Równoważnik pieniężny w zamian nie wykonanych dostaw obowiązkowych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MF.1972.1.1

Akt utracił moc
Wersja od: 29 stycznia 1972 r.

INSTRUKCJA Nr 5/PO
MINISTERSTWA FINANSÓW
z dnia 24 stycznia 1972 r.
w sprawie równoważnika pieniężnego w zamian nie wykonanych dostaw obowiązkowych.

Stosownie do postanowień ustawy z dnia 26 października 1971 r. o zniesieniu obowiązkowych dostaw zbóż, ziemniaków i zwierząt rzeźnych (Dz. U. Nr 27, poz. 253) - z dniem 1 stycznia 1972 r. zostały zniesione obowiązkowe dostawy. Zaległości w tych dostawach podlegają przeliczeniu na równoważnik pieniężny. Wpływy z tego tytułu zostały przeznaczone w 40% na rzecz budżetu gromadzkiej (miejskiej) rady narodowej (rady narodowej osiedla), w 30% na fundusz gromadzki (miejski), a w pozostałych 30% na Fundusz Rozwoju Rolnictwa. W miastach (osiedlach), w których nie wprowadzono funduszu miejskiego wpływy z tytułu równoważnika pieniężnego zostały przeznaczone w 70% na rzecz budżetu miejskiej rady narodowej (rady narodowej osiedla), a w 30% na Fundusz Rozwoju Rolnictwa.
Konieczne jest maksymalne dołożenie starań, aby wszystkie czynności związane z wymiarem, rachunkowością i poborem równoważnika zostały wykonane terminowo.

I.

Wymiar równoważnika pieniężnego.

1.
Wysokość równoważnika pieniężnego w zamian nie wykonanych obowiązkowych dostaw zbóż, ziemniaków i zwierząt rzeźnych obliczają biura gromadzkich rad narodowych oraz właściwe w sprawach skupu organy prezydiów miejskich (dzielnicowych) rad narodowych i rad narodowych osiedli.
2.
Podstawę obliczania wysokości równoważnika pieniężnego od poszczególnych gospodarstw rolnych stanowi wyrażona w kilogramach zaległość na dzień 31 grudnia 1971 r. w obowiązkowych dostawach zbóż i ziemniaków z roku gospodarczego 1971/1972 i lat ubiegłych oraz w obowiązkowych dostawach zwierząt rzeźnych z roku 1971 i z lat ubiegłych.

Wysokość równoważnika pieniężnego oblicza się przy zastosowaniu stawek w złotych na 1 kilogram, określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 1971 r. (Dz. U. Nr 37, poz. 328).

3.
Dane o wysokości zaległości w obowiązkowych dostawach i wysokości równoważnika pieniężnego są zawarte w wykazach, o których mowa w pkt 5 pisma okólnego Ministerstwa Przemysłu Spożywczego i Skupu z dnia 10 grudnia 1971 r. znak SK-II501/21/71. Na podstawie tych wykazów biura gromadzkich rad narodowych oraz organy finansowe prezydiów miejskich (dzielnicowych) rad narodowych i rad narodowych osiedli wystawiają imienne nakazy płatnicze na równoważnik pieniężny.

Nakazy płatnicze wypełnia się przebitkowo w trzech egzemplarzach, podkładając jako drugi egzemplarz wzór "C" - "konto należności", a jako trzeci wzór "B" - "wykaz należności dla sołtysów".

Po wypełnieniu wszystkich nakazów i sprawdzeniu uzgodnień zapisów z wykazami równoważnika pieniężnego należy na nakazach płatniczych przyłożyć pieczęć gromadzkiej (miejskiej, dzielnicowej, osiedla) rady narodowej i zamieścić podpis, a następnie razem z "wykazem należności dla sołtysów" przekazać nakazy sołtysom w celu doręczenia zobowiązanym.

Sołtys doręcza nakazy płatnicze za poświadczeniem odbioru na "wykazie należności dla sołtysów". W rubryce tego wykazu zatytułowanej "nakaz otrzymałem" zobowiązany zamieszcza datę otrzymania nakazu płatniczego i swój podpis.

Arkusze "wykazów należności dla sołtysów" numeruje się kolejno i oprawia w trwałą okładkę.

4.
W miastach i osiedlach, gdzie nie ma inkasa sołeckiego nie zakłada się "wykazu należności dla sołtysów", a nakazy płatnicze wypełnia się w dwóch egzemplarzach, podkładając jako drugi egzemplarz wzór "C". Doręczenie nakazu płatniczego w tych jednostkach następuje za pośrednictwem poczty. Do tego celu należy używać druku "Potwierdzenie odbioru" wzór Min. Fin. 3182, z tym, że wyrazy "zobowiązanie pieniężne" należy wykreślić i zastąpić wyrazami "równoważnik pieniężny w zamian niewykonanych obowiązkowych dostaw".

Zwrócone przez pocztę potwierdzenia odbioru nakleja się na arkuszach papieru w kolejności numerów nakazów płatniczych, a następnie oprawia się je w trwałą okładkę i przechowuje w aktach razem z wykazami równoważnika pieniężnego.

5.
Nakazy płatnicze na równoważnik powinny być doręczone w terminie do dnia 29 lutego 1972 roku.
6.
Nie wystawia się nakazu płatniczego, jeżeli należność z tytułu równoważnika nie przekracza 100 zł. Należność tę umarza się na podstawie § 2 rozporządzenia Ministra Finansów oraz Przemysłu Spożywczego i Skupu z dnia 27 grudnia 1971 r. (Dz. U. Nr 37, poz. 341). W tym celu na wykazie równoważnika pieniężnego, o którym mowa w ust. 3 w rubryce "do umorzenia" umieszcza się adnotację "umorzono", a podstawę prawną podaje na końcu strony przy podsumowaniu ogólnej kwoty umorzonego równoważnika.
7.
Jeżeli zaległości z tytułu obowiązkowych dostaw dotyczą dłużników, których gospodarstwa zostały uznane za ekonomicznie zaniedbane, na nakazach płatniczych przekreśla się terminy płatności, a umieszcza adnotację "przeniesiono do należności scalonych". Nakaz płatniczy doręcza się następnie zobowiązanemu na zasadach określonych w ust. 3 i 4.

Równoważnik pieniężny ustalony właścicielom gospodarstw rolnych zaniedbanych ekonomicznie odpisuje się z konta należności i przypisuje w kartotece należności scalonych.

8.
Po wystawieniu wszystkich nakazów należy na koncie należności podkreślić ostatnią pozycję zapisu i wpisać poniżej ogólną kwotę ustalonego równoważnika. Pod tą pozycją należy wpisać ogólną kwotę równoważnika przeniesioną na należności scalone oraz liczbę tych pozycji.
9.
Dla bieżącej rejestracji przypisów i odpisów równoważnika pieniężnego w zamian nie wykonanych obowiązkowych dostaw biuro gromadzkiej (miasta, dzielnicy, osiedla) rady narodowej prowadzi rejestr przypisów i odpisów wzór 3007.
10.
Rejestr prowadzi się do czasu całkowitego zlikwidowania wymierzonego równoważnika i wpisuje się do niego wszystkie dokonane przypisy i odpisy (korekty) oraz umorzenia (część V ust. 2). Podstawę do zapisów stanowią: wykaz "konto należności", decyzje w sprawie zwiększenia lub zmniejszenia równoważnika ujawnionego po zamknięciu kart obowiązkowych dostaw oraz decyzje w sprawie umorzenia równoważnika.
11.
Wysokość ogólnej kwoty wymierzonego równoważnika w rejestrze przypisów i odpisów wpisuje się w kwocie globalnej. W ten sam sposób dokonuje się odpisu ogólnej kwoty równoważnika w części przeniesionej na należności scalone. Każdą decyzję indywidualną wpisuje się w osobnej pozycji.
12.
Po zakończeniu każdego kwartału referent podsumowuje poszczególne kolumny rejestru przypisów i odpisów i uzgadnia je z wykazem "konto należności".
13.
Jeżeli w wyniku końcowych rozliczeń na koncie poszczególnych gospodarstw rolnych powstała nadwyżka wykonanych dostaw obowiązkowych, biura gromadzkich (miejskich, osiedla) rad narodowych powinny sporządzić wykaz równowartości tych nadwyżek, obliczonej według faktycznej różnicy cen w dniu dostawy.

Wykaz ten sporządza się na podstawie indywidualnych i podpisanych przez sekretarza gromadzkiego notatek, zawierających obliczenie równowartości nadwyżek stosownie do wytycznych pkt 3 pisma okólnego Ministerstwa Przemysłu Spożywczego i Skupu z dnia 10 grudnia 1971 r. Nr SK II-501/21/71.

Wzór wykazu załącza się.

Równowartość nadwyżek wykonanych dostaw obowiązkowych podlega z urzędu zaliczeniu na należny od gospodarstw rolnych podatek gruntowy wymierzany według stawek kwotowych. Na podstawie wykazu równowartości nadwyżek należy więc odpisać ogólną kwotę równowartości tych nadwyżek z wymierzanego według stawek kwotowych podatku gruntowego. Odpisu tego należy dokonać w rubr. 23 rejestru przypisów i odpisów zobowiązania pieniężnego wzór 3186. Odpowiednie zmiany należy również wprowadzić na kontach zobowiązanych w kontokwitariuszu prowadzonym przez sołtysa.

II.

Załatwianie odwołań.

1.
Odwołania od ustalonej wysokości równoważnika rozpatrują organy do spraw skupu prezydiów rad narodowych bezpośrednio wyższego stopnia. Biura grn i inne jednostki organizacyjne, które ustalają wysokość równoważnika (cz. I ust. 1) przekazują odwołania organom odwoławczym w ciągu dwóch tygodni od daty ich wniesienia, dołączając notatkę o wynikach sprawdzenia prawidłowości ustalonego wymiaru równoważnika pieniężnego i o ustosunkowaniu się do kwestionowanej w odwołaniu należności.
2.
Rozstrzygnięcie odwołania powinno nastąpić najpóźniej w ciągu 2-ch miesięcy od daty otrzymania odwołania przez organ odwoławczy. Jeżeli odwołanie dotyczy tylko błędów rachunkowych, organ wymiarowy załatwia je samodzielnie.

Wszystkie zmiany w wysokości ustalonego równoważnika pieniężnego, wynikające ze sprostowania błędów (na plus i na minus), rozstrzygnięcia odwołań od wymiaru, ujawnienia dowodów wykonania obowiązkowych dostaw po zamknięciu kartotek, anulowania lub zmniejszenia dokonanych obniżeń w obowiązkowych dostawach zbóż (ziemniaków) z tytułu kontraktacji upraw nasiennych i przemysłowych itp. - powinny być bezzwłocznie odnotowane jako przypisy bądź odpisy na koncie należności.

III.

Rachunkowość i inkaso równoważnika pieniężnego.

1.
Pobór równoważnika na terenie gromad odbywa się w drodze inkasa, dokonywanego przez sołtysów. W tym celu sołtysi otrzymują wypełnione przebitkowo przy sporządzaniu nakazów płatniczych "wykazy należności dla sołtysów" (wzór B). Do przyjmowania wpłat z tytułu równoważnika sołtys otrzymuje odrębny kwitariusz przychodowy K 103 (dawny Rb 2).
2.
Sołtysi obowiązani są wpisywać bieżąco w wykazach należności wpłaty przez nich przyjęte oraz wpłaty według pokwitowań okazanych przez zobowiązanych, którzy dokonali wpłaty w kasie biura gromadzkiego lub pocztą, jak również wpłaty dokonane w okresie od 1 stycznia 1972 r. do czasu doręczenia zobowiązanym nakazów płatniczych.
3.
Gotówkę z tytułu zainkasowanych należności równoważnika sołtys wpłaca w terminach ustalonych dla rozliczania zobowiązania pieniężnego do kasy biura gromadzkiego.

Równocześnie sołtys pozostawia w biurze gromadzkim wszystkie odbitki pokwitowań ZK-103 wydanych w czasie od poprzedniego rozliczenia.

4.
Biuro gromadzkiej rady narodowej przeprowadza kontrolę rachunkową kwitariuszy w sposób określony w instrukcji Ministerstwa Finansów Nr 13 z dnia 19 listopada 1965 r. w sprawie rachunkowości należności pieniężnych od rolników.
5.
Wpłaty dokonane przez zobowiązanych biuro gromadzkiej rady narodowej księguje na kontach poszczególnych zobowiązanych, prowadzonych na formularzu "Konta należności" (wzór C). Arkusze kont należności układa się kolejno według wsi, numeruje i oprawia w trwałą okładkę.
6.
Wpłaty dokonane na poczet równoważnika w okresie od 1 stycznia 1972 r. do czasu doręczenia nakazu płatniczego należy niezwłocznie odnotować w wykazie "konta należności" na kontach poszczególnych zobowiązanych.
7.
Przyjęte wpłaty z tytułu równoważnika pieniężnego biuro gromadzkiej rady narodowej wpłaca bieżąco w całości na swój rachunek podstawowy w NBP, księgując wpłaty na dobro konta 108 "Dochody budżetu", konto analityczne klasyfikacji budżetowej: Rozdział 9911 - Podatki i opłaty z indywidualnej gospodarki rolnej. § 69 - Równoważnik pieniężny za zaległe dostawy obowiązkowe. Okresowo, w terminach rozliczania udziałów we wpływach zobowiązania pieniężnego obciąża się konto 108 z tytułu udziału funduszu gromadzkiego i udziału Funduszu Rozwoju Rolnictwa, uznając konto 104 "Różne rozliczenia" (konta analityczne: "Udział funduszu gromadzkiego w równoważniku pieniężnym" i "Udział Funduszu Rozwoju Rolnictwa w równoważniku pieniężnym"). Udziały te przelewa się następnie na właściwe rachunki bankowe mianowicie udział funduszu gromadzkiego na rachunek tego funduszu, udział Funduszu Rozwoju Rolnictwa na rachunek Banku Rolnego w NBP.

Biura gromadzkich rad narodowych, prowadzące księgowość uproszczoną, postępują analogicznie z tym, że ewidencjonują operację, z tytułu inkasa równoważnika pieniężnego i rozliczenia udziałów na rachunek księgi głównej "środki budżetowe" w sposób następujący:

- wpływy równoważnika przyjęte do kasy Wn konto "Kasa" - Ma konto "Dochody" (konto analityczne rozdz. 9911, § 69 klasyfikacji budżetowej);

- przekazanie wpływów na rachunek podstawowy Wn konto "Bank" - Ma konto "Kasa";

- obliczony udział funduszu gromadzkiego Wn konto "Dochody" (wyżej wskazane konto analityczne klasyfikacji budżetowej) - Ma konto "Pozostałe obroty" (konto analityczne "Udział.funduszu gromadzkiego w równoważniku pieniężnym";

- obliczony udział Funduszu Rozwoju Rolnictwa Wn konto "Dochody" - Ma konto "Pozostałe obroty" (konto analityczne "Udział Funduszu Rozwoju Rolnictwa w równoważniku pieniężnym").

8.
Wpłaty z tytułu równoważnika pieniężnego zaksięgowane na kontach poszczególnych zobowiązanych na formularzu "Konta należności" uzgadnia się kwartalnie (w terminach rozliczania wpływów) z wpływami równoważnika zaksięgowanymi na koncie analitycznym dochodów.
9.
Po zakończeniu roku biuro gromadzkiej rady narodowej sporządza rozliczenie wpływów zaliczonych na Fundusz Rozwoju Rolnictwa według poszczególnych dysponentów tego Funduszu oraz przesyła to rozliczenie w terminie do dnia 20 stycznia właściwemu oddziałowi Banku Rolnego. Przy podziale Funduszu według dysponentów stosuje się zasady ustalone dla podziału według dysponentów wpływów Funduszu Rozwoju Rolnictwa wydzielonych z wpływów zobowiązania pieniężnego.
10.
Prezydia rad narodowych miast i osiedli przyjmujące wpłaty równoważnika bezpośrednio w kasie prezydium (bez stosowania inkasa), stosują odpowiednio przepisy ust. 5-9.

IV.

Egzekucja równoważnika.

1.
W razie, gdy zobowiązany nie uiści równoważnika w terminie, organ wymiarowy obowiązany jest wystawić i doręczyć mu upomnienie egzekucyjne.

Jeżeli jednak należność z tytułu równoważnika jest płatna w kilku terminach, upomnienie egzekucyjne doręcza się dopiero po upływie terminu, do którego zobowiązany powinien zapłacić całą należność.

Na przykład: ustalony zobowiązanemu równoważnik pieniężny wynosi 3.800 zł, a nakaz płatniczy doręczono 29.II.72 r. Stosownie do przepisów § 4 rozporządzenia Min. Fin. oraz Przemysłu Spożywczego i Skupu z dnia 27 grudnia 1971 r. należność ta powinna być spłacona w następujących terminach i kwotach:

dodnia14.III.72 r.-1.000 zł
""11.IV.72 r.-1.000 zł
""9.V.72. r.-1.800 zł.

W razie uchybienia, któregoś z tych terminów, upomnienie egzekucyjne należy doręczyć 10.V.1972 r.

2.
Nie wystawia się i nie doręcza się upomnień dłużnikom, których gospodarstwa zostały uznane za ekonomicznie zaniedbane (Rozdz. II ust. 2).
3.
Po bezskutecznym upływie 10-ciu dni od daty potwierdzenia odbioru upomnienia wystawia się na równoważnik pieniężny oddzielnie tytuły wykonawcze.

Nie należy łączyć w jednym tytule wykonawczym zaległości z tytułu równoważnika z zaległościami z tytułu zobowiązań pieniężnych lub innych należności.

4.
Tytuły wykonawcze na równoważnik kieruje się do egzekucji do wydziałów finansowych w takim samym trybie, jak tytuły na zobowiązania pieniężne rolników. Analogicznie też aktualizuje się te tytuły w wypadkach gdy zachodzą tego potrzeby (wpłaty, odpisy z tytułu odwołań, umorzenia).
5.
Wydziały finansowe są obowiązane niezwłocznie wszcząć egzekucję równoważnika. Żaden tytuł na równoważnik nie może pozostać w roku 1972 bez biegu.

V.

Ulgi w spłacie i umorzenia równoważnika.

1.
Kompetencje biur gromadzkich i wydziałów finansowych w zakresie udzielania ulg w spłacie i umarzania równoważnika pieniężnego są określone w rozporządzeniu Ministra Finansów oraz Przemysłu Spożywczego i Skupu z dnia 27 grudnia 1971 r. Dz. U. Nr 37, poz. 341).

W myśl postanowień § 6\

tego rozporządzenia biura gromadzkich rad narodowych, organy finansowe prezydiów rad narodowych miast nie stanowiących powiatów, prezydiów dzielnicowych rad narodowych w miastach stanowiących powiaty oraz prezydiów rad narodowych osiedli, są uprawnione do:

1)
odraczania spłaty równoważnika na okres do jednego roku;
2)
rozkładania spłaty równoważnika na raty - na okres do 2 lat;
3)
umarzania zaległości z tytułu równoważnika do kwoty 2.000 zł.

W myśl postanowień § 7 rozporządzenia wydziały finansowe prezydiów powiatowych (miejskich, dzielnicowych) rad narodowych są uprawnione do:

1)
odraczania i rozkładania na raty spłaty równoważnika na okres do 3 lat;
2)
umarzania zaległości z tytułu równoważnika do kwoty 25.000 zł.

Wreszcie stosownie do postanowień § 8 rozporządzenia wydziały finansowe prezydiów wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) są uprawnione do umarzania zaległości z tytułu równoważnika, przewyższającego kwotę 25.000 zł.

2.
Należności z tytułu równoważnika powinny być w zasadzie spłacone w terminach określonych w rozporządzeniu. Większość dłużników, mająca stosunkowo niewielkie zaległości z ostatniego okresu, jest w stanie wywiązać się w tych terminach. Raty odroczenia i umorzenia należy stosować wyjątkowo w wypadkach, gdy dłużnik rzeczywiście nie jest w stanie zapłacić równoważnika w terminach ustawowych.

Przy rozpatrywaniu podań o udzielenie ulg w spłacie lub o umorzenie równoważnika pieniężnego bierze się pod uwagę okoliczności, w jakich powstały zaległości z tytułu obowiązkowych dostaw. Jeżeli rolnik był w stanie wykonać obowiązujące dostawy i zaległości powstały wskutek jego złej woli, należy odmówić udzielenia ulg i równoważnik ściągnąć, przy zastosowaniu środków egzekucyjnych.

Można natomiast udzielić ulg rolnikom, którzy:

1)
ponieśli znaczne straty, wskutek klęsk żywiołowych, chorób i upadku zwierząt gospodarskich,
2)
podnoszą gospodarstwa z zaniedbania ekonomicznego i zasługują na pomoc,
3)
przejęli zadłużone gospodarstwa po rodzicach lub innych osobach starszych i obecnie dokładają starań nad należytym zagospodarowaniem.

Kwoty umorzone powinny być bezzwłocznie odpisane z konta należności.

VI.

Sprawozdawczość.

1.
Po zakończeniu prac związanych z wymiarem równoważnika pieniężnego organy finansowe, przedłożą na formularzach nakładu urzędowego jednorazowe sprawozdanie o wymiarze tego równoważnika na dzień zamknięcia kart dostaw obowiązkowych w następujących terminach:
1)
biura gromadzkie oraz organy finansowe prezydiów rad narodowych osiedli, dzielnic i miast nie stanowiących powiatów - organom finansowym prezydiów rad narodowych stopnia powiatowego w terminie do dnia 15 marca 1972 r.,
2)
organy finansowe prezydiów rad narodowych stopnia powiatowego - organom finansowym stopnia wojewódzkiego w terminie do dnia 30 marca 1972 r.,
3)
organy finansowe prezydiów rad narodowych stopnia wojewódzkiego Ministerstwu Finansów w terminie do dnia 15 kwietnia 1972 r.
2.
Dane o wpływach z równoważnika pieniężnego, przypisach i odpisach oraz umorzeniach ujęte będą w sprawozdaniu 9P i 10P oraz w sprawozdaniu o wpływach budżetowych.

Podsekretarz Stanu: J. Dusza

Wykaz równowartości nadwyżek wykonanych obowiązkowych dostaw

Lp.Nr karty obowiązk. dostawNazwisko i imię oraz adres rolnikaNadwyżka do odpisania z podatku gruntowego wg stawek kwotowych w złNr konta podatkowego
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10