Rozliczenie zużycia paliw przez służbowy sprzęt transportowy, agregaty i pozostałe urządzenia techniczne.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGSG.2016.2

Akt utracił moc
Wersja od: 30 grudnia 2016 r.

ZARZĄDZENIE Nr 4
KOMENDANTA GŁÓWNEGO STRAŻY GRANICZNEJ
z dnia 19 stycznia 2016 r.
w sprawie rozliczenia zużycia paliw przez służbowy sprzęt transportowy, agregaty i pozostałe urządzenia techniczne

Na podstawie art. 9 ust. 7 pkt 6 ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (Dz. U. z 2014 r. poz. 1402, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.
1. 1
 Od dnia 1 stycznia 2016 r. wprowadza się zmodyfikowane zasady rozliczania faktycznego zużycia paliwa przez służbowy sprzęt transportowy, agregaty i pozostałe urządzenia techniczne bez stosowania dodatków do norm zużycia.
2.
Do zasad rozliczania faktycznego zużycia paliwa przez służbowy sprzęt transportowy, agregaty i pozostałe urządzenia techniczne bez stosowania dodatków do norm zużycia:
1)
stosuje się odpowiednio przepisy działu I zarządzenia nr 95 Komendanta Głównego Straży Granicznej z dnia 31 października 2014 r. w sprawie określenia zasad gospodarowania mieniem będącym w zarządzie Straży Granicznej (Dz. Urz. KGSG z 2014 r., poz. 120 i 132 oraz z 2015 r. poz. 89), zwanego dalej "zarządzeniem 95";
2)
stosuje się przepisy działu II, z wyjątkiem rozdziału 7 oddział 2 oraz załącznika nr 18 i 34 zarządzenia 95;
3)
stosuje się odpowiednio wzory dokumentów określone w załącznikach nr 30-33 i 35 do zarządzenia 95.
§  2.
1.
Obrót produktami MPS odbywa się na podstawie dowodów obrotu materiałowego, oraz na podstawie:
1)
dziennika rozchodu MPS - stanowiącego podstawę do rozliczenia materiałów MPS wydanych na eksploatację z magazynu;
2)
talonu MPS (SPRZĘTU) - stanowiącego podstawę do doraźnego, nieodpłatnego zaopatrywania sprzętu transportowego w MPS pomiędzy jednostkami prowadzącymi gospodarkę transportową;
3)
protokołu wytwórczości stanowiącego podstawę wytworzenia MPS.
2.
Kierownik komórki transportowej w celu ułatwienia ewidencjonowania obrotów materiałowych MPS może zezwolić na sporządzanie zestawienia dzienników rozchodu MPS lub zestawienia talonów MPS (SPRZĘTU).
3.
Zestawienia, o których mowa w ust. 2, zatwierdzane są przez:
1)
naczelnika Wydziału Techniki i Zaopatrzenia w oddziale lub ośrodku szkolenia;
2)
naczelnika Wydziału Zabezpieczenia Logistycznego w ośrodku;
3)
naczelnika Wydziału Transportu w NwOSG.
4.
Zestawienia o których mowa w ust. 2 sporządza się w ciągu miesiąca następującego po zakończeniu eksploatacji miesięcznej i stanowią one podstawę do dokonywania obrotów materiałowych w ewidencji.
5.
Wzór:
1)
książki kontroli pracy pojazdu (łodzi motorowej, agregatu) określa załącznik nr 1 do zarządzenia;
2)
zestawienia zużycia MPS określa załącznik nr 2 do zarządzenia.
§  3.
1.
MPS wydane użytkownikom podlegają rozliczeniu według następujących zasad:
1)
zużycie MPS wydanych bezpośrednio do zbiornika (zbiorników) służbowego sprzętu transportowego i agregatu rozlicza się w książce kontroli pracy pojazdu (łodzi motorowej, agregatu) na podstawie odnotowanej i potwierdzonej przez użytkownika pracy służbowego sprzętu transportowego lub agregatów;
2)
rozliczenia zużycia MPS przez służbowy sprzęt transportowy, agregaty lub pozostałe urządzenia techniczne oraz sporządzenia zestawienia zużycia MPS należy dokonać w ciągu miesiąca następującego po zakończeniu eksploatacji miesięcznej i uzupełnieniu paliwa w zbiornikach do ich nominalnej objętości;
3)
zużycie MPS, odnotowywane w książce kontroli pracy pojazdu (łodzi motorowej, agregatu), karcie pracy urządzenia technicznego i protokole zużycia, rozlicza się według faktycznego zużycia z zachowaniem cyklu miesięcznego;
4)
ilość faktycznie zużytego paliwa (ilość pobrana) w okresie rozliczeniowym ustala się poprzez zsumowanie wszystkich tankowań w tym okresie;
5) 2
 dopuszczalne zużycie paliwa stanowi iloczyn przejechanych km (przepracowanych mth) i ZNZ powiększony do 20%. Dopuszczalne zużycie zaokrągla się do liczb całkowitych;
6)
jeżeli w wyniku rozliczania zużycia paliwa przez służbowy sprzęt transportowy, agregaty i pozostałe urządzenia techniczne okaże się, że rzeczywiste zużycie paliwa (ilość pobrana) przekroczy dopuszczalne zużycie, to różnica tych wielkości stanowi zużycie ponadnormatywne;
7)
decyzję w zakresie zasadności ponadnormatywnego zużycia paliwa przez służbowy sprzęt transportowy, agregaty oraz pozostałe urządzenia techniczne podejmuje zastępca kierownika jednostki prowadzącej gospodarkę transportową;
8)
decyzję, o której mowa w pkt 7, poprzedza sporządzona przez kierownika komórki transportowej analiza zasadności ponadnormatywnego zużycia paliwa;
9)
zużycie MPS pobranych na bieżącą konserwację, obsługę okresową, naprawy oraz na inne potrzeby rozlicza się w ciągu miesiąca następującego po zakończeniu eksploatacji miesięcznej na podstawie protokołu zużycia.
2.
Dla nowo wprowadzanych do eksploatacji marek i typów służbowego sprzętu transportowego naczelnik WGT ustala tymczasowe normy zużycia.
3.
ZNZ dla służbowego sprzętu transportowego określa w formie wytycznych dyrektor BTiZ.
4.
ZNZ dla agregatów i pozostałych urządzeń technicznych określa naczelnik, o którym mowa w § 2 ust. 3, na podstawie danych producenta lub prób eksploatacyjnych.
5.
W uzasadnionych przypadkach, celem skontrolowania stanu technicznego służbowego sprzętu transportowego (agregatu) oraz pozostałych urządzeń technicznych, a także w przypadku zgłoszenia nadmiernego zużycia paliwa przez kierującego (operatora) przeprowadza się komisyjne badanie zużycia paliwa. Wzór protokołu z badania zużycia paliwa określa załącznik nr 35 do zarządzenia 95.
6.
Podstawą do rozliczenia zużytego paliwa w trakcie eksploatacji służbowego sprzętu transportowego i agregatów, z zastrzeżeniem ust. 7, jest:
1)
ZNZ na 100 km przebiegu - dla służbowego sprzętu transportowego, którego praca liczona jest wyłącznie w kilometrach;
2)
ZNZ na jedną godzinę pracy silnika pod obciążeniem i na biegu jałowym - dla służbowego sprzętu transportowego i agregatów, których praca liczona jest wyłącznie w godzinach;
3)
ZNZ na 100 km przebiegu i ZNZ na jedną godzinę pracy silnika - dla służbowego sprzętu transportowego i agregatów, których praca liczona jest w kilometrach i w godzinach.
7.
Podstawą do rozliczenia zużytego paliwa w trakcie eksploatacji pozostałych urządzeń technicznych jest zasadnicza norma zużycia liczona w motogodzinach lub godzinach pracy.
8.
Paliwo zużyte na wykonanie pracy liczonej w godzinach przez służbowy sprzęt transportowy dla których nie określono ZNZ na jedną godzinę pracy silnika, rozlicza się według ZNZ na 100 km przebiegu. Jedna godzina pracy silnika w takich przypadkach jest równoważna:
1)
15 km przebiegu - w czasie pracy bez obciążenia (na biegu jałowym);
2)
30 km przebiegu - w czasie pracy pod obciążeniem.
9.
Podstawą do rozliczenia zużytego paliwa w przypadku, o którym mowa w ust. 8, jest książka kontroli pracy pojazdu (łodzi motorowej, agregatu), w której użytkownik stwierdza konieczność wykorzystania służbowego sprzętu transportowego do wykonania pracy liczonej w godzinach, potwierdzając dane o eksploatacji swym podpisem. Zasady tej nie stosuje się do rozliczenia paliwa zużytego w trakcie podgrzewania układów chłodzenia.
§  4.
Kierownik jednostki prowadzącej gospodarkę transportową dokona analizy faktycznego zużycia paliw przez służbowy sprzęt transportowy, agregaty i pozostałe urządzenia techniczne za okres od dnia 1 stycznia do dnia 31 marca 2016 r. w porównaniu z analogicznym okresem roku 2015 i przedstawi wyniki tej analizy w terminie do dnia 25 kwietnia 2016 r. do Biura Techniki i Zaopatrzenia Komendy Głównej Straży Granicznej.
§  5.
Przepisy zarządzenia mają zastosowanie do zasad wyliczania faktycznego zużycia paliwa przez służbowy sprzęt transportowy agregaty i pozostałe urządzenia techniczne bez stosowania dodatków do norm zużycia od dnia 1 stycznia 2016 r.
§  6.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z wyjątkiem § 2 ust. 5 pkt 1 który wchodzi w życie z dniem 1 marca 2016 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

KSIĄŻKA KONTROLI PRACY

pojazdu (łodzi motorowej, agregatu)

na miesiąc ............................ ............... r.

grafika

INSTRUKCJA

w sprawie zasad wypełniania

KSIĄŻKI KONTROLI PRACY pojazdu (łodzi motorowej, agregatu)

Książka kontroli pracy pojazdu (łodzi motorowej, agregatu) jest dokumentem stanowiącym podstawę do materiałowego rozliczenia zużycia MPS przez służbowy sprzęt transportowy i agregaty oraz rozliczenie kierowcy (operatora) z wykonanej pracy.

W szczególności stanowi ona podstawę do:

- rozliczenia eksploatacji sprzętu (agregatu) w danym miesiącu,

- sporządzenia protokołu szkody w przypadku stwierdzenia ponadnormatywnego zużycia paliwa,

- kalkulacji rachunku w przypadku odpłatnego użycia służbowego sprzętu transportowego.

Do książki kontroli wpisuje się ponadto planowe i wykonane obsługi okresowe, naprawy bieżące oraz pozytywny wynik badania technicznego.

Książkę kontroli wystawia osoba wyznaczona przez kierownika jednostki prowadzącej gospodarkę transportową dla każdego użytkowanego egzemplarza służbowego sprzętu transportowego, agregatu na okres jednego miesiąca.

Podlega ona legalizacji poprzez nadanie kolejnego numeru i przystawienie pieczęci nagłówkowej jednostki prowadzącej gospodarkę transportową oraz ewidencjonowaniu.

Książki kontroli wystawia się z takim wyliczeniem, aby na każdy miesiąc wszystkie egzemplarze służbowego sprzętu transportowego (agregatów) eksploatowane w jednostkach (komórkach) użytkujących były w nie zaopatrzone. Decyzję o terminie wymiany książek kontroli podejmuje kierownik jednostki prowadzącej gospodarkę transportową.

W książce kontroli muszą być ewidencjonowane wszystkie wyjazdy służbowego sprzętu transportowego i okresy pracy agregatów. Zależnie od intensywności eksploatacji w danym miesiącu książka kontroli powinna zawierać odpowiednią ilość wkładek umożliwiającą dokonanie wszystkich wymaganych wpisów w miesiącu. Wkładki powinny być połączone z książką w sposób trwały.

Przykłady wpisów do książki kontroli pracy pojazdu (łodzi motorowej, agregatu).

1. Pierwsza i ostatnią stronę (w części dotyczącej stanu paliwa z poprzedniego miesiąca i rodzaju oleju silnikowego) wypełnia osoba wystawiająca.

2. Rubryki 1 - 4 dotyczące daty, miejsca wyjazdu, stopnia i nazwiska osoby prowadzącej pojazd, stopnia i nazwiska osoby korzystającej z pojazdu wypełnia służba dyspozytorska lub dyżurna przy wyjeździe pojazdu z miejsca stałego garażowania. W innych przypadkach wypełnia kierowca. W rubryce 1 "data" wpisuje się tylko dzień miesiąca.

3. W przypadku wyjazdów w celu zabezpieczenia potrzeb komunikacyjnych Komendanta Głównego Straży Granicznej oraz jego zastępców w rubryce 2 "trasa jazdy" stosuje się zapis "RP".

4. W przypadku wyjazdów w celu realizowania czynności operacyjno - rozpoznawczych w rubryce 2 "trasa jazdy" wpisuje się numer wyjazdu.

5. Rozliczenie wyjazdów, o których mowa w ust. 4 w komórkach użytkujących wykonujących czynności operacyjno - rozpoznawcze prowadzą wyznaczone przez kierowników tych komórek osoby, które wpisują do założonej w tym celu książki dane dotyczące: numeru wyjazdu, daty wyjazdu, nazwiska dysponenta i kierowcy, trasę jazdy oraz ilość przejechanych kilometrów.

6. Rubryki 5 - 9 dotyczące ilości przewożonych osób lub ciężaru i rodzaju przewożonego ładunku, stanu licznika, przebytych km lub przepracowanych mtg i godziny odjazdu wypełnia kierowca.

7. Rubryki 10 i 11 wypełnia osoba, której powierzono służbowy sprzęt transportowy do użytkowania (osoba korzystająca z pojazdu). W chwili zakończenia jazdy osoba ta w rubryce 10 wpisuje godzinę przyjazdu (zwolnienia) pojazdu a w rubryce 11 składa podpis potwierdzając zgodność dotychczasowych zapisów w rubrykach 1 - 9.

8. Rubryki 12 - 15 wypełnia służba dyspozytorska, dyżurna lub osoba odpowiedzialna za dysponowanie pojazdem.

9. Każdy przejazd między dwoma punktami docelowymi musi być wpisany w rubryce 2 "Trasa jazdy" w sposób szczegółowy z podaniem nazw ulic przy przejazdach w obrębie miasta. W rubryce tej zabronione jest umieszczanie wpisów ogólnych (np. jazda w mieście) jak również wpisywanie trasy pomiędzy trzema punktami docelowymi (np. Warszawa - Piaseczno - Warszawa). Trasa przejazdu musi być wyraźnie określona, ponieważ stanowi ona rozliczenie osoby dysponującej pojazdem ze sposobu jego wykorzystania. W przypadku pojazdów poruszających się w strzeżonej strefie portu lotniczego dopuszcza się w rubryce 2 "Trasa jazdy" wpis ogólny "np. Rejon lotniska".

10. Po zakończeniu użytkowania osoba korzystająca z służbowego sprzętu transportowego potwierdza podpisem wiarygodność zapisów dokonanych przez kierowcę.

11. W przypadku wykorzystania służbowego sprzętu transportowego do celów niesłużbowych lub odpłatnie w książce kontroli pracy pojazdu w rubryce 5 "Ilość przewożonych osób lub ciężar przewożonego ładunku (rodzaj ładunku)" dokonuje się zapisu określającego cel wyjazdu (np. odpłatny, kolonie, doskonalenie jazdy itp.).

12. Poza ewidencjonowaniem przebiegu eksploatacji służbowego sprzętu transportowego w książce kontroli wpisuje się także inne dane podlegające ewidencji (np. praca silnika w motogodzinach, gdy silnik napędzał wciągarkę lub inne urządzenie). Dane te wpisuje kierowca, a osoba dysponująca pojazdem potwierdza je podpisem.

13. Adnotacje dodatkowe dotyczące obsług technicznych, doraźnego przekazania, zapisy związane z użytkowaniem pojazdu itp., umieszcza się w pierwszej wolnej pozycji w rubrykach od 1 do 15.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

ZESTAWIENIE ZUŻYCIA MPS

dnia ................... 20..... r.

(Naczelnik WT/WTiZ)

na eksploatację sprzętu technicznego ................................ za ........................ 20...... roku

(nazwa jednostki (miesiąc)

organizacyjnej lub komórki)

na podstawie książek kontroli pracy pojazdu (łodzi motorowej, agregatu) oraz kart pracy urządzenia technicznego

Lp.Marka i typ pojazdu, jednostki pływającej, łodzi motorowej, agregatu, pozostałego urządzenia technicznegoNumer rejestracyjny (fabryczny/ewidencyjny

/urządzenia)

Wykonana pracaPaliwo (gatunkami)Pozostałe MPS (gatunkami)Uwagi
kilometrymth / godziny pracyfaktycznie zużytoilość należna wg ZNZoszczędnościdopuszczalne zużyciezużycie ponadnormatywneolej ...............olej ...............
1234567891011121314151617
Razem litrów:
Średnia gęstość:
Razem kg:
Zaksięgowane str/poz

SPORZĄDZIŁ: KIEROWNIK SEKCJI:

.................................................... ....................................................

1 § 1 ust. 1:

- zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 23 z dnia 28 kwietnia 2016 r. (Dz.Urz.KGSG.2016.19) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 28 kwietnia 2016 r.

- zmieniony przez § 1 zarządzenia nr 130 z dnia 30 grudnia 2016 r. (Dz.Urz.KGSG.2016.118) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 grudnia 2016 r.

2 § 3 ust. 1 pkt 5 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 23 z dnia 28 kwietnia 2016 r. (Dz.Urz.KGSG.2016.19) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 28 kwietnia 2016 r.