Sprawozdanie z działalności Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej za 2012 r. w obszarze Meteorologicznej Osłony Lotnictwa Cywilnego.
Dz.Urz.ULC.2014.11
Akt nienormatywnyOGŁOSZENIE Nr 7
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 25 lutego 2014 r.
w sprawie sprawozdania z działalności Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej za 2012 r. w obszarze Meteorologicznej Osłony Lotnictwa Cywilnego
ZAŁĄCZNIK
Sprawozdanie z działalności w obszarze
Sprawozdanie z działalności w obszarze
Meteorologicznej Osłony Lotnictwa Cywilnego (MOLC)
w 2012 roku
Warszawa, październik 2013 r.
Spis treści
I. WSTĘP
II. Ocena poziomu skuteczności działania dostarczonych służb żeglugi powietrznej oraz informacje na temat skuteczności działania instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej
III. Rozbieżności z docelowymi poziomami i wskazanie środków służących usunięciu luk
IV. Zmiany w operacjach i infrastrukturze
V. Informacje dotyczące formalnego procesu konsultacji z użytkownikami
VI. Informacje na temat polityki kadrowej
VII. Załączniki
Załącznik Nr 1 Zestawienie danych dotyczących sprawdzalności produktów obszaru MOLC
Załącznik Nr 2 Realizacja Planu szkoleń dla pracowników biur prognoz i Lotniskowych Stacji Meteorologicznych w roku 2012
I.
WSTĘP
WSTĘP
Zgodnie z wymaganiami pkt. 9 lit. e) załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1035/2011 oraz bez uszczerbku dla artykułu 12 rozporządzenia (WE) nr 549/2004, wyniki finansowe Instytutu zostały opublikowane. Dlatego w poniższym sprawozdaniu nie będą omawiane.
Biorąc pod uwagę wymagania dotyczące sprawozdawczości instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej, zamieszczone w pkt. 9 załącznika 1 do rozporządzenia (WE) 1035/2011, sprawozdanie z działalności w obszarze MOLC przedstawia się następująco.
II.
Ocena poziomu skuteczności działania dostarczonych służb żeglugi powietrznej oraz informacje na temat skuteczności działania instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej
Ocena poziomu skuteczności działania dostarczonych służb żeglugi powietrznej oraz informacje na temat skuteczności działania instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej
Poniżej zamieszczono tabele i informacje wskazujące, iż Instytut osiągnął cel główny założony w Krajowym Planie Skuteczności Działania w zakresie efektywności kosztowej.
Opłaty trasowe - 2012 r.
IMGW - ER | Waluta | 2012 Plan | 2012 Wykonanie |
ustalone koszty w wartościach nominalnych | |||
Personel | 000 PLN | 5.129 | 4.748 |
Koszty operacyjne | 000 PLN | 11.756 | 11.965 |
Amortyzacja | 000 PLN | 457 | 79 |
Koszt kapitału | 000 PLN | 415 | 79 |
Koszty wyjątkowe | 000 PLN | ||
Koszty całkowite ER | 000 PLN | 17.757 | 16.872 |
% n/(n-1) | -4,98 % | ||
ustalone koszty w wartościach realnych 2009 | |||
Personel | 000 PLN | 4.665 | 4.269 |
Koszty operacyjne | 000 PLN | 10.691 | 10.757 |
Amortyzacja | 000 PLN | 416 | 71 |
Koszt kapitału | 000 PLN | 378 | 71 |
Koszty wyjątkowe | 000 PLN | ||
Koszty całkowite ER | 000 PLN | 16.150 | 15.168 |
% n/(n-1) | -6,08 % |
Założony plan kosztów Instytutu dla opłat trasowych w 2012 r. wynosił 17.757 tys. PLN. Uwzględniał on parametr efektywności kosztowej na poziomie 3,5% wymagany w KPSD. Wykonanie kosztów wyniosło 16.872 tys. PLN, co oznacza przekroczenie założonego wcześniej parametru o kolejne 4,98 %.
Opłaty terminalowe - 2012 r.
IMGW - TNC | Waluta | 2012 Plan | 2012 Wykonanie |
ustalone koszty w wartościach nominalnych | |||
Personel | 000 PLN | 4.153 | 3.896 |
Koszty operacyjne | 000 PLN | 9.518 | 9.817 |
Amortyzacja | 000 PLN | 370 | 65 |
Koszt kapitału | 000 PLN | 336 | 65 |
Koszty wyjątkowe | 000 PLN | ||
Koszty całkowite TNC | 000 PLN | 14.377 | 13.843 |
% n/(n-1) | -3,71 % | ||
ustalone koszty w wartościach realnych 2009 | |||
Personel | 000 PLN | 3.777 | 3.502 |
Koszty operacyjne | 000 PLN | 8.656 | 8.826 |
Amortyzacja | 000 PLN | 337 | 58 |
Koszt kapitału | 000 PLN | 306 | 59 |
Koszty wyjątkowe | 000 PLN | ||
Koszty całkowite TNC | 000 PLN | 13.076 | 12.445 |
% n/(n-1) | -4,82 % |
Założony plan kosztów Instytutu dla opłat terminalowych w 2012 r. wynosił 14.377 tys. PLN. Uwzględniał on parametr efektywności kosztowej na poziomie 3,5 % wymagany w KPSD. Wykonanie kosztów wyniosło 13.843 tys. PLN, co oznacza przekroczenie założonego wcześniej parametru o kolejne 3,71 %.
III.
Rozbieżności z docelowymi poziomami i wskazanie środków służących usunięciu luk
Rozbieżności z docelowymi poziomami i wskazanie środków służących usunięciu luk
Instytut podejmie działania zmierzające do zrealizowania zamierzonej inwestycji w systemy AWOS, a tym samym zmniejszenia lub usunięcia powstałej luki.
IV.
Zmiany w operacjach i infrastrukturze
Zmiany w operacjach i infrastrukturze
Na rok 2012 nie zaplanowano żadnych zmian w działalności operacyjnej obszaru MOLC.
V.
Informacje dotyczące formalnego procesu konsultacji z użytkownikami
Informacje dotyczące formalnego procesu konsultacji z użytkownikami
1. LSM EPKT: 03.09.2012 spotkanie z Kierownikiem Terenowego Oddziału Kontroli i Zbliżania Lotniska Katowice PAŻP oraz z Kierownikiem Działu Służby Dyżurnej GTL S.A. Główne tematy rozmów to problemy z systemem ATIS, dotychczasowa współpraca oraz potrzeby odbiorców w zakresie osłony operacji lotniczych.
2. EPSC: 22.10.2012 spotkanie z Kierownikiem DOP i Kierownikiem Terenowego Zespołu kontroli Zbliżania PAŻP w sprawie sposobu przekazywania komunikatów meteorologicznych.
3. EPRZ: 08.05.2012 spotkanie z Kierownikiem Central European Service Sp. z o.o. na temat zasad wzajemnej współpracy.
4. 25.09. 2012 spotkanie z Kierownikiem Terenowego Zespołu Technicznego Rzeszów w sprawie. zasad wzajemnej współpracy oraz problemów związanych z systemem ATIS.
5. EPBY: 27.04.2012 spotkanie z personelem Portu Lotniczego w Bydgoszczy w sprawie realizacji umowy pomiędzy Zarządzającym a IMGW-PIB, przeniesienia LSM do nowych pomieszczeń i ich remontu.
6. 02.07.2012 Spotkanie z Terenowym Zespołem Kontroli Lotniska w Bydgoszczy w sprawie omówienia zapisów nowego Porozumienia.
7. EPWR: 21.02.2012 spotkanie z Kierownikiem lotniskowej spółki WRO-LOT dot. sposobu przekazywania komunikatów meteorologicznych na przelot oraz obsługi załóg samolotów przylatujących na Mistrzostwa Europy w piłce nożnej.
8. EPLL: 10.10.2012 spotkanie konsultacyjne z technikami PAŻP połączone ze szkoleniem z ATIS.
9. 28.11.2012 spotkanie z Zarządzającym Portem Lotniczym dot. przeprowadzki do nowych pomieszczeń i lokalizacji ogródka meteorologicznego na lotnisku Łódź - Lublinek.
10. 03.12.2012 kontakt z Aeroklubem Łódzkim dot. lokalizacji ogródka meteorologicznego oraz lokalizacji masztu wiatromierza.
Operacyjny Szef MOLC przez cały rok utrzymywał kontakty operacyjne z przedstawicielem PAŻP, wskazanym w umowie pomiędzy stronami. Uczestniczył również w spotkaniu trójstronnym (ULC, PAŻP i IMGW) w kwestii kosztów osłony lotnictwa cywilnego (marzec 2012).
VI.
Informacje na temat polityki kadrowej
Informacje na temat polityki kadrowej
W obszarze Meteorologicznej Osłony Lotnictwa Cywilnego przykłada się bardzo dużą wagę do ciągłego procesu szkolenia doskonalącego personelu. Plan szkoleń na rok 2012 zakładał zwiększenie (w porównaniu z 2011) ilości i jakości szkoleń. Jednak z zaplanowanych 325 szkoleń zrealizowano tylko 212. Głównymi powodami takiej dysproporcji było:
1. Zmiana koncepcji kierownictwa Obszaru, w wyniku której podjęto decyzję o przeniesieniu realizacji szkoleń online na rok 2013;
2. Zmiany na stanowisku Specjalisty ds. Systemu Zarządzania Jakością w MOLC, które spowodowało, iż realizacja szkoleń prowadzonych przez Specjalistę możliwa była dopiero w następnym roku
3. Do końca września 2012 nie powołano Inspektora Lotniskowych Stacji Meteorologicznych. Od października 2012 funkcja Inspektorów LSM jest pełniona przez dwie osoby, które przygotowały plan szkoleń na rok 2013.
Jako miernik wykonania "Planu szkoleń dla pracowników biur prognoz i Lotniskowych Stacji Meteorologicznych w roku 2012" przyjęto zrealizowanie przynajmniej 60% zaplanowanych szkoleń. W rzeczywistości procent zrealizowanych szkoleń osiągnął 65 %, choć w niektórych komórkach ledwo osiągnięto 50 % realizację, a w jednym przypadku tylko 48 % (załącznik nr 2).
VII.
Załączniki
Załączniki
STYCZEŃ | LUTY | MARZEC | |||||||||||
Lotnisko | TAF | ostrzeżenia lotniskowe | TREND | TAF | ostrzeżenia lotniskowe | TREND | TAF | ostrzeżenia lotniskowe | TREND | ||||
EPBY | 71 | 98 | 72 | 95 | 73 | 98 | |||||||
EPGD | 74 | 98 | 76 | 94 | 70 | 98 | |||||||
EPKK | 71 | 100 | 76 | 100 | 76 | 100 | |||||||
EPKT | 74 | 100 | 78 | 96 | 79 | 100 | |||||||
EPLL | 78 | 98 | 73 | 95 | 79 | 100 | |||||||
EPPO | 79 | 94 | 80 | 100 | 87 | 95 | |||||||
EPRZ | 75 | 100 | 72 | 88 | 83 | 100 | |||||||
EPSC | 78 | 100 | 74 | 100 | 78 | 100 | |||||||
EPWA | 75 | 100 | 88 | 76 | 96 | 90 | 71 | 95 | 85 | ||||
EPWR | 78 | 95 | 78 | 94 | 80 | 100 | |||||||
EPZG | 77 | 100 | 80 | 98 | 76 | 100 | |||||||
KWIECIEŃ | MAJ | CZERWIEC | |||||||||||
Lotnisko | TAF | ostrzeżenia lotniskowe | TREND | TAF | ostrzeżenia lotniskowe | TREND | TAF | ostrzeżenia lotniskowe | TREND | ||||
EPBY | 67 | 96 | 72 | 100 | 72 | 97 | |||||||
EPGD | 74 | 100 | 71 | 100 | 71 | 97 | |||||||
EPKK | 80 | 100 | 70 | 100 | 70 | 100 | |||||||
EPKT | 85 | 94 | 80 | 96 | 80 | 100 | |||||||
EPLL | 75 | 100 | 78 | 100 | 76 | 100 | |||||||
EPPO | 75 | 100 | 75 | 100 | 76 | 97 | |||||||
EPRZ | 77 | 100 | 78 | 100 | 77 | 100 | |||||||
EPSC | 78 | 100 | 76 | 100 | 73 | 99 | |||||||
EPWA | 80 | 100 | 88 | 72 | 100 | 92 | 79 | 100 | 90 | ||||
EPWR | 76 | 100 | 76 | 100 | 78 | 100 | |||||||
EPZG | 76 | 100 | 69 | 100 | 70 | 97 | |||||||
LIPIEC | SIERPIEŃ | WRZESIEŃ | |||||||||||
Lotnisko | TAF | ostrzeżenia lotniskowe | TREND | TAF | ostrzeżenia lotniskowe | TREND | TAF | ostrzeżenia lotniskowe | TREND | ||||
EPBY | 64 | 97 | 70 | 96 | 71 | 100 | |||||||
EPGD | 70 | 97 | 68 | 100 | 69 | 100 | |||||||
EPKK | 67 | 100 | 72 | 100 | 75 | 100 | |||||||
EPKT | 69 | 100 | 71 | 92 | 79 | 100 | |||||||
EPLL | 68 | 100 | 75 | 100 | 75 | 92 | |||||||
EPPO | 70 | 97 | 69 | 100 | 73 | 95 | |||||||
EPRZ | 75 | 100 | 74 | 100 | 73 | 100 | |||||||
EPSC | 71 | 100 | 75 | 100 | 70 | 100 | |||||||
EPWA | 75 | 96 | 92 | 73 | 97 | 86 | 77 | 100 | 91 | ||||
EPWR | 67 | 100 | 71 | 100 | 71 | 100 | |||||||
EPZG | 67 | 95 | 68 | 100 | 65 | 100 | |||||||
PAŹDZIERNIK | LISTOPAD | GRUDZIEŃ | |||||||||||
Lotnisko | TAF | ostrzeżenia lotniskowe | TREND | TAF | ostrzeżenia lotniskowe | TREND | TAF | ostrzeżenia lotniskowe | TREND | ||||
EPBY | 74 | 93 | 75 | 98 | 73 | 97 | |||||||
EPGD | 70 | 100 | 73 | 100 | 74 | 97 | |||||||
EPKK | 71 | 100 | 71 | 95 | 75 | 100 | |||||||
EPKT | 77 | 97 | 77 | 90 | 77 | 100 | |||||||
EPLL | 77 | 93 | 74 | 100 | 74 | 100 | |||||||
EPPO | 76 | 100 | 77 | 100 | 77 | 97 | |||||||
EPRZ | 78 | 97 | 72 | 91 | 76 | 100 | |||||||
EPSC | 75 | 97 | 78 | 98 | 76 | 99 | |||||||
EPWA | 76 | 96 | 89 | 81 | 97 | 91 | 81 | 100 | 90 | ||||
EPWR | 78 | 100 | 78 | 100 | 77 | 100 | |||||||
EPZG | 72 | 100 | 77 | 100 | 74 | 97 |
Załącznik Nr 2 Realizacja Planu szkoleń dla pracowników biur prognoz i Lotniskowych Stacji Meteorologicznych w roku 2012
Nazwa komórki | ilość szkoleń zaplanowanych | ilość szkoleń zrealizowanych | % realizacji | uwagi |
MBN | 28 | 26 | 93 | Dodatkowo: II kwartał udział w ćwiczeniach VOLCEX, IV kwartał "Forecasters meet aviation users" Niemcy, Langen. |
CBPM | 35 | 31 | 89 | Dodatkowo: I kwartał "VII warsztaty EUMETCAL", II kwartał ESSL Testbed Wiener Neustadt, III kwartał "8th International Cloud Modeling Workshop" oraz "International Training Course on nowcasting", Pekin |
BPWR | 11 | 8 | 73 | Dodatkowo: w III kwartale "International Training Course on nowcasting", Pekin |
EPWA | 19 | 12 | 63 | |
EPKK | 18 | 13 | 72 | |
EPGD | 18 | 11 | 61 | Dodatkowo w II kwartale odbyło się szkolenie z zarządzania bezpieczeństwem. |
EPWR | 24 | 13 | 54 | |
EPLL | 27 | 16 | 59 | |
EPKT | 17 | 11 | 65 | |
EPBY | 22 | 13 | 59 | |
EPRZ | 21 | 11 | 52 | |
EPPO | 23 | 13 | 57 | |
EPSC | 31 | 15 | 48 | |
EPZG | 31 | 19 | 61 | Dodatkowo w III kwartale odbyło się szkolenie z systemu bezpieczeństwa. |