Sprawozdanie z działalności Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej za 2012 r. w obszarze Meteorologicznej Osłony Lotnictwa Cywilnego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2014.11

Akt nienormatywny
Wersja od: 26 lutego 2014 r.

OGŁOSZENIE Nr 7
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 25 lutego 2014 r.
w sprawie sprawozdania z działalności Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej za 2012 r. w obszarze Meteorologicznej Osłony Lotnictwa Cywilnego

Na podstawie art. 128a ust. 2 w związku z art. 23 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2013 r. poz. 1393) ogłasza się sprawozdanie z działalności Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej za 2012 r. w obszarze Meteorologicznej Osłony Lotnictwa Cywilnego, stanowiące załącznik do ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

Sprawozdanie z działalności w obszarze

PAŃSTWOWY INSTYTUT BADAWCZY

grafika

Meteorologicznej Osłony Lotnictwa Cywilnego (MOLC)

w 2012 roku

Warszawa, październik 2013 r.

Spis treści

I. WSTĘP

II. Ocena poziomu skuteczności działania dostarczonych służb żeglugi powietrznej oraz informacje na temat skuteczności działania instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej

III. Rozbieżności z docelowymi poziomami i wskazanie środków służących usunięciu luk

IV. Zmiany w operacjach i infrastrukturze

V. Informacje dotyczące formalnego procesu konsultacji z użytkownikami

VI. Informacje na temat polityki kadrowej

VII. Załączniki

Załącznik Nr 1 Zestawienie danych dotyczących sprawdzalności produktów obszaru MOLC

Załącznik Nr 2 Realizacja Planu szkoleń dla pracowników biur prognoz i Lotniskowych Stacji Meteorologicznych w roku 2012

I.

 WSTĘP

Sprawozdanie roczne Meteorologicznej Osłony Lotnictwa Cywilnego, pełnionego przez Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej Państwowy Instytut Badawczy w roku 2012, dotyczy wyników finansowych oraz operacyjnych i wszelkich innych działań i zmian, w szczególności w zakresie bezpieczeństwa.

Zgodnie z wymaganiami pkt. 9 lit. e) załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1035/2011 oraz bez uszczerbku dla artykułu 12 rozporządzenia (WE) nr 549/2004, wyniki finansowe Instytutu zostały opublikowane. Dlatego w poniższym sprawozdaniu nie będą omawiane.

Biorąc pod uwagę wymagania dotyczące sprawozdawczości instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej, zamieszczone w pkt. 9 załącznika 1 do rozporządzenia (WE) 1035/2011, sprawozdanie z działalności w obszarze MOLC przedstawia się następująco.

II.

 Ocena poziomu skuteczności działania dostarczonych służb żeglugi powietrznej oraz informacje na temat skuteczności działania instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej

Ocena poziomu skuteczności działania IMGW-PIB w zakresie osłony meteorologicznej lotnictwa cywilnego wynika z analizy efektywności kosztowej tego obszaru. Celem głównym Instytutu w zakresie efektywności kosztowej omawianego obszaru jest wykonanie budżetu, który uwzględnia parametr efektywności kosztowej na poziomie wymaganym w Krajowym Planie Skuteczności Działania, tj. 3,5 %. Instytut na bieżąco monitoruje koszty związane z osłoną meteorologiczną lotnictwa cywilnego, co w pełni umożliwia nam kontrolę realizacji założonego planu, a tym samym osiągnięcie zakładanej efektywności kosztowej.

Poniżej zamieszczono tabele i informacje wskazujące, iż Instytut osiągnął cel główny założony w Krajowym Planie Skuteczności Działania w zakresie efektywności kosztowej.

Opłaty trasowe - 2012 r.

IMGW - ERWaluta2012 Plan2012 Wykonanie
ustalone koszty w wartościach nominalnych
Personel000 PLN5.1294.748
Koszty operacyjne000 PLN11.75611.965
Amortyzacja000 PLN45779
Koszt kapitału000 PLN41579
Koszty wyjątkowe000 PLN
Koszty całkowite ER000 PLN17.75716.872
% n/(n-1)-4,98 %
ustalone koszty w wartościach realnych 2009
Personel000 PLN4.6654.269
Koszty operacyjne000 PLN10.69110.757
Amortyzacja000 PLN41671
Koszt kapitału000 PLN37871
Koszty wyjątkowe000 PLN
Koszty całkowite ER000 PLN16.15015.168
% n/(n-1)-6,08 %

Założony plan kosztów Instytutu dla opłat trasowych w 2012 r. wynosił 17.757 tys. PLN. Uwzględniał on parametr efektywności kosztowej na poziomie 3,5% wymagany w KPSD. Wykonanie kosztów wyniosło 16.872 tys. PLN, co oznacza przekroczenie założonego wcześniej parametru o kolejne 4,98 %.

Opłaty terminalowe - 2012 r.

IMGW - TNCWaluta2012 Plan2012 Wykonanie
ustalone koszty w wartościach nominalnych
Personel000 PLN4.1533.896
Koszty operacyjne000 PLN9.5189.817
Amortyzacja000 PLN37065
Koszt kapitału000 PLN33665
Koszty wyjątkowe000 PLN
Koszty całkowite TNC000 PLN14.37713.843
% n/(n-1)-3,71 %
ustalone koszty w wartościach realnych 2009
Personel000 PLN3.7773.502
Koszty operacyjne000 PLN8.6568.826
Amortyzacja000 PLN33758
Koszt kapitału000 PLN30659
Koszty wyjątkowe000 PLN
Koszty całkowite TNC000 PLN13.07612.445
% n/(n-1)-4,82 %

Założony plan kosztów Instytutu dla opłat terminalowych w 2012 r. wynosił 14.377 tys. PLN. Uwzględniał on parametr efektywności kosztowej na poziomie 3,5 % wymagany w KPSD. Wykonanie kosztów wyniosło 13.843 tys. PLN, co oznacza przekroczenie założonego wcześniej parametru o kolejne 3,71 %.

III.

 Rozbieżności z docelowymi poziomami i wskazanie środków służących usunięciu luk

Wyższy poziom realizacji parametru efektywności kosztowej o 4,98% dla opłat trasowych oraz o 3,71 % dla opat terminalowych w 2012 r. spowodowany został, jak wcześniej wspomniano prawie wyłącznie przesunięciem realizacji inwestycji w systemy AWOS na rok następny. Przełożyło się to na niższe wykonanie kosztów zaplanowanych dla amortyzacji, kosztu kapitału oraz kosztu utrzymania serwisu systemu AWOS.

Instytut podejmie działania zmierzające do zrealizowania zamierzonej inwestycji w systemy AWOS, a tym samym zmniejszenia lub usunięcia powstałej luki.

IV.

 Zmiany w operacjach i infrastrukturze

IMGW PIB planował na rok 2012 przejęcie od PAŻP systemów AWOS i rozpoczęcie procesu ich modernizacji. Jednak zmiana stanowiska Ministra Transportu w połowie 2011 spowodowała, że ta koncepcja została zarzucona. W związku z tym Instytut podjął działania mające na celu zakup i zainstalowanie systemów AWOS na wszystkich lotniskach komunikacyjnych w Polsce. Niestety, ogłoszony przetarg nie został rozstrzygnięty i postanowiono, że zostanie on ponownie ogłoszony w roku 2013.

Na rok 2012 nie zaplanowano żadnych zmian w działalności operacyjnej obszaru MOLC.

V.

 Informacje dotyczące formalnego procesu konsultacji z użytkownikami

W roku 2012 odbyły się następujące spotkania/konsultacje z użytkownikami:

1. LSM EPKT: 03.09.2012 spotkanie z Kierownikiem Terenowego Oddziału Kontroli i Zbliżania Lotniska Katowice PAŻP oraz z Kierownikiem Działu Służby Dyżurnej GTL S.A. Główne tematy rozmów to problemy z systemem ATIS, dotychczasowa współpraca oraz potrzeby odbiorców w zakresie osłony operacji lotniczych.

2. EPSC: 22.10.2012 spotkanie z Kierownikiem DOP i Kierownikiem Terenowego Zespołu kontroli Zbliżania PAŻP w sprawie sposobu przekazywania komunikatów meteorologicznych.

3. EPRZ: 08.05.2012 spotkanie z Kierownikiem Central European Service Sp. z o.o. na temat zasad wzajemnej współpracy.

4. 25.09. 2012 spotkanie z Kierownikiem Terenowego Zespołu Technicznego Rzeszów w sprawie. zasad wzajemnej współpracy oraz problemów związanych z systemem ATIS.

5. EPBY: 27.04.2012 spotkanie z personelem Portu Lotniczego w Bydgoszczy w sprawie realizacji umowy pomiędzy Zarządzającym a IMGW-PIB, przeniesienia LSM do nowych pomieszczeń i ich remontu.

6. 02.07.2012 Spotkanie z Terenowym Zespołem Kontroli Lotniska w Bydgoszczy w sprawie omówienia zapisów nowego Porozumienia.

7. EPWR: 21.02.2012 spotkanie z Kierownikiem lotniskowej spółki WRO-LOT dot. sposobu przekazywania komunikatów meteorologicznych na przelot oraz obsługi załóg samolotów przylatujących na Mistrzostwa Europy w piłce nożnej.

8. EPLL: 10.10.2012 spotkanie konsultacyjne z technikami PAŻP połączone ze szkoleniem z ATIS.

9. 28.11.2012 spotkanie z Zarządzającym Portem Lotniczym dot. przeprowadzki do nowych pomieszczeń i lokalizacji ogródka meteorologicznego na lotnisku Łódź - Lublinek.

10. 03.12.2012 kontakt z Aeroklubem Łódzkim dot. lokalizacji ogródka meteorologicznego oraz lokalizacji masztu wiatromierza.

Operacyjny Szef MOLC przez cały rok utrzymywał kontakty operacyjne z przedstawicielem PAŻP, wskazanym w umowie pomiędzy stronami. Uczestniczył również w spotkaniu trójstronnym (ULC, PAŻP i IMGW) w kwestii kosztów osłony lotnictwa cywilnego (marzec 2012).

VI.

 Informacje na temat polityki kadrowej

Sytuacja kadrowa w obszarze MOLC w roku 2012 uległa niewielkiej zmianie. Do pracy w Ośrodku Głównym przyjęto dwóch nowych pracowników, dedykowanych do organizacji i przeprowadzenia inwestycji AWOS. Zwiększono również zatrudnienie w pionie technicznym PSHM, w związku z planowanym zakupem systemów AWOS. Niezrealizowany przetarg na systemy stawia jednak pod znakiem zapytania dotychczasową koncepcję. Kwestia zostanie poddana weryfikacji na początku 2013.

W obszarze Meteorologicznej Osłony Lotnictwa Cywilnego przykłada się bardzo dużą wagę do ciągłego procesu szkolenia doskonalącego personelu. Plan szkoleń na rok 2012 zakładał zwiększenie (w porównaniu z 2011) ilości i jakości szkoleń. Jednak z zaplanowanych 325 szkoleń zrealizowano tylko 212. Głównymi powodami takiej dysproporcji było:

1. Zmiana koncepcji kierownictwa Obszaru, w wyniku której podjęto decyzję o przeniesieniu realizacji szkoleń online na rok 2013;

2. Zmiany na stanowisku Specjalisty ds. Systemu Zarządzania Jakością w MOLC, które spowodowało, iż realizacja szkoleń prowadzonych przez Specjalistę możliwa była dopiero w następnym roku

3. Do końca września 2012 nie powołano Inspektora Lotniskowych Stacji Meteorologicznych. Od października 2012 funkcja Inspektorów LSM jest pełniona przez dwie osoby, które przygotowały plan szkoleń na rok 2013.

Jako miernik wykonania "Planu szkoleń dla pracowników biur prognoz i Lotniskowych Stacji Meteorologicznych w roku 2012" przyjęto zrealizowanie przynajmniej 60% zaplanowanych szkoleń. W rzeczywistości procent zrealizowanych szkoleń osiągnął 65 %, choć w niektórych komórkach ledwo osiągnięto 50 % realizację, a w jednym przypadku tylko 48 % (załącznik nr 2).

VII.

 Załączniki

Załącznik Nr 1 Zestawienie danych dotyczących sprawdzalności produktów obszaru MOLC.
STYCZEŃLUTYMARZEC
LotniskoTAFostrzeżenia lotniskoweTRENDTAFostrzeżenia lotniskoweTRENDTAFostrzeżenia lotniskoweTREND
EPBY719872957398
EPGD749876947098
EPKK711007610076100
EPKT74100789679100
EPLL7898739579100
EPPO7994801008795
EPRZ75100728883100
EPSC781007410078100
EPWA7510088769690719585
EPWR7895789480100
EPZG77100809876100
KWIECIEŃMAJCZERWIEC
LotniskoTAFostrzeżenia lotniskoweTRENDTAFostrzeżenia lotniskoweTRENDTAFostrzeżenia lotniskoweTREND
EPBY6796721007297
EPGD74100711007197
EPKK801007010070100
EPKT8594809680100
EPLL751007810076100
EPPO75100751007697
EPRZ771007810077100
EPSC78100761007399
EPWA801008872100927910090
EPWR761007610078100
EPZG76100691007097
LIPIECSIERPIEŃWRZESIEŃ
LotniskoTAFostrzeżenia lotniskoweTRENDTAFostrzeżenia lotniskoweTRENDTAFostrzeżenia lotniskoweTREND
EPBY6497709671100
EPGD70976810069100
EPKK671007210075100
EPKT69100719279100
EPLL68100751007592
EPPO7097691007395
EPRZ751007410073100
EPSC711007510070100
EPWA7596927397867710091
EPWR671007110071100
EPZG67956810065100
PAŹDZIERNIKLISTOPADGRUDZIEŃ
LotniskoTAFostrzeżenia lotniskoweTRENDTAFostrzeżenia lotniskoweTRENDTAFostrzeżenia lotniskoweTREND
EPBY749375987397
EPGD70100731007497
EPKK71100719575100
EPKT7797779077100
EPLL77937410074100
EPPO76100771007797
EPRZ7897729176100
EPSC759778987699
EPWA7696898197918110090
EPWR781007810077100
EPZG72100771007497

Załącznik Nr 2 Realizacja Planu szkoleń dla pracowników biur prognoz i Lotniskowych Stacji Meteorologicznych w roku 2012

Nazwa komórkiilość szkoleń zaplanowanychilość szkoleń zrealizowanych% realizacjiuwagi
MBN282693Dodatkowo: II kwartał udział w ćwiczeniach VOLCEX, IV kwartał "Forecasters meet aviation users" Niemcy, Langen.
CBPM353189Dodatkowo: I kwartał "VII warsztaty EUMETCAL", II kwartał ESSL Testbed Wiener Neustadt, III kwartał "8th International Cloud Modeling Workshop" oraz "International Training Course on nowcasting", Pekin
BPWR11873Dodatkowo: w III kwartale "International Training Course on nowcasting", Pekin
EPWA191263
EPKK181372
EPGD181161Dodatkowo w II kwartale odbyło się szkolenie z zarządzania bezpieczeństwem.
EPWR241354
EPLL271659
EPKT171165
EPBY221359
EPRZ211152
EPPO231357
EPSC311548
EPZG311961Dodatkowo w III kwartale odbyło się szkolenie z systemu bezpieczeństwa.