Regulamin organizacyjny Departamentu Integracji Europejskiej i Współpracy Międzynarodowej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MSWiA.1997.7.68

Akt utracił moc
Wersja od: 28 sierpnia 1997 r.

DECYZJA Nr 279
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia 28 sierpnia 1997 r.
w sprawie regulaminu organizacyjnego Departamentu Integracji Europejskiej i Współpracy Międzynarodowej.

Na podstawie § 5 ust. 2 statutu Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, stanowiącego załącznik do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 24 grudnia 1996 r. w sprawie nadania statutu Ministerstwu Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 157, poz. 799 i z 1997 r. Nr 73, poz. 456) postanawia się, co następuje:
§  1.
1.
Departamentowi Integracji Europejskiej i Współpracy Międzynarodowej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji nadaje się regulamin organizacyjny, określający jego szczegółowy zakres zadań, tryb pracy i organizację wewnętrzną.
2.
Regulamin organizacyjny stanowi załącznik do decyzji.
§  2.
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN ORGANIZACYJNY DEPARTAMENTU INTEGRACJI EUROPEJSKIEJ I WSPÓŁPRACY MIĘDZYNARODOWEJ

I. 

ZADANIA DEPARTAMENTU

§  1.
Departament realizuje zadania z zakresu kompetencji Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji wynikające z ustaw, innych aktów prawa wewnętrznego, umów międzynarodowych i prawa integracji europejskiej oraz wielostronnej i bilateralnej współpracy z zagranicą.
§  2.
Do podstawowych zadań Departamentu należy:
1)
koordynacja działań centralnych organów administracji rządowej, terenowych organów rządowej administracji ogólnej i specjalnej podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji na rzecz harmonizacji prawa polskiego z prawem Unii Europejskiej, wynikających w szczególności z postanowień Układu Europejskiego oraz koordynacja współdziałania w procesie resortowej integracji europejskiej,
2)
współdziałanie w zakresie przygotowania programów i wykorzystania środków w ramach funduszy pomocowych Unii Europejskiej oraz innych funduszy pomocowych otrzymanych przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, centralne organy administracji rządowej, terenowe organy rządowej administracji ogólnej i specjalnej podległe Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji, a także współdziałanie z samorządami terytorialnymi w tym zakresie,
3)
organizacja, prowadzenie oraz koordynacja współpracy z zagranicą Kierownictwa Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz nadzór nad kontaktami zagranicznymi centralnych organów administracji rządowej, terenowych organów rządowej administracji ogólnej i specjalnej podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji, a także współdziałanie z samorządami terytorialnymi w tym zakresie,
4)
kontrola wykonania zobowiązań wynikających z umów międzynarodowych zawartych przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz centralne organy administracji rządowej, terenowe organy rządowej administracji ogólnej i specjalnej podległe Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji, a także współdziałanie z samorządami terytorialnymi w tym zakresie.

II. 

FORMY DZIAŁANIA DEPARTAMENTU

§  3.
Departament działa poprzez:
1)
przygotowanie materiałów do rozmów prowadzonych przez Kierownictwo Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji;
2)
przygotowywanie materiałów merytorycznych i sugestii do rozmów dla: Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałka Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Prezesa Rady Ministrów, Ministra Spraw Zagranicznych w związku z organizacją państwowych wizyt międzynarodowych;
3)
opiniowanie i współudział w opracowywaniu projektów umów międzynarodowych;
4)
przygotowywanie analiz i informacji w zakresie integracji europejskiej i pomocy zagranicznej, współpracy międzynarodowej, transgranicznej i międzyregionalnej oraz zagospodarowania granicy państwowej;
5)
merytoryczno-organizacyjne przygotowanie spotkań przewodniczących i pełnomocników Rządu ds. współpracy transgranicznej i międzyregionalnej;
6)
nadzorowanie wykonania zaleceń rad i komisji międzyrządowych ds. współpracy transgranicznej i międzyregionalnej, komisji mieszanych oraz komisji ekspertów ds. przejść granicznych i zagospodarowania granicy państwowej;
7)
udział w pracach dwustronnych rad komisji międzyrządowych ds. współpracy transgranicznej i międzyregionalnej, komisji mieszanych oraz komisji ekspertów ds. przejść granicznych oraz zagospodarowania granicy państwowej;
8)
merytoryczno-organizacyjne przygotowanie posiedzeń oraz prowadzenie sekretariatów rad i komisji międzyrządowych ds. współpracy transgranicznej i międzyregionalnej;
9)
współdziałanie z terenowymi organami rządowej administracji ogólnej oraz samorządami terytorialnymi w sprawach związanych z tworzeniem i działaniem euroregionów;
10)
organizowanie spotkań i narad koordynacyjnych z zakresu współpracy transgranicznej i międzyregionalnej, zagospodarowania granicy państwowej, integracji europejskiej oraz współpracy międzynarodowej;
11)
prowadzenie dokumentacji prawnej dotyczącej działalności Departamentu.

III. 

STRUKTURA ORGANIZACYJNA DEPARTAMENTU

§  4.
W skład Departamentu wchodzą:
1)
Wydział I - Integracji Europejskiej i Pomocy Zagranicznej.
2)
Wydział II - Współpracy Międzynarodowej.
3)
Wydział III - Współpracy Transgranicznej i Międzyregionalnej.
4)
Samodzielna Sekcja ds. Zagospodarowania Granicy Państwowej.
5)
Sekcja Ogólna.

IV. 

ZADANIA WYDZIAŁÓW I SEKCJI

§  5.
Wydziały i sekcje realizują w szczególności zadania w zakresie:
1)
Wydział I:
a)
analiza procesu realizacji Umowy o Stowarzyszeniu Polski ze Wspólnotami Europejskimi w zakresie zadań Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji;
b)
koordynacji działań podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji centralnych organów administracji rządowej na rzecz spójności prawa polskiego z prawem Unii Europejskiej, wynikających w szczególności z postanowień Układu Europejskiego, w zakresie zadań realizowanych przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji;
c)
opracowywania tez i dokumentów dla Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na posiedzenia Komitetu Integracji Europejskiej;
d)
współpracy z Urzędem Komitetu Integracji Europejskiej w przygotowaniu dokumentacji z zakresu zadań realizowanych przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na potrzeby negocjacji o członkostwo Polski w Unii Europejskiej;
e)
współpracy z właściwymi ministerstwami, innymi urzędami organów naczelnych i podległymi Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji centralnymi organami administracji rządowej w ramach struktury K-4;
f)
prezentowania stanowiska Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na spotkaniach krajowych i międzynarodowych w zakresie integracji europejskiej;
g)
współpracy z organami Unii Europejskiej oraz organizowania i koordynowania przepływu informacji między Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji a odpowiednimi strukturami Unii Europejskiej;
h)
współdziałania w zakresie przygotowania programów i wykorzystania środków z funduszy pomocowych Unii Europejskiej oraz środków z innych funduszy wynikających z realizacji umów dwu i wielostronnych, które znajdują się w gestii Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji centralnych organów administracji rządowej oraz terenowych organów rządowej administracji ogólnej i specjalnej, a także współdziałania z samorządami terytorialnymi w tym zakresie;
i)
przygotowania propozycji podziału rezerwy celowej budżetu państwa przeznaczonej na dofinansowanie inwestycji określonych w programie współpracy przygranicznej w porozumieniu z Wydziałem III.
2)
Wydział II:
a)
określania kierunków rozwoju współpracy oraz organizacji, prowadzenia i koordynacji współpracy Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z zagranicą w porozumieniu z Gabinetem Politycznym;
b)
przygotowania planów współpracy zagranicznej Kierownictwa Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji;
c)
analizy przebiegu kontaktów międzynarodowych centralnych organów administracji rządowej, terenowych organów rządowej administracji ogólnej i specjalnej podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji;
d)
przygotowania materiałów merytorycznych i tez do rozmów dla kierownictwa Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji na wizyty oficjalne i robocze, a także materiałów z zakresu kompetencji resortu do wizyt państwowych i rządowych;
e)
koordynacji prac związanych z wykonywaniem zobowiązań wynikających z zawartych umów międzynarodowych pozostających w kompetencji Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji;
f)
współuczestniczenia w opracowywaniu, negocjowaniu i opiniowaniu umów o współpracy międzynarodowej i nadzorze nad wykonaniem zobowiązań wynikających z umów zawieranych przez podległe Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji terenowe organy rządowej administracji ogólnej i specjalnej, a także współdziałania z samorządami terytorialnymi w tym zakresie;
g)
uczestniczenia w przygotowywaniu materiałów merytorycznych na dwustronne i wielostronne spotkania, w tym konferencje organizowane przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji z udziałem partnerów zagranicznych;
h)
analizy celowości, efektów i skutków wyjazdów zagranicznych oraz wizyt delegacji zagranicznych realizowanych w toku współpracy zagranicznej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, a także egzekwowania spływu sprawozdań;
i)
udziału w spotkaniach Komisji Mieszanych powołanych na podstawie umów międzynarodowych pozostających w zakresie działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji;
j)
prezentowania stanowiska Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na spotkaniach krajowych i międzynarodowych w zakresie dotyczącym współpracy międzynarodowej;
k)
współpracy z rządowymi i pozarządowymi organizacjami międzynarodowymi.
3)
Wydział III:
a)
organizacji, prowadzenia i koordynacji współpracy międzyregionalnej i transgranicznej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz koordynacji współpracy międzynarodowej podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji centralnych organów administracji rządowej oraz terenowych organów rządowej administracji ogólnej i specjalnej;
b)
współdziałania z organizacjami samorządu terytorialnego oraz samorządami terytorialnymi w prowadzeniu współpracy międzynarodowej;
c)
merytorycznej i organizacyjno-technicznej obsługi działania Pełnomocnika Rządu Rzeczypospolitej Polskiej ds. Współpracy Północno-Wschodnich Województw Rzeczypospolitej Polskiej z Obwodem Kaliningradzkim Federacji Rosyjskiej;
d)
merytorycznej i organizacyjno-technicznej obsługi działania Pełnomocnika Rządu Rzeczypospolitej Polskiej ds. Współpracy Regionów Rzeczypospolitej Polskiej z Regionem Sankt Petersburga;
e)
prowadzenia sekretariatów polskich części międzyrządowych komisji i rad ds. współpracy transgranicznej, międzyregionalnej i przygranicznej powołanych na podstawie zawartych przez Rząd Rzeczypospolitej Polskiej porozumień o współpracy transgranicznej i międzyregionalnej;
f)
współdziałania z przedstawicielami organów administracji państwowej szczebla centralnego i terenowego oraz samorządami terytorialnymi w zakresie współpracy transgranicznej i międzyregionalnej;
g)
współdziałania z organami statutowymi już istniejących euroregionów oraz nadzorowania prac związanych z tworzeniem nowych euroregionów;
h)
prezentowania stanowiska Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na spotkaniach krajowych i międzynarodowych w zakresie współpracy transgranicznej i międzyregionalnej;
i)
uczestniczenia w pracach grup, zespołów, komisji i rad ds. współpracy transgranicznej i międzyregionalnej różnego szczebla, spotkaniach międzynarodowych i krajowych poświęconych problemom i rozwojowi współpracy transgranicznej i międzyregionalnej.
4)
Samodzielna Sekcja ds. Zagospodarowania Granicy Państwowej:
a)
prezentowania stanowiska Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na spotkaniach krajowych i międzynarodowych w zakresie zagospodarowania granicy państwowej;
b)
koordynacji prac związanych z budową, modernizacją i rozbudową drogowych przejść granicznych;
c)
opracowywania propozycji podziału rezerwy celowej budżetu państwa na budowę i modernizację drogowych przejść granicznych;
d)
merytorycznej i organizacyjno-technicznej obsługi Pełnomocnika Prezesa Rady Ministrów ds. przejść granicznych z Republiką Federalną Niemiec;
e)
przygotowywania rozliczeń wynikających z Porozumienia Ramowego między Ministrem-Szefem Urzędu Rady Ministrów a Federalnym Ministrem Finansów Republiki Federalnej Niemiec o budowie i korzystaniu z obiektów wspólnych odpraw granicznych w drogowych przejściach granicznych, podpisanego 23 września 1994 r.
5)
Sekcja Ogólna:
a)
obsługi sekretarsko-biurowej dyrektora i wicedyrektorów Departamentu;
b)
wypłaty poborów i obsługi finansowej Departamentu;
c)
ekspedycji poczty kurierskiej i kapitańskiej za granicę;
d)
obsługi kancelaryjno-organizacyjnej Departamentu.
§  6.
Stan etatowy Departamentu zostanie określony odrębną decyzją.
§  7.
Dyrektor Departamentu określi szczegółowy zakres zadań poszczególnych stanowisk pracy.