Regulamin organizacyjny Zarządu Operacyjno-Śledczego Komendy Głównej Straży Granicznej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGSG.2006.6.47

Akt utracił moc
Wersja od: 1 sierpnia 2006 r.

ZARZĄDZENIE Nr 43
KOMENDANTA GŁÓWNEGO STRAŻY GRANICZNEJ
z dnia 1 sierpnia 2006 r.
w sprawie regulaminu organizacyjnego Zarządu Operacyjno-Śledczego Komendy Głównej Straży Granicznej

Na podstawie art. 6 ust. 2 pkt 3 w związku z art. 3a pkt 3 ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (Dz. U. z 2005 r. Nr 234, poz. 1997 oraz z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711) zarządza się, co następuje:
§  1.
Zarządowi Operacyjno-Śledczemu Komendy Głównej Straży Granicznej, zwanemu dalej "Zarządem", nadaje się regulamin organizacyjny, określający zakres jego zadań, strukturę wewnętrzną oraz zakres obowiązków i uprawnień dyrektora Zarządu, zwanego dalej "dyrektorem", stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Oświadczenie, o którym mowa w § 7 ust. 1, załącznika do zarządzenia, dyrektor mianowany przed dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia, składa w terminie 14 dni od dnia jego wejścia w życie.
§  3.
1.
Traci moc zarządzenie nr 46 Komendanta Głównego Straży Granicznej z dnia 14 września 2004 r. w sprawie regulaminu organizacyjnego Zarządu Operacyjno-Śledczego Komendy Głównej Straży Granicznej (Dz. Urz. KGSG Nr 9, poz. 53 oraz z 2006 r. Nr 3, poz. 18).
2.
Decyzje, polecenia i wytyczne wydane na podstawie zarządzenia, o którym mowa w ust. 1, zachowują moc o ile nie są sprzeczne z niniejszym zarządzeniem.
§  4.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK 

REGULAMIN ORGANIZACYJNY ZARZĄDU OPERACYJNO-ŚLEDCZEGO KOMENDY GŁÓWNEJ STRAŻY GRANICZNEJ

§ 1.
Zarząd jest jednostką organizacyjną Komendy Głównej Straży Granicznej, do zadań której należy:
1)
sprawowanie merytorycznego nadzoru nad wykonywaniem ustawowych zadań przez komórki organizacyjne komend oddziałów Straży Granicznej i granicznych jednostek organizacyjnych Straży Granicznej właściwe w sprawach rozpoznawania, zapobiegania i wykrywania przestępstw i wykroczeń oraz ścigania ich sprawców w zakresie właściwości Straży Granicznej;
2)
koordynacja czynności operacyjno-rozpoznawczych i procesowych, wykonywanych przez komórki, o których mowa w pkt 1;
3)
rozpoznawanie, zapobieganie i wykrywanie przestępstw i wykroczeń, w szczególności noszących znamiona przestępczości zorganizowanej oraz ściganie ich sprawców w zakresie właściwości Straży Granicznej;
4)
prowadzenie, koordynacja, nadzór oraz zabezpieczenie czynności operacyjno-rozpoznawczych z udziałem przeszkolonych i zarejestrowanych w Zarządzie funkcjonariuszy Straży Granicznej, posługujących się, na podstawie odrębnych przepisów, dokumentami uniemożliwiającymi ustalenie danych identyfikujących tych funkcjonariuszy oraz środków, którymi oni posługują się przy wykonywaniu zadań służbowych;
5)
wykonywanie analiz kryminalnych oraz nadzór i koordynacja działalności analitycznej komórek, o których mowa w pkt 1;
6)
gromadzenie i przetwarzanie informacji dotyczących działalności Zarządu i komórek, o których mowa w pkt 1;
7)
współpraca, na podstawie odrębnych przepisów, z organami administracji rządowej, jednostkami samorządu terytorialnego, państwowymi i innymi jednostkami organizacyjnymi, oficerami łącznikowymi oraz organami i instytucjami innych państw, a także instytucjami międzynarodowymi w zakresie właściwości Zarządu;
8)
realizacja zadań z zakresu przygotowań obronnych i zarządzania kryzysowego Straży Granicznej będących we właściwości Zarządu.
§  2.
Do szczegółowego zakresu działania Zarządu należy:
1)
sprawowanie nadzoru merytorycznego nad wykonywaniem ustawowych zadań przez komórki, o których mowa w § 1 pkt 1;
2)
koordynacja przedsięwzięć operacyjno-śledczych, w szczególności mających na celu zwalczanie przestępczości zorganizowanej, realizowanych przez Straż Graniczną, w tym na płaszczyźnie współpracy międzynarodowej;
3)
określanie kierunków pracy operacyjno-rozpoznawczej i dochodzeniowo-śledczej, opracowywanie optymalnych metod i form czynności operacyjno-rozpoznawczych i dochodzeniowo-śledczych, w tym wydawanie wytycznych i zaleceń w zakresie właściwości Zarządu;
4)
tworzenie i opiniowanie projektów aktów prawnych w zakresie właściwości Zarządu;
5)
nadzór merytoryczny nad szkoleniami funkcjonariuszy pełniących służbę w Zarządzie i w komórkach, o których mowa w § 1 pkt 1, oraz współpraca w tworzeniu i opiniowaniu programów szkolenia i doskonalenia zawodowego w zakresie właściwości Zarządu;
6)
formułowanie potrzeb szkoleniowych dla funkcjonariuszy pełniących służbę w Zarządzie i w komórkach, o których mowa w § 1 pkt 1;
7)
sporządzanie, w zakresie właściwości Zarządu, planów potrzeb dotyczących rzeczowych aktywów majątku;
8)
wykonywanie czynności operacyjno-rozpoznawczych w ramach nadzorowanych oraz koordynowanych spraw operacyjnych, jak też w ramach spraw noszących znamiona przestępczości zorganizowanej, o dużym stopniu złożoności lub szerokim zasięgu terytorialnym działania sprawców;
9)
wykonywanie czynności procesowych w ramach realizacji nadzorowanych i koordynowanych spraw operacyjnych, jak też w ramach postępowań przygotowawczych o dużym stopniu złożoności lub szerokim zasięgu terytorialnym działania sprawców;
10)
uzyskiwanie i przetwarzanie informacji ze zbiorów danych prowadzonych przez organy władzy publicznej oraz gromadzonych i przetwarzanych przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych, w szczególności identyfikujących użytkowników sieci telekomunikacyjnej lub urządzeń telekomunikacyjnych między którymi dokonano połączenie, dotyczących uzyskania lub próby uzyskania połączenia między określonymi zakończeniami sieci oraz okoliczności i rodzajów wykonywanego połączenia;
11)
sprawowanie merytorycznego nadzoru nad wykonywaniem czynności operacyjno-rozpoznawczych z udziałem funkcjonariuszy, o których mowa w § 1 pkt 4;
12)
przygotowywanie, prowadzenie i koordynacja czynności operacyjno-rozpoznawczych z udziałem funkcjonariuszy, o których mowa w § 1 pkt 4;
13)
nadzór i zabezpieczanie czynności operacyjno-rozpoznawczych z udziałem funkcjonariuszy, o których mowa w § 1 pkt 4;
14)
opracowywanie koncepcji i realizacja przedsięwzięć maskujących w ramach wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych z udziałem funkcjonariuszy, o których mowa w § 1 pkt 4;
15)
gromadzenie, przetwarzanie i analiza informacji uzyskanych w związku z wykonywaniem czynności operacyjno-rozpoznawczych z udziałem funkcjonariuszy, o których mowa w § 1 pkt 4;
16)
typowanie, szkolenie, weryfikacja i opiniowanie funkcjonariuszy, o których mowa w § 1 pkt 4;
17)
sprawowanie opieki psychologicznej nad funkcjonariuszami, o których mowa w § 1 pkt 4;
18)
gromadzenie, standaryzowanie informacji i danych statystycznych, dotyczących realizacji ustawowych zadań przez Zarząd i komórki, o których mowa w § 1 pkt 1;
19)
wykonywanie analiz operacyjnych, procedur operacyjnych i postępowań przygotowawczych wielowątkowych, skomplikowanych i priorytetowych, prowadzonych przez Straż Graniczną;
20)
wykonywanie bieżących i okresowych analiz dotyczących przestępczości, w tym noszącej znamiona przestępczości zorganizowanej, oraz zagrożeń granicy państwowej;
21)
wykonywanie analiz kryminalnych oraz nadzór nad działalnością analityczną i koordynacja realizacji projektów analitycznych w komórkach, o których mowa w § 1 pkt 1;
22)
administrowanie Centralną Bazą Danych Analizy Kryminalnej;
23)
nadzorowanie i koordynacja pozyskiwania informacji gromadzonych w Centralnej Bazie Danych Analizy Kryminalnej;
24)
prowadzenie szkoleń w zakresie analizy kryminalnej oraz funkcjonowania i korzystania z Centralnej Bazy Danych Analizy Kryminalnej;
25)
prowadzenie centralnego zbioru danych niezbędnych do realizacji zadań przez Zarząd i komórki, o których mowa w § 1 pkt 1;
26)
nadzór merytoryczny nad gromadzeniem i przetwarzaniem informacji dotyczących działalności Zarządu i komórek, o których mowa w § 1 pkt 1;
27)
przygotowywanie i przekazywanie danych kryminalnych do Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych;
28)
udostępnianie, na podstawie odrębnych przepisów, właściwym organom informacji, zgromadzonych w bazach danych systemu EWIDA;
29)
wydawanie i ewidencjonowanie dokumentów, o których mowa w § 1 pkt 4, oraz merytoryczny nadzór nad posługiwaniem się nimi i ich przechowywaniem;
30)
merytoryczny nadzór pod względem formalno-rachunkowym nad wydatkami z funduszu operacyjnego realizowanych przez Zarząd;
31)
obsługa rozliczeń finansowych dysponenta funduszu operacyjnego w Zarządzie oraz sporządzanie dokumentacji na podstawie odrębnych przepisów dotyczących tworzenia i gospodarowania funduszem operacyjnym w Straży Granicznej;
32)
wykonywanie czynności w zakresie przeciwdziałania terroryzmowi i monitoring zagrożeń granicy państwowej.
§  3.
W skład Zarządu wchodzą:
1)
Kierownictwo;
2)
Zespół Stanowisk Samodzielnych;
3)
Wydział I Koordynacji;
4)
Wydział II Operacji Specjalnych;
5)
Wydział III Analizy Kryminalnej;
6)
Wydział IV Ewidencji.
§  4.
1.
Zarządem kieruje dyrektor przy pomocy swoich zastępców oraz naczelników wydziałów.
2.
Dyrektor Zarządu jest przełożonym wszystkich funkcjonariuszy i pracowników Zarządu.
§  5.
Do zakresu obowiązków dyrektora Zarządu należy:
1)
kierowanie, organizowanie oraz zapewnienie warunków do sprawnego i skutecznego realizowania zadań przez Zarząd;
2)
koordynowania i nadzorowanie realizacji zadań przez funkcjonariuszy i pracowników pełniących służbę lub zatrudnionych w Zarządzie i komórki, o których mowa w § 1 pkt 1;
3)
przedkładanie Komendantowi Głównemu Straży Granicznej i jego zastępcom sprawozdań i informacji o realizacji zadań przez Zarząd i komórki, o których mowa w § 1 pkt 1;
4)
realizowanie czynności dysponenta funduszu operacyjnego;
5)
współdziałanie, w zakresie właściwości Zarządu, z Policją, Agencją Wywiadu, Agencją Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Centralnym Biurem Antykorupcyjnym, Żandarmerią Wojskową, Służbą Kontrwywiadu Wojskowego, Służbą Wywiadu Wojskowego oraz innymi podmiotami, o których mowa w § 1 pkt 7;
6)
wykonywanie innych zadań służbowych zleconych przez Komendanta Głównego Straży Granicznej lub jego zastępców, w zakresie właściwości Zarządu.
§  6.
Dyrektor Zarządu uprawniony jest w szczególności do:
1)
wydawania decyzji w sprawach związanych z zakresem zadań Zarządu oraz wydawania podległym mu funkcjonariuszom i pracownikom wytycznych i poleceń w tych sprawach, a w zakresie merytorycznego nadzoru, także wytycznych i poleceń osobom kierującym komórkami, o których mowa w § 1 pkt 1;
2)
powoływania, spośród podległych funkcjonariuszy i pracowników, zespołów i komisji o charakterze stałym lub doraźnym do wykonywania określonych zadań, ustalając zakres tych zadań i czas działania zespołu;
3)
upoważniania podległych funkcjonariuszy i pracowników do podejmowania, w jego imieniu, decyzji w określonych sprawach;
4)
zlecania podległym funkcjonariuszom i pracownikom, na czas określony, wykonywania innych zadań niż określone w zakresie obowiązków i uprawnień na zajmowanym stanowisku służbowym;
5)
potwierdzania pod względem merytorycznym:
a)
wydatków reprezentacyjnych dyrektora Zarządu oraz jego zastępców,
b)
rozliczeń krajowych podróży służbowych podległych funkcjonariuszy i pracowników;
6)
zatwierdzania dokumentacji przewidzianej w odrębnych przepisach z zakresu tworzenia i gospodarowania funduszem operacyjnym w Straży Granicznej;
7)
wyrażania, w imieniu Komendanta Głównego Straży Granicznej, zgody na brakowanie znajdujących się w Zarządzie, dokumentów manipulacyjnych o krótkotrwałym znaczeniu praktycznym, oznaczonych symbolem "Bc" oraz wtórników i kopii akt przekazywanych do archiwum, w drodze zatwierdzenia protokołu brakowania tych dokumentów;
8)
prowadzenia korespondencji z podmiotami, o których mowa w § 1 pkt 7, w zakresie właściwości Zarządu.
§  7.
1.
Dyrektor, w terminie 14 dni od dnia mianowania na stanowisko służbowe, składa potwierdzone czytelnym podpisem, pisemne oświadczenie o przyjęciu obowiązków i uprawnień dyrektora określonych w regulaminie organizacyjnym Zarządu.
2.
Oświadczenie, o którym mowa w ust. 1, przekazuje się do Biura Kadr i Szkolenia Komendy Głównej Straży Granicznej w celu włączenia do akt osobowych dyrektora. Biuro Kadr i Szkolenia umieszcza na tym oświadczeniu pieczęć swojej jednostki organizacyjnej.
§  8.
Zastępcy dyrektora Zarządu, w zakresie swoich uprawnień, upoważnieni są do potwierdzania pod względem merytorycznym rozliczeń kosztów określonych w § 6 pkt 5 lit. b.