Sprawozdanie z działalności Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej za 2013 r. w obszarze Meteorologicznej Osłony Lotnictwa Cywilnego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2014.34

Akt nienormatywny
Wersja od: 30 maja 2014 r.

OGŁOSZENIE Nr 13
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 27 maja 2014 r.
w sprawie sprawozdania z działalności Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej za 2013 r. w obszarze Meteorologicznej Osłony Lotnictwa Cywilnego

Na podstawie art. 128a ust. 2 w związku z art. 23 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2013 r. poz. 1393) ogłasza się sprawozdanie z działalności Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej za 2013 r. w obszarze Meteorologicznej Osłony Lotnictwa Cywilnego, stanowiące załącznik do ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

Sprawozdanie z działalności w obszarze

PAŃSTWOWY INSTYTUT BADAWCZY

grafika

Meteorologicznej Osłony Lotnictwa Cywilnego (MOLC)

w 2013 r.

Warszawa, marzec 2014 r.

Spis treści

I. WSTĘP

II. Ocena poziomu skuteczności działania dostarczonych służb żeglugi powietrznej oraz informacje na temat skuteczności działania instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej

III. Rozbieżności z docelowymi poziomami i wskazanie środków służących usunięciu luk

IV. Zmiany w operacjach i infrastrukturze

V. Informacje dotyczące formalnego procesu konsultacji z użytkownikami

VI. Informacje na temat polityki kadrowej

VII. Załączniki

Załącznik Nr 1 Zestawienie danych dotyczących sprawdzalności produktów obszaru MOLC w roku 2013.

Załącznik Nr 2 Realizacja Planu szkoleń dla pracowników biur prognoz i Lotniskowych Stacji Meteorologicznych w roku 2013

I.

 WSTĘP

Sprawozdanie roczne Meteorologicznej Osłony Lotnictwa Cywilnego, pełnionego przez Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej Państwowy Instytut Badawczy w roku 2013, dotyczy wyników finansowych oraz operacyjnych i wszelkich innych działań i zmian, w szczególności w zakresie bezpieczeństwa.

Zgodnie z wymaganiami pkt 9 lit. e) załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1035/2011 oraz bez uszczerbku dla artykułu 12 rozporządzenia (WE) nr 549/2004, wyniki finansowe Instytutu zostaną opublikowane zgodnie z wymaganiami. Dlatego w poniższym sprawozdaniu nie będą omawiane.

Biorąc pod uwagę wymagania dotyczące sprawozdawczości instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej, zamieszczone w pkt 9 załącznika 1 do rozporządzenia (WE) 1035/2011, sprawozdanie z działalności w obszarze MOLC przedstawia się następująco.

II.

 Ocena poziomu skuteczności działania dostarczonych służb żeglugi powietrznej oraz informacje na temat skuteczności działania instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej

Ocena poziomu skuteczności działania IMGW-PIB w zakresie osłony meteorologicznej lotnictwa cywilnego wynika z analizy efektywności kosztowej tego obszaru. Celem głównym Instytutu w zakresie efektywności kosztowej omawianego obszaru jest wykonanie budżetu, który uwzględnia parametr efektywności kosztowej na poziomie wymaganym w Krajowym Planie Skuteczności Działania, tj. 3,5 %. Instytut na bieżąco monitoruje koszty związane z osłoną meteorologiczną lotnictwa cywilnego, co w pełni umożliwia nam kontrolę realizacji założonego planu, a tym samym osiągnięcie zakładanej efektywności kosztowej. Jednocześnie w roku 2013 trwały konsultacje z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej dotyczące sposobów utrzymania poziomu kosztowego zgodnie z założeniem Krajowego Planu Skuteczności Działania.

Poniżej zamieszczono tabele i informacje wskazujące, iż Instytut osiągnął cel główny założony w Krajowym Planie Skuteczności Działania w zakresie efektywności kosztowej dla 11 lotnisk.

Opłaty trasowe - 2013 r.

IMGW - ERWaluta2013 Plan2013 Wykonanie
ustalone koszty w wartościach nominalnych
Personel000 PLN5.6175.175
Koszty operacyjne000 PLN11.86112.057
Amortyzacja000 PLN78058
Koszt kapitału000 PLN52557
Koszty wyjątkowe000 PLN
Koszty całkowite ER000 PLN18.78317.347
% n/(n-1)-7,64%
ustalone koszty w wartościach realnych 2009
Personel000 PLN4.9784.580
Koszty operacyjne000 PLN10.51110.670
Amortyzacja000 PLN69152
Koszt kapitału000 PLN46651
Koszty wyjątkowe000 PLN
Koszty całkowite ER000 PLN16.64615.352
% n/(n-1)-7,77%

Założony plan kosztów Instytutu dla opłat trasowych w 2013 r. wynosił 18.783 tys. PLN. Uwzględniał on parametr efektywności kosztowej na poziomie 3,5 % wymagany w KPSD. Wykonanie kosztów dla 11 lotnisk wyniosło 17.347 tys. PLN, co oznacza przekroczenie założonego wcześniej parametru o kolejne 7,64 %.

Opłaty terminalowe - 2013 r.

IMGW - TNCWaluta2013 Plan2013 Wykonanie
ustalone koszty w wartościach nominalnych
Personel000 PLN4.6004.210
Koszty operacyjne000 PLN9.7139.808
Amortyzacja000 PLN63947
Koszt kapitału000 PLN43047
Koszty wyjątkowe000 PLN
Koszty całkowite TNC000 PLN15.38214.112
% n/(n-1)-8,26%
ustalone koszty w wartościach realnych 2009
Personel000 PLN4.0763.725
Koszty operacyjne000 PLN8.6088.680
Amortyzacja000 PLN56642
Koszt kapitału000 PLN38141
Koszty wyjątkowe000 PLN
Koszty całkowite TNC000 PLN13.63112.489
% n/(n-1)-8,38%

Założony plan kosztów Instytutu dla opłat terminalowych w 2013 r. wynosił 15.382 tys. PLN. Uwzględniał on parametr efektywności kosztowej na poziomie 3,5 % wymagany w KPSD. Wykonanie kosztów dla 11 lotnisk wyniosło 14.112 tys. PLN, co oznacza przekroczenie założonego wcześniej parametru o kolejne 8,26 %.

III.

 Rozbieżności z docelowymi poziomami i wskazanie środków służących usunięciu luk

Wyższy poziom realizacji parametru efektywności kosztowej dla 11 lotnisk o 7,64 % dla opłat trasowych oraz o 8,26 % dla opłat terminalowych w 2013 r. spowodowany został, jak wcześniej wspomniano, prawie wyłącznie przesunięciem realizacji inwestycji w systemy AWOS na rok następny. Przełożyło się to na niższe wykonanie kosztów zaplanowanych dla wynagrodzeń, amortyzacji, kosztu kapitału oraz kosztu utrzymania serwisu systemu AWOS.

W grudniu 2013 IMGW - PIB ogłosił przetarg publiczny na realizację inwestycji AWOS. Zgodnie z przyjętym harmonogramem w roku 2014 powinny zostać zakupione, zainstalowane i oddane do eksploatacji operacyjnej systemy na co najmniej dwóch lotniskach. Uruchomienie pierwszych systemów jeszcze w 2014 pozwoli tym samym na zmniejszenie powstałej luki. Pozostałe niewykorzystane kwoty zostaną odjęte z odpowiednich kosztów w drugim okresie referencyjnym (RP2), celem uniknięcia podwójnego naliczania tych samych kosztów przewoźnikom.

IV.

 Zmiany w operacjach i infrastrukturze

Na początku roku 2013 IMGW-PIB podjął działania mające na celu zakup i zainstalowanie systemów AWOS na wszystkich lotniskach komunikacyjnych w Polsce. Niestety, ogłoszony przetarg nie został rozstrzygnięty i postanowiono, że zostanie on ponownie ogłoszony jeszcze w roku 2013. 18 grudnia 2013r. IMGW-PIB ogłosił ponownie postępowanie przetargowe na projekt, dostawę, instalację i uruchomienie operacyjne automatycznych systemów pomiarowych parametrów meteorologicznych AWOS na potrzeby meteorologicznej osłony lotnictwa cywilnego na lotniskach w Katowicach, Krakowie, Wrocławiu, Rzeszowie, Łodzi, Szczecinie i Gdańsku oraz automatycznych systemów stanu nawierzchni drogi startowej Ice-alert dla portów lotniczych w Katowicach, Rzeszowie, Łodzi i Szczecinie, stosownie do umów zawartych pomiędzy IMGW-PIB a Zarządzającymi portami lotniczymi. Należy zwrócić uwagę na fakt, że Instytut rozszerzył swoją propozycję przedstawioną Zarządzającym lotniskami o system informacji o stanie drogi startowej (Ice-alert). To działanie wskazuje na, z jednej strony, dostosowywanie oferty do wymogów współczesnego zarządzania lotniskami, a z drugiej, do składania propozycji Zarządzającym lotniskami, które podniosą bezpieczeństwo wykonywania operacji lotniczych przy jednoczesnym obniżaniu kosztów. Planowany termin rozstrzygnięcia postępowania to koniec marzec - kwiecień 2014 r.

V.

 Informacje dotyczące formalnego procesu konsultacji z użytkownikami

W 2013 r. na wniosek Operacyjnego Szefa MOLC zostały przygotowane i przeprowadzone otwarte szkolenia dla użytkowników przestrzeni powietrznej. Szkolenia odbyły się w dniach: 23 lutego, 9 marca, 23 listopada i 7 grudnia. Głównymi tematami była interpretacja produktów meteorologii lotniczej, map lotniczych oraz informacji pochodzących z modeli numerycznych zamieszczonych na stronie awiacja.imgw.pl. Łącznie, w czterech szkoleniach, wzięło udział 160 osób. Ponadto:

1. W okresie od maja do połowy lipca 2013 trwały rozmowy z przedstawicielami MPL Warszawa - Modlin dotyczące wznowienia osłony meteorologicznej na lotnisku w Modlinie. Ostatecznie, po długich i trudnych negocjacjach strony osiągnęły porozumienie i IMGW - PIB podjął osłonę meteorologiczną lotnictwa cywilnego od dnia 1 lipca 2014.

2. We wrześniu 2013 rozpoczęto konsultacje z przedstawicielami 9 lotnisk (bez EPWA, EPZG, EPMO i EPLB) dotyczące zakupu i instalacji przez IMGW- PIB na lotniskach nowych systemów AWOS. Negocjacje trwały do grudnia 2013 i w ich rezultacie Instytut podpisał stosowne umowy z 7 portami na instalację systemu AWOS.

3. W październiku 2013 podpisano porozumienie z portalem "dlapilota.pl" dotyczące współpracy w propagowaniu kultury i wiedzy meteorologicznej. Porozumienie zakłada miedzy innymi, że niektóre z produktów opracowywanych przez IMGW - PIB na potrzeby GA będą udostępniana na stronach portalu.

4. Pod koniec roku, w trakcie kolejnego szkolenia dla użytkowników przestrzeni powietrznej, w dniu 23 listopada, doszło do spotkania Operacyjnego Szefa MOLC z Wiceprezesem Aeroklubu Polskiego. W trakcie dyskusji strony szukały możliwości wspólnych działań, które zwiększą bezpieczeństwo wykonywania operacji lotniczych przez lotnictwo ogólnego przeznaczenia (General Aviation).

5. W październiku 2013 odbyło się również spotkanie konsultacyjne z przewoźnikami lotniczymi. Do przedstawionej przez IMGW informacji przewoźnicy nie mieli zastrzeżeń, jedynie kwestia inwestycji AWOS została wskazana jako wymagająca intensywnych działań.

Przez cały rok 2013 utrzymywane były kontakty robocze z PAŻP i ULC. uzgodniono operacyjne drogi konsultowania dokumentów i decyzji związanych z osłoną meteorologiczną. Pozwoliło to na usprawnienie i przyspieszenie działania obszaru MOLC.

VI.

 Informacje na temat polityki kadrowej

Sytuacja kadrowa w obszarze MOLC w roku 2013 uległa niewielkiej zmianie. Z dniem 1 czerwca nastąpiła zmiana na stanowisku Operacyjnego Szefa MOLC. Jej konsekwencją jest powrót do wszechstronnych kontaktów z wszystkimi użytkownikami przestrzeni powietrznej i znacznie bardziej aktywne działania Instytutu w tym zakresie.

Do pracy w Ośrodku Głównym w pionie technicznym PSHM przyjęto jednego nowego pracownika, dedykowanego do organizacji i przeprowadzenia inwestycji AWOS. Podjęto również decyzję o powstrzymaniu się z dalszym zatrudnianiem nowego personelu, do czasu rozstrzygnięcia przetargu na systemy AWOS..

W obszarze Meteorologicznej Osłony Lotnictwa Cywilnego przykłada się bardzo dużą wagę do ciągłego procesu szkolenia doskonalącego personelu. Plan szkoleń na rok 2013 zakładał zwiększenie (w porównaniu z 2012) ilości i jakości szkoleń. Jako miernik wykonania "Planu szkoleń dla pracowników biur prognoz i Lotniskowych Stacji Meteorologicznych w roku 2013" przyjęto zrealizowanie przynajmniej 75% zaplanowanych szkoleń. W stosunku do roku poprzedniego wskaźnik ten wzrósł o 15 %. Poniesienie wysokości przyjętego miernika uwarunkowana została kilkoma czynnikami mającymi bezpośredni wpływ na realizację planu w roku 2013. Pod uwagę wzięto przede wszystkim:

1. Wprowadzenie w życie nowej koncepcji kierownictwa obszaru, która pozwoliła na realizację szkoleń on-line dla personelu LSM w roku 2013;

2. Stabilizację kadrową na stanowisku Specjalisty ds. Systemu Zarządzania Jakością w MOLC, która spowodowała, iż realizacja szkoleń prowadzonych przez Specjalistę w roku 2013 była możliwa;

3. Stabilizację kadrową na stanowisku Inspektora Lotniskowych Stacji Meteorologicznych. Inspektorzy LSM w pełni zrealizowali zaakceptowany plan szkoleń na rok 2013.

W roku 2013 kierownicy biur prognoz i lotniskowych stacji meteorologicznych zaplanowali łącznie 348 szkoleń wewnętrznych dla personelu operacyjnego. W rzeczywistości zrealizowano 294 pozycje. Plan szkoleń został zrealizowany w 84 %, tym samym osiągnięto założoną wysokość miernika jego realizacji.

W roku 2013 przeprowadzono również, po raz pierwszy w historii Instytutu, szkolenie dla obserwatorów stacji wojskowych, którego celem było dostosowanie wymagań Wojskowej Służby Hydrologiczno - Meteorologicznej do standardów ICAO.

VII.

 Załączniki

Załącznik Nr 1 Zestawienie danych dotyczących sprawdzalności produktów obszaru MOLC w roku 2013.
STYCZEŃLUTYMARZEC
LotniskoTAFostrzeżenia lotniskoweTRENDTAFostrzeżenia lotniskoweTRENDTAFostrzeżenia lotniskoweTREND
EPBY7610084988580
EPGD7897819672100
EPKK83978110084100
EPKT83988410086100
EPLL8098849680100
EPPO81988410086100
EPRZ811008510083100
EPSC831008210084100
EPWA81978784100907510090
EPWR81978310084100
EPZG811008410083100
EPLB83978210085100
EPMO
KWIECIEŃMAJCZERWIEC
LotniskoTAFostrzeżenia lotniskoweTRENDTAFostrzeżenia lotniskoweTRENDTAFostrzeżenia lotniskoweTREND
EPBY841007810087100
EPGD821007710078100
EPKK83100819779100
EPKT851008510079100
EPLL80978410082100
EPPO83100781008788
EPRZ841008510080100
EPSC81100761008295
EPWA84979084100927910089
EPWR831008210085100
EPZG8210078918396
EPLB821008910078100
EPMO
LIPIECSIERPIEŃWRZESIEŃ
LotniskoTAFostrzeżenia lotniskoweTRENDTAFostrzeżenia lotniskoweTRENDTAFostrzeżenia lotniskoweTREND
EPBY75967410080100
EPGD77968010079100
EPKK73868210075100
EPKT801008610080100
EPLL801008010079100
EPPO771007410080100
EPRZ84100857880100
EPSC781008010080100
EPWA8394908610089799885
EPWR771008110081100
EPZG70100761007995
EPLB84938410080100
EPMO7780100100
PAŹDZIERNIKLISTOPADGRUDZIEŃ
LotniskoTAFostrzeżenia lotniskoweTRENDTAFostrzeżenia lotniskoweTRENDTAFostrzeżenia lotniskoweTREND
EPBY8310081978798
EPGD8010075978196
EPKK85100799683100
EPKT861008310083100
EPLL81100791008794
EPPO83100859587 93
EPRZ831008010084100
EPSC809783988398
EPWA8398898010088859489
EPWR81100819285100
EPZG79100811008797
EPLB8970871009094
EPMO849183968793

Załącznik nr 2 Realizacja Planu szkoleń dla pracowników biur prognoz i Lotniskowych Stacji Meteorologicznych w roku 2013

Nazwa komórkiOkres szkoleniailość szkoleń zaplanowanychIlość szkoleń zrealizowanychuwagiZrealizowano w

%

MBNI 20131081 szkolenie przeniesiono na II kwartał, 1 na IV kwartał.
I/II 2013211 szkolenie nie doszło do skutku
II 201377
III 2013532 szkolenia przeniesiono na IV kwartał
IV 201369
Suma:302893%
CBPMI 201313111 szkolenie przeniesiono na II kwartał, 1 na IV kwartał; 1 szkolenie nie odbyło się. Odbyło się 1 szkolenie zaplanowane w IV kwartale
II 201314131 szkolenie nie odbyło się
III 20131010
IV 20131414
Suma:514894%
BPWRI 2013632 szkolenie przeniesiono na III kwartał; 1 szkolenie przeniesiono na IV kwartał
II 201355
III 201357
IV 201355BPM nie wzięto udziału w 1 ze szkoleń; Odbyło się 1 szkolenie z I kwartału
Suma:212095%
EPWAI 2013532 szkolenia nie odbyły się; 1 przeniesiono na IV kwartał; odbyło się 1 szkolenie z II kwartału
II 2013751 szkolenie przeniesiono na I kwartał; 1 na IV kwartał
III 2013531 szkolenie nie odbyło się; 1 szkolenie nie odbyło się
IV 201368Odbyły się szkolenia przeniesione z kwartału I II
Suma:231983%
EPKKI 2013761 szkolenie nie odbyło się; 1 przeniesiono na IV kwartał; odbyło się 1 szkolenie zaplanowane na II kwartał
II 2013631 szkolenie przeniesiono na I kwartał; LSM nie wziął udziału w 2 szkoleniach
III 201344
IV 201388LSM nie wziął udziału w 1 szkoleniu, odbyło się 1 szkolenie zaplanowane w I kwartale
Suma:252184%
EPGDI 201343LSM nie wziął udziału w 1 szkoleniu; 1 szkolenie przeniesiono na IV kwartał; odbyło się 1 szkolenie zaplanowane w II kwartale
II 201374LSM nie brał udziału w 2 szkoleniach: 1 szkolenie przeniesiono na I kwartał
III 201322
IV 201366
Suma:191579%
EPWRI 2013742 szkolenie nie odbyły się; w 1 szkolenie LSM nie wziął udziału; 1 szkolenie zostało przeniesione na IV kwartał; odbyło się 1 szkolenie zaplanowane w II kwartale
II 2013641 szkolenie odbyło się w I kwartale; 1 szkolenie nie odbyło się
III 2013541 jedno szkolenie przeniesiono na rok 2014
IV 201376LSM nie wziął udziału w 1 szkoleniu
Suma:251872%
EPLLI 2013742 szkolenia nie odbyły się; w 1 LSM nie wziął udziału
II 2013761 szkolenie nie odbyło się
III 201333
IV 201366
Suma:231983%
EPKTI 2013431 szkolenie nie odbyło się; w 1 szkoleniu LSM nie wziął udziału; odbyło się 1 szkolenie z II kwartału
II 2013551 szkolenie odbyło się w I kwartale; odbyło się jedno szkolenie z IV kwartału
III 201333
IV 201375LSM nie wziął udziału w 1 szkoleniu; 1 szkolenie odbyło się w II kwartale
Suma:191684%
EPBYI 2013321 nie odbyło się; w 1 szkoleniu LSM nie wziął udziału; odbyło się 1 szkolenie z II kwartału
II 2013541 szkolenie odbyło się w I kwartale
III 201322
IV 2013641 szkolenie nie odbyło się; w 1 szkoleniu LSM nie wziął działu
Suma:161275%
EPRZI 201353W 1 szkoleniu LSM nie wziął udziału; 1 szkolenie nie odbyło się; 1 szkolenie przeniesiono na III kwartał; odbyło się 1 szkolenie z II kwartału
II 2013521 szkolenie odbyło się w I kwartale; w 2 szkoleniach LSM nie uczestniczył
III 201346Odbyły się 2 szkolenia z I i z IV kwartału
IV 2013761 szkolenie odbyło się w III kwartale
Suma:211781%
EPPOI 2013531 szkolenie nie odbyło się; 1 przeniesiono na IV kwartał; w 1 LSM nie wziął udziału; odbyło się 1 szkolenie z II kwartału
II 2013651 szkolenie odbyło się w I kwartale
III 201333
IV 201376LSM nie wziął udziału w 1 szkoleniu
Suma:211781%
EPSCI 2013541 szkolenie nie dobyło się; w 1 LSM nie wziął udziału; odbyło się 1 szkolenie z II kwartału
II 2013541 szkolenie odbyło się w I kwartale
III 201333
IV 201365LSM nie wziął udziału w 1 szkoleniu
Suma:191579%
EPZGI 2013871 szkolenie nie odbyło się; w 1 LSM nie wziął udziału; odbyło się szkolenie z II kwartału
II 2013961 szkolenie nie odbyło się; 1 szkolenie przeniesiono na I kwartał; w 1 szkoleniu LSM nie uczestniczył
III 2013541 szkolenie przeniesiono na 2014 r.
IV 2013109LSM nie wziął udziału w 1 szkoleniu
Suma:322681%
DO

MOLC

2013321 szkolenie przeniesiono na 2014 r.
Suma:3267%