Regulamin organizacyjny Departamentu Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MSWiA.1997.1.9

Akt utracił moc
Wersja od: 4 stycznia 1997 r.

DECYZJA Nr 10
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia 4 stycznia 1997 r.
w sprawie regulaminu organizacyjnego Departamentu Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Na podstawie § 5 ust. 2 statutu Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji stanowiącego załącznik do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 1996 r. w sprawie nadania statutu Ministerstwu Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 157, poz. 799), postanawia się, co następuje:
§  1.
1.
Departamentowi Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji nadaje się regulamin organizacyjny określający jego szczegółowy zakres zadań, tryb pracy i organizację wewnętrzną.
2.
Regulamin organizacyjny stanowi załącznik do decyzji.
§  2.
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN ORGANIZACYJNY

Departamentu Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji
II.  
ZAKRES DZIAŁANIA DEPARTAMENTU
§  1.
Departament Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności, zwany dalej Departamentem "PESEL" - w zakresie powierzonym odrębnymi ustawami i przepisami wydanymi na ich podstawie - odpowiedzialny jest za prowadzenie prac projektowych, wdrożeniowych i eksploatacyjnych PESEL w zakresie danych o ludności przewidzianych w ustawie o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz przepisach wydanych na jej podstawie, a także za projektowanie i wdrażanie podsystemów PESEL obejmujących inne, prawem dopuszczone do gromadzenia, dane osobowe na potrzeby centralnych i terenowych organów rządowej administracji ogólnej, samorządu terytorialnego i innych jednostek państwowych oraz za wdrażanie i serwis systemów informatycznych w komórkach organizacyjnych Urzędu MSWiA. W ramach Departamentu PESEL realizowane są zadania Centralnego Biura Adresowego (CBA).
§  2.
Do zakresu działania Departamentu PESEL należy w szczególności:

1. projektowanie, wdrażanie i eksploatacja PESEL, a w ramach tego systemu:

a)
Centralnego Banku Danych (CBD),
b)
podsystemów terytorialnych Terenowych/Wojewódzkich/Lokalnych Banków Danych (TBD/WBD/LBD),
c)
podsystemów tematycznych;

2. gromadzenie, przechowywanie i przetwarzanie danych osobowych oraz ich aktualizacja;

3. nadawanie numerów ewidencyjnych zestawom danych osobowych oraz rozpowszechnianie tych numerów w oparciu o obowiązujące przepisy prawne;

4. integrowanie poprzez PESEL pozostałych, zawierających dane osobowe systemów informatycznych;

5. administrowanie bankami danych systemów informatycznych;

6. udostępnianie danych osobowych zawartych w PESEL i jego podsystemach terytorialnych i tematycznych upoważnionym osobom, jednostkom organizacyjnym Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, centralnym i terenowym organom rządowej administracji ogólnej i samorządu terytorialnego oraz jednostkom gospodarczym zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;

7. koordynowanie i nadzór nad terytorialnymi i lokalnymi bankami danych, dla których podstawą są dane osobowe, eksploatowanymi z wykorzystaniem technologii informatycznych;

8. koordynowanie i wdrażanie technologii informatycznych w Ośrodkach Informatyki Terenowych Banków Danych/Wojewódzkich Banków Danych (OITBD/WBD);

9. opiniowanie programów działania i planów budżetowych OI TBD/WBD;

10. nadzorowanie prawidłowości wykonywania zadań przez OI TBD/WBD w zakresie eksploatacji rejestrów, dla których podstawą są dane osobowe;

11. opiniowanie polityki kadrowej i doskonalenie zawodowe w OI TBD/WBD;

12. rozwój i eksploatowanie infrastruktury informatycznej CBD/TBD/WBD/LBD sieci teletransmisji danych i terminali zdalnego dostępu;

13. zapewnienie ochrony eksploatowanych rejestrów, a także zabezpieczenie interesów osobistych obywateli w toku gromadzenia, przechowywania, przetwarzania i przesyłania danych ich dotyczących;

14. bieżąca obsługa zapytań adresowych i zleceń organów administracji państwowej do Centralnego Biura Adresowego, a także zleceń kierowanych z urzędów konsularnych Rzeczpospolitej Polskiej (RP) oraz placówek państw obcych akredytowanych w Polsce i ich obywateli, a także nadzór i kontrola nad wojewódzkimi zbiorami metryczek dowodów osobistych obywateli polskich;

15. serwis systemu informatycznego wspomagającego wydawanie paszportów w miastach wojewódzkich i konsulatach RP oraz eksploatacja i wdrażanie technologii informatycznej służącej wydawaniu dokumentów o wysokim stopniu zabezpieczenia;

16. wdrażanie i serwis systemów informatycznych funkcjonujących w komórkach organizacyjnych Urzędu MSWiA oraz eksploatacja serwera poczty Internet dla administracji rządowej;

17. współuczestnictwo w opiniowaniu projektów aktów prawnych dotyczących PESEL oraz udostępnienia i ochrony danych osobowych.

§  3.
Departament PESEL działa w szczególności poprzez:

1. współdziałanie z naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej, terenowymi organami administracji ogólnej i samorządu terytorialnego w zakresie wdrażania i eksploatacji rejestrów prowadzonych metodami informatycznymi;

2. sprawowanie nadzoru nad TBD/WBD/LBD w ramach eksploatacji infrastruktury informatycznej i sieci transmisji danych;

3. koordynację OI TBD/WBD w zakresie wykonywania niektórych zadań Departamentu PESEL, na zasadzie oddzielnych umów z tymi jednostkami, przy nadzorze pracowników terenowych Departamentu PESEL w województwach.

II.  
ORGANIZACJA DEPARTAMENTU
§  4.
W skład Departamentu PESEL wchodzą następujące komórki organizacyjne:

1. Kierownictwo Departamentu.

2. Samodzielne stanowiska.

3. Wydział Projektowania i Oprogramowania.

4. Wydział Administrowania Danymi.

5. Wydział Koordynacji i Nadzoru.

6. Wydział Eksploatacji Baz Danych.

7. Wydział Obsługi Technicznej.

8. Wydział Centralnego Biura Adresowego.

9. Wydział Ogólny.

§  5.
Stan etatowy Departamentu PESEL określa etat wprowadzony oddzielnym zarządzeniem organizacyjnym.
§  6.
Departament PESEL w prowadzeniu korespondencji lub udzielaniu informacji na zewnątrz Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji posługuje się nazwami:

– "Rządowe Centrum Informatyczne PESEL",

– "Centralne Biuro Adresowe",

natomiast na szczeblu wojewódzkim:

– "Rządowe Centrum Informatyczne PESEL Stacja Łączności Komputerowej".

§  7.
Dyrektor Departamentu PESEL określi szczegółowy zakres działania komórek organizacyjnych Departamentu i poszczególnych stanowisk pracy.