma: | 21 | 20 | 95% | ||||
EPWA | I 2013 | 5 | 3 | 2 szkolenia nie odbyły się; 1 przeniesiono na IV kwartał; odbyło się 1 szkolenie z II kwartału | |||
II 2013 | 7 | 5 | 1 szkolenie przeniesiono na I kwartał; 1 na IV kwartał | ||||
III 2013 | 5 | 3 | 1 szkolenie nie odbyło się; 1 szkolenie nie odbyło się | ||||
IV 2013 | 6 | 8 | Odbyły się szkolenia przeniesione z kwartału I II | ||||
Suma: | 23 | 19 | 83% | ||||
EPKK | I 2013 | 7 | 6 | 1 szkolenie nie odbyło się; 1 przeniesiono na IV kwartał; odbyło się 1 szkolenie zaplanowane na II kwartał | |||
II 2013 | 6 | 3 | 1 szkolenie przeniesiono na I kwartał; LSM nie wziął udziału w 2 szkoleniach | ||||
III 2013 | 4 | 4 | |||||
IV 2013 | 8 | 8 | LSM nie wziął udziału w 1 szkoleniu, odbyło się 1 szkolenie zaplanowane w I kwartale | ||||
Suma: | 25 | 21 | 84% | ||||
EPGD | I 2013 | 4 | 3 | LSM nie wziął udziału w 1 szkoleniu; 1 szkolenie przeniesiono na IV kwartał; odbyło się 1 szkolenie zaplanowane w II kwartale | |||
II 2013 | 7 | 4 | LSM nie brał udziału w 2 szkoleniach: 1 szkolenie przeniesiono na I kwartał | ||||
III 2013 | 2 | 2 | |||||
IV 2013 | 6 | 6 | |||||
Suma: | 19 | 15 | 79% | ||||
EPWR | I 2013 | 7 | 4 | 2 szkolenie nie odbyły się; w 1 szkolenie LSM nie wziął udziału; 1 szkolenie zostało przeniesione na IV kwartał; odbyło się 1 szkolenie zaplanowane w II kwartale | |||
II 2013 | 6 | 4 | 1 szkolenie odbyło się w I kwartale; 1 szkolenie nie odbyło się | ||||
III 2013 | 5 | 4 | 1 jedno szkolenie przeniesiono na rok 2014 | ||||
IV 2013 | 7 | 6 | LSM nie wziął udziału w 1 szkoleniu | ||||
Suma: | 25 | 18 | 72% | ||||
EPLL | I 2013 | 7 | 4 | 2 szkolenia nie odbyły się; w 1 LSM nie wziął udziału | |||
II 2013 | 7 | 6 | 1 szkolenie nie odbyło się | ||||
III 2013 | 3 | 3 | |||||
IV 2013 | 6 | 6 | |||||
Suma: | 23 | 19 | 83% | ||||
EPKT | I 2013 | 4 | 3 | 1 szkolenie nie odbyło się; w 1 szkoleniu LSM nie wziął udziału; odbyło się 1 szkolenie z II kwartału | |||
II 2013 | 5 | 5 | 1 szkolenie odbyło się w I kwartale; odbyło się jedno szkolenie z IV kwartału | ||||
III 2013 | 3 | 3 | |||||
IV 2013 | 7 | 5 | LSM nie wziął udziału w 1 szkoleniu; 1 szkolenie odbyło się w II kwartale | ||||
Suma: | 19 | 16 | 84% | ||||
EPBY | I 2013 | 3 | 2 | 1 nie odbyło się; w 1 szkoleniu LSM nie wziął udziału; odbyło się 1 szkolenie z II kwartału | |||
II 2013 | 5 | 4 | 1 szkolenie odbyło się w I kwartale | ||||
III 2013 | 2 | 2 | |||||
IV 2013 | 6 | 4 | 1 szkolenie nie odbyło się; w 1 szkoleniu LSM nie wziął działu | ||||
Suma: | 16 | 12 | 75% | ||||
EPRZ | I 2013 | 5 | 3 | W 1 szkoleniu LSM nie wziął udziału; 1 szkolenie nie odbyło się; 1 szkolenie przeniesiono na III kwartał; odbyło się 1 szkolenie z II kwartału | |||
II 2013 | 5 | 2 | 1 szkolenie odbyło się w I kwartale; w 2 szkoleniach LSM nie uczestniczył | ||||
III 2013 | 4 | 6 | Odbyły się 2 szkolenia z I i z IV kwartału | ||||
IV 2013 | 7 | 6 | 1 szkolenie odbyło się w III kwartale | ||||
Suma: | 21 | 17 | 81% | ||||
EPPO | I 2013 | 5 | 3 | 1 szkolenie nie odbyło się; 1 przeniesiono na IV kwartał; w 1 LSM nie wziął udziału; odbyło się 1 szkolenie z II kwartału | |||
II 2013 | 6 | 5 | 1 szkolenie odbyło się w I kwartale | ||||
III 2013 | 3 | 3 | |||||
IV 2013 | 7 | 6 | LSM nie wziął udziału w 1 szkoleniu | ||||
Suma: | 21 | 17 | 81% | ||||
EPSC | I 2013 | 5 | 4 | 1 szkolenie nie dobyło się; w 1 LSM nie wziął udziału; odbyło się 1 szkolenie z II kwartału | |||
II 2013 | 5 | 4 | 1 szkolenie odbyło się w I kwartale | ||||
III 2013 | 3 | 3 | |||||
IV 2013 | 6 | 5 | LSM nie wziął udziału w 1 szkoleniu | ||||
Suma: | 19 | 15 | 79% | ||||
EPZG | I 2013 | 8 | 7 | 1 szkolenie nie odbyło się; w 1 LSM nie wziął udziału; odbyło się szkolenie z II kwartału | |||
II 2013 | 9 | 6 | 1 szkolenie nie odbyło się; 1 szkolenie przeniesiono na I kwartał; w 1 szkoleniu LSM nie uczestniczył | ||||
III 2013 | 5 | 4 | 1 szkolenie przeniesiono na 2014 r. | ||||
IV 2013 | 10 | 9 | LSM nie wziął udziału w 1 szkoleniu | ||||
Suma: | 32 | 26 | 81% | ||||
DO MOLC | 2013 | 3 | 2 | 1 szkolenie przeniesiono na 2014 r. | |||
Suma: | 3 | 2 | 67% |