Sprawozdanie roczne z działalności Służb Żeglugi Powietrznej Warmia i Mazury Sp. z o.o. S-RSŻP/2018.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2019.68

Akt nienormatywny
Wersja od: 22 października 2019 r.

OGŁOSZENIE Nr 36
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 21 października 2019 r.
w sprawie "Sprawozdania rocznego z działalności Służb Żeglugi Powietrznej Warmia i Mazury Sp. z o.o. S-RSŻP/2018"

Na podstawie art. 128a ust. 2 w związku z art. 23 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2019 r. poz. 1580 i 1495) ogłasza się "Sprawozdanie roczne z działalności Służb Żeglugi Powietrznej Warmia i Mazury Sp. z o.o. S-RSŻP/2018", stanowiące załącznik do ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

Sprawozdanie roczne z działalności Służb Żeglugi Powietrznej Warmia i Mazury Sp. z o.o. S - RSŻP/2018

Spis treści

1 Część administracyjna dokumentu

2 Wstęp

3 Informacje ogólne oraz podstawy prawne działalności

4 Służby Żeglugi Powietrznej Warmia i Mazury Sp. z o.o.

4.1 Lotniskowa Służba Informacji Powietrznej (Służba AFIS)

4.2 Służba Łączności Lotniczej (Służba COM)

4.3 Służba meteorologiczna (Służba MET)

5 Ocena poziomu skuteczności działania zapewnianych służb żeglugi powietrznej oraz informacje na temat skuteczności działania instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej

5.1 Służba MET

5.2 Służba AFIS

5.3 Służba COM

6 Zmiany w operacjach i infrastrukturze

7 Informacje dotyczące procesu konsultacji z użytkownikami

8 Informacje na temat polityki kadrowej

9 Podsumowanie

1
Część administracyjna dokumentu

Administrator dokumentu:-Koordynator Służb Żeglugi Powietrznej-Koordynator Służby Żeglugi Powietrznej

Elżbieta Grzelak-Agaciak

24.09.2019

(data opracowania dokumentu, podpis)

-kontakt (telefon lub e-mail):-sluzby.zeglugi@mazuryairport.pl

Autorzy dokumentu:-Elżbieta Grzelak-Agaciak, Monika Zera

MIEJSCE PRZECHOWYWANIA ORYGINAŁU DOKUMENTU

Nazwa/symbol komórki organizacyjnej-Osoba odpowiedzialna za aktualizację dokumentu

Kancelaria Materiałów Niejawnych-Administrator

WYKAZ POSIADACZY - KOPIE REJESTROWANE

Nr

kopii-Użytkownik dokumentu-Osoba odpowiedzialna za aktualizację dokumentu

1.-Dyrektor Administracyjno-Ekonomiczny-Administrator

2.-Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC)-Administrator

3.-Koordynator Służb Żeglugi Powietrznej-Administrator

2
Wstęp

Sprawozdanie roczne z działalności Służb Żeglugi Powietrznej Spółki Warmia i Mazury Sp. z o. o. za rok 2018, zwane dalej Sprawozdaniem opracowano zgodnie z przepisami zawartymi w krajowych i unijnych aktach prawnych, w tym z wymogami dotyczącymi sprawozdawczości zawartymi w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 1035/2011 z dnia 17 października 2011 r. ustanawiającym wspólne wymogi dotyczące zapewniania służb żeglugi powietrznej oraz zmieniającym rozporządzenia (WE) nr 482/2008 i (UE) nr 691/2010 (Załącznik 1, pkt 9) oraz zgodnie z wymogami Ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2019 r. poz. 351 ze zm.) (art. 49).

Sprawozdanie zawiera informacje o zrealizowanych w roku 2018 celach i zadaniach służb żeglugi powietrznej określonych w dokumentach planistycznych. W roku 2018 podstawowymi dokumentami planistycznymi Warmia i Mazury Sp. z o.o. jako instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej były: Plan roczny Służb Żeglugi Powietrznej Warmia i Mazury Sp. z o.o. na rok 2018 oraz Biznesplan Służb Żeglugi Powietrznej Warmia i Mazury Sp. z o.o. na lata 2018 - 2022. Niniejsze Sprawozdanie stanowi narzędzie monitoringu realizacji w/w Planów.

Sprawozdanie jest dokumentem tworzonym w cyklu jednorocznym, monitorującym obszary i zadania określone w dokumentach planistycznych wymienionych powyżej.

Sprawozdanie zawiera informacje ogólne o działalności służb żeglugi powietrznej, w tym podstawy prawne, opis działań zrealizowanych w roku 2018, sprawozdanie z realizacji planu finansowo - ekonomicznego, wyniki operacyjne a także wszelkie inne znaczące działania i zmiany, w szczególności w zakresie bezpieczeństwa. Zgodnie z wymaganiami Rozporządzenia Wykonawczego Komisji (|UE) nr 1035/2011 (Załącznik I, pkt 9 lit. e) oraz bez uszczerbku dla artykułu 12 Rozporządzenia (WE) nr 550/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady wyniki finansowe Spółki zostaną opublikowane zgodnie z wymaganiami Ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości. W związku z powyższym w niniejszym sprawozdaniu nie będą omawiane

3
Informacje ogólne oraz podstawy prawne działalności

Warmia i Mazury Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej Spółka) powołana została w dniu 31 sierpnia 2011 r., Uchwałą nr IX/155/11 przez Sejmik Województwa Warmińsko - Mazurskiego. Dnia 21 września 2011 r. został przyjęty Akt Założycielski Spółki. Zgodnie z w/w dokumentem Organami Spółki są:

*
Zgromadzenie Wspólników;
*
Rada Nadzorcza;
*
Zarząd.

Najwyższą władzą Spółki jest Zgromadzenie Wspólników. Zarząd Spółki jest jednoosobowy. Jedynym wspólnikiem Spółki jest Województwo Warmińsko - Mazurskie i tym samym posiada 100% udziałów.

W dniu 18.10.2011 r. postanowieniem Sądu Rejonowego w Olsztynie Warmia i Mazury Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością wpisana została do Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem 0000399439.

Jednym z najważniejszych dokumentów Spółki jest Plan Generalny Regionalnego Portu Lotniczego Olsztyn - Mazury, wyznaczający kierunki rozwoju Portu Lotniczego. Obecny Plan Generalny zatwierdzony został, w zakresie zgodności z polityką transportu krajowego, przez Ministra Infrastruktury i Budownictwa w dn. 24.11.2015 r.

Zgodnie z Ustawą z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze art. 55 ust. 10 (Dz. U. z 2019 r. poz. 1580 1495, ze zm.) dot. aktualizacji Planu Generalnego, w roku 2018 został ogłoszony konkurs ofert na opracowanie "Koncepcji Rozwoju Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury w ramach aktualizacji Planu Generalnego" oraz wyłoniono zwycięzcę konkursu. Zatwierdzenie aktualizacji Planu Generalnego w ramach przyjętej koncepcji przez Ministra właściwego ds. transportu planowane jest pod koniec 2019r.

W dniu 21 maja 2018 roku Prezes Zarządu Warmia i Mazury Sp. z o.o. wystąpił z wnioskiem do Urzędu Lotnictwa Cywilnego o przedłużenie ważności certyfikatu nr PL - 01/2016 instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej w zakresie służby AFIS i służby COM. W dniu 2 sierpnia 2018 r. Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego przedłużył ważność certyfikatu instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej w zakresie Lotniskowej Służby Informacji Powietrznej (AFIS) oraz Lotniczej Służby Łączności (COM) nr PL - 01/2016 do dnia 9 sierpnia 2021 r.

W dniu 4 września 2018 roku Prezes WiM Sp. z o.o. wystąpił z wnioskiem do Urzędu Lotnictwa Cywilnego o przedłużenie ważności certyfikatu nr PL - 02/2016 instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej w zakresie służby MET. W dniu 7 listopada 2018 r. Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego wydał Spółce certyfikat instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej w zakresie osłony meteorologicznej nr PL - 02/2016 ważny do dnia 9 listopada 2021 roku. W listopadzie 2018 roku Prezes WiM wystąpił o wyznaczenie Warmia i Mazury Sp. z o.o. jako instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej w zakresie osłony meteorologicznej MET i Spółka uzyskała takie wyznaczenie na czas określony do końca 2024 roku.

4
Służby Żeglugi Powietrznej Warmia i Mazury Sp. z o.o.

Warmia i Mazury Sp. z o.o. uzyskała certyfikaty instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej w zakresie służby AFIS, służby COM oraz służby MET. Przyjęte rozwiązanie zapewnia dostępność służb żeglugi powietrznej użytkownikom przestrzeni powietrznej w godzinach funkcjonowania Portu, a w przypadku opóźnień w przylocie samolotów możliwe jest bezproblemowe wydłużenie ich czasu pracy. W zakresie osłony MET posiadanie własnej służby wypełnia w całości wymagania rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 3 października 2013 r. w sprawie osłony meteorologicznej lotnictwa cywilnego, a także zapewnienia osłony meteorologicznej Zarządzającemu lotniskiem użytku publicznego.

4.1
Lotniskowa Służba Informacji Powietrznej (Służba AFIS)

W roku 2018 w zakresie służby AFIS:

1.
Kontynuowano współpracę operacyjną pomiędzy Polską Agencją Żeglugi Powietrznej a Warmia i Mazury Sp. z o.o. w sprawie współdziałania organu kontroli ruchu lotniczego Olsztyn Mazury TWR z AFIS Mazury i służbami operacyjnymi Portu Lotniczego Olsztyn - Mazuiy.
2.
W grudniu 2018 r. cały zespół informatorów AFIS przedłużył uprawnienia uzupełniające w jednostce EPSY do wykonywania pracy informatora Lotniskowej Służby Informacji Powietrznej w Porcie Lotniczym Olsztyn - Mazury na okres 3 lat tj. do 31 grudnia 2021 r.
3.
Służba AFIS w roku 2018 zapewniana była przez 7 dni w tygodniu.
4.
W roku 2018 ilość godzin zabezpieczenia przestrzeni powietrznej przez służbę AFIS EPSY wyniosła 3 927 h.
5.
Liczba obsłużonych operacji lotniczych przez AFIS EPSY w roku 2018 wyniosła 2 781. W czerwcu 2018 roku podczas ćwiczeń wojskowych pod kryptonimem "SABER STRIKE 18", Informatorzy AFIS EPSY obsłużyli bezpiecznie 368 operacji lotniczych.
4.2
Służba Łączności Lotniczej (Służba COM)

W roku 2018 w zakresie służby COM:

1.
Kontynuowano współpracę operacyjną pomiędzy Polską Agencją Żeglugi Powietrznej a Warmia i Mazury Sp. z o.o. na świadczenie usług Służby Łączności (COM) Lotniczej i Stałej na ternie lotniska Olsztyn-Mazury na potrzeby TWR.
2.
Zmodernizowano system łączności naziemnej Tetra. Modernizacja polegała na zwiększeniu niezawodności działania systemu.
3.
Zmieniono częstotliwość pracy radiostacji lotniczych z 118.025MHz na 118.030MHz.
4.3
Służba meteorologiczna (Służba MET)

W roku 2018 w zakresie służby MET:

1.
Kontynuowano współpracę operacyjną pomiędzy Polską Agencją Żeglugi Powietrznej a Warmia i Mazury Sp. z o.o. w sprawie współdziałania organu kontroli ruchu lotniczego Olsztyn Mazury TWR a Lotniskowym Biurem Meteorologicznym Olsztyn - Mazury.
2.
Kontynuowano współpracę operacyjną pomiędzy Clear Sky Systems Sp. z o.o. a Warmia i Mazury Sp. z o.o. polegającej na dostarczaniu danych meteorologicznych z automatycznego systemu pomiarowego AWOS (Automated Weather Observation Systems).
3.
Służba MET jest zapewniana w zakresie osłony prognostycznej (prognozy TAF i ostrzeżenia), obserwacji i pomiarów (komunikaty METAR i METREPORT/SPEC1AL), jak również opracowania klimatologiczne.
5
Ocena poziomu skuteczności działania zapewnianych służb żeglugi powietrznej oraz informacje na temat skuteczności działania instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej

(Załącznik I, pkt 9 lit. a, b i c rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 1035/2011)

Ocena poziomu skuteczności działania służb żeglugi powietrznej zapewnianej przez Warmia i Mazury Sp. z o.o. w zakresie osłony meteorologicznej lotnictwa cywilnego (MET), Służby Łączności Lotniczej (COM) oraz Lotniskowej Służby Informacji Powietrznej (AFIS) powinna być oparta na analizie efektywności kosztowej zapewnianych służb. Jednak w przypadku WiM w bazach kosztowych w Planie Skuteczności Działania na RP2 zapisano koszty służby MET, na poziomie który umożliwiał pokrywanie części kosztów osłony meteorologicznej dla zapewnianych przez PAŻP służb kontroli ruchu lotniczego (ATC). Plan na RP2 nie był konsultowany i uzgadniany z przedstawicielami WiM. W związku z powyższym WiM, aby zagwarantować bezpieczne funkcjonowanie lotniska, służb ATS (ATC i AFIS) pokrywał działalność służby MET (również koszt pozostałych służb AFIS i COM) ze środków własnych Spółki. Mając na uwadze powyższe, cel w zakresie efektywności kosztowej nie został przez Spółkę spełniony. WiM podejmuje wszelkie działania w celu określenia rzeczywistych kosztów służb zapewnianych przez Spółkę, o których mowa w Załączniku I, pkt 9, lit. a, b i c. Obecnie trwają prace nad PSD RP3 i tym samym WiM opracowuje koszty zapewnianych służb żeglugi powietrznej w taki sposób, aby osiągnięcie celu w kolejnym okresie odniesienia było możliwie do spełnienia.

5.1
Służba MET

Jak już wspomniano wcześniej, część kosztów służby MET została w drodze korekty wprowadzona do Planu Skuteczności Działania na RP2 (2015 - 2019). Kwota zapisana dla służby MET na rok 2018 wynosiła 800.000 PLN.

Kluczem podziału całkowitych kosztów MET na osłonę ATC (TWR) i służbę AFIS był czas pracy poszczególnych organów służb ruchu lotniczego na Lotnisku Olsztyn-Mazury, planowany i rzeczywisty.

Tabela nr 1 poniżej przedstawia zestawienie kwot zapisanych w PSD z rzeczywistymi kosztami Służby MET świadczonej na potrzeby ATC (TWR) poniesionymi w roku 2018.

Wzrost kosztów personelu wynikał ze zwiększonej liczby godzin świadczenia służby MET w stosunku do planu. Wzrost pozostałych kosztów operacyjnych związany była w głównej mierze ze wzrostem kosztu danych systemu AWOS, opisanych szczegółowo poniżej. Koszt amortyzacji był większy w związku z zakupem nieplanowanych środków trwałych (komputer).

Tabela 1. Realizacja Planu Skuteczności Działania kosztów służby MET świadczonej na potrzeby ATC (TWR) w roku 2018

Koszty zapewnienia Służby MET na potrzeby

ATC (TWR)-Jedn.-2018

--Plan PSD-Wykonanie-% realizacji

1.1 Personel-[ PLN ]-305 465-377 113-123%

1.2 Pozostałe koszty operacyjne-[ PLN ]-474 034-636 562-134%

1.3 Amortyzacja-[ PLN ]-15 201-17 622-116%

1.4 Koszt kapitału-[ PLN ]-5 300-6 559-124%

1.5 Koszty wyjątkowe-[ PLN ]-0-0-0%

1.6 Koszty całkowite-[ PLN ]-800 000-1 037 856-130%

Źródło: Opracowanie własne Warmia i Mazury Sp. z o.o.

Kwota zapisana w PSD została podzielona na koszty rodzajowe procentem wyliczonym dla poszczególnych pozycji z planu całkowitych kosztów MET. Tabela nr 2 poniżej przedstawia wykonanie całkowitych kosztów służby MET w roku 2018 w rozbiciu rodzajowym.

Tabela 2. Koszty planowane oraz wykonanie całkowitych kosztów służby MET w roku 2018

Realizacja planowanych kosztów z Biznesplanu Służby MET w roku 2018

1. Rozbicie wg rodzaju-Jend.-Koszty planowane-Wykonanie-% realizacji

1.1 Personel-[ PLN ]-876 190-787 150-89,84%

struktura-[ % ]-42,16%-36,34%-

1.2 Pozostałe koszty operacyjne-[ PLN ]-1 151 412-1 328 701-115,40%

struktura-[ % ]-55,41%-61,33%-

1.3 Amortyzacja-[ PLN ]-36 931-36 783-99,60%

struktura-[ % ]-1,78%-1,70%-

1.4 Koszt kapitału-[ PLN ]-13 568-13 691-100,91%

struktura-[ % ]-0,65%-0,63%-

1.5 Koszty wyjątkowe-[ PLN ]-0-0-0,00%

struktura-[ % ]-0,00%-0,00%-

1.6 Koszty całkowite-[ PLN ]-2 078 101-2 166 325-104,25%

struktura-[ % ]-100,00%-100,00%-

Źródło: Opracowanie własne Warmia i Mazury Sp. z o. o.

Największy udział kosztów w strukturze stanowią pozostałe koszty operacyjne, w których znaczącą pozycją są koszty danych A WOS.

Od początku działalności na Lotnisku Olsztyn-Mazury funkcjonował jednopunktowy automatyczny system pomiaru danych meteorologicznych AWOS wykorzystywany dla potrzeb osłony meteorologicznej. Pozostałe koszty operacyjne były wyższe w stosunku do planu o 15,40% z uwagi na rozbudowę w/w systemu o dodatkowe elementy tj. wiatromierz o wysokości ok. 11 m n.p.t. posadowiony na wysokości TDZ progu 19; widzialnościomierz z czujnikiem oświetlenia tła o wysokości ok. 3 m n.p.t. posadowione na wysokości ARP; ceilometr o wysokości 1,5 m n.p.t. posadowiony około 300 m od progu THR 19; widzialnościomierz o wysokości ok. 3 m n.p.t. posadowione na wysokości TDZ progu 19. Wzrost kosztów personelu wynikał ze zwiększonej liczby godzin świadczenia służby MET w stosunku do planu.

5.2
Służba AFIS

Lotniskowa Służba Informacji Powietrznej od początku pracy operacyjnej do końca 2019 roku była i będzie finansowana w całości przez Zarządzającego. W roku 2018 Biznesplan Służb Żeglugi Powietrznej Warmia i Mazury Sp. z o.o. na lata 2018 - 2022 po raz pierwszy objął również planowanie kosztów służby AFIS i służby COM. W tabeli nr 3 poniżej przedstawiono planowane i zrealizowane koszty służby AFIS, bez uwzględnienia kosztów służby COM w pozostałych kosztach operacyjnych.

Tabela 3. Koszty planowane oraz wykonanie kosztów służby AFIS w roku 2018

Realizacja planowanych kosztów z Biznesplanu Służby AFIS w roku 2018

1. Rozbicie wg rodzaju-Jend.-Koszty planowane-Wykonanie-% realizacji

1.1 Personel-[ PLN ]-525 421-507 573-96,60%

struktura-[ % ]-55,14%-53,09%-

1.2 Pozostałe koszty operacyjne-[ PLN ]-361 449-382 175-105,73%

struktura-[ % ]-37,93%-39,98%-

1.3 Amortyzacja-[ PLN ]-40 167-40 346-100,44%

struktura-[ % ]-4,22%-4,22%-

1,4 Koszt kapitału-[ PLN ]-25 779-25 894-100,45%

struktura-[ % ]-2,71%-2,71%-

1.5 Koszty wyjątkowe-[ PLN ]-0-0-0,00%

struktura-[ % ]-0,00%-0,00%-

1.6 Koszty całkowite-[ PLN ]-952 816-955 988-100,33%

Źródło: Opracowanie własne Warmia i Mazury Sp. z o. o.

Planowany na rok 2018 koszt całkowity świadczenia usług Służby AFIS wynosił 952.816 PLN. Wykonanie kosztów przekroczyło plan o około 0,5%. Pozostałe koszty operacyjne były wyższe w stosunku do planowanych o około 6% z uwagi na niedoszacowanie kosztów pośrednich oraz usług obcych związanych z zapewnianiem Służby.

5.3
Służba COM

Służba Łączności Lotniczej odpowiada za zapewnienie łączności radiowej pomiędzy naziemnymi organami kontroli/nadzoru ruchu lotniczego i statkami powietrznymi oraz za przesyłanie łączem naziemnym danych pomiędzy siedzibą PAŻP i TWR. Informatycy i technicy COM dbają o prawidłową i nieprzerwaną pracę systemu łączności lotniczej oraz nieprzerwaną wymianę danych łączem stałym. Użytkownikami wszystkich urządzeń i systemu łączności są kontrolerzy TWR, kontrolerzy APP i informatorzy AFIS. Całkowite koszty COM w roku 2018, planowane i wykonane, przedstawia tabela nr 4 poniżej.

Tabela 4. Koszty planowane oraz wykonanie kosztów służby COM w roku 2018

Realizacja planowanych kosztów z Biznesplanu Służby COM w roku 2018

1. Rozbicie wg rodzaju-Jedn.-Koszty planowane-Wykonanie-% realizacji

1.1 Personel-[ PLN ]-443 663-390 589-88,04%

struktura-[ % ]-49,16%-46,41%-

1.2 Pozostałe koszty operacyjne-[ PLN ]-284 416-288 279-101,36%

struktura-[ % ]-31,53%-34,25%-

1.3 Amortyzacja-[ PLN ]-142 943-143 206-100,18%

struktura-[ % ]-15,85%-17,02%-

1 4 Koszt kapitału-[ PLN ]-31 029-19 557-63,03%

struktura-[ % ]-3,44%-2,32%-

1.5 Koszty wyjątkowe-[ PLN ]-0-0-0,00%

struktura-[ % ]-0,00%-0,00%-

1.6 Koszty całkowite-[ PLN ]-902 050-841 632-93,30%

Źródło: Opracowanie własne Warmia i Mazury Sp. z o. o.

Planowany na rok 2018 koszt całkowity świadczenia usług Służby COM wynosił 902.050 PLN. Pozostałe koszty operacyjne były wyższe w stosunku do planowanych o około 1,5% z uwagi na niedoszacowanie kosztów zużycia materiałów oraz usług obcych związanych z zapewnianiem Służby.

6
Zmiany w operacjach i infrastrukturze

(Załącznik I, pkt 9 lit. d rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 1035/2011)

Służby AFIS i COM rozpoczęły pracę operacyjną w sierpniu 2016 r. a Lotniskowe Biuro Meteorologiczne (MET EPSY) osłania lotnictwo cywilne od 1 lutego 2017 r. Wszystkie służby zostały wyposażone w nowy sprzęt biurowy i operacyjny oraz korzystają z nowych systemów i urządzeń. Jak już pisano w punkcie 5.1 w roku 2018 system AWOS został rozbudowany o dodatkowe elementy. W związku z powyższym znacznie zwiększone zostało bezpieczeństwo świadczonej usługi tudzież w dalszej perspektywie daje możliwość Zarządzającemu podniesienie kategorii lotniska do II kategorii.

W roku 2018 służba MET była zapewniana zarówno dla potrzeb służb kontroli ruchu lotniczego (Mazury TWR) jak i dla Lotniskowej Służby Informacji Powietrznej (AFIS EPSY).

7
Informacje dotyczące procesu konsultacji z użytkownikami

(Załącznik I, pkt 9 lit. f rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 1035/2011)

Przedstawiciele przewoźników nie zgłaszali potrzeby spotkania z reprezentantami Warmia i Mazury Sp. z o.o., być może wynika to z faktu, iż koszty Spółki WiM w stosunku do kosztów innych instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej są nieznaczne i tym samym przedstawiciele przewoźników nie wymagają dodatkowych konsultacji z przedstawicielami WiM.

W roku 2018 w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego odbyło się spotkanie z przedstawicielami ULC, PAŻP, IMGW-PIB, WiM i Radom Meteo Sp. z o.o. w celu omówienia zmian, istotnych dla służb MET, związanych z wejściem w życie nowego rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/317 z dnia 11 lutego 2019 r. ustanawiającego system skuteczności działania i opłat w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej oraz uchylające rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 390/2013 i (UE) nr 391/2013.

8
Informacje na temat polityki kadrowej

(Załącznik I, pkt 9 lit. g rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 1035/2011)

Sytuacja kadrowa w służbach żeglugi powietrznej w roku 2018 nie uległa zmianie. Wszyscy informatorzy AFIS, synoptycy LBM i technicy COM są osobami wykonującymi umowy-zlecenia. Wynika to z faktu, iż personel służby AFIS i służby MET jest nadal aktywny zawodowo w siłach zbrojnych RP. Aby ocenić ilość personelu, niezbędnego do prawidłowego pełnienia dyżurów dla każdej ze służb określono ilość wymaganych etatów. Dla umów - zleceń etaty przeliczono na ilość godzin, przyjmując wartość 170 godzin dla jednego etatu. W obszarze służb żeglugi powietrznej dużą wagę przykłada się do ciągłego szkolenia podnoszącego kwalifikacje i kompetencje personelu.

9
Podsumowanie

W roku 2018 przeprowadzono audyty bezpieczeństwa i jakości w służbach AFIS, COM i MET, które nie wykazały żadnych niezgodności ani odstępstw. Służby objęte są systemem zarządzania bezpieczeństwem funkcjonującym na lotnisku Olsztyn - Mazury.

Służba MET od początku swojej działalności jest objęta Zakładowym Systemem Zarządzania Jakością. Wdrożenie systemu, wymaganego certyfikatem instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej, zostało przeprowadzone przez pracowników Spółki, którzy obecnie nadzorują jego działanie. Służby AFIS i COM zostały objęte Zakładowym Systemem Zarządzania Jakością od czerwca 2018 roku jak również wprowadzono Plany Interwencyjne zgodnie z zapisami Rozporządzenia Wykonawczego Komisji (UE) nr 1035/2011 z dnia 17 października 2011 r. ustanawiające wspólne wymogi dotyczące zapewniania służb żeglugi.