Sposób realizacji przez Centralne Biuro Antykorupcyjne zadań wynikających z Rządowego Programu Przeciwdziałania Korupcyjnej na lata 2014-2019.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.CBA.2017.17

Akt utracił moc
Wersja od: 18 kwietnia 2017 r.

ZARZĄDZENIE Nr 17/17
SZEFA CENTRALNEGO BIURA ANTYKORUPCYJNEGO
z dnia 18 kwietnia 2017 r.
w sprawie sposobu realizacji przez Centralne Biuro Antykorupcyjne zadań wynikających z Rządowego Programu Przeciwdziałania Korupcyjnej na lata 2014-2019

Na podstawie art. 10 ust. 3 ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 1310, z późn. zm.)zarządza się, co następuje:
§  1. 
Zarządzenie określa sposób realizacji przez Centralne Biuro Antykorupcyjne, zwane dalej "CBA", zadań wynikających z Rządowego Programu Przeciwdziałania Korupcji na lata 2014-2019, zwanego dalej "Programem".
§  2. 
1. 
W CBA powołuje się koordynatora do spraw realizacji zadań wynikających z Programu, zwanego dalej "Koordynatorem".
2. 
Funkcję koordynatora powierza się dyrektorowi Gabinetu Szefa CBA.
§  3. 
1. 
Do zadań Koordynatora wynikających z udziału CBA w realizacji Programu należy w szczególności:
1)
współpraca z koordynatorami Programu powołanymi w innych ministerstwach i urzędach centralnych;
2)
występowanie z wnioskiem do Przewodniczącego Międzyresortowego Zespołu do spraw Koordynacji i Monitorowania Wdrażania "Rządowego Programu Przeciwdziałania Korupcji na lata 2014-2019" o:
a)
o zmianę lub uzupełnienie zadań lub działań Programu,
b)
zaangażowanie innych instytucji państwowych w realizację Programu,
c)
tworzenie grup roboczych;
3)
sporządzanie aneksu do planu realizacji działań na podstawie propozycji zgłaszanych przez kierowników jednostek odpowiedzialnych za realizację zadania;
4)
wdrożenie planów realizacji działań lub ich aneksów, stałe monitorowanie stanu ich realizacji przez jednostki odpowiedzialne oraz ich aktualizowanie na podstawie otrzymywanych od kierowników tych jednostek okresowych informacji;
5)
realizowanie obowiązku sprawozdawczego w trybie i na zasadach określonych w załączniku do uchwały nr 1/2014 Międzyresortowego Zespołu do spraw Koordynacji i Monitorowania Wdrażania "Rządowego Programu Przeciwdziałania Korupcji na lata 2014-2019" w sprawie przyjęcia regulaminu prac Międzyresortowego Zespołu do spraw Koordynacji i Monitorowania Wdrażania "Rządowego Programu Przeciwdziałania Korupcji na lata 2014-2019";
6)
bieżące informowanie Szefa CBA o stanie realizacji działań na podstawie informacji uzyskiwanych od kierowników jednostek odpowiedzialnych za realizację planu;
7)
określenie trybu i zasad współpracy pomiędzy jednostkami organizacyjnymi CBA uczestniczącymi w realizacji działań w ramach Programu;
8)
organizowanie spotkań informacyjnych z udziałem przedstawicieli jednostek odpowiedzialnych.
§  4. 
1. 
Jednostki organizacyjne CBA realizują zadania Programu jako jednostki odpowiedzialne i współpracujące.
2. 
Wykaz zadań, wraz ze statusem jednostek, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik do zarządzenia.
§  5. 
1. 
Za realizację działań odpowiedzialny jest kierownik jednostki organizacyjnej CBA wskazanej jako jednostka odpowiedzialna.
2. 
Do obowiązków kierownika jednostki, o którym mowa w ust. 1, należy w szczególności:
1)
wyznaczenie co najmniej jednego funkcjonariusza lub pracownika odpowiedzialnego za prowadzenie działań wynikających z udziału CBA w Programie;
2)
opracowanie planu realizacji przypisanych zarządzeniem działań;
3)
przekazanie Koordynatorowi planu, o którym mowa w pkt 2;
4)
wdrożenie, aktualizowanie i bieżące monitorowanie stanu realizacji działań wynikających z planu, o którym mowa w pkt 2;
5)
występowanie z wnioskiem do Koordynatora o podjęcie działań, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 2 zarządzenia;
6)
organizowanie pracy w związku z realizacją przypisanych zarządzeniem działań;
7)
sporządzanie i przekazywanie Koordynatorowi okresowych sprawozdań;
8)
wnioskowanie do Koordynatora o rozstrzygnięcie sporów kompetencyjnych pomiędzy jednostkami organizacyjnymi CBA realizującymi działania w ramach Programu.
3. 
Kierownicy jednostek odpowiedzialnych mogą realizować w ramach Programu działania przy udziale jednostek współpracujących.
4. 
Kierownicy jednostek współpracujących wyznaczą, spośród podległych sobie funkcjonariuszy lub pracowników, osoby do współpracy z jednostkami odpowiedzialnymi za realizację zadań Programu.
§  6. 
1. 
Do sporządzania planów realizacji zadań lub działań w ramach Programu oraz sprawozdań z ich wykonania stosuje się wzory formularzy, o których mowa w § 5 pkt 2 i pkt 6 załącznika do uchwały nr 1/2014 Międzyresortowego Zespołu do spraw Koordynacji i Monitorowania Wdrażania "Rządowego Programu Przeciwdziałania Korupcji na lata 2014-2019" w sprawie przyjęcia regulaminu prac Międzyresortowego Zespołu do spraw Koordynacji i Monitorowania Wdrażania "Rządowego Programu Przeciwdziałania Korupcji na lata 2014-2019".
2. 
Pozostają w mocy plany realizacji zadań lub działań sporządzone przed dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia.
§  7. 
Traci moc zarządzenie nr 9/14 Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego z dnia 18 czerwca 2014 r. w sprawie sposobu realizacji zadań wynikających z Rządowego Programu Przeciwdziałania Korupcji na lata 2014-2019 (Dz. Urz. CBA z 2014 r. poz.10 oraz z 2016 r. poz. 15).
§  8. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

Działania CBA jako instytucji wiodącejjednostka odpowiedzialnajednostka współpracująca
1.1Wypracowanie mechanizmu oceny projektów przepisów prawnych w procesie legislacyjnym pod względem zagrożeń korupcyjnych oraz zaprojektowanie i wprowadzenie stosownych zmian prawnych umożliwiających stosowanie tego mechanizmu, np. zobowiązanie do dołączania do projektów aktów prawnych oceny wpływu aktu na potencjalne możliwości wystąpienia korupcji oraz zapewnienie udziału organizacji pozarządowych w ich ocenieDepartament AnalizBiuro Prawne

Departament Postępowań Kontrolnych Departament Operacyjno-Śledczy

Biuro Kontroli i Spraw Wewnętrznych

2.1.7Rozwiązania prawne w zakresie niekaralnych form korupcji (konfliktu interesów, nepotyzmu, kumoterstwa)Departament

Postępowań

Kontrolnych

Gabinet Szefa

Departament Analiz

Biuro Prawne

8.1Przeprowadzenie analizy najczęstszych ryzyk korupcyjnych występujących w urzędach administracji publicznejGabinet SzefaDepartament Analiz

Departament Postępowań Kontrolnych

Departament Operacyjno-Śledczy

Biuro Kontroli i Spraw Wewnętrznych

8.2Opracowanie - zgodnie z wnioskami wynikającymi z analizy - zasad postępowania osób narażonych na korupcjęGabinet SzefaDepartament Analiz

Departament Postępowań Kontrolnych

Departament Operacyjno-Śledczy

Biuro Kontroli i Spraw Wewnętrznych

13.1Analiza istniejących struktur antykorupcyjnych w urzędach administracji publicznejGabinet SzefaDepartament Analiz

Departament Postępowań Kontrolnych

Departament Operacyjno-Śledczy

Biuro Kontroli i Spraw Wewnętrznych

13.2Stworzenie wytycznych dotyczących jednolitych standardów organizacyjnych w ww. zakresie oraz ich wdrożenieGabinet SzefaDepartament Analiz

Biuro Prawne

Biuro Kontroli i Spraw Wewnętrznych

17.1Opracowanie mechanizmu koordynacji i współpracy pomiędzy właściwymi organami ścigania w zakresie zwalczania korupcji i działalności godzącej w interesy ekonomiczne państwaDepartament AnalizGabinet Szefa

Departament Postępowań Kontrolnych Departament Operacyjno-Śledczy

Biuro Prawne

17.2Opracowywanie cyklicznych raportów dotyczących obszarów, w których występuje przestępczość korupcyjna oraz zagrożonych taką przestępczością, wraz z rekomendacjamiDepartament AnalizGabinet Szefa

Departament Postępowań Kontrolnych Departament Operacyjno-Śledczy

Biuro Prawne

17.3Usprawnianie mechanizmów współdziałania i wymiany informacji między służbamiDepartament AnalizBiuro Prawne

Departament Postępowań Kontrolnych Departament Operacyjno-Śledczy

Biuro Prawne

Działania wszystkich ministerstw i urzędów centralnychjednostka odpowiedzialnajednostka współpracująca
1.2Dokonywanie przez administrację publiczną przy udziale organizacji pozarządowych i społeczeństwa, przeglądu i oceny efektywności działania aktów prawnych pod kątem obniżania ryzyka wystąpienia korupcji, w szczególności w zakresie ograniczania uznaniowości przy podejmowaniu decyzji przez pracowników i urzędników w administracji publicznej, w tym:

- angażowanie instytucji społecznych w diagnozowanie zagrożeń korupcyjnych oraz tworzenie i wdrażanie rozwiązań w zakresie właściwego reagowania na nie;

- sygnalizowanie organom ustawodawczym luk prawnych lub przepisów mających charakter korupcjogenny, dostrzeganych w ramach bieżącej pracy

Departament AnalizBiuro Prawne

Departament Postępowań Kontrolnych

Departament Operacyjno-Śledczy

Biuro Kontroli i Spraw Wewnętrznych

1.3Opracowanie i wdrożenie mechanizmu efektywnego wdrażania wniosków "de lege ferenda" zgłaszanych przez NIKDepartament AnalizBiuro Prawne

Departament Postępowań Kontrolnych Departament Operacyjno-Śledczy

Biuro Kontroli i Spraw Wewnętrznych

2.2Wdrożenie rekomendacji z analiz wskazanych w punkcie 2.1 Programu, w razie potrzeby wraz ze stosownymi zmianami legislacyjnymijednostki organizacyjne CBA zgodnie z właściwością merytorycznąwszystkie jednostki organizacyjne CBA
2.3Przeprowadzenie akcji informacyjnej i szkoleniowej w administracji rządowej i samorządowej, zorganizowanie systemu wymiany najlepszych praktyk. Organizowanie seminariów, konferencji z udziałem ekspertów rządowych, naukowych i pozarządowych na temat rozwiązań obecnie funkcjonujących, dobrych praktyk zagranicznych oraz założeń zmian legislacyjnych, jeśli takie wynikały będą z rekomendacjiGabinet SzefaBiuro Prawne

Departament Postępowań Kontrolnych Departament Analiz

12.2Wymiana doświadczeń i dobrych praktyk z innymi państwami w obszarze przeciwdziałania korupcjiGabinet SzefaDepartament Analiz

Departament Postępowań Kontrolnych

Departament Operacyjno-Śledczy

15.3Organizowanie spotkań (konferencji) przedstawicieli organizacji pozarządowych, szkół wyższych i organów przeciwdziałających i zwalczających korupcję w celu wymiany wiedzy i doświadczeńGabinet SzefaDepartament Analiz

Departament Postępowań Kontrolnych

Departament Operacyjno-Śledczy

15.6Tworzenie i realizacja społecznych programów z zakresu edukacji antykorupcyjnej kierowanych do społeczeństwa w środkach masowego przekazu, z wykorzystaniem mediów społecznościowychGabinet SzefaBiuro Prawne

Departament Postępowań Kontrolnych

19.2Wymiana doświadczeń i dobrych praktyk z innymi państwami w obszarze zwalczania korupcjiGabinet SzefaDepartament Analiz

Departament Postępowań Kontrolnych,

Departament Operacyjno-Śledczy

Zadania stałe CBAjednostka odpowiedzialnajednostka współpracująca
1.Zarządzanie ryzykiem w CBAZespół Audytu WewnętrznegoBiuro Kontroli i Spraw Wewnętrznych

Departament Ochrony

2.Opracowanie i wdrożenie systemu przeciwdziałania zagrożeniom korupcyjnym oraz jego sukcesywne doskonalenieBiuro Kontroli i Spraw

Wewnętrznych

Zespół Audytu Wewnętrznego

Departament Ochrony

3.Analiza informacji o występujących nieprawidłowościach w funkcjonowaniu CBAZespół Audytu WewnętrznegoBiuro Kontroli i Spraw Wewnętrznych Departament Ochrony
4.Organizowanie i prowadzenie szkoleń w zakresie przeciwdziałania korupcji i konfliktowi interesówGabinet SzefaDepartament Postępowań Kontrolnych Departament Analiz

Departament Operacyjno-Śledczy

Biuro Kadr i Szkolenia

5.Upowszechnianie wiedzy w zakresie zagrożeń korupcyjnych i konfliktu interesów z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznejGabinet SzefaZespół Audytu Wewnętrznego

Biuro Kontroli i Spraw Wewnętrznych

6.Analizowanie projektów aktów normatywnych oraz wewnętrznych regulacji pod kątem zagrożeń korupcyjnychBiuro PrawneDepartament Analiz

Departament Postępowań Kontrolnych

7.Cykliczne opracowywanie diagnoz w zakresie zagrożeń i ryzyk korupcyjnych występujących i potencjalnychBiuro Kontroli i Spraw

Wewnętrznych

Zespół Audytu Wewnętrznego

Departament Analiz

Departament Ochrony

8.Opracowanie wykazu grup zawodowych (stanowisk) zagrożonych korupcjąBiuro Kontroli i Spraw

Wewnętrznych

wszystkie jednostki organizacyjne