Regulamin organizacyjny Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.GDOŚ.2019.2

Akt utracił moc
Wersja od: 26 października 2022 r.

Zarządzenie
Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska
z dnia 7 stycznia 2019 r.
w sprawie regulaminu organizacyjnego Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska

Na podstawie art. 39 ust. 8 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Ustala się regulamin organizacyjny Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2. 
1. 
Dyrektorzy komórek organizacyjnych Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, określają w wewnętrznych regulaminach organizacyjnych, strukturę oraz podział zadań wewnątrz podległych sobie komórek.
2. 
Wewnętrzne regulaminy organizacyjne, o których mowa w ust. 1, zatwierdza Dyrektor Generalny Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.
§  3. 
Traci moc zarządzenie Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia 14 września 2016 r. w sprawie regulaminu organizacyjnego Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (Dz. Urz. GDOŚ poz. 1, z późn. zm.).
§  4. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 7 stycznia 2019 r.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN ORGANIZACYJNY GENERALNEJ DYREKCJI OCHRONY ŚRODOWISKA

§  1. 
Regulamin organizacyjny Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, zwany dalej "regulaminem", określa zakres zadań i tryb pracy komórek organizacyjnych Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, zwanej dalej "Urzędem".
§  2. 
1. 
Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska, zwany dalej "Generalnym Dyrektorem", kieruje Urzędem i podejmuje samodzielne decyzje we wszystkich sprawach, w których występuje jako organ administracji rządowej.
2. 
Do wyłącznych kompetencji Generalnego Dyrektora należy wydawanie zarządzeń w sprawach związanych z realizacją zadań Generalnego Dyrektora.
3. 
Generalny Dyrektor kieruje Urzędem przy pomocy Zastępcy Generalnego Dyrektora, który podejmuje decyzje z upoważnienia Generalnego Dyrektora.
4. 
Generalny Dyrektor może upoważnić pracowników Urzędu do występowania w jego imieniu w określonych sprawach.
5. 
Dyrektor Generalny Urzędu wykonuje zadania określone w przepisach odrębnych, w szczególności na podstawie ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1559).
§  3.  1
1. 
Komórkami organizacyjnymi Urzędu są departamenty, biura oraz Zespół do spraw Budżetu i Finansów.
2. 
Działalnością departamentu lub biura kieruje dyrektor, przy pomocy zastępców dyrektora oraz naczelników wydziałów lub kierujących zespołami, o ile regulamin i przepisy odrębne nie stanowią inaczej.
3. 
W przypadku nieobsadzenia stanowiska dyrektora departamentu lub biura, jego funkcję pełni osoba wskazana przez Dyrektora Generalnego Urzędu, za zgodą Generalnego Dyrektora.
4. 
Kierujący komórką organizacyjną:
1)
odpowiada za zapewnienie zgodności działań komórki organizacyjnej z kierunkami określonymi przez Generalnego Dyrektora, Dyrektora Generalnego Urzędu oraz z prawem powszechnie obowiązującym i regulacjami wewnętrznymi;
2)
organizuje, planuje i kieruje pracą komórki organizacyjnej oraz nadzoruje i zapewnia prawidłową, efektywną i terminową realizację celów i zadań komórki określonych w regulaminie oraz bezpośrednio nałożonych przez Generalnego Dyrektora lub Dyrektora Generalnego Urzędu;
3)
zapewnia właściwą organizację pracy komórki organizacyjnej i prawidłowe wykorzystanie czasu pracy przez podległych pracowników;
4)
zapewnia właściwe wykorzystanie i rozwój zasobów ludzkich w komórce organizacyjnej;
5)
dba o interes Skarbu Państwa, w tym w szczególności w zakresie dochodów i wydatków oraz ściśle współpracuje w tym zakresie z komórkami do spraw finansowych Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska;
6)
monitoruje terminowość wykonywania zadań przez podległe mu wydziały, zespoły lub samodzielne stanowiska pracy w zakresie udzielania odpowiedzi na pisma oraz opiniowania i analizowania dokumentów;
7)
zapewnia realizację zadań wynikających z Rządowego Programu Przeciwdziałania Korupcji na lata 2018-2020, w zakresie działania komórki organizacyjnej;
8)
zapewnia odpowiedni poziom bezpieczeństwa informacji w komórce organizacyjnej, zgodnie z Polityką Bezpieczeństwa Informacji Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, a w szczególności określa zagrożenia dla informacji oraz szacuje ryzyko w zakresie bezpieczeństwa informacji dla komórki organizacyjnej lub stanowiska;
9)
współpracuje z komórką właściwą do spraw informatyki w zakresie projektowania, testowania, wdrażania, eksploatacji i doskonalenia specjalistycznych systemów informatycznych dedykowanych komórce organizacyjnej;
10)
współdziała z innymi komórkami w zakresie realizacji zadań Generalnego Dyrektora;
11)
zapewnia przepływ informacji w strukturze Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w odniesieniu do zadań realizowanych przez komórkę organizacyjną;
12)
reprezentuje Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w stosunkach z innymi urzędami i instytucjami w sprawach należących do właściwości komórki organizacyjnej, w zakresie niezastrzeżonym do kompetencji Generalnego Dyrektora lub Dyrektora Generalnego Urzędu.
5. 
Działalnością Zespołu do spraw Budżetu i Finansów kieruje Główny księgowy - dysponent II stopnia. Postanowienia zawarte w ust. 3-4 stosuje się odpowiednio.
6. 
Postanowienia zawarte w ust. 4 stosuje się odpowiednio do stanowisk, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 8 i 9.
7. 
Dla prowadzenia wyodrębnionej tematycznie grupy spraw w komórkach organizacyjnych mogą być tworzone:
1)
wydziały - kierowane przez naczelników;
2)
zespoły - kierowane przez kierujących zespołem;
3)
samodzielne stanowiska pracy - w których zatrudnionych jest jeden lub więcej pracowników.
8. 
W każdej komórce organizacyjnej może zostać utworzony sekretariat, którego zadaniem jest prowadzenie bieżącej obsługi komórki organizacyjnej.
§  4.  2
1. 
W skład Urzędu wchodzą następujące komórki organizacyjne i stanowiska:
1)
Departament Ocen Oddziaływania na Środowisko (DOOŚ);
2)
Departament Orzecznictwa Administracyjnego (DOA);
3)
Departament Realizacji Projektów Środowiskowych (DRP);
4)
Departament Zarządzania Zasobami Przyrody (DZP);
5)
Biuro Dyrektora Generalnego (BDG);
6)
Biuro Prawne (BP);
7)
Zespół do spraw Budżetu i Finansów (ZBF);
8)
Stanowisko do spraw Audytu Wewnętrznego (SAW);
9)
Stanowisko do spraw Ochrony Informacji Niejawnych (SOIN).
2. 
Generalny Dyrektor określa szczegółowe zadania oraz nadzoruje pracę komórek organizacyjnych i stanowisk, o których mowa w ust. 1 pkt 1-4 i 7-9.
3. 
Dyrektor Generalny Urzędu określa szczegółowe zadania oraz nadzoruje pracę komórek organizacyjnych, o których mowa w ust. 1 pkt 5-6.
§  5. 
Do zadań komórek organizacyjnych i stanowisk należy - w ramach zakresu ich działania - w szczególności:
1)
przygotowywanie projektów stanowisk Rządu oraz udział w grupach roboczych i radach eksperckich, w szczególności Komisji Europejskiej oraz Radzie Unii Europejskiej;
2)
przygotowywanie projektów dokumentów pozostających w zakresie działania Generalnego Dyrektora, w tym: aktów normatywnych, oświadczeń woli, programów, sprawozdań, stanowisk, prognoz, informacji, ocen i analiz;
3)
podejmowanie inicjatyw, prowadzenie negocjacji i realizacja postanowień umów wielostronnych oraz zobowiązań wynikających z konwencji, protokołów, traktatów i porozumień wielostronnych;
4)
prowadzenie spraw z zakresu współpracy z samorządami;
5)
przedkładanie Generalnemu Dyrektorowi i jego Zastępcy informacji lub opinii na temat prowadzonych spraw;
6)
przygotowywanie projektów umów cywilnoprawnych;
7)
współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi, urzędami administracji publicznej, pozostałymi organami administracji publicznej oraz innymi organizacjami krajowymi i międzynarodowymi;
8)
udzielanie zainteresowanym podmiotom informacji oraz opinii;
9)
współudział w tworzeniu aktów prawnych oraz opiniowanie projektów aktów prawnych w ramach uzgodnień wewnątrzresortowych i międzyresortowych, w tym przekazywanie do Ministerstwa Środowiska informacji dotyczących notyfikacji aktów normatywnych transponujących dyrektywy prawa unijnego w ramach Systemu Notyfikacji Krajowych Środków Wykonawczych;
10)
przygotowywanie odpowiedzi na wystąpienia posłów i senatorów oraz skargi, wnioski i petycje;
11)
współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi w przygotowywaniu projektów decyzji i postanowień w sprawach, w których organem właściwym jest Generalny Dyrektor;
12)
przygotowywanie i wdrażanie projektów finansowanych ze środków zewnętrznych;
13)
przygotowywanie założeń do planu finansowego Urzędu oraz realizacja budżetu komórki organizacyjnej;
14)
realizacja zadań z zakresu kontroli zarządczej;
15)
wykonywanie obowiązków wynikających z ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. z 2017 r. poz. 248);
16)
realizacja obowiązków wynikających z zamieszczania, aktualizowania i usuwania informacji ze strony Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu;
17)
realizacja obowiązków z zakresu udostępniania informacji o środowisku i jego ochronie;
18)
zapewnienie aktualizacji informacji zamieszczonych w serwisie intranetowym i internetowym Urzędu;
19)
współudział w realizacji zadań wynikających z powszechnego obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej i zarządzania kryzysowego;
20)
realizacja innych zadań nałożonych przez Generalnego Dyrektora oraz Dyrektora Generalnego Urzędu.
§  6. 
1. 
Każda komórka organizacyjna i stanowisko wykonuje zadania z powierzonego jej zakresu oraz koordynuje działania innych komórek organizacyjnych służące realizacji tych zadań.
2. 
Komórki organizacyjne są zobowiązane do ścisłego współdziałania przy wykonywaniu zadań, w szczególności poprzez dokonywanie uzgodnień, przedstawianie opinii, udostępnianie materiałów i informacji oraz koordynowanie prac.
3. 
Spory kompetencyjne pomiędzy komórkami organizacyjnymi rozstrzyga Generalny Dyrektor.
4. 
Procedurę przygotowywania i uzgadniania projektów aktów normatywnych reguluje odrębne zarządzenie Generalnego Dyrektora.
§  7. 
1.  3
 Dokumenty przedkładane do podpisu Generalnemu Dyrektorowi, Zastępcy Generalnego Dyrektora i Dyrektorowi Generalnemu Urzędu, parafują dyrektorzy komórek organizacyjnych, w których je sporządzono, lub ich zastępcy, a w przypadku ich nieobecności, upoważnione przez nich osoby.
2.  4
 Dyrektorzy komórek organizacyjnych, ich zastępcy, naczelnicy wydziałów lub kierujący zespołami, w zakresie udzielonych im upoważnień, podpisują, w imieniu Generalnego Dyrektora, wydawane przez niego decyzje administracyjne oraz inne dokumenty wskazane w upoważnieniu.
3.  5
 Dokumenty inne, niż wymienione w ust. 1 i 2, których treść nie dotyczy kompetencji zastrzeżonych dla Generalnego Dyrektora lub Dyrektora Generalnego Urzędu, podpisują dyrektorzy komórek organizacyjnych lub, w zakresie przez nich określonym, ich zastępcy.
3a.  6
 Postanowienia zawarte w ust. 1-3 stosuje się odpowiednio do Zespołu do spraw Budżetu i Finansów i stanowisk o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 8 i 9.
4. 
Pracownicy Urzędu w trakcie wykonywania zadań przestrzegają drogi służbowej, zgodnie z którą:
1)
pracownik podlega bezpośredniemu przełożonemu, od którego otrzymuje polecenia służbowe i wobec którego odpowiada za całokształt powierzonych mu spraw;
2)
pracownik, który otrzymał polecenie służbowe od przełożonego wyższego szczebla ma obowiązek powiadomić o tym bezpośredniego przełożonego.
5.  7
 Komórki organizacyjne, w zakresie swojej właściwości, po uzyskaniu akceptacji treści pisma przez dyrektora tej komórki, przekazują do Biura Prawnego:
1)
do kontroli formalnoprawnej i parafowania projekty:
a)
wzorów umów cywilnoprawnych, których stroną jest Skarb Państwa - Generalny Dyrektor albo Skarb Państwa - Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, dołączanych do specyfikacji istotnych warunków zamówienia,
b)
wzorów umów cywilnoprawnych, których stroną jest Skarb Państwa - Generalny Dyrektor albo Skarb Państwa - Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, przygotowywanych w szczególnie uzasadnionych przypadkach,
c)
umów cywilnoprawnych, których stroną jest Skarb Państwa - Generalny Dyrektor albo Skarb Państwa-Generalna Dyrekcja Ochrony Środowisko, z wyjątkiem umów przygotowywanych na podstawie wzorów skontrolowanych wcześniej pod względem formalnoprawnym i parafowanych przez Biuro Prawne, innych niż dołączane do specyfikacji istotnych warunków zamówienia,
d)
porozumień Generalnego Dyrektora albo Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska z innymi jednostkami reprezentującymi Skarb Państwa, zbliżonych charakterem do umów cywilnoprawnych,
e)
umów zlecających realizację zadania publicznego,
f)
pełnomocnictw i upoważnień udzielanych przez Generalnego Dyrektora oraz Dyrektora Generalnego Urzędu,
g)
aktów kierownictwa wewnętrznego wydawanych w formie zarządzeń, decyzji i postanowień przez Generalnego Dyrektora oraz Dyrektora Generalnego Urzędu,
2)
do kontroli formalnoprawnej:
a)
projekty umów cywilnoprawnych, których stroną jest Skarb Państwa - Generalny Dyrektor albo Skarb Państwa - Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, przygotowywanych na podstawie wzorów narzuconych przez podmioty zewnętrzne, niepodlegających zmianie, z wyłączeniem umów dotyczących organizacji w Urzędzie staży dla osób bezrobotnych lub niepełnosprawnych oraz praktyk zawodowych dla studentów,
b)
projekty porozumień Generalnego Dyrektora albo Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska z innymi jednostkami reprezentującymi Skarb Państwa, zbliżonych charakterem do umów cywilnoprawnych, przygotowywanych na podstawie wzorów narzuconych przez podmioty zewnętrzne, niepodlegających zmianie, z wyłączeniem porozumień dotyczących organizacji w Urzędzie staży dla osób bezrobotnych lub niepełnosprawnych oraz praktyk zawodowych dla studentów.
§  8. 
Do zakresu działania Departamentu Ocen Oddziaływania na Środowisko (DOOŚ) należy w szczególności:
1)
koordynacja spraw w zakresie funkcjonowania systemu ocen oddziaływania na środowisko;
2)
prowadzenie postępowań administracyjnych oraz udział w postępowaniach przed Naczelnym Sądem Administracyjnym oraz wojewódzkimi sądami administracyjnymi w sprawach związanych z ocenami oddziaływania przedsięwzięć na środowisko, działania na rzecz ujednolicenia orzecznictwa regionalnych dyrekcji ochrony środowiska w zakresie ocen oddziaływania na środowisko;
3)
prowadzenie spraw w zakresie uzgadniania i opiniowania w ramach strategicznych ocen oddziaływania na środowisko w przypadku dokumentów opracowanych i zmienianych przez naczelne lub centralne organy administracji rządowej oraz dokumentów obejmujących obszar więcej niż dwóch województw;
4)
wykonywanie działań, w trybie nadzoru, w zakresie poprawności postępowań w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach;
5)
prowadzenie postępowań w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko w przypadku projektów polityk, strategii, planów, programów lub przedsięwzięć;
6)
udział w opiniowaniu dokumentacji przedsięwzięć i programów współfinansowanych ze środków unijnych w kontekście krajowych i unijnych przepisów dotyczących ocen oddziaływania na środowisko;
7)
obsługa Krajowej Komisji do spraw Ocen Oddziaływania na Środowisko.
§  9. 
Do zakresu działania Departamentu Orzecznictwa Administracyjnego (DOA) należy w szczególności:
1)
prowadzenie postępowań administracyjnych w II instancji, w tym z wniosków o ponowne rozpatrzenie sprawy, w sprawach dotyczących:
a)
ochrony przyrody na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2018 r. poz. 1614),
b)
ocen oddziaływania przedsięwzięcia na obszar Natura 2000 na podstawie ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2018 r. poz. 2081),
c)
szkód w środowisku na podstawie ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie (Dz. U. z 2014 r. poz. 1789, z późn. zm.),
d)
historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi na podstawie ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2018 r. poz. 799, z późn. zm.),
e) 8
 gatunków obcych na podstawie ustawy z dnia 11 sierpnia 2021 r. o gatunkach obcych (Dz. U. poz. 1718);
f) 9
 dotyczących przedsięwzięć i zdarzeń w zakresie gospodarowania odpadami oraz oddziaływania hałasu należących do właściwości Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, na podstawie ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2022 r. poz. 699, 1250 i 1726) i ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2021 r. poz. 1973 z późn. zm.);
g)
uzgodnień projektów decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu na podstawie ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1945);
2)
prowadzenie postępowań w trybach nadzwyczajnych w sprawach z zakresu ustaw, o których mowa w pkt 1;
3)
udział w postępowaniach przed Naczelnym Sądem Administracyjnym oraz wojewódzkimi sądami administracyjnymi w sprawach dotyczących zakresu działania Departamentu;
4)
prowadzenie spraw wynikających z dyrektywy 2004/35/WE Parlamentu Europejskiego Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie odpowiedzialności za środowisko w odniesieniu do zapobiegania i zaradzania szkodom wyrządzonym środowisku naturalnemu (Dz. Urz. UE L 143/56 z 30.04.2004, str. 56; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 8, str. 357);
5)
prowadzenie i zarządzanie:
a)
rejestrem bezpośrednich zagrożeń szkodą w środowisku i szkód w środowisku,
b)
rejestrem historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi.
§  10. 
Do zakresu działania Departamentu Realizacji Projektów Środowiskowych (DRP) należy w szczególności:
1) 10
 przygotowywanie, we współpracy z komórkami organizacyjnymi Urzędu, wniosków o dofinansowanie i realizacja projektów z funduszy LIFE, ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POliŚ), z funduszy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna;
2)
inicjowanie i realizacja projektów, ze źródeł innych niż wymienione w pkt 1, mających na celu poprawę stanu środowiska i zrównoważone gospodarowanie jego zasobami;
3)
prowadzenie Sieci "Partnerstwo: Środowisko dla Rozwoju" oraz koordynacja prac grup roboczych funkcjonujących w jej ramach;
4)
udział w opiniowaniu dokumentów i programów, w ramach których jest możliwa realizacja projektów mających na celu poprawę stanu środowiska i zrównoważone gospodarowanie jego zasobami;
5)
prowadzenie i zarządzanie bazą danych o ocenach oddziaływania na środowisko oraz strategicznych ocenach oddziaływania na środowisko;
6) 11
 (uchylony);
7)
realizacja zadań wiążących się z utrzymaniem trwałości projektów zrealizowanych przez Departament, zgodnie z postanowieniami umów o dofinansowanie;
8)
koordynowanie procesu opiniowania, weryfikowania i aktualizowania list zadań o dofinansowanie dla projektów Urzędu I regionalnych dyrekcji ochrony środowiska ubiegających się o środki z NFOŚiGW oraz wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej.
§  11. 
Do zakresu działania Departamentu Zarządzania Zasobami Przyrody (DZP) należy w szczególności:
1)
wdrażanie polityki ochrony środowiska w zakresie ochrony przyrody I krajobrazu oraz krajowego Programu ochrony i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej;
2)
koordynacja i prowadzenie spraw dotyczących opracowywania i wdrażania polityki ochrony przyrody, w tym w zakresie chronionych obszarów i obiektów, siedlisk oraz gatunków chronionych, zadrzewień i krajobrazu, a także gatunków obcych i gatunków niebezpiecznych;
3)
prowadzenie postępowań administracyjnych w I instancji w sprawach dotyczących ochrony przyrody wynikających z ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody;
4)
prowadzenie spraw dotyczących ogrodów botanicznych, ogrodów zoologicznych oraz ośrodków rehabilitacji zwierząt;
5)
przygotowywanie wytycznych, poradników, stanowisk I Interpretacji prawa w zakresie siedlisk oraz gatunków chronionych, zadrzewień i krajobrazu, a także gatunków obcych i gatunków niebezpiecznych oraz tworzenia i funkcjonowania chronionych obszarów i obiektów;
6)
prowadzenie spraw wynikających z dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/147/UE z dnia 30 listopada 2009 r. w sprawie ochrony dzikiego ptactwa (Dz. Urz. UE L 20 z 26.1.2010, str. 7) i dyrektywy Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory, w tym spraw związanych z zarządzaniem obszarami Natura 2000 i ochroną gatunkową;
7)
prowadzenie spraw wynikających z Konwencji o ochronie gatunków dzikiej flory i fauny europejskiej oraz ich siedlisk (Dz. U. z 1996 r. poz. 263, z późn. zm.), Konwencji obszarach wodno-błotnych mających znaczenie międzynarodowe, zwłaszcza jako środowisko życiowe ptactwa wodnego (Dz. U. z 1978 r. poz. 24, z późn. zm.), Porozumienia o ochronie wodniczki (Acrocephalus paludicola) z dnia 30 kwietnia 2003 r. i Europejskiej Konwencji Krajobrazowej (Dz. U. z 2006 r. poz. 98);
8)
inicjowanie projektów z zakresu chronionych obszarów i obiektów, siedlisk oraz gatunków chronionych, zadrzewień i krajobrazu, a także gatunków obcych i gatunków niebezpiecznych;
9)
zarządzanie bazami danych, w tym:
a)
portalem mapowym - geoserwis.gdos.gov.pl,
b)
bazą Centralnego Rejestru Form Ochrony Przyrody,
c)
bazą obszarów Natura 2000,
d)
bankiem danych inwentaryzacji przyrodniczych - rozmieszczenia siedlisk i gatunków;
10)
inicjowanie, prowadzenie i koordynacja działań dotyczących wdrażania dyrektywy 2007/2/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 marca 2007 r. ustanawiającej infrastrukturę informacji przestrzennej we Wspólnocie Europejskiej (INSPIRE) (Dz. Urz. UE L 108 z 25.4.2007, str. 1, z późn. zm.) w Urzędzie oraz współpraca z innymi jednostkami w tym zakresie;
11) 12
 wykonywanie zadań Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska określonych w ustawie z dnia 11 sierpnia 2021 r. o gatunkach obcych (Dz. U. poz. 1718), z wyłączeniem zadań, o których mowa w § 9 pkt 1 lit. h.
§  12.  13
 Do zakresu działania Biura Dyrektora Generalnego (BDG) należy w szczególności obsługa finansowa, kadrowa i organizacyjna Urzędu, gospodarowanie mieniem Urzędu oraz zadania związane z informatyzacją w Urzędzie, w tym:
1)
koordynacja spraw z zakresu kontroli zarządczej w Urzędzie;
2)
udział w opracowywaniu projektów regulaminów, instrukcji oraz zarządzeń z zakresu organizacji Urzędu;
3)
koordynacja spraw z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi w Urzędzie;
4)
realizacja zadań Urzędu jako dysponenta trzeciego stopnia, w tym obsługa finansowo-księgowa, z uwzględnieniem obsługi finansowej w zakresie realizacji projektów finansowanych z udziałem środków Unii Europejskiej oraz środków pochodzących z innych źródeł zagranicznych;
5) 14
 (skreślony);
6)
nadzorowanie i gospodarowanie mieniem Urzędu w szczególności zlecanie usług i dokonywanie zakupów dla Urzędu oraz prowadzenie ewidencji majątku Urzędu i przeprowadzanie jego okresowych inwentaryzacji;
7)
obsługa kancelaryjna i prowadzenie archiwum Urzędu;
8)
realizacja zadań z zakresu informatyzacji Urzędu, w szczególności zapewnienie serwisu informatycznego i technicznego wsparcia użytkowników sprzętu komputerowego i oprogramowania oraz ochrona systemów i sieci teleinformatycznych;
9)
prowadzenie strony i serwisów internetowych Urzędu, Biuletynu Informacji Publicznej, intranetu oraz innych spraw z zakresu mediów elektronicznych;
10)
planowanie i realizacja działań informacyjno-promocyjnych prowadzonych przez Urząd i regionalne dyrekcje ochrony środowiska, w tym związanych z kreowaniem wizerunku Urzędu;
11) 15
 współpraca z regionalnymi dyrekcjami ochrony środowiska oraz koordynowanie współpracy Urzędu z mediami celem prowadzenia spójnej i jednolitej polityki medialnej i informacyjnej.
12) 16
 realizacja projektów w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna w zakresie wynagrodzeń w Urzędzie, w tym koordynacja wdrażania projektów w regionalnych dyrekcjach ochrony środowiska.
§  13. 
Do zakresu działania Biura Prawnego (BP) należy w szczególności:
1)
opiniowanie projektów aktów normatywnych pod względem zgodności z prawem oraz poprawności redakcji i techniki legislacyjnej (ocena formalnoprawna);
2)
udział w uzgadnianiu projektów aktów normatywnych przygotowywanych w Urzędzie;
3)
udział w uzgadnianiu projektów umów międzynarodowych przygotowywanych w Urzędzie;
4)
koordynowanie opiniowania przez inne komórki organizacyjne projektów aktów normatywnych przekazanych w ramach uzgodnień międzyresortowych;
5) 17
 (skreślony);
6)
realizowanie zadań związanych z członkostwem Polski w Unii Europejskiej w zakresie:
a)
koordynowania i prowadzenia spraw związanych z przygotowywaniem stanowiska dotyczącego postępowań prowadzonych przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE),
b)
koordynowania i prowadzenia spraw związanych z przygotowywaniem stanowiska w zakresie systemu EU-PILOT;
7)
kontrola formalnoprawna projektów umów cywilnoprawnych, których stroną jest Skarb Państwa - Generalny Dyrektor albo Skarb Państwa - Urząd oraz porozumień z innymi jednostkami organizacyjnymi;
8)
interpretacja przepisów i wydawanie opinii prawnych;
9)
rozpatrywanie, koordynacja oraz sporządzanie projektów odpowiedzi w sprawie skarg, wniosków i petycji;
10)
prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach egzekucji administracyjnej;
11)
zapewnienie zastępstwa procesowego Generalnego Dyrektora oraz Dyrektora Generalnego Urzędu w postępowaniach przed sądami i innymi organami, w sprawach niezastrzeżonych do właściwości innych komórek organizacyjnych;
12)
opiniowanie regulaminu organizacyjnego Urzędu oraz regulaminów komórek organizacyjnych Urzędu i przedkładanie ich do podpisu Dyrektora Generalnego;
13)
przedkładanie regulaminu organizacyjnego GDOŚ do podpisu Generalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska;
14)
prowadzenie rejestru:
a)
skarg i wniosków,
b)
petycji,
c)
aktów o charakterze wewnętrznym wydawanych przez Generalnego Dyrektora oraz Dyrektora Generalnego Urzędu,
d)
pełnomocnictw i upoważnień udzielanych przez Generalnego Dyrektora i Dyrektora Generalnego Urzędu
e)
umów cywilnoprawnych parafowanych przez Biuro Prawne;
15)
udostępnianie informacji, w tym informacji o środowisku i jego ochronie, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko;
16)
prowadzenie postępowań administracyjnych oraz udział w postępowaniach przed Naczelnym Sądem Administracyjnym oraz wojewódzkimi sądami administracyjnymi w sprawach, w tym skarg rozpatrywanych w postępowaniu o udostępnienie informacji o środowisku i jego ochronie;
17)
administrowanie, prowadzenie, zarządzanie i rozwój publicznie dostępnego wykazu danych o dokumentach zawierających informację o środowisku i jego ochronie;
18) 18
 realizacja zadań wynikających z ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS) (Dz. U. poz. 1060), w tym prowadzenie rejestru organizacji zarejestrowanych w rejestrze EMAS;
19) 19
 prowadzenie spraw związanych z realizacją zamówień publicznych w Urzędzie.
§  14. 
Do zakresu działania Zespołu do spraw Budżetu i Finansów (ZBF) należy w szczególności:
1)
prowadzenie rachunkowości w zakresie upoważnienia udzielonego przez Generalnego Dyrektora;
2)
sprawowanie nadzoru nad gospodarką finansową dysponentów środków budżetu państwa trzeciego stopnia podległych Generalnemu Dyrektorowi;
3)
sporządzanie łącznych sprawozdań budżetowych i finansowych w zakresie budżetu środków krajowych i budżetu środków europejskich, w układzie klasyfikacji budżetowej i zadaniowej oraz sporządzanie analiz w tym zakresie;
4)
opracowywanie projektów planów dochodów i wydatków budżetu państwa oraz budżetu środków europejskich w układzie klasyfikacji budżetowej i zadaniowej oraz rocznych planów finansowych, w oparciu o jednostkowe plany rzeczowo-finansowe jednostek;
5)
przygotowywanie wniosków oraz decyzji Generalnego Dyrektora dotyczących zmian w budżecie państwa oraz budżecie środków europejskich;
6)
dokonywanie zmian dochodów oraz wydatków ujętych w budżecie państwa i budżecie środków europejskich jednostek w oparciu o decyzje Ministra Środowiska i Ministra Finansów;
7)
zapewnienie przepływu środków finansowych z budżetu państwa do regionalnych dyrekcji ochrony środowiska, do wysokości limitu określonego w ich planach finansowych;
8)
wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi zapewniającymi przepływ środków finansowych z budżetu państwa do regionalnych dyrekcji ochrony środowiska, do wysokości limitu określonego w ich planach finansowych.
§  15. 
Do zakresu działania Stanowiska do spraw audytu wewnętrznego (SAW) należy w szczególności:
1)
niezależna i obiektywna ocena kontroli zarządczej, w tym procesów zarządzania ryzykiem, kontroli, ładu organizacyjnego i przyczynianie się do poprawy ich działania;
2)
prowadzenie zadań zapewniających, stanowiących zespół działań, podejmowanych w celu dostarczenia niezależnej i obiektywnej oceny kontroli zarządczej, w tym procesów zarządzania ryzykiem, kontroli i ładu organizacyjnego;
3)
prowadzenie czynności doradczych, stanowiących działania inne niż zadania zapewniające, podejmowane przez audytora wewnętrznego z własnej inicjatywy lub na wniosek Generalnego Dyrektora, których celem jest usprawnienie funkcjonowania Urzędu;
4)
prowadzenie zadań zapewniających i czynności doradczych zleconych na polecenie Prezesa Rady Ministrów, przez Ministra Finansów albo przez Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej;
5)
przygotowywanie, w porozumieniu z Generalnym Dyrektorem, do końca roku planu audytu wewnętrznego na rok następny;
6)
sporządzanie sprawozdania z wykonania planu audytu wewnętrznego za rok poprzedni, do końca stycznia każdego roku.
§  16. 
Do zakresu działania Stanowiska do spraw ochrony informacji niejawnych (SOIN) należy w szczególności:
1)
realizacja zadań związanych z ochroną informacji niejawnych wynikających z ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 412);
2)
prowadzenie spraw związanych z obowiązkiem składania oświadczeń o stanie majątkowym przez pracowników Urzędu zgodnie z ustawą z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (Dz. U. z 2017 r. poz. 1393).
3)
programowanie i przygotowywanie do realizacji pozamilitarnych zadań obronnych oraz tworzenie warunków do funkcjonowania systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym podczas podwyższania gotowości obronnej państwa w okresie zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny zgodnie z ustawą z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1459, z późn. zm.);
4)
prowadzenie zadań z zakresu zarządzania kryzysowego w Urzędzie zgodnie z ustawą z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1401).
1 Załącznik § 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 3 z dnia 9 czerwca 2020 r. (Dz.Urz.GDOŚ.2020.1) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 10 czerwca 2020 r.
2 Załącznik § 4 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 3 z dnia 9 czerwca 2020 r. (Dz.Urz.GDOŚ.2020.1) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 10 czerwca 2020 r.
3 Załącznik § 7 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. a zarządzenia nr 3 z dnia 9 czerwca 2020 r. (Dz.Urz.GDOŚ.2020.1) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 10 czerwca 2020 r.
4 Załącznik § 7 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. a zarządzenia nr 3 z dnia 9 czerwca 2020 r. (Dz.Urz.GDOŚ.2020.1) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 10 czerwca 2020 r.
5 Załącznik § 7 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. a zarządzenia nr 3 z dnia 9 czerwca 2020 r. (Dz.Urz.GDOŚ.2020.1) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 10 czerwca 2020 r.
6 Załącznik § 7 ust. 3a dodany przez § 1 pkt 3 lit. b zarządzenia nr 3 z dnia 9 czerwca 2020 r. (Dz.Urz.GDOŚ.2020.1) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 10 czerwca 2020 r.
7 Załącznik § 7 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 3 lit. b zarządzenia nr 3 z dnia 9 czerwca 2020 r. (Dz.Urz.GDOŚ.2020.1) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 10 czerwca 2020 r.
8 Załącznik § 9 pkt 1 lit. e zmieniona przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 11 z dnia 25 października 2022 r. (Dz.Urz.GDOŚ.2022.12) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 października 2022 r.
9 Załącznik § 9 pkt 1 lit. f zmieniona przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 11 z dnia 25 października 2022 r. (Dz.Urz.GDOŚ.2022.12) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 października 2022 r.
10 Załącznik § 10 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a zarządzenia nr 6 z dnia 29 sierpnia 2019 r. (Dz.Urz.GDOŚ.2019.6) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 sierpnia 2019 r.
11 Załącznik § 10 pkt 6 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. b zarządzenia nr 6 z dnia 29 sierpnia 2019 r. (Dz.Urz.GDOŚ.2019.6) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 sierpnia 2019 r.
12 Załącznik § 11 pkt 11 dodany przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 11 z dnia 25 października 2022 r. (Dz.Urz.GDOŚ.2022.12) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 października 2022 r.
13 Załącznik § 12 zdanie wstępne zmienione przez § 1 pkt 4 lit. a zarządzenia nr 3 z dnia 9 czerwca 2020 r. (Dz.Urz.GDOŚ.2020.1) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 10 czerwca 2020 r.
14 Załącznik § 12 pkt 5 skreślony przez § 1 pkt 4 lit. b zarządzenia nr 3 z dnia 9 czerwca 2020 r. (Dz.Urz.GDOŚ.2020.1) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 10 czerwca 2020 r.
15 Załącznik § 12 pkt 11 zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. c zarządzenia nr 3 z dnia 9 czerwca 2020 r. (Dz.Urz.GDOŚ.2020.1) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 10 czerwca 2020 r.
16 Załącznik § 12 pkt 12 dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 6 z dnia 29 sierpnia 2019 r. (Dz.Urz.GDOŚ.2019.6) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 sierpnia 2019 r.
17 Załącznik § 13 pkt 5 skreślony przez § 1 pkt 5 lit. a zarządzenia nr 3 z dnia 9 czerwca 2020 r. (Dz.Urz.GDOŚ.2020.1) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 10 czerwca 2020 r.
18 Załącznik § 13 pkt 18 dodany przez § 1 pkt 5 lit. b zarządzenia nr 3 z dnia 9 czerwca 2020 r. (Dz.Urz.GDOŚ.2020.1) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 10 czerwca 2020 r.
19 Załącznik § 13 pkt 19 dodany przez § 1 pkt 5 lit. b zarządzenia nr 3 z dnia 9 czerwca 2020 r. (Dz.Urz.GDOŚ.2020.1) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 10 czerwca 2020 r.