Regulamin organizacyjny Departamentu Administracji Publicznej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MSWiA.1997.1.18

Akt utracił moc
Wersja od: 4 stycznia 1997 r.

DECYZJA Nr 19
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia 4 stycznia 1997 r.
w sprawie regulaminu organizacyjnego Departamentu Administracji Publicznej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Na podstawie § 5 ust. 2 statutu Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji stanowiącego załącznik do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 1996 r. w sprawie nadania statutu Ministerstwu Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 157, poz. 799), postanawia się, co następuje:
§  1.
1.
Departamentowi Administracji Publicznej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji nadaje się regulamin organizacyjny określający jego szczegółowy zakres zadań, tryb pracy i organizację wewnętrzną.
2.
Regulamin organizacyjny stanowi załącznik do decyzji.
§  2.
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN ORGANIZACYJNY

Departamentu Administracji Publicznej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji
I.  
ZADANIA DEPARTAMENTU
§  1.
Departament Administracji Publicznej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji zapewnia wykonywanie przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji zadań z zakresu administracji publicznej, a w szczególności:
1)
prowadzi sprawy wynikające z nadzoru przez Radę Ministrów, Prezesa Rady Ministrów i Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji nad terenowymi organami rządowej administracji ogólnej i ich urzędami,
2)
przygotowuje rozstrzygnięcia spraw spornych pomiędzy wojewodami,
3)
uzgadnia statuty urzędów wojewódzkich oraz prowadzi kontrolę aktów prawa miejscowego,
4)
przygotowuje dla potrzeb Rady Ministrów materiały do oceny działalności wojewodów,
5)
realizuje zadania wynikające z nadzoru Prezesa Rady Ministrów nad działalnością komunalną:
a)
uzgadnia statuty gmin liczących powyżej 300 tys. mieszkańców oraz statut m.st. Warszawy,
b)
przygotowuje wnioski o wprowadzenie zarządu komisarycznego,
6)
dokonuje oceny legalności projektów statutów związków komunalnych oraz prowadzi rejestr tych związków,
7)
prowadzi sprawy wynikające z nadzoru Prezesa Rady Ministrów nad regionalnymi izbami obrachunkowymi oraz sprawy związane z przygotowywaniem budżetów wojewodów i regionalnych izb obrachunkowych,
8)
prowadzi sprawy związane z przygotowywaniem projektów rozstrzygnięć Prezesa Rady Ministrów w zakresie komunalizacji mienia Skarbu Państwa,
9)
prowadzi sprawy związane z podziałem terytorialnym kraju, nazewnictwem miejscowości i obiektów fizjograficznych oraz podziałami terytorialnymi dla celów specjalnych,
10)
inicjuje i prowadzi badania studialne w zakresie ustroju i kompetencji samorządu terytorialnego oraz organizacji i metod działania administracji publicznej,
11)
prowadzi sprawy związane z funkcjonowaniem ustawy o zmianie zakresu działania niektórych miast oraz o miejskich strefach usług publicznych,
12)
monitoruje wykonywanie zadań i kompetencji przekazanych gminom i miejskim strefom usług publicznych,
13)
prowadzi sprawy z zakresu prawa pracy wobec pracowników urzędów wojewódzkich i regionalnych izb obrachunkowych oraz prowadzi obsługę organizacyjną komisji dyscyplinarnej II instancji dla tych pracowników,
14)
udziela wyjaśnień z zakresu prawa pracy, przygotowuje projekty aktualizacji zasad wynagradzania pracowników samorządowych i pracowników urzędów administracji rządowej i regionalnej izb obrachunkowych oraz współpracuje ze związkami zawodowymi działającymi przy urzędach terenowych organów rządowej administracji ogólnej,
15)
prowadzi obsługę techniczno-organizacyjną Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej i Sekretariat Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego,
16)
wykonuje inne zadania zlecane przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.
II.  
TRYB PRACY
§  2.
Departament Administracji Publicznej działa poprzez:
1)
przygotowywanie we współpracy z Departamentem Prawno-Organizacyjnym i przedkładanie do akceptacji przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji projektów aktów prawnych, w tym: rozporządzeń, zarządzeń, decyzji, rozstrzygnięć nadzorczych w zakresie administracji publicznej,
2)
uczestniczenie w procesie legislacyjnym, w tym w konferencjach uzgodnieniowych, komisjach prawniczych, posiedzeniach komisji parlamentarnych, a także sporządzanie opinii do projektów aktów prawnych w zakresie administracji publicznej,
3)
prowadzenie rejestrów i baz danych oraz sporządzanie analiz związanych z zakresem zadań Departamentu,
4)
organizowanie i obsługa merytoryczna i organizacyjna narad, konferencji i posiedzeń, a także udział w naradach i posiedzeniach tematycznie związanych z zakresem działania Departamentu,
5)
przekazywanie terenowym organom administracji rządowej oraz jednostkom samorządu terytorialnego wytycznych, informacji, stanowisk i opinii dotyczących ich działania,
6)
udział w wyjazdach inspekcyjno-kontrolnych i innych zleconych przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji,
7)
przyjmowanie, rejestrowanie i analizowanie napływającej do Departamentu korespondencji oraz udzielanie odpowiedzi.
III.  
ORGANIZACJA DEPARTAMENTU
§  3.
W skład Departamentu Administracji Publicznej wchodzą następujące komórki organizacyjne:

1. Kierownictwo Departamentu,

2. Wydział Terenowych Organów Administracji Rządowej,

3. Wydział Samorządu Terytorialnego,

4. Wydział Analiz Finansów Publicznych,

5. Wydział Reformy Administracji Publicznej,

6. Wydział Orzecznictwa.

§  4.
Stan etatowy Departamentu określa etat wprowadzony odrębną decyzją organizacyjną.
§  5.
Dyrektor Departamentu Administracji Publicznej określi szczegółowy zakres działania komórek organizacyjnych Departamentu i poszczególnych stanowisk pracy.