Sposób realizacji zadań wynikających z Rządowego Programu Przeciwdziałania Korupcji na lata 2018-2020.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.CBA.2018.21
Akt utracił moc Wersja od: 20 lutego 2020 r.
ZARZĄDZENIE Nr 19/18
SZEFA CENTRALNEGO BIURA ANTYKORUPCYJNEGO
z dnia 9 października 2018 r.
w sprawie sposobu realizacji zadań wynikających z Rządowego Programu Przeciwdziałania Korupcji na lata 2018-2020
Na podstawie art. 10 ust. 3 ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1993, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Zarządzenie określa sposób realizacji przez Centralne Biuro Antykorupcyjne, zwane dalej "CBA", zadań wynikających z Rządowego Programu Przeciwdziałania Korupcji na lata 2018 - 2020, zwanego dalej "Programem", ustanowionego uchwałą nr 207 Rady Ministrów z dnia 19 grudnia 2017 r. w sprawie Rządowego Programu Przeciwdziałania Korupcji na lata 2018-2020 (M.P. z 2018 r. poz. 12.).§ 2.
1.
Powołuje się w CBA koordynatora do spraw realizacji zadań wynikających z Programu, zwanego dalej "Koordynatorem".2.
Funkcję koordynatora powierza się dyrektorowi Gabinetu Szefa CBA.§ 3.
1.
Do zadań koordynatora wynikających z udziału CBA w realizacji Programu należy w szczególności:1)
współpraca z koordynatorami Programu powołanymi w instytucjach mających status realizatorów Programu;2)
występowanie z wnioskiem do Szefa CBA o:a)
zmianę lub uzupełnienie zadań lub działań Programu, do których realizacji wskazano CBA,b)
utworzenie doraźnych zespołów roboczych na potrzeby realizacji określonych zadań lub działań;3)
opracowanie Planu realizacji działań przez CBA, w ciągu 30 dni od dnia wejścia w życie zarządzenia;4)
sporządzanie aneksów do Planu realizacji działań przez CBA na podstawie propozycji zgłaszanych przez kierowników jednostek organizacyjnych CBA odpowiedzialnych za realizację działań;5)
monitorowanie stanu realizacji działań przez jednostki organizacyjne CBA;6)
realizowanie obowiązków sprawozdawczych w trybie i na zasadach określonych w uchwałach Międzyresortowego Zespołu do spraw Koordynowania i Monitorowania Wdrażania "Rządowego Programu Przeciwdziałania Korupcji na lata 2018-2020";7)
bieżące informowanie Szefa CBA o stanie realizacji działań na podstawie informacji uzyskiwanych od kierowników jednostek organizacyjnych CBA odpowiedzialnych za ich wykonanie oraz przekazywanie kierownikom jednostek organizacyjnych CBA wytycznych i poleceń Szefa CBA w zakresie realizacji działań;§ 5.
1.
Kierownicy jednostek organizacyjnych CBA są odpowiedzialni za realizację działań określonych w Programie, zgodnie z podziałem określonym w załączniku do zarządzenia.2.
Kierownicy jednostek, o których mowa w ust. 1, mogą wystąpić z wnioskiem do innej jednostki organizacyjnej CBA o pomoc w realizacji działania, w szczególności przedstawienie pisemnego stanowiska, przeprowadzenie roboczych konsultacji lub podjęcie stałej współpracy.3.
We wniosku, o którym mowa w ust. 2, określa się w szczególności zakres, tryb i charakter współpracy.4.
O przypadkach braku zgody na podjęcie z nim współpracy kierownik jednostki organizacyjnej CBA informuje Koordynatora, który po uzyskaniu pisemnego stanowiska niewyrażającego zgody kierownika jednostki organizacyjnej CBA, informuje o tym fakcie Szefa CBA.§ 6.
Do obowiązków kierownika jednostki organizacyjnej CBA odpowiedzialnej za realizację działania, należy w szczególności:1)
wyznaczenie komórek organizacyjnych i osób odpowiedzialnych za wykonywanie działań;2)
opracowanie planu realizacji działań i przekazanie go Koordynatorowi w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie zarządzenia;3)
bieżące monitorowanie i zapewnienie efektywnej realizacji działań;4)
występowanie z wnioskiem do Koordynatora o podjęcie działań, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 2;5)
sporządzanie i przekazywanie Koordynatorowi półrocznych i rocznych sprawozdań w terminach odpowiednio do 31 stycznia i 31 lipca;6)
wnioskowanie do Szefa CBA za pośrednictwem Koordynatora o rozstrzygnięcie sporów kompetencyjnych pomiędzy jednostkami organizacyjnymi CBA realizującymi działania.§ 7.
Do sporządzania planów realizacji zadań lub działań w ramach Programu oraz sprawozdań z ich wykonania stosuje się wzory formularzy określone w uchwałach Międzyresortowego Zespołu do spraw Koordynacji i Monitorowania Wdrażania "Rządowego Programu Przeciwdziałania Korupcji na lata 2018-2020".§ 8.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.ZAŁĄCZNIK 1
Działania CBA jako realizatora wiodącego | Jednostka odpowiedzialna | |||
1.2. | Stworzenie jednolitego systemu składania i analizy oświadczeń o stanie majątkowym przez osoby pełniące funkcje publiczne | Departament Postępowań Kontrolnych | ||
1.6. | Ocena i zaproponowanie zmian w celu wzmocnienia roli przepisów dotyczących form kontroli finansów partii politycznych i kampanii wyborczych | Biuro Prawne | ||
2.1. | Wypracowanie mechanizmu oceny projektów przepisów prawnych w rządowym procesie legislacyjnym pod względem zagrożeń korupcyjnych | Departament Analiz | ||
2.3. | Wypracowanie i wdrożenie rozwiązań dot. monitorowania najważniejszych procesów komercjalizacyjnych, konsolidacyjnych i zamówień publicznych, z uwzględnieniem środków UE (program Osłona antykorupcyjna) | Departament Analiz | ||
2.4. | Stworzenie procedury dot. informowania o potencjalnych lub istniejących zagrożeniach korupcyjnych (program Osłona antykorupcyjna) | Departament Analiz | ||
4.2. | Opracowanie wytycznych w zakresie tworzenia i wdrażania efektywnych programów zgodności (compliance) w sektorze publicznym | Gabinet Szefa | ||
4.3. | Opracowanie wytycznych dotyczących jednolitych rozwiązań organizacyjnych i prawnych w zakresie przeciwdziałania korupcji w administracji | Gabinet Szefa | ||
4.4. | Opracowanie zasad postępowania w sytuacji zagrożenia korupcyjnego w kontaktach urzędnik - klient | Gabinet Szefa | ||
7.1. | Opracowanie mechanizmu koordynacji i współpracy pomiędzy właściwymi organami ścigania w zakresie zwalczania korupcji i działalności godzącej w interesy ekonomiczne Państwa* | Departament Analiz | ||
7.2. | Opracowywanie cyklicznych raportów dotyczących obszarów, w których występuje przestępczość korupcyjna oraz zagrożonych taką przestępczością, z uwzględnieniem wyników badań opinii społecznej | Gabinet Szefa | ||
7.3. | Analiza efektywności stosowania ofensywnych metod pracy operacyjnej przez organy ścigania i służby specjalne. Opracowanie zaleceń w tym zakresie | Departament Operacyjno-Śledczy | ||
7.4. | Opracowanie jednolitych dla służb i organów ścigania standardów gromadzenia danych i opracowań statystycznych dotyczących przestępczości korupcyjnej | Departament Analiz | ||
7.5. | Organizacja cyklicznych szkoleń, warsztatów i konferencji w zakresie wymiany wiedzy i doświadczeń pomiędzy organami ścigania i wymiaru sprawiedliwości | Gabinet Szefa | ||
Działania CBA jako realizatora głównego współpracującego | Realizator wiodący | Jednostka odpowiedzialna za współpracę | ||
1.1. | Zapewnienie spójności przepisów określających ograniczenia prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne, w szczególności w kwestiach oświadczeń o stanie majątkowym, prowadzenia rejestru korzyści, ograniczeń związanych z aktywnością zawodową w trakcie pełnienia funkcji publicznych oraz po jej zaprzestaniu, z jednoczesnym opracowaniem skutecznego systemu sankcji za naruszenie tych ograniczeń | Minister - Koordynator Służb Specjalnych | Departament Postępowań Kontrolnych | |
1.5. | Zidentyfikowanie i zaprojektowanie zmian w przepisach prawa karnego, w szczególności rozszerzenie zakresu stosowania art. 231 ustawy - Kodeks karny o osoby pełniące funkcje publiczne | Minister Sprawiedliwości | Biuro Prawne | |
3.1. | Uwzględnianie w sprawozdaniach Urzędu Zamówień Publicznych ujawnianych przez ten Urząd nieprawidłowości mogących mieć podłoże korupcyjne oraz mechanizmów prowadzących do ich powstania | Prezes Urzędu Zamówień Publicznych | Departament Postępowań Kontrolnych | |
3.3. | Wypracowanie mechanizmów umożliwiających identyfikowanie nieprawidłowości w zamówieniach wyłączonych ze stosowania ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych, w zakresie nie objętym art. 4 pkt 5 ustawy | Prezes Urzędu Zamówień Publicznych | Departament Postępowań Kontrolnych | |
3.4. | Wypracowanie mechanizmów umożliwiających ograniczenie nieprawidłowości w zamówieniach wyłączonych ze stosowania ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych, w zakresie objętym art. 4 pkt 8 ustawy | Prezes Urzędu Zamówień Publicznych | Departament Postępowań Kontrolnych | |
8.1. | Wzmocnienie efektywności współpracy operacyjnej z wykorzystaniem międzynarodowych kanałów wymiany informacji (OLAF, Interpol, Europol) | Komendant Główny Policji | Departament Analiz | |
8.2. | Wymiana doświadczeń i dobrych praktyk z innymi państwami w obszarze zwalczania korupcji | Komendant Główny Policji | Gabinet Szefa |
1 Załącznik zmieniony przez § 1 zarządzenia nr 12/20 z dnia 19 lutego 2020 r. (Dz.Urz.CBA.2020.12) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 lutego 2020 r.