Regulamin organizacyjny Biura do Spraw Migracji i Uchodźstwa Ministerstwa Spraw Wewnętrznych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MSW.1993.2.37

Akt utracił moc
Wersja od: 19 lutego 1993 r.

ZARZĄDZENIE Nr 37
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia 19 lutego 1993 r.
w sprawie regulaminu organizacyjnego Biura do Spraw Migracji i Uchodźstwa Ministerstwa Spraw Wewnętrznych.

Na podstawie § 4 ust. 1 pkt 12 i ust. 2 statutu Ministerstwa Spraw Wewnętrznych stanowiącego załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 lipca 1990 r. w sprawie nadania statutu organizacyjnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych (Dz. U. Nr 49, poz. 288 i Nr 85, poz. 501, z 1991 r. Nr 83, poz. 375, z 1992 r. Nr 10, poz. 38 i Nr 40, poz. 168 oraz z 1993 r. Nr 11, poz. 51), zarządza się, co następuje:
§  1.
Biuru do Spraw Migracji i Uchodźstwa Ministerstwa Spraw Wewnętrznych nadaje się regulamin organizacyjny określający jego wewnętrzną strukturę i szczegółowy zakres działania, stanowiący załącznik do zarządzania.
§  2.
Traci moc zarządzenie nr 114 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 20 grudnia 1991 r. w sprawie regulaminu organizacyjnego Biura Pełnomocnika Ministra Spraw Wewnętrznych ds. Uchodźców, zmienione zarządzeniem nr 41 z dnia 3 kwietnia 1992 r. i zarządzeniem nr 79 z dnia 11 sierpnia 1992 r.
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN ORGANIZACYJNY BIURA DS. MIGRACJI I UCHODŹSTWA MINISTERSTWA SPRAW WEWNĘTRZNYCH

I. 

ZADANIA BIURA

§  1.
Biuro ds. Migracji i Uchodźstwa Ministerstwa Spraw Wewnętrznych - w zakresie powierzonym odrębnymi ustawami i przepisami wydanymi na ich podstawie - odpowiedzialne jest za wykonywanie zadań związanych ze sprawami migracji, nadawania statusu uchodźcy i udzielania azylu, a także za sprawowanie nadzoru nad wykonywaniem zadań w tym zakresie przez terenowe organy rządowej administracji ogólnej i samorząd terytorialny.
§  2.
Do zakresu działania Biura ds. Migracji i Uchodźstwa należą w szczególności:
1)
W zakresie spraw związanych z legalizacją pobytu cudzoziemców w RP:
a)
sprawowanie nadzoru nad wykonywaniem przez terenowe organy rządowej administracji ogólnej, w tym rozumieniu właściwych terytorialnie województw, zadań związanych z legalizacją pobytu cudzoziemców tzn. nadzór nad wydawanymi w I instancji decyzjami w sprawach wizowych, kart stałego pobytu, dokumentów podróży, dowodów tożsamości cudzoziemców oraz wydaleń,
b)
rozpatrywanie w imieniu Ministra Spraw Wewnętrznych w II instancji odwołań od wymienionych w ust. a decyzji oraz rozpatrywanie odwołań od decyzji wizowych, wydawanych w I instancji przez Straż Graniczną.
c)
przyjmowanie wniosków i wydawanie w imieniu Ministra Spraw Wewnętrznych w I instancji decyzji w sprawach kart stałego pobytu, dokumentów podróży dla uchodźców, udzielania azylu, nadawania statusu uchodźcy,
d)
opracowanie i opiniowanie aktów prawnych regulujących zasady wjazdu i pobytu cudzoziemców,
e)
prowadzenie ewidencji przyjętych wniosków i wydanych decyzji.
2)
W zakresie spraw związanych z pobytem uchodźców w Polsce:
a)
określanie zasad pobytu uchodźców na terytorium RP,
b)
zapewnianie - we współpracy z kierownictwem jednostki budżetowej "Ośrodek dla Uchodźców w Nadarzynie" - warunków pobytu uchodźców oraz cudzoziemców występujących o nadanie statusu uchodźcy,
c)
planowanie i organizowanie działań integracyjnych i asymilacyjnych dla uchodźców,
d)
organizowanie dobrowolnej repatriacji i przesiedleń uchodźców,
e)
przygotowywanie opinii i analiz dotyczących problematyki uchodźczej,
f)
koordynacja działań organów administracji państwowej zajmującej się sprawami uchodźców,
g)
obsługa Międzyresortowej Komisji ds. Uchodźców,
3)
W zakresie spraw związanych z problematyką migracji:
a)
opracowywanie prognoz i ekspertyz dotyczących zjawisk migracyjnych,
b)
koordynacja działań organów administracji państwowej zajmujących się problemami migracji,
c)
koordynacja udziału Polski w międzynarodowych instytucjach i procesach związanych z problematyką migracji.
§  3.
Biuro ds. Migracji i Uchodźstwa działa w szczególności poprzez:
1)
Wydawanie w imieniu Ministra Spraw Wewnętrznych decyzji administracyjnych w I i II instancji.
2)
Sprawowanie nadzoru nad działalnością terenowych organów rządowej administracji ogólnej oraz udzielanie tym organom instruktażu i pomocy.
3)
Współpracę z naczelnymi i centralnymi urzędami administracji państwowej w zakresie wykonywanych zadań.
4)
Współpracę z międzynarodowymi i narodowymi organizacjami zajmującymi się problematyką migracji i uchodźstwa.
5)
Opracowywanie projektów aktów prawnych, opinii i analiz w zakresie problematyki objętej zadaniami Biura.
6)
Współpracę z organizacjami społecznymi i samorządami terytorialnymi.
7)
Współpracę z instytucjami naukowymi i badawczymi.
8)
Organizowanie szkoleń.
9)
Udział w postępowaniu przed Naczelnym Sądem Administracyjnym i Sądem Najwyższym.
10)
Rozpatrywanie skarg i wniosków, we współdziałaniu z Inspektoratem Nadzoru i Kontroli Ministerstwa Spraw Wewnętrznych.

II. 

ORGANIZACJA BIURA

§  4.
W skład Biura ds. Migracji i Uchodźstwa wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Kierownictwo Biura.
2)
Wydział I (ds. uchodźców).
3)
Wydział II (ds. migracji).
4)
Wydział III (ds. legalizacji pobytu).
5)
Wydział IV (ewidencji i statystyki).
6)
Samodzielne stanowisko głównego specjalisty.
§  5.
Stan etatowy Biura określa etat wprowadzony odrębnym zarządzeniem organizacyjnym.
§  6.
Dyrektor Biura w terminie jednego miesiąca od daty wejścia w życie niniejszego regulaminu, określi szczegółowy zakres działania komórek organizacyjnych i poszczególnych stanowisk pracy.