Regulamin pracy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MSW.1996.10.75

Akt utracił moc
Wersja od: 26 listopada 1996 r.

ZARZĄDZENIE Nr 78
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia 26 listopada 1996 r.
w sprawie regulaminu pracy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych.

Na podstawie art. 1042 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy z późn. zm. zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Ministerstwu Spraw Wewnętrznych nadaje się regulamin pracy ustalający organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników.
2.
Regulamin pracy stanowi załącznik do zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN PRACY MINISTERSTWA SPRAW WEWNĘTRZNYCH

I. 

PRZEPISY OGÓLNE

§  1.
Regulamin ustala organizację i porządek pracy w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych oraz prawa i obowiązki stron stosunku pracy.
§  2.
Użyte w regulaminie określenia oznaczają:
1)
pracodawca - Ministerstwo Spraw Wewnętrznych,
2)
pracownik - osobę zatrudnioną w Ministerstwie bez względu na podstawę nawiązania stosunku pracy.
§  3.
W sprawach nieuregulowanych Regulaminem stosuje się odpowiednio przepisy:
1)
ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. Nr 31, poz. 214 z późn. zm.),
2)
ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. Nr 24, poz. 141 z późn. zm.)
3)
ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 89, poz. 402).

II. 

OBOWIĄZKI PRACODAWCY

§  4.
1.
Przed podpisaniem umowy o pracę z kandydatem do pracy, Biuro Kadr powinno skierować go na badania lekarskie.
2.
Przed dopuszczeniem pracownika do pracy Biuro Kadr:
1)
kieruje go do pracownika służby bhp na przeszkolenie wstępne ogólne w zakresie bhp i ppoż.,
2)
zapoznaje pracownika z Regulaminem pracy, oraz dołącza do akt osobowych jego oświadczenie o zapoznaniu się z treścią Regulaminu zaopatrzone w podpis i datę.
§  5.
Kierownik komórki organizacyjnej lub osoba przez niego upoważniona zobowiązani są do:
1)
dokonania przydziału pracy pracownikowi zgodnie z treścią umowy o pracę,
2)
udzielenia pracownikowi pełnej informacji dotyczącej powierzonych mu zadań oraz sposobu wykonania pracy na wyznaczonym stanowisku,
3)
zapewnienia pracownikowi odpowiedniego miejsca pracy, narzędzi i materiałów niezbędnych do wykonania pracy na określonym stanowisku.
§  6.
Pracodawca jest obowiązany do:
1)
szanowania godności i innych dóbr osobistych pracownika,
2)
udzielania pomocy pracownikom podnoszącym kwalifikacje zawodowe na warunkach uzgodnionych między stronami,
3)
zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz systematycznego szkolenia pracowników w zakresie bhp i ochrony p.poż.,
4)
zapewnienia przestrzegania porządku i dyscypliny pracy.
§  7.
1.
Minister lub wyznaczony przez niego zastępca przyjmuje pracowników w wyznaczonych terminach w sprawach skarg, wniosków i zażaleń.
2.
Terminy, o których mowa w ust. 1, podaje się do wiadomości pracowników przez wywieszenie na tablicy ogłoszeń.

III. 

OBOWIĄZKI PRACOWNIKA

§  8.
Pracownik jest obowiązany w szczególności do:
1)
przestrzegania ustalonego czasu pracy i wykorzystywania go w sposób efektywny,
2)
przestrzegania regulaminu pracy i ustalonego przez pracodawcę porządku,
3)
przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych,
4)
dbałości o dobro pracodawcy i ochrony mienia pracodawcy oraz używania go zgodnie z przeznaczeniem, a nadto właściwego gospodarowania powierzonymi jego pieczy składnikami majątkowymi pracodawcy oraz zabezpieczenia ich przed możliwością przedwczesnego zużycia, uszkodzenia, zniszczenia lub kradzieży,
5)
wykazywania należytej troski i dbałości o całość interesów i majątku pracodawcy, zwłaszcza gdy obowiązek ten wynika z konkretnych przepisów lub poleceń służbowych,
6)
dążenia do uzyskania w pracy jak najwyższych wyników i przejawiania w tym celu inicjatywy,
7)
przestrzegania tajemnicy państwowej i służbowej,
8)
poddawania się okresowym badaniom lekarskim.
§  9.
Obowiązki pracownika regulują:
1)
art. 17-19 ustawy, o której mowa w § 3 pkt 1,
2)
art. 100 ustawy, o której mowa w § 3 pkt 2,
3)
art. 47-53 ustawy, o której mowa w § 3 pkt 3.

IV. 

PORZĄDEK WEWNĘTRZNY

§  10.
Palenie tytoniu na terenie Ministerstwa dozwolone jest wyłącznie w miejscach do tego celu wyznaczonych.
§  11.
1.
Pracownicy wchodzą na teren obiektów Ministerstwa wyłącznie na podstawie identyfikatorów pracowniczych oraz karty magnetycznej.
2.
Pracownicy, z wyjątkiem kierowników komórek organizacyjnych i ich zastępców, mogą przebywać na terenie Ministerstwa poza normalnymi godzinami urzędowania tylko w uzasadnionych przypadkach, na polecenie przełożonego lub po uzyskaniu jego zgody.

V. 

ORGANIZACJA I CZAS PRACY

§  12.
1.
Pracowników obowiązuje pięciodniowy tydzień pracy.
2.
Pracownicy rozpoczynają pracę o godz. 8.15, a kończą ją o godz. 16.15, z zastrzeżeniem ust. 3.
3.
W sekretariatach Ministra i Wiceministrów pracownicy mogą być zatrudnieni w systemie dwuzmianowym:

I zmiana - w godz. 7.45 -14.45

II zmiana - w godz. 14.15 - 22.00

Pracownicy zatrudnieni w systemie dwuzmianowym mają obowiązek pracy w co drugą sobotę w godz. 9.00 -14.00.

4.
Czas pracy pracowników zatrudnionych w niektórych wydziałach Departamentu PESEL, w których występuje konieczność pracy w systemie wielozmianowym, reguluje odrębna decyzja dyrektora Departamentu PESEL.
5.
Dni pracy i dni wolne od pracy oraz godziny rozpoczynania i kończenia pracy na stanowiskach pracy pracowników zatrudnionych przy pilnowaniu określa harmonogram pracy.
6.
Za pracę w porze nocnej uważa się zatrudnienie w godzinach od 22.00 do 6.00.
7.
Na uzasadniony wniosek pracownika, zaopiniowany przez kierownika komórki organizacyjnej - dyrektor Biura Kadr wyraża zgodę na indywidualny rozkład czasu pracy.
§  13.
1.
Przyjście do pracy pracownicy potwierdzają podpisem w liście obecności znajdującej się w sekretariacie komórki organizacyjnej.
2.
Po zakończeniu miesiąca listy obecności przekazywane są do Biura Kadr.
3.
Nieobecność pracownika w pracy powinna być odnotowana w liście obecności z zaznaczeniem, czy jest to nieobecność usprawiedliwiona.
4.
Za prawidłową realizację postanowień ust. 1-3 odpowiedzialny jest kierownik komórki organizacyjnej.
§  14.
1.
Za pracę wykonywaną na polecenie przełożonego poza regulaminowymi godzinami pracy pracownikowi przysługuje według jego wyboru wynagrodzenie lub wolny czas, z tym że wolny czas może być udzielony w terminie uzgodnionym z przełożonym.
2.
Pracownikom Ministerstwa zatrudnionym na stanowiskach kierowniczych i samodzielnych wolny czas przysługuje jedynie za pracę wykonywaną w porze nocnej oraz w niedziele lub święto.
§  15.
Organizację dyżurów w Ministerstwie określają odrębne przepisy.

VI. 

URLOPY I ZWOLNIENIA OD PRACY

§  16.
1.
Urlopy wypoczynkowe są udzielane pracownikom zgodnie z planem urlopów. Urlop nie wykorzystany powinien być udzielony pracownikowi najpóźniej do końca pierwszego kwartału następnego roku kalendarzowego.
2.
Kierownicy komórek organizacyjnych sporządzają plan urlopów wypoczynkowych wszystkich pracowników na dany rok kalendarzowy i przekazują do Biura Kadr w terminie do 31.03. br.
3.
Urlop wypoczynkowy może być udzielony pracownikowi, w uzasadnionych przypadkach, poza planem urlopów.
§  17.
1.
Pracownikowi na jego pisemny wniosek, może być udzielony urlop bezpłatny.
2.
Urlopu bezpłatnego udziela pracownikowi Dyrektor Biura Kadr w oparciu o opinię kierownika właściwej komórki organizacyjnej.
3.
Pracownikowi może być udzielony urlop bezpłatny w celu wykonywania pracy u innego pracodawcy przez okres uzgodniony między pracodawcami. Decyzję w tej sprawie podejmuje Minister.
4.
Dyrektorom i wicedyrektorom departamentów (biur) urlopu udziela Minister lub właściwy Podsekretarz Stanu.
§  18.
1.
Pracownik może być zwolniony od pracy na czas niezbędny dla załatwienia ważnych spraw osobistych lub rodzinnych, które wymagają załatwienia w godzinach pracy. Zwolnienia udziela przełożony. Każdorazowe wyjście poza zakład pracy powinno być odnotowane w książce wyjść.
2.
Za czas zwolnienia od pracy, o którym mowa w ust. 1 pracownikowi przysługuje wynagrodzenie, jeżeli odpracował czas zwolnienia. Czas odpracowania nie jest pracą w godzinach nadliczbowych.

VII. 

WYNAGRODZENIE ZA PRACĘ

§  19.
1.
Wynagrodzenie za pracę wypłacane jest pracownikom co miesiąc z dołu do dn. 30 każdego miesiąca; jeżeli ten dzień jest dniem wolnym od pracy, wynagrodzenie wypłaca się w dniu poprzednim.
2.
Wypłaty wynagrodzenia za pracę dokonują płatnicy wyznaczeni przez kierownika komórki organizacyjnej.
§  20.
Wynagrodzenie na pisemny wniosek pracownika może być przekazywane na jego rachunek oszczędnościowo-rozliczeniowy, nie później niż w dniu wypłaty.

VIII. 

WYRÓŻNIENIA I NAGRODY

§  21.
Nagrody i wyróżnienia przyznaje pracownikom Minister oraz kierownicy komórek organizacyjnych.

IX. 

BEZPIECZEŃSTWO I HIGIENA PRACY ORAZ OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA

§  22.
Pracodawca i pracownik zobowiązani są do ścisłego przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów o ochronie przeciwpożarowej.
§  23.
Pracodawca jest obowiązany:
1)
zapoznać pracowników z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisami o ochronie przeciwpożarowej,
2)
prowadzić szkolenie pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony p.poż. ,
3)
organizować pracę w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy,
4)
wydać - przed podjęciem pracy - środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze pracownikom, którym one przysługują,
5)
dostarczyć środki higieny osobistej.
§  24.
Przyjęcie do wiadomości przepisów ochrony przeciwpożarowej i bhp, pracownik potwierdza własnoręcznym podpisem.

X. 

ODPOWIEDZIALNOŚĆ PORZĄDKOWA I DYSCYPLINARNA PRACOWNIKÓW

§  25.
1.
Pracownicy ponoszą odpowiedzialność porządkową przewidzianą w dziale IV rozdział VI ustawy, o której mowa w § 3 pkt 2.
2.
Pracownicy mianowani ponoszą odpowiedzialność porządkową i dyscyplinarną przewidzianą w rozdziale 5 ustawy, o której mowa w § 3 pkt 1.
3.
Urzędnicy służby cywilnej ponoszą odpowiedzialność porządkową i dyscyplinarną przewidzianą w rozdziale 9 ustawy, o której mowa w § 3 pkt 3.

XI. 

PRZEPISY KOŃCOWE

§  26.
Regulamin wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia podania go do wiadomości pracowników poprzez wywieszenie na tablicy informacyjnej w budynku Ministerstwa.